Nieuwe voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:59
Hallo,

Ik heb een wat oudere werk / game PC staan, welke ik een lichte upgrade ga geven.

Momenteel bestaat de PC uit:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6600K Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenAsus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenXFX Radeon HD 7870 Double Dissipation Edition€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 66,-€ 132,-
1VoedingenThermaltake Toughpower 750W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 129,85€ 129,85

De upgrade zal bestaan uit:
pricewatch: Intel Core i5-7600K Tray
pricewatch: Corsair Hydro H110i
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G

Dit aangeschaft via V&A alhier.

Nu zit ik alleen met mijn voeding. Dat is echt een oud beestje! Die zit er al vanaf begin af aan in (ergens is 2007-2008 als ik met niet vergis, is steeds 'meeverhuisd' :o ) Doet het nog steeds prima, maar ik vraag me af of dit goed is om de aankomende GXT1660 aan te gaan sturen. Dus het lijkt me beter om een nieuwe voeding erbij te nemen.

Maar wat? Ik ben eigenlijk totaal niet (meer) thuis in voedingen. Alleen wattage en zaken als 'gold / platinum / 80+' etc zegt niet alles. Als ik bij de buren ga kijken, heb ik al snel de neiging om de vinkjes bij 'Excellent' en 'Ultimate' in te vullen, en dan ergens iets van 500-600w te pakken met een leuk gold / platinum / 80+ labeltje erbij. Maar ik denk dat er meer is om op te letten.

Merken als BeQuiet! en Corsair bestempel ik als goed, maar is dat nog zo? Volgens mij is de Corsair VS serie eentje die ik juist NIET moet hebben. Naar wat voor wattage moet ik kijken? Is 500W van een goede kwaliteit voeding voldoende, of juist 600-700W nodig?

Geluidsproductie maakt mij niet zo veel uit. Led / RGB hoeft niet. Modulair wel graag (maar dat is volgens mij vrij standaard tegenwoordig). Budget maakt ook niet zo veel uit, als het het product maar rechtvaardigt (eurootje of €100?).

Heb o.a. bij de buren de test van april 2020 gelezen.
https://nl.hardware.info/...50w-psus-getest-conclusie
Maar dat zijn wel voedingen boven de 700W, en ik vraag me af ik dat nodig heb. Aan de andere kant, als deze nieuwe voeding ook weer 10+ jaren mee mag gaan zoals de huidige, mag ie best wat over hebben voor de toekomst :)

BeQuiet Pure Power serie?
Corsair RM serie?
Of juist heel iets anders?

[ Voor 0% gewijzigd door Pazo op 11-11-2020 14:41 . Reden: typo ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
500 watt is ruim voldoende voor je.
Pak geen be quiet 9 serie.
Fractal is ook prima
Bitfenix is prima
Corsair 550 v2 is ook prima.

• Pazo
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W CM
of iets extra power nemen met
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 600W CM
of
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

Als ik ze vergelijk verschillen ze niet veel van elkaar.
https://nl.hardware.info/...cten/495881-495883-449321
De BeQuiet! CM 600W lijkt iets beter. Corsair geeft 10 jaar garantie tov 5 jaar van BeQuiet!

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Pazo
Na nog wat rond gelezen en vergeleken te hebben, toch gekozen voor de BQ pure power 600w.

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 12-11-2020 08:59 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:04
Geen beste keuze. Afgaan op een review van HWI is als een auto kopen op alleen het uiterlijk. Intern is het verschil tussen de PP11 en RMx 2018 als dag en nacht. pricewatch: Corsair TX550M V2 is aan bijna alle kanten, behalve het geluidsniveau, stukken beter voor een lagere prijs pricewatch: Super Flower Leadex III Gold 550W is aan alle kanten beter voor dezelfde prijs als de PP11.

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 12-11-2020 09:52 ]

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:01

HugoBoss1985

Xenotech

Waarschijnlijk volledig offtopic... maar waarom in hemelsnaam de upgrade van een 6600k naar een 7600k?
Als je het nog niet gedaan had zou ik gewoon die 6600k overclocken, je hebt immers een dikke Scythe koeler.
En het geld van de 7600k in je zak houden, die upgrade gaat je vrij weinig opleveren.

Verder inderdaad verstandig om de voeding te vervangen, ik het het geen 10 jaar aandurven met een voeding.
Alhoewel mijn Corsair met 10 jaar garantie kwam.

[ Voor 70% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-11-2020 10:01 ]

• Pazo
Uszka schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:51:
Afgaan op een review van HWI is als een auto kopen op alleen het uiterlijk.
Nou, volgens mij doet HWI toch wel aardig zijn best om die voedingen goed te testen / meten. Ik hecht wel waarde aan hun reviews. En waarom zou die Corsair TX550M dan beter zijn? Is dat ook terug te vinden in een test of review?
HugoBoss1985 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:53:
Waarschijnlijk volledig offtopic... maar waarom in hemelsnaam de upgrade van een 6600k naar een 7600k?
Als je het nog niet gedaan had zou ik gewoon die 6600k overclocken, je hebt immers een dikke Scythe koeler.
En het geld van de 7600k in je zak houden, die upgrade gaat je vrij weinig opleveren.
Mag je best vragen hoor :) Via V&A van een medetweaker tegen een schappelijk prijsje gekocht. Had zin om eens weer eens te knutselen aan die PC. Gaat toch weer kriebelen als je veel thuis zit ;)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:18:
Mag je best vragen hoor :) Via V&A van een medetweaker tegen een schappelijk prijsje gekocht. Had zin om eens weer eens te knutselen aan die PC. Gaat toch weer kriebelen als je veel thuis zit ;)
offtopic:
Dat ken ik. Ik heb mijn bejaarde Core i7 920 ook nog een 'upgrade' gegeven naar een Xeon X5650 omdat het kan :P

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:01

HugoBoss1985

Xenotech

[...]

Nou, volgens mij doet HWI toch wel aardig zijn best om die voedingen goed te testen / meten. Ik hecht wel waarde aan hun reviews. En waarom zou die Corsair TX550M dan beter zijn? Is dat ook terug te vinden in een test of review?

[...]

Haha, ik snap het dan helemaal want dat kriebelen heb ik zelf ook altijd.
Soms wil je gewoon (aan) een pc bouwen omdat het kan :P

• Uszka
[...]

Nou, volgens mij doet HWI toch wel aardig zijn best om die voedingen goed te testen / meten. Ik hecht wel waarde aan hun reviews.
Kan mij voorstellen dat het voor een leek indruk maakt maar het is echt heel basic. Met hun testmethode gaan ze het kaf niet van het koren scheiden.
En waarom zou die Corsair TX550M dan beter zijn?
Omdat dat zo is als je de voedingen vergelijkt. De Corsair is van veel betere kwaliteit, heeft een beter platform met veel betere spanningsregeling.
Is dat ook terug te vinden in een test of review?
Niet in een review van HWI iig. Dan moet je meer richting reviews op Anandtech of Tomshardware.

• Pazo
Uszka schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:23:
[...]

Omdat dat zo is als je de voedingen vergelijkt.
Sorry maar dit komt een beetje op mij over als onderbuikgevoel? Kan misschien best zo wezen hoor, maar ik baseer mijn keuze op een review / test, en jij zegt nu eigenlijk dat het een slechte voeding c.q. de tests van HWI niet goed zijn en dat die andere voeding beter is 'omdat het zo is' :?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Pure Power 11 is een voeding met ACRF topologie. Dat is enkel interessant tot 500W. Vanaf 500W is de "transient response" niet goed genoeg. De PP11 600W is daarom nooit interessant. Een Corsair TX550M V2 heeft LLC topologie en is wel geschikt op dat vermogen.

HWI voeding reviews zijn helaas niet goed. Dit is een veel betere bron om te starten voor de aankoop van een nieuwe voeding: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• Uszka
Pazo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:47:
jij zegt nu eigenlijk dat het een slechte voeding c.q. de tests van HWI niet goed zijn en dat die andere voeding beter is 'omdat het zo is' :?
Eh, ik heb er ook bij gezet waarom dat zo is of heb je daar overheen gelezen?

• Pazo
Bedankt @Djarune, duidelijk. Ik ga daar eens even inlezen.

• Pazo
Uszka schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:59:
[...]

Eh, ik heb er ook bij gezet waarom dat zo is of heb je daar overheen gelezen?
Ze zegt alleen 'De Corsair is van veel betere kwaliteit, heeft een beter platform met veel betere spanningsregeling.
Waaruit blijkt dat het betere kwaliteit is? Wat bedoel je met beter platform? Waaruit blijkt betere spanningsregeling?

Ik wil niet beweren dat je geen gelijk hebt, maar ik zou ook tegen jou kunnen zeggen dat de BeQuiet beter is. Wat ik zeggen wil is, je kraakt de tests van HWI af, zegt dat een andere voeding beter is, maar komt niet met alternatieve test waaruit dat blijkt?
Maar ik ga me even verdiepen in het voedingen topic, suf dat ik daar niet aan gedacht heb dat we dat hier natuurlijk hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door Pazo op 12-11-2020 11:19 . Reden: typo ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Pazo Je systeem zal geen 350w verbruiken, dus is een goede 400w voldoende.
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W

@Pazo Meer uitleg mbt PP11 500w cm https://www.hardwareluxx....w-cm-im-test.html?start=1

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 12-11-2020 12:44 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
Pazo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:09:
[...]

Waaruit blijkt dat het betere kwaliteit is?
Een blik werpen op de gebruikte caps zegt al genoeg.
Wat bedoel je met beter platform?
dat het Great Wall LLC+SR+ DC-DC platform in de Corsair beter is dan het FSP Raider ACRF+DC-DC platform in de bq.
Waaruit blijkt betere spanningsregeling?
Het is een gegeven dat LLC een beter spanningsregeling heeft dan ACRF, met name de transient response. ACRF is nauwelijks beter dan double forward en is alleen nuttig om de efficiëntie te verbeteren.
Pagina: 1