Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:41
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een andere grafische kaart, heb nu een Powercolor RX5700 waar ik veel problemen mee heb en die ik mag terugsturen. Heb daar o.a. het probleem mee dat ik soms geen signaal krijg (of pas heel laat) na (her)starten, en ook vreemde freeze/stutter-achtige artefacts in games. Erg veel tijd gestoken in kloten met instellingen, checken van kabels, wisselen van drivers, etc. Ben er wel klaar mee

Wat is je budget?
Tussen de € 350,- / €450,- , minder mag ook natuurlijk ;)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar wel zoveel mogelijk op safe qua betrouwbaarheid/reputatie en goed werkende drivers... Wil vooral dat het werkt, zonder steeds maar te moeten uitzoeken waarom er nu weer iets niet werkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Systeem, zelfbouw: AMD Ryzen 5 3600 Boxed, MSI B450M-A PRO MAX, Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700, Corsair Carbide 500R Black, Scythe Mugen 5 PCGH Edition, Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16, Seasonic Focus GX-550, Crucial MX500 2,5" 1TB.

Windows 10 Pro, syteem wordt vooral gebruikt voor lichte activiteiten en regelmatig een game, vooral FPS.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is zo'n beetje de beste RX5700 en XT.

Wel de AMD versie van CMK16GX4M2B3200C16 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:27
Al geprobeerd met een andere kaart?

Rond dezelfde prijs kom je automatisch bij de 2060 Super, maar beschikbaarheid en prijzen zijn matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Hackus schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:24:
Dat is zo'n beetje de beste RX5700 en XT.

Wel de AMD versie van CMK16GX4M2B3200C16 ?
Ja, dacht ik ook... Maar valt dus nogal tegen. Maar misschien heb ik gewoon pech met deze en moet ik hem voor dezelfde ruilen. Heb geen idee wat je bedoelt met vraag over die AMD versie? Gaat over 2 x 8 GB Corsair geheugen... Moet ik misschien nog wat duidelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

flupke01 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:29:
[...]

Ja, dacht ik ook... Maar valt dus nogal tegen. Maar misschien heb ik gewoon pech met deze en moet ik hem voor dezelfde ruilen. Heb geen idee wat je bedoelt met vraag over die AMD versie? Gaat over 2 x 8 GB Corsair geheugen... Moet ik misschien nog wat duidelijker maken.
Corsair gebruikt verschillende chips/dies, en die werken niet altijd lekker met AMD. Dus stond er AMD aproved op de gele doos ?
In welke bankjes zit het ram ?
Op welke snelheid draait het ram ?

Zou jammer zijn als het niet aan je GPU ligt...maar je kunt altijd ergens pech mee hebben

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
mitsumark schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:27:
Al geprobeerd met een andere kaart?

Rond dezelfde prijs kom je automatisch bij de 2060 Super, maar beschikbaarheid en prijzen zijn matig.
Ja, heb nu mijn oude Radeon HD 7950 er weer in zitten, daar gaat het wel goed mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

flupke01 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:33:
[...]

Ja, heb nu mijn oude Radeon HD 7950 er weer in zitten, daar gaat het wel goed mee...
Dit is OP info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Hackus schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:33:
[...]

Corsair gebruikt verschillende chips/dies, en die werken niet altijd lekker met AMD. Dus stond er AMD aproved op de gele doos ?

Zou jammer zijn als het niet aan je GPU ligt...maar je kunt altijd ergens pech mee hebben
Nou, dat is wel een goeie, heb min of meer een BBG gevolgd, maar had geen idee dat je daar ook rekening mee moest houden. I.i.g. staat zoiets er niet op, sterker nog, er staat alleen maar specifiek vermeldt dat ze intel Core (i7) ondersteunen. Bankjes zitten op 2 en 4. Moet zeggen dat ik ook wel andere rare vertragingen tegenkom, nogal willekeurig. Zoals hickups in lichte games, of het geregeld bijzonder traag opstarten van Directory Opus...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q62Gw8ZPJT0gq6RZbqNK3Z9t3MQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KQJfx1GI3lgyvCPCMR38rGGR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Vrees dat ik alweer moet vragen wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
flupke01 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:54:
[...]

Vrees dat ik alweer moet vragen wat je bedoelt?
Dat dat soort informatie in je OP (openingspost of topicstart) thuis hoort.

Je geheugen loopt op 2133 MT/s en dat kan idd stutters e.d. opleveren. Probeer dat in het bios met XMP op 3200 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Uszka schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:01:
[...]

Dat dat soort informatie in je OP (openingspost of topicstart) thuis hoort.

Je geheugen loopt op 2133 MT/s en dat kan idd stutters e.d. opleveren. Probeer dat in het bios met XMP op 3200 te zetten.
Ja, zie dat net in een review voorbij komen, ga ik proberen... Heb blijkbaar sowieso de verkeerde reviews gelezen toen ik ze kocht...

NB: is dat een aanname, die 2133, of haal je dat uit mijn screenshot? En als het dat laatste is, hoe werkt dat dan? Ik zit al als een malle dingen op te tellen, maar kom niet op dat getal uit... Ik probeer het te snappen, vandaar mijn vraag.

[ Voor 21% gewijzigd door flupke01 op 14-11-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
DRAM frequency staat op 1056, met double data rate (DDR) is dat ~2133, dat kan dus sneller.

Echter voordat je dingen sneller gaat zetten, zou ik eerst zorgen dat het stabiel draait..
Je hebt nu een probleem aangaande crashes, niet fps tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Ben bepaald geen rekenwonder, maar ik zou dan 2 x 1056 doen = 2112, maar zo werkt dat blijkbaar niet? Wat mis ik hier nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Wijkt wel vaker iets af, al vind ik 10MHz wel veel..

1066 heb je niet in DDR4, dus dat zal het sowieso niet zijn.

In principe heb je de stappen 1866, 2133, 2400 (en nog veel meer, maar geen kleinere tussenstappen), wordt door CPU-Z als de helft hiervan gerapporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

flupke01 schreef op zondag 15 november 2020 @ 02:06:
Ben bepaald geen rekenwonder, maar ik zou dan 2 x 1056 doen = 2112, maar zo werkt dat blijkbaar niet? Wat mis ik hier nou?
als het op 3200MT/s draait zul je daar +- de helft van zien.
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/hp-v6-ddr4-3200-cl16-2x8-gb/images/amd-cpuzmem.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Dank voor de uitleg. Zoals gewoonlijk viel het kwartje weer eens erg traag bij me, zoals wel vaker ;)

Maar dit is wel opvallend; heb nooit iets veranderd aan die setting. Zag in het BIOS dat de snelheid op automatisch stond, zoals naar ik aanneem de hele tijd al het geval moet zijn geweest sinds de bouw van het systeem, een half jaar terug. Ben niet zo van het uitproberen van dit soort settings en overklokken e.d. Kan wel zijn dat ik ooit eens op a-XMP heb geklikt, om te zien wat dat opleverde, maar heb dat daarna dan weer wel uitgezet. Ging er van uit dat dat soort dingen dan standaard (weer) correct staan.

Ga het nu een een paar dagen aanzien op 3200. Vroeg me wel af of het feit dat die snelheid zo laag stond in de automatische stand, iets zegt over eventuele problemen/afwijkingen in die bankjes? Of zou het inderdaad toch een gevolg van dat a-XMP kunnen zijn (waarbij de vraag dan wel is, waarom dat dan zo laag zou moeten zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:20
Dat is het probleem. De meeste mensen denken dat “automatisch” goed is, terwijl deze specifieke optie op XMP / DOCP moet staan. Vervolgens moet je nog ergens 3200CL16 aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Djarune schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:06:
Dat is het probleem. De meeste mensen denken dat “automatisch” goed is, terwijl deze specifieke optie op XMP / DOCP moet staan. Vervolgens moet je nog ergens 3200CL16 aanvinken.
Goed om te weten, zal eraan denken. Maar ik heb dan blijkbaar bij alle vorige/andere systemen die ik bouwde mazzel gehad, toch al weer een paar decennia...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:29
Djarune schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:06:
Ik dacht dat xmp profiel selecteren in de bios genoeg was. Weet jij waar ik nog iets ergens moet aanvinken dan? Is dat ook in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Het houdt vooralsnog niet bepaald over. Heb de RX5700 er nu weer in gezet en het juiste XMP profiel gekozen (na problemen, zie verderop) i.c.m. 3200 als snelheid. Leek eerst goed te gaan (pc lijkt sowieso sneller te zijn), maar nu toch weer problemen. Niet in games tot nog toe, overigens, heb daar nog niet uitgebreid de tijd voor gehad.

Probleem is vooral bij booten: ging paar keer normaal, maar ook een keer weer geen signaal. Dat laatste bleek deze keer te zijn omdat (volgens led op Mobo), er een probleem zou zijn met, of ontbreken van Dram. Na herstarten (en in bios aangeven van juiste Xmp profiel, wat ik tot dat moment nog niet had gedaan, alleen de snelheid), werkte het dan weer wel. Nu aantal keer opnieuw geboot: soms zie ik Bios voorbijkomen, soms niet, soms zie ik al dan niet het Windows laadscherm, soms ook niet. In het uiterste geval zie ik helemaal niets op mijn scherm gebeuren, tot opeens het inlogscherm van Windows tevoorschijn komt.

Dit is dus precies het gedoe wat ik al had, en waar ik nogal nerveus van word. Heb eerder paar keer Windows moeten herinstalleren, omdat de boel verknipt raakte van het aantal cold boots. Had daar geen keus in, want geen signaal. Heel erg vervelend, al helemaal met een nieuw systeem.

Ik kijk het nog even aan, maar de vraag is of ik mag verwachten dat het überhaupt normaal kán/gaat werken met dit geheugen i.c.m. deze RX5700. En dan nog; vervang ik dan de kaart of het geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:45
Heb je de laatste bios versie geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Ja, paar weken terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Het probleem kan aan je geheugen liggen. V4.32 van dat kitje (lower binned Samsung C-die) zorgt dikwijls voor problemen. Die is eigenlijk niet geschikt voor Ryzen. Wellicht dat je dat kunt checken. Ik kijk zelf altijd op de sticker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95UiaS55ZKA2Ru8ZVzk1cWroqng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbpXXArbsnUdd4AuyFoWcXW0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Heb inderdaad die versie. Dus ook het aanpassen naar de juiste snelheid/xmp profiel doet hier weinig aan, blijkbaar. Vervangen is dan dus het beste, lijkt me.

Mag ik vragen hoe je dit weet, over de problemen met juist deze versie?
Of beter nog, hoe weet je zoiets op het moment dat je een keuze moet maken voor DRAM? Zoals ik nu dus waarschijnlijk zal moeten doen... Heb me een half jaar terug rot gelezen voor ik dit systeem samenstelde, maar dit is me dus toch ontgaan. Hoe voorkom je dat? Of beter, heb jij, of iemand anders, een idee wat op dit moment een goede keus zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:33:
[...]

flupke01 schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:56:
Heb inderdaad die versie. Dus ook het aanpassen naar de juiste snelheid/xmp profiel doet hier weinig aan, blijkbaar. Vervangen is dan dus het beste, lijkt me.

Mag ik vragen hoe je dit weet, over de problemen met juist deze versie?
Of beter nog, hoe weet je zoiets op het moment dat je een keuze moet maken voor DRAM? Zoals ik nu dus waarschijnlijk zal moeten doen... Heb me een half jaar terug rot gelezen voor ik dit systeem samenstelde, maar dit is me dus toch ontgaan. Hoe voorkom je dat? Of beter, heb jij, of iemand anders, een idee wat op dit moment een goede keus zou zijn?
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
@Hackus Je suggereert wellicht dat ik bij aankoop van ander geheugen op die sticker moet letten? Tenzij je iets anders bedoelt, is mijn vraag dan weer, hoe dan, bij online aankoop? Of net zo lang proberen tot ik bankjes met de juiste sticker ontvang? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

flupke01 schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:22:
@Hackus Je suggereert wellicht dat ik bij aankoop van ander geheugen op die sticker moet letten? Tenzij je iets anders bedoelt, is mijn vraag dan weer, hoe dan, bij online aankoop? Of net zo lang proberen tot ik bankjes met de juiste sticker ontvang? ;)
Kijk op de verpakking wat je nu hebt, of lees je RAM uit met Thaiphoon Burner Je kunt ook Crucial RAM kopen, die gebruiken Micron E-Die of G-Skill met Samsung B-die. Je kunt ook een bericht sturen aan de verkoper, en specifiek vragen naar..

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 16-11-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Hackus schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:26:
[...]
Kijk op de verpakking wat je nu hebt, of lees je RAM uit met Thaiphoon Burner
Het was al vastgesteld dat de huidige versie de verkeerde is; geen sticker en "fout""versienummer.
Je kunt ook Crucial RAM kopen, die gebruiken Micron E-Die of G-Skill met Samsung B-die. Je kunt ook een bericht sturen aan de verkoper, en specifiek vragen naar..
Dat is goed om te weten, dank. En bellen is idd verstandig, alleen komen mijn huidige bankjes van Amazon, waar ik ze dan ook zou ruilen, geloof niet dat ze wat kunnen met dit soort vragen. Dat is natuurlijk ook het grote nadeel van dit soort verkopers, ze hebben alles, maar weten "niets"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Djarune schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:31:
Het probleem kan aan je geheugen liggen. V4.32 van dat kitje (lower binned Samsung C-die) zorgt dikwijls voor problemen. Die is eigenlijk niet geschikt voor Ryzen. Wellicht dat je dat kunt checken. Ik kijk zelf altijd op de sticker:
[Afbeelding]
Tot nog toe was ik nogal blind gefixeerd op de combi GPU en DRAM, vooral aangezien dit een "AMD GPU" is, maar dat is dus blijkbaar het verkeerde spoor. Het gaat hier dan logischerwijs om de combi CPU - DRAM die problemen kan veroorzaken.

Maar als dat het probleem zou zijn, waarom werkt het dan wel zonder problemen met mijn oude GPU, de HD9750? Zit daar ergens logica in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

flupke01 schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:35:
[...]
Het was al vastgesteld dat de huidige versie de verkeerde is; geen sticker en "fout""versienummer.

[...]

Dat is goed om te weten, dank. En bellen is idd verstandig, alleen komen mijn huidige bankjes van Amazon, waar ik ze dan ook zou ruilen, geloof niet dat ze wat kunnen met dit soort vragen. Dat is natuurlijk ook het grote nadeel van dit soort verkopers, ze hebben alles, maar weten "niets"...
Zolang je het niet uitleest, weet je het niet !

Verder kun je ook proberen je RAM op 2933 te clocken, dat werkt vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
flupke01 schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:18:
[...]

Goed om te weten, zal eraan denken. Maar ik heb dan blijkbaar bij alle vorige/andere systemen die ik bouwde mazzel gehad, toch al weer een paar decennia...
Als je XMP niet aan zet, werkt het RAM op een JEDEC standaard die eigenlijk gewoon altijd moet werken. Je hebt dus geen mazzel gehad maar gewoon traag RAM. Nu is XMP wel iets dat nog maar bestaat sinds DDR3.

Als je stabiliteitsproblemen hebt met XMP aan (en RAM dat niet-super compatibel is met AMD Ryzen), zet dan de geheugensnelheid een trapje lager, tot het wel stabiel is. Ik heb zo 3200 MHz RAM dat niet goed werkt in combinatie met mijn Ryzen 5 1600X op 3200 MHz, maar wel op 2933. Het kan ook helpen de geheugenspanning iets te verhogen.
flupke01 schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:36:
[...]

Tot nog toe was ik nogal blind gefixeerd op de combi GPU en DRAM, vooral aangezien dit een "AMD GPU" is, maar dat is dus blijkbaar het verkeerde spoor. Het gaat hier dan logischerwijs om de combi CPU - DRAM die problemen kan veroorzaken.

Maar als dat het probleem zou zijn, waarom werkt het dan wel zonder problemen met mijn oude GPU, de HD9750? Zit daar ergens logica in?
Volgens mij is dat geheugen ook een dwaalspoor. Ik denk dat het probleem met je GPU veroorzaakt wordt door je voeding. Seasonic Focus is notoir voor compatibiliteitsproblemen met GPU's die al eens hoge stroompieken trekken, zoals je Red Dragon. Het was de Focus Plus met de problemen, je Focus GX is de opvolger die het wel had moeten oplossen maar is minimaal veranderd, bij mijn weten zijn de problemen nog steeds niet echt van de baan.

Dus ofwel andere voeding, ofwel andere videokaart, ik kan ook niet voorspellen welke dan wél goed zal werken, het is ook maar een vermoeden.

En over je vraag hoe controleer je bij een build of er geen compatibiliteitsproblemen zijn, zet een topic in het DAA of CAA forum ;). Op jezelf kun je niet alles weten.

Edit: En wil er nog even bij melden, je HD7950 heeft misschien wel een hoger vermogen dan een RX5700 maar klokt niet zo dynamisch als die RX5700, dus het is niet dat je voeding te zwak is maar gewoon niet kan volgen. Nogmaals, dat is mijn vermoeden.

[ Voor 11% gewijzigd door MacPoedel op 16-11-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Okay, heb dat gedaan. Zie heel veel info, maar waar let ik op? Ging er van uit dat ik moet zoeken naar info over de versie, maar dat zie ik juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

flupke01 schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:02:
[...]

Okay, heb dat gedaan. Zie heel veel info, maar waar let ik op? Ging er van uit dat ik moet zoeken naar info over de versie, maar dat zie ik juist niet.
Deel de foto van het overzicht eens hier ?
Je kunt uitlezen welke versie je hebt, en welke Dies er zijn gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
MacPoedel schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:46:

Dus ofwel andere voeding, ofwel andere videokaart, ik kan ook niet voorspellen welke dan wél goed zal werken, het is ook maar een vermoeden.
Dank voor al je uitleg, maar dit is dus al een half jaar mijn probleem (wat me toch wel enigszins tot waanzin begint te drijven 8)7). Is het nou dit, of toch dát, of toch misschien zus, of anders zo?

