Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mijn vraag
Mijn vader wilt een bedrag aan mij schenken wat hoger is dan de eenmalig belastingvrije bedrag en het wordt niet gebruikt voor een studie of voor een huis.
Van een kennis hoorde ik dat dit kan als mijn vader d.m.v. een “lening” dit aan mij geeft en de rente+af te betalen bedrag onder de jaarlijkse belastingvrije bedrag houdt. Waardoor hij mij elke jaar de rente+af te betalen bedrag “schenkt”.

Dus b.v.:
Vader “leent” mij 75k en houdt een rente aan van 4,1%. Totaal dus €78.075. De belastingvrije schenkingsbedrag elke jaar van ouder aan kind is nu €5515.
Op een leenovereenkomst stellen we op dat ik elke jaar €5515 aflost. Dit is dan de jaarlijkse schenking wat hij mij geeft en in feite betaal ik niks terug en heeft hij mij 75k belastingvrij geschenkt.

De vraag is: klopt dit allemaal?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:51

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ja dat kan, maar laat je wel goed adviseren hierover. Zolang het belastingontwijking is, is het toegestaan maar je wilt niet terecht komen bij belastingontduiking. Dat is namelijk strafbaar.

En denk eraan; je hebt dus wel een lening lopen van 75k. Ik weet niet of je nog van plan bent om een hypotheek o.i.d. te nemen binnenkort, maar daarbij moet je dit soort dingen wel opgeven.

[ Voor 33% gewijzigd door Icephase op 10-11-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

In pricipe kan dat ja.. Let wel dat de rente marktconform moet zijn. (dus niet te laag, en niet te hoog).
Het geld blijft op de balans bij je vader staan (uitstaande lening) waar hij ook gewoon vermogensbelasting over betaald. Het is dus pas een gift op het moment dat jij geen schuldbekentenis meer hebt. (in dit geval dus -5500 euro per jaar).

In principe geeft hij zo 75K over heel vel jaren verspreid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:03

Honesty

kattenneus!

Klopt, volgens mij kan het zelfs onderhands. Hou je wel rekening dat die 4.1% rente ieder jaar weer bij de totaal som komt.
Vader “leent” mij 75k en houdt een rente aan van 4,1%. Totaal dus €78.075. De belastingvrije schenkingsbedrag elke jaar van ouder aan kind is nu €5515.
Het volgende jaar is het restand dus 72.500(ongeveer) en daar komt voor de schenking van weer 4.1% rente bij. Ik zal daarom zeker goed uitzoeken bij de BD wat ze als maximale rente willen zien.
Je bent dan wel heel lang bezig, maar je kan ook eenmalig 26k(oid) schenken en dan de rest op jouw manier.

Festina lente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 08:42
Houd er wel rekening mee dat bij een eventueel overlijden de overige erfgenamen die schuld bij jou kunnen opeisen om de erfenis te verdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:12
niet allemaal (ik baseer me even op de situatie waarbij er een onderhandse lening is en je hypotheekrente wil aftrekken)
FlipFlink schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:41:
Op een leenovereenkomst stellen we op dat ik elke jaar €5515 aflost. Dit is dan de jaarlijkse schenking wat hij mij geeft en in feite betaal ik niks terug en heeft hij mij 75k belastingvrij geschenkt.
Er moet wel echt met geld geschoven worden: jij betaald de rente en je vader geeft het weer terug als "verjaardagsgeld" anders is het gewoon een schenking.

Omdat je jouw vader geen hypotheek geeft mag die hoger zijn dan met zekerheid. Kijk bij meerdere banken (die niet bij elkaar horen) wat de gebruikelijk rente is voor een bepaalde looptijd en maak screenshots als je later vragen krijgt.

Bij andere kinderen inderdaad kijken hoe dit is verdeeld en hoe de erfenis gaat zodat je niet later een schuld open hebt staan bij broers en zussen.

[ Voor 25% gewijzigd door gr8-jen op 10-11-2020 12:01 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:23

Herman

FP ProMod
Voor je ouders lijkt me dit fiscaal niet zo aantrekkelijk... Ze hebben elk jaar een behoorlijke vordering op jou die ze aan moeten geven in hun aangifte IB en dus inkomstenbelasting over verschuldigd zijn.

Daarnaast, zoals hierboven vermeld: vraag je af of je wel zo'n schuld wilt hebben. Welke gevolgen heeft dit voor jou?

Tot slot: Met die constructie ben je wel gevoelig voor wijzigingen op fiscaal gebied. Wat als de wetgeving wijzigt en een dergelijke constructie zeer ongunstig wordt? De vrijstelling van de 'jubelton' is heel mooi. Kijk of je dit niet toch de goedkoopste en beste oplossing is! :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

De rente is natuurlijk niet eenmalig, maar gewoon per jaar. Dus als je niet aflost is het ieder jaar €3112,50 aan rente per jaar.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:12
Als het gaat om geld die ze al vrij hebben liggen en het kind geen jaloerse broers of zussen heeft en het kind niet snel een andere lening nodig heeft zijn er alleen maar voordelen.

Jaren blij mee geweest (ouders ook) maar nu niet meer nodig en ik wil niet gedoe hebben met mijn broer en zus omdat ze minder hadden geleend.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:47
Los van de eerder genoemde vrijstellingen voor een huis of studie, is er ook nog een belastingvrije 'vrije ruimte' voor schenking: https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Je ouders staan vrij om je eenmalig € 26.457 te schenken, mits je jonger dan 40 bent: https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken . Je zou dan de rest middels het principe wat je hierboven noemt kunnen verschuiven.

Let er overigens wel op dat het bedrag van €5515 wat nu ieder jaar vrij staat, mogelijk kan veranderen op lange termijn, zowel omhoog als omlaag. Het is in ieder geval verstandig om eens over die situatie na te denken. Ik zou dat bedrag dan ook niet 'hard' noteren in de overeenkomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 10-11-2020 12:12 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlink
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden. Zitten hele goede dingen tussen.
Wat betreft een hypotheek die ik evt later zou afsluiten: dit betreft een onderhandse lening en neem aan dat dat niet meetelt bij het aanvragen van een hypotheek?

En de jubelton regeling is erg handig maar ik ben niet van plan om alles binnen twee jaar aan een huis of verbouwing uit te geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Dat is geen juiste aanname; geldverstrekkers willen weten of je schulden hebt en die heb je in dit geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@FlipFlink Onderhandse lening moet je gewoon ook opgeven bij een hypotheek aanvraag. Heeft uiteindelijk invloed.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:24

Croga

The Unreasonable Man

FlipFlink schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:37:
Wat betreft een hypotheek die ik evt later zou afsluiten: dit betreft een onderhandse lening en neem aan dat dat niet meetelt bij het aanvragen van een hypotheek?
Waarom zou dat niet mee tellen? Het is gewoon een lening. Of dat nou onderhands of bovenhands is. Of je nou geld leent van een bank, van de DUO, van je vader of van een loanshark, een lening is een financiele verantwoordelijkheid en ben je dus verplicht op te geven bij het aanvragen van een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:23

Herman

FP ProMod
FlipFlink schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:37:
Wel dus ;)
En de jubelton regeling is erg handig maar ik ben niet van plan om alles binnen twee jaar aan een huis of verbouwing uit te geven..
Je kunt de jubelton ook gebruiken om een bestaande hypotheek-lening af te lossen! :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:19
Met 4.1% rente per jaar en 5515 schenking per jaar duurt het 21 jaar voor je volledig eigenaar bent van de 75k.
Als je ouders simpelweg elk jaar 5515 schenken duur dat maar 14 jaar.

(als mijn Excel zich niet vergist ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dit heet Schenken op Papier, zie ook de site van de BD.

Hier ook een linkje met wat "valkuilen" of waar je rekening mee dient te houden.

De vraag is of een papieren schenking belastingtechnisch met de voorgestelde wijzigingen van box 3 per 2022 nog interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlink
  • Niet online
Hmmm..toch behoorlijk lastig als ik het zo zie. Is er een andere manier om dit mij belasting vrij in één keer te schenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:39
FlipFlink schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:48:
Hmmm..toch behoorlijk lastig als ik het zo zie. Is er een andere manier om dit mij belasting vrij in één keer te schenken?
Waarom moet het in een keer? Je kan prima ieder jaar de maximale vrije schenking doen. En dan straks als je een huis koopt de rest, of mis ik iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlink
  • Niet online
CornermanNL schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:02:
[...]

