Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnhem026
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-12-2021
Misschien net echt een vraag voor hier, maar je weet het nooit! Begin dit jaar ben ik bij een bedrijf gaan werken waarbij ik een ‘auto van de zaak’ kreeg. Bij deze auto heb ik gekozen voor het privé gebruiken en betaal hier dus bijtelling voor. Ook staat er in het contract dat ik per maand 500 kilometers mag maken. Echter is het nu zo dat mijn contract niet verlengd wordt en ik dus de auto moet inleveren. Nu gaf de werkgever aan dat hij de teveel gereden privé kilometers in mindering brengt op de eindafrekening. Wat ik prima en eerlijk vind uiteraard, alleen vind ik nergens wat hij dan in rekening mag en kan brengen, is het contract staat alleen dat ik 500 kilometer privé per maand mag rijden, en mondeling is toegezegd dat als ik er iets overheen ga dit niet erg is. Er staat niet wat ze in rekening brengen als ik teveel rijdt. Wie weet wat ze kunnen rekenen? Het is geen leaseauto maar een auto in bezit van het bedrijf zelf.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:14
Over hoeveel km hebben wij het? Je werkgever staat niet zo sterk hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:36
Recept voor problemen zo te horen. Eerste vragen dan maar, heb je kilometers bijgehouden, heb je veel meer dan 500km privé per maand gereden (kan er sprake zijn van misbruik)?

[ Voor 13% gewijzigd door DutX op 15-11-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnhem026
Heb er nog niet na gekeken, maar vermoedt dat ik er wel iets overheen zit inderdaad. Heb zoveel mogelijk kilometers bijgehouden, ook al was dit niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:36
Hoe gaat de baas jou gereden aantal privé kilometers bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:10
In de lease is gaat het om centen per kilometer. Zoek maar even op meer / minder kilometers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnhem026
Def1ant schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:20:
Geen idee. Dat stukje mis ik bijvoorbeeld in het contract van de auto, bij file of weg afsluiting heb ik een andere weg genomen als voorbeeld. Dit kan dan een enkele kilometer meer zijn of minder.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• wailingwimmy
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 09:04
Ik zou zeggen dat je niet meer dan 500 km per maand privé hebt gereden.
Laat je werkgever maar aantonen dat dat wel het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnhem026
wailingwimmy schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:24:
Ik zou zeggen dat je niet meer dan 500 km per maand privé hebt gereden.
Laat je werkgever maar aantonen dat dat wel het geval is.
Als ik teveel heb gereden, dan wil ik dat best vergoeden. Alleen doordat er eigenlijk niets op papier staat kan hij bewijze van spreken zeggen dat hij 50 euro per kilometer gaat rekenen. Dat probeer ik te voorkomen, mocht het zo zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wailingwimmy
Slechte werkgever trouwens, 500km/maand is niks.
Ik heb er maanden bij dat ik 2000km prive rijd.
En wat als je op vakantie gaat ?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Verwijderd

Geen rittenadministratie, want je betaalt ook voor privé gebruik. Knappe werkgever die wil gaan vaststellen hoeveel kilometer je precies privé gereden hebt. Mijn insteek zou ook zijn: ik heb niet meer dan 500 kilometer per maand gereden.

Met zo'n regeling kun je privé overigens beter zelf gewoon een degelijke wat oudere auto gaan rijden. Als je maar 500 kilometer per maand privé mag rijden, dan heb je óf een heel goedkope auto waar je privé misschien niet eens in wíl rijden, óf financiëel echt een enorm slechte deal.
DarkChylde schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:21:
In de lease is gaat het om centen per kilometer. Zoek maar even op meer / minder kilometers..
Dat is ten opzichte van het aantal kilometers in je leaseovereenkomst. Als die voor 4 jaar en 100.000 km is, dan betaal je na afloop van dei 4 jaar alles boven de 100.000 km. Wij hebben hier dan ook weleens een auto een paar maanden geparkeerd gehad, omdat hij aan z'n kilometers zat en degene die de auto bij elkaar geklikt had al uit dienst was. Toen heeft iemand anders hem tot aan de juiste kilometerstand gereden en die is daarna in zijn eigen nieuwe auto gaan rijden.

Ik heb geen idee hoe de situatie van de TS precies is, maar mijn collega's rijden over het algemeen allemaal een leuke auto en dan heb je het toch al snel over een bedrag richting de 300 aan bijtelling en bij sommige mensen komt daar nog een paar tientjes eigen bijdrage bij. Die gaan echt geen 300 euro per maand betalen voor maximaal 500 kilometer. Dat is gekkenwerk. En de mensen die écht privé maar heel weinig rijden (zijn er bijna niet overigens), die rijden hun dure leaseauto niet privé. Die hebben er dan privé een goedkope auto naast, zodat ze onbeperkt privé kunnen rijden en dat anderen in hun gezin ook een auto zouden kunnen gebruiken overdag.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wailingwimmy
arnhem026 schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:26:
[...]

Als ik teveel heb gereden, dan wil ik dat best vergoeden. Alleen doordat er eigenlijk niets op papier staat kan hij bewijze van spreken zeggen dat hij 50 euro per kilometer gaat rekenen. Dat probeer ik te voorkomen, mocht het zo zijn.
Als er niks op papier staat is dat zijn fout.
En juist om te voorkomen dat hij je teveel aanrekent moet je dus gewoon zeggen dat je niet meer hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnhem026
Verwijderd schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:27:
Geen rittenadministratie, want je betaalt ook voor privé gebruik. Knappe werkgever die wil gaan vaststellen hoeveel kilometer je precies privé gereden hebt. Mijn insteek zou ook zijn: ik heb niet meer dan 500 kilometer per maand gereden.

Met zo'n regeling kun je privé overigens beter zelf gewoon een degelijke wat oudere auto gaan rijden. Als je maar 500 kilometer per maand privé mag rijden, dan heb je óf een heel goedkope auto waar je privé misschien niet eens in wíl rijden, óf financiëel echt een enorm slechte deal.
Vooral dat laatste; een hele slechte deal, maar dat was deze functie sowieso voor mijn gevoel. Heb ook een privé auto, en als ik dat vergelijk zijn die kosten vele malen lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yodocus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:15
En als je werkgever het omdraait komt hij met een rekening waarvan jij moet aantonen dat het zakelijk is en zo blijf je bezig. Waarschijnlijk krijg je nog geld van hem dus als hij echt vervelend wil doen kan hij het inhouden. Dat kan een heel lang verhaal worden, of je nou in je recht staat of niet. Gelijk hebben is een, gelijk krijgen is iets anders.
Ik zou proberen er met een akkoordje uit te komen. Hij komt met een bedrag, jij doet een tegenvoorstel en beide probeer je er zonder kleerscheuren uit te komen. Bedenk dat jij niet meer met hem verder hoeft maar je werkgever loopt risico op een ex-medewerker met wrok wat doorgaans geen goede reclame is.

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnhem026
Yodocus schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:37:
En als je werkgever het omdraait komt hij met een rekening waarvan jij moet aantonen dat het zakelijk is en zo blijf je bezig. Waarschijnlijk krijg je nog geld van hem dus als hij echt vervelend wil doen kan hij het inhouden. Dat kan een heel lang verhaal worden, of je nou in je recht staat of niet. Gelijk hebben is een, gelijk krijgen is iets anders.
Ik zou proberen er met een akkoordje uit te komen. Hij komt met een bedrag, jij doet een tegenvoorstel en beide probeer je er zonder kleerscheuren uit te komen. Bedenk dat jij niet meer met hem verder hoeft maar je werkgever loopt risico op een ex-medewerker met wrok wat doorgaans geen goede reclame is.
Dat idee heb ik ook, alleen geen ervaring en vraag me dan ook af wat normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yodocus schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:37:
Dat spelletje is zo klaar. Een loonvordering is niet leuk als werkgever. Laat hem zonder onderbouwing maar wat inhouden hoor. Hij komt van een koude kermis thuis (en dat weet ie zelf ook donders goed). Hij wil per kilometer afrekenen, dan zal hij met een tot op de kilometer sluitende specificatie moeten komen. Heeft hij niet, tenzij hij al je zakelijke ritten dus geregistreerd heeft en een black box die alles registreert ingebouwd heeft. En dat laatste zou TS zeker moeten weten, omdat het inbreuk maakt op zijn privacy.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2020 22:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Barrycade

Through the...

