STACK alternatief

Pagina: 1
Acties:
  • 6.084 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Mijn vraag
Sinds dat bekend is dat de gratis STACK dienst van TransIP gaat stoppen, ben ik opzoek naar een nieuwe mogelijkheid om relatief eenvoudig bestanden te delen met familie en bekenden. Gezien dat sporadisch voorkomt wil ik hier eigenlijk het liefst geen of zo min mogelijk geld aan verspillen.

Twee dingen zijn belangrijk voor mij:
  1. Geen scans op bestanden. (De reden waarom veel diensten op voorhand afvallen.)
  2. Toegankelijk voor leken. Bij voorkeur een ervaring die bij benadering gelijkwaardig is aan STACK, Dropbox et cetera.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment heb ik thuis een Synology NAS DS 216+ staan. Deze staat in directe verbinding met de Asus RT-N18U die weer verbonden is met een Draytek Vigor2132F. Op de Draytek heb ik een port forward gecreëerd naar de Asus router om zo via OpenVPN in elk geval connectie te kunnen maken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Overwogen heb ik om mijn NAS te ontsluiten via internet. De risico's die hieraan kleven houden mij echter tegen. Anderzijds werd ik wel op het spoor gezet om middels de ingebouwde Firewall op basis van locatie alleen Nederlandse IP's toe te staan om te connecten met een bepaalde poort. Wat ik echter niet goed weet of dit veilig genoeg is. Een Ddos aanval zal bijv. vermoedelijk alsnog problemen veroorzaken.

Verder heb ik gekeken naar de mogelijkheden om zelf iets op te zetten middels oplossingen als bijv. Nextcloud. Die vielen al snel af, omdat je daarvoor een VPS nodig hebt.

Ik tast verder enigszins in het duister naar de mogelijkheden. Persoonlijk denk ik het meest in de richting van een eenvoudig webhosting pakket. De vraag voor mij is of er iets soortgelijks als Nextcloud bestaat, maar dan toegespitst hierop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 13:45
Ik denk dat je voldoende kan vinden in het forum hier [Cloud storage] "Stack" van TransIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:09

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Je NAS gebruiken, en die naar buiten openen, is niet de veiligste manier als je iets in 'de cloud' wilt zetten. Stel je voor dat je huis afbrandt, en je NAS weg is.

Op zich zou een webhostingpakket prima kunnen. Of een eigen (managed) VPS als je complete software zoals NextCloud o.i.d wilt installeren. Maar dat laatste kost wel wat.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:22
Nexcloud op een (micro)server/pc/pi4 installeren ;), geen VPS nodig. Als je meteen virtualisatie toepast (esxi of proxmox) dan kun je meerdere servers hosten wat een dikke + kan zijn.

Overigens is het op een aantal synology's mogelijk om Nextcloud te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26

BCC

De betaalde versie van Google drive scant ook geen bestanden. Ik heb net alles verhuisd van betaalde stack en het bevalt me erg goed.. daarvoor had ik nextcloud op een Vps bij transip maar dat liep klem qua disk io

[ Voor 23% gewijzigd door BCC op 14-11-2020 09:43 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 11:42

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

BackBlaze heeft sinds een jaar ook servers in Amsterdam (EU regio) staan. Heb zelf mijn bestanden vanaf mij NAS daar naartoe laten schepen als off-site back-up.

https://www.backblaze.com...rst-european-data-center/ (Blog over EU regio)

https://www.peeringdb.com/net/19785 (Interxion Datacenter in Amsterdam)

[ Voor 5% gewijzigd door SupaHotFire op 14-11-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:10
Wat je ook kunt doen is Nextcloud zelf hosten via Docker. Ik had in het verleden Nextcloud op mijn (zelfbouw) NAS draaien maar wilde van de door mij zelf opgelegde hoge beschikbaarheid af om dat in de lucht te houden voor familie en vrienden. Die gebruikten dat op mijn NAS voor hun off-site backup nadat Crashplan de Friend-backup de nek omdraaide.

Ik heb vanaf de gratis STACK die backups allemaal daarheen geleid; ik gunde mezelf daardoor meer tijd en speelruimte om mijn NAS om te bouwen naar Docker (-compose) i.c.m. Traefik (LetsEncrypt). Die backups draaiden allemaal prima, af en toe succesvol een restore uitgevoerd dus ik was er erg blij mee. Ik ben al voor die tijd klant bij TransIP overigens. Mijn eigen NAS stuurde backups nu ook naar STACK. Het stond daar allemaal encrypted, omdat het gratis was en je daar niet veel van kunt verwachten, ben ik de foto’s en configuratie van mijn NAS ook naar Backblaze B2 gaan backuppen, waar mijn laptops ook al heen backupten.

Ik heb even gekeken naar goedkope alternatieven voor STACK als backup target, maar heb besloten om vrienden en familie naar Backblaze B2 te gaan sturen. Ik zie wat zij aan opslag hebben in mijn STACK-account en bij elkaar zou dat bij Backblaze ongeveer $5,- per jaar kosten.

Jouw behoefte is ook bestandsdeling, maar ik denk dat je met een Docker(-compose) set up met Nextcloud best een veilig alternatief op je NAS kunt bouwen. Nextcloud ondersteunt 2FA volgens mij. DDOS zou ik me niet druk om maken, daar ben je waarschijnlijk niet interessant genoeg voor 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:11
Voorlopig kun je nog gebruik maken van https://filetransfer.kpn.com/ voor het delen van bestanden (maar stack kon meer dan dat). Volgens mij hoef je geen klant te zijn.
Wel beta, zal dus niet eeuwig blijven bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zie Het Online Backup Topic
Je vraag is niet uniek, daar heb je dnek ik voldoende leesvoer voor de komende maand :)

Zelh heb ik bij stack aangegeven dat ik een betaald abo pak. Gaat per maand, dus ik kijk even lekker aan wat de ervaringen van anderen zijn en dan move ik het ws alsnog :)
* The Eagle laat zich niet door een prutsende provider uit het veld slaan :)

[ Voor 47% gewijzigd door The Eagle op 15-11-2020 11:51 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

JKP schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 02:21:
Twee dingen zijn belangrijk voor mij:
  1. Geen scans op bestanden. (De reden waarom veel diensten op voorhand afvallen.)
  2. Toegankelijk voor leken. Bij voorkeur een ervaring die bij benadering gelijkwaardig is aan STACK, Dropbox et cetera.
Dat is een lastige combinatie. Hoe ga je de claim 'geen scans op bestanden' controleren? Je zult een provider daarbij moeten vertrouwen op z'n digitale blauwe ogen, dus beter is het om de boel zelf te encrypten, maar dat gaat niet samen met je tweede punt.

Je NAS open zetten naar internet (gelimiteerd tot een reeks van (NL) IP adressen) is een optie, maar hou daarbij in het achterhoofd dat je zelf verantwoordelijk bent voor backups alsmede je gelimiteerd bent aan je upload snelheid bij het delen van bestanden. DDOS attacks kun je voor een deel mitigeren door gebruik te maken van Cloudflare.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen scans op bestanden: kan voorkomen worden door te zoeken naar providers die het voor data at rest encryptie toestaan om met je eigen encryptiekeys te werken. Dan kan er sowieso niemand bij behalve jijzelf.
Ik weet dat dat op Azure kan. ADLSgen2 ondersteunt het iirc, meen de rest van de storage ook. Kost wel wat uiteraard :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Aanvulling op @The Eagle, bij STACK ben je niet zelf incontrol over de encryption key en TransIP beheert zelf de Nextcloud instanties (waardoor ze dus sowieso overal bij kunnen, decrypted). Als dit een van je zorgen is dan voldeed STACK ook al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Hier is gewoon een centraal topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
*knip*. Nee, dat wordt gezien als spam.

[ Voor 90% gewijzigd door rens-br op 29-01-2021 13:43 ]

Pagina: 1