Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Wij zijn in 2019 verhuisd naar een nieuwbouwwoning, type 2-onder-1-kap (maar we hebben niet hetzelfde dak als de buren). Ons dak is gericht op het zuidoosten. We hebben ook nog een garagedak waarbij we een paar rijen panelen naar het zuiden kunnen richten, maar als 1e stap bij voorkeur alleen panelen op het zadeldak.

----------------------------------------

Edit:

Inmiddels is er aardig wat voortgang. We gaan de klus laten uitvoeren door GreenChoice, die via VEH (Vereniging Eigen Huis) een redelijk goed aanbod heeft gedaan. Zo krijgen we minimaal 15, maximaal 18 panelen op het dak. De deal was of 325Wp of 350Wp tegen meerprijs. Meer rendement kan ook, maar dan gaat de prijs ook flink omhoog. Wij zijn voornemens de 350Wp panelen te laten plaatsen.

De offerte komt neer op € 5.192 (incl. 21% btw) voor 15 x 350Wp panelen. De omvormer is van Growatt en de panelen van Jinko. De panelen full black, maar montage gewoon aluminium. Ik twijfel nog of ik zin heb om meer te betalen voor zwart montagemateriaal, terwijl het dak in de achtertuin zit en het niemand verder echt op zal vallen (wij ook nagenoeg niet ivm komende terrasoverkapping etc).

Gezien de zonnestand zijn er volgens mij geen micro-omvormers nodig (tenzij we ook op het uitbouwdak plaatsen). Wel is onze stroomvraag dus al aan de forse kant (ruim 5000Kwh pj). Daarom dus nog even overleggen met GreenChoice wat het extra kost om op de punt van de uitbouw het maximaal aantal (realistisch haalbaar) panelen te plaatsen.

Nog even een situatiefoto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYWU27Erxorc3Hzt5MoiL-wRLhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5suuhO3PYWh9ZaUw5gATUuS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNl_yUsLuYSiZ7tbJnIKBTIZ3C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asxvst5D0LlGpckMchQOk1zu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ck2n7bSMi4shJFzgo6de6ueEw_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rh9cRv9qTLEIYdM4mH5fLr1o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door GustavSan op 29-03-2021 17:27 ]

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:21
Het is moeilijk te zeggen of dat een goede deal is zonder die prijs. Hoeveel kWp zijn die panelen (of hoeveel W kan elk paneel afzonderlijk opwekken?) Kunnen er meer panelen dan 10 op het dak (edit: die vraag was al beantwoord zie ik)?

Wat is de ligging van je dak? Als je foto en/of plattegrond hebt, maakt het dat wel makkelijker. Is er schaduw op je dak, hetzij van bomen, of dakkapellen, pijpjes, anders?

Over het algemeen wordt een prijs van €1,- per wP of lager als gunstig beschouwd, inclusief montage en de BTW er al af. Een en ander is erg afhankelijk van de gekozen omvormer en of er wel of geen optimisers of micro-omvormers wordt gebruikt.

Overigens: elke maand 450 kWh aan stroomverbruik? Waar komt dat vandaan? Is er een elektrische auto in de formule?

[ Voor 11% gewijzigd door Gramser op 16-11-2020 11:29 ]

• GustavSan
Gramser schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:21:
Het is moeilijk te zeggen of dat een goede deal is zonder die prijs. Hoeveel kWp zijn die panelen (of hoeveel W kan elk paneel afzonderlijk opwekken?) Kunnen er meer panelen dan 10 op het dak?

Wat is de ligging van je dak? Als je foto en/of plattegrond hebt, maakt het dat wel makkelijker. Is er schaduw op je dak, hetzij van bomen, of dakkapellen, pijpjes, anders?

Over het algemeen wordt een prijs van €1,- per wP of lager als gunstig beschouwd, inclusief montage en de BTW er al af. Een en ander is erg afhankelijk van de gekozen omvormer en of er wel of geen optimisers of micro-omvormers wordt gebruikt.
De satelliet is nog niet langsgeweest voor een scherp beeld van onze woning :).

Het is precies op het zuidoosten. Geen schaduwen van bomen oid, wel een klein stukje in de vroege ochtend schaduw van het haaks gepositioneerde dak van de buren. Echter, vanaf zo'n 7/8 uur in de zomermaanden staat het dak in de volle zon en vanaf 16/17 uur verdwijnt de zon weer achter het rijtje woningen naast ons.

