Vraag

• cooledspirit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-12-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een headless PC (dus volledig remote te benaderen) voor virtualisatie (ik denk aan Linux KVM). Hierop zouden XPenology draaien, Openhab, Ubiquity cloud, Plex of een alternatief, enz ... Omdat de domotica er op draait (24/7) zoek ik iets betrouwbaars naar opstelling en componenten toe.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is iets rond de 800€

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een case, een oude voeding (be quiet! Straight Power E9 400W) en 8 HDD uit een vorige NAS opstelling voor storage, eigenlijk moeten moederbord, CPU en geheugen op de schop met extra SSD erbij. Mocht een nieuwe/zuiniger/zwaardere voeding aangewezen zijn, mag dat uiteraard ook.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een degelijk moederbord (is IPMI nodig?), goede CPU (minstens 8 threads, beter 12) en voldoende geheugen (64 Gb ECC?) en 1 of 2 SSD (in RAID voor security ?) in een performante opstelling, bij voorkeur zuinig naar electriciteitsverbruik. Naar GPU toe heb ik geen flauw idee eigenlijk wat best is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vermits dit 24/7 draait is degelijkheid een vereiste en zuinigheid een pro.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Een voorstel naar degelijk (zuinig?) moederbord voor 24/7, cpu, geheugen (ECC?) en SSD opstelling voor het bovengestelde doel. Voor GPU en PSU geen idee. Hartelijk dank alvast !

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 13:59

• PatrickS91
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-04-2022
Koop een raspberry PI en hang daar storage aanvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:26
  • Ik zou die voeding vervangen, deze be quiet! Straight Power E9 400W lijkt me al flink oud.
  • Voor een niet kritische server - de uses cases die ik zie zou ik daar onder scharen - is ECC geheugen niet nodig.
  • Een back-up van files die je niet kwijt wil raken is zinniger dan RAID voor een thuisserver. Wellicht een paar disks in een losse USB dock behuizing (bv. Icy Box IB-RD3621U3 Zwart, er is er ook een voor vier disks) en daar op backuppen?

• cooledspirit
Mijn huidige setup is een goedkoop moederbordje met Pentium CPU waar XPenology op draait, met 8 disks, en de Be Guiet! E9 400W voeding. Vermits dat toch al 24/7 draaide dacht ik dit gewoon up te graden in 1 ruk en zo plaats vrij te maken voor virtualisatie. Dat kan ik niet realiseren met een RPI.

• martyw
cooledspirit schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:23:
Mijn huidige setup is een goedkoop moederbordje met Pentium CPU waar XPenology op draait, met 8 disks, en de Be Guiet! E9 400W voeding. Vermits dat toch al 24/7 draaide dacht ik dit gewoon up te graden in 1 ruk en zo plaats vrij te maken voor virtualisatie. Dat kan ik niet realiseren met een RPI.
Op zich draait KVM wel op een Pi, en de Raspberry Pi 4 heeft een versie met 8GB - dan kom je al een aardig eind voor een paar VM's, zeker als je daar een USB dock voor wat schijven aan hangt. Wel is het zaak alle VM's in ARM architectuur te draaien, als je bijvoorbeeld een Windows VM overweegt zou ik dit niet doen. Ook is het een klus voor hardcore Tweakers, een set-up op basis van een PC is makkelijker te realiseren.

Maar als je voor Docker containers gaat is de Pi goed bruikbaar, daarmee kun je ook prima applicaties isoleren, en heb je minder resources nodig, zie bijvoorbeeld hier voor een uitleg, vervolg hier. Je zou er ook een tweede bij kunnen kopen - dan ben je nog steeds goedkoper uit dan met een nieuwe server.

[ Voor 36% gewijzigd door martyw op 12-11-2020 15:00 ]

• cooledspirit
Sorry, maar de RPI piste is niet meteen wat ik zoek. Ik zoek vooral iets om te kunnen virtualiseren. OpenHab en Plex laten ze elk op een individuele RPI draaien, dus dit lijkt me niet zo virtualiseerbaar.

• martyw
cooledspirit schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:00:
Sorry, maar de RPI piste is niet meteen wat ik zoek. Ik zoek vooral iets om te kunnen virtualiseren. OpenHab en Plex laten ze elk op een individuele RPI draaien, dus dit lijkt me niet zo virtualiseerbaar.
Is er een reden waarom je virtualisatie boven containers wilt? OpenHab, Plex en vele andere toepassingen draaien prima in een Docker container.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 12-11-2020 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooledspirit
Kunnen we het er op houden dat ik niet geïnteresseerd ben in een RPI

• martyw
cooledspirit schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:12:
Kunnen we het er op houden dat ik niet geïnteresseerd ben in een RPI
Zeker. Mijn punt is dat Docker lichter is dan VM's, en ook makkelijker in het onderhoud, en zeker voor thuisservers wordt dat tegenwoordig vaker gebruikt dan VM's - ook op PC servers en NAS.

Voor wat betreft je vraag
  • Als je een PC bouwt voor voor virtualistatie met KVM heb je een paar GB RAM nodig voor het Linux server OS en KVM, daarboven per VM nog een paar GB per VM - bijvoorbeeld voor zeven VM's is 16 GB RAM een richtlijn, als je meerdere zware server processen met veel gelijktijdige gebruikers draait is 32 GB bij deze hoeveelheid VM's beter.
  • CPU gebruik hangt erg af van gebruik, hoeveel gebruikers die tegelijk bijvoorbeeld films streamen verwacht je, in welke resolutie, moeten er ondertitels toegevoegd, etc. ? De Plex documentatie geeft je richtlijnen. De andere apps die je noemt zijn wat lichter - ik denk dat je Plex gebruik bepalend is voor hoeveel CPU power je nodig hebt
Kortom - als je wat specifieker bent in je eisen kunnen we een betere discussie hebben. Het topic wat @gastje01 noemt bevat veel nuttige informatie.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 12-11-2020 23:32 ]

Pagina: 1