Nieuw bureau, 3 meter lang. Tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03 10:02
De titel klinkt misschien stom, maar ik toch aardig moeite om een geschikte oplossing te zoeken.
Ik wil een nieuw bureau maken/bouwen op zolder.

Een impressie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zFcfv8Y.png

De lengte moet 2.9m zijn. Zoals je kunt zien komt het tussen 2 muurtjes in en als het even kan wil ik poten voorkomen.

Nu is het punt echter: ik heb maar weinig succes met het vinden van bureaubladen van deze lengte. Daarnaast is 1 puntje waar ik over twijfel of het niet door gaat hangen in het midden bij een lengte van 3 meter. Er zal hier vast een Tweaker zijn met een soortgelijke opstelling die misschien een goede tip kan geven.

Een tip die ik heb gelezen/gehoord is om naar aanrechtbladen te kijken. Een dikte van minimaal 4cm lijkt me eigenlijk wel een must bij deze lengte, toch?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-05 18:20
@EricNL Je kan bij de Hornbach (of any other) een keukenblad annex werkblad halen. Deze op maat laten zagen naar je gewenste maat.
Als je plank ook nog op de kastjes leunt, kan je zoeken naar een geschikte planksteun (haaks profiel, of haaks met ondersteuning).
Even uitrekenen hoeveel kilo totaal je nodig hebt, en dat verdelen naar de hoeveelheid plankdragers.
(zo heb ik het thuis gedaan voor de kids (die hebben een werkblad van 2.5 om mee te spelen (2x 45kilo plankdrager eronder).

Voordeel is dat deze ook beter krasbestendig zijn, en makkelijker af te nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Deshmir op 25-02-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Je kan prima een balkje aan de lange kant van de muur bevestigen waar het blad ook op rust. Dan is het nog even de vraag hoe diep het blad word.

Om verder doorzakken te voorkomen kan je een stalen holle vierkante buis van een cm of 3 a 4 doorsnede infrezen. Doe je hem 2cm diep infrezen. Dat hoeft dan niet eens over de gehele lengte.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 25-02-2020 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-05 10:20
Deshmir was mij voor,

ja er is hout waar mee je dit kan maken en op maat kan laten maken,

wat hier boven word gezegt op die lengte is de tip om in het midden, waarschijnlijk 2 kleine 90 hoek profielen in de muur te zetten dus naast de greep van je scherm voor ondersteuning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marinos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 23:03
https://www.ikea.com/nl/n...-walnoot-fineer-00335201/

Ik heb zelf deze. Beschikbaar in vaste maten of op lengte te laten zagen.

Wat latten aan de muur rondom en gaat geen kant op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:49
(jarig!)
Inderdaad een keukenblad op maat laten maken. Veel keuze.

Laten rusten op houten latten die aan de muur zijn geschroefd. Ook aan de kopse zijde.
Eerst dat proberen en stevigheid testen. Indien niet sterk genoeg dan een stalen koker plaatsen zoals boven aan gegeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:48

Chiron

Moderator Discord
Nadeel van keukenbladen (in ieder geval de goedkopere) is dat ze allemaal maar 60cm diep zijn. Dat is wel een dingetje om rekening mee te houden, als je niet met je neus in je scherm wil zitten, of nog wat werkruimte over wil houden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Chiron schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:53:
Nadeel van keukenbladen (in ieder geval de goedkopere) is dat ze allemaal maar 60cm diep zijn. Dat is wel een dingetje om rekening mee te houden, als je niet met je neus in je scherm wil zitten, of nog wat werkruimte over wil houden.
Ja dat is inderdaad ook wel een puntje. Ik zit even rond te snuffelen en zie inderdaad alleen maar bladen van 60cm diep. M'n huidige bureau is bijna 80cm diep. Een beetje inleveren is niet erg, maar 20cm is best veel ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
(jarig!)
Dieper zijn ook mogelijkheden voor. Maar dan wordt het ingewikkelder/duurder

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Lukt het wel om zo`n lang bureaublad op zolder te krijgen via alle trappen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hier kan je ze wel krijgen van 3 meter lang en 80 breed, maar daar zit wel een prijskaartje aan vast: https://www.bouwonline.co...assief-houten-werkbladen/

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:43
Wellicht kun je achter het blad een soort verhoging maken met ruimte om wat in te leggen en je beeldscherm op te monteren. Dan hou je de 60cm van het blad over voor werkruimte.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:23
EricNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:54:
[...]

Ja dat is inderdaad ook wel een puntje. Ik zit even rond te snuffelen en zie inderdaad alleen maar bladen van 60cm diep. M'n huidige bureau is bijna 80cm diep. Een beetje inleveren is niet erg, maar 20cm is best veel ben ik bang.
Bij de IKEA dan eens vragen naar een keukenblad voor een kookeiland, dat kan breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-03 21:30
Wij hebben op kantoor zelf bureaus gemaakt/ De bladen hebben we besteld bij https://massiefwerkblad.nl/werkblad/
Jouw lengte en breedte hebben ze in diverse soorten hout. Maar echt goedkoop is het niet ;-) (Wel mooi trouwens!)

[ Voor 4% gewijzigd door Wtrdk op 25-02-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
(jarig!)
bombadil schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:56:
Lukt het wel om zo`n lang bureaublad op zolder te krijgen via alle trappen?
Goede opmerking!
Mijn ervaring leert dat 60cm breed en 3m lang vaak nog net te doen is. Breder wordt passen en meten voor de tijd.

[ Voor 21% gewijzigd door barry86 op 25-02-2020 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Oh en als je bij de IKEA gaat kijken, alleen de SKOGARP is massief hout. Alle andere 'houten' werkbladen hebben een kern van kurk en een fineer van 3-4mm dik. Ook wel iets om rekening mee te houden.

'Echt' massief hout lijkt me dan mooier en duurzamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:05
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Rossen op 25-02-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Om het in het midden niet te laten zakken kun je inderdaad het beste een balk aan de muur vestigen en het blad erop leggen.

Zo heb ik het ook gedaan bij mijn computertafel in de kelder: die is wel korter (115cm), maar ik kon door een slechte vloer achterin geen poten gebruiken. Gewoon een balk van 1150x100x50mm met 3 dikke schroeven aan de muur vastgemaakt, tafelblad erop en klaar. En als je die balk met een waterpas goed afstelt heb je ook meteen een kaarsrechte tafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:17
Een optie die ikzelf zou benutten: Kijk op veilingsites zoals Troostwijk, BVA, etc. Daar staan af en toe kantooropruimingen op met grote tafels of eetkamertafels met poten die je niet wil. Vandaag zie ik ze niet breder dan 240 maar de diepte is vaak 100. Te diep? Dan zaag je er een achterrand af.

De prijzen liggen tegenwoordig wel hoog maar er kan een pareltje tussen zitten. Ik heb hier zelf een paar extra diepe bureaus (200x100) staan van ~30 euro per stuk. Er zitten 1 of 2 putjes in maarmet alles wat op het werkblad staat en ligt valt dat toch niet op.

Werkbladen zijn te vinden maar vind ik te duur (mijn te overbruggen breedte is ongeveer 335 met 90 diep. Vooral met een grote monitor (in mijn geval 30") werkt iets meer diepte heerlijk.

Op jouw plaatje zie ik 3 monitoren staan. Misschien moet je wel voor 1m diep gaan.

Bouwen en doorzakken: Gebruik onder je blad 2x kokerbalk van 40x40 of 40x60 die je aan beide zijmuren bevestigt. Eventueel 1 (of 2) schuin schoortje - misschien net naast je ladenblokken?) naar de achterste kokerbalk vanaf de achtermuur. Het meeste gewicht zal niet voorop je blad komen, doorzakken zal beperkt blijven.

Ik heb zoiets in een vorige woning al eens gehad met tientallen kilo's erop. Kwestie van blad, stalen ondersteuning en muren goed gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:17
Nog een tip: Zorg dat de randen aan de voorkant glad afgewerkt en afgerond zijn: Bovenkant voor armen en polsen, onderkant voor broek,jurk, net wat daar tegenaankomt. Hoeft niet veel te zijn maar scherpe randen zijn oncomfortabel en zorgen voor veel slijtage. Veel werkbladen en keukenbladen zijn dit standaard niet. Ook hebben sommige keukenbladen een afgeronde waterkering (komt iets omhoog). Onhandig voor een bureau.

Ook: Als je ondersteuning gebruikt, zorg dat die niet helemaal voor aan je blad bevestigd zijn maar bijvoorbeeld op 1/4 van de diepte. Zelfde idee: ruimte voor lijf en leden. Misschien wil je wel met je benen over elkaar aan je bureau zitten. Ofwel: Materiaal plannen is belangrijk. Comfort plannen is, zeker bij vast aan de muur gemonteerd, zeker zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:42

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maak van vierkante aluminium buizen (40mm) een frame aan de muur, aan de beide zijkanten en de achterkant. Maak in beide zijkanten in het midden een uitsparing van 40mm. Onder deze uitsparing bevestig je een kort stukje van dezelfde aluminium buis. Daardoor kun je overdwars nog een aluminium buis neerleggen. Op dit frame leg je een stuk multiplex (tot grote maten in een stuk te verkrijgen, 3m moet geen probleem zijn).

Resultaat: een multiplex werkblad uit één stuk, dat niet gaat doorhangen omdat het door het aluminium frame aan drie zijkanten, en in het midden van de lange kant, wordt ondersteund :)

[ Voor 4% gewijzigd door Thijsmans op 25-02-2020 12:54 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3F
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-05 15:28

D3F

Zelf zit ik in eenzelfde proces. Wat ik waarschijnlijk ga doen is in het midden, tegen de achterwand aan één poot van Ikea (Gerton) om daar stabiliteit te creëren.

4 centimeter is inderdaad wel een goed om over na te denken. Heb nu zelf 2 schermen op een statief bij 2.8 centimeter maar dat is eigenlijk tegen het advies van de fabrikant van het statief in. Bij drie schermen kan ik mij voorstellen dat je er wel bij moet optellen.

Ps: vet logo. Al geregistreerd? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-05 08:59
Let wel op dat de meeste werkbladen er niet op berekend zijn om zo'n overspanning te maken, ze zijn vaak niet massief en gemaakt om op keuken kastjes te rusten.
Om doorzakken te voorkomen is het belangrijk dat je de uiteinden vast zet aan de muur en niet gewoon los op een balk, kastje of hoekprofiel legt. Om een idee van de sterkte te krijgen en hoeveel iets doorzakt, kan je deze website gebruiken: https://www.woodbin.com/calcs/sagulator/.

Ik weet niet wat voor soort materiaal/look je wil maar je zou bijvoorbeeld naar eiken of vuren timmerpanelen kunnen kijken, die zijn in de gewenste maten te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door jmzeeman op 25-02-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:46
Ik ben momenteel ook bezig een bureau aan het ontwerpen van 2,9m op 80 die tussen 2 muren zit. Het bureau wordt verankerd aan de muren met een stalen frame gemaakt van holle vierkante buizen en als bureaublad komt er een Rubberwood werkblad op. Dit valt qua prijs heel goed mee en veel leveranciers van Rubberwood werkbladen kunnen deze platen in die grote of groter leveren en op maat zagen.

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Hier een post die ik een tijd geleden heb gemaakt, wellicht biedt dit nog inzichten... als je hier nog vragen over hebt dan laat het maar weten :)

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/s30/zolder/7_tn.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Harrie_ op 25-02-2020 14:45 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-12-2024
Misschien kan je overwegen er een meubelmaker bij te halen? Ik heb een bureau van 3 meter bij 80cm met 1 poot aan de zijkant die niet tegen de muur staat. Verder is het bureau geheel aan de muur bevestigd. Hangt al jaren, met pc's, beeldschermen, hobbyspul, etc.

Ik heb bewust een meubelmaker het bureau laten maken. Weet ik tenminste zeker dat 'ie niet naar beneden stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik had destijds hetzelfde probleem, alleen dan met andere maten (240x90). Ik ben uiteindelijk bij Albeka terechtgekomen, die maken bureaubladen op maat. In combinatie met een refurbished Ahrend bureau-onderstel (met stalen dwarsbalk over de hele breedte) was ik iets van 300 euro kwijt. Ongetwijfeld hebben ze ook wel ladekastjes in dezelfde serie.

En er zijn vast wel meer winkels die bureaubladen op maat kunnen maken en (eventueel 2e hands) kantoorbureauonderstellen verkopen. Daar zou ik eerder naar zoeken dan naar een doe-het-zelf-oplossing, zeker als je dan moet gaan voor een 4cm-dik werkblad ivm stevigheid (dat zal aardig wegen, en is qua grootte ook niet handelbaar ben ik bang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Gaius schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:44:
Ik had destijds hetzelfde probleem, alleen dan met andere maten (240x90). Ik ben uiteindelijk bij Albeka terechtgekomen, die maken bureaubladen op maat. In combinatie met een refurbished Ahrend bureau-onderstel (met stalen dwarsbalk over de hele breedte) was ik iets van 300 euro kwijt. Ongetwijfeld hebben ze ook wel ladekastjes in dezelfde serie.

En er zijn vast wel meer winkels die bureaubladen op maat kunnen maken en (eventueel 2e hands) kantoorbureauonderstellen verkopen. Daar zou ik eerder naar zoeken dan naar een doe-het-zelf-oplossing, zeker als je dan moet gaan voor een 4cm-dik werkblad ivm stevigheid (dat zal aardig wegen, en is qua grootte ook niet handelbaar ben ik bang).
Muah, dat doet Albeka zelf niet.
Er zijn drie grote bladboeren in Nederland, daar bestellen zij het gewoon via 'tussenpersoon'.

Die kunnen prima bureaubladen op maat leveren, dat is geen enkel probleem.
Transport en/of het naar boven krijgen zou eerder het puntje zijn.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Famous schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:50:
[...]

Muah, dat doet Albeka zelf niet.
Er zijn drie grote bladboeren in Nederland, daar bestellen zij het gewoon via 'tussenpersoon'.

Die kunnen prima bureaubladen op maat leveren, dat is geen enkel probleem.
Transport en/of het naar boven krijgen zou eerder het puntje zijn.
Nou ja, dat bedoel ik, er zijn vast wel meer bedrijven die een blad op maat kunnen leveren in combinatie met een mooi onderstel. Wat ik meer bedoel is dat je wellicht beter kunt kijken naar kantoormeubelen ipv standaard consumenten meubeltjes voor in slaapkamers/huiskamers zoals je bij de Ikea gaat aantreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Als je handig bent en van een wat robuustere uitstraling houdt kun je ook van massieve balken zelf een blad maken. Ik heb dit 2x in de garage gedaan als werkbank: vuren balken halen, aan elkaar lijmen (al dan niet met lamello's ertussen), in ieder geval de bovenkant schaven+schuren en daarna op de gewenste kleur/tint aflakken (blanke lak op kleur zodat je het hout blijft zien).

Je bent wel even bezig, maar kan ook de nodige voldoening geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Gaius schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:00:
[...]

Nou ja, dat bedoel ik, er zijn vast wel meer bedrijven die een blad op maat kunnen leveren in combinatie met een mooi onderstel. Wat ik meer bedoel is dat je wellicht beter kunt kijken naar kantoormeubelen ipv standaard consumenten meubeltjes voor in slaapkamers/huiskamers zoals je bij de Ikea gaat aantreffen.
Ah, ja dat zeker! :)

Elke willekeurige partij kan dit zo aanvragen.
Recht toe, recht aan blad hoeft zeker niet duur te zijn. Ligt even aan de marges welke ze hanteren :)

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:30
Ik heb een paar weken geleden een Ikea keukenblad besteld van 292x100cm. Deze staat op 2 schragen aan de buitenkant en twee poten precies in het midden. Mijn scherm, keyboard toetsenbord en monitor speakers staan aan de rechterkant van het midden. Links is een stuk bureau over als huiswerk plek voor de kids. (En mijn dj controller staat er, diep genoeg).

Wat tips: zorg dat je minimaal met twee man bent om het blad op zijn plek te krijgen. Wij hadden moeite met het precies er in leggen van de plank. Precisie werk & kneiterzwaar blad gaat niet goed samen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 19:00
marinos88 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:51:
https://www.ikea.com/nl/n...-walnoot-fineer-00335201/

Ik heb zelf deze. Beschikbaar in vaste maten of op lengte te laten zagen.

Wat latten aan de muur rondom en gaat geen kant op!
2,48m is niet 2,9m. Keukenblad is beter en ook nog in 3,0m lengtes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-05 15:58
Heb hier een bureau van 180x80 erbij gehaald. Toen aan beide kanten van Ikea kastjes en een blad van 120x80 wat ik nog had twee stukken op maat gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSander
  • Laatst online: 09-05 18:06
Ik wilde ook een bureau op maat, een vreemde maat. Ik heb bij de Ikea 2 ladeblokken gekocht en een aanrechtblad erop gelegd! Klaar was het bureau! Goedkoop en simpel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 09-05 12:29
Heb vroeger deze gebruikt voor een bureau van 60 diep: https://www.praxis.nl/ver...iedrager-wit-50cm/2103307

Ook in staalkleur te krijgen. Die kunnen een bureau van 70 diep ook wel in de lucht houden. Het is net de ondersteuning om te voorkomen dat ie door kan gaan hangen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 21:01
Ik heb een paneel van bruynzeel. Deze is 290cm lang en 80cm diep. Daar een stalen U profiel onder geschroeft voor voorkomen doorbuigen (Ik zou nu voor 2 profielen gaan overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik ben momenteel zelf bezig met een bureau van 240x90 cm en heb 2 werkbladen van 300x60 gekocht. Metalen frame gaat deze mooi bij elkaar houden. Mijn grootste uitdaging is nu om het geheel zo te maken dat het in/uit elkaar kan zodat ik het nog eens in huis kan verplaatsen.

Algemene tip: weet je zeker dat 60 diep genoeg is? Ik zie in je opstelling 3 monitoren, hou je wel een fijne afstand zo? Ik kies zelf heel bewust voor 90 diep omdat ik nu een 32" monitor aangeschaft heb.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-05 12:52
Ik heb voor een zwevend hoekbureau een ikea keukenblad gebruikt.

Maar, belangrijker dan het blad is de ondersteuning. Ik reken voor iets wat niet door mag/moet buigen altijd 5cm per meter overspanning. Met 3 meter kom je dan op 15 cm blak ergens in het midden van je blad. Niet echt practisch. Extra dragers kunnen een oplossing zijn, of je blad aan de balk vastlijmen (indien goed geklemd telt het dan mee bij de dikte). Een stalen constructie kan met minder dikte toe. Een goede buis 5cm diameter met 5mm dikke wand zal moeilijk te buigen zijn.

Echt doorbuigen gaat ook over tijd. Wat nu wil bewegen heeft grote kans op doorhangen over een aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik vind 60cm nl. echt te ondiep voor een fatsoenlijk bureau.

Veel (tuin) houthandels verkopen tegenwoordig losse tafelbladen voor bijvoorbeeld buitentafels. Dan kan je o.a. een massief stuk eiken glad met haakse kanten van 400 x 100 Bladdikte 40mm krijgen.

Helaas zijn ze wel aan de prijs. Hier in de buurt gaan ze voor €597,= maar die verslijt je dan ook de rest van je leven niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toontje kenobi
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04:29
Mischien dat een steigerhouten bureau iets voor je is? Op maat te laten maken die ik gevonden heb waren wel allemaal met steigerbuispoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Toontje kenobi schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:13:
Mischien dat een steigerhouten bureau iets voor je is? Op maat te laten maken die ik gevonden heb waren wel allemaal met steigerbuispoten.
Dat is letterlijk m'n huidige bureau aangezien hier op zolder de rest ook is afgewerkt met steigerhout, maar het is toch niet zo handig. De meeste stijgerhoutplanken zijn toch niet allemaal recht. Nu heb ik op m'n huidige bureau een stuk plexiglas liggen om toch een goed werk oppervlak te maken.

Ik denk dat het wel een blad uit 1 geheel gaat worden. Zoals meerdere zeiden is 60cm diep aan de krappe kant, dus het zal eerder 80-90 worden, maar het gaat een duur grapje worden ben ik bang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Aan de achterkant ondersteunen door een balk tegen de wand zal zeker werken... voor de achterkant. De voorkant zal dan nog altijd inzakken onder het gewicht wat je er op legt, o.a. gewoon door je armen erop te leggen.
Ik zou bij zo'n breedte iets meer ondersteuning maken, bijvoorbeeld een U-profiel aan de voorkant. Ik heb zelf een bureau van meubelplaat van 1 cm dik gemaakt, 244 cm breed. Aan de achterkant drie poten (zijkant en in het midden) en aan de voorkant twee (zijkant) en midden onder het blad van links naar rechts een balk van 3x6 cm er tegenaan geschroefd.
Dat is nog altijd niet 100% inzakvrij.
Een dikker bureaublad zal ook helpen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrrrleen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-07-2020
Ik heb misschien een goede tip!

Ik was ook op zoek naar een groot bureau blad maar wou het graag exact op maat hebben en niet de hoofdprijs betalen. Weinig goede platen te vinden op internet die precies passen en ook nog mooi zijn afgewerkt.

Uiteindelijk heb ik een aanrechtblad van 311 cm x 70 cm besteld bij *snip*Ze zagen hem voor je op de maat die je wilt en de bladen zijn onwijs mooi. 4 cm dik. Enige wat je zelf moet regelen is vervoer, ik heb een koerier gestuurd. Let er wel op dat de bladen zwaar zijn.

Ik heb het blad aan de zijkanten vast gemaakt aan de muur door latten over de lengte en breedte tegen de muur te schroeven. Ik twijfel alleen nog of ik een midden balk moet maken maar het blad voelt heel stevig dus denk dat hij niet doorzakt.

[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 01-06-2020 22:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Reageer er dan niet op...

[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 01-06-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Bakker
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-12-2021
Ik wil ook een bureaublad van 2.90m bij 80cm te maken. De linkerzijde en lange zijden kunnen aan muren (lange zijde draagmuur) en de rechterkant wil ik laten rusten op poten. Hoe kan ik zorgen dat dit in het midden niet gaat doorzakken? Ik wil het zwevend houden en geen poot in het midden.

Is een stalen koker infrezen een goed idee?

Cheers,
Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-05 20:37
Remco Bakker schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:37:
Ik wil ook een bureaublad van 2.90m bij 80cm te maken. De linkerzijde en lange zijden kunnen aan muren (lange zijde draagmuur) en de rechterkant wil ik laten rusten op poten. Hoe kan ik zorgen dat dit in het midden niet gaat doorzakken? Ik wil het zwevend houden en geen poot in het midden.

Cheers,
Remco
Ik heb recentelijk iets vergelijkbaars gemaakt en twee plankdragers van 50cm diep op 1/3 en 2/3 van de overspanning geplaatst. Dit is iets steviger dan een stalen koker omdat de druk over meerdere punten verdeelt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 15:28
Gewoon dergelijke plankdragers plaatsen:

https://www.gyzs.nl/dulim...x550mm-0510-101-3055.html

Dat werkt prima, heb ik zelf ook jaren gehad.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Remco Bakker schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:37:

Cheers,
Remco
Ik heb het opgelost met 2 stalen kokers als "frame" onder het blad. Ik ben inmiddels verhuisd, en m'n bureau is van 3 meter naar 2.40 gegaan. Natuurlijk zakt het heel licht door, maar voor mij was het allemaal stabiel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Bakker
Dank jullie wel voor de goede tips. Ik had niet aan iets eenvoudigs als plankdragers gedacht, haha. Ik ga er nog even over nadenken, want ik neig naar het maken van een frame. Er komen toch aardig wat grote schermen op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Bakker
Deshmir schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:49:
@EricNL Je kan bij de Hornbach (of any other) een keukenblad annex werkblad halen. Deze op maat laten zagen naar je gewenste maat.
Als je plank ook nog op de kastjes leunt, kan je zoeken naar een geschikte planksteun (haaks profiel, of haaks met ondersteuning).
Even uitrekenen hoeveel kilo totaal je nodig hebt, en dat verdelen naar de hoeveelheid plankdragers.
(zo heb ik het thuis gedaan voor de kids (die hebben een werkblad van 2.5 om mee te spelen (2x 45kilo plankdrager eronder).

Voordeel is dat deze ook beter krasbestendig zijn, en makkelijker af te nemen.
Keukenbladen zijn vaak helaas wel maar 60cm diep. Je zult goed moeten zoeken voor een blad dat dieper is. Denk dat je voor een bureau zeker wel 80cm diep nodig hebt ivm afstand scherm e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Bakker
Thijsmans schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:04:
Maak van vierkante aluminium buizen (40mm) een frame aan de muur, aan de beide zijkanten en de achterkant. Maak in beide zijkanten in het midden een uitsparing van 40mm. Onder deze uitsparing bevestig je een kort stukje van dezelfde aluminium buis. Daardoor kun je overdwars nog een aluminium buis neerleggen. Op dit frame leg je een stuk multiplex (tot grote maten in een stuk te verkrijgen, 3m moet geen probleem zijn).

Resultaat: een multiplex werkblad uit één stuk, dat niet gaat doorhangen omdat het door het aluminium frame aan drie zijkanten, en in het midden van de lange kant, wordt ondersteund :)
Moet je dit zelf gaan lassen of kun je dit op een andere manier aan elkaar bevestigen? Je wilt dat alu frame toch wel zo sterk mogelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:42

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tjonge, uit de oude doos :)

Mijn oplossing hoef je niet te lassen. De dwarsbalk ligt gewoon op de buis die je aan de muur hebt geschroefd. Zie het zo: --------_____--------. Het is metaal, dat gaat nergens heen. Lassen maakt het niet perse steviger, zou ik denken.

Maar, nu ik toch ruim een jaar de tijd heb gehad erover na te denken, zou ik in plaats daarvan een regeldrager overwegen voor de dwarsbalk. Valt iets mooier weg (want is minder hoog dan twee buizen op elkaar).

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/308976/files/353328079/tuindeco-international-bv-regeldrager-40mm-40mm.jpg

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Bakker
Ik wil graag een bureau van 290 breed x 90 diep die links en achter aan de muur bevestigd kan worden (rustend op een balk ofzo) en aan de rechterkant op een poot kan staan. Mijn probleem is het doorzakken in het midden. Heb je enig idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:29

Maverick2001

Never look back

Beetje laat maar ik ben zelf ook bezig met een bureau, zat eerst te kijken naar een dikke plaat op maat van bijvoorbeeld de Gamma maar dat wordt een vrij duur project.
Laatst tipte mij iemand een Underlayment plank te gebruiken van 18mm en daar bijvoorbeeld een rand van 10cm om heen te zetten (van het zelfde materiaal). Dan lijkt het aan de buitenkant een dikke plaat. Het is stevig genoeg als bureau en prijstechnisch erg interessant.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan moet je even heel goed meten of dat past. Ik heb een bureauhoogte van 72 cm en de bovenkant van mijn benen zitten op 63 cm als ik zit. Met mijn 2 cm dik werkblad heb ik 7 cm tussen onderkant werkblad en benen. Dus een 10 cm rand gaat niet passen.

Underlayment is ook niet afgewerkt dus je hebt een ruw bovenblad en dat moet je schuren en verven. Dan kun je beter meubelplaat gebruiken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 20:05
Wat is duur? Ik heb voor mijn werkbanken massieve meubelpanelen van de bauhaus gebruikt. Ik heb de rubberwood 80cm diep 2.8cm dik gebruikt. 4 meter lang voor 140 euro, het is wel geld ja, maar ben er dik tevreden mee, en vind het zijn geld waard.

Was voor mij vlakbij, dat woog bij mij eerlijk gezegd ook wel mee.
Ze zagen het gratis op maat en hebben verschillende diktes, afmetingen en houtsoorten. Lijkt me ook wel geschikt voor buro's.

https://nl.bauhaus/massie...000768?adb_search=Massief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Laatst online: 05-05 20:04
Hoe hebben jullie de werkbladen naar zolder/boven gekregen? Ik moet binnenkort een eiken blad van 300x83x3.8 (twijfel nog over dikte 2.7) naar boven krijgen. Dacht eraan het via het raam te doen met twee ladders en drie mensen, of is via binnenshuis haalbaar?

Overigens gaan wij het blad op 3 IKEA kastjes leggen. Twee buiten en een in het midden.

[ Voor 21% gewijzigd door IKON op 26-11-2021 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@IKON Daar is natuurlijk geen zinnig antwoord op te geven. Iedere woning steekt anders in elkaar. Sommige woningen zijn iets ruimer bemeten dan anderen. Hier in hus was een blad van 244 al lastig, waar in de woning waar die uit kwam geen enkel probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
IKON schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 00:50:
Hoe hebben jullie de werkbladen naar zolder/boven gekregen? Ik moet binnenkort een eiken blad van 300x83x3.8 (twijfel nog over dikte 2.7) naar boven krijgen. Dacht eraan het via het raam te doen met twee ladders en drie mensen, of is via binnenshuis haalbaar?

Overigens gaan wij het blad op 3 IKEA kastjes leggen. Twee buiten en een in het midden.
Ik was initieel ook van plan om een kastje in het midden te plaatsen, zodat je een duidelijke verdeling hebt. Uiteindelijk ben ik in plaats daarvan voor twee flinke plankdragers gegaan. Achteraf ben ik daar heel blij mee, omdat de werkplek minder beklemmend voelt en het er strakker uit ziet.
Misschien iets om te overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
nirgilis schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:59:
[...]

Ik was initieel ook van plan om een kastje in het midden te plaatsen, zodat je een duidelijke verdeling hebt. Uiteindelijk ben ik in plaats daarvan voor twee flinke plankdragers gegaan.
Goeie... Gewoon van Praxis/Gamma of heb je iets specifieks besteld? Welk formaat is jouw blad?

[ Voor 3% gewijzigd door IKON op 26-11-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
IKON schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:30:
[...]

Goeie... Gewoon van Praxis/Gamma of heb je iets specifieks besteld? Welk formaat is jouw blad?
Ik wilde graag een zwarte poeder coating, dus heb deze besteld: https://www.wovar.nl/plankdrager-zwart-zwaar-330x500mm/
In het zilver kan je vergelijkbare bij de bouwmarkt halen.

Mijn bureau bestaat uit 2 bladen van 140x70 (IKEA idasen), die strak tegen elkaar zijn gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
nirgilis schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:34:
[...]

Ik wilde graag een zwarte poeder coating, dus heb deze besteld: https://www.wovar.nl/plankdrager-zwart-zwaar-330x500mm/
In het zilver kan je vergelijkbare bij de bouwmarkt halen.

Mijn bureau bestaat uit 2 bladen van 140x70 (IKEA idasen), die strak tegen elkaar zijn gemonteerd.
Nice! Dankjewel :) ik zie dat er veel keuze is. Iemand anders kwam met deze: https://www.gyzs.nl/dulim...x550mm-0510-101-3055.html

Zijn dan wel wit, maar geen diagonaal en toch 125kg per drager. Alhoewel deze wel maar 50 diep zijn, vraag me af of bureau aan voorkant dan wel gaat doorhangen. Blad zelf is al 70kg ongeveer, waarbij uiteraard wel een deel op de kastjes leunt dan. Vraag me af of dan eerst het blad leggen en deze eronder tegenaan zetten en in de muur boren een goed idee is, of ik beter eerst de dragers op maat kan zetten en daarna pas het blad leggen. Kan me voorstellen dat als ik eerst het blad leg e.e.a. misschien al licht inzakt en dan nog wat moet inzakken om kracht op de drager te leggen.

Zal eens flink zoeken. Mijn vriendin vindt kastje mooier dan poot in het midden, maar misschien kan ik haar hiermee overtuigen om kastje weg te laten ;).

[ Voor 18% gewijzigd door IKON op 26-11-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-05 10:48
Remco Bakker schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:40:
Ik wil graag een bureau van 290 breed x 90 diep die links en achter aan de muur bevestigd kan worden (rustend op een balk ofzo) en aan de rechterkant op een poot kan staan. Mijn probleem is het doorzakken in het midden. Heb je enig idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?
voor het blad is dit misschien een optie:
https://www.doe-het-zelfd...sief-eiken-panelen-25-mm/

beschikbaar in 95x300cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
Een refurbished bureau uit een kantoor al naar gekeken?
Komen vaak incl. Frame, poten, krasbestendige coating, kabel-management en een nette afwerking. Haalt de poten er onderuit en laat het frame zitten voor de stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-05 18:29
Micio Nero schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:56:
Om het in het midden niet te laten zakken kun je inderdaad het beste een balk aan de muur vestigen en het blad erop leggen.

Zo heb ik het ook gedaan bij mijn computertafel in de kelder: die is wel korter (115cm), maar ik kon door een slechte vloer achterin geen poten gebruiken. Gewoon een balk van 1150x100x50mm met 3 dikke schroeven aan de muur vastgemaakt, tafelblad erop en klaar. En als je die balk met een waterpas goed afstelt heb je ook meteen een kaarsrechte tafel.
^ dit, en iets eleganter zou dan een stalen of aluminium rechthoekige koker zijn. Een stuk hout vinden dat over een 3-tal meter kaarsrecht is gaat een uitdaging zijn.
Wel vraag ik me af of alleen maar ondersteunen aan de achterkant voldoende is. Voor de zekerheid kunt je nog een extra stalen koker aan de voorkant of in het midden van het blad maken.

Om een idee te krijgen wat je aan koker nodig hebt:
http://sunsetpatios.com.au/beam-deflection-calculator.php
Length in mm: 1900 (290cm - 2x50cm voor de kastjes)
Load in kg: 30kg (in het midden, monitor, en spul)
Continuous Load in kg/m: 10kg, gewicht van het blad, en random spul
Material: steel
Section: 76x38x2.0 RHS

= deflectie van 0.78mm

Als je het blad op verschillende punten ook vast zet aan de stalen kokers dan draagt deze ook bij aan de stijfheid, en dan zit je flink onder de 1mm deflectie.
Mocht je 76mm koker te groot vinden omdat je in de knel komt met je knieen onder het bureau, dan moet je op zoek naar een koker met dikker staal. 3mm of 4mm. Zo is 50x50x4.0 en 40x40x4.0 verkrijgbaar. 50x50x4.0 zou ik wel aandurven, 40x40x4.0 weet ik niet of dat voor die overspanning voldoende stijf is.
Pagina: 1