Ik ga even mailen met de gemeente over de specificaties van de panelen. Goeie tips verder!!

• Gramser
Vraag niet alleen om de specs van de panelen, maar ook van omvormer, installatie (meterkastmaterialen?), dakhaken, etc. etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Gramser op 16-11-2020 11:46 ]

• GustavSan
[b]Gramser in "Advies zonnepanelen"

Overigens: elke maand 450 kWh aan stroomverbruik? Waar komt dat vandaan? Is er een elektrische auto in de formule?
We zijn nog eea aan het uitzoeken wat dit betreft (geen elektrische auto). Het hoge stroomverbruik lijkt vooral afkomstig van de keuken. Daar hebben we o.a. een 11kw 3 fasen inductie kookplaat, paar ovens en een Quooker + CUBE. Verder werk ik zelf vanuit huis met een flinke pc die veelvuldig aan staat. Verder geen grote stroomverbruikers, hoewel ik niet precies weet wat ons WTW-systeem verder verbruikt. Dit jaar is natuurlijk wel een raar jaar waarbij het gemiddelde wellicht wel een stuk hoger ligt dan gebruikelijk (maar van vorig jaar heb ik niet veel data).
Gramser schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:35:
Vraag niet alleen om de specs van de panelen, maar ook van omvormer, installatie (meterkastmaterialen?), dakhaken, etc. etc.
Ga ik doen. Wat bedoel je met dakhaken? Gaat het om kwaliteit, type, merk etc, of puur of dit wel/niet binnen die genoemde 'all-in' prijs zit?

• Gramser
Heb je vloerverwarming? Met een pomp die continu draait? Dan kun je alvast overwegen een pompschakelaar van een paar tientjes aan te schaffen, die ervoor zorgt dat je vloerverwarmingspomp alleen draait als er ook daadwerkelijk een warmtevraag is. Heb je met een half jaar tot een jaar terugverdiend. Gratis tipje :)

En qua solar: ik bedoel dat je inderdaad wil weten wat er allemaal in die prijs zit, en wat je daarvoor precies voor krijgt. En dan gaat het ook om de materialen voor bevestiging op je dak. Heb je nog een speciaal type pan (of leisteen ofzo) wat installatie ervan moeilijker kan maken? Dan wordt het per definitie al duurder omdat installatie meer tijd kost.

Een beetje verdiepen in de materie (gefeliciteerd, je bent hier dus je bent begonnen!) kan je al snel een bak met geld schelen.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Gramser schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:01:
Heb je vloerverwarming? Met een pomp die continu draait? Dan kun je alvast overwegen een pompschakelaar van een paar tientjes aan te schaffen, die ervoor zorgt dat je vloerverwarmingspomp alleen draait als er ook daadwerkelijk een warmtevraag is. Heb je met een half jaar tot een jaar terugverdiend. Gratis tipje :)

En qua solar: ik bedoel dat je inderdaad wil weten wat er allemaal in die prijs zit, en wat je daarvoor precies voor krijgt. En dan gaat het ook om de materialen voor bevestiging op je dak. Heb je nog een speciaal type pan (of leisteen ofzo) wat installatie ervan moeilijker kan maken? Dan wordt het per definitie al duurder omdat installatie meer tijd kost.

Een beetje verdiepen in de materie (gefeliciteerd, je bent hier dus je bent begonnen!) kan je al snel een bak met geld schelen.
Bij een label A pomp uit 2019 is dit echt niet zo hoor.

Heb je de bouwtekeningen van je dak? Daar gewoon een goed plan op maken om je dak mooi vol te leggen en daar de kosten voor berekenen.
En dan kan je het vergelijken met het aanbod van de gemeente of dit beter is.

1 kWh kost trouwens zo'n 0,21 dus je lijkt een heel duur contract te hebben. Zou eens overstappen.

• Gramser
Overstappen kan inderdaad een fikse besparing opleveren, maar tegelijkertijd is te vermijden verbruik een betere besparing. Beiden kan. En ook met een moderne vloerverwarmingspomp kan een pompschakelaar gewoon een besparing opleveren. De terugverdientijd is wel langer, afhankelijk van het verbruik van de pomp. Maar dat mag je zelf uitrekenen :).