Pff bijtelling betalen voor maar 500 km per maand, daar had je wellicht 2x vooraf over na moeten denken.

Maar zoals meerdere keren aangeven hoe zou je werkgever moeten weten hoeveel privé kms je hebt gereden?

Of werden je zakelijke km's gedeclareerd bij klanten zodat het vrij duidelijk is hoeveel je zakelijk hebt gereden?

Als er een limiet van 500 km in staat zou er ook een bedrag in moeten worden vermeld hoeveel extra zou moeten kosten.

Maar wacht het eens af.
Het zou wel een redelijke prijs moeten zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Def1ant schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:20:
Niet geheel lastig..

TS woont in plek X, rijd naar plek Y voor werk. Zal soms naar Z moeten.

Die waarden kan je gewoon berekeken. Je hebt een start kilometer stand. Done!

Mensen maken het allemaal veel moeilijker dan het is, bij genoeg bedrijven wordt het zo berekend.

[ Voor 12% gewijzigd door corset op 15-11-2020 22:48 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Barrycade schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:47:
Pff bijtelling betalen voor maar 500 km per maand, daar had je wellicht 2x vooraf over na moeten denken.
Inderdaad, dat is echt een superslechte deal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yodocus
@Verwijderd Mijn gevoel zegt dat jouw beschreven scenario niet helemaal voor TS opgaat.

Zoals gezegd staat er niets op papier over deze situatie. Dus mijn antwoord zou dan ook zijn: zoek het lekker uit! En als hij dat dan inderdaad doet komt hij met een aantal km * een x bedrag aanzetten, waarschijnlijk wat de leasemaatschappij ook in rekening brengt. Als je daar niet onderuit komt kun je alleen nog het geschatte aantal privékilometers bestrijden. Ik zou zo dicht mogelijk bij die 500 blijven.
Kortom, eerst hard spelen omdat je werkgever niets heeft om op te staan. Kom je daar niet mee weg, dan de pijn verzachten. Bijvoorbeeld door het bedrag te delen. Het belangrijkste is dat je redelijk in gesprek blijft, dan kom je er wel uit. Kijk niet teveel naar anderen in dit topic met een dikke leasebak en een grote mond ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Yodocus op 15-11-2020 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

corset schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:48:
[...]

Niet geheel lastig..

TS woont in plek X, rijd naar plek Y voor werk. Zal soms naar Z moeten.

Die waarden kan je gewoon berekeken. Je hebt een start kilometer stand. Done!

Mensen maken het allemaal veel moeilijker dan het is, bij genoeg bedrijven wordt het zo berekend.
Hooguit een benadering en da's niet genoeg. Als je iets in rekening wil brengen, moet je specificeren. Dan heb je een totaal aan ritten en dat is zeg maar een "ononderbroken chain" met begin- en eindstanden. Er is niets overeengekomen over een simpele manier waarop dit vastgesteld gaat worden, dus dan kun je nu niet ineens met een ter plekke verzonnen rekenmethode komen. Dan moet TS vooraf akkoord zijn gegaan met deze rekenmethode.

TS woont op plek X, maar zijn ouders hebben mogelijk een vakantiehuisje op plek Y waar hij ook regelmatig verblijft. TS rijdt mogelijk zo nu en dan op vrijdag naar de broodjeszaak om lunch te halen voor het bedrijf. TS heeft het afgelopen jaar mogelijk 6x met een omweg naar huis gemoeten om ergens nog even wat af te geven of op te halen. TS heeft het afgelopen jaar 5 keer fors om moeten rijden door wegafsluitingen op zakelijke ritten.... Dat is allemaal echt niet geregistreerd. Je kunt het als werkgever proberen, maar als de werknemer niet meegaat en er werk van maakt, dan maakt de rechter gehakt van nattevingerwerk. Denk dat de gemiddelde werkgever toch eieren voor zijn geld gaat kiezen als hij niet meer dan aannames en schattingen heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2020 23:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yodocus
Het beroerde is dat dit soort werkgevers dagelijks onervaren gasten (waar of niet?) al TS ontslaan en heerlijk weten dat er toch nooit een rechter komt. Dus gaan ze er met volle bluf in, harken uit het ontslag nog een grijpstuiver binnen en komen er mee weg. Zo'n gevecht is bij voorbaat een ongelijke strijd. Vandaar mijn advies het langs de zachte weg af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:14
DarkChylde schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:21:
Centen? Ik betaal 10 cent per km als ik meer rij dan het contract, dat kan best oplopen op jaarbasis als je dat bij moet leggen hoor. En dat is zonder electra/brandstof

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnhem026
Yodocus schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:05:
Het beroerde is dat dit soort werkgevers dagelijks onervaren gasten (waar of niet?) al TS ontslaan en heerlijk weten dat er toch nooit een rechter komt. Dus gaan ze er met volle bluf in, harken uit het ontslag nog een grijpstuiver binnen en komen er mee weg. Zo'n gevecht is bij voorbaat een ongelijke strijd. Vandaar mijn advies het langs de zachte weg af te handelen.
Kan me nog goed herinneren dat een collega bij mijn vorige werkgever vertelde; neem die auto niet; ga je spijt van krijgen. En inderdaad! Het belangrijkste is wel om er gewoon op een normale manier uit te komen, en dat is ook mijn doel in deze. Ik ben onervaren in deze situatie, maar de werkgever lijkt dat ook met zijn contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In het geval van een loonvordering zou mijn advies zijn om een advocaat in te schakelen als er niet betaald wordt binnen redelijke termijn na je eerste schriftelijke ingebrekestelling. Niet als het om 3 tientjes gaat natuurlijk, maar als ze nu met 3000 km komen (zonder specificatie) en 25 cent per kilomter, dan hebben we het over 750 euro. Van je loon moeten ze gewoon afblijven.

Werkgever wil gewoon iets wat niet kan, tenzij hij de zaakjes allemaal netjes vastgelegd heeft. Afgaande op het verhaal van de TS, is dat niet het geval. Ik verwacht dat werkgever het niet doorzet, als TS met de hakken in het zand gaat. Hij zal het misschien proberen, maar voor hem is het risico ook te groot. De werkgever zit ook niet te wachten op een rechtzaak om bijv. 750 euro, waarvan hij eigenlijk al weet dat er een grote kans is dat het een verloren zaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Afgezien van de regeling, hoe goed of slecht hij ook is. Is het gewoon simpel. Dikke middelvinger voor de werkgever. Hij besluit je zonder inkomen te zetten door je contract op te zeggen of niet te verlengen, dan is jouw antwoord gewoon. Fuck You, we verrekenen niks, jij betaald mijn achterstallige vakantiedagen, vakantiegeld en bonus, en de rest mag de werkgever in stikken.

Hij geeft je namelijk niet de mogelijkheid om naar ratio de mogelijke te veel KM's te compenseren in de rest van het jaar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:42
Ik heb in deels hetzelfde schuitje gezeten. Werkgever had mijn auto overgenomen van mijn vorige werkgever en verlengde mijn contract niet. Wou mij een boete geven voor de resterende maanden “want dat stond in het contract”. Dat klopte deels, stond er alleen in als ik zelf wegging, oftewel geen boete als hij mijn contract niet verlengde.

