Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 21:18
Hallo mensen,

Ik had ergens in 2014 een nieuwe Canon 5d Mark III en tegelijk ook 3 lenzen (EF 24-105mm f/4 L IS, EF 100mm f/2.8L IS Macro, EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS) gekocht. Ik ben hobby fotograaf en vind het erg leuk om beestjes/objecten in macro te schieten wanneer ik in het bos wandel en tegelijk ook het landschap zelf.
De 24-105 daarentegen was voor de stedentripjes en de telelens was uiteindelijk een beetje onnodig en heb ik zelden gebruikt.

Zo enthousiast als dat ik in 2014 was, zo triest was het dat ik uiteindelijk 6 jaar later niet verder gekomen was dan zo'n 3000 clicks in totaal. Puur door wat tijdgebrek, verloren interesse en wat privé omstandigheden.Uiteindelijk de knoop doorgehakt en recentelijk m'n camera voor een leuk prijsje verkocht, inclusief de 24-105. De overige 2 lenzen heb ik nog (staan wel te koop).

Afijn, ik merkte toen ik laatst door het bos wandelde dat ik jaloers was op de mensen die macro met wat paddenstoelen etc bezig waren. Ik moet zeggen dat mijn high end Samsung smartphone ook leuke paddenstoelen foto's kan maken ( mag ook wel met een samsung prijs van 2000 euro), maar je zal waarschijnlijk heel wat kwaliteit verliezen wanneer je zoiets uitvergroot op canvas (wat ik ook wel eens doe) en een 3/4 mb foto nabewerking lijkt mij ook niet heel ideaal, naast een slechte autofocus en beeldstabilisatie :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2tRMFTRjBxLrkqDNzoA_JxuHK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNcxZaXWBRGoX3JDK9w6MbzM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wcu9AmIMra8cfZJsXEeaLM63I6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjfk94VpoqAPmcvZZUuCz4Rd.jpg?f=fotoalbum_large

Tot zo ver het voorwoord.

Waarom uiteindelijk de 5d verkocht:
Tijdgebrek, verloren interesse, dragen van een rugtas van boven de 5 kilo, beperkte mogelijkheden om te filmen (wat ik tegenwoordig ook graag doe)

Waarom nu weer interesse?
Macro blijf ik leuk vinden.
Je hebt tegenwoordig systeemcamera's die niet zo zwaar zijn.
Ik heb meer tijd en mogelijkheden om erop uit te gaan.

Wat is je budget?
Ik kan t/m 3000 euro kan gaan.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Canon Systeemcamera (full-frame) waarbij ik gebruik kan blijven maken van mijn huidige EF lenzen.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Natuur/Macro/Stedentripjes. Filmpjes maken.

Heb je verder nog specifieke eisen of opmerkingen?
Ik wil dus graag ook goed kunnen filmen, denk aan YouTube achtige dingen, wanneer je in de keuken een gerecht staat te maken en ook deels slow motion schiet. Ik vind het belangrijk dat er een goede autofocus is, wat ik tijdens filmen miste op de 5D.

Ik wil er tot slot ook bij zeggen dat ik voor filmen ook een GoPro 8 heb en van plan ben om een Dji Mavic Air 2 drone te kopen.
Deze 2 producten zorgen er ongetwijfeld voor zorgen dat ik de systeemcamera soms zal thuislaten wanneer ik buiten de deur ga filmen.

Heb je al iets op het oog?
Ja. De Canon RP vs EOS R vs EOS R6 (€ 999,00, €1.699,00, €2.739,00), al neig ik de EOS R te elimineren omdat ik niet vind dat ie heel erg uitblinkt vergeleken met de RP. Dan betaal ik liever 1000 euro meer voor een R6 of ik accepteer de verschillen en neem een RP.

Nu komt het, natuurlijk is de R6 een heel gaaf ding en de filmpjes m.b.t de autofocus op mens/dier zijn wat mij betreft vele malen beter dan de andere keuzes, maar is dat het ook waard om als hobby fotograaf dan 1739 euro meer te betalen dan de RP en ik niet beter met dat geld een drone kan halen en eventueel nog een hele goede allround lens? Er zijn uiteraard meer pluspunten op de R6, maar ik twijfel of ik die pluspunten ook echt zal terugzien in mijn activiteiten. Als ik geen smartphone, go pro en straks een drone (al is dit iets totaal anders) had, had ik direct voor de R6 gegaan.
Nu vrees ik, net zoals met mijn 5D het geval was, dat wanneer ik video's wil schieten ik liever m'n smartphone aan een selfie stick hang dan dat ik ga sjouwen met een rugtas vol camera spullen. Dan heb ik geen zin om bijna 3000 euro neer te tellen.

Ik zou graag willen horen of ik eigenlijk gewoon genoeg heb aan een RP. Of ik niet tekort zal komen wanneer ik probeer te (auto)focussen op beestjes met m'n macro lens of dat de fotokwaliteit flink slechter is dan de overige camera's waar ik uit kan kiezen of wellicht andere minpuntjes die ik over het hoofd zie. De R6 heb ik op amazon.de al voor 2500 euro gespot, stel hij keldert richting de 2250 tijdens black friday, is het die 1250 euro meer dan een RP dan wel waard?

Als ik dit setje (Canon EOS RP + RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM) van 1.199 euro (tijdens BF misschien nog goedkoper) zie ben ik eigenlijk geneigd om het gewoon te bestellen. ik neem er nog een adapter bij voor mijn EF lenzen. Mocht ik echt niet tevreden zijn met de RP, koop ik in de toekomst wel de R6
Excuses voor de vele vragen, maar als ik dit in 2014 ook van tevoren had gedaan, had ik wellicht geen 5D gekocht :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:58
Keuze voor een systeemcamera is top, maar een R6 is wel héél erg duur. Je gaat toch echt genoeg hebben aan de goedkoopste camera van de serie.

Je lenzen zijn ok, maar ik zou er toch ook een native lens voor het mirrorless systeem bij nemen. Ik denk dat je dan meer photopower voor je geld krijgt dan met de duurste camera en een EF-adapter.
Er komen ook héle leuke vaste brandpunt-lenzen uit tegenwoordig, dat zou ook gewoon je native lens kunnen zijn.

Je vraagt je af of de R6 €1250 meer waard is dan een RP. Ik denk van wel, maar alleen voor degene die weet waarom. Als je dat niet weet, dan bevindt de beperking zich achter de camera. Dus als je de vraag stelt zeg ik 'nee' omdat je de vraag stelt. Ik kan ook het verschillenlijstje oproepen tussen twee camera's. En ik heb begin dit jaar een nieuwe gekocht voor iets waar ik écht tegenaan liep - en die camera heeft dat voor mij opgelost.
Als je zo'n probleem niet hebt, dan had je méér effect van die 1250 gehad wanneer je er een lens voor had gekocht.

Tot slot, die kit-set die je noemt zou ik niet kopen. Je wilt toch je EF lenzen gebruiken? Doe dat dan.
Als je er een lens bij koopt, neem er dan één die iets toevoegt en niet hetzelfde als één van je huidige lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Tarquin schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:44:
Keuze voor een systeemcamera is top, maar een R6 is wel héél erg duur. Je gaat toch echt genoeg hebben aan de goedkoopste camera van de serie.

Je lenzen zijn ok, maar ik zou er toch ook een native lens voor het mirrorless systeem bij nemen. Ik denk dat je dan meer photopower voor je geld krijgt dan met de duurste camera en een EF-adapter.
Er komen ook héle leuke vaste brandpunt-lenzen uit tegenwoordig, dat zou ook gewoon je native lens kunnen zijn.

Je vraagt je af of de R6 €1250 meer waard is dan een RP. Ik denk van wel, maar alleen voor degene die weet waarom. Als je dat niet weet, dan bevindt de beperking zich achter de camera. Dus als je de vraag stelt zeg ik 'nee' omdat je de vraag stelt. Ik kan ook het verschillenlijstje oproepen tussen twee camera's. En ik heb begin dit jaar een nieuwe gekocht voor iets waar ik écht tegenaan liep - en die camera heeft dat voor mij opgelost.
Als je zo'n probleem niet hebt, dan had je méér effect van die 1250 gehad wanneer je er een lens voor had gekocht.