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Pompschakelaar bij A label pomp Ik sprak vandaag met de service-afdeling van Grundfos NL. Een pompschakelaar wordt expliciet afgeraden. De elektronica in de UPM3-pompen (frequentieregelaar met name) is gevoelig voor piekspanningen bij het inschakelen.

• Gramser
Het topic dat je aanhaalt laat óók zien dat er besparing te behalen valt. Maar goed, de pomp zal nog in zijn garantie zitten en als je het dan niet aandurft vanwege wat Grundfos zegt, snap ik dat best.

En dat is dan één merk pomp. Er zijn meer smaken, en vast ook nog wel meer meningen.

Maar dit uitstapje is mijn schuld, laten we ons weer beperken tot de vraag van TS.

• GustavSan
We zijn een stukje verder:

Ik heb inmiddels een paar offertes opgevraagd, waaronder 1 via een gezamenlijke inkoopactie van Vereniging Eigen Huis. Het aanbod is inmiddels volgens eigen zeggen 3228x geaccepteerd.

Uitvoerende partij is Greenchoice, wat blijkbaar een bekende is in het wereldje. In mijn omgeving hebben een aantal mensen gebruik van ze gemaakt en dit beviel goed.

Het aanbod bevat 15 Trina Solar full black panelen voor 4.712,- (Incl. 21% btw), eindprijs € 3.894,-. Jaarlijkse verwachte stroomopbrengst is 4.040kWh, maar wij verbruiken gemiddeld genomen meer dan dat. Ze hebben een 1e check gedaan en komen uit op max 15 panelen.

Standaard zitten in het pakket zwarte Jinko Solar (mono) zonnepanelen van 325 Wp. De zonnepanelen met een hoger vermogen zijn ook zwart maar hebben een vermogen van 350 Wp, dit is mogelijk tegen een meerprijs van €32 per paneel. Verwachte stroomopbrengst zou dan echter 4.350 kWh zijn.

Dus wat krijg ik voor €3.894:

- 15x Trina Solar 325 WP
- Esdec Montagemateriaal
- Growatt serieel geschakelde omvormer
- Schouw
- Installatie
- Garantie

Ik heb een klein stuk van het dak vd buren dat in de vroege ochtendzon wellicht wat schaduw opwerpt, dus is een micro-omvormer nodig. Bij de offerte is een Enphase micro-omvormer al benoemd, maar weet niet of ze al automatisch rekening houden met het gebruik van micro-omvormers. Het lijkt van wel, want ik heb dit schuine dak bij aanvraag offerte benoemd. Dak staat overigens pal op het zuiden/zuid-oosten.

Dit aanbod lijkt redelijk scherp. Ik kom er alleen niet uit of ik beter voor andere producten of een andere omvormer oid kan gaan. Ik zie het zo voor mij dat ik vast wel kan afwijken van de in deze offerte benoemde onderdelen, maar dat de prijs ervan dan fors zal oplopen?

Hoe denken jullie hierover? Gewoon prima deal, of kleven er haken en ogen aan de route VEH -> Greenchoice?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
Ik heb een klein stuk van het dak vd buren dat in de vroege ochtendzon wellicht wat schaduw opwerpt, dus is een micro-omvormer nodig. Bij de offerte is een Enphase micro-omvormer al benoemd, maar weet niet of ze al automatisch rekening houden met het gebruik van micro-omvormers. Het lijkt van wel, want ik heb dit schuine dak bij aanvraag offerte benoemd. Dak staat overigens pal op het zuiden/zuid-oosten.
Hoezo zouden daarom micro-omvormers "nodig" zijn? Maakt je installatie zomaar 1000+ euro duurder, voor een paar procent meer opbrengst in de vroege ochtendzon (lees: bijna niks * bijna niks).

In de offerte staat trouwens een Growatt seriele omvormer genoemd dus geen micro-omvormers.

Voor de rest is het best een prima offerte. Als je het bij een prijsvechter bestelt en laat monteren ben je grofweg het zelfde kwijt, al kun je dan natuurlijk gelijk "hoog-rendement" panelen kiezen.

"hoog rendement" tussen aanhalingstekens, want 350-375 Wp is gewoon standaard tegenwoordig, ik zou 325 eerder "laag rendement" noemen.

• GustavSan
mcDavid schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:34:
[...]

Hoezo zouden daarom micro-omvormers "nodig" zijn? Maakt je installatie zomaar 1000+ euro duurder, voor een paar procent meer opbrengst in de vroege ochtendzon (lees: bijna niks * bijna niks).

In de offerte staat trouwens een Growatt seriele omvormer genoemd dus geen micro-omvormers.

Voor de rest is het best een prima offerte. Als je het bij een prijsvechter bestelt en laat monteren ben je grofweg het zelfde kwijt, al kun je dan natuurlijk gelijk "hoog-rendement" panelen kiezen.

"hoog rendement" tussen aanhalingstekens, want 350-375 Wp is gewoon standaard tegenwoordig, ik zou 325 eerder "laag rendement" noemen.
Thanks voor je reactie :)

Ok. Ik heb ook zelf verder gezocht en de andere offertes bekeken (+ van buren etc). Het aanbod van VEH is in elk geval vrij scherp. Ik noemde die omvormers, omdat deze in hun productbrochure (GreenChoice) stond. Ik denk dat het simpelweg het product is dat ze gebruiken als er idd micro-omvormers nodig zijn. Omdat er nog geen schouw is gedaan en omdat ons huis nog niet op satelietbeelden verschijnt, is het allemaal een grove schatting. Ik denk bv zelf dat er 18 panelen op passen.

Stel er passen 15 panelen op. Is het dan hoe dan ook te rechtvaardigen om hier voor €32 meerprijs per paneel voor die met 350Wp te gaan?

Ik heb verder nog een garagedak in dezelfde lijn als het dak, met een uitstekend deel de achteruin in waar makkelijk nog 3x2 rijen aan panelen op passen die net zoveel zonuren pakken als mijn dak. Ik wil dit er nog niet direct bij doen, want ik neem aan dat dit altijd later nog wel eens een keertje kan. We rijden bv nu nog niet 100% elektrisch, maar hebben wel dit plan binnen een aantal jaar. Dan zou een rijtje extra panelen best uitkomen. Nu vinden we het te duur worden om in 1x meer dan 15/18 panelen te plaatsen.

De prijs voor 15 x 350Wp is overigens €4.291 (na teruggaaf BTW).

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
Sja, dan is het dus even afwachten op de daadwerkelijke offerte.

Als je de prijs/Wp uitrekent voor beide opties, komt de optie met 325Wp uit op €0,80/Wp, en de optie met 350Wp op €0,82/Wp. Wat dat betreft lijkt die eerste optie dus (financieel) net ietsje gunstiger, en zou het dus gunstiger zijn om méér panelen te leggen dan om het hogere rendement te kiezen. Maar het verschil is erg klein, het kan natuurlijk zomaar weer anders zijn als je een gedetailleerde offerte hebt. Ik zou dat dus eerst regelen.

Als je een losstaand dak hebt kun je daar inderdaad later nog eens panelen op (laten) leggen, maar bedenk je wel dat dit financieel ontzettend onaantrekkelijk is. Zeker als je de installatie uitbesteed.

Als je het gelijk meeneemt betaal je praktisch alleen de materiaalkosten voor die 6 paneeltjes. Dat maakt de prijs (€/Wp) van de hele installatie gunstiger en de investering dus lucratiever, ongeacht of je wel of niet elektrisch rijdt.
Als je het later laat doen, betaal je opnieuw de volle mep installatiekosten, een extra omvormer, opnieuw aanpassen van de meterkast, mogelijk ook geen BTW kunnen terugvragen, etc.. En zeker voor een relatief kleine uitbreiding van 6 panelen, is dat een hoop overheadkosten. Zoek maar eens wat topics op van mensen die een bestaande installatie willen uitbereiden... zij die er mee doorgaan doen óf de montage zelf, óf doen het puur uit ideologische overwegingen.

Kortom ik zou zeggen vraag iig offertes op voor de verschillende scenario's, vergelijk de prijs in €/Wp, en kijk wat de gunstigste deal is die binnen je budget past.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Is de aangeboden €3400 all-in voor 10 panelen een 'goede deal'?
Dit is behoorlijk aan de hoge kant, ik reken voor 10 360 Wp panelen met string omvormer 3200 euro all in.