Kijk daarom je contract goed na wat voor jouw het geval is.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:33:
Afgezien van de regeling, hoe goed of slecht hij ook is. Is het gewoon simpel. Dikke middelvinger voor de werkgever. Hij besluit je zonder inkomen te zetten door je contract op te zeggen of niet te verlengen, dan is jouw antwoord gewoon. Fuck You, we verrekenen niks, jij betaald mijn achterstallige vakantiedagen, vakantiegeld en bonus, en de rest mag de werkgever in stikken.

Hij geeft je namelijk niet de mogelijkheid om naar ratio de mogelijke te veel KM's te compenseren in de rest van het jaar.
Ja, behalve dat dit dus niet is hoe contracten en dergelijke werken... Baas heeft het recht om ontslag te geven, je hebt geen flauw idee wat hier de reden van is dus beetje overtrokken reactie dit.

TS:
Ik zou gewoon met de baas in gesprek gaan, vraag hem eens om hoeveel kilometer het volgens hem gaat en wat dat zou gaan kosten. Vervolgens kan jij in je administratie nagaan of dat klopt. Zo nee, leg het de baas voor, zo ja, prima toch?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:17

Honesty

kattenneus!

Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat je er uitkomt met je baas. Volgens mij kan je wel de kilometerkosten die je wel maakt aftrekken van de bijtelling.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:11
Paar keer discussie erover (of vragen) en die winst van een paar honderd euro is al verdampt.
Tijd van HR om eea uit te zoeken kost ook geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Misschien wel handig dit even te doen voor dat je een topic start. Hoe meer concrete informatie je hebt, hoe beter het advies zal zijn. Als een werkgever terug gaat rekenen vanuit een benadering en je zit er 50km per maand over die 500km, dan heeft 'ie geen poot om op te staan natuurlijk. Als vanuit een benadering je er 100% overheen zit, dan is het een ander verhaal.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnhem026
Hydra schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:14:
[...]

Misschien wel handig dit even te doen voor dat je een topic start. Hoe meer concrete informatie je hebt, hoe beter het advies zal zijn. Als een werkgever terug gaat rekenen vanuit een benadering en je zit er 50km per maand over die 500km, dan heeft 'ie geen poot om op te staan natuurlijk. Als vanuit een benadering je er 100% overheen zit, dan is het een ander verhaal.
Ik snap je punt in deze. Alleen was mijn vraag niet wat als, maar vooral hoeveel hij kan rekenen. Ik ga het vandaag narekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
arnhem026 schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:13:
Ook staat er in het contract dat ik per maand 500 kilometers mag maken.
Wat staat er dan exact in het contract over overschreidigen van die 500km? Een contract bepaalt normaliter niet alleen wat je mag, maar ook wat er gebeurt als je je niet aan het contract houdt.
Echter is het nu zo dat mijn contract niet verlengd wordt en ik dus de auto moet inleveren. Nu gaf de werkgever aan dat hij de teveel gereden privé kilometers in mindering brengt op de eindafrekening.
Wanneer is dat gezegd? Nadat aangegeven is dat je geen contractverlenging krijgt?
Wat ik prima en eerlijk vind uiteraard, alleen vind ik nergens wat hij dan in rekening mag en kan brengen, is het contract staat alleen dat ik 500 kilometer privé per maand mag rijden, en mondeling is toegezegd dat als ik er iets overheen ga dit niet erg is.
Weet je heel zeker dat dat alleen mondeling is? Is dat nergens, op een of andere manier, in de mail bevestigd?
Er staat niet wat ze in rekening brengen als ik teveel rijdt. Wie weet wat ze kunnen rekenen? Het is geen leaseauto maar een auto in bezit van het bedrijf zelf.
Ik snap niet helemaal waarom je dat niet gewoon in de eerste plaats aan je werkgever vraagt? Het is in den beginne zo dat "wie eist, bewijst". Dus als je werkgever je een contract laat tekenen waar geen bedragen genoemd worden, dan heeft 'ie waarschijnlijk geen poot om op te staan als het aankomt op een vergoeding.

Maar zoals ik al zei; ik zou het gewoon eerst met je werkgever bespreken. Goeie kans dat die soep niet zo heet gegeten wordt; het gaat voor hem natuurlijk erg lastig worden een exact bedrag te specificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
arnhem026 schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:17:
Ik snap je punt in deze. Alleen was mijn vraag niet wat als, maar vooral hoeveel hij kan rekenen. Ik ga het vandaag narekenen.
Als het niet in je contract staat, volgens mij (en ik ben geen advocaat, laten we dat voorop stellen) helemaal niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als het daadwerkelijk om centen zou gaan, en niet al te veel kilometers, waarom zou je baas dan überhaupt die moeite doen? Stel het gaat inderdaad om 200 km per maand teveel, maal € 0,02 cent, Dan spreek je in een jaar over nog geen € 50.

Een werkgever die over zo'n bedrag z'n werknemer in de rats laat zitten én niet door heeft dat 'ie snellere manieren heeft om geld te verdienen, is de term werkgever niet waard.

Dus óf je hebt een slechte werkgever (want hij vraagt peanuts en kan z'n tijd beter in andere dingen stoppen), óf je hebt een slechte werkgever (want hij naait je door wel een hoog bedrag te vragen, en ook nog eens op een manier waarvan jij vooraf niet wist dat dit zou gaan gebeuren).

Ik zou hem dit, in vriendelijke nette bewoordingen laten weten, en dan z'n reactie afwachten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Heb je enig idee hoeveel je privé gereden hebt dit jaar met die auto? Zeker als je er nog een eigen auto bij hebt, kan dat best meevallen. Ik zou zelf een inschatting maken van het aantal werkdagen x woon-werk afstand x 110% vanwege af en toe omrijden + bekende grote zakelijke ritten, en dan kijken hoeveel je overhoudt.
500 km per maand is 6000 km per jaar. Ik ken vrij veel mensen die dat nauwelijks halen privé, zelfs met een vakantie in Zuid-Frankrijk erbij (wat dit jaar waarschijnlijk niet is gebeurd).

Verder hebben verschillende mensen hierboven wel een punt: als er extra gerekend gaat worden voor 'teveel' privé kilometers, moet er van te voren bekend zijn hoeveel dat per km is, en ook hoe die km's bepaald gaan worden. Als dat allemaal niet vast staat, denk ik dat werkgever een heel slecht verhaal heeft om iets bij je te gaan verhalen.
Zeker als het om een paar tientjes gaat zou ik als werkgever de moeite niet doen, maar aangezien er toegezegd is dat er wel een naheffing komt vermoed ik dat werkgever er wel een punt van gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

arnhem026 schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:21:
bij file of weg afsluiting heb ik een andere weg genomen als voorbeeld. Dit kan dan een enkele kilometer meer zijn of minder.
Als het om een kilometertje meer of minder gaat dan zal er toch geen sprake zijn van privegebruik? Ook niet als je wegens wegafsluitingen omrijdt. Althans, voor de belastingdienst: woonwerkverkeer is zakelijk.

Wat is de definitie van een prive-kilometer in het contract / werknemershandboek? Daar zou ook een bedrag moeten staan, maar dat was al gezegd.

Als je uiteindelijk wel een eigen bijdrage betaalt aan de werkgever, dan kan je dat mogelijk aftrekken van de belasting.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 16:31

Rmg

Ik heb in mijn contract 0.33 euro per teveel gereden kilometer. Alleen dan wel 20000km per jaar prive.

Prive kilometers doen ze heel simpel. Ze pakken afstand naar je standplaats doen dat * 240 (aantal werdagen in een jaar) + tellen daar een percentage bij op voor omleidingen en de rest is "Prive"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:22:
[...]

Wat staat er dan exact in het contract over overschreidigen van die 500km? Een contract bepaalt normaliter niet alleen wat je mag, maar ook wat er gebeurt als je je niet aan het contract houdt.

[...]

Wanneer is dat gezegd? Nadat aangegeven is dat je geen contractverlenging krijgt?

[...]

Weet je heel zeker dat dat alleen mondeling is? Is dat nergens, op een of andere manier, in de mail bevestigd?

[...]

Ik snap niet helemaal waarom je dat niet gewoon in de eerste plaats aan je werkgever vraagt? Het is in den beginne zo dat "wie eist, bewijst". Dus als je werkgever je een contract laat tekenen waar geen bedragen genoemd worden, dan heeft 'ie waarschijnlijk geen poot om op te staan als het aankomt op een vergoeding.

Maar zoals ik al zei; ik zou het gewoon eerst met je werkgever bespreken. Goeie kans dat die soep niet zo heet gegeten wordt; het gaat voor hem natuurlijk erg lastig worden een exact bedrag te specificeren.
Dat is misschien ook wel kort door de bocht. In redelijkheid zou je kunnen zeggen dat de meerkosten voor die extra km voor rekening van de TS zouden komen. Als je geen tarief bent overeengekomen, dan gaat men gewoon uit van "daadwerkelijke kosten". Maar om die te berekenen, heb je heel veel informatie nodig. Om te beginnen moet je dan vaststellen om hoeveel "extra" kilometers het precies gaat. Daarna moet je gaan vaststellen wat de extra kosten voor deze kilometers voor de werkgever zijn. Maar ik vrees dat we zover al niet gaan komen, als het aantal kilometers niet vastgesteld kan worden.

En als de werkgever bijvoorbeeld een leaseovereenkomst heeft voor 4 jaar en 100.000 km, dan kan hij dus niets in rekening brengen qua leasekosten als de auto bijvoorbeeld in het afgelopen jaar maar 25.000 km gereden heeft. Dan zouden we het hooguit nog over brandstofkosten kunnen hebben.

Maar het is al eerder genoemd in het topic (en erkend door de TS): TS had deze leaseauto nooit never niet privé moeten gaan rijden. Geen (hoge) bijtelling nemen voor een auto met forse beperkingen. TS betaalt het hele jaar door een vette bijtelling en mag daar dan 5500 km extra voor rijden (want de eerste 500 zijn altijd gratis). Als die bijtelling hem per maand netto 250 euro kost, dan hebben we het dus over een prijskaartje van 3000 euro voor 5500 km. Gewoon te zot voor woorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:29
wailingwimmy schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:27:
Dit, en dan ook nog volle mep bijtelling betalen. Dat je hier mee akkoord bent gegaan is echt ongehoord.
arnhem026 schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:21:
[...]

Kan me nog goed herinneren dat een collega bij mijn vorige werkgever vertelde; neem die auto niet; ga je spijt van krijgen. En inderdaad! Het belangrijkste is wel om er gewoon op een normale manier uit te komen, en dat is ook mijn doel in deze. Ik ben onervaren in deze situatie, maar de werkgever lijkt dat ook met zijn contracten.
Over het algemeen is er helemaal niets mis met een leaseauto, alleen onder deze voorwaarden is het echt waardeloos.

[ Voor 44% gewijzigd door jessy100 op 16-11-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rmg schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:39:
Ik heb in mijn contract 0.33 euro per teveel gereden kilometer. Alleen dan wel 20000km per jaar prive.

Prive kilometers doen ze heel simpel. Ze pakken afstand naar je standplaats doen dat * 240 (aantal werdagen in een jaar) + tellen daar een percentage bij op voor omleidingen en de rest is "Prive"
Dat kan ook, zolang je dat vooraf maar afspreekt. En met 20.000 km vrijgesteld per jaar is dat voor de meeste mensen geen enkel probleem, want die halen dat toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:39:
Dat is misschien ook wel kort door de bocht. In redelijkheid zou je kunnen zeggen dat de meerkosten voor die extra km voor rekening van de TS zouden komen. Als je geen tarief bent overeengekomen, dan gaat men gewoon uit van "daadwerkelijke kosten". Maar om die te berekenen, heb je heel veel informatie nodig.
Dat is wat ik bedoel. Het exact aantal kilometers is al niet te bepalen. De 'werkelijke kosten' van een auto die anders stilgestaan zou hebben, tja. Dan wordt meer dan de brandstofkosten denk ik wel een heel lastig verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 16-11-2020 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Rmg schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:39:
Wat jij in je contract hebt staan is helemaal niet relevant voor de TS vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 16:31

Rmg

Hydra schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:46:
[...]

Wat jij in je contract hebt staan is helemaal niet relevant voor de TS vrees ik.
Natuurlijk wel, als zijn werkgever komt met een euro per kilometer en een rare prive kilometer berekening, dan is hoe andere mensen het in hun contract hebben staan een punt waarvan TS zijn 'tegenbod" op kan gaan berekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:29

Greyfox

MSX rulez

Het heeft echt geen zin om iemand af te zeiken over de wel/niet slechte arbeidsvoorwaarde.
TS stelt een eenvoudige vraag, maar met een lastig te geven antwoord.

Er is natuurlijk een verschil tussen een lease auto en een bedrijfsauto.
Bij Leaseplan rekenen ze 9 ct/km, maar in geval van een bedrijfsauto zou het in de overeenkomst moeten staan.
Ze kunnen niet zomaar €10/km vragen, het moet wel redelijk blijven.
Ik zou eerst het voorstel af wachten, kun je daarna vragen op basis waarvan ze tot die berekening komen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:08
arnhem026 schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:13:
Ook staat er in het contract dat ik per maand 500 kilometers mag maken.
In principe is het feit of je contract wel of niet verlengd wordt niet van belang: bij een dergelijke afspraak moet gewoon vanaf dag 1 bijgehouden worden wat er zakelijk en wat er privé gereden wordt. Anders had je deze discussie ook tijdens je actieve loopbaan kunnen krijgen: "We zien dat je de afgelopen 12 maanden 20.000km hebt gereden, naar kantoor en terug is 5.000km, dus je hebt 15.000km privé gereden, dus tik maar even 6.000 privékilometers af."

Als die vastlegging nooit gebeurd is, dan denk ik dat dat van beide partijen een probleem is: TS dat hij dat niet heeft gedaan, werkgever dat hij daar niet meer op toeziet.

Ik denk dat, zoals hierboven al gezegd, het beste uitgangspunt is een schatting te maken en te kijken wat daaruit komt (eigenlijk zoals @Rmg schrijft). Is het zo goed als niets (10-20% overschrijding?) dan terugvallen op de mondelinge overeenkomst van 'iets meer is geen probleem' met de opmerking dat het toch om een klein bedrag gaat. Gaat het echt om grotere aantallen kilometers, dan zou je ook eerlijk moeten zijn (want je wist van de afspraak) en er onderling uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Rmg schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:48:
Natuurlijk wel, als zijn werkgever komt met een euro per kilometer en een rare prive kilometer berekening, dan is hoe andere mensen het in hun contract hebben staan een punt waarvan TS zijn 'tegenbod" op kan gaan berekenen.
Meet die insteek ben ik het wel met je eens, maar ik vind jouw 33 cent ook absoluut geen 'eerlijk' bedrag voor de situatie van de TS. En je reactie impliceert dat dat wel het geval is. 20k aan persoonlijk gebruik is heel wat anders; dat haal je niet snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
wailingwimmy schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:27:
Gebruikelijk is 10.000 prive op 40.000 totaal per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
matty___ schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:25:
[...]

Sinds wanneer, en in welke branche? Sowieso totaal per jaar, moet je dan niet naar klanten als je over je kilometers heen bent?

Er zijn wat wat limieten geïntroduceerd, want mensen moeten altijd misbruik maken van goede dingen, maar als je bijtelling betaalt voor een auto moet je daar gewoon effectief limietlloos mee mogen rijden. Ik kende er ook een die maakte dik 80k+ kilometers privé (ieder weekend naar Polen), dan is de auto dus afgeschreven in 2 jaar, dat ze dat niet helemaal willen snap ik ook wel. 10.000 vind ik eigenlijk nog wat op het randje.

Goed, met corona maakt het allemaal niet uit, maar dat is voor hun natuurlijk het moment om dit soort dingen door te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
matty___ schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:25:
'Gebruikelijk' is gewoon dat je voldoende ruimte krijgt, zonder dat je een leaseauto als taxi oid gaat misbruiken. 10k is echt aan de onderkant van wat ik meegemaakt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
Zebby schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:50:
[...]

Sinds wanneer, en in welke branche? Sowieso totaal per jaar, moet je dan niet naar klanten als je over je kilometers heen bent?

Er zijn wat wat limieten geïntroduceerd, want mensen moeten altijd misbruik maken van goede dingen, maar als je bijtelling betaalt voor een auto moet je daar gewoon effectief limietlloos mee mogen rijden. Ik kende er ook een die maakte dik 80k+ kilometers privé (ieder weekend naar Polen), dan is de auto dus afgeschreven in 2 jaar, dat ze dat niet helemaal willen snap ik ook wel. 10.000 vind ik eigenlijk nog wat op het randje.

Goed, met corona maakt het allemaal niet uit, maar dat is voor hun natuurlijk het moment om dit soort dingen door te duwen.
Maar juist door om het taxi naar polen tegen te gaan zit er een max aan. Hoeft niet zo te zijn dat de werkgever je er aan gaat houden maar als je misbruik maakt dan heeft die wel iets om mee te slaan zeg maar :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnhem026
Uitgerekend, zo’n 900 teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
In totaal of per maand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Voor TS: In een personeelshandboek van één van m'n vorige werkgevers vond ik terug dat ik met een lease-auto (mocht ik die privé zouden hebben willen rijden) privé 13.500 km per jaar mocht maken, alles daarboven werd voor 10 ct/km in rekening gebracht. Ter info.

[ Voor 17% gewijzigd door naitsoezn op 16-11-2020 10:54 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
naitsoezn schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:54:
Voor TS: In een personeelshandboek van één van m'n vorige werkgevers stond dat ik privé 13.500 km per jaar mocht maken, alles daarboven werd voor 10 ct/km in rekening gebracht. Ter info.
Maar hoe wordt dat gecontroleerd? Want je hoeft zelf geen rittenadministratie bij te houden neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

matty___ schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:54:
[...]

Maar hoe wordt dat gecontroleerd? Want je hoeft zelf geen rittenadministratie bij te houden neem ik aan
Toevallig wel ;) Elke week gewoon de kilometers invullen in een systeem, tegelijk met je declarabele uren. Standaard vul je gewoon de km's naar de klant in, maar had je bv een week dat je ook naar kantoor moest (in aanvulling op je werk bij de klant), dan vulde je die extra kilometers gewoon ook in. Net als omrijden oid.

Maar de what-ifs zijn niet zo relevant, aangezien TS net aangeeft dat ie 900 km teveel gemaakt heeft.

[ Voor 39% gewijzigd door naitsoezn op 16-11-2020 10:59 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:29
Verschrikkelijk, ik zou niet voor een werkgever willen werken die dit soort regels hanteert. Valt wat mij betreft in hetzelfde straatje als extra vrije dagen wanneer je niet ziek bent.

Als jij bijvoorbeeld 30K km per jaar mag rijden en je rijdt er zakelijk maar 15K en privé dus 500*12, dan heeft je werkgever dus een mooi extra potje aan niet gereden kilometers wat ze krijgen bij inleveren van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnhem026
In totaal over 11 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnhem026
naitsoezn schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:56:
[...]

Toevallig wel ;) Elke week gewoon de kilometers invullen in een systeem, tegelijk met je declarabele uren. Standaard vul je gewoon de km's naar de klant in, maar had je bv een week dat je ook naar kantoor moest (in aanvulling op je werk bij de klant), dan vulde je die extra kilometers gewoon ook in. Net als omrijden oid.
Ik hoef de kilometers niet bij te houden, ik heb dit wel zoveel mogelijk gedaan voor een situatie als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Dus gem 80km per maand te veel. Echt het is de moeite niet om je werknemer hierover het leven zuur te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hasekuraa
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-08-2021
Vergeet niet dat je ook recht hebt op transitievergoeding (ontslagvergoeding)

https://www.rijksoverheid...ing-als-ik-word-ontslagen

[ Voor 44% gewijzigd door Hasekuraa op 16-11-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
Zonder deze hele topic te kapen heb ik wel een vraag waar ik al een tijd mee zit: ik heb nooit een baan gehad waarbij een leaseauto van toepassing zou zijn, maar ik vraag me altijd het volgende af: als je besluit om te zeggen: ik wil geen leaseauto, maar alleen een auto om je werk te kunnen uitvoeren, dus een bedrijfsauto. Dan betaal je geen bijtelling toch? En hoe kijken werkgevers in het algemeen hiernaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hasekuraa
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-08-2021
GioStyle schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:22:
Zonder deze hele topic te kapen heb ik wel een vraag waar ik al een tijd mee zit: ik heb nooit een baan gehad waarbij een leaseauto van toepassing zou zijn, maar ik vraag me altijd het volgende af: als je besluit om te zeggen: ik wil geen leaseauto, maar alleen een auto om je werk te kunnen uitvoeren, dus een bedrijfsauto. Dan betaal je geen bijtelling toch? En hoe kijken werkgevers in het algemeen hiernaar?
Ik heb een Ford Focus van de zaak die ik alleen zakelijk rijd.
Je bent zelf verantwoordelijk voor de kilometer registratie.
Als de Belastingdienst komt controleren moet je de kilometers kunnen aantonen.

https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn werkgever verplicht dan de installatie van een kastje voor de rittenadministratie. Je kunt per kalenderjaar ook aangeven of je de auto wel/niet privé wilt rijden, voor de Belastingdienst.

Zolang je hem niet privé rijdt, of minder dan 500km op jaarbasis, met een sluitende rittenadministratie dan betaal je geen bijtelling.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:31
redfoxert schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:26:
[...]

Mijn werkgever verplicht dan de installatie van een kastje voor de rittenadministratie. Je kunt per kalenderjaar ook aangeven of je de auto wel/niet privé wilt rijden, voor de Belastingdienst.

Zolang je hem niet privé rijdt, of minder dan 500km op jaarbasis, met een sluitende rittenadministratie dan betaal je geen bijtelling.
Klopt, en ter aanvulling op je vraag: 'hoe kijken werkgevers daar naar?'.
In principe maakt het de werkgever niet uit of je hem alleen zakelijk gebruikt of ook privé. Als je hem privé gebruikt betaal je bijtelling, werkgever heeft daar geen enkel financieel voordeel/ nadeel van. De werkgever moet alleen geld inhouden op je salarisstrook voor de bijtelling.
Dus of je hem nou zakelijk en eventueel privé rijdt, de kosten blijven gelijk voor de werkgever (leasebudget).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
@arnhem026 ik zou dus gewoon helemaal niets bijbetalen. Werkgever heeft geen poot om op te staan. Belachelijke situatie ook, voor 900km een narekening sturen. Waar hebben we het nou over... Het bedrijf kost dat nog geen 100 euro aan meerprijs kilometers bij gemiddelde lease.
ik wil geen leaseauto, maar alleen een auto om je werk te kunnen uitvoeren, dus een bedrijfsauto. Dan betaal je geen bijtelling toch?
Correct, incl. de reis naar je huis (woon/werk verkeerd).

Bijtelling is alleen voor ritten die je maakt zonder zakelijk/bedrijfsdoel, zoals op vakantie, boodschappen, etc.

[ Voor 24% gewijzigd door Gamebuster op 16-11-2020 11:37 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Cheezborger schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:34:
[...]

Klopt, en ter aanvulling op je vraag: 'hoe kijken werkgevers daar naar?'.
In principe maakt het de werkgever niet uit of je hem alleen zakelijk gebruikt of ook privé. Als je hem privé gebruikt betaal je bijtelling, werkgever heeft daar geen enkel financieel voordeel/ nadeel van. De werkgever moet alleen geld inhouden op je salarisstrook voor de bijtelling.
Dus of je hem nou zakelijk en eventueel privé rijdt, de kosten blijven gelijk voor de werkgever (leasebudget).
Ja en nee, die kosten zijn wel degelijk enigzins variabel. mits er een tankpas wordt verstrekt. Mijn werkgever laat mij mijn auto gebruiken inclusief tankpas. Privé kilometers en dus brandstofverbruik wordt ook door hem betaald.

Echter, over de hele linie vallen deze kosten reuze mee als je alles op een hoop gooit. En het maakt hem een aantrekkelijk werkgever natuurlijk :)

Wanneer een werkgever geen tankpas ter beschikking stelt, ook voor privé gebruik, dan maakt het inderdaad totaal niet uit voor de werkgever. Enkel een vinkje in de loonadministratie.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:31
redfoxert schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:46:
[...]

Ja en nee, die kosten zijn wel degelijk enigzins variabel. mits er een tankpas wordt verstrekt. Mijn werkgever laat mij mijn auto gebruiken inclusief tankpas. Privé kilometers en dus brandstofverbruik wordt ook door hem betaald.

Echter, over de hele linie vallen deze kosten reuze mee als je alles op een hoop gooit. En het maakt hem een aantrekkelijk werkgever natuurlijk :)

Wanneer een werkgever geen tankpas ter beschikking stelt, ook voor privé gebruik, dan maakt het inderdaad totaal niet uit voor de werkgever. Enkel een vinkje in de loonadministratie.
Dat is waar. Ik heb zelf ook een tankpas. Zijn er überhaupt werkgevers die een leaseauto ter beschikking stellen zonder tankpas? Lijkt me totaal niet interessant en onhandig.

Tanken in het buitenland kan dan weer niet met onze tankpas, maar mag achteraf met bonnetjes verrekend worden, scheelt zo'n 40% aan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
arnhem026 schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:26:
[...]

Props voor jou man. Jammer dat er T.net ook een hoop minder integere mensen zitten. Aan het eind van de dag moet jij jezelf in de spiegel aan kunnen kijken.

Voor de beeldvorming, ik betaal €0,22 per privékilometer bij mij zakelijke auto (dat bedrag +/- 220 p.m.) zou van de bijtelling af gaan ofzoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:02

PB-powell

Mr. Laziness

matty___ schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:59:
[...]

Dus gem 80km per maand te veel. Echt het is de moeite niet om je werknemer hierover het leven zuur te maken
Mwah dat is 16% overschrijding, niet extreem maar ook niet weinig om eerlijk te zijn. Daarnaast wist TS van de afspraak maar heeft zich er kennelijk ook niet heel netjes aan gehouden en TS geeft aan dat hij bereid is te betalen bij overschrijding en komt zelf met dit getal.
Vraag blijft op basis waarvan de werkgever denkt te kunnen aangeven of en hoeveel TS te veel heeft gereden en welke compensatie hij hier tegenover wilt zien. De afspraken vooraf waren denk ik helder, maar zonder onderbouwing ben je beide nergens als het aankomt op de eindafrekening.
Volgende stap zou zijn voor TS om werkgever om duidelijk te vragen, laat hem maar aantonen hoeveel TS te veel zou hebben gereden en welke vergoeding hij wilt.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
Deze extra betaling voor privekilometers mag je wel in mindering brengen op je bijtelling. Hierdoor hoef je netto minder te betalen.

Verder zou 10 cent voor benzine en 8 tot 10 cent voor meerkilomters wat mij betreft eerlijk zijn. Hierbij ga ik er wel vanuit dat je een auto hebt die niet duurder is dan €50.000
Eigenlijk zou je ook nog eens moeten kijken hoeveel de auto volgens contract mag rijden. Als je onder het contractaantal zit zou je ook nog kunnen beargumenteren dat meerkilometers eigenlijk maar 5 cent hoeven te kosten.

En verder vind ik de werkgever kinderachtig. Het gaat dus om een kostenpost van ongeveer €200 die die niet eens goed kan onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal gezien staan er in het leasecontract meer/minderprijzen per kilometer zoals die door de leasemaatschappij aan de werkgever worden gerekend. Dit lijkt me (tenzij contractueel anders is afgesproken) het enige tarief dat door werkgever goed te onderbouwen is.
Als meer/minder km's voor de werkgever €0,15 kosten (ik noem maar wat) maar naar de werknemer €0,20 rekent, maakt hij dus winst op de privékilometers en dat lijkt me niet zomaar toegestaan.

Dus: weet je hoeveel een extra km kost? Zo niet, vraag dit als onderbouwing van de eindafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
900km, dat is niet eens marge in de restwaarde van zo'n auto, pff.

Ik zou mijn poot stijf houden en gewoon zeggen geen extra kilometers gemaakt te hebben, laat ze het maar proberen. De kopzorgen niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

En welk prijskaartje heeft hij er aan gehangen? Of heb je dit zelf uitgerekend?
Als de werkgever dit aangeeft, zou ik eerst kijken of die 900 kilometer enigszins realistisch is. Zo niet mag de werkgever aantonen hoe hij aan dat getal is gekomen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Zebby schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:16:
900km, dat is niet eens marge in de restwaarde van zo'n auto, pff.

Ik zou mijn poot stijf houden en gewoon zeggen geen extra kilometers gemaakt te hebben, laat ze het maar proberen. De kopzorgen niet waard.
Ik vermoed dat je moreel kompas defect is. Dat je zelf bereid bent tot diefstal en dat hier etaleert is tot daar aan toe. Andere mensen daartoe aanzetten vind ik onkies.

Of het nu 5 cent is of 5 ton. Diefstal blijft diefstal.

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 16-11-2020 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 15:42

Slapstick

Me, myself or I

eL_Jay schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:24:
[...]

Ik vermoed dat je moreel kompas defect is. Dat je zelf bereid bent tot diefstal en dat hier etaleert is tot daar aan toe. Andere mensen daartoe aanzetten vind ik onkies.

Laten we het er maar op houden dat ieders moreel compas anders afgesteld is.

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sovieto schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:56:
En verder vind ik de werkgever kinderachtig.
TS heeft helemaal nog niet met de werkgever gepraakt hierover voor zover ik lees. Dus dat is wat voorbarig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Is koffie drinken op de zaak ook diefstal? Moet je bijhouden hoeveel pennen je verslijt?
Als je als werkgever eigenlijk geen privé-kilometers wil zien, dan moet je geen lease-auto's met privé-kilometers aanbieden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Jeroenneman schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:13:
[...]

Is koffie drinken op de zaak ook diefstal? Moet je bijhouden hoeveel pennen je verslijt?
Als je als werkgever eigenlijk geen privé-kilometers wil zien, dan moet je geen lease-auto's met privé-kilometers aanbieden.
Het gaat hier helemaal niet eens om een leaseauto... het is een auto van de ZAAK. Nogal logisch dat je daar niet privé in dient te rijden.

Koffie en pennen zijn bedrijfsfunctioneliteit. Totaal niet te vergelijken met privékilometers rijden in een zakelijk voertuig. Als je appels met peren wilt vergelijken moet je lekker naar je supermarkt gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
SmurfLink schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:15:
Het gaat hier helemaal niet eens om een leaseauto... het is een auto van de ZAAK. Nogal logisch dat je daar niet privé in dient te rijden.
Aangezien hij bijtelling betaalt is het nogal logisch dat hij er WEL prive in mag rijden. Waar betaal je anders bijtelling voor?

Of de auto eigendom van het bedrijf is, of dat die bedrijf de auto leased, maakt niks uit. Dat is een keuze van het bedrijf.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 16-11-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Koffie en pennen zijn bedrijfsfunctioneliteit. Totaal niet te vergelijken met privékilometers rijden in een zakelijk voertuig. Als je appels met peren wilt vergelijken moet je lekker naar je supermarkt gaan.
Huh, bijzonder dan dat TS duidelijk vermeldt dat er gewoon privé-kilometers in mochten worden gemaakt? Topic niet helemaal doorgelezen misschien?

Over appels en peren gesproken, diefstal is nogal een stelling voor het niet exact bijhouden van een kilometerstand. En over je "bedrijfsfunctionaliteit": dus een pen van de zaak gebruiken voor een persoonlijk kladje is diefstal? Die auto wordt namelijk ook grotendeels voor de behoefte van de zaak gebruikt, en slechts relatief weinig voor privé-kilometers. Het is gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde.

[ Voor 16% gewijzigd door Jeroenneman op 16-11-2020 14:21 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

[...]

Of het een lease-auto is of een auto in eigendom van je werkgever boeit niet voor bijtelling. Als je een door de werkgever beschikbaar gestelde auto voor prive-doeleinden gebruikt (> 500km/jaar) dan moet je daar belasting over betalen oftewel dan heb je bijtelling.

En je werkgever betaalt wel degelijk belasting over bijvoorbeeld koffie/thee/lunch etc. die hij beschikbaar stelt. De belastingdienst beschouwt dat als verkapt loon onder de WKR. Daar zit echter -gelukkig- wel een redelijke vrijstelling bij, maar lease valt daar dus expliciet niet onder. Er worden dus helemaal geen appels met peren vergeleken, in beginsel is een kopje koffie of een auto die je van je baas 'krijgt' dus hetzelfde; over beiden moet belasting betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hydra schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:53:
[...]
Meet die insteek ben ik het wel met je eens, maar ik vind jouw 33 cent ook absoluut geen 'eerlijk' bedrag voor de situatie van de TS. En je reactie impliceert dat dat wel het geval is. 20k aan persoonlijk gebruik is heel wat anders; dat haal je niet snel.
Steekt hand op. Ieder jaar weer. Gelukkig met 'n zeer goedkope auto (€ 18 verzekering, € 15 wegenbelasting, en 1 op 20), maar ja, ik red de 20k per jaar wel en ik rij enkel privé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:05
Dit soort dingen staat toch vaak alleen in een contract voor excessen? grote kans dat het de werkgever een rotzorg zal zijn of TS er 4K of 10K prive mee gereden heeft. die 500km is dan alleen om je mee om je oren te slaan als de wagen ineens 20K meer dan logisch gereden heeft en de leasemaatschappij een fors bedrag wil zien. Ik denk (en hoop voor de TS) dat je je zorgen maakt om niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]

Een lease-auto ís een auto van de zaak: de zaak leaset hem, en geeft hem aan jou in bruikleen.

Op geen enkele manier is voor een werknemer het verschil van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Jeroenneman schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:20:
[...]

Huh, bijzonder dan dat TS duidelijk vermeldt dat er gewoon privé-kilometers in mochten worden gemaakt? Topic niet helemaal doorgelezen misschien?

Over appels en peren gesproken, diefstal is nogal een stelling voor het niet exact bijhouden van een kilometerstand. En over je "bedrijfsfunctionaliteit": dus een pen van de zaak gebruiken voor een persoonlijk kladje is diefstal? Die auto wordt namelijk ook grotendeels voor de behoefte van de zaak gebruikt, en slechts relatief weinig voor privé-kilometers. Het is gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde.
Tot een X aantal kilometers ja. Daar is de TS overheen gegaan en dat weet hij. En dan wordt hem aangeraden daar maar gewoon over te liegen. Dat is behoorlijk krom. Ja hij is er overheen gegaan, wellicht niet veel, maar dan mag hij daar gewoon netjes voor betalen. Bij een leasecontract zou dat ook moeten, maar gezien het een auto van de zaak is heeft hij blijkbaar een ander contract en is het onduidelijk wat er nou betaald moeten worden. Vragen aan de baas dus. Niet gelijk lopen liegen.

dat kladje hoort inderdaad ook niet, maar geen baas die dat zal boeien. Dat is 1 kladblaadje op een kladblok van 50 cent. In dit geval houdt de baas netjes vast aan de regels, althans dat weten we nog niet eens want de TS is het gesprek nota bene niet eens aangegaan (ja toevallig wél het topic gelezen). Dus wacht even dat gesprek af voor je 'm aanraadt te gaan lopen liegen misschien...

[ Voor 7% gewijzigd door SmurfLink op 16-11-2020 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

SmurfLink schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:32:
[...]

Tot een X aantal kilometers ja. Daar is de TS overheen gegaan en dat weet hij. En dan wordt hem aangeraden daar maar gewoon over te liegen. Dat is behoorlijk krom. Ja hij is er overheen gegaan, wellicht niet veel, maar dan mag hij daar gewoon netjes voor betalen. Bij een leasecontract zou dat ook moeten, maar gezien het een auto van de zaak is heeft hij blijkbaar een ander contract en is het onduidelijk wat er nou betaald moeten worden. Vragen aan de baas dus. Niet gelijk lopen liegen.

dat kladje hoort inderdaad ook niet, maar geen baas die dat zal boeien. Dat is 1 kladblaadje op een kladblok van 50 cent. In dit geval houdt de baas netjes vast aan de regels, althans dat weten we nog niet eens want de TS is het gesprek nota bene niet eens aangegaan (ja toevallig wél het topic gelezen). Dus wacht even dat gesprek af voor je 'm aanraadt te gaan lopen liegen misschien...
Ik heb niemand aangeraden te liegen: again, lees het topic eerst!
Wat ik wel kwalijk vindt is dat iemand zoals El_Jay dit gelijk typeert als "diefstal".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

@Jeroenneman jij hebt misschien niet opgeroepen te liegen, anderen in dit topic hebben dat wel geïnsinueerd.
TS heeft (bewust) te veel kilometers gereden en is bereid hiervoor te betalen (wat hem siert). Alleen is zijn werkgever niet duidelijk wat hiervoor betaalt moet worden, ook met de eerdere opmerking van deze 'en mondeling is toegezegd dat als ik er iets overheen ga dit niet erg is'. Zolang werkgever niet duidelijk aangeeft wat 'er iets overheen gaan' inhoudt en/of aangeeft wat TS extra zou moeten betalen blijft het gokken.
Feit blijft wel staan dat er meer privé mee is gereden dan initieel is afgesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
SmurfLink schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:32:
[...]

Tot een X aantal kilometers ja. Daar is de TS overheen gegaan en dat weet hij. En dan wordt hem aangeraden daar maar gewoon over te liegen. Dat is behoorlijk krom. Ja hij is er overheen gegaan, wellicht niet veel, maar dan mag hij daar gewoon netjes voor betalen.
Heb je het stuk gemist dat hij een mondelinge toezegging had dat een kleine overschrijding geen issue is?

Ik vind dat je het hier wel enorm zwart-wit maakt. Het is natuurlijk van de zotte dat de TS een auto met bijtelling aangesmeerd heeft gekregen waar hij maar 500km per maand prive in mag rijden. Da's heel erg weinig. Daarna wordt mondelijk toegezegd dat hij voor een kleine overschrijding zich niet druk hoeft te maken.

Zeggen dat als de werkgever er een issue van maakt, je dan net zogoed die werkgever maar met bewijs moet laten komen, is geen "stelen". Hij betaalt veel te veel bijtelling voor veel te weinig prive kilometers.

Vooropgesteld; de TS moet gewoon in de eerste plaats een dialoog aangaan met z'n werkgever. Maar zover waren we vanochtend in dit topic ook al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
PB-powell schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:43:
Feit blijft wel staan dat er meer privé mee is gereden dan initieel is afgesproken.
Feit is ook dat hem toegezegd is, mondeling, dat een kleine overschrijding een non-issue is. Als je met 'feiten' gaat strooien is het misschien wel een idee ze allemaal te noemen.

Niet omdat ik hier mee een 'kant' wil kiezen, maar ik vind de ontwikkeling van deze discussie hier vrij bizar. Laten we gewoon ff afwachten tot de TS met z'n werkgever gesproken heeft. Dit is waarschijnlijk allemaal een storm in een glas water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Hydra schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:49:
[...]

Feit is ook dat hem toegezegd is, mondeling, dat een kleine overschrijding een non-issue is. Als je met 'feiten' gaat strooien is het misschien wel een idee ze allemaal te noemen.

Niet omdat ik hier mee een 'kant' wil kiezen, maar ik vind de ontwikkeling van deze discussie hier vrij bizar. Laten we gewoon ff afwachten tot de TS met z'n werkgever gesproken heeft. Dit is waarschijnlijk allemaal een storm in een glas water.
Ik strooi ook met feiten want ik haal die quote uit de openingspost nota bene aan en ik zeg dat werkgever met duidelijkheid moet komen :/
over topic goed lezen gesproken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 29-09 23:05

Part

Helemaal niets.....

Hydra schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:49:
[...]

.......

Laten we gewoon ff afwachten tot de TS met z'n werkgever gesproken heeft. Dit is waarschijnlijk allemaal een storm in een glas water.
Dit dus.
Vaak is er even een onderbuik gevoel of de spanning van het gesprek maar een nachtje slapen of doorrekenen gaat het om vrijwel niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
[...]

Er is zoiets dat heet een contract. Er wordt hier iets geeist, wat niet correct is gedocumenteerd of is zelfs is gevraagd. Met alle respect, maar wat een onzin. Dit is een poot uitdraaien, misbruik maken van de goedheid van iemand omdat ze zelf hun zaakjes niet op orde hebben. Walgelijk gedrag, even gezien vanuit 1 kant uiteraard, maar wel zoals het wordt gepresenteerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arnhem026
Heb werkgever gemaild, in hou jullie op de hoogte! Ik denk zelf ook dat het mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:41

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Wist niet dat dit soort feodale werkgevers nog bestonden in de 21e eeuw.
Hoop dat het met een sisser afloopt voor je .
Overigens is een eigen bijdrage aftrekbaar voor je bijtelling in de eindafrekening. Let daarop want dit kost werkgever niets en scheelt jou een fiscale heffing

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:46
Hydra schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:47:
[...]

Heb je het stuk gemist dat hij een mondelinge toezegging had dat een kleine overschrijding geen issue is?

Ik vind dat je het hier wel enorm zwart-wit maakt. Het is natuurlijk van de zotte dat de TS een auto met bijtelling aangesmeerd heeft gekregen waar hij maar 500km per maand prive in mag rijden. Da's heel erg weinig. Daarna wordt mondelijk toegezegd dat hij voor een kleine overschrijding zich niet druk hoeft te maken.

Zeggen dat als de werkgever er een issue van maakt, je dan net zogoed die werkgever maar met bewijs moet laten komen, is geen "stelen". Hij betaalt veel te veel bijtelling voor veel te weinig prive kilometers.

Vooropgesteld; de TS moet gewoon in de eerste plaats een dialoog aangaan met z'n werkgever. Maar zover waren we vanochtend in dit topic ook al.
Hier heb je precies de kern van het probleem benoemd wat sommige mensen volgens mij missen. De reden dat je op een zakelijke auto bijtelling betaalt is omdat het gezien wordt als een verkapte vorm van inkomen (aka een auto waar je extra mee kan rijden). Hier is de bijtelling voor. Dat een werkgever er limieten op zet om excessen te voorkomen is vrij normaal, maar het hoort niet door te schieten. Als werkgever zo lastig wil doen over iets waar TS gewoon recht op heeft, dan is het ook aan de werkgever om het te bewijzen.

Zelf zou ik elk aanbod afslaan wat de werkgever geeft en aangeven dat je bereidt bent dit voor de rechter te laten komen. Een rechter zal mogelijk de werkgever gelijk geven dat een vergoeding voor de 900km extra terecht is, maar dan wel tegen een gemiddelde vergoeding, bijvoorbeeld 19ct per kilometer, wat neerkomt op minder dan €200. Als werkgever hiervoor naar de rechter wilt stappen, prima.

Werkgever moet maar eerst leren zijn contracten dicht te timmeren in plaats van later aan te komen met voorwaarden waar TS geen benul van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:40
Om een prijs per km te berekenen die eerlijk is moet je natuurlijk weten over welke auto het gaat, en daarenboven hoe veel die rijdt.

Voor een Polo zal de totale kost rond de 20-25ct liggen, spreken we over een BMW5, dan zal het snel naar 40-50ct gaan.

Tja, ik vind het contract ook onduidelijk, en niet zo voordelig als werknemer, maar ja, er zijn toch 2 personen geweest die er een handtekening onder gezet hebben.
Als het dan achteraf moet betaald worden is het een beetje laat om het contract helemaal onzin te gaan vinden (tenzij de clausule helemaal onwettig was).

[ Voor 38% gewijzigd door Tommie12 op 16-11-2020 16:50 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Ik denk dat het betalen van brandstof voor 400 km al heel dik betaald is .
500 km mag je fiscaal rijden zonder bijtelling ieder jaar.
MRB en verzekering zijn er ook niet duurder door geworden en bandenslijtage en onderhoud zijn ook te verwaarlozen

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Ik denk dat het betalen van brandstof voor 400 km al heel dik betaald is .
500 km mag je fiscaal rijden zonder bijtelling ieder jaar.
MRB en verzekering zijn er niet duurder door geworden en bandenslijtage en onderhoud zijn ook te verwaarlozen

[ Voor 1% gewijzigd door 964C2 op 16-11-2020 17:26 . Reden: Dubbel geplaatst ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:39
Valt mij op dat er discussie is over betalen van bijtellingen, het niet betalen en maximaal 500KM privé gebruik en zelfs zaken zoals diefstal.
Waar volgens mij aan voorbij gegaan wordt is dat we het hier over 2 verschillende zaken hebben.
1. Bijtelling voor privé gebruik van een auto wat een regeling is met de belastingdienst.
2. Afspraken met werkgever omtrent privé gebruik van een auto.
Dit zijn 2 los staande zaken ook al gaat het om dezelfde auto.

Als je met je werkgever afspraken maakt omtrent privé gebruik over een auto is dit een overeenkomst tussen werknemer en werkgever.
Wanneer je de auto privé mag gebruiken en dat ook wil , dan dien je bijtellingen te betalen als dat meer dan 500KM per jaar is. Dit is gewoon wetgeving, net zoals dat je 21% belasting betaald in de winkel voor je boodschappen.
Nu heb je wel weer mogelijkheden om kosten omtrent de auto (brandstof buitenland , maar NIET de bijtelling) in mindering te brengen op je bijtelling.

Dat TS er voor gekozen heeft om bijtelling te betalen is een keuze geweest waar je een mening over kan hebben. Dat die afspraken heeft met zijn (ex)werkgever omtrent privé gebruik is ook een feit.
Enige wat ik kan zeggen is dat in mijn leasecontracten (die met de leasemaatschappij) gesproken wordt over ruim minder dan 10cent per extra gereden kilometer bovenop het leasecontract.
Pagina: 1 2 Laatste