Tot slot, die kit-set die je noemt zou ik niet kopen. Je wilt toch je EF lenzen gebruiken? Doe dat dan.
Als je er een lens bij koopt, neem er dan één die iets toevoegt en niet hetzelfde als één van je huidige lenzen.
Bedankt voor je input (y)
Ik heb mij wel degelijk ingelezen over de verschillen alleen was mijn lap tekst zo groot dat ik op een gegeven moment maar ophield met typen.
De R6 heeft, op het wat zwaardere gewicht na, weinig tot geen andere minpunten vergeleken met een RP als je het mij vraagt.

Denk aan betere beeldstabilisatie (In-body), andere sensor, hogere ISO, meer fps, veel betere autofocus. (ga zo maar even door)

Ik zei dat ik ook graag video's zou willen schieten (slow motion) en ook daarin zit je op 4k/60 (30 bij de RP) en zelfs 120 op full hd als ik mij niet vergis.
Nu zou ik het video gedeelte (waar de RP eigenlijk best faalt) misschien kunnen compenseren met m'n andere gadgets en is eigenlijk de belangrijkste vraag hoe zwaar de minpunten van de RP zullen wegen als je foto's schiet zoals ik die graag doe, dus bijvoorbeeld in Macro.
Ik vrees dus dat het missen van eerder genoemde pluspunten nogal een verschil zullen uitmaken in Macro en acceptabel zullen zijn bij stedentripjes. Het eerste waar je aan denkt wanneer je macro schiet is of het beestje of object scherp genoeg is en als je daarin dus al "minder" bent.
Omdat ik al zo lang geen foto's heb geschoten en momenteel ook geen RP bezit is het voor mij lastig te bepalen. Een optie zou kunnen zijn dat ik er eentje leen en even een dagje erop uit ga. Ideaal zou zijn om met beide op pad te gaan. Op dit punt hoopte ik dus mede-Tweakers tegen te komen die al eens in hetzelfde schuitje zaten.

We praten nu dus over een verschil van 1750 euro. Dat is een bedrag waardoor ik nog steeds een beetje twijfel. Mijn laatste ervaring met het kopen van een duur toestel en minimaal gebruiken heeft wat traumatische sporen achtergelaten geloof ik :)
Mocht hij nog een stukje dalen in prijs dan neem ik de R6 en weet ik zeker dat ik in ieder geval de komende jaren niets te klagen heb. Ik zou misschien nog mijn 100-400 lens kunnen verkopen om de totaalprijs nog enigszins te kunnen verkleinen.
Mijn 24-105 lens heb ik verkocht, vandaar dat ik het setje met de RF 24-105mm koos. Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Ah had niet goed gelezen dat je die verkocht had.

Ik heb zelf een Olympus camera met in-camera focusstacking en pro-capture.
Ik lees op Internet dat die Canons in elk geval focus bracketing hebben en dat je die offline kunt combineren tot één scherp plaatje.
Je moet dan wel nabewerken. Die van mij doet het in-camera (en bewaart de beelden zodat het ook in nabewerking nog kan).

Pro-capture is er volgens mij ook op Canon maar er is geen vaste naam voor.
Essentie: Je drukt de sluiterknop half in en de camera neemt foto's maar schrijft ze niet naar de kaart. Alle foto's (bij mij 10fps) zijn in focus.
Je wacht vervolgens tot die vlinder landt of wegvliegt; en als je denkt 'dat moment had ik op de foto willen hebben' druk je rustig de ontspanknop door. Op dat moment worden de afgelopen 10-15 beelden naar de kaart geschreven. Met het moment dat je wilde er tussen. In focus.

Pro capture zorgt dus voor perfecte timing en focus stacking zorgt voor scherpe macrobeelden. Werkt geweldig en het die functies zijn véél effectiever dan 'volgens de marketing afdeling nog een beetje betere autofocus' en 'voor 1000 euro nog een FPS erbij'.
Vergelijk het met een auto; het maakt niet meer uit of hij 170 of 200 kan want dat gebruik je toch niet; maar een software-fcuntie zoals cruisecontrol rijdt wel véél comfortabeler.
Als die functies op de RP zitten kun je er héél veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Tarquin schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:16:
Ah had niet goed gelezen dat je die verkocht had.

Ik heb zelf een Olympus camera met in-camera focusstacking en pro-capture.
Ik lees op Internet dat die Canons in elk geval focus bracketing hebben en dat je die offline kunt combineren tot één scherp plaatje.
Je moet dan wel nabewerken. Die van mij doet het in-camera (en bewaart de beelden zodat het ook in nabewerking nog kan).

Pro-capture is er volgens mij ook op Canon maar er is geen vaste naam voor.
Essentie: Je drukt de sluiterknop half in en de camera neemt foto's maar schrijft ze niet naar de kaart. Alle foto's (bij mij 10fps) zijn in focus.
Je wacht vervolgens tot die vlinder landt of wegvliegt; en als je denkt 'dat moment had ik op de foto willen hebben' druk je rustig de ontspanknop door. Op dat moment worden de afgelopen 10-15 beelden naar de kaart geschreven. Met het moment dat je wilde er tussen. In focus.

Pro capture zorgt dus voor perfecte timing en focus stacking zorgt voor scherpe macrobeelden. Werkt geweldig en het die functies zijn véél effectiever dan 'volgens de marketing afdeling nog een beetje betere autofocus' en 'voor 1000 euro nog een FPS erbij'.
Vergelijk het met een auto; het maakt niet meer uit of hij 170 of 200 kan want dat gebruik je toch niet; maar een software-fcuntie zoals cruisecontrol rijdt wel véél comfortabeler.
Als die functies op de RP zitten kun je er héél veel mee.
Heb de Olympus even bekeken en is inderdaad best een interessant stukje techniek.

Wat betreft de functies op een RP :/
Pro Capture on Canon kan ik niks van terugvinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTafiqoxSTd96E3Mhxv4T52nhEg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TBBldzdjurc36umHX4lIP2Ez.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind het een lastige voor je. Ik lees hoofdzakelijk macro wat stedentripjes en filmpjes.

Als het voornamelijk macro is, denk ik dat je wel veel kunt winnen bij een camera die wat hogere iso's aankan (want je zult snellere sluiters nodig hebben vaak, zeker omdat je ook flink moet afstoppen).
IBIS kan best goed werken voor een stil zoekerbeeld, maar zeker met 1:1 macro vraag ik me af hoeveel stops je gaat winnen aangezien je trillingen ook uitvergroot worden, afhankelijk of je een statief gebruikt natuurlijk.
Qua IQ zit je met de RP toch eigenlijk best goed, maar welke dingen van de R6 zou je dan écht nodig gaan hebben voor je macrofotografie en af en toe een filmpje? Dat ding kost 2700 euro, en zoals je zelf al aangaf kun je je afvragen of je het enorm grote prijsverschil tussen R6 en RP ervoor over hebt.
Met een RP + statief + 100/2.8L IS macro lens kom je toch al een eind neem ik aan? Dan probeer je het eerst daarmee, en dan loop je vanzelf wel ertegenaan of de filmfunctie van die RP zo gigantisch ruk is dat je toch een andere camera wilt...Je 100-400 lens heb je ook en de 24-105 die je noemt heeft ook IS.

Ik zou inderdaad eerst eens een dag of 3 die RP/R6 huren. Je zult wel verbluft staan van die R6, maar de vraag zal dan uiteindelijk nog steeds zijn of je het nodig gaat hebben en of je niet 80% daarvan ook met de RP kunt doen.

Met wat je voor ogen hebt, denk ik dat je zwaarte niet gaat liggen bij (animal) eye-AF, burstrate, IBIS. En alleen daarop gebaseerd al zou je kunnen zeggen dat de R6 toch wat te duur is voor hoe je het waarschijnlijk gaat gebruiken.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
De RP heeft wel focus bracketing en stacking.
https://www.the-digital-p...non-Focus-Bracketing.aspx

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Deathchant schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:02:
Ik vind het een lastige voor je. Ik lees hoofdzakelijk macro wat stedentripjes en filmpjes.