- 15x Trina Solar 325 WP
- Esdec Montagemateriaal
- Schouw
- Installatie
- Garantie

Ook dit is aardig aan de prijs, normaal reken ik voor 15 360 Wp panelen met omvormer 4100 euro, maar dan heb je wel wat meer opbrengst. Niet echt voordelig allemaal dus. Ik maak in mijn berekening gebruik van Denim 360 Wp all black panelen en een Growatt omvormer.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertV70 op 23-03-2021 13:51 ]

• GustavSan
RobertV70 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:49:
Is de aangeboden €3400 all-in voor 10 panelen een 'goede deal'?
Dit is behoorlijk aan de hoge kant, ik reken voor 10 360 Wp panelen met string omvormer 3200 euro all in.

- 15x Trina Solar 325 WP
- Esdec Montagemateriaal
- Schouw
- Installatie
- Garantie

Ook dit is aardig aan de prijs, normaal reken ik voor 15 360 Wp panelen met omvormer 4100 euro, maar dan heb je wel wat meer opbrengst. Niet echt voordelig allemaal dus. Ik maak in mijn berekening gebruik van Denim 360 Wp all black panelen en een Growatt omvormer.
Dank voor je input!

De offerte biedt ook 350 Wp panelen aan. 15 stuks komen dan neer op €4.291.

Ik maak uit je reactie op dat je een bedrijf hebt dat zonnepanelen plaatst?

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
GustavSan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:32:
[...]

Dank voor je input!

De offerte biedt ook 350 Wp panelen aan. 15 stuks komen dan neer op €4.291.

Ik maak uit je reactie op dat je een bedrijf hebt dat zonnepanelen plaatst?
Ja dat klopt, maar we leveren uitsluitend lokaal onze systemen, ik doel dan op Drenthe, Groningen en de oost kant van friesland.

• GustavSan
Ik heb inmiddels een offerte voor 17x 350Wp panelen waar ik mij wel in kan vinden.

Echter, na de voorschouw krijg ik een definitieve offerte met hierin het advies om niet voor een serieel systeem te gaan (met Growatt) maar voor micro-omvormers van Enphase IQ7+.

De meerprijs is €115 per paneel = €1955

Het argument dat wordt gegeven is dat micro-omvormers op lange termijn beter zijn. Dat ze 'meer kunnen' en dat het eventueel uitbreiden (op het platte dak van de uitbouw) of toevoegen van een PowerWall batterij in de toekomst makkelijker en goedkoper zal zijn.

Ik neig ernaar om gewoon voor de Growatt in serie te gaan. Hierbij ga ik ervan uit dat

1) Salderen vast nog wel tot na 2023 door zal gaan
2) Het aansluiten van een serieel systeem op een Powerwall batterij vast wel mogelijk moet zijn op een later moment.
3) Er vast nog wel eea verbeterd de komende jaren wat betreft mogelijkheden.

Mijn 17 x 350Pw panelen leveren in elk geval net iets meer op dan ons huidige jaarlijkse verbruik. Ergens heb ik het idee dat het vooral upsellen van de offerte is, maar ik ben niet technisch voldoende onderlegd om te beoordelen of de persoon waarmee ik sprak wel degelijk een goed punt heeft.

Iemand een 'soort van' advies of ik wel/niet voor micro-omvormers met een meerprijs van €1955 moet gaan?

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@GustavSan Hebben ze dan ook gezegd wat het meer op brengt? Want stom gezegd koop je voor 2k extra een systeem wat ook anderhalf keer groter is dan je nu in de offerte hebt staan. Als je daar je dak voller mee legt levert dat meer op en ben je gelijk van het argument dat je later makkelijker kan uitbreiden af.

Hoe het aansluiten van een batterij in de toekomst anders werkt weet nu nog niemand, denk ik. De huidige Tesla Powerwall sluit je gewoon aan op de netspanning. Daar maakt het dus geen fluit voor uit of de netspanning door 1 grote omvormer is gemaakt of door 17 micro-omvormers.

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:28
GustavSan schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:26:
Ik heb inmiddels een offerte voor 17x 350Wp panelen waar ik mij wel in kan vinden.

