Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Orangelights23 schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:58:
Verschrikkelijk, ik zou niet voor een werkgever willen werken die dit soort regels hanteert. Valt wat mij betreft in hetzelfde straatje als extra vrije dagen wanneer je niet ziek bent.

Als jij bijvoorbeeld 30K km per jaar mag rijden en je rijdt er zakelijk maar 15K en privé dus 500*12, dan heeft je werkgever dus een mooi extra potje aan niet gereden kilometers wat ze krijgen bij inleveren van de auto.
Er zijn genoeg werkgevers die dit hanteren. En ook niet onverstandig. Er zijn werknemers die in de leegloop van 2 maanden 20.000 km rijden, werknemers die per maand 1:10 rijden met een diesel die standaard 1:25 rijd, en werknemers die een diesel hebben en toch zo 4-5 keer per maand een volle tank benzine hebben. En ga zo maar door. Daarom is er bij ons gewoon een km administratie op basis van km stand begin van de maand. En bij invullen uren aantal zakelijke Km. Niks mis mee. Het probleem is dat tegenwoordig vertrouwen niet meer genoeg is.

Zelf houd ik aan dat 15.000 km op jaarbasis privé normaal is. Maar een ander kan dat weinig vinden. Maar ik weet zelf dat dat extreem veel is, al vinden sommige het weer weinig. Maar er moet ergens een grens zijn. Tot ik nog manager was bij Getronics (heel lang geleden) had ik als maatstaf 25% van jaarlijkse contract KM mag privé zijn. Met 80000Km (toen) was dat 20.000.

Overigens zou het aantal privé KM's meer fair zijn door je netto bijtelling te delen door 19ct/km want dat is je privé voordeel. En dat is met mijn auto toch zo een 2000KM/mnd.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 09:44
Laat je werkgever een voorstel doen eventueel op basis van jouw registratie.

Hetgeen wat je zelf bijdraagt moet uiteraard wel als eigen bijdrage terug te vinden zijn voor privé gebruik van de auto, dan heb je daar tenminste nog enig voordeel van.

Normaliter rekent een werkgever in dit soort gevallen met een kilometerprijs en zal dan de teveel gereden kilometers zo in rekening brengen. Mocht je tegen een meningsverschil aanlopen kun je je altijd nog beroepen op jouw administratie of het ontbreken hiervan. Ik denk dat eventuele afzettingen/detours minimale impact hebben op dit bedrag.

Succes en laat even weten hoe het is afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:18
Wim-Bart schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:59:
[...]

Er zijn genoeg werkgevers die dit hanteren. En ook niet onverstandig. Er zijn werknemers die in de leegloop van 2 maanden 20.000 km rijden, werknemers die per maand 1:10 rijden met een diesel die standaard 1:25 rijd, en werknemers die een diesel hebben en toch zo 4-5 keer per maand een volle tank benzine hebben. En ga zo maar door. Daarom is er bij ons gewoon een km administratie op basis van km stand begin van de maand. En bij invullen uren aantal zakelijke Km. Niks mis mee. Het probleem is dat tegenwoordig vertrouwen niet meer genoeg is.

Zelf houd ik aan dat 15.000 km op jaarbasis privé normaal is. Maar een ander kan dat weinig vinden. Maar ik weet zelf dat dat extreem veel is, al vinden sommige het weer weinig. Maar er moet ergens een grens zijn. Tot ik nog manager was bij Getronics (heel lang geleden) had ik als maatstaf 25% van jaarlijkse contract KM mag privé zijn. Met 80000Km (toen) was dat 20.000.

Overigens zou het aantal privé KM's meer fair zijn door je netto bijtelling te delen door 19ct/km want dat is je privé voordeel. En dat is met mijn auto toch zo een 2000KM/mnd.
Leuk verhaal, maar je kunt alles afdichten in contracten. Redelijkheid en billijkheid. En dat is hier niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wailingwimmy
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 09:04
arnhem026 schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:21:
[...]

Kan me nog goed herinneren dat een collega bij mijn vorige werkgever vertelde; neem die auto niet; ga je spijt van krijgen. En inderdaad! Het belangrijkste is wel om er gewoon op een normale manier uit te komen, en dat is ook mijn doel in deze. Ik ben onervaren in deze situatie, maar de werkgever lijkt dat ook met zijn contracten.
Het is voor je toekomst altijd beter op een normale manier afscheid te nemen.
Je wilt dat je je voormalige werkgever als positieve referentie op kan geven.
Mijn advies om te ontkennen dat je te veel hebt gereden en hem het te laten bewijzen baseer ik op het gegeven dat er niks is vast gelegd en hij toch probeert kosten op jouw te verhalen.
Dat duid niet op een harmonieus uit elkaar gaan.
Dat het maar om 80km per maand gaat versterkt dat gevoel.