Mocht het niet al heel duidelijk zijn, ik weet wel het een en ander, maar een deel van wat ik op het tweakers forum voorbij zie komen gaat me boven de pet. Had zo gehoopt gewoon een degelijk systeem te hebben samengesteld, juist om dit soort dingen voor te blijven...

Maar idd, bij een volgende bouw zal ik eerst de configuratie voorleggen op het forum, dat is een goede tip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
flupke01 schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:12:
[...]

Dank voor al je uitleg, maar dit is dus al een half jaar mijn probleem (wat me toch wel enigszins tot waanzin begint te drijven 8)7). Is het nou dit, of toch dát, of toch misschien zus, of anders zo?

Mocht het niet al heel duidelijk zijn, ik weet wel het een en ander, maar een deel van wat ik op het tweakers forum voorbij zie komen gaat me boven de pet. Had zo gehoopt gewoon een degelijk systeem te hebben samengesteld, juist om dit soort dingen voor te blijven...

Maar idd, bij een volgende bouw zal ik eerst de configuratie voorleggen op het forum, dat is een goede tip...
Ik dacht ook altijd dat Seasonic degelijke voedingen verkocht tot de Focus Plus serie, en eigenlijk is er ook weinig ruchtbaarheid gegeven aan die problemen. Volgens -The_Mask- is de Focus GX serie zo goed als hetzelfde als de Focus Plus serie (-The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"), en dus sluit ik ook met die serie niet uit dat er daar ook problemen mee zijn. Seasonic heeft de overstroombeveiliging iets hoger ingesteld en dat is het zo ongeveer.

Als je een andere videokaart neemt, zijn je problemen hoogstwaarschijnlijk weg, maar ik denk toch dat het aan de combinatie voeding - videokaart ligt.

Ik blijf er bij dat je geheugen een dwaalspoor is, het zal voor de prestaties beter zijn dat je het met XMP (of een snelheid in die buurt) instelt, maar op 2133MHz moet zelfs prut Corsair geheugen stabiel zijn, tenzij het echt defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Hackus schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:05:
[...]

Deel de foto van het overzicht eens hier ?
Je kunt uitlezen welke versie je hebt, en welke Dies er zijn gebruikt
Heb wat gedoe met PicPick, laatste stukje van het screenshot is niet duidelijk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwuASnGBegqkb1HvofBjnpHI3S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Alb3a3E4kAu25mBa3qLSy1W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
flupke01 schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:36:
[...]

Heb wat gedoe met PicPick, laatste stukje van het screenshot is niet duidelijk...

[Afbeelding]
Het lijken mij de bekende V4.32. Thaiphoon ziet "B-die's" maar het zijn in feite "C-die's". Helaas heeft Thaiphoon het niet altijd bij het rechte eind.

Zie hier en hier voor wat meer informatie. Het schijnt dat het helpt als je het tRC getal (primary timings) aanpast van 54 naar 58.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@flupke01 Als 3200 niet werkt na boot, dan zet je het handmatig op 2933. Dat verschil is niet zo groot, als op 2133.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Misschien al (te) vaak gezegd, maar als je de problemen ook op 2133 (JEDEC) hebt, dan kan het haast onmogelijk aan het geheugen liggen.
Eventueel kun je nog een nachtje (of een paar uur) memtest86 draaien.

Performance verbeteren door het geheugen op een hogere snelheid te draaien kan altijd later nog, nu even geen tijd in steken imo.

Als je PC met de 7950 wel goed werkt kan het eignelijk alleen aan de 5700 of je voeding liggen (al heb ik in het verleden ook wel eens een soortgelijk probleem opgelost met een nieuw moederbord).

Uitsluiten kan eigenlijk alleen door het uitwisselen van onderdelen tot het stabiel draait (1 onderdeel tegelijk, en liefst van de "dezelfde" klasse, een 7950 verbruikt 25W minder en heeft zoals gezegd minder pieken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
mitsumark schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:36:
Misschien al (te) vaak gezegd, maar als je de problemen ook op 2133 (JEDEC) hebt, dan kan het haast onmogelijk aan het geheugen liggen.

Performance verbeteren door het geheugen op een hogere snelheid te draaien kan altijd later nog, nu even geen tijd in steken imo.

Als je PC met de 7950 wel goed werkt kan het eignelijk alleen aan de 5700 of je voeding liggen (al heb ik in het verleden ook wel eens een soortgelijk probleem opgelost met een nieuw moederbord).

Uitsluiten kan eigenlijk alleen door het uitwisselen van onderdelen tot het stabiel draait (1 onderdeel tegelijk, en liefst van de "dezelfde" klasse, een 7950 verbruikt 25W minder en heeft zoals gezegd minder pieken).
Ja, die indruk krijg ik ook. Tenslotte heb ik een hele tijd (zonder dat ik het doorhad) op 2133 gedraaid. Nu op 2933, tussendoor getest op 3200, lijkt allemaal weinig uit te maken.

Ik moet zeggen dat ik de problemen met het geen (of met zware vertraging) videosignaal krijgen bij het booten het meest verontrustend vind; af en toe stutter in games kan ik nog mee leven. Verschilt sowieso per game en moment. Maar liever niet, natuurlijk...

Kaart ruilen mag ik nog via Amazon, denk dat de voeding ruilen via Azerty niet gaat lukken. Dus terug bij de originele vraag; welke vervangende Graka? Of dan toch maar mijn verlies nemen en voor een andere voeding gaan? Kom er niet echt uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
flupke01 schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:45:
Kaart ruilen mag ik nog via Amazon, denk dat de voeding ruilen via Azerty niet gaat lukken. Dus terug bij de originele vraag; welke vervangende Graka? Of dan toch maar mijn verlies nemen en voor een andere voeding gaan? Kom er niet echt uit...
Ik zou de graka ruilen voor de pricewatch: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G (rev. 2.0). Die eist namelijk nog iets meer van de voeding. Als dat niet werkt kun je de voeding voor RMA sturen of een andere voeding nemen.

Wat betreft de Seasonic GX 550... Blame HWI met hun Excellent awards. Ik wacht met smart op de eerste voeding reviews hier op Tweakers na de fusie met HWI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Djarune schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:17:
[...]

Ik zou de graka ruilen voor de pricewatch: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G (rev. 2.0). Die eist namelijk nog iets meer van de voeding. Als dat niet werkt kun je de voeding voor RMA sturen of een andere voeding nemen.
Wat zou het voordeel zijn als de graka meer van de voeding eist, zou het niet juist minder moeten zijn? Of zie je dat meer als test of de voeding goed werkt?
Wat betreft de Seasonic GX 550... Blame HWI met hun Excellent awards. Ik wacht met smart op de eerste voeding reviews hier op Tweakers na de fusie met HWI.
Heb inderdaad die voeding n.a.v. die review gekocht. Je moet je keus toch ergens op baseren. Ik ga er dan maar van uit dat de reviewers (veel) meer weten dan ik, maar dat blijkt nogal betrekkelijk, begrijp ik... #bomenenbos :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
flupke01 schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:33:
[...]

Wat zou het voordeel zijn als de graka meer van de voeding eist, zou het niet juist minder moeten zijn? Of zie je dat meer als test of de voeding goed werkt?

[...]
test voor de voeding. Volgens de Seasonic specs moet het gewoon werken namelijk.
Heb inderdaad die voeding n.a.v. die review gekocht. Je moet je keus toch ergens op baseren. Ik ga er dan maar van uit dat de reviewers (veel) meer weten dan ik, maar dat blijkt nogal betrekkelijk, begrijp ik... #bomenenbos :S
In het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 wordt vaak genoeg gewaarschuwd voor de Seasonic voedingen en de voeding reviews van HWI. Als je wat vaker op HWI surft kom je er ook achter dat ze gesponserd worden door Seasonic :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Djarune schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:01:
[...]

Het lijken mij de bekende V4.32. Thaiphoon ziet "B-die's" maar het zijn in feite "C-die's". Helaas heeft Thaiphoon het niet altijd bij het rechte eind.

Zie hier en hier voor wat meer informatie. Het schijnt dat het helpt als je het tRC getal (primary timings) aanpast van 54 naar 58.
Even voor de volledigheid (aangezien het niet aan het DRAM lijkt te liggen): heb gezocht naar die tRC settings, maar niet echt gevonden. Kom onder Advanced Dram config > Sub timing config wel tRC tegen, maar dat staat op 69. Lijkt me sowieso niet de goede plek qua primary timings.

Onder Memory-Z > XMP support komt het dan weer wel terug: DRAM 'tRC 33,740ns( 54CLK'. Maar daar valt niets te wijzigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
flupke01 schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:00:
[...]

Even voor de volledigheid (aangezien het niet aan het DRAM lijkt te liggen): heb gezocht naar die tRC settings, maar niet echt gevonden. Kom onder Advanced Dram config > Sub timing config wel tRC tegen, maar dat staat op 69. Lijkt me sowieso niet de goede plek qua primary timings.

Onder Memory-Z > XMP support komt het dan weer wel terug: DRAM 'tRC 33,740ns( 54CLK'. Maar daar valt niets te wijzigen...
Dan zul in de BIOS de XMP modus uitzetten en de "manual" modus aan moeten zetten. Vervolgens kan je in sub timing config de waarde aanpassen. Je wilt wel alle andere (primary) waarden (uit het XMP profiel) hetzelfde houden. De secondary en tertiary timings mogen op "auto" staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Ga ik nog proberen. Het feit dat dit op 69 staat ipv de eerder genoemde 54 is geen probleem dan? Ik vraag maar even; wordt niet heel ontspannen van rommelen met dit soort cijfertjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Dan kun je er beter niet aankomen, zeker als er nog andere onstabiele factoren aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@flupke01
Je moet het verschil weten tussen je klacht en het RAM verhaal. Het advies mbt RAM is dat je het RAM liefst op 3200MT/s laat draaien. Het geeft je een beter presterend systeem, niet dat de klacht met je PSU/GPU daarmee verholpen is.

als je ram na instellen op 3200 en booten op 3200 blijft staan is dat goed. Als dat niet lukt, zei ik om het op 2933 te zetten. Het moet dus na Booten nog steeds op de ingestelde speed staan.

Het kan zijn dat je pech hebt met je GPu, maar die kans acht ik klein. Gigabyte en AMD is gebleken niet altijd de beste keuze, dus ik zal zeker geen Gigabyte GPU kopen ipv die je nu hebt.

Wees duidelijk met wat je gedaan hebt, en of het resultaat er is.

Thaiphoon laat zien dan je Samsung B-dies hebt, Je hebt zeker niet de versie die eerder werd aangegeven, want dat gaat om 32GB. Er zit bij Corsair al verschil in hetzelfde type, dus ook in 32 en 16GB. men koopt daar goedkoopste Chips/dies voor productie. Vaak te herkennen in PW, via EAN-code, maar daar ontbreken er vaak ook. Het is niet bij te houden, zeker bij LPX.

Dus, hoe staat je RAM nu, en loopt dat allemaal goed met je 7950HD ?
Je voeding moet normaal voldoende zijn voor RX5700.

Hoe lang bezit je de RX5700 nu, wat heb je met de verkoper overlegd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Hackus schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:52:
@flupke01
Je moet het verschil weten tussen je klacht en het RAM verhaal. Het advies mbt RAM is dat je het RAM liefst op 3200MT/s laat draaien. Het geeft je een beter presterend systeem, niet dat de klacht met je PSU/GPU daarmee verholpen is.
Ik haalde uit de reacties dat de oorzaak van mijn problemen wellicht met slecht functionerend ram te maken kan hebben. Stond idd verkeerd ingesteld, dus dat is toch vooruitgang, al helpt het niets qua problemen.
als je ram na instellen op 3200 en booten op 3200 blijft staan is dat goed. Als dat niet lukt, zei ik om het op 2933 te zetten. Het moet dus na Booten nog steeds op de ingestelde speed staan.
Ja, heb 2933 nu draaien, maar maakt geen verschil qua problematiek. Op 2133 en ook 3200 waren de problemen identiek, maar instelling bleef i.i.g. wel behouden na booten. Ik vraag me zelf ook af of het ram hier een rol in speelt. Want dan lijkt het me dat dit ook issues zou moeten geven met mijn HD7950. Wat dus niet zo is, problemen blijven met die kaart weg, vooralsnog.
Het kan zijn dat je pech hebt met je GPu, maar die kans acht ik klein. Gigabyte en AMD is gebleken niet altijd de beste keuze, dus ik zal zeker geen Gigabyte GPU kopen ipv die je nu hebt.
Ik heb ook sterke twijfels over het ruilen van de graka. Vooral omdat áls de combi met de voeding het probleem zou zijn, en niet zozeer de graka op zich, het met een betere "passende" voeding dus ook beter zou moeten gaan met de huidige graka. Of zie ik dat te simpel?
Wees duidelijk met wat je gedaan hebt, en of het resultaat er is.
Had de indruk dat ik dat behoorlijk deed, eigenlijk... Heb beschreven wat de problemen zijn en dat het met mijn oude hd7950 wél goed werkt. Heb van alles uitgezocht en uitgeprobeerd met het Ram, en dat ook teruggekoppeld. Mis je nog info van mijn kant? Ik hoor het graag, heb alle hulp nodig die ik krijgen kan, want ik kom er zelf niet bepaald uit...
Thaiphoon laat zien dan je Samsung B-dies hebt, Je hebt zeker niet de versie die eerder werd aangegeven, want dat gaat om 32GB. Er zit bij Corsair al verschil in hetzelfde type, dus ook in 32 en 16GB. men koopt daar goedkoopste Chips/dies voor productie. Vaak te herkennen in PW, via EAN-code, maar daar ontbreken er vaak ook. Het is niet bij te houden, zeker bij LPX.
Ja, dat klinkt tamelijk hopeloos dus... Behalve dan dat ik blijkbaar beter geen Corsair kan kopen.
Dus, hoe staat je RAM nu, en loopt dat allemaal goed met je 7950HD ?
Je voeding moet normaal voldoende zijn voor RX5700.
Zoals gezegd, nu op 2933, zie geen verschil, qua problematiek, met 3200. Heb met de hd7950 ook 3200 gedraaid, zonder problemen whatsoever...
Hoe lang bezit je de RX5700 nu, wat heb je met de verkoper overlegd ?
Bijna half jaar, mag hem ruilen van Amazon, neem aan dat dan dan ook voor Ram mag, eventueel. Voeding komt van Azerty. Alles half jaar terug gekocht.

Ik vraag me ook af, als die combi voeding - graka zo verkeerd uit zou pakken, is dat dan op elk (willekeurig) moment merkbaar? Ik bedoel: het uitblijven of met vertraging doorkomen van een signaal op mijn monitor, is dat dan logisch? Of dat dat lang niet altijd gebeurt en tevens op verschillende manieren. Hoort dergelijk afwijkend gedrag hier bij die vermeende slechte combi, of gebeurt zoiets alleen bij zware belasting (en zo ja, waarom dan niet altijd?). Of moet ik het vooral zien als een instabiele en onvoorspelbare situatie, waar niet per se veel logica in zit?

Veel vragen en veronderstellingen weer. Hopelijk is er nog animo er op in te gaan. Wil iig gezegd hebben dat ik de al genome moeite van iedereen hier zeer op prijs stel, mijn dank daarvoor.

Vervelende vind ik toch wel dat ik alles heb gekocht gebaseerd op vooral het PC advies van HW info en deels op BBG van Tweakers. Eigenlijk is alles heel positief gereviewed, alleen de combi pakt blijkbaar toch verkeerd uit. Voor mij, als halve noob (ook al ben ik al tamelijk lang met pc's bezig), zijn die reviews en guides toch wel mijn houvast. Ik weet natuurlijk heel goed dat het mijn eigen verantwoordelijkheid blijft, en probeer dan ook heel veel in te lezen voor ik keuzes maak, maar dat blijft toch heel lastig, zoals blijkt...

• flupke01
mitsumark schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:36:
Heb de afgelopen dagen meermaals memtest gedraaid. 5 x alle tests, 4 passes.

Niet heel verhelderend: 1e test (beide bankjes tegelijk) leverde 1 fout op: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOKRiI8gDd7SJ1Sf854oHjqbXAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lWF9rBpMiiInQBUtQRiy4AD6.png?f=fotoalbum_large

Daarna beide bankjes apart getest en uiteindelijk weer beide bankjes tegelijk, maar in omgedraaide volgorde. Als laatste zelfde setup als de 1e gedaan. Allemaal zonder fouten... 8)7

Las in het passmark forum dat ik zoiets toch als Ram met problemen moet beschouwen. Iemand daar nog ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Nee? Helemaal geen reacties? Zou het echt zéér waarderen als iemand toch nog zou kunnen proberen me wat verder te helpen. @Hackus? @mitsumark? Nog commentaar op mijn antwoorden op jullie vragen/opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Op welke snelheid heb je memtest gedraaid? 3200C16?
Als je blijft zoeken naar problemen vindt je altijd wel iets natuurlijk.

Heb je nu los van deze memtest error nog problemen met je PC? Zo ja, wat dan precies, met zoveel mogelijk details.

Los van het geheugen sneller zetten, heb je nog andere dingen geprobeerd om je probleem op te lossen?
Zo ja, wat dan precies, met zoveel mogelijk details, en wat was het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
mitsumark schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:47:
Op welke snelheid heb je memtest gedraaid? 3200C16?
Als je blijft zoeken naar problemen vindt je altijd wel iets natuurlijk.
Ja, op 3200. En ik ben meer blijven testen in de hoop erachter te komen welk bankje wellicht problemen had. Maar de enige x dat er een fout was, was met de 1e test, daarna met geen enkele setup meer teruggezien...
Dus ja, wellicht was die fout dan toch door het mobo of psu veroozaakt... Geen idee.
Heb je nu los van deze memtest error nog problemen met je PC? Zo ja, wat dan precies, met zoveel mogelijk details.
Zou helemaal gelukkig zijn als die memtest error mijn enige probleem was. Alles wat ik eerder al melde is echter nog steeds hetzelfde. Maar dan nu wel op 3200. Vaak werkt het relatief probleemloos (booten bijvoorbeeld), maar dan toch weer niet....

Heb laatste dagen geprobeerd een patroon te vinden in de boot problemen. Ook getimed: ± 15s van inschakelen tot Bios in beeld komt, dan nog ± 15-20s tot loginscherm Windows. Enkele x blijft booten hangen op probleem met ram, volgens led tenminste, maar start de meeste keren doorgaans "gewoon" op. D.w.z. soms zie ik Bios wel, soms niet, soms wel laadscherm Windows, soms niet. Gisteren hele dag zoals beschreven, maar vandaag weer helemaal geen signaal tot na 35s loginscherm windows.

Wat verder opvalt: bij extraheren rar bestanden (newsleecher, quickpar), maar ook wel bij kopiëren/verplaatsen bestanden, loopt het systeem soms min of meer vast. Of gaat alles zeer moeizaam/vertraagd. Op zo'n moment kijk ik bij taakbeheer of daar iets opvalt, maar cpu/ram zijn dan zeker niet zwaar belast. Cpu niet hoger dan 10%, Ram 6 van de 16GB. Enige is dat de schijven/partities dan tegen de 100% zitten qua lezen/schrijven, maar dat zou geen impact moeten hebben lijkt me. Gaat daarbij niet om de systeemschijf, overigens.
Los van het geheugen sneller zetten, heb je nog andere dingen geprobeerd om je probleem op te lossen?
Zo ja, wat dan precies, met zoveel mogelijk details, en wat was het resultaat?
Tja, vooral heel veel googelen op zoek naar antwoorden. Ik kan niet zoveel bedenken wat ik praktisch zou kunnen doen, behalve onderdelen vervangen tot ik ontdek wat helpt. Ben dan ook van plan om zowel ram als graka te vervangen. Heb me rotgezocht naar ram wat zowel op de qvl lijst van msi staat, als door amazon wordt verkocht (voor een normale prijs). Ben daar nog niet uit. Mocht iemand een tip hebben, graag!

Gisteren contact met Azerty gehad (daar komt mobo en psu vandaan), maar die doen een stuk minder makkelijk wat betreft omruilen (is ook wel logisch, na een half jaar)... Kan natuurlijk wel dingen opsturen die ze dan gaan nakijken, maar aangezien het vermoedelijk om een combinatie van onderdelen gaat, die de kuren veroorzaakt, lijkt dat redelijk zinloos. En ook prijzig, als ze niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
Maar al deze problemen had je dus niet met je oude videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

heb je nu nog steeds problemen met de HD videokaart ?
met 3200MT/s zul je een stabieler systeem moeten hebben. je zou je videokaart toch omruilen ?
Elke keer gokken wat je doet of gaat doen schiet weinig op, het ligt niet aan je voeding lijkt mij.
sorry, maar je bent best onwetend en vaag, en dat kan ook zo naar verkoper zijn. die snappen er ook de ballen niet meer van. onderzoek naar defecte psu zul je zelf moeten betalen. pas bij gebleken defect kun je die kosten terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
Anders toch maar met nieuwe ram proberen dat zou ik doen iig. En dan een goed setje halen pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B. Als je nog steeds dezelfde problemen hebt, dan weet je dat het niet aan het ram geheugen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
soldin schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:01:
Maar al deze problemen had je dus niet met je oude videokaart?
Naar nu blijkt niet, nee. Heb dit systeem in mei samengesteld, met nieuwe kaart, etc. Pas bij dingen uitproberen heb ik recent mijn oude kaart er weer ingezet, om te zien of dit iets uit zou maken. Hypothese is volgens sommigen dat de nieuwe kaart slecht samen zou gaan met de PSU.... Anderen houden het op slechte combinatie Ram Ryzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke01
Hackus schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:21:
heb je nu nog steeds problemen met de HD videokaart ?
met 3200MT/s zul je een stabieler systeem moeten hebben. je zou je videokaart toch omruilen ?
Elke keer gokken wat je doet of gaat doen schiet weinig op, het ligt niet aan je voeding lijkt mij.
sorry, maar je bent best onwetend en vaag, en dat kan ook zo naar verkoper zijn. die snappen er ook de ballen niet meer van. onderzoek naar defecte psu zul je zelf moeten betalen. pas bij gebleken defect kun je die kosten terugvragen.
Ja, ik heb nog steeds problemen. Zoals al uitgelegd, weet ik niet of de kaart icm voeding het probleem is, dan wel combi ram - cpu, of de voeding. Er zijn nogal wat verklaringen voor mogelijk, blijkbaar. Ik kom er niet uit, nee. Heb nog niets geruild, aangezien ik ook in afwachting ben van reacties op vragen, in de hoop een duidelijker beeld te krijgen...

En inderdaad, ik ben relatief onwetend, daarom stel ik hier dus vragen. Ik ben geen pc expert, helaas. Vaag ben ik niet volgens mij, maar wel dolende. Ik doe mijn best zo duidelijk mogelijk te beschrijven wat er speelt en antwoord zo duidelijk mogelijk op vragen. Meer kan ik er niet van maken. En dat is dan weer omdat ik het gewoon niet weet. Is die cirkel ook weer rond... Dit soort opmerkingen (en ik neem aan dat het niet lullig is bedoeld), zijn nou precies waarom ik lang heb gewacht mijn probleem hier neer te leggen...

Wat die vermeende vaagheid met de verkoper heeft te maken weet ik niet? Had een duidelijk gesprek met de Azerty medewerker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
soldin schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:50:
Anders toch maar met nieuwe ram proberen dat zou ik doen iig. En dan een goed setje halen pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B. Als je nog steeds dezelfde problemen hebt, dan weet je dat het niet aan het ram geheugen ligt.
Dank voor de tip. Waar baseer je op dat dit dan wel goed zou werken? Staat ook niet op de Qvl voor dit mobo. Ben nogal huiverig weer de verkeerde keus te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

indien je ram op 3200MT/s draait na booten, ligt het niet aan het ram. dat had ik eerder ook al verteld. het is niet lullig bedoelt, je komt verward over hier en je moet niet naar iedereen luisteren. zoals je hier overkomt, kan het ook naar verkoper zijn. je raakt nog meer verward door reacties van leden die ook geen expert zijn, en gewoon maar wat roepen.

HD in gebruik en ram op 3200 of niet ?
geen klachten met HD, maar wel met RX5700 ?
videokaart retour

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 21-11-2020 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Ik weet niet hoe te bepalen wie ik als expert moet zien en wie niet.

En nee, nu alweer een dag of wat de RX5700 op 3200. Zoals voorheen dus, maar dan op 3200. En zoals ik eerder al schreef, maakt dat geen verschil qua problematiek. Hoewel ik blij ben dat de boel iig niet slechter draait op 3200 (of dat ik door te posten moest ontdekken dat ik niet door had dat ik op 2133 zat, wat natuurlijk wel wat suf was)...

Maar idd, ik ga eerst de kaart maar ruilen. Blijft wel de vraag of ik dezelfde moet ruilen of naar een alternatief moet kijken?

[ Voor 13% gewijzigd door flupke01 op 21-11-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

flupke01 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:14:
Ik weet niet hoe te bepalen wie ik als expert moet zien en wie niet.

En nee, nu alweer een dag of wat de RX5700 op 3200. Zoals voorheen dus, maar dan op 3200. En zoals ik eerder al schreef, maakt dat geen verschil qua problematiek. Hoewel ik blij ben dat de boel iig niet slechter draait op 3200 (of dat ik door te posten moest ontdekken dat ik niet door had dat ik op 2133 zat, wat natuurlijk wel wat suf was)...
Dan ligt het dus niet aan het RAM !

als je je geld terug kunt krijgen van de videokaart, direct doen. dan wacht je op de RTX3060 en blijf je nu voor even met de HD in gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 21-11-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Hackus schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:16:
[...]

als je je geld terug kunt krijgen van de videokaart, direct doen. dan wacht je op de RTX3060 en blijf je nu voor even met de HD in gebruik.
Ok. Daar hou ik het dan maar ff op. Had mijn vorige reactie aangepast, dat kruiste wellicht met de jouwe. Dus nog eens: ik ga eerst de kaart maar ruilen. Blijft wel de vraag of ik dezelfde moet ruilen of naar een alternatief moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Hackus schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:16:
[...]

Oeps, laatste deel van je reactie was in eerste instantie niet te zien. Negeer mijn laatste vraag... Begin te begrijpen wat je vaag vindt aan mijn communicatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Nieuwe twijfels. Vandaag geëxperimenteerd met 3 graka's. De al vermelde 2, en een oudere graka (MSI Radeon R9 270X GAMING 2G). Dit omdat die ook een Displayport uitgang heeft, in tegenstelling tot de HD7950. Boottijd tot windows loginscherm is gemiddeld vrijwel identiek is met alle kaarten (± 34s). Met HDMI zijn allen een paar sec sneller.

Maar opvallend is dat met de Dp kabel op de R9 precies hetzelfde boot probleem optreedt. Met HDMI werkt het bij alle graka's probleemloos. Dat doet dan weer denken dat (iig wat betreft de boot-no signal issues) die kabel een probleem zou vormen. Is overigens wel een certified kabel (Club 3D 2m DisplayPort 1.4 8K), met ook weer veel positieve reviews.

Denk al met al dat ik eerst toch maar die kabel moet zien te ruilen, kijken of dat helpt. Hoor graag of dat inderdaad logisch lijkt...

NB: Kwam overigens ook deze post tegen, over precies hetzelfde probleem, maar dan met nVidia graka. Is dus blijkbaar niet zo exotisch. Nou nog een vergelijkbare fix voor AMD vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
We hebben de kaart, voeding en geheugen gehad. Nu nog de kabel en daarna waarschijnlijk de monitor ;). Succes in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke01
Djarune schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:26:
We hebben de kaart, voeding en geheugen gehad. Nu nog de kabel en daarna waarschijnlijk de monitor ;). Succes in ieder geval.
Mijn dank is groot _/-\o_ En de monitor is het iig niet; problemen waren er ook al met de oude...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Het begint ondertussen een slepende queeste te worden, maar voor mij het vervelender, moet je maar denken ;)

Maar wellicht valt ondertussen dan toch voorzichtig de conclusie te trekken, dat het dus niet aan de graka (RX5700) ligt? Dit gezien het feit dat als de problemen er met de HD7950 niet zijn, dit meer lijkt te gaan om het gebruiken van HDMI ipv DisplayPort, dan die kaart zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietx
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-11-2020
Ik kwam net een zeer goede deal tegen op bol een rx 5700xt voor een goede prijs misschien is het wat voor jou aangezien je nu een 5700xt hebt https://www.bol.com/nl/p/...g-oc-8g/9200000121753517/

[ Voor 25% gewijzigd door br00ky op 23-11-2020 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pietx schreef op maandag 23 november 2020 @ 01:35:
Ik kwam net een zeer goede deal tegen op bol een rx 5700xt voor een goede prijs misschien is het wat voor jou aangezien je nu een 5700xt hebt https://www.bol.com/nl/p/...g-oc-8g/9200000121753517/
TS heeft een RX5700, geen XT. Je aanbieding is ook niet super te noemen, kijk maar hier pricewatch: Powercolor Red Devil RX 5700 XT ;)
(Gigabyte is ondertussen al 2 versies verder, vanwege problemen met AMD GPU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Hackus schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:25:
[...]

TS heeft een RX5700, geen XT. Je aanbieding is ook niet super te noemen, kijk maar hier pricewatch: Powercolor Red Devil RX 5700 XT ;)
(Gigabyte is ondertussen al 2 versies verder, vanwege problemen met AMD GPU)
Nee, ik was er ook niet direct door gegrepen, maar iig dank voor de moeite @Pietx
Pagina: 1