Probleemstelling:
Als ik met mijn Nokia 8.1 verbonden ben met de AVM Fritz!Repeater 3000, dan klapt zowel de WiFi als de mobiele connectie van deze telefoon er uit en herstart op de telefoon zowel de wifi als de mobiele netwerk verbinding (zowel data als gewoon netwerk). Dit probleem heb ik op geen van de andere telefoons, maar het vreemde is dat ik dit probleem niet heb als of direct verbonden ben met de modem (Fritz!Box 7581) of de andere repeater (FRITZ!Repeater 1750E).
Als programmeur kan ik het niet echt hebben, maar dit probleem lijkt een aantal weken geleden plotseling te zijn ontstaan, zonder dat er iets gewijzigd is in het netwerk.
Hoe kan ik het bepalen welk onderdeel defect is, de telefoon (nokia 8.1) of de mesh node (Fritz!Repeater 3000)? Wat zijn nog testjes die ik uit kan voeren.
Mesh Wi-FI Netwerk componenten:
Mesh WiFi netwerk instellingen:
Ik heb de AVM Fritz!Repeater 1750E en de AVM Fritz!Repeater 3000 omgewisseld en dan heb ik het probleem in plaats van in de woonkamer op de zolder. Het lijkt dus dat het alleen bij deze combinatie gebeurd. Ik heb op geen van de andere WiFi clients dit probleem.
Ik heb bij developer opties geprobeerd met "Mobile Data Always active" aan en uit, maar dit maakt geen verschil.
Als ik met mijn Nokia 8.1 verbonden ben met de AVM Fritz!Repeater 3000, dan klapt zowel de WiFi als de mobiele connectie van deze telefoon er uit en herstart op de telefoon zowel de wifi als de mobiele netwerk verbinding (zowel data als gewoon netwerk). Dit probleem heb ik op geen van de andere telefoons, maar het vreemde is dat ik dit probleem niet heb als of direct verbonden ben met de modem (Fritz!Box 7581) of de andere repeater (FRITZ!Repeater 1750E).
Als programmeur kan ik het niet echt hebben, maar dit probleem lijkt een aantal weken geleden plotseling te zijn ontstaan, zonder dat er iets gewijzigd is in het netwerk.
Vraag
Hoe kan ik het bepalen welk onderdeel defect is, de telefoon (nokia 8.1) of de mesh node (Fritz!Repeater 3000)? Wat zijn nog testjes die ik uit kan voeren.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Mesh Wi-FI Netwerk componenten:
- AVM FRITZ!Box 7581 (in meterkast huis) FRITZ!OS: 07.13
- AVM FRITZ!Box 7590 (in meterkast huis) FRITZ!OS: 07.21
- AVM FRITZ!Repeater 1750E (op zolder) FRITZ!OS: 07.20 07.21
- AVM FRITZ!Repeater 3000 (achter in het huis voor netwerk in huiskamer en tuin) FRITZ!OS: 07.20 07.21
- Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E
- 2x Netgear GS308E
- Nokia 6 (2018) (android 10)
- Nokia 7.2 (android 10)
- Nokia 8.1 (android 10)
Mesh WiFi netwerk instellingen:
frequency band | channel |
---|---|
2,4GHz (alle devices) | 1 (readonly) (ingesteld op 7581) |
5GHz (modem + 1750e) | 64 (readonly) (ingesteld op 7581) |
5GHz I (alleen de Fritz!Repeater 3000) | auto (readonly) (komt op 44, (lijkt gelimiteerd te zijn tussen 44 en 64 door de instelling in de master)) (komt op 64) |
5GHz II (alleen de Fritz!Repeater 3000) | auto (readonly) (komt op 100) |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de AVM Fritz!Repeater 1750E en de AVM Fritz!Repeater 3000 omgewisseld en dan heb ik het probleem in plaats van in de woonkamer op de zolder. Het lijkt dus dat het alleen bij deze combinatie gebeurd. Ik heb op geen van de andere WiFi clients dit probleem.
Ik heb bij developer opties geprobeerd met "Mobile Data Always active" aan en uit, maar dit maakt geen verschil.
Todo lijst
Doning lijst
Done lijst
- Testen of het probleem alleen aan 5 Ghz II ligt of het aan kanalen op of boven 100 ligt door alleen 5Ghz te gebruiken en alles op kanaal 100+ zetten
probleem doet zich dan zeker voor
- 5 GHz II uitzetten/alles opp of boven kanaal 100 uitzettten
dit lijkt het probleem op te lossen
- Alleen 5GHz proberen
probleem lijkt zich voor te doen
- Testen met firmware 7.21 van de repeater 3000
lost probleem niet op
- Fritz!Repeater 3000 updaten naar 7.21
- Alleen 2.4 GHz proberen
hier lijkt het probleem zich niet voor te doen
[Voor 49% gewijzigd door MetalfanBlackness op 03-01-2021 12:15. Reden: geen wijzigingen netwerk, firmware versies toegevoegd, todo lijstje]
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H