Waarom moet het in een keer? Je kan prima ieder jaar de maximale vrije schenking doen. En dan straks als je een huis koopt de rest, of mis ik iets ?
Dat ligt een beetje persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee, dat is er simpelweg niet. De belastingdienst is vrij stellig met zijn regels, schenken boven een bepaald bedrag kost nu eenmaal geld.
Er zijn constructies mogelijk zoals een lening waarbij aflossing en rente teruggeschonken wordt maar daar kleven ook heel wat nadelen aan, zorg dat het heel duidelijk is wat die nadelen zijn voor je daar aan begint. Je ziet er heel wat jaar aan vast en bij overlijden of bij het aanvragen van een hypotheek of andere vorm van krediet zitten er heel wat haken en ogen aan.
Een andere constructie is scheking op papier, waardoor er rente betaald moet worden vanuit de schenker naar de ontvanger. De daadwerkelijke schenking wordt pas jaren later gedaan. Hierdoor kan je gedurende langere tijd veel belasting besparen. Echter krijg je het geld dan niet nu.

De makkelijkste optie is simpelweg schenkbelasting betalen. Je kan gebruik maken van de eenmalig verhoogde vrijstelling, als je daar niet eerder aanspraak op hebt gemaakt, en betaald dan 10% over het bedrag boven de vrijstelling.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Natuurlijk maar dan mag jij of je ouders wel schenkbelasting aangeven en aftikken. Hou rekening met minimaal 10% boven op de vrijstelling.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:27

Haan

dotnetter

Honesty schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:54:
Natuurlijk maar dan mag jij of je ouders wel schenkbelasting aangeven en aftikken.
Het is de ontvanger van de schenking die de belasting betaalt.
Bij het ontvangen van een schenking van 75k van je ouders zou je een kleine 7k aan belasting mogen aftikken, of een kleine 5k als je het bedrag van eenmalig schenking nog af mag trekken.

[ Voor 14% gewijzigd door Haan op 10-11-2020 17:03 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:48
Als je deze constructie wil toepassen zonder dat het een hypotheek is, dan zou ik gewoon nu jaarlijks de maximaal gestelde vrijstelling laten schenken en zodra je een huis koopt een familiehypotheek aangaan bij je ouders.

Het is behoorlijk lastig, maar het kan jou en je vader een hoop (financiëel voordeel en/of gedoe) opleveren, mits het tenminste als hypotheek wordt ingezet. Als je deze route zou willen bewandelen, maar je vind wat hier je wordt verteld al lastig. Vraag dan bijv. gewoon een hypotheek- / financieel- / belastingadviseur om samen dit uit te werken. Als je het goed regelt dan kan het mogelijke gedoe tot een zeldzaam risico gebracht worden en het financiële voordeel groot genoeg om ook de kosten van adviseur te verantwoorden.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 10-11-2020 17:10 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Haan schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:01:
[...]

Bij het ontvangen van een schenking van 75k van je ouders zou je een kleine 7k aan belasting mogen aftikken, of een kleine 5k als je het bedrag van eenmalig schenking nog af mag trekken.
De schenker kan ook de belasting betalen. Alleen wordt er dan meer belasting betaald omdat over het belastingdeel ook weer belasting betaald moet worden..
Stel de netto te ontvangen schenking is 75k dan kan je het als volgt doen;

Eenmalige belastingvrije schenking van 26k
Nog 49k belastingvrij te schenken. Stel belasting is 10k dan moet de schenker dus eigenlijk zo'n 60k aftikken. Ontvanger krijgt 49k en belastingdienst 11k (want over die 10k moet ook weer schenkbelasting betaald worden).

De bedragen zijn een beetje fictief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Haan schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:01:
[...]

De gever mag ook belasting betalen, sterker nog bij de aangifte van de schenkbelasting mag je als begiftigde aangeven dat de gever de schenkbelasting betaald, geen idee wat er dan gebeurd als de schenker geen belasting wil afdragen:) Wij hebben destijds gekozen om de schenkbelasting zelf te betalen hoewel we discussie verwachtte, helaas ook gekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Honesty op 10-11-2020 19:08 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Tehh schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:25:
[...]

De schenker kan ook de belasting betalen. Alleen wordt er dan meer belasting betaald omdat over het belastingdeel ook weer belasting betaald moet worden..
Stel de netto te ontvangen schenking is 75k dan kan je het als volgt doen;

Eenmalige belastingvrije schenking van 26k
Nog 49k belastingvrij te schenken. Stel belasting is 10k dan moet de schenker dus eigenlijk zo'n 60k aftikken. Ontvanger krijgt 49k en belastingdienst 11k (want over die 10k moet ook weer schenkbelasting betaald worden).

De bedragen zijn een beetje fictief.
Je snapt er niet zo veel van volgens mij
netto ontvangen schenking is 75k en ouders betalen alles.
Schenking is 75k-26k is 49k
€49k-10% belasting. ongeveer 44.500, TS krijgt 44.500+26k=€ 70.500

ik zie je fout het is 10% ipv 10k

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Honesty schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:00:
[...]

Het rekenvoorbeeld klopt misschien niet, maar de strekking wel: als de schenker de belasting betaalt, moet deze ook schenkbelasting betalen over de schenkbelasting. Dit omdat de belasting wordt gezien als onderdeel van de schenking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:23:
[...]

Het rekenvoorbeeld klopt misschien niet, maar de strekking wel: als de schenker de belasting betaalt, moet deze ook schenkbelasting betalen over de schenkbelasting. Dit omdat de belasting wordt gezien als onderdeel van de schenking.
klopt bij mijn voorbeeld ook, alleen blijft er dan best veel over vanaf een 75k schenking 70k op zulke bedragen is het bijna verwijtbaar wie de belasting betaald. Je kan zelfs nu in november een schenking doen van 5,5k en daar volgend jaar de schenkbelasting over betalen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
FlipFlink schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:41:
Dus b.v.:
Vader “leent” mij 75k en houdt een rente aan van 4,1%. Totaal dus €78.075.
De vraag is: klopt dit allemaal?
Nee. Hoe kom je aan dat "totaalbedrag"? Ik snap het wel maar het klopt dus niet. Die 3000+ euro rente betaal je elk jaar en niet 1-malig zoals je schijnt te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kan je niet beter gewoon bij de bank lenen en je ouders hoofdelijk aansprakelijkheid laten meerekenen. Dan kan je meer hypotheek krijgen en kan je de schenking gewoon maximaal per jaar doen. Weet niet hoeveel je gekort komt, maar met je voorbeeld van 75k extra, krijg je dus een schenking van meer dan 200k. Weet niet hoeveel je zelf verdient, maar met een modaal salaris kan je al bijna 200k lenen. Voor minder moet je toch ook een fatsoenlijke woning kunnen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:01

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat, en volgens mij wil je gewoon netjes in 1x die schenkbelasting aftikken, anders ben je jaren bezig, en win je alsnog weinig.

First off: je geeft niks in hypotheek, dus dit is een gewone onderhandse lening, en dan heb je het gauw over 5+ % rente, zo niet 10. Die rente betaal je ieder jaar over het nog openstaande bedrag, dat gaat hier dan om 3k+ per jaar. Als je vader je dat weer terugschenkt gaat dat af van wat hij mag schenken, dus de 'aflossing' gaat dan een stuk trager, met 2k per jaar die je dan nog mag aflossen ben je eeuwen bezig. Ondertussen staat dat bedrag wel bij je pa open, en betaalt hij er belasting over, a 1 tot 2 % vermogensbelasting... per jaar.

Daarnaast hou je het probleem dat het een lening blijft, en dat geeft complicaties als je ouders overlijden, jij een hypotheek wilt afsluiten of als je familie-ruzie krijgt (nee, dat krijg je niet, maar hou er toch even rekening mee).
1x 10% aftikken over het hele bedrag boven 25k is misschien zo slecht nog niet als het geld echt naar jou over moet.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Honesty schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:00:
[...]

Ik denk eerder dat jij mij niet snapt dan dat ik het niet snap...
De bedragen zijn fictief, als je het even invult op de site van de belastingdienst zie je dat de schenker € 80.393 moet schenken. De ontvanger krijgt 75k en de rest is voor de belastingdienst. Geen 10k, maar zoals ik al aangaf waren de bedragen fictief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Tehh schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:48:
[...]

Ik denk eerder dat jij mij niet snapt dan dat ik het niet snap...
De bedragen zijn ficties, als je het even invult op de site van de belastingdienst zie je dat de schenker € 80.393 moet schenken. De ontvanger krijgt 75k en de rest is voor de belastingdienst. Geen 10k, maar zoals ik al aangaf waren de bedragen fictief.
je hebt gelijk maar als je fictieve bedragen zoveel afwijken van de werkelijke bedragen kan je mij mijn vergissing hopelijk al te kwalijk nemen. je vergat ook fictief de vrijstelling mee te nemen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Honesty schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:52:
[...]

je hebt gelijk maar als je fictieve bedragen zoveel afwijken van de werkelijke bedragen kan je mij mijn vergissing hopelijk al te kwalijk nemen. je vergat ook fictief de vrijstelling mee te nemen.
Nee hoor, even goede vrienden. Ik rammelde het even neer vlak voor het koken... De 26k eenmalige vrijstelling had ik er overigens al wel afgehaald. Vandaar dat er 49k overbleef (uitgaande van een schenking van 75k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlink
  • Niet online
Bart2005 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:29:
[...]

Nee. Hoe kom je aan dat "totaalbedrag"? Ik snap het wel maar het klopt dus niet. Die 3000+ euro rente betaal je elk jaar en niet 1-malig zoals je schijnt te denken.
Nee klopt. Dat was een cruciale denkfout van mij.

Sowieso ga ik het nog even bespreken met een accountant hoor. Maar nu ik dit een beetje lees van jullie neig ik inderdaad meer naar gewoon dat 10% schenkingsbelasting aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Laatst online: 12:48
FlipFlink schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:07:
Sowieso ga ik het nog even bespreken met een accountant hoor. Maar nu ik dit een beetje lees van jullie neig ik inderdaad meer naar gewoon dat 10% schenkingsbelasting aftikken.
Dat is wel de makkelijkste oplossing.

Je kan ook een mengvorm kiezen. (als je toch een accountant inhuurt mag die ook wel wat meer voorbeelden doorrekenen ;))
1. Deel gift met eenmalig verhoogde vrijstelling à € 26.457 (in 2021 € 26.774) Schenkbelasting: € 0
Over blijft dan € 48.543 dat je nog van je ouders wil krijgen.
2. Deel lening waarbij de rente en aflossing de komende jaren uit de vrijstelling schenkbelasting komen. Bijvoorbeeld 20.000 Schenkbelasting: uiteindelijk € 0
3. Deel gift waarvoor ineens de schenkbelasting wordt afgetikt. € 28.543. Schenkbelasting € 2.558 (bij betalen belasting door schenker)

Dan moet je dus een constructie maken waarbij je € 20.000 leent van je ouders en de jaarlijkse rente en aflossing betaalt uit het jaarlijks vrijgestelde schenkbedrag. (€ 5.515 in 2020 en alweer € 5.581 in 2021)
Bij een rente van 4% ben je dan binnen 4 jaar klaar met aflossen en dan heb je in totaal maar € 2.558 aan schenkbelasting betaald in plaats van € 5.393

Dat gaat een stuk sneller dan de 21 jaar die @pieter.a berekende bij puur 75k lening met aflossing+rente uit vrijstelling.

disclaimer: ik ben geen rekenwonder, ik laat mijn voorbeeld graag door heldere lichten narekenen ;)

edit: volgens mij haalt de rekentool van de belastingdienst bij punt 3 er meteen de jaarlijkse vrijstelling al vanaf. dat gaat niet echt op in ons voorbeeld omdat wij die jaarlijkse vrijstelling juist voor aflossing en rente willen gebruiken. Dan zou de werkelijke belasting op punt 3 dus iets hoger uitkomen.

[ Voor 24% gewijzigd door daan! op 10-11-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:44
Icephase schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:43:
Ja dat kan, maar laat je wel goed adviseren hierover. Zolang het belastingontwijking is, is het toegestaan maar je wilt niet terecht komen bij belastingontduiking. Dat is namelijk strafbaar.

En denk eraan; je hebt dus wel een lening lopen van 75k. Ik weet niet of je nog van plan bent om een hypotheek o.i.d. te nemen binnenkort, maar daarbij moet je dit soort dingen wel opgeven.
TS en vader zouden wel eventueel laten vastleggen dat in toekomstige jaren x bedrag word kwijtgescholden/geschonken. Kan is dat het dan veel minder tot niet op je leen capaciteit weegt.

[ Voor 7% gewijzigd door klaasvaak1853 op 10-11-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:21
FlipFlink schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:07:
[...]

Nee klopt. Dat was een cruciale denkfout van mij.

Dat is wel de meest eenvoudige manier waarmee je in één keer van aan het gedoe af bent. Bovendien is het geld bij je vader dan ook niet meer in box 3. Als zijn box 3 saldo boven een ton is, dan moet hij daar jaarlijks 1,4% belastingen over betalen (percentage 2021). Met die schenking bespaart je vader dat geld ook weer ieder jaar.

(Bovendien houd je zo nog ruimte om in de toekomst extra schenkingen binnen de vrijstelling te ontvangen, wat ook wel prettig is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Houdt er wel rekening mee, dat als je van de eenmalige vrijstelling van 26k gebruik maakt, je geen gebruik meer mag maken van de "jubelton".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 19:40
Aangezien we bijna rond de jaarwisseling zitten, kan er gebruik gemaakt worden van eenmalig 26K dit jaar, januari 5500 (jaarlijkse vrijstelling) en dan over de rest 10%.
Daarnaast het huis laag laten taxeren omdat het in bewoonde staat verkocht wordt.
Wat je daarnaast nog zou kunnen doen is dat je ouders bijvoorbeeld 80% van de woning aan jou schenken en de laatste 20% wel koopt van hen. Die 20% kan je overhevelen naar jou doordat ze een stevige huur "moeten" betalen. (verhouding schenken / kopen zou ik in overleg met accountant finetunen, mede omdat je vertelde dat beide ouders kanker hebben denk ik dat je zoekt naar de optimale verhouding. Het zal voor sommigen wat zakelijk klinken, maar los van het hebben van zieke ouders, wat verschrikkelijk is, zoekt TS hier naar de optimale mogelijkheid om het geld van zijn ouders over te hevelen met zo min mogelijk belasting. Het blijft gewoon een zakelijk transactie, en er is niets mis mee om daar het optimum in te zoeken binnen de huidige regels)

Beetje grijs gebied misschien, maar de huren zijn tegenwoordig overal hoog, dus is het prima te verdedigen dat ze een stevige huur betalen.
(Als je ouders de inboedel ook vast schenken, kan je het huis gemeubileerd verhuren, dan kan je meteen de huur nog wat opschroeven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Laatst online: 12:48
ybos schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:39:
Aangezien we bijna rond de jaarwisseling zitten, kan er gebruik gemaakt worden van eenmalig 26K dit jaar, januari 5500 (jaarlijkse vrijstelling) en dan over de rest 10%.
Dan kan je beter dit jaar 5515 doen en komend jaar 26.774.
Beide bedragen zijn in 2021 hoger dan in 2020, maar het grootste bedrag zal absoluut gezien het meest stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
daan! schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:18:
[...]

Dan kan je beter dit jaar 5515 doen en komend jaar 26.774.
Beide bedragen zijn in 2021 hoger dan in 2020, maar het grootste bedrag zal absoluut gezien het meest stijgen.
Goeie. Qua schenkbelasting zal het niet veel schelen, maar alle beetjes helpen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als dat het idee was, dan hadden ze toch net zo goed schenken niet kunnen belasten?

Uitgangspunt is: als je geld schenkt, is er belasting verschuldigd.

Daarop heb je dan de normale jaarlijkse en eenmalige vrijstellingen. Verder zijn er nog bijzondere vrijstellingen, zoals de "jubelton"....

Laat ik de vraag andersom stellen: waarom zou deze belasting in jouw ogen niet betaald hoeven worden in jouw geval? Daar zal dan toch een bijzondere reden voor moeten zijn, lijkt mij.

Een lening is overigens geen schenking. Jij krijgt het geld wel op dat moment beschikbaar, maar hebt in principe gewoon een terugbetalingsplicht en moet rente betalen. Die rente is waarschijnlijk dermate laag, dat je die elk jaar belastingvrij geschonken kunt krijgen. Dan heb je het geld dus gratis ter beschikking, maar het is nog steeds een lening. Dit wordt vaak ingezet om "een voorschotje" op de erfenis te kunnen nemen. Bij overlijden van de schuldeiser gaat de vordering gewoon over op zijn erfgenamen en wordt dan vereffend bij de verdeling van de erfenis.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-11-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:21
ybos schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:39:
Daarnaast het huis laag laten taxeren omdat het in bewoonde staat verkocht wordt.
Waar komt die woning ineens vandaan? En de rest van het verhaal? Op basis van de info in dit topic was ik er vanuit gegaan dat er juist geen woningen in het spel zijn. Maar misschien dat er uit andere topics meer context te halen is.

Als dat het geval is, dan zijn er uiteraard veel meer mogelijkheden die soms ook veel interessanter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:54:
[...]

Waar komt die woning ineens vandaan? En de rest van het verhaal? Op basis van de info in dit topic was ik er vanuit gegaan dat er juist geen woningen in het spel zijn. Maar misschien dat er uit andere topics meer context te halen is.

Als dat het geval is, dan zijn er uiteraard veel meer mogelijkheden die soms ook veel interessanter zijn.
:X |:( Volgens mij haal ik 2 topics door elkaar... Excuus!
Pagina: 1