Of het ligt aan de werkgever die gewoon alleen maar naar de centen kijkt en overal het maximale uit wil halen, ongeacht wie hij daarvoor benadeelt. ( lijkt me onwaarschijnlijk want die leggen meestal alles wel vast).
Zeker als hij jou genaaid heeft, je dat hard kan maken en je er ook nog met meer uitkomt kan dat voor een toekomstige werkgever juist een reden zijn om je wel aan te nemen( zeker in sales).
Dan ontken je alles en pak je hem terug door je goed te informeren en te zeggen dat hij geen poot heeft om op te staan en hem met tegen voorderingen als een ontslag vergoeding te dreigen.
Kan je dat niet hard maken, beter die gemiddelde exploitatie kosten vergoeden, het zien als leergeld en verder gaan.

Of het ligt aan jou en/of je prestaties.
Het niet vastleggen van dat soort zaken kan ook zijn omdat hij uitgaat van wederzijds vertrouwen dat jij eventueel hebt beschaamd.
Dan zou ik zeker niet moeilijk doen en akkoord gaan met een vergoeding per km gebaseerd op de gemiddelde exploitatie kosten van de auto( die kan je makkelijk vinden op internet).

Of er is geen kwade opzet van beide kanten en je werkgever was gewoon laks/onervaren met contracten.
Dan zou ik zelf aanbieden die 900km voor de gemiddelde exploatatie kosten per km te vergoeden en nog een keer als afscheid met z'n allen wat te gaan drinken( na de lockdown natuurlijk ;) ).

Ben beniuwd hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wailingwimmy
foutje

[ Voor 99% gewijzigd door wailingwimmy op 16-11-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wailingwimmy
.

[ Voor 99% gewijzigd door wailingwimmy op 16-11-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wailingwimmy
jessy100 schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:40:

Dit, en dan ook nog volle mep bijtelling betalen. Dat je hier mee akkoord bent gegaan is echt ongehoor

Over het algemeen is er helemaal niets mis met een leaseauto, alleen onder deze voorwaarden is het echt waardeloos.
Ach, toen ik begon in sales ben ik ook wel met slechte voorwaarden akkoord gegaan om die baan te krijgen.
Nadat ik wat minder nat achter de oren was en met bewezen had wist ik dat terechte eisen stellen alleen maar in je voordeel werkt, ook in hoe je bazen je zien.
En zolang je presteert hoor je ze niet over die autokosten.
Ik ben in Duitsland onderweg en rij zeer veel prive en altijd met een hele zware voet, hoor er nooit iets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wailingwimmy
matty___ schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:25:
[...]

Gebruikelijk is 10.000 prive op 40.000 totaal per jaar
Dat lijkt mij wel te kloppen.
Zit daar wel iets boven, schat zo'n 30.000 op 80.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnhem026
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-12-2021
Donderdag te horen gekregen dat ze 35 cent per kilometer rekenen. ‘Ineens’ stond het in het personeelshandboek. In de versie die ik een week erger had gedownload stond niets in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:52

Releases

Ja maar!

arnhem026 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:38:
Donderdag te horen gekregen dat ze 35 cent per kilometer rekenen. ‘Ineens’ stond het in het personeelshandboek. In de versie die ik een week erger had gedownload stond niets in.
Nou dat is prima te weerleggen dan als je beide versies van het handboek kan laten zien toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sterker nog, door het er nu snel in te zetten zou ik stellen dat ze daarmee bevestigen dat het tot nu toe dus geen afspraak was. Dus: bewaar beide versies, incl aanduiding van wanneer je ze hebt gepakt van de bedrijfssite ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnhem026
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-12-2021
F_J_K schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:09:
Sterker nog, door het er nu snel in te zetten zou ik stellen dat ze daarmee bevestigen dat het tot nu toe dus geen afspraak was. Dus: bewaar beide versies, incl aanduiding van wanneer je ze hebt gepakt van de bedrijfssite ;)
Heb ze beide, niet perse met deze intentie maar wel omdat ik hem wilde doorlezen. Toen ik aangaf dat het er niet in stond vertelde hij van wel, wat dus op dat moment ook niet klopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:53
@arnhem026 Vraag wel aan je werkgever (wanneer jullie eruit zijn wat je nu eigenlijk moet betalen), dat hij jouw eigen bijdrage verrekent met je bijtelling. Eigen bijdrage gaat namelijk van je (bruto) bijtelling af, scheelt toch weer zo'n 40% van je eigen bijdrage die je minder aan belasting hoeft te betalen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:08
Nooit mee akkoord gaan, dat is veel te hoog. Een werkgever mag geen winst maken op zulke dingen. 20 cent zou mijn maximum zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Wim-Bart schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:59:
[...]
Tot ik nog manager was bij Getronics (heel lang geleden) had ik als maatstaf 25% van jaarlijkse contract KM mag privé zijn. Met 80000Km (toen) was dat 20.000.
Wat een belachelijke en sneue regeling. Zakelijke kilometers hebben geen enkele relatie met privé kilometers. Met zulke onzin zou ik nooit akkoord gaan, laat de werkgever maar duidelijke en eerlijke regels voor iedereen maken.

