Vraag

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Probleemstelling:
Als ik met mijn Nokia 8.1 verbonden ben met de AVM Fritz!Repeater 3000, dan klapt zowel de WiFi als de mobiele connectie van deze telefoon er uit en herstart op de telefoon zowel de wifi als de mobiele netwerk verbinding (zowel data als gewoon netwerk). Dit probleem heb ik op geen van de andere telefoons, maar het vreemde is dat ik dit probleem niet heb als of direct verbonden ben met de modem (Fritz!Box 7581) of de andere repeater (FRITZ!Repeater 1750E).
Als programmeur kan ik het niet echt hebben, maar dit probleem lijkt een aantal weken geleden plotseling te zijn ontstaan, zonder dat er iets gewijzigd is in het netwerk.

Vraag

Hoe kan ik het bepalen welk onderdeel defect is, de telefoon (nokia 8.1) of de mesh node (Fritz!Repeater 3000)? Wat zijn nog testjes die ik uit kan voeren.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mesh Wi-FI Netwerk componenten:
  • AVM FRITZ!Box 7581 (in meterkast huis) FRITZ!OS: 07.13
  • AVM FRITZ!Box 7590 (in meterkast huis) FRITZ!OS: 07.21
  • AVM FRITZ!Repeater 1750E (op zolder) FRITZ!OS: 07.20 07.21
  • AVM FRITZ!Repeater 3000 (achter in het huis voor netwerk in huiskamer en tuin) FRITZ!OS: 07.20 07.21
Bekabelde netwerk componenten:
  • Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E
  • 2x Netgear GS308E
Gedeelte van de WiFi clients:
  • Nokia 6 (2018) (android 10)
  • Nokia 7.2 (android 10)
  • Nokia 8.1 (android 10)
De AVM onderdelen zijn als Wi-Fi Mesh netwerk ingesteld met een bekabelde backhaul.

Mesh WiFi netwerk instellingen:
frequency bandchannel
2,4GHz (alle devices)1 (readonly) (ingesteld op 7581)
5GHz (modem + 1750e)64 (readonly) (ingesteld op 7581)
5GHz I (alleen de Fritz!Repeater 3000)auto (readonly) (komt op 44, (lijkt gelimiteerd te zijn tussen 44 en 64 door de instelling in de master)) (komt op 64)
5GHz II (alleen de Fritz!Repeater 3000)auto (readonly) (komt op 100)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de AVM Fritz!Repeater 1750E en de AVM Fritz!Repeater 3000 omgewisseld en dan heb ik het probleem in plaats van in de woonkamer op de zolder. Het lijkt dus dat het alleen bij deze combinatie gebeurd. Ik heb op geen van de andere WiFi clients dit probleem.
Ik heb bij developer opties geprobeerd met "Mobile Data Always active" aan en uit, maar dit maakt geen verschil.

Todo lijst
Doning lijst
Done lijst

[Voor 49% gewijzigd door MetalfanBlackness op 03-01-2021 12:15. Reden: geen wijzigingen netwerk, firmware versies toegevoegd, todo lijstje]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Alle reacties

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-03 23:58

lSltAlKeR

Time destroys everything!

SSID hetzelfde op de 2,4 Ghz als de 5,0 Ghz of verschillend?
Firmwares van de fritzen up to date?

Ik ga er vanuit dat je netwerk alsvolgt is bekabeld.

7581 > GS116E en daar achter op en van die 15 porten de 2 netgears direct gekopeld en niet unmanaged aan unmanaged.... want dat gaat ook problemen opleveren met een intelligentere smart managed switch als je die dan weer doorlust....

Speedtouch freak

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MetalfanBlackness schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:08:
...
Vraag

Hoe kan ik het bepalen welk onderdeel defect is, de telefoon (nokia 8.1) of de mesh node (Fritz!Repeater 3000)? Wat zijn nog testjes die ik uit kan voeren...
In ieder geval is je repeater stuque. Hij zou whatever de client uitspookt, niet mogen crashen.
Draai je de laatste firmware? Zo niet: updaten. Zo ja: bug aanmelden bij AVM
En je zou natuurlijk in de log files van het apparaat kunnen kijken of daar iets zinnigs gemeld wordt.

Verder zou het kunnen zijn dat ook je nokia niet helemaal lekker is. Doet-ie hetzelfde als je 'm reset naar factory defaults?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Misschien zit die repeater wel op een kanaal waar de nokia niet mee kan omgaan?

CISSP! Drop your encryption keys!

• MetalfanBlackness
  • Niet online
lSltAlKeR schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:42:
SSID hetzelfde op de 2,4 Ghz als de 5,0 Ghz of verschillend?
Firmwares van de fritzen up to date?
Alle SSID's zijn hetzelfde en de hebben allemaal de laatste firmware (7.20 voor de repeaters en 7.14 voor de modem).

7581 > GS116E en daar achter op en van die 15 porten de 2 netgears direct gekopeld en niet unmanaged aan unmanaged.... want dat gaat ook problemen opleveren met een intelligentere smart managed switch als je die dan weer doorlust....
Ik denk heb deze wel doorgelust, maar heb daar nog geen problemen mee ondervonden als ik geen wijzigingen doe. Ik probeer mijn netwerk in vlan's onder te verdelen en ik weet niet of ik dan nog kan zorgen dat bepaalde zaken niet bij elkaar mogen komen. Ik zal mijn netwerk aanpassen om er 100% zeker van te zijn dat dit niet ergens problemen op geeft.
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:46:
[...]

In ieder geval is je repeater stuque. Hij zou whatever de client uitspookt, niet mogen crashen.
Draai je de laatste firmware? Zo niet: updaten. Zo ja: bug aanmelden bij AVM
En je zou natuurlijk in de log files van het apparaat kunnen kijken of daar iets zinnigs gemeld wordt.
Mijn repeater vertoond zelf eigenlijk geen problemen, de WiFi verbindngen met alle andere devices blijft gewoon doorgaan en in de log van de 3000 repeater is niets terug te vinden. Alleen de telefoon verbreekt de verbinding met de WiFi en het mobiele netwerk (dus af en toe ben ik mijn telefoon gesprek kwijt).
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:46:
[...]
Verder zou het kunnen zijn dat ook je nokia niet helemaal lekker is. Doet-ie hetzelfde als je 'm reset naar factory defaults?
Dit ben ik vergeten te melden ik heb nog geen factory reset gedaan, wel wat andere acties die ik vanuit Nokia heb doorgekregen, zal deze zo snel mogelijk er bij zetten. Ook komt dit op mijn to test lijstje, zodat ik dit kan gaan uitsluiten.
laurens0619 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 07:14:
Misschien zit die repeater wel op een kanaal waar de nokia niet mee kan omgaan?
Hier had ik nog niet aan gedacht, ik zal wat andere kanalen proberen. Ik kan in mijn modem (en de repeaters nemen deze settings over), 1x 2.4GHz en 1x 5GHz configureren, terwijl de Fritz!Repeater 3000 2x 5GHz netwerken heeft, de 2e 5GHz wordt normaal gebruikt voor backhaul naar de modem, maar deze gaat automatisch op een kanaal en kan ik niet aanpassen als ik hem als mesh onderdeel gebruik.

• MetalfanBlackness
  • Niet online

Nogmaals goed gelezen wat je schrijft, ik had mijn netwerk inderdaad zo ingedeeld 7581 > GS116E en op 2 verschillende poorten van de GS116E elk een GS308E (ik zie dat ik de E ben vergeten op te schrijven in mijn startpost ).

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-03 19:39
Twee repeaters in een netwerk is nooit een goed idee.
Dan kunnen er layer 2 loops ontstaan, waardoor je hele netwerk onderuit gaat.

Dat is een van de redenen dat er mesh systemen zijn, dat zijn in principe ook repeaters maar daar zorgt de main controller ervoor dat er geen loops ontstaan

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:11:
Twee repeaters in een netwerk is nooit een goed idee.
Dan kunnen er layer 2 loops ontstaan, waardoor je hele netwerk onderuit gaat.

Dat is een van de redenen dat er mesh systemen zijn, dat zijn in principe ook repeaters maar daar zorgt de main controller ervoor dat er geen loops ontstaan
Het gaat hier juist om een mesh systeem (of in ieder geval wat AVM zelf mesh vind) waar de modem/router/7581 de master/main controller is. Is dit dan nog steeds een (mogelijk) probleem?

Het blijft dat het alleen een probleem is op mijn nokia 8.1 waar hij connectie maakt met de fritz!repeater 3000, ongeacht of deze beneden of boven staat.

• Ben(V)
Heb je die twee repeater wel in het Friztbox mesh systeem opgenomen en niet per ongeluk als repeater werkend?

Want je verhaal dat alles plat gaat lijkt wel verdacht veel op de verschijnselen die je krijgt bij een netwerk loop.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:43:
Heb je die twee repeater wel in het Friztbox mesh systeem opgenomen en niet per ongeluk als repeater werkend?

Want je verhaal dat alles plat gaat lijkt wel verdacht veel op de verschijnselen die je krijgt bij een netwerk loop.
Eigenlijk gaat niets plat, behalve mijn Nokia 8.1. Alle devices doen het nog gewoon en geen verbindingen worden verbroken. Alleen de Nokia 8.1 verbreekt de verbinding met zowel de WiFi als het telefoon netwerk (van t-mobile in dit geval).

Bij AVM geeft het blauwe tekentje aan dat ze onderdeel zijn van het mesh netwerk:

• Ben(V)
Tja dat wordt dan weer een ander verhaal, je schrijft in je openings post dat de wifi eruit klapt.
Lijkt me nu dus gewoon een nokia issue.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:14:
Tja dat wordt dan weer een ander verhaal, je schrijft in je openings post dat de wifi eruit klapt.
Lijkt me nu dus gewoon een nokia issue.
Ik ben alleen bang dat als ik mijn telefoon opstuur naar Nokia dat ze zeggen dat ze het niet kunnen reproduceren, daarom probeer ik door middel van jullie hulp achter te komen wat het veroorzaakt.

Het was ook moeilijk of ik dit topic nu bij netwerken of android telefoons zou moeten plaatsen, omdat het alleen een probleem is bij de combinatie.

• Ben(V)
Je kunt nog eens proberen die Fritz!Repeater 3000 terug naar fabrieksinstellingen te zetten.
Ook zou ik die auto instelling uitzetten en gewoon zelf kanalen kiezen.
Denk eraan allemaal verschillende kanalen te kiezen.

En gebeurd het ook als je die Nokia alleen op 2,5Ghz zet of alleen op 5Ghz?

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:38:
Je kunt nog eens proberen die Fritz!Repeater 3000 terug naar fabrieksinstellingen te zetten.
Ook zou ik die auto instelling uitzetten en gewoon zelf kanalen kiezen.
Denk eraan allemaal verschillende kanalen te kiezen.

En gebeurd het ook als je die Nokia alleen op 2,5Ghz zet of alleen op 5Ghz?
Ik heb standaard "Automatically Adopting Settings from the Mesh" aan staan, waardoor de settings op de repeater 3000 read-only zijn.

Ik probeer nu te testen op alleen 2.4GHz (vanuit de modem settings) en als dat geen problemen oplevert alleen 5GHz.

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Heb je adb logcat al geprobeerd? Kon uit je comment niet opmaken of je de log van de router/repeater had gecheckt of die van de telefoon.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
ikt schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:44:
Heb je adb logcat al geprobeerd? Kon uit je comment niet opmaken of je de log van de router/repeater had gecheckt of die van de telefoon.
Heb alleen de log van de 3000 repeater gekeken. Ik zal de log van de andere wifi devices ook eens bekijken, en nog belangrijker de log van de telefoon.

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:22
Ik heb zelf een keer vergelijkbare problemen met een iPad Air gehad in combinatie met een FritzRepeater 1750E, de repeater werkte toen met alle apparaten behalve die specifieke iPad. Het probleem lag toen aan het kanaal wat voor het 5Ghz netwerk van de repeater werd gebruikt. Nadat ik het kanaal had vastgezet op kanaal 100 werkte de wifi wel gewoon op de iPad, mogelijk is dat ook een oplossing voor jou.

Ik had wel af en toe dat die instelling opeens terugging naar de standaardinstelling van welke kanaal er gebruikt moest worden, dus dat is misschien een dingetje om in de gaten te houden.

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-03 21:18
Ik weet dat er bij ons net alle Fritzbox 7530 een update hebben gehad naar 7.21, waar onder andere een aantal hardnekkige WiFi updates in zitten. Heeft bij ons ook klanten van problemen geholpen.

PV Output

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-03 22:08
Ik heb hier ook een AVM-meshnetwerk draaien en heb zelf ook een Nokia (6.1). No Issues.
Je zou sowieso eerst de 3000 kunnen updaten. Hier draait alles op 7.21, ook de 3000.
Verder zou ik (mocht je dat niet hebben) het netwerk voor beide banden hetzelfde noemen.
Ik laat verder alles regelen door de 7590 (kanalen, bandsteering etc) en heb in de repeaters ingegeven dat ze die instellingen moeten overnemen.

Welke WPA-modus heb je ingesteld?

FritzBox 4060 | FritzRepeater 1200AX | 2 x FritzRepeater 3000

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Edje040 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:44:
Ik heb hier ook een AVM-meshnetwerk draaien en heb zelf ook een Nokia (6.1). No Issues.
Je zou sowieso eerst de 3000 kunnen updaten. Hier draait alles op 7.21, ook de 3000.

Dan weet ik ook weer dat ik hier niets van aan moet trekken. Ik check deze pagina regelmatig of er updates zijn, maar blijkbaar is deze niet up-to-date. Ik heb hem nu geüpdatet naar 7.21, want de update was er wel.
Edje040 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:44:
Verder zou ik (mocht je dat niet hebben) het netwerk voor beide banden hetzelfde noemen.
Ik laat verder alles regelen door de 7590 (kanalen, bandsteering etc) en heb in de repeaters ingegeven dat ze die instellingen moeten overnemen.

Welke WPA-modus heb je ingesteld?
Ik laat alles door de 7581 instellen, alles met dezelfde channel en ssid. Nu merk ik dat na de update de automatic channel (nog steeds readonly settings) van 44 naar 64 is gegaan, dit is conform wat er in de 7581 is ingesteld.
Wat betreft de WPA, deze staat op WPA2 (CCMP), dat is de hoogste die ik kan kiezen. De 7581 gaat geen updates meer krijgen, dus ook geen WPA3 meer ondersteunen. Eind januari krijg ik waarschijnlijk glasvezel en dan heb ik een nieuwe modem/router van AVM.

• Edje040
MetalfanBlackness schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:13:
[...]

[...]

Ik laat alles door de 7581 instellen, alles met dezelfde channel en ssid. Nu merk ik dat na de update de automatic channel (nog steeds readonly settings) van 44 naar 64 is gegaan, dit is conform wat er in de 7581 is ingesteld.
Wat betreft de WPA, deze staat op WPA2 (CCMP), dat is de hoogste die ik kan kiezen. De 7581 gaat geen updates meer krijgen, dus ook geen WPA3 meer ondersteunen. Eind januari krijg ik waarschijnlijk glasvezel en dan heb ik een nieuwe modem/router van AVM.
Dat van de WPA klopt inderdaad. De 7581 is EOL en pakt geen WPA3. Wat betreft de kanalen wordt hier het hele spectrum opgezocht en gebruikt. Ik merk dat er zoveel mogelijk voor de hogere kanalen wordt gekozen. Er wordt alleen tijdelijk teruggeschakeld als er een radar actief is.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:08:
Probleemstelling:
Als ik met mijn Nokia 8.1 verbonden ben met de AVM Fritz!Repeater 3000, dan klapt zowel de WiFi als de mobiele connectie van deze telefoon er uit en herstart op de telefoon zowel de wifi als de mobiele netwerk verbinding (zowel data als gewoon netwerk). Dit probleem heb ik op geen van de andere telefoons, maar het vreemde is dat ik dit probleem niet heb als of direct verbonden ben met de modem (Fritz!Box 7581) of de andere repeater (FRITZ!Repeater 1750E).
Als programmeur kan ik het niet echt hebben, maar dit probleem lijkt een aantal weken geleden plotseling te zijn ontstaan, zonder dat er iets gewijzigd is in het netwerk.

Vraag

Hoe kan ik het bepalen welk onderdeel defect is, de telefoon (nokia 8.1) of de mesh node (Fritz!Repeater 3000)? Wat zijn nog testjes die ik uit kan voeren.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mesh Wi-FI Netwerk componenten:
  • AVM FRITZ!Box 7581 (in meterkast huis) FRITZ!OS: 07.13
  • AVM FRITZ!Repeater 1750E (op zolder) FRITZ!OS: 07.20
  • AVM FRITZ!Repeater 3000 (achter in het huis voor netwerk in huiskamer en tuin) FRITZ!OS: 07.207.21
Bekabelde netwerk componenten:
  • Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E
  • 2x Netgear GS308E
Gedeelte van de WiFi clients:
  • Nokia 6 (2018) (android 10)
  • Nokia 7.2 (android 10)
  • Nokia 8.1 (android 10)
De AVM onderdelen zijn als Wi-Fi Mesh netwerk ingesteld met een bekabelde backhaul.

Mesh WiFi netwerk instellingen:
frequency bandchannel
2,4GHz (alle devices)1 (readonly) (ingesteld op 7581)
5GHz (modem + 1750e)64 (readonly) (ingesteld op 7581)
5GHz I (alleen de Fritz!Repeater 3000)auto (readonly) (komt op 44, (lijkt gelimiteerd te zijn tussen 44 en 64 door de instelling in de master)) (komt op 64)
5GHz II (alleen de Fritz!Repeater 3000)auto (readonly) (komt op 100)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de AVM Fritz!Repeater 1750E en de AVM Fritz!Repeater 3000 omgewisseld en dan heb ik het probleem in plaats van in de woonkamer op de zolder. Het lijkt dus dat het alleen bij deze combinatie gebeurd. Ik heb op geen van de andere WiFi clients dit probleem.
Ik heb bij developer opties geprobeerd met "Mobile Data Always active" aan en uit, maar dit maakt geen verschil.

Todo lijst
Done lijst
Dat is toevallig! Ik heb exact hetzelfde met mijn OnePlus 6T! Probleem (telefoon verbreekt alle draadloze verbindingen) treedt op sinds Fritz!OS 7.20 (op o.a. een 7590 en 3000) wanneer de telefoon verbindt met een 5 GHz kanaal van 100 of hoger. Met oude Fritz firmware geen problemen. Zie ook mijn topic hierover op Tweakers. Ook op het OnePlus forum is hier e.e.a. over terug te vinden.

Ben ondertussen al maanden in gesprek met AVM, maar het schiet niet echt op helaas. Ondanks de vele logs die ik gestuurd heb. Ook bij OnePlus logs aangeleverd.

Contact met AVM verloopt altijd via een service medewerker, je komt niet direct bij de developers. Helaas. Met de 7.20 update is er iets verandert aan de AVM kant waardoor dit nu optreedt. Mijn vermoeden zit aan de DFS kant, daar ze in de changelog ook aangeven dat dit is aangepast. Maar hier gaan ze helaas niet op in.

Mijn oplossing is nu 5 GHz kanalen lager dan 100 te draaien. Dan is er geen probleem.

Ben jij al in contact met AVM? Hoe meer mensen het aangeven hoe beter.

FRITZ!Box 7590 en OnePlus 6T compatibiliteitsproblemen?
https://forums.oneplus.co...work-modem.1259057/page-2
https://forums.oneplus.co...rk.1325388/#post-22251768
https://forums.oneplus.co...nt.1281546/#post-21992846

[Voor 3% gewijzigd door zunrob op 13-11-2020 00:01]

• MetalfanBlackness
  • Niet online
zunrob schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:55:
[...]

Dat is toevallig! Ik heb exact hetzelfde met mijn OnePlus 6T! Probleem (telefoon verbreekt alle draadloze verbindingen) treedt op sinds Fritz!OS 7.20 (op o.a. een 7590 en 3000) wanneer de telefoon verbindt met een 5 GHz kanaal van 100 of hoger. Met oude Fritz firmware geen problemen. Zie ook mijn topic hierover op Tweakers. Ook op het OnePlus forum is hier e.e.a. over terug te vinden.

Ben ondertussen al maanden in gesprek met AVM, maar het schiet niet echt op helaas. Ondanks de vele logs die ik gestuurd heb. Ook bij OnePlus logs aangeleverd.

Contact met AVM verloopt altijd via een service medewerker, je komt niet direct bij de developers. Helaas. Met de 7.20 update is er iets verandert aan de AVM kant waardoor dit nu optreedt. Mijn vermoeden zit aan de DFS kant, daar ze in de changelog ook aangeven dat dit is aangepast. Maar hier gaan ze helaas niet op in.

Mijn oplossing is nu 5 GHz kanalen lager dan 100 te draaien. Dan is er geen probleem.
Ergens fijn dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik ga kijken of ik het ook niet meer heb zonder kanaal 100+. Wel jammer is dat 5 GHZ II alleen op 100+ kan staan en dat ik zonder hem de instellingen te laat volgen deze niet uit kan zetten.
Ik zal ook eens contact met AVM opnemen, tot nu toe dacht ik dat het mogelijk een nokia only probleem was, waar ik bewijs voor zocht, ik ga kijken of ik ook in contact kan komen met AVM.

• zunrob
MetalfanBlackness schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:59:
[...]

Ergens fijn dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik ga kijken of ik het ook niet meer heb zonder kanaal 100+. Wel jammer is dat 5 GHZ II alleen op 100+ kan staan en dat ik zonder hem de instellingen te laat volgen deze niet uit kan zetten.

[...]

Ik zal ook eens contact met AVM opnemen, tot nu toe dacht ik dat het mogelijk een nokia only probleem was, waar ik bewijs voor zocht, ik ga kijken of ik ook in contact kan komen met AVM.
Klopt, je moet helaas "adapt settings from mesh master" uitzetten. Je kunt je 5 GHz II radio dan uitzetten. Je zult dan ook meteen zien dat bij je 5 GHz I radio alleen voor auto channel kunt kiezen, en niet zelf een kanaal kunt vastzetten. Lijkt ook een bug te zijn. Ben erg benieuwd naar je resultaten!

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ik heb het probleem niet meer gehad sinds ik het 5 GHZ II netwerk heb uitgezet (de enige die boven kanaal 100 uit kwam). Volgende wat ik wil proberen is alle netwerken op of boven de 100 zetten en kijken of ik dan weer problemen ondervind.

• zunrob
MetalfanBlackness schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:34:
Ik heb het probleem niet meer gehad sinds ik het 5 GHZ II netwerk heb uitgezet (de enige die boven kanaal 100 uit kwam). Volgende wat ik wil proberen is alle netwerken op of boven de 100 zetten en kijken of ik dan weer problemen ondervind.
Kijk, dat lijkt dan exact hetzelfde probleem te zijn als bij mij. Fijn dat het nu werkt. Benieuwd naar de reactie die AVM je geeft.

Overigens, als je alles boven of gelijk aan 100 zet dan verwacht ik dat je het probleem zult ervaren als je telefoon automatisch van de 2.4 GHz band naar de 5 GHz band switcht.

Zou je overigens eens willen kijken of jij het kanaal van de 5 GHz I radio kunt aanpassen? Ik kan alleen de optie "auto channel" kiezen.

[Voor 12% gewijzigd door zunrob op 20-11-2020 14:58]

• Mitch1987w
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-10-2021
In plaats van een nieuw topic te beginnen stel ik mijn korte vraag hier, gezien ik dezelfde hardware heb.

Om een Mesh netwerk te creëren, is het dan voldoende de Repeaters alleen te koppelen aan de Fritzbox OF is het ook nodig om de Repeaters onderling via WPS aan elkaar te schakelen?

Ik heb namelijk een Fritzbox 7590, Fritzrepeater 1750E en Repeater 3000 echter is mijn Wifi Bereik nou niet supersterk verbeterd in huis sinds de aanschaf. In het Meshoverzicht zijn ze verbonden met de 7590.

• Ben(V)
Die Fritz zorgt daar zelf voor.

En wifi is afhankelijk van plaatsing, als die repeaters een slechte connectie hebben naar de main dan valt er ook niets te repeaten.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:15:
[...]

Zou je overigens eens willen kijken of jij het kanaal van de 5 GHz I radio kunt aanpassen? Ik kan alleen de optie "auto channel" kiezen.
Bij mij is dit inderdaad hetzelfde, alleen auto channel.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
MetalfanBlackness schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:59:
[...]

Contact met AVM is er, heb nu ongeveer 4x op en neer gemaild. De persoon die op mijn case is gezet (mr O'Hara) is tot 20 December afwezig, vanwege de complexiteit van het issue gaan ze geen andere support medewerker er op zetten.
Ik heb deze URL's ook meegenomen in mijn contact in de hoop dat ze dit niet als uniek geval zien.

• zunrob
MetalfanBlackness schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:30:
[...]

Contact met AVM is er, heb nu ongeveer 4x op en neer gemaild. De persoon die op mijn case is gezet (mr O'Hara) is tot 20 December afwezig, vanwege de complexiteit van het issue gaan ze geen andere support medewerker er op zetten.

[...]

Ik heb deze URL's ook meegenomen in mijn contact in de hoop dat ze dit niet als uniek geval zien.
Dat is toevallig, dan hebben we dezelfde persoon te pakken. Neil is ook mijn contactpersoon. Volgens mij heb ik al mail contact met AVM sinds eind juli. Overigens wist ik niet dat hij er nu een tijdje niet is, had inderdaad al lang niets meer gehoord.

Goed wel dat je nu ook contact hebt. Kreeg van AVM toch beetje de indruk dat ik de enige ben. Hopelijk lossen ze het snel op.

• Edje040
Neil zou weer terug moeten zijn (20-12).

Nog ontwikkelingen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zunrob
Edje040 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:59:
Neil zou weer terug moeten zijn (20-12).

Nog ontwikkelingen?
Ik vroeg me exact hetzelfde af. Ik heb niets meer gehoord van AVM. Vorige keer, na een telefoongesprek met hem, hem ik verzocht om in direct contact te komen met de ontwikkelaars. Ook daar nog geen reactie op.
@MetalfanBlackness, jij al iets gehoord?

[Voor 5% gewijzigd door zunrob op 03-01-2021 00:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:25
zunrob schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:28:
[...]

Ik vroeg me exact hetzelfde af. Ik heb niets meer gehoord van AVM. Vorige keer, na een telefoongesprek met hem, hem ik verzocht om in direct contact te komen met de ontwikkelaars. Ook daar nog geen reactie op.
Waarom kijken jullie niet naar de logs van de telefoon?

ikt in "Specifieke Mesh node verstoord netwerken specifieke telefoon"

Als je toestel al z'n netwerkverbindingen even verliest dan heeft het er alle schijn van dat er iets crasht. Dat mag sowieso niet op die manier gebeuren, zelfs al doet het Fritz-apparaat iets dat niet hoort.

En als je een crash log hebt dan heb je iets concreets om bij de fabrikant in te dienen. Of je dáár ooit zo ver komt dat men het ook nog voor je oplost is een tweede..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zunrob
Thralas schreef op zondag 3 januari 2021 @ 01:00:
[...]

Als je toestel al z'n netwerkverbindingen even verliest dan heeft het er alle schijn van dat er iets crasht. Dat mag sowieso niet op die manier gebeuren, zelfs al doet het Fritz-apparaat iets dat niet hoort.

En als je een crash log hebt dan heb je iets concreets om bij de fabrikant in te dienen. Of je dáár ooit zo ver komt dat men het ook nog voor je oplost is een tweede..
Heb ik inderdaad gedaan, en ook ingediend bij OnePlus. Dit was rond augustus volgens mij. Niks meer van gehoord.

Ben het met je eens dat het crashen op deze manier inderdaad zo niet zou mogen gebeuren. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:21
Zou het hier niks mee te maken kunnen hebben:
http://www.multicap.be/te...c-frequency-selection-dfs

En dit is iets over regelgeving van de 5ghz kanalen. Want het 2de 5ghz kanaal op de fritz zend aan 1000mW wat verboden is binnenhuis.

https://www.wirelessinfo.be/wifi-wetgeving/

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• MetalfanBlackness
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:28:
[...]

Ik heb vandaag een mail gestuurd met de vraag om een status update. Ik heb ondertussen mijn fritzbox 7581 vervangen door een 7590, maar niet onverwacht dit verhelpt het probleem niet. Voordeel is wel dat ik voor avm geen ongesupporte hardware meer gebruik (omdat ik de 7581 had konden ze mij mogelijk niet helpen). XS4ALL gaf aan dat de 7581 gewoon gesupport is, maar gelukkig iemand kunnen spreken waardoor ik alsnog een nieuwe modem heb.
[...]

Ik heb dit wel geprobeerd, maar zag toen niets. Ik zal hier binnenkort nog een keer kijken.

[Voor 31% gewijzigd door MetalfanBlackness op 03-01-2021 11:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zunrob
Dyckie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 02:03:
Zou het hier niks mee te maken kunnen hebben:
http://www.multicap.be/te...c-frequency-selection-dfs

En dit is iets over regelgeving van de 5ghz kanalen. Want het 2de 5ghz kanaal op de fritz zend aan 1000mW wat verboden is binnenhuis.

https://www.wirelessinfo.be/wifi-wetgeving/
Het zal iets met DFS te maken hebben idd, maar dan wel sinds OS 7.20. Met de oude OS werkten deze kanalen prima. Op al hun producten. Sinds de update crasht de telefoon dus. Dit geldt voor al hun producten met 7.20 of hoger. Dus is absoluut software gerelateerd. Ik heb dit al vaker aangegeven bij de support medewerkers, maar heb niet de indruk dat dit goed bij de ontwikkelaars terecht komt.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
ikt schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:44:
[...]

Ik heb weer een logcat, enig idee waar ik op kan zoeken? Er is nogal veel log rond de tijd van de "crash", maar geen stacktrace (die ik ook op andere plekken zie) ofzo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thralas
MetalfanBlackness schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:17:
Ik heb weer een logcat, enig idee waar ik op kan zoeken? Er is nogal veel log rond de tijd van de "crash", maar geen stacktrace (die ik ook op andere plekken zie) ofzo.
Dat is lastig te zeggen, dat is een kwestie van grasduinen. Je kunt in ieder geval proberen te filteren/zoeken op 'E/' om je (in eerste instantie) te beperken tot errors.

Als je de logfile post (mag ook in pm, ivm details die er soms in staan) wil ik er ook wel even een blik op werpen. Nog vollediger dan enkel logcat is een bug report zip, dat pakt van crashende native code ook de tombstones mee.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Thralas
Logcat van @MetalfanBlackness bekeken. Was even zoeken, want de crash vindt plaats buiten Android.

code:
1
2
01-03 12:00:12.408  1109  1109 E oem_mdm_ssr_handle: Enter handle_modem_state - start to handle modem crash related behavior
01-03 12:00:12.504  1109  1109 E oem_mdm_ssr_handle: Modem fail reason= err_qdi.c:450:EF:wlan_process:1:halphy_caldb.c:3023:Assertion 0 failed

Zowel de Nokia 8.1 als OnePlus 6t hebben een Qualcomm Snapdragon SoC met integrated WiFi; de WiFi-code is daardoor verweven met het mobiele modem.

Er treedt een assertion failure op waardoor het hele modem crasht. Dat verklaart dus ook waarom je zowel WiFi als mobiel netwerk even kwijt bent.

Het enige dat het verder prijsgeeft is de (source) file name: halphy_caldb.c:3023. Als je dat Googlet krijg je één hit van iemand waarbij z'n OnePlus 6t blijkbaar helemaal reboot na een modem crash.

Over CalDB:
cold boot calibration is the process to calibrate all the channels during the boot-up to avoid the calibration delay during the channel change. During the boot-up, firmware started with mode “cold_boot_calibration” Firmware calibrate all channels and generate CalDb(DDR). Subsequent WIFI ON will reuse the same CalDb.
Het heeft dus inderdaad iets met WiFi channels te maken. Omdat het alleen met een FritzBox lijkt te gebeuren moet deze bijna wel iets 'bijzonders' doen. Als je verder wilt achterhalen wat dat is zou je de WiFi beacons van de FritzBox moeten vergelijken (met een ander device, of misschien handiger: van een werkende/niet werkende firmware).

Maar de grondoorzaak is overduidelijk: dit is een bug in het modem van de telefoon. Het slechte nieuws: Nokia/OnePlus krijgt die software van Qualcomm en kan dit zelf ook niet debuggen.

Je zult dus Nokia/OnePlus zover moeten krijgen om Qualcomm dit te laten oplossen. Dat is nogal een uitdaging. Ik kan me ook goed voorstellen dat Qualcomm dit allang opgelost heeft, alleen niet in de firmware die jij hebt. Of: AVM zo ver krijgen dat ze een workaround introduceren - maar hun fout is het niet.

De firmware van Qualcomm lijkt overigens wat oud, ik vind vooral referenties naar 2019. Als je in Android op Settings -> About Phone op het versienummer drukt kun je de baseband version zien, daar is ook een datum in verwerkt. Als ze die normaliter niet een ~beetje bijhouden dan is je beste gok wachten op Android 11, en dan zou het zomaar eens opgelost kunnen zijn.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Thralas schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:52:

De firmware van Qualcomm lijkt overigens wat oud, ik vind vooral referenties naar 2019. Als je in Android op Settings -> About Phone op het versienummer drukt kun je de baseband version zien, daar is ook een datum in verwerkt. Als ze die normaliter niet een ~beetje bijhouden dan is je beste gok wachten op Android 11, en dan zou het zomaar eens opgelost kunnen zijn.

In de tekst onder baseband zie ik zo snel geen datum:
MPSS.AT.4.0.2-00572-SDM710_GEN_PACK-1.257065.2.262870.1

Omdat er 2 heel verschillende SoC's worden gebruikt in de OnePlus 6T (Qualcomm Snapdragon 845) en de Nokia 8.1 (Qualcomm Snapdragon 710) had ik verwacht dat het in de AP/repeater zou zitten. Maar het zou natuurlijk kunnen dat we op ongeveer dezelfde code zitten waardoor hij bij beide crasht.

[Voor 6% gewijzigd door MetalfanBlackness op 04-01-2021 08:53]

• Thralas
MetalfanBlackness schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:39:
In de tekst onder baseband zie ik zo snel geen datum:
MPSS.AT.4.0.2-00572-SDM710_GEN_PACK-1.257065.2.262870.1
Inderdaad. Tegenvaller.
Omdat er 2 heel verschillende SoC's worden gebruikt in de OnePlus 6T (Qualcomm Snapdragon 845) en de Nokia 8.1 (Qualcomm Snapdragon 710) had ik verwacht dat het in de AP/repeater zou zitten. Maar het zou natuurlijk kunnen dat we op ongeveer dezelfde code zitten waardoor hij bij beide crasht.
Daar zitten zoveel regels code in (miljoenen) dat ze genoeg componenten hergebruiken. Wat opvalt is dat de assertion failure bij de OnePlus 6T zelfs op exact hetzelfde regelnummer plaatsvindt: waarschijnlijk is de code van dat component (dat iets met eoa. calibration database doet) exact gelijk, of in ieder geval tot aan die regel.

• laurens0619
  • Nu online
Mooi speurwerk @Thralas !

Had je deze link ook al gevonden?
https://forums.oneplus.co...te-network-modem.1259057/

Zijn meerdere mensen in de comments die er last van hebben, geen oplossing helaas omdat die dfs op auto gaat in mesh mode (schijnbaar?)

Stond ook filmpje bij, lijkt wel precies pp waar @MetalfanBlackness last van heeft

https://drive.google.com/..._3KwLIPE/view?usp=sharing

Edit:laat maar, je had al meer lotegenoten op het oneplus forum gevonden. Overheen gelezen

[Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 04-01-2021 23:46]

• zunrob
Thralas schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:52:
Logcat van @MetalfanBlackness bekeken. Was even zoeken, want de crash vindt plaats buiten Android.

code:
1
2
01-03 12:00:12.408  1109  1109 E oem_mdm_ssr_handle: Enter handle_modem_state - start to handle modem crash related behavior
01-03 12:00:12.504  1109  1109 E oem_mdm_ssr_handle: Modem fail reason= err_qdi.c:450:EF:wlan_process:1:halphy_caldb.c:3023:Assertion 0 failed

Zowel de Nokia 8.1 als OnePlus 6t hebben een Qualcomm Snapdragon SoC met integrated WiFi; de WiFi-code is daardoor verweven met het mobiele modem.

Er treedt een assertion failure op waardoor het hele modem crasht. Dat verklaart dus ook waarom je zowel WiFi als mobiel netwerk even kwijt bent.

Het enige dat het verder prijsgeeft is de (source) file name: halphy_caldb.c:3023. Als je dat Googlet krijg je één hit van iemand waarbij z'n OnePlus 6t blijkbaar helemaal reboot na een modem crash.

Over CalDB:

[...]

Het heeft dus inderdaad iets met WiFi channels te maken. Omdat het alleen met een FritzBox lijkt te gebeuren moet deze bijna wel iets 'bijzonders' doen. Als je verder wilt achterhalen wat dat is zou je de WiFi beacons van de FritzBox moeten vergelijken (met een ander device, of misschien handiger: van een werkende/niet werkende firmware).

Maar de grondoorzaak is overduidelijk: dit is een bug in het modem van de telefoon. Het slechte nieuws: Nokia/OnePlus krijgt die software van Qualcomm en kan dit zelf ook niet debuggen.

Je zult dus Nokia/OnePlus zover moeten krijgen om Qualcomm dit te laten oplossen. Dat is nogal een uitdaging. Ik kan me ook goed voorstellen dat Qualcomm dit allang opgelost heeft, alleen niet in de firmware die jij hebt. Of: AVM zo ver krijgen dat ze een workaround introduceren - maar hun fout is het niet.

Wat een geweldig speurwerk, dankjewel! Ik heb ook ooit een log gemaakt en naar OnePlus gestuurd, weet niet zeker of ik die nog ergens heb. Echter, aangezien je dit nu gevonden hebt heeft het denk ik ook weinig zin meer om jou deze log van mijn OnePlus 6T nog te sturen.

Kun je zien waardoor deze error wordt getriggerd? Het frapante is namelijk dat het probleem tot FRITZ!OS 7.20 niet voorkwam op de DFS kanalen. Het probleem is pas ontstaan sinds 7.20, op diverse FRITZ! apparaten. Bij mij o.a. de FRITZ!Box 7590 en de FRITZ!Repeater 3000. Het is dus niet hardware gerelateerd, maar iets in hun software triggert deze crash.
Concreet is mijn vraag: heb jij de oorzaak kunnen vinden, of heb je enig idee wat de crash veroorzaakt, zodat ik dit met FRITZ! (AVM) kan delen en zij het kunnen aanpassen in hun firmware?

Ik ben even aan het zoeken naar de changelog van 7.20, kan deze zo gauw niet vinden. Er staat me bij dat er iets met DFS is aangepast, waarschijnlijk zal het hier ergens inzitten. Het zou helemaal top zijn als wij nu kunnen achterhalen wat er precies fout gaat, zodat AVM dit kan aanpassen.

[Voor 4% gewijzigd door zunrob op 05-01-2021 12:17]

• Thralas
zunrob schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:14:
Kun je zien waardoor deze error wordt getriggerd?
Nee, bovenstaande is het enige. Misschien dat logcat -b radio nog meer laat zien, maar ik verwacht het niet. Mocht je dat nagaan: correleren met bovenstaande foutmelding.
Het frapante is namelijk dat het probleem tot FRITZ!OS 7.20 niet voorkwam op de DFS kanalen. Het probleem is pas ontstaan sinds 7.20, op diverse FRITZ! apparaten. Bij mij o.a. de FRITZ!Box 7590 en de FRITZ!Repeater 3000. Het is dus niet hardware gerelateerd, maar iets in hun software triggert deze crash.
Ja inderdaad. Ze zullen iets hebben gedaan waardoor het WiFi-netwerk er anders uitziet. Misschien bewust, maar het kan ook onbewust gebeuren door de firmware van hun radios te upgraden.
Concreet is mijn vraag: heb jij de oorzaak kunnen vinden, of heb je enig idee wat de crash veroorzaakt, zodat ik dit met FRITZ! (AVM) kan delen en zij het kunnen aanpassen in hun firmware?
De hint die ik eerder heb gegeven lijkt me het nuttigste op dit vlak: werkende en niet werkende firmware op hetzelfde apparaat (zo mogelijk) en dan met een WiFi-adapter in monitor mode (hoe dat werkt hangt af van je OS, desnoods een Raspberry Pi met Nexmon) de beacons capturen en vergelijken.
Ik ben even aan het zoeken naar de changelog van 7.20, kan deze zo gauw niet vinden. Er staat me bij dat er iets met DFS is aangepast, waarschijnlijk zal het hier ergens inzitten. Het zou helemaal top zijn als wij nu kunnen achterhalen wat er precies fout gaat, zodat AVM dit kan aanpassen.
Mja, maar enkel DFS kan het niet zijn: dat doen zoveel andere routers, toch is het enkel de Fritzbox die het veroorzaakt.

• zunrob
Thralas schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:48:
[...]

Nee, bovenstaande is het enige. Misschien dat logcat -b radio nog meer laat zien, maar ik verwacht het niet. Mocht je dat nagaan: correleren met bovenstaande foutmelding.

[...]

Ja inderdaad. Ze zullen iets hebben gedaan waardoor het WiFi-netwerk er anders uitziet. Misschien bewust, maar het kan ook onbewust gebeuren door de firmware van hun radios te upgraden.

[...]

De hint die ik eerder heb gegeven lijkt me het nuttigste op dit vlak: werkende en niet werkende firmware op hetzelfde apparaat (zo mogelijk) en dan met een WiFi-adapter in monitor mode (hoe dat werkt hangt af van je OS, desnoods een Raspberry Pi met Nexmon) de beacons capturen en vergelijken.

[...]

Mja, maar enkel DFS kan het niet zijn: dat doen zoveel andere routers, toch is het enkel de Fritzbox die het veroorzaakt.
Bedankt weer voor je antwoord! Dat laatste zou ik graag testen, maar dat gaat mij mijn pet te boven. Hopelijk kan en wil iemand anders dit doen.

• laurens0619
  • Nu online
Ik ben bang dat ook al lever je kant en klare tracer/packet captures op bij AVM, dat de kans erg klein is dat ze hier iets mee gaan doen. Zo werkt het nu eenmaal helaas.

Maar dat neemt niet weg dat het interessant is dit probleem zover mogelijk zelf te reverse engineeren zoals @Thralas al voor een groot gedeelte heeft gedaan. De packet capture is wat dan nog overblijft

@zunrob
Als je doel is om het probleem te begrijpen en te tweaken dan zou ik lekker zelf gaan inlezen en aan de slag gaan :)
Als je doel is dat je puur de traces kunt verzamelen om AVM verder te helpen, laat dit idee varen.
Grote kans dat AVM dit allang inhoudelijk technisch snapt waar het mis gaat maar het probleem niet groot genoeg is voor ze om een fix met prioriteit uit te brengen.

Het enige wat je kunt doen is dus blijven zeuren aan de deur van AVM (en Oneplus?) evt gecombineerd met social media support :P

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ik heb een support ticket bij Nokia, maar zoals ik al verwachte kijken ze niet echt naar de foutmelding. Aantal dingen moeten proberen, wat allemaal niet hielp behalve starten in safe mode, maar dan heb ik ook geen verbinding met het mobiele netwerk, wifi krijg ik wel aan. Deze uitkomsten afgelopen dinsdag gedeeld en gevraagd of ze naar de melding uit de log willen kijken en het filmpje van de crash (niet van mij) gedeeld. Ik verwacht er niet heel veel van.

Op advies van de helpdesk van AVM op mijn router (7590) en de fritzrepeater (3000) de laatste labs firmware gezet. Op zowel de 7590 als de 3000 firmware 07.24-84853 BETA gezet en heb het (nog) niet na kunnen spelen. So far so good.

• zunrob
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:53:
Ik heb een support ticket bij Nokia, maar zoals ik al verwachte kijken ze niet echt naar de foutmelding. Aantal dingen moeten proberen, wat allemaal niet hielp behalve starten in safe mode, maar dan heb ik ook geen verbinding met het mobiele netwerk, wifi krijg ik wel aan. Deze uitkomsten afgelopen dinsdag gedeeld en gevraagd of ze naar de melding uit de log willen kijken en het filmpje van de crash (niet van mij) gedeeld. Ik verwacht er niet heel veel van.

Op advies van de helpdesk van AVM op mijn router (7590) en de fritzrepeater (3000) de laatste labs firmware gezet. Op zowel de 7590 als de 3000 firmware 07.24-84853 BETA gezet en heb het (nog) niet na kunnen spelen. So far so good.
Dat is goed nieuws! In mijn laatste contact met Neil gaf ie mij ook aan om de labor te installeren (wat ik toen echter geen optie vond), aangezien ze daar al e.e.a. gefixt zouden hebben. Ook gaf ie aan dat ze hopelijk voor de kerst met de stable kwamen. Dat is nog niet zo, maar op basis van jouw resultaten heb ik zeer goede hoop!

• zunrob
@MetalfanBlackness Als je op de repeater alleen de 2.4 GHz radio (en of de 5 GHz-I) radio inschakelt, en op de router alleen de 5 GHz met een kanaal hoger of gelijk aan 100, treedt het probleem dan ook niet op als je van de repeater naar de router loopt?

Oftewel, slechts één van de twee apparaten zit op een kanaal 100 of hoger, treedt het probleem dan ook op als je naar dit apparaat switcht?

[Voor 22% gewijzigd door zunrob op 03-02-2021 16:36]

• zunrob
zunrob schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:08:
@MetalfanBlackness Als je op de repeater alleen de 2.4 GHz radio (en of de 5 GHz-I) radio inschakelt, en op de router alleen de 5 GHz met een kanaal hoger of gelijk aan 100, treedt het probleem dan ook niet op als je van de repeater naar de router loopt?

Oftewel, slechts één van de twee apparaten zit op een kanaal 100 of hoger, treedt het probleem dan ook op als je naar dit apparaat switcht?
@MetalfanBlackness Heb je dit toevallig kunnen testen? Ben erg benieuwd!

[Voor 13% gewijzigd door zunrob op 03-02-2021 16:36]

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Met de beta/labs firmware merkte ik (tenminste dat leek) dat hij niet echt makkelijk weer overschakelt naar de 3000, ik zal binnenkort de labs firmware nog een keer proberen. Ik had alles even terug gedraaid omdat ik ben overgestapt van ISP.

[Voor 5% gewijzigd door MetalfanBlackness op 03-02-2021 16:36]

• zunrob
MetalfanBlackness schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:36:
Met de beta/labs firmware merkte ik (tenminste dat leek) dat hij niet echt makkelijk weer overschakelt naar de 3000, ik zal binnenkort de labs firmware nog een keer proberen. Ik had alles even terug gedraaid omdat ik ben overgestapt van ISP.
Leuk, ik ben benieuwd!

Zelf twijfel ik om een labor versie te installeren, vooral vanwege de disclaimer dat AVM niet verantwoordelijk is als er iets stuk gaat... Nu weet ik niet hoe realistisch het is dat er iets kapot gaat door een aanpassing van software, maar voor mij wel de reden terughoudend te zijn.

• zunrob
MetalfanBlackness schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:36:
Zojuist op de 7590 7.25 geïnstalleerd. Probleem treedt helaas nog steeds op. Had jij nog getest?

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Gek genoeg het probleem nog niet gehad met mijn 7590, heb de firmware hier nu ook van op 7.25 gezet, maar op een of andere manier kan ik het probleem niet meer naspelen na dat ik (tijdelijk) op de labs firmware heb gezeten.

• zunrob
MetalfanBlackness schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:48:
Gek genoeg het probleem nog niet gehad met mijn 7590, heb de firmware hier nu ook van op 7.25 gezet, maar op een of andere manier kan ik het probleem niet meer naspelen na dat ik (tijdelijk) op de labs firmware heb gezeten.
Wat fijn! Hier treedt het helaas wel nog op. Heb je specifieke instellingen? WPA2? Of WPA2+WPA3? En welke kanalen heb je ingesteld op je 3000 en 7590?

[Voor 5% gewijzigd door zunrob op 01-03-2021 23:40]

• zunrob
Ook onder 7.27 gebeurt het nog steeds helaas. @MetalfanBlackness, werkt het bij jou wel allemaal goed? Welke instellingen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zunrob
Goed nieuws! Met de laatste Labor versie voor de repeater 3000 is het probleem voor dat apparaat in ieder geval verholpen!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee