Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathan
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-07 17:30
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem is voor mijn vrouw. Zij zit de hele dag achter de PC, te gamen, te internetten, series te streamen. Maar de power in de PC is voor de high end games die ze speelt (Serious SAM 4, Horizon Zero Dawn, Doom Eternal, Chernobylite, Cyberpunk 77, e.a.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 2500,- zonder randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, een Corsair K68 RGB toetsenbord, een Logitech MX Master 2 muis, en een Asus ROG Swift PG279QE Zwart monitor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bij deze het verlanglijstje wat ik al had samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 375,05€ 375,05
1MoederbordenAsus ROG Strix Z490-F Gaming€ 235,-€ 235,-
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 3080€ 918,39€ 918,39
1Interne harde schijvenWD Red Plus "5400rpm class", 8TB€ 215,59€ 215,59
1BehuizingenFractal Design Define 7 XL€ 179,90€ 179,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 102,28€ 102,28
1ProcessorkoelingScythe Ninja 5€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3600C18€ 133,90€ 133,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 120,75€ 120,75
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.435,81

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben Intel minded, en zal geen AMD overwegen. Discussies daarover dus graag achterwege laten.
Verder heb ik, behalve op monitor gebied, altijd goede ervaringen met Asus gehad. Daarom deze keuze.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet een zo stil mogelijke PC worden. Uiteraard snap ik dat onder load je wel wat geluid zult horen, maar ik probeer de build samen te stellen met componenten die geluidsarm zijn (bequiet voeding, coolermaster silencio kast, etc)

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag advies of de gekozen componenten goed op elkaar aansluiten. Is er misschien een ander moederbord noodzakelijk (we houden allebei wel erg van het ROG logo bij boot up), geld is niet echt een issue, maar overdrijven is ook een kunst. Van ieder component hoor ik graag of er betere zijn, gezien mijn wensen. Wat betreft de grafische kaart, ik heb nu de standaard Asus RTX ROG Strix 3080 gekozen, maar ik heb gehoord dat de TUF variant beter is. Is dat zo?

Verder zouden we wel een 2TB SSD overwegen, maar zover ik zie zijn die niet betaalbaar. Heb ik dat mis?

Verder heb ik nog een vraag. Wanneer zal de grafische kaart die ik zoek beschikbaar zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Leviathan op 16-11-2020 22:49 ]

Beste antwoord (via Leviathan op 16-02-2021 00:04)

• Edwardbrink00
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-07 00:13
pricewatch: Fractal Design Define S
Deze werkt volgens mij beter.
Een kast is ook niet per sé stil, dit is meer afhankelijk van de gebruikte fans.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwardbrink00
De Noctua NH-D15 is de beste en de stilste koeler op het moment en volgens tweakers pricewatch moet hij precies passen:
pricewatch: Noctua NH-D15 chromax.black

Bij een 3080 raad ik aan wat extra fans aan te schaffen voor betere airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathan
Edwardbrink00 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:21:
De Noctua NH-D15 is de beste en de stilste koeler op het moment en volgens tweakers pricewatch moet hij precies passen:
pricewatch: Noctua NH-D15 chromax.black
Ok, deze heb ik toegevoegd, dank voor de tip!
Bij een 3080 raad ik aan wat extra fans aan te schaffen voor betere airflow.
Hoe doe ik dat precies? Hoe weet de webshop welke fans waar te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-07 15:35
Fans kan je gemakkelijk zelf monteren. Je plaatst ze normaal gesproken aan de voorkant en achterkant/bovenkant. Maar als ik eerlijk ben lijkt de gekozen behuizing nogal ongeschikt voor een graka zoals de rtx 3080, vanwege de beperkte airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathan
soldin schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:46:
Fans kan je gemakkelijk zelf monteren. Je plaatst ze normaal gesproken aan de voorkant en achterkant/bovenkant. Maar als ik eerlijk ben lijkt de gekozen behuizing nogal ongeschikt voor een graka zoals de rtx 3080, vanwege de beperkte airflow.
Ok ik sta open voor suggesties, heb je een andere (stille) kast op het oog met een betere airflow?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Edwardbrink00
pricewatch: Fractal Design Define S
Deze werkt volgens mij beter.
Een kast is ook niet per sé stil, dit is meer afhankelijk van de gebruikte fans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soldin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathan
Ok dat is een goede suggestie! Dank daarvoor :)
Maar hoe verhoudt deze kast zich tot de Fractal Design kast die EdwardBrink00 aan draagde?

Een van de redenen waarom ik voor de Silencio ging was de geluidsdichtende demping aan de binnenkant van de kastdeuren. Hebben deze kasten dat ook?

[ Voor 15% gewijzigd door Leviathan op 10-11-2020 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwardbrink00
Leviathan schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 01:02:
[...]

Ok dat is een goede suggestie! Dank daarvoor :)
Maar hoe verhoudt deze kast zich tot de Fractal Design kast die EdwardBrink00 aan draagde?
Zoals ik al zei, de kast heeft weinig met het geluid te maken, zolang de intake fans met niet te veel moeite lucht aan kunnen dragen. Ik zou dus zeker voor de kast van @soldin gaan.

Optie: de achterste fan kun je aan de bovenkant doen, zodat de achterste fan in de cpu-koeler werkt als rear exhaust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathan
Edwardbrink00 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 01:05:
[...]

Zoals ik al zei, de kast heeft weinig met het geluid te maken, zolang de intake fans met niet te veel moeite lucht aan kunnen dragen. Ik zou dus zeker voor de kast van @soldin gaan.

Optie: de achterste fan kun je aan de bovenkant doen, zodat de achterste fan in de cpu-koeler werkt als rear exhaust.
Ik heb de kast aangepast, dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soldin
Omdat je naar stilte neigt zou ik niet voor die WD Red vanwege trillingen. En heb je echt zoveel opslag nodig?

Deze is beter geschikt voor normaal gebruik en is stiller dan de Red: bijvoorbeeld pricewatch: WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:18
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet een zo stil mogelijke PC worden. Uiteraard snap ik dat onder load je wel wat geluid zult horen, maar ik probeer de build samen te stellen met componenten die geluidsarm zijn (bequiet voeding, coolermaster silencio kast, etc)
Als je hem stil wil hebben dan haal je de harde schijf eruit. Voor de omschrijving van je gebruik heb je toch geen 8tb nodig. Zou eerder voor 1 of 2 stuks 2tb m2 ssd gaan. Tevens staat in je lijsje nu wel de stilste cpu cooler die er is, echter is deze wel overkill voor je setup aangezien je toch niet gaat overklokken. Een stapje kleiner kan zeker.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Dan hoef je ook geen k variant op je cpu
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag advies of de gekozen componenten goed op elkaar aansluiten. Is er misschien een ander moederbord noodzakelijk (we houden allebei wel erg van het ROG logo bij boot up), geld is niet echt een issue, maar overdrijven is ook een kunst. Van ieder component hoor ik graag of er betere zijn, gezien mijn wensen. Wat betreft de grafische kaart, ik heb nu de standaard Asus RTX ROG Strix 3080 gekozen, maar ik heb gehoord dat de TUF variant beter is. Is dat zo?
Aangezien je toch niet gaat overklokken is het moedrboard overkill, de tuf versie zou mogelijk al voldoende zijn.
Verder zouden we wel een 2TB SSD overwegen, maar zover ik zie zijn die niet betaalbaar. Heb ik dat mis?
2tb ssd zijn er genoeg. Kosten rond de 230 euro wat een normale prijs is.
Verder heb ik nog een vraag. Wanneer zal de grafische kaart die ik zoek beschikbaar zijn?
Laatste berichten zijn dat de kaarten vanaf maart weer goed beschikbaar zijn.
Maar als je nu besteld heb je hem mogelijk eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathan
Ik had toch wel wat meer reacties verwacht.

Ik heb in elk geval de cpu cooler teruggebracht naar een ander, voorderliger, maar ook zeer stil model, wat bij het gebrek aan overklokken mijns inziens meer dan voldoende moet zijn.

Verder heb ik de kast geupgrade naar een hele mooie Fractal Design kast, met 3 fans, voor de GTX 3080.

Wat ik me nog afvraag is of de voeding wel voldoende is. Ik heb gelezen dat alleen de GTX 3080 al 750 watt trekt, dus dan blijft er weinig over voor de overige componenten.

Op- of aanmerkingen van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
RTX 3080 trekt 320 watt, niet 750 watt. Zelfs met een 650 watt voeding heb je voldoende power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathan
Is er al meer bekend wanneer de GTX 3080 kaarten goed leverbaar zullen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-07 17:46
Niet echt, ik heb wel eens Maart gehoord maar dat is allemaal niet zeker. Als je bij een videokaart met een korte wachtrij in de rij gaat staan heb je hem denk ik wel binnen een maand als het niet sneller is. Check dit topic [ZT] [NVIDIA GeForce RTX 30XX] Levertijden & Prijzen en ook de spreadsheet aan de onderkant voor meer informatie.

[ Voor 10% gewijzigd door rickbovenkamp op 07-01-2021 00:47 ]

Pagina: 1