Echter, na de voorschouw krijg ik een definitieve offerte met hierin het advies om niet voor een serieel systeem te gaan (met Growatt) maar voor micro-omvormers van Enphase IQ7+.

De meerprijs is €115 per paneel = €1955

Het argument dat wordt gegeven is dat micro-omvormers op lange termijn beter zijn. Dat ze 'meer kunnen' en dat het eventueel uitbreiden (op het platte dak van de uitbouw) of toevoegen van een PowerWall batterij in de toekomst makkelijker en goedkoper zal zijn.

Ik neig ernaar om gewoon voor de Growatt in serie te gaan. Hierbij ga ik ervan uit dat

1) Salderen vast nog wel tot na 2023 door zal gaan
2) Het aansluiten van een serieel systeem op een Powerwall batterij vast wel mogelijk moet zijn op een later moment.
3) Er vast nog wel eea verbeterd de komende jaren wat betreft mogelijkheden.

Mijn 17 x 350Pw panelen leveren in elk geval net iets meer op dan ons huidige jaarlijkse verbruik. Ergens heb ik het idee dat het vooral upsellen van de offerte is, maar ik ben niet technisch voldoende onderlegd om te beoordelen of de persoon waarmee ik sprak wel degelijk een goed punt heeft.

Iemand een 'soort van' advies of ik wel/niet voor micro-omvormers met een meerprijs van €1955 moet gaan?
Ik ben zelf voor de IQ7+ Micro omvormers gegaan omdat deze buiten liggen en niet binnen gemonteerd hoefte te worden. Bij mij zou de seriële omvormer binnen komen te hangen met mogelijk wat geluidsoverlast. Ik ben daar wat gevoelig voor dus dat was voor mij een grote reden voor micro-omvormers.

Verder is de garantie bij mij op de micro-omvormers 25 jaar, en voor de seriële omvormers was dat standaard 10 tot 15 jaar. Daarbij op de koop toenemend dat het iets efficiënter is heeft mij toen doen besluiten voor de micro-omvormers te gaan :)

• GustavSan
JeroenE schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:39:
@GustavSan Hebben ze dan ook gezegd wat het meer op brengt? Want stom gezegd koop je voor 2k extra een systeem wat ook anderhalf keer groter is dan je nu in de offerte hebt staan. Als je daar je dak voller mee legt levert dat meer op en ben je gelijk van het argument dat je later makkelijker kan uitbreiden af.

Hoe het aansluiten van een batterij in de toekomst anders werkt weet nu nog niemand, denk ik. De huidige Tesla Powerwall sluit je gewoon aan op de netspanning. Daar maakt het dus geen fluit voor uit of de netspanning door 1 grote omvormer is gemaakt of door 17 micro-omvormers.
Wat betreft het eerste punt: Ze zeggen: Kies voor micro-omvormers om 'later nog van alles te kunnen'. Kies voor serieel en je zit er 'voor altijd' aan vast. In de huidige setting heb ik het maximaal aantal panelen dat op het dak past. We hebben nog een garadedak maar alleen de punt heeft voldoende zonuren en de rest niet/weinig. Levert dus ook weinig extra op en in dat geval snap ik de keuze voor micro-omvormers wel. Het hoofd-dak heeft geen schaduw en levert volgens mij '5%' verlies op vanwege zuidoosten stand.

Die 2k extra levert dus niet meer panelen en ook niet meer rendement. Ook is dit zonder eventuele panelen op het garagedak. Ik neig er dus naar om met het oog op toekomstige ontwikkelingen gewoon zaken te accepteren voor wat ze nu zijn. Ik kijk later wel of er eventueel nog wat leuks met het garagedak gedaan kan worden. Wellicht knal ik er wel sedum en een bijenkas op ofzo.
omgwtfbbq schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:46:
[...]

Ik ben zelf voor de IQ7+ Micro omvormers gegaan omdat deze buiten liggen en niet binnen gemonteerd hoefte te worden. Bij mij zou de seriële omvormer binnen komen te hangen met mogelijk wat geluidsoverlast. Ik ben daar wat gevoelig voor dus dat was voor mij een grote reden voor micro-omvormers.

Verder is de garantie bij mij op de micro-omvormers 25 jaar, en voor de seriële omvormers was dat standaard 10 tot 15 jaar. Daarbij op de koop toenemend dat het iets efficiënter is heeft mij toen doen besluiten voor de micro-omvormers te gaan :)
Die Growatt omvormer levert 25db als ik het goed begrepen heb. Die omvormer heeft geen fans etc. Daarbij komt deze bij ons op zolder naast het WTW systeem. Weet niet of je daarmee bekend bent. Fantastisch ding, maar waarschijnlijk meer herrie dan naast een Schiphol-landingsbaan.

Voor ons is garantie etc wel een ding, maar 10 jaar verder en een keertje €500/€1000 voor een nieuwe omvormer is best acceptabel. Ik kan dus prima die gok obv garanties wel nemen.

Kijk het liefst heb ik een systeem dat klaar is voor de toekomst. Ik ben alleen niet overtuigd of ik een prijsvermeerdering van ruim 20% voor zero extra rendement met alleen de mededeling: "Mocht het ooit nodig zijn kan je er nog panelen bij plaatsen". Dat is met een maximaal gevuld dak op het zuidoosten wrs helemaal niet relevant voor ons. Dat garagedak was wel een ding, een nice to have voor als we ooit elektrisch gaan rijden. Maar, ik kreeg al van de installateur door dat alleen de voorste rij van 2 panelen net zoveel zon pakt als de panelen op het grote dak. De rest zou allemaal alleen maar tussen grofweg 10.00 en 14.00 zon pakken en voor de rest vd tijd in de schaduw staan. Dat zou dus een argument zijn voor micro-omvormers, maar dan speelt hier weer bij dat het rendement er toch al lager bij ligt.

Kortom, ik neig ernaar om tegen de tijd dat we daadwerkelijk fors in stroomvraag groeien weer verder te kijken wat er dan allemaal kan en mogelijk is. Wie weet gewoon een compleet los systeem erbij op het garagedak.

Thanks voor het meedenken allemaal!!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DikkieD schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:31:
Wat betreft het eerste punt: Ze zeggen: Kies voor micro-omvormers om 'later nog van alles te kunnen'.
Maar wat is dan vanalles? Als je blijkbaar al heel je dak vol legt kan je toch niets meer uitbreiden, dus dat kan het niet zijn.

Als je ooit je garagedak toch vol wil leggen hoeft dat toch ook niet per se op een bestaand systeem aan te sluiten? Je kan prima een tweede systeem erbij hebben.
Het hoofd-dak heeft geen schaduw en levert volgens mij '5%' verlies op vanwege zuidoosten stand.
Tja, ik zie niet in hoe je dat met micro-omvormers ineens veel beter krijgt. Die kunnen ook geen zon tevoorschijn toveren of de hellingshoek/richting van je dak aanpassen.
Die 2k extra levert dus niet meer panelen en ook niet meer rendement.
Als je het niet uitgeeft heb je in feite al de helft van de vervangingskosten van je huidige systeem "gespaard". Gaat je TVT gelijk door de helft! :+

• GustavSan
JeroenE schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:40:
[...]
Maar wat is dan vanalles? Als je blijkbaar al heel je dak vol legt kan je toch niets meer uitbreiden, dus dat kan het niet zijn.

Als je ooit je garagedak toch vol wil leggen hoeft dat toch ook niet per se op een bestaand systeem aan te sluiten? Je kan prima een tweede systeem erbij hebben.

[...]
Tja, ik zie niet in hoe je dat met micro-omvormers ineens veel beter krijgt. Die kunnen ook geen zon tevoorschijn toveren of de hellingshoek/richting van je dak aanpassen.

[...]
Als je het niet uitgeeft heb je in feite al de helft van de vervangingskosten van je huidige systeem "gespaard". Gaat je TVT gelijk door de helft! :+
Ha. Ja. Mijn punt precies :). Ik denk dat ze het goed bedoelen, maar vooral vanuit een vrij goedkope basisofferte een beetje upsellen voor extra omzet. Prima, maar ik moest er even goed doorheen kijken. Ik weet nu genoeg. Het worden 17 x 350Wp panelen. Ik denk dat we er heel blij mee gaan zijn :)
Pagina: 1