Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:02
Hallo,

Een paar maanden geleden zijn mijn vriendin en ik verhuisd naar echt huis met eigen dak. Nu is het tijd om er wat zonnepanelen op te leggen. Maar na een paar offertes en wat lezen hier ga ik steeds meer twijfelen. Hopelijk kan iemand mij weer een beetje de goede kant op sturen.

Mijn dak/huis ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6xXIWnG88sQuMOpGU_6gV2Uzds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybVefm6cOJgSWIecslM5DREQ.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien er op een moment een dakraam aan de voorkant komt (zoals bij de buren), wil ik mijn legplan aan de voorkant hetzelfde maken als bij de buren, 7 panelen in een L. Dit is met het oog op gezinsuitbreiding een redelijk harde eis van de baas ;). En dan nog een paneel of 6 op het zuid-westen. Lijkt mij prima toen doen op een omvormer met 2 stringen. Enige schaduw die ik heb is op het dak op het zuid-westen, in het voor- en najaar het laatste uur. Al met al denk ik dat optimizers zichzelf niet terug verdienen.

Ik heb een offerte of 5 ontvangen, en met een omvormer liggen deze tussen de 1,16 en 0,94 €/Wp. Kreeg wel van 2 partijen te horen dat als ik panelen op beide dakdelen zou willen, ik beter optimizers zou kiezen omdat het anders totaal geen opbrengst zou halen.

Als ik zelf wat in het mandje klik bij https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/ komt ik een stuk lager uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVjgqhQzlDJg7orBzXqlhhworFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tVdfFz8gl7atjcF2c1k0xNgH.png?f=user_large.

Wat denken jullie van mijn plan? En als ik nu op bestellen klik van mijn winkelmandje, komt het dan allemaal goed?

PVoutput

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Prima plan.
Advies zonnepanelen

Zelf ff in bedrijf stellen. (moelijk woord voor installatiewizard doorlopen)
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

Die 2 partijen met die optimizers kun je links laten liggen.
De omvormer heeft 2 onafhankelijke ingangen voor de 2 richtingen.

[ Voor 87% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2020 13:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:28

Termy

valt er nog wat te fragge?

Heb je al via Sunny design gekeken welke dimensionering goed uitkomt en of het zo gaat werken? Aangezien je toch een SMA omvormer gekozen hebt kan je het daar perfect proberen

Als je er 2 strings van maakt (1 per oriëntatie) en een omvormer kiest met support voor 2 strings zou het prima moeten werken. Het aantal panelen lijkt me voldoende, zeker zonder schaduw, maar check vooral die website (en de experts hier op het forum na mij :P).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dakraam op zuid :? En dan driekwart van het jaar de zonwering er voor?

Zat er geen meerprijs op extra dakvlak bij Winkelman? Naja, geen idee. Sinds nieuwe website is daar ook de helft van de info verdwenen lijkt het :+

[ Voor 53% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-11-2020 13:58 ]

• s020506
Termy schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:37:
Heb je al via Sunny design gekeken welke dimensionering goed uitkomt en of het zo gaat werken? Aangezien je toch een SMA omvormer gekozen hebt kan je het daar perfect proberen

Als je er 2 strings van maakt (1 per oriëntatie) en een omvormer kiest met support voor 2 strings zou het prima moeten werken. Het aantal panelen lijkt me voldoende, zeker zonder schaduw, maar check vooral die website (en de experts hier op het forum na mij :P).
Bedoel je deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWOFpo7EzO3yrvbCT9eGTzgbHjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/62HowjlCAGZ1Ve5vIAE8HGfe.png?f=fotoalbum_large
kabeltjekabel schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:57:
Dakraam op zuid :? En dan driekwart van het jaar de zonwering er voor?
Zoals gezegd heb ik niet alleen voor het zeggen. Maar ik kom zo ook nog aan genoeg panelen, en de buren hebben het ook, dat maakt het mooi symetrisch.

PVoutput

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:28

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ja, en dan heb je neem ik aan de juiste oriëntatie en helling ingevuld per string. Zolang de energy usability factor rond 100% blijft heb je geen last van aftoppen en kun je kijken of je zelfs naar een kleinere omvormer kan. Als alles groen afvinkt en alle panelen in de string gebruikt worden (je ziet nu in't groen 7/7 en 6/6) dan zou het probleemloos moeten werken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• kabeltjekabel
s020506 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:27:
[...]

Bedoel je deze:
[Afbeelding]

[...]

Zoals gezegd heb ik niet alleen voor het zeggen. Maar ik kom zo ook nog aan genoeg panelen, en de buren hebben het ook, dat maakt het mooi symetrisch.
Dat is dan wel met andere panelen dan uit je eerdere winkelmandje?

Qua dakramen heb je tegenwoordig ook mooie dakramen die precies de maat van een zonnepaneel hebben 8)

• s020506
kabeltjekabel schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:48:
[...]

Dat is dan wel met andere panelen dan uit je eerdere winkelmandje?
Ehm, ja, denk het wel. Heb redelijk lang met allerlei panelen lopen klooien. Maakt niet veel uit denk ik, toch?

PVoutput

• kabeltjekabel
s020506 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:59:
[...]

Ehm, ja, denk het wel. Heb redelijk lang met allerlei panelen lopen klooien. Maakt niet veel uit denk ik, toch?
In dat winkelmandje zat voor 4225 Wp aan panelen, in die simulatie heb je iets van 4550 gebruikt. Als je daadwerkelijk 325 Wp panelen gaat doen kun je waarschijnlijk ook prima met een 3 kW omvormer af.

• s020506
kabeltjekabel schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:03:
[...]

In dat winkelmandje zat voor 4225 Wp aan panelen, in die simulatie heb je iets van 4550 gebruikt. Als je daadwerkelijk 325 Wp panelen gaat doen kun je waarschijnlijk ook prima met een 3 kW omvormer af.
Goed punt. Ga ik nog even naar kijken.

Edit: of ik slinger er 355 Wp panelen. Keuzes keuzes...

[ Voor 7% gewijzigd door s020506 op 13-11-2020 19:04 ]

PVoutput

• s020506
Inmiddels ben ik een aantal offertes verder en ik iemand gevonden voor een goede prijs 14 keer een 320 Wp paneel wil plaatsen, 7 aan de voorkant en 7 aan de zijkant. Dat is allemaal prima, alleen de omvormer is me nog niet helemaal duidelijk.

Hij werkt met Growatt, en kan of een 3600 of een 4200 ophangen. Het voordeel van 3600 is dat deze op de groep van de droger kan (die op zolder staat) en die dan nog gebruikt kan worden.

Is er dan nog een reden om voor de grotere omvormer te gaan? Of zie ik nog iets over hoofd? Tips en feedback is welkom :)

PVoutput

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
Ik snap nog steeds niet waarom zo weinig installateurs even de moeite nemen om de boel te simuleren met Sunnydesign.
Maar goed, het antwoord is simpel. Die 3.6 kW omvormer is prima. Topt niet of nauwelijks af.
Een 4.2 kW model raad ik pas aan als het er meer worden dan 8+8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTCu4tvapJCGJ492Duzq1fiAlEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8EuV7HAbktQMdoIUp3zKHmxP.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• s020506
Misschien dat ik hem aan het twijfelen bracht. Hij wist het niet helemaal zeker, en ik ook niet, dus het kan allebei nog. Bedankt voor je antwoord, dan ben ik er wel uit :)

PVoutput

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
Het kan maar waarom zou je het doen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• s020506
busscherski schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:14:
Het kan maar waarom zou je het doen?
Omdat ik me afvroeg of je de kleinere omvormer er wel alles uit zou halen. Ik wist niet zeker of het aftoppen een groot probleem zou zijn of niet.

PVoutput

Pagina: 1