Prima dus als een werkgever een beperking wil invoeren, je kan dan kiezen wat je wil. Volledige bijtelling betalen voor 6000 km/jaar is niet slim (economisch), maar daarvoor kan je wel of niet kiezen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:35
Drardollan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:16:
[...]

Wat een belachelijke en sneue regeling. Zakelijke kilometers hebben geen enkele relatie met privé kilometers. Met zulke onzin zou ik nooit akkoord gaan, laat de werkgever maar duidelijke en eerlijke regels voor iedereen maken.

Prima dus als een werkgever een beperking wil invoeren, je kan dan kiezen wat je wil. Volledige bijtelling betalen voor 6000 km/jaar is niet slim (economisch), maar daarvoor kan je wel of niet kiezen.
Welnee. Je weet van tevoren precies waar je aan toe bent. De werknemer kiest dan sneller voor een hoog aantal km op het contract. Je kunt dus alsnog kiezen en je weet waar je aan toe bent. Overschrijding van het aantal km op het contract is toch altijd voor de werkgever.

Overigens heb ik nog nooit een contract met 80 dkm per jaar gezien. Dat is bizar veel. Tijdje 70dkm per jaar gereden, en dat was echt niet leuk :/

[ Voor 8% gewijzigd door fonsoy op 01-12-2020 21:57 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
fonsoy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:55:
[...]

Welnee. Je weet van tevoren precies waar je aan toe bent. De werknemer kiest dan sneller voor een hoog aantal km op het contract. Je kunt dus alsnog kiezen en je weet waar je aan toe bent.
Sinds wanneer heeft een werknemer de keuze voor een hoog aantal kilometers op het contract? Dat is helemaal geen zaak van de werknemer, de werknemer heeft daar ook geen voordeel bij. Of en wat voor een contract de werkgever afsluit doet voor de werknemer niet ter zake. De werkgever kan gerust de auto kopen, dan is er helemaal geen contract.
Overschrijding van het aantal km op het contract is toch altijd voor de werkgever.
?? Waarom zou je als werknemer dan iets kiezen? En bij een hoog contract is er dan toch nooit een overschrijding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:35
Drardollan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:06:
[...]

Sinds wanneer heeft een werknemer de keuze voor een hoog aantal kilometers op het contract? Dat is helemaal geen zaak van de werknemer, de werknemer heeft daar ook geen voordeel bij. Of en wat voor een contract de werkgever afsluit doet voor de werknemer niet ter zake. De werkgever kan gerust de auto kopen, dan is er helemaal geen contract.

[...]

?? Waarom zou je als werknemer dan iets kiezen? En bij een hoog contract is er dan toch nooit een overschrijding?
Wij konden altijd kiezen tussen diesel met 40dkm of benzine met 20dkm.
Je kunt dus kiezen of je de wagen in de bijtelling of niet rijdt. Want daar gaat het om.

TS heeft helemaal niks te kiezen want die krijgt een verrassingsberekening die nergens op gestoeld lijkt te zijn.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
fonsoy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:11:
[...]

Wij konden altijd kiezen tussen diesel met 40dkm of benzine met 20dkm.
Ja, en sommige mensen kunnen kiezen tussen een rode of groene auto.

Ongetwijfeld werd die keuze beïnvloed door je werkgever (op basis van de verwachte kilometers), los van het feit dat een diesel duurder is in aanschaf en je dus meer bijtelling betaald bij die keuze.
Je kunt dus kiezen of je de wagen in de bijtelling of niet rijdt. Want daar gaat het om.
Dat kan, maar als je privé kilometers afhankelijk zijn van de zakelijke kilometers waar je geen enkele invloed op hebt dan heb je dus feitelijk geen keuze. Als de werkgever ineens bedenkt dat je nog maar 1000 kilometer per jaar zakelijk hoeft te rijden dan zou ineens nog maar 750 kilometer per jaar privé mogen rijden. Dat is fijn als dit op 2 januari gebeurd terwijl je net voor de bijtelling hebt gekozen omdat je hoge zakelijke kilometers je voldoende privé kilometers zouden toestaan.

Je hebt enkel een vrije keus als vooraf duidelijk is waarvoor je kiest.

Pagina: 1 2 Laatste