Als het voornamelijk macro is, denk ik dat je wel veel kunt winnen bij een camera die wat hogere iso's aankan (want je zult snellere sluiters nodig hebben vaak, zeker omdat je ook flink moet afstoppen).
IBIS kan best goed werken voor een stil zoekerbeeld, maar zeker met 1:1 macro vraag ik me af hoeveel stops je gaat winnen aangezien je trillingen ook uitvergroot worden, afhankelijk of je een statief gebruikt natuurlijk.
Qua IQ zit je met de RP toch eigenlijk best goed, maar welke dingen van de R6 zou je dan écht nodig gaan hebben voor je macrofotografie en af en toe een filmpje? Dat ding kost 2700 euro, en zoals je zelf al aangaf kun je je afvragen of je het enorm grote prijsverschil tussen R6 en RP ervoor over hebt.
Met een RP + statief + 100/2.8L IS macro lens kom je toch al een eind neem ik aan? Dan probeer je het eerst daarmee, en dan loop je vanzelf wel ertegenaan of de filmfunctie van die RP zo gigantisch ruk is dat je toch een andere camera wilt...Je 100-400 lens heb je ook en de 24-105 die je noemt heeft ook IS.

Ik zou inderdaad eerst eens een dag of 3 die RP/R6 huren. Je zult wel verbluft staan van die R6, maar de vraag zal dan uiteindelijk nog steeds zijn of je het nodig gaat hebben en of je niet 80% daarvan ook met de RP kunt doen.

Met wat je voor ogen hebt, denk ik dat je zwaarte niet gaat liggen bij (animal) eye-AF, burstrate, IBIS. En alleen daarop gebaseerd al zou je kunnen zeggen dat de R6 toch wat te duur is voor hoe je het waarschijnlijk gaat gebruiken.
Ik denk dat ik het hier inderdaad ook mee eens ben. Mocht ik inderdaad toch niet genoeg hebben (gebruiken is weten) kan je altijd nog een stapje hoger, hooguit met een beetje afschrijving op de RP bij verkoop.

Daarnaast zie ik dat de RP wel degelijk Focus Bracketing heeft (thx @guillaumemay ) en is mijn macro lens, volgens canon, ook "officially supported" voor hiervoor.
Leuk leesvoer op de canon site overigens hierover nog waar de macro lens een aantal keer voorbijkomt.

Nu nog even wachten op Black Friday en stiekem op een enorme stunt met de R6 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Let op, 'een beetje' afschrijving bestaat niet op een camera. Het is meteen véél.
Anders dan bij lenzen komen er volgend jaar twee of drie nieuwe modellen uit waardoor het model van vandaag meteen 'de vorige generatie' is.
Voor lenzen geldt dat niet; een lens van 10 jaar geleden is niet al 10-15 keer ingehaald door nieuwe releases.

Pro Capture is echt briljant voor alles wat beweegt. Je kunt een shot altijd timen en dan moet je geluk hebben. Of je zet de camera op snelle-beelden-modus en je schrijft je hele kaart vol.
Met Pro Capture heb je het beste van twee werelden, omdat je alleen de beelden wegschrijft waar je in geinteresseerd bent.

Die Olympus M1.II is trouwens een echte professionele camera; voor jouw budget kun je er ook nog een pro lens op zetten. Het geheel kun je onder de kraan afspoelen als het stoffig is geworden. En het weegt 50% minder dan je Canon.
Het leuke is dat de RP en de M1.II volledig anders ontworpen zijn. De ontwerp-opdracht van Canon aan zijn engineers was: Ontwerp een camera waar mensen XXX euro's voor willen neertellen, maar die absoluut geen bedreiging mag zijn voor de R6!
Bij Olympus was de opdracht: Dit is de richtprijs, bouw de best mogelijke camera met de meeste features die je er in kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Tarquin schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:47:
Let op, 'een beetje' afschrijving bestaat niet op een camera. Het is meteen véél.
Anders dan bij lenzen komen er volgend jaar twee of drie nieuwe modellen uit waardoor het model van vandaag meteen 'de vorige generatie' is.
Voor lenzen geldt dat niet; een lens van 10 jaar geleden is niet al 10-15 keer ingehaald door nieuwe releases.

Pro Capture is echt briljant voor alles wat beweegt. Je kunt een shot altijd timen en dan moet je geluk hebben. Of je zet de camera op snelle-beelden-modus en je schrijft je hele kaart vol.
Met Pro Capture heb je het beste van twee werelden, omdat je alleen de beelden wegschrijft waar je in geinteresseerd bent.

Die Olympus M1.II is trouwens een echte professionele camera; voor jouw budget kun je er ook nog een pro lens op zetten. Het geheel kun je onder de kraan afspoelen als het stoffig is geworden. En het weegt 50% minder dan je Canon.
Het leuke is dat de RP en de M1.II volledig anders ontworpen zijn. De ontwerp-opdracht van Canon aan zijn engineers was: Ontwerp een camera waar mensen XXX euro's voor willen neertellen, maar die absoluut geen bedreiging mag zijn voor de R6!
Bij Olympus was de opdracht: Dit is de richtprijs, bouw de best mogelijke camera met de meeste features die je er in kunt krijgen.
Ik wilde in m'n vorige reactie nog iets over bewegende objecten zetten m.b.t macro inderdaad en dat ik dat dan wel zal missen, wat op een R6 nog een beetje zal meevallen overigens. Ik geloof dat ik dan wel vaarwel moet zeggen tegen m'n veel te weinig gebruikte canon lenzen, er zijn wel adapters beschikbaar geloof ik, maar de AFocus wil niet helemaal meewerken in veel gevallen, schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
Een heel ander idee;
De lenzen verkopen en een Fujifilm camera nemen.

Het is een wat duurder systeem, maar het budget lijkt niet een beperkende factor te zijn. Hoewel je voor dezelfde lenzensetup wel iets dieper in de buidel zal moeten tasten. Ik geloof dat er wel een cash-back gaande is en met het naderende black-friday-weekend mogelijk een dubbele korting.

Het leuke aan fujifilm vind ik zelf de hands-on bediening. Ik heb geen ervaring met andere camera's, dus mogelijk dat het duurdere segment van andere merken ook die optie heeft, maar bij Fuji heb je een aparte draaischijf voor sluitertijd, de XF lenzen hebben een diafragmaring en je kunt de iso regelen met een van de instelbare draaischijfjes. Dat maakt dat je in 9 van de 10 gevallen niet in menuutjes hoeft te struinen om de camera te laten doen wat je wilt.

De zoomlenzen en de macrolens hebben OIS (3,5-5 stops), dit zit niet in de camera's (muv de XH1 en volgens mij ook de XT4). Alle lenzen zijn van een degelijke kwaliteit, ook de goedkopere XC lenzen.

Een ander voordeel vind ik de verschillende filmsimulaties (of hoe dat ook genoemd wordt). Fujifilm heeft erg mooie kleurinstellingen waardoor nabewerken (voor mij althans) zeer weinig tijd vergt.
Een paar voorbeeldfoto's vind je in mijn review van de xc50-230 (wat één van de goedkoopste lenzen is):
productreview: Fujifilm Fujinon XC50-230mm F4.5-6.7 OIS II Zwart review door LA-384

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 17-11-2020 20:17 ]

• cliors
@LA-384 Leuke review met hele mooie foto's.

Inmiddels ben ik met mijn eigen zoektocht en het maken van keuzes niet heel verder, behalve 100 YouTube filmpjes en andere reviews die ik heb bekeken en gelezen. Black Friday is voor wat betreft de R6 ook geen succes (hooguit 100 euro korting of een gratis accu etc.).
Ik ben wel van mening dat, welke body ik ook koop, mijn standaard lens tot 1000 euro mag kosten.
Als ik dan een R6 koop + lens en nog andere accessoires kom ik dus al aan de 4000 euro en dat is gekkenwerk voor iemand die niet zeker is van zijn zaak.

Ik ben ook een beetje naar andere merken gaan kijken en bij een lagere prijsklasse kom ik uit op bijvoorbeeld:
Olympus E-M1 mark II + 12-100mm F4 pro 1.699
https://www.fotoverweij.n...ark-ii-12-100mm-f4-is-pro
Voor macro best handig zoals @Tarquin al aangaf en er zit een goede lens bij. Weet niet of ik m'n canon lenzen wil gebruiken i.c.m een dure mount, maar wellicht verkoop ik ze dan voor native spul.

En ik zag ook deze voorbij komen, volgens mij is dat best goedkoop. @Tarquin ?
de E-M1 Mark II 12-40 PRO kit 1199 euro
https://shop.olympus.eu/n...m-d/e-m1-mark-ii-1240-kit (vouchercode OMDBF2020NL) gebruiken.

Een stapje hoger is een Olympus E-M1 mark III , maar met een goede lens erop zit je rond de 2600 euro al

Als ik dan toch even de canon's opsom, dat een beetje de voorkeur heeft vanwege mijn bestaande lenzen, heb ik deze prijzen kunnen vinden.

