Mijn vraag
Ik heb hulp nodig bij het opsporen van een probleem met mijn pc.
De afgelopen dagen als ik mijn pc opstart krijg ik 5 korte beeps te horen. De pc start niet door. Als ik daarna de reset knop indruk start de pc wel gewoon op.
Dit gebeurt sinds een week iedere keer. Eerst fout, dan toch opstarten. Maar hij start dus wel gewoon door de 2e keer. (soms de 3e keer). Dat vind ik raar.
Tussen 2 weken geleden en nu heb ik geen hardware wijzigingen aangebracht en ook geen nieuwe software geïnstalleerd. Er is dus geen directe aanwijzing wat de oorzaak zou kunnen zijn. Al mijn software en drivers zijn up to date.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
5 beeps betekent volgens AMI BIOS error code een processor failure. Ik heb daarom wat rondgezocht hoe ik de processor kan testen.
Ik heb van intel de processor diagnostic tool gedraaid. De processor slaagde voor alle tests. Deze heb ik 4 maal gedraaid.
Daarna memtest86+ gedraaid gedurende enkele uren. Geen fout gevonden
Furmark, Prime 95 enkele uren verschillende tests. Geen fouten.
Bios gechecked op verkeerde instellingen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn pc:
MB: Asrock z370 extreme4 (bios p4.20)
CPU: intel 8600K
Mem: 16 GB corsair vengeance
GPU: MSI R9 280 gaming
SSD: Samsung 970 pro 500 GB (M2)
CPU is watergekoeld (loopt al ca 2 jaar zonder problemen, en daarvoor ca 5 jaar in diverse andere pc's).
Pc is niet overgeklokt.
Tot slot
Heeft iemand tips om mijn pc verder te troubleshooten.
Ik heb hulp nodig bij het opsporen van een probleem met mijn pc.
De afgelopen dagen als ik mijn pc opstart krijg ik 5 korte beeps te horen. De pc start niet door. Als ik daarna de reset knop indruk start de pc wel gewoon op.
Dit gebeurt sinds een week iedere keer. Eerst fout, dan toch opstarten. Maar hij start dus wel gewoon door de 2e keer. (soms de 3e keer). Dat vind ik raar.
Tussen 2 weken geleden en nu heb ik geen hardware wijzigingen aangebracht en ook geen nieuwe software geïnstalleerd. Er is dus geen directe aanwijzing wat de oorzaak zou kunnen zijn. Al mijn software en drivers zijn up to date.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
5 beeps betekent volgens AMI BIOS error code een processor failure. Ik heb daarom wat rondgezocht hoe ik de processor kan testen.
Ik heb van intel de processor diagnostic tool gedraaid. De processor slaagde voor alle tests. Deze heb ik 4 maal gedraaid.
Daarna memