Berkenhout vs Rubberwood?

Pagina: 1
Acties:

• notflip
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-02-2025
Ik ben op zoek naar een houtsoort om een bureaublad te maken (3.5m x 65cm)

We hebben een houthandel bezocht, en prijzen meegekregen, rubberwood is veel goedkoper (~40% goedkoper), dus ik vroeg me af of er bepaalde nadelen zijn aan rubberwood, of redenen om toch voor berk te gaan?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Waarom alleen de vergelijking met berk?
Misschien dat het tussen beide niet veel uitmaakt, maar het beide geen goede keuze zijn voor een groot werkblad?

Wil je een bepaalde uitstraling?
Komt het blad op een frame te liggen of zwevend? Er zijn best veel redenen waarom een bepaald type hout wel of niet kan. Afgezien van de dikte.

[ Voor 37% gewijzigd door frickY op 14-11-2020 13:50 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:04
Hoe ga je het blad ondersteunen? Alleen op de uiteindes?

• notflip
99ruud99 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:51:
Hoe ga je het blad ondersteunen? Alleen op de uiteindes?
Sinds het vrij lang is dacht ik om ook voor profielen te zorgen onder het blad ter ondersteuning, om de x-aantal meter? moet ik nog uitzoeken

• notflip
frickY schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:49:
Waarom alleen de vergelijking met berk?
Misschien dat het tussen beide niet veel uitmaakt, maar het beide geen goede keuze zijn voor een groot werkblad?

Wil je een bepaalde uitstraling?
Komt het blad op een frame te liggen of zwevend? Er zijn best veel redenen waarom een bepaald type hout wel of niet kan. Afgezien van de dikte.
Bedankt voor je bericht, het blad komt tegen de muur en zou het graag bevestigen met profielen eronder. Is er een reden waarom je zegt dat beide misschien niet goed zijn als werkblad?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:04
Nieuw bureau, 3 meter lang. Tips? heb je hier iets aan? Is wel halve meter korter, maar komt op zelfde neer?

Je hebt het eerst over een bureau, en nu over een werkblad. Zit wel een verschil in...

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:56
notflip schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:47:
Ik ben op zoek naar een houtsoort om een bureaublad te maken (3.5m x 65cm)

We hebben een houthandel bezocht, en prijzen meegekregen, rubberwood is veel goedkoper (~40% goedkoper), dus ik vroeg me af of er bepaalde nadelen zijn aan rubberwood, of redenen om toch voor berk te gaan?
Voor jouw toepassing zie ik geen verschillen. Koop vooral wat je mooi vindt. We kunnen wel wat gaan roepen over de hardheid, duurzaamheid etc waarin berk bij vrijwel alles beter uit de vergelijking zal komen, maar het is maar een bureaublad. Beide materialen kunnen binnenshuis langer mee dan jij zal leven :P

Het wordt overigens wel significant als je bijvoorbeeld een heel lang blad wil maken met minimale ondersteuning, dan wil je liever sterker/stijver materiaal hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door leecher op 14-11-2020 15:30 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-01 20:23
De houtsoort maakt niet zo veel uit maar hoe het blad is opgebouwd is veel belangrijker.
Is het gelamineerd ( verlijmde stroken), massief hout of is het een multiplex? Ik zou er altijd stalen profielen in laten frezen om kromtrekken en doorzakken te voorkomen.

• awaces
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11-2025
Hey hey
Wat is het verdict geworden?
Ik zit in dezelfde situatie

• notflip
Rubberwoord! Kopen we bij Hanssens hout in Gent, waar ze bijsnijden en zelfs gaten in het blad frezen voor heel goede prijs.

• Liquidsky_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Wij hebben ook een groot bureau van rubberwood.
Zeer goed

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:17
notflip schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:20:
Rubberwoord! Kopen we bij Hanssens hout in Gent, waar ze bijsnijden en zelfs gaten in het blad frezen voor heel goede prijs.
Rubberwood bijsnijden, :+ afzagen ken ik wel O-)
Pagina: 1