Canon EOS RP 849 euro @ HansKeuzekamp
Canon EOS R 1699 euro @ CameraNu
Canon EOS R 6 2500 euro / Offerte gehad
Tel hier maar de RF 24-105 f4 a 799 euro (na cashback) bij op.

Kom ik weer tot de conclusie eigenlijk dat ik niet 1699 wil betalen voor de R terwijl de R6 2500 kost.
Ik ga even bedenken hoe belangrijk video voor mij is. Indien ik dat kan wegstrepen ga ik waarschijnlijk voor de Olympus of EOS RP. De EOS meer vanwege het voordeel van huidige lenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
cliors schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:08:
@LA-384 Leuke review met hele mooie foto's.
Ik ben ook een beetje naar andere merken gaan kijken en bij een lagere prijsklasse kom ik uit op bijvoorbeeld:
Olympus E-M1 mark II + 12-100mm F4 pro 1.699
https://www.fotoverweij.n...ark-ii-12-100mm-f4-is-pro
Voor macro best handig zoals @Tarquin al aangaf en er zit een goede lens bij. Weet niet of ik m'n canon lenzen wil gebruiken i.c.m een dure mount, maar wellicht verkoop ik ze dan voor native spul.

En ik zag ook deze voorbij komen, volgens mij is dat best goedkoop. @Tarquin ?
de E-M1 Mark II 12-40 PRO kit 1199 euro
https://shop.olympus.eu/n...m-d/e-m1-mark-ii-1240-kit (vouchercode OMDBF2020NL) gebruiken.
Die zag ik vandaag ook. Die aanbieding is zo goed dat ik tegen mijzelf moest zeggen: Die Lens Heb Je Al.
Die 12-40 is een prachtige standaard lens. Kan ook serieus dichtbij scherpstellen; iets van 12cm afstand, gemeten vanaf de sensor (niet vanaf het puntje van de lens). Het is geen macro, maar wel heel dichtbij.
De M1.II doet ook aan in-body focus stacking.
Hier is een leuke pagina: https://arendspaans.nl/focusstacking+en+bracketing

Macro is ook maar een specifieke tak van sport, voor vliegen-ogen enzo.
Als je het gewoon leuk vindt om een compositie te maken van ietst grotere dingen; een stel paddestoelen op een rij, schroevendraaiers, gitaarsnaren, helemaal scherp maar de achtergrond weer vaag - dan is dit wel het setje inderdaad.

Ik ben zelf trouwens niet wars van lens wisselen, en ik heb graag grote diafragma's. Ik zal zelf dus eerder een 12-40 f2.8 kopen in plaats van de 12-100 F4.
Een stapje hoger is een Olympus E-M1 mark III , maar met een goede lens erop zit je rond de 2600 euro al
Zou ik niet aanraden.
Die is ook in de aanbieding met leuke lenzen, maar ik zou het niet doen. Ik vind het prima als die camera+lens 1400 méér kost dan die M1.II, als je maar aan kunt geven waar je het voor nodig hebt.
En de MarkIII heeft wel een paar leuke features. Maar ik vind het niet niet €1400 aan leuke features.
Feit is dat je het niet ziet in je foto's. Zoiets moet je pas kopen als jij die features gebruikt om je foto's te maken.

De prijzen van de M1.II zijn wel heel erg verleidelijk op dit moment.
Hij kostte begin dit jaar nog 1200 na een cashback, zonder lens erbij van €600,-. Nu komt dus even die lens er bij. Het is een serieus goede aanbieding.
Een professionele camera met pro lens. Constante f2.8 over het zoombereik. 6 stops beeldstabilisatie.
Focusstacking. Als je het hele setje in de regen laat staan blijft het gewoon werken (er zijn ook verhalen over golven zeewater!)
En soms ook belangrijk: De top-camera van dat moment. Je weet dat ze geen features hebben weggelaten die alleen in het topmodel mochten: Ze hebben alles er in gepropt wat ze konden, en niets weggelaten.

Jij kijkt nu naar een systeem van 2500 dat gewoon erg goede specs heeft.
Als je die Olympus er naast legt, kun je voor de helft van dat geld met een compleet systeem de shop uit lopen. Je laadt de accu op, stopt een SD kaart er in en je maakt in de stromende regen een prachtige foto maken van een set herfst-paddestoelen.
Daarna maak je aan het eind van de miidag nog even bij weinig licht een foto uit de hand, van een halve seconde, en je ziet dat die gewoon scherp is. En dan ben je behoorlijk tevreden, en kun je gaan googelen naar een mooi doel om die bespaarde 1300 op stuk te slaan :)

• cliors
Tarquin schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:32:
[...]

Die zag ik vandaag ook. Die aanbieding is zo goed dat ik tegen mijzelf moest zeggen: Die Lens Heb Je Al.
Die 12-40 is een prachtige standaard lens. Kan ook serieus dichtbij scherpstellen; iets van 12cm afstand, gemeten vanaf de sensor (niet vanaf het puntje van de lens). Het is geen macro, maar wel heel dichtbij.
De M1.II doet ook aan in-body focus stacking.
Hier is een leuke pagina: https://arendspaans.nl/focusstacking+en+bracketing

Macro is ook maar een specifieke tak van sport, voor vliegen-ogen enzo.
Als je het gewoon leuk vindt om een compositie te maken van ietst grotere dingen; een stel paddestoelen op een rij, schroevendraaiers, gitaarsnaren, helemaal scherp maar de achtergrond weer vaag - dan is dit wel het setje inderdaad.

Ik ben zelf trouwens niet wars van lens wisselen, en ik heb graag grote diafragma's. Ik zal zelf dus eerder een 12-40 f2.8 kopen in plaats van de 12-100 F4.

[...]

Zou ik niet aanraden.
Die is ook in de aanbieding met leuke lenzen, maar ik zou het niet doen. Ik vind het prima als die camera+lens 1400 méér kost dan die M1.II, als je maar aan kunt geven waar je het voor nodig hebt.
En de MarkIII heeft wel een paar leuke features. Maar ik vind het niet niet €1400 aan leuke features.
Feit is dat je het niet ziet in je foto's. Zoiets moet je pas kopen als jij die features gebruikt om je foto's te maken.

De prijzen van de M1.II zijn wel heel erg verleidelijk op dit moment.
Hij kostte begin dit jaar nog 1200 na een cashback, zonder lens erbij van €600,-. Nu komt dus even die lens er bij. Het is een serieus goede aanbieding.
Een professionele camera met pro lens. Constante f2.8 over het zoombereik. 6 stops beeldstabilisatie.
Focusstacking. Als je het hele setje in de regen laat staan blijft het gewoon werken (er zijn ook verhalen over golven zeewater!)
En soms ook belangrijk: De top-camera van dat moment. Je weet dat ze geen features hebben weggelaten die alleen in het topmodel mochten: Ze hebben alles er in gepropt wat ze konden, en niets weggelaten.

Jij kijkt nu naar een systeem van 2500 dat gewoon erg goede specs heeft.
Als je die Olympus er naast legt, kun je voor de helft van dat geld met een compleet systeem de shop uit lopen. Je laadt de accu op, stopt een SD kaart er in en je maakt in de stromende regen een prachtige foto maken van een set herfst-paddestoelen.
Daarna maak je aan het eind van de miidag nog even bij weinig licht een foto uit de hand, van een halve seconde, en je ziet dat die gewoon scherp is. En dan ben je behoorlijk tevreden, en kun je gaan googelen naar een mooi doel om die bespaarde 1300 op stuk te slaan :)
Bedankt weer. d:)b
Voor die 1300 euro haal ik een drone! :+
Vergeet ook niet dat ik nog 2 Canon L lenzen heb die ik kan verkopen.

Ik ga alvast de E-M1 Mark II 12-40 PRO kit voor 1199 euro bestellen. Daarbij neem ik ook de M.Zuiko Digital ED 60mm f/2.8 Macro die 436 euro kost. Ik heb het vermoeden dat de aanbieding niet lang zal staan en annuleren kan altijd nog.
De 12-40 overigens voor reizen en andere allround dingen en de macro voor net dat extra voor m'n beestjes, al hoop ik wel dat ik betere wespen en bijen kan schieten dan hier het geval is. Of is het gewoon lastig bij bewegende objecten? Of vanwege de nabewerking die hij niet heeft gedaan?

Pagina van Arend Spaans had ik al gezien inderdaad en kreeg er vlinders van, letterlijk en figuurlijk.

Ik moet alleen nog even beter inlezen over de verschillen tussen full frame en MFT lenzen en of ik dat allemaal prettig zal vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
cliors schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:06:
[...]

Pagina van Arend Spaans had ik al gezien inderdaad en kreeg er vlinders van, letterlijk en figuurlijk.

Ik moet alleen nog even beter inlezen over de verschillen tussen full frame en MFT lenzen en of ik dat allemaal prettig zal vinden.
Zo'n verschil is er niet, hoor. De lenzen zijn wat kleiner en lichter (45mm f1.8 portretlens. Vergelijkbaar met 90mm op full frame. Weegt 116 gram en past in je handpalm).
Of je moet de crop bedoelen? Mijn advies: Niet doen. Net zo als je niet terugrekent naar guldens als je een camera wilt kopen. Op Facebook lees je soms iets van FF fotografen die lijken te denken dat Micro Four Thirds fotografen de hele tijd rekensommetjes zitten te maken. Er zijn er zelfs die denken dat alles ineens 2x zo dichtbij komt. Nee dus; bijvoorbeeld een portret lens is gewoon geen 85mm maar 45mm (of 42.5, er zijn geloof ik 4 lenzen in die range), en die geeft precies het goede beeld.

Ik heb even voor je gekeken voor die 60mm.
Die 60mm lens profiteert zo te zien niet van black friday aanbiedingen. Daar is de lens ook te populair voor denk ik. Het is dé macrolens voor het systeem. Er is qua aanbieding geen reden om er snel bij te zijn.
Hij komt wel eens 2e hands voorbij hoor. .
Er staat er nu een op Facebook voor 369,-. Maar ik denk dat die al in onderhandeling zijn. De facebookgroep is 'olympus apparatuur vraag en aanbod'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Tarquin schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:54:
[...]

Zo'n verschil is er niet, hoor. De lenzen zijn wat kleiner en lichter (45mm f1.8 portretlens. Vergelijkbaar met 90mm op full frame. Weegt 116 gram en past in je handpalm).
Of je moet de crop bedoelen? Mijn advies: Niet doen. Net zo als je niet terugrekent naar guldens als je een camera wilt kopen. Op Facebook lees je soms iets van FF fotografen die lijken te denken dat Micro Four Thirds fotografen de hele tijd rekensommetjes zitten te maken. Er zijn er zelfs die denken dat alles ineens 2x zo dichtbij komt. Nee dus; bijvoorbeeld een portret lens is gewoon geen 85mm maar 45mm (of 42.5, er zijn geloof ik 4 lenzen in die range), en die geeft precies het goede beeld.

Ik heb even voor je gekeken voor die 60mm.
Die 60mm lens profiteert zo te zien niet van black friday aanbiedingen. Daar is de lens ook te populair voor denk ik. Het is dé macrolens voor het systeem. Er is qua aanbieding geen reden om er snel bij te zijn.
Hij komt wel eens 2e hands voorbij hoor. .
Er staat er nu een op Facebook voor 369,-. Maar ik denk dat die al in onderhandeling zijn. De facebookgroep is 'olympus apparatuur vraag en aanbod'.
Ik geloof dat deze meneer een prima uitleg voor noobs heeft hiervoor :)

Als ik het dus goed begrijp, en voor deze ene keer een berekening mag maken, komt de Olympus lens van 12‑40MM F2.8 "overeen" met een FF van 24-80 F5.6 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

cliors schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:41:
[...]

Ik geloof dat deze meneer een prima uitleg voor noobs heeft hiervoor :)
[YouTube: Crop Factor TRUTH: Do you need Full Frame?]

Als ik het dus goed begrijp, en voor deze ene keer een berekening mag maken, komt de Olympus lens van 12‑40MM F2.8 "overeen" met een FF van 24-80 F5.6 ?
Yup, klopt...en 24-80 F/5.6 is kitwaardes territorium qua lichtsterkte, ik zou nooit zo een lens aanschaffen op mijn camera. Maar goed, de kwaliteit zit hem dan ook niet in het optische stuk, maar in het compacte stuk.
Maar je moet je dus beseffen dat er "no such thing as a free lunch" is en de compactheid (wat positief is) dus een downside heeft.

edit:
Even ter aanvulling....een M43 camera vind ik niet per definitie een dom ding, maar gecombineerd met een zoomlens met beperkt diafragma vind ik het compromis wel erg groot....dat is ook om mee te nemen op vakantie waarbij formaat prio nummer 1 is, maar anders toch wel erg zonde....Maar koop je zo een lens met ook nog een lichtsterke prime, dan geeft dat weer wat creative ruimte:
https://www.cameranu.nl/n...5mm-f-1-8-objectief-zwart
Geen idee of bovengenoemde optisch wat is verder, maar je geeft jezelf in ieder geval wat extra ruimte om te spelen met scherpte/diepte e.d.

[ Voor 27% gewijzigd door Nomad op 27-11-2020 11:27 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
cliors schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:41:
[...]

Ehm een beetje, en dit ontaardt (te) snel in flamewars.
Tony gaat mij nét ietsje te snel.

Op Olympus heb je natuurlijk ook een kitlens nodig die je het beeld geeft van een 24-70 op full frame. Gewoon omdat dat een objectief is waar je heel veel foto's mee maakt.
Dus maakt Olympus een objectief dat dat beeld geeft. En dat heeft een brandpunt van 12-40.

Met die f-factor is het subtieler. Dat komt omdat die wordt gebruikt om scherptediepte aan te geven, én bepaalt hoeveel licht er door komt.
Maar het wordt zo snel ingewikkeld dat ik je aanraad om het te negeren.
Omdat je door de crop factor méér scherptediepte krijgt denken sommige mensen dat het diafragma 2x zo klein is, en omdat diafragma ook over het licht gaat, trekken ze dat meteen door.

David Thorpe zegt het treffend, als hij in 2018 de opkomende Full Frame mirrorless camera's noemt: "They can not alter the laws of physics. A full frame lens needs 4 times the light to service the larger sensor.".

Het is trouwens een leuke video ( YouTube: Why I (Still) Use Micro Four Thirds ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Nomad schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:55:
[...]
Yup, klopt...en 24-80 F/5.6 is kitwaardes territorium qua lichtsterkte, ik zou nooit zo een lens aanschaffen op mijn camera. Maar goed, de kwaliteit zit hem dan ook niet in het optische stuk, maar in het compacte stuk.
Maar je moet je dus beseffen dat er "no such thing as a free lunch" is en de compactheid (wat positief is) dus een downside heeft.

edit:
Even ter aanvulling....een M43 camera vind ik niet per definitie een dom ding, maar gecombineerd met een zoomlens met beperkt diafragma vind ik het compromis wel erg groot..
Dat is dus precies wat ik bedoel, en wat je niet moet doen. Die lens is een 12-40 f2.8. Het is geen 24-80 f5.6. Het is een bijzonder lichtsterke professionele lens, één van de beste van het hele systeem, en geen donkere kitlens.
Dit is wat je krijgt als je zonder meer alle getallen met 2 vermenigvuldigt en dan concludeert dat de lens niet lichtsterk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Tarquin schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:09:
[...]

Dat is dus precies wat ik bedoel, en wat je niet moet doen. Die lens is een 12-40 f2.8. En geen 24-80 f5.6. Het is een bijzonder lichtsterke professionele lens, en geen kitlens.
Dit is wat je krijgt als je zonder meer alle getallen met 2 vermenigvuldigt en dan concludeert dat de lens niet lichtsterk is.
Ik denk dat je mij hier wat onderschat, ik heb er genoeg kaas van gegeten dat ik niet zomaar wat roep. Dat de lens optisch beter is dan een kitlens geloof ik meteen (qua scherpte/contrast en aberraties), maar qua lichtsterkte is het echt gewoon een kitlens op FF equivalent....beter nog, de meeste kitlenzen zijn F/4-5.6 qua lichtsterkte, dus deze lens is zelfs beroerder dan een kitlens op FF op diafragma gebied.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

Als ik je zo beluister ligt e.a. ook wel stil omdat het allemaal wat te groot en te veel is om mee te nemen, dus een andere richting.

Je lijkt te wensen; klein(er), licht(er), full frame en met video recording opties... al je spulletjes verkopen en kijken naar een Sony A7C?

Of de Fuji / Sony APS-C varianten. Ik beleef zelf veel plezier aan het meenemen van dit veel kleinere en lichtere spul. Lensaanbod is wat minder, maar niet meer zo dramatisch als vele youtube filmpjes doen denken.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

@Tarquin
offtopic:
Misschien moet je even voor jezelf beredeneren waar de hogere ruis van een kleinere sensor vandaan komt. Dan kom je uit bij minder licht en/of hogere gain op de sensor bij gelijke ISO.
Je kunt ook de wiskundige vergelijking afmaken en kijken waar de grootste iris uitkomt, 80/2.8 of 40/2.8.
Voor meer achtergrondinfo hebben we er zelfs een volledig topic aan gewijd hier: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tarquin schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:09:
[...]

Dat is dus precies wat ik bedoel, en wat je niet moet doen. Die lens is een 12-40 f2.8. Het is geen 24-80 f5.6. Het is een bijzonder lichtsterke professionele lens, één van de beste van het hele systeem, en geen donkere kitlens.
Dit komt altijd naar voren en ach, dat is helemaal prima. Je kan altijd kijken hoe het bevalt en zolang je niet bij weinig licht fotografeert of gewoon handig bent met enorme ruis reductie dan kun je er prima mee uit de voeten.

Wil je meer dan stap je later over op fullframe. Wat immers alles kan wat je met MFT ook kan maar nét nog wat meer maar daardoor wel groter en duurder is. Mensen vergeten wel eens dat je op fullframe ook af kan stoppen :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Het probleem komt volgens wanneer mensen willen omschrijven hoe ene het reageert maar dan in het referentiekader van het andere systeem.

Al die dingen komen naar voren als je probeert het ene systeem te vertalen naar een ander systeem.

Olympus, Sony en Canon beschikken over (ongeveer) dezelfde sensor-technologie, hetzelfde glas, dezelfde optische formules. De één maakt er een kleiner systeem mee, de ander een groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tarquin schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:40:
Het probleem komt volgens wanneer mensen willen omschrijven hoe ene het reageert maar dan in het referentiekader van het andere systeem.

Al die dingen komen naar voren als je probeert het ene systeem te vertalen naar een ander systeem.

Olympus, Sony en Canon beschikken over (ongeveer) dezelfde sensor-technologie, hetzelfde glas, dezelfde optische formules. De één maakt er een kleiner systeem mee, de ander een groter.
Dan kan het tech talk equivalentie topic wel dicht, al die moeite voor niks -O- Was het maar zo'n feest, dan ruilde ik nu al mijn meuk in.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Ventieldopje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:43:
[...]

Dan kan het tech talk equivalentie topic wel dicht, al die moeite voor niks -O- Was het maar zo'n feest, dan ruilde ik nu al mijn meuk in.
:)

Snap ik.
Aan de andere kant, als ik niet bij weinig licht kon fotograferen, of de hele tijd naar ruis zat te kijken, zou ik mijn meuk inruilen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Als ik het probleem uitkleed lees ik:
1. TS had een goede camera, gebuikte die te weinig, dus weggedaan.
2. TS mist de camera, dus wil er weer eentje kopen.
3. TS kan niet kiezen tussen drie prijsklassen.

Als ik even niet op de techniek inzoom maar op de situatie van TS, en ik er van uit ga dat TS sowieso een camera koopt, dan zijn er een paar mogelijkheden:
dure cameragoedkope camera
TS gebruikt camera veelAB
TS gebruikt camera nauwelijksCD

Situaties A en D zijn optimaal. A want TS geniet en D want schade is minimaal.
Situaties B en C zijn minder optimaal. in situatie B schiet TS veel foto's met minder goede apparatuur en situatie C gooit TS een berg geld weg.

Dus welk risico wil je vermijden TS?

Persoonlijk ga ik met apparatuur waar ik niet al precies van weet wat ik wil altijd voor de goedkope optie. Gebruik ik de apparatuur niet/weinig dan was het blijkbaar prima, en als ik écht tekort kom kan ik altijd nog upgraden. Andersom kijk ik zuurder naar dure apparatuur die ik nooit gebruik. Maar goed, dit is persoonlijk :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cliors
EMP schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:25:
Als ik het probleem uitkleed lees ik:
1. TS had een goede camera, gebuikte die te weinig, dus weggedaan.
2. TS mist de camera, dus wil er weer eentje kopen.
3. TS kan niet kiezen tussen drie prijsklassen.

Als ik even niet op de techniek inzoom maar op de situatie van TS, en ik er van uit ga dat TS sowieso een camera koopt, dan zijn er een paar mogelijkheden:
dure cameragoedkope camera
TS gebruikt camera veelAB
TS gebruikt camera nauwelijksCD

Situaties A en D zijn optimaal. A want TS geniet en D want schade is minimaal.
Situaties B en C zijn minder optimaal. in situatie B schiet TS veel foto's met minder goede apparatuur en situatie C gooit TS een berg geld weg.

Dus welk risico wil je vermijden TS?

Persoonlijk ga ik met apparatuur waar ik niet al precies van weet wat ik wil altijd voor de goedkope optie. Gebruik ik de apparatuur niet/weinig dan was het blijkbaar prima, en als ik écht tekort kom kan ik altijd nog upgraden. Andersom kijk ik zuurder naar dure apparatuur die ik nooit gebruik. Maar goed, dit is persoonlijk :)
Je raakt mijn gevoelige snaar. Situatie C overkomt mij helaas vaker dan D. Het zal wel een stoornis zijn dat ik mij ook prettig voel bij het idee duur apparatuur te hebben en het moment dat ik er zin in heb (veel of weinig) gewoon goed spul heb om te gebruiken.
Eigenlijk bizar, maar goed nobody is perfect alleen in dit specifiek geval wil ik geen ezel zijn die zich tweemaal stoot.

Ik geloof dat ik al wel een hele goede stap heb gezet door de Olympus te bestellen i.c.m. een prima lens (voor mijn gebruik). Uiteindelijk gedaan vanwege de goede prijs en de Olympus doet focus stacking (in camera) waar ik wel mee wil spelen.
Ik heb nog 2 nauwelijks gebruikte Canon EF L lenzen die samen voor 1600 euro te koop staan. Stel ik krijg er 1300 voor, dan heb ik eigenlijk "niks" betaald voor het Olympus setje. Ik doe er nog een macro lens van 400 euro bij omdat ik graag kleine rot beestjes fotografeer en dan is de schade al flink "beperkt" als je het mij vraagt.

Een andere optie is lekker simpel houden en de EOS RP kopen (momenteel 849 euro) of i.c.m. een RF 24-105mm F4-7.1 IS STM (of ik blij wordt van deze lens weet ik niet) voor de set prijs van 1111 euro. EF-RP mount-adapter erbij en voor m'n macro foto's heb ik dan nog een L lens en voor de overbuurvrouw die soms halfnaakt rondloop de 100-400.
Mocht ik na 6 maanden 10.000 foto's geschoten te hebben (m'n vorige 5d mark iii die ik 6 jaar in bezit had zat op totaal 2500 kliks :/ ) en het snakt naar meer, dan kan ik altijd nog naar een R6 indien ik op bepaalde punten "vast" komt te zitten.

Disclaimer.
Bovenstaande is een momentopname. Op dit moment spreek ik vanuit m'n rationele geest. Over 30 minuten kan het zo zijn dat ik de R6 bestel omdat de verkoper die mij eerder een offerte opstuurde van 2500 euro er ook nog een EF-RP mount adapter gratis bij doet en in ieder geval 1 van m'n L lenzen (Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS) voor een leuke prijs overkoopt zodat ik daarvoor in de plaats een allround RF prime lens kan kopen.
U bent gewaarschuwd en bij deze waarschuw ik ook mijzelf. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

cliors schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:55:
[...]

Je raakt mijn gevoelige snaar. Situatie C overkomt mij helaas vaker dan D. Het zal wel een stoornis zijn dat ik mij ook prettig voel bij het idee duur apparatuur te hebben en het moment dat ik er zin in heb (veel of weinig) gewoon goed spul heb om te gebruiken.
Eigenlijk bizar, maar goed nobody is perfect alleen in dit specifiek geval wil ik geen ezel zijn die zich tweemaal stoot.

Ik geloof dat ik al wel een hele goede stap heb gezet door de Olympus te bestellen i.c.m. een prima lens (voor mijn gebruik)
Ik heb nog 2 nauwelijks gebruikte Canon EF L lenzen die samen voor 1600 euro te koop staan. Stel ik krijg er 1300 voor, dan heb ik eigenlijk "niks" betaald voor het Olympus setje. Ik doe er nog een macro lens van 400 euro bij omdat ik graag kleine rot beestjes fotografeer en dan is de schade al flink "beperkt" als je het mij vraagt.

Een andere optie is lekker simpel houden en de EOS RP kopen (momenteel 849 euro) of i.c.m. een RF 24-105mm F4-7.1 IS STM (of ik blij wordt van deze lens weet ik niet) voor de set prijs van 1111 euro. EF-RP mount-adapter erbij en voor m'n macro foto's heb ik dan nog een L lens en voor de overbuurvrouw die soms halfnaakt rondloop de 100-400.
Mocht ik na 6 maanden 10.000 foto's geschoten te hebben (m'n vorige 5d mark iii die ik 6 jaar in bezit had zat op totaal 2500 kliks :/ ) en het snakt naar meer, dan kan ik altijd nog naar een R6 indien ik op bepaalde punten "vast" komt te zitten.

Disclaimer.
Bovenstaande is een momentopname. Op dit moment spreek ik vanuit m'n rationele geest. Over 30 minuten kan het zo zijn dat ik de R6 bestel omdat de verkoper die mij eerder een offerte opstuurde van 2500 euro er ook nog een EF-RP mount adapter gratis bij doet en in ieder geval 1 van m'n L lenzen (Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS) voor een leuke prijs overkoopt zodat ik daarvoor in de plaats een allround RF prime lens kan kopen.
U bent gewaarschuwd en bij deze waarschuw ik ook mijzelf. :+
Gefeliciteerd met je aankoop van een R6 alvast ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cliors
Ventieldopje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:18:
[...]

Gefeliciteerd met je aankoop van een R6 alvast ;)
Ik klikte bijna op "Beste Antwoord" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwbogaart
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-11-2024
Die E-M1-ii + 12-40mm is wel een héle mooie aanbieding, ja...

Ik had de zomer voor weinig (in de aanbieding) een E-M10-ii + 60mm macro gekocht voor naast mijn Pentax K-3ii, en wou net een 12-45mm pro gaan bestellen (€75 cashback actie nu) voor het perfecte lichtgewicht setje.

Maar toen keek ik per ongeluk op de site van Olympus...

Twijfel; knagende twijfel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zoals ik het zo lees geen verkeerde keuze tot nu toe. Uiteraard kan men uren door gaan over equivalentie en verschillen tussen systemen maar ik zie ook steeds het tijdgebrek terug komen.
Dan is een camera die van zichzelf al handige software trucs kan doen voor je waarschijnlijk waardevoller dan één die je veel ruimte geeft om in RAW achteraf nog zoveel mogelijk extra uit de foto te trekken in nabewerking.
Ik gok dat je daar de tijd dan ook niet echt voor hebt. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Nou, ik heb ook de Canon EOS RP Body + RF 24-105mm /4-7.1 IS STM voor € 1.111,00 besteld.
Ik heb even de bijna 2500 foto's bekeken die ik met mijn 5d i.c.m. de ef 24-105 had gemaakt en die zitten voor 80% op 24mm, vandaar dat ik deze lens erbij neem.

Het lijkt overigens wel alsof er iemand meekijkt over mijn schouder. Op precies hetzelfde moment als de mail bevestiging van de RP, krijg ik van Amazon een alert dat de R6 voor 2200 euro wordt aangeboden, weliswaar "tweede hands", maar volgens de omschrijving alleen een beschadigde doos (of misschien alleen opnieuw verpakt)
Het is dat de verkoper het niet verstuurd naar Nederland. _O-

Anyways.. Ik krijg dit weekend dus de RP en de Olympus.
RP:
+ Mijn EF L lenzen die ik kan blijven gebruiken.
+ Ooit misschien upgrade naar R6 en alle lenzen kunnen weer mee
+ Ik blijf full frame

- 5-assige beeldstabilisatie alleen met video
- Slechte batterij
- Kitlens

Olympus:
+ Goede prijs kwaliteit
+ 5-assige beeldstabilisatie
+ Focus stacking (in camera) dus weinig nabewerking voor mijn macro shoots
+ Pro lens
+ Betere AF ?
+ Indien ik mijn Canon EF lenzen verkoop, is dit hele setje "gratis".

- Al mijn weinig gebruikte canon lenzen eruit, mocht ik ooit teruggaan, kan ik weer de topprijs betalen.
- ik verlies m'n Canon full frame vriendjes
- toekomst Olympus onduidelijk

Dit zijn even snel de punten die in mij opkomen en als ik het teruglees zie ik dan eigenlijk dat de pluspunten van de Olympus vooral op functionaliteit gebaseerd zijn en de Canon meer omdat ik aan de toekomst denk en het gemak. Ik heb ze beide gewoon besteld omdat ik toch echt nu voor mijzelf een streep moest zetten tussen een hogere of lagere prijsklasse. Natuurlijk moet je ze gewoon beide testen om meer plus/min punten te vormen. Ik ga even goed de retour voorwaarden lezen en of retour bij minimaal ( paar foto's) gebruik mogelijk is. Zo niet, dan wordt het gewoon kiezen :)
Gonadan schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:04:
Dan is een camera die van zichzelf al handige software trucs kan doen voor je waarschijnlijk waardevoller dan één die je veel ruimte geeft om in RAW achteraf nog zoveel mogelijk extra uit de foto te trekken in nabewerking.
Dat is absoluut een pluspunt. Bij canon moet je alsnog achteraf even stacken. Wel fijn dat het kan uiteraard.

Iedereen bedankt voor het geduld en ik denk tot over enkele dagen. :+

[ Voor 23% gewijzigd door cliors op 27-11-2020 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwbogaart
Die equivalentie-oorlogen moet je ver van blijven ja. Elk formaat heeft z'n voordelen. Als je sommigen moet geloven zijn zowel 1" (sony RX100 bv) en FF OK; maar APC en m4/3 het voorportaal naar de hel...

Puntje waar ik me toch wel wat zorgen over maak is de continuïteit. Olympus is verkocht aan een investeringsmaatschappij; dus in hoeverre is het verstandig om nu nog te gaan investeren in zo'n systeem? Tuurlijk, de camera blijft het nog wel even doen, maar over een jaar of 5 zou je toch wel graag wat nieuws achter je pro glas willen hangen... Zo'n Em1-ii zou ik toch ook vooral willen hebben om later eens uit te breiden met een nette telelens voor wildlife fotografie.

Nu ja, misschien zorgen deze ontwikkelingen juist voor een goed aanbod van 2ehands de komende jaren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwbogaart
... Als Pentax-gebruiker ben ik overigens wel gewend aan een "doomed" systeem 8)7 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 12:56
cliors schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:06:
[...]
Ik ga alvast de E-M1 Mark II 12-40 PRO kit voor 1199 euro bestellen. Daarbij neem ik ook de M.Zuiko Digital ED 60mm f/2.8 Macro die 436 euro kost.

De 12-40 overigens voor reizen en andere allround dingen en de macro voor net dat extra voor m'n beestjes, al hoop ik wel dat ik betere wespen en bijen kan schieten dan hier het geval is. Of is het gewoon lastig bij bewegende objecten?

Leuk topic heb je hier van gemaakt.

Die aanbieding is heel goed. Er zit zelfs nog een flitser in de doos. Met 12-40 kom je redelijk uit de voeten op reis maar elders lees ik dat 12-100 flexibeler is (tot 200 mm tele i.p.v 80) en daar bij optisch niet al te veel concessies hoeft te doen t.o.v. de 12-40. De lichtsterkte is wat zwakker maar dat hoeft in heel veel gevallen geen enkel probleem te zijn.

De 60 mm heb ik ook. Presteert heel goed. Je kunt het bijna niet geloven dat ie dat kan indien je het gewicht in aanmerking neemt. (veel gewicht is doorgaans veel kwaliteit). Mooi objectief met een snelle geruisloze AF. Zit geen zonnekap bij en daar vraagt Olympus wel een heel forse prijs voor. Het filmpje vind ik best wel realistisch over wat je mag verwachten van je eerste stappen in de macrofotografie. Reken maar op veel oefenen en heel veel geduld voor dat je bij die spetterende resultaten komt die anderen je graag laten zien :)

Met de lenzen FF versus MFT zal je niet zo snel problemen/teleurstellingen hoeven te verwachten. Maar mogelijk zal je wel moeten wennen aan het 4:3 formaat en de grootte van de camera. Het 4:3 afbeeldingsformaat vind ik persoonlijk niet zo optimaal. Behalve voor straatfotografie en onderwerpen die vragen om een staand formaat. Daar werkt het bij mij beter dan de 3:2.

Alvorens verder te gaan over de grootte moet ik eerst even iets uitleggen: Ik ben begin dit jaar overgestapt van Sony Amount APS-C op Sony FF FE mount. Grote body's en nog veel grotere en zwaardere lenzen. Maar dat vind ik geen probleem en die grote body's vind ik eigenlijk best wel fijn. Waarom? Ze passen redelijk goed in mijn handen en daarom kan ik er ook redelijk vlot mee werken. Nu is het zo dat die A7's al kleiner waren dan mijn A700/A77. Kleiner moeten ze niet worden, dacht ik nog. Goed, ze kunnen dus veel meer dan mijn wensen feitelijk waren. Behalve..... geautomatiseerd focus bracketing. Bij macro foto's erger ik me rot aan het intrinsieke gebrek aan scherptediepte. Dat laatste vond ik zo'n gemis dat ik een goedkope OMD 10/2 gekocht heb plus macrolens. En ik moet zeggen, het werkt fantastisch! Het vormt een perfect geheel met mijn Sunway tafelstatiefje En het geheel is zo licht dat ik het makkelijk mee kan nemen de Alpen in. Daar wil ik de micro kristal structuur van allerlei soorten gesteente fotograferen/documenteren. Tot zover is de missie helemaal geslaagd. Maar nu kom ik terug op de grootte. Makkelijk werkt het niet. Althans voor mij op zo'n kleine camera. Ik moet relatief veel instellingen doen. En krijg daarbij veel te vaak een instelling op mijn scherm waar ik niet om gevraagd heb. De cursortoetsen moet ik mijn duimnagel bedienen. Een geluk bij een ongeluk is dat stenen intussen niet wegvliegen :)

Goed, de camera is dus klein, maar ook weer niet zo klein dat ie makkelijk in een jaszak past. Ruime winterjassen daargelaten. Hoe dan ook ben ik tevreden met deze cameralijn. Maar ik ga er niet meer in investeren dan ik nu gedaan heb. Hoe verleidelijk sommige aanbiedingen ook zijn. Het is ook een beetje "back to the roots" ervaring. Ik ben in 1982 begonnen met de OM-10. Een betaalbaar en goed presterend instapmodel op de spiegelreflexmarkt. Veel plezier van gehad totdat ik in 1991 overstapte op Minolta. Een merk waarvan ik dacht dat het nooit zou kunnen omvallen. Nu weet niemand wat de toekomst brengt maar er zijn momenteel wel heel erg veel merken/modellen/systemen. Heel leuk voor de consument (behalve diegenen met keuzestress) maar het moet economisch wel haalbaar blijven. Zoveel verscheidenheid op de markt brengen en in stand kunnen houden. Ik verwacht winnaars en verliezers.

Succes met je aankoop. En ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
OttiglioM schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:53:
[...]

Leuk topic heb je hier van gemaakt.

Die aanbieding is heel goed. Er zit zelfs nog een flitser in de doos. Met 12-40 kom je redelijk uit de voeten op reis maar elders lees ik dat 12-100 flexibeler is (tot 200 mm tele i.p.v 80) en daar bij optisch niet al te veel concessies hoeft te doen t.o.v. de 12-40. De lichtsterkte is wat zwakker maar dat hoeft in heel veel gevallen geen enkel probleem te zijn.

De 60 mm heb ik ook. Presteert heel goed. Je kunt het bijna niet geloven dat ie dat kan indien je het gewicht in aanmerking neemt. (veel gewicht is doorgaans veel kwaliteit). Mooi objectief met een snelle geruisloze AF. Zit geen zonnekap bij en daar vraagt Olympus wel een heel forse prijs voor. Het filmpje vind ik best wel realistisch over wat je mag verwachten van je eerste stappen in de macrofotografie. Reken maar op veel oefenen en heel veel geduld voor dat je bij die spetterende resultaten komt die anderen je graag laten zien :)

Met de lenzen FF versus MFT zal je niet zo snel problemen/teleurstellingen hoeven te verwachten. Maar mogelijk zal je wel moeten wennen aan het 4:3 formaat en de grootte van de camera. Het 4:3 afbeeldingsformaat vind ik persoonlijk niet zo optimaal. Behalve voor straatfotografie en onderwerpen die vragen om een staand formaat. Daar werkt het bij mij beter dan de 3:2.

Alvorens verder te gaan over de grootte moet ik eerst even iets uitleggen: Ik ben begin dit jaar overgestapt van Sony Amount APS-C op Sony FF FE mount. Grote body's en nog veel grotere en zwaardere lenzen. Maar dat vind ik geen probleem en die grote body's vind ik eigenlijk best wel fijn. Waarom? Ze passen redelijk goed in mijn handen en daarom kan ik er ook redelijk vlot mee werken. Nu is het zo dat die A7's al kleiner waren dan mijn A700/A77. Kleiner moeten ze niet worden, dacht ik nog. Goed, ze kunnen dus veel meer dan mijn wensen feitelijk waren. Behalve..... geautomatiseerd focus bracketing. Bij macro foto's erger ik me rot aan het intrinsieke gebrek aan scherptediepte. Dat laatste vond ik zo'n gemis dat ik een goedkope OMD 10/2 gekocht heb plus macrolens. En ik moet zeggen, het werkt fantastisch! Het vormt een perfect geheel met mijn Sunway tafelstatiefje En het geheel is zo licht dat ik het makkelijk mee kan nemen de Alpen in. Daar wil ik de micro kristal structuur van allerlei soorten gesteente fotograferen/documenteren. Tot zover is de missie helemaal geslaagd. Maar nu kom ik terug op de grootte. Makkelijk werkt het niet. Althans voor mij op zo'n kleine camera. Ik moet relatief veel instellingen doen. En krijg daarbij veel te vaak een instelling op mijn scherm waar ik niet om gevraagd heb. De cursortoetsen moet ik mijn duimnagel bedienen. Een geluk bij een ongeluk is dat stenen intussen niet wegvliegen :)

Goed, de camera is dus klein, maar ook weer niet zo klein dat ie makkelijk in een jaszak past. Ruime winterjassen daargelaten. Hoe dan ook ben ik tevreden met deze cameralijn. Maar ik ga er niet meer in investeren dan ik nu gedaan heb. Hoe verleidelijk sommige aanbiedingen ook zijn. Het is ook een beetje "back to the roots" ervaring. Ik ben in 1982 begonnen met de OM-10. Een betaalbaar en goed presterend instapmodel op de spiegelreflexmarkt. Veel plezier van gehad totdat ik in 1991 overstapte op Minolta. Een merk waarvan ik dacht dat het nooit zou kunnen omvallen. Nu weet niemand wat de toekomst brengt maar er zijn momenteel wel heel erg veel merken/modellen/systemen. Heel leuk voor de consument (behalve diegenen met keuzestress) maar het moet economisch wel haalbaar blijven. Zoveel verscheidenheid op de markt brengen en in stand kunnen houden. Ik verwacht winnaars en verliezers.

Succes met je aankoop. En ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Fijne input, thx (y)
Leuk om ervaringen van beide partijen te horen. Ik voel mij bijna als een vredesduif die het MFT en FF kamp bij elkaar heeft gebracht. :+

De 12-100 is er ook in een set voor 500 euro meer. Dezelfde site verkoop mijn setje dan weer voor 1999 euro, groot verschil. Die 12-100 kwam ik als eerst tegen overigens en was een optie maar 500 euro minder voor 12-40 was gewoon te goed.
Grappig om te lezen dat je voor focus bracketing/stacking een apart setje koopt, ik begrijp het wel want het blijft een leuk snufje techniek die je gewoon mist op veel modellen.
Ook ik keek even naar Sony (a7C), maar vond de prijs weer in de buurt van de 2000 komen (en dan moeten er nog goede lenzen bij) en het gemis van focus bracketing/stacking erbij maakte het dat ik skipte. De Canon R6 blijft op de loer zodra ik de 2000 euro nader met andere camera's, puur omdat ik gewoon 2 hele goede canon L lenzen heb liggen die ook nog eens in perfecte staat zijn.
Ik heb behalve keuzestress ook (lenzen)verlatingsangst denk ik?

We gaan het inderdaad zien. Bedankt!
Pagina: 1