Toon posts:

iMac (mid-2010) reparatieadvies voor videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-07 14:12
Al zoekend voor een oplossing kwam ik op dit oudere topic uit; mijn iMac betreft een model 2010 / A1311, 21,5" met Core i3 cpu met kennelijk deze beruchte videokaart:

Video Card: Radeon HD 4670 VRAM Type: GDDR3
Standard VRAM: 256 MB Maximum VRAM: 256 MB

Mijn iMac heeft hetzelfde probleem sinds gisteren. EDIT: strepen in beeld
Voorbeeld:

(Helaas zag ik bij nadere inspectie ook dat ik nalatig ben geweest met het uitzuigen van de ventilatie roosters onderaan en achterop de iMac :F (die zaten zo goed als dicht gekoekt)

Al googlend naar reparatie prijzen vind ik niet zo veel opties lijkt het - Appleparts.nl reviseert de kaart voor maar liefst 325 euro, zonder garantie dat de kosten niet hoger kunnen worden (edit: en lijkt op een reflow-reparatie)

Op Ebay etc. zijn wel 2e hands kaarten te vinden van vanaf 100 euro en ik begrijp dat zelf repareren ook inhoudt dat je met thermal pasta aan de gang moet (in mijn geval beetje voor gevorderden) en dan is het dus wachten totdat die inmiddels 10 jaar oude kaart ook de geest gaat geven, dunkt me.

Verder lees ik zo her en der dat het probleem ligt in de connectie tussen de chip en het logic board zelf. Er worden ook wel zogenaamde 'reflow' reparaties gedaan (solderingen herstellen?) maar dat dat niet voldoende zou zijn. Prijzen hiervoor lopen uiteen tussen de 200 en 300 euro. Wel icm een jaar garantie.

Heeft iemand hier nog reparatie advies?

Ik heb afgelopen jaren wel geïnvesteerd in de iMac (geüpgraded naar SSD schijf en 1612GB geheugen) dus ik heb er best nog wel wat geld voor over, maar 300 euro of meer is dit toch niet meer waard?

EDIT: nav topic afsplitsing.
Ik had onderstaand verouderd topic met soortgelijk probleem doorgelezen: iMac (mid-2010) Kapot!! Videokaart?

[Voor 36% gewijzigd door autoreverse op 10-01-2021 14:17]

Beste antwoord (via autoreverse op 15-11-2020 15:44)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die dikke iMacs zijn prima zelf uit elkaar te halen, het glas zit met magneetjes en kun je zo met je nagels van de behuizing afhalen. Het display zit met 8 Torx 10 schroefjes vast, ook die kun je zelf los draaien. Het scherm kun je daarna voorzichtig naar voren kantelen en wanneer je een paar cm ruimte hebt ga je kijken waar de kabels zitten, die moet je dan voorzichtig loshalen. Goed kijken helpt daarbij.

Daarna kunnen de ingewanden van de iMac er allemaal uit, je moet de boel toch schoonmaken dus haal alles er maar uit. Schroefjes die je losgedraaid hebt draai je daarna weer op hun plek terug zodat je niet hoeft te zoeken welke schroef waar moet. Let bij de voeding goed op dat je die alleen bij de zijkanten vast pakt, er kant nog restspanning op staan waar je een aardige tik van kunt krijgen.

Wanneer je alles uit de behuizing hebt maak je eerst die eens lekker schoon, stofzuiger en een oude tandenborstel worden je nieuwe vriendjes.

Daarna maak je de ventilatoren schoon, wel even helemaal uit elkaar halen anders kom je er niet goed bij. Mocht je een compressor hebben dan werkt dat ook, blaas die dingen dan wel buiten schoon en niet in dezelfde ruimte waar je werkt.

Daarna kom je bij het logic board. Daar haal je eerst de koeling van de CPU af, maak je alles schoon en haal je de oude koelpasta weg. Nieuwe koelpasta er tussen en het koelblok weer terugschroeven. Vervolgens de videokaart... Dat is iets meer werk in dit geval.

De videokaart ontdoe je ook van z'n koeling, ook die maak je goed schoon en stofvrij. De videokaart haal je van het logic board af en maak je ook goed schoon. Alle koelpasta/coolpads schraap of poets je weg.

Daarna komt de DHZ truc die je iMac misschien wat langer kan laten leven. Garantie is er niet maar bij mij werkt 95% van de gevallen na de operatie inmiddels al meer dan 2-3 jaar.

Deze meneer legt duidelijk uit wat je moet doen, dit werkt prima.
YouTube: Burn the VGA and Fix your iMac - Don't Pay Shitty Problems!!!

Mijn recept: 17 minuten lang op 250 graden. Uiteraard alleen doen wanneer de videokaart schoon is, anders zit je koelpasta te bakken... Haal ook eventueel het stukje schuim rondom de GPU er af.

Na de tijd rustig af laten koelen en wanneer de videokaart koud is ga je deze weer terug monteren. Een passende hoeveelheid koelpasta op de GPU en 0,5mm dikke coolpads op de andere plekken. (doe alsjeblieft geen koelpasta op de geheugenchips...)

Daarna alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten en duimen.

Wat je nodig hebt?
* T10 schroevendraaier
* T 8 schroevendraaier
* Stofzuiger
* Tandenborstel
* Afbreekmesje voor het wegschrapen van de coolpads
* Perslucht
* Aluminiumfolie
* Koelpasta
* Coolpads
* Beetje geduld

Voor dit soort dingen kun je de Amac benaderen maar die gaan dit niet meer doen óf tegen hele hoge kosten. Nieuwe videokaarten zijn er in ieder geval niet meer, althans niet meer de originele. Er zijn wel andere MXM videokaarten die werken in de oude iMacs. Er zijn maar heel weinig bedrijven die een échte reflow doen, dus de GPU er af, alle solderingen vervangen met nieuwe tin en daarna de GPU er weer op.

Mijn "videokaart-bakken" gaat tot nu toe aardig, ik zeg er altijd bij dat het een levensverlengende operatie is en niet een levensreddende.

Iedere oude kaart die je ter vervanging zou gebruiken komt vroeg of laat met hetzelfde probleem, het is een ontwerpfout.

Alle reacties

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bovenstaande reactie is afgesplist van iMac (mid-2010) Kapot!! Videokaart?. Het is niet handig om andermans topic te kapen, zeker als dat topic al ruim 7 jaar oud is. Beter is om een eigen topic te starten, met eventueel een verwijzing naar relevante (oude) topics :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Die dikke iMacs zijn prima zelf uit elkaar te halen, het glas zit met magneetjes en kun je zo met je nagels van de behuizing afhalen. Het display zit met 8 Torx 10 schroefjes vast, ook die kun je zelf los draaien. Het scherm kun je daarna voorzichtig naar voren kantelen en wanneer je een paar cm ruimte hebt ga je kijken waar de kabels zitten, die moet je dan voorzichtig loshalen. Goed kijken helpt daarbij.

Daarna kunnen de ingewanden van de iMac er allemaal uit, je moet de boel toch schoonmaken dus haal alles er maar uit. Schroefjes die je losgedraaid hebt draai je daarna weer op hun plek terug zodat je niet hoeft te zoeken welke schroef waar moet. Let bij de voeding goed op dat je die alleen bij de zijkanten vast pakt, er kant nog restspanning op staan waar je een aardige tik van kunt krijgen.

Wanneer je alles uit de behuizing hebt maak je eerst die eens lekker schoon, stofzuiger en een oude tandenborstel worden je nieuwe vriendjes.

Daarna maak je de ventilatoren schoon, wel even helemaal uit elkaar halen anders kom je er niet goed bij. Mocht je een compressor hebben dan werkt dat ook, blaas die dingen dan wel buiten schoon en niet in dezelfde ruimte waar je werkt.

Daarna kom je bij het logic board. Daar haal je eerst de koeling van de CPU af, maak je alles schoon en haal je de oude koelpasta weg. Nieuwe koelpasta er tussen en het koelblok weer terugschroeven. Vervolgens de videokaart... Dat is iets meer werk in dit geval.

De videokaart ontdoe je ook van z'n koeling, ook die maak je goed schoon en stofvrij. De videokaart haal je van het logic board af en maak je ook goed schoon. Alle koelpasta/coolpads schraap of poets je weg.

Daarna komt de DHZ truc die je iMac misschien wat langer kan laten leven. Garantie is er niet maar bij mij werkt 95% van de gevallen na de operatie inmiddels al meer dan 2-3 jaar.

Deze meneer legt duidelijk uit wat je moet doen, dit werkt prima.
YouTube: Burn the VGA and Fix your iMac - Don't Pay Shitty Problems!!!

Mijn recept: 17 minuten lang op 250 graden. Uiteraard alleen doen wanneer de videokaart schoon is, anders zit je koelpasta te bakken... Haal ook eventueel het stukje schuim rondom de GPU er af.

Na de tijd rustig af laten koelen en wanneer de videokaart koud is ga je deze weer terug monteren. Een passende hoeveelheid koelpasta op de GPU en 0,5mm dikke coolpads op de andere plekken. (doe alsjeblieft geen koelpasta op de geheugenchips...)

Daarna alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten en duimen.

Wat je nodig hebt?
* T10 schroevendraaier
* T 8 schroevendraaier
* Stofzuiger
* Tandenborstel
* Afbreekmesje voor het wegschrapen van de coolpads
* Perslucht
* Aluminiumfolie
* Koelpasta
* Coolpads
* Beetje geduld

Voor dit soort dingen kun je de Amac benaderen maar die gaan dit niet meer doen óf tegen hele hoge kosten. Nieuwe videokaarten zijn er in ieder geval niet meer, althans niet meer de originele. Er zijn wel andere MXM videokaarten die werken in de oude iMacs. Er zijn maar heel weinig bedrijven die een échte reflow doen, dus de GPU er af, alle solderingen vervangen met nieuwe tin en daarna de GPU er weer op.

Mijn "videokaart-bakken" gaat tot nu toe aardig, ik zeg er altijd bij dat het een levensverlengende operatie is en niet een levensreddende.

Iedere oude kaart die je ter vervanging zou gebruiken komt vroeg of laat met hetzelfde probleem, het is een ontwerpfout.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:35
IK denk, als je zelf niet aan de slag wilt met koelpasta etc, je beter de mac af kan schrijven.
De kans dat het boven de 300 euro uit gaat komen, of slechts paar maanden extra oplevert, is erg groot.
Een pc van 10 jaar zou ook aan vervanging toe zijn.

[Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 15-11-2020 12:33]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Apple repareert geen Macs meer van 2010. Dus daar kan je niet meer terecht.

Ze hanteren 3 stadia:

- supported (volop onderdelen, volledige support)
- vintage (onderdelen zolang de voorraad strekt)
- obsolete (einde reparaties en ondersteuning)

Deze Mac is wat dat betreft al afgeschreven. Als je je er niet prettig bij voelt het geheel zelf te repareren, ga dan naar een vervangende iMac kijken. Genoeg keuze :)

I reject your reality and substitute my own

• autoreverse
Ik was juist mijn post aan het editten omdat ik ergens las dat Apple zelf deze oude Mac niet meer zal gaan willen repareren. @nelizmastr je hebt dus helemaal gelijk.

@sypie dank voor je uitgebreide reactie en YouTube tip! Is deze 'fix' dan hetzelfde als wat met een 're-flow' wordt bedoeld?
Op een tube pasta, een beetje geduld ( ;) ) en een blikje perslucht na, heb ik alles. Ik heb de iMac ook zelf een keer open gemaakt om de SSD te plaatsen.

Over die re-flow, ik vond bijvoorbeeld een reparateur die stelt een juiste reparatie methode toe te passen:
Tevens zijn wij in Brabant de enige partij die ook echt de Video-chip vervangt en niet een Reflow uitvoert van de videokaart.
Wij geven niet voor niets 1 jaar garantie ipv heel vaak de gebruikelijke 3 maanden garantie.
Hoe dan ook, omdat het risico nihil is (de video kaart is toch al stuk) lijkt me dit toch wel iets om te proberen. Mocht het mislukken verkoop ik de iMac voor onderdelen en koop een andere 2e handse.

[Voor 31% gewijzigd door autoreverse op 15-11-2020 15:52]

• sypie
  • Niet online
Het kan best zijn dat die partij de chip daadwerkelijk los gaat maken, alle solderingen gaat vernieuwen en de chip er weer op gaat zetten. Probleem is: wie gaat dat controleren? En over die garantie? Als hobbyist geef ik mijn klanten ook garantie. Wanneer er iets met de iMac aan de hand is mogen ze terugkomen. Als het moet doe ik de videokaart nog een keer reflowen zonder extra kosten. Het is een beetje hobby maar ik zorg wel voor m'n klanten.

Het bakken van de videokaart is wat heel veel mensen een reflow noemen. Het is het natuurlijk niet, 250 graden is niet warm genoeg om het soldeertin daadwerkelijk vloeibaar te laten worden. Het wordt wel een stukje zachter, dat zal vast zo zijn. Als dat niet zo zou zijn zouden de iMacs die ik over de werkbank gehad heb ook vaker terug moeten komen.

Heb je ook coolpad in huis? Ik gebruik deze altijd: https://azerty.nl/product...reme-thermische-mat-0-5mm
Het koelen van de geheugenchips op de videokaart met koelpasta wordt een enorme bende plus dat de geleiding minimaal is, omdat er best wat ruimte tussen de chips en de koelplaat zit.

Ow, en een SSD plaatsen bij deze machines is peanuts.
Hoe ze er bij mij soms bij staan:

• autoreverse
Ik dacht al; waarom raad jij koelpasta op de geheugen modules smeren af. Want het lijkt er OEM wel op te zitten en ik dacht: doe je er dan niets op?.

Ik wist van het bestaan van die coolpads niet af. Ik rond toevallig net m'n bestelling voor Arctic Silver 5 af, dus dat moet ik ook nog even in huis halen.

Ik stuur je even een PM om te bespreken of en hoe jij dit soort klussen wilt doen. Ik heb enigszins ervaring maar niet veel, en vooral gebrek aan tijd en plaats (ik woon super klein met een gezin met jonge kinderen dus dat wordt op de keukentafel opereren en dat moet dan voor de lunch / avond eten weer klaar zijn)

• autoreverse
Dankzij @sypie draait de iMac inmiddels alweer een tijdje! _/-\o_

Ik merk dat de iMac echt een stuk koeler blijft na intensief gebruik; kennelijk was ik er al helemaal aan gewend dat de computer erg heet is na een avondje tv kijken of series streamen. Het valt me nu weer op dat dat dus niet normaal was. Ik heb nooit thermometer programmaatjes gebruikt dus ik kan geen feitelijke vergelijking geven, maar het duidelijk voelbaar aan de aluminium behuizing.
Geen wonder ook als je bedenkt dat de mac gewoon niet meer goed kon ademenen: de lucht in- en uitlaten op de behuizing had ik helemaal dicht laten verstoffen en vanbinnen zag het er o.a. zo uit. Daar was op deze manier natuurlijk ook nauwelijks nog sprake van airflow en dus koeling.

Ik ben nu toch in de verleiding gekomen een temperatuur programmaatje te gaan gebruiken (TG Pro) in de waarschijnlijk ijdele veronderstelling dat ik hiermee herhaling van het defect kan uitstellen (je kunt de instellingen zo programmeren dat de mac al op lagere temperaturen als iets beter gekoeld wordt. Er zijn er die beweren dat de temperatuur management van Apple computers dikwijls beroerd is)

Ik kreeg tot slot ook nog wat gratis advies van @sypie over optimaler gebruik van mijn SSD + gewone harddisk configuratie hoe ik die softwarematig meer optimaal kon gaan benutten. Sinds die verbetering merk ik dat de computer zelfs nog iets sneller is en de gewone harddisk nog minder aangesproken wordt (en dus ook weer iets stiller)

Ik ben heel blij! :)

[Voor 4% gewijzigd door autoreverse op 08-01-2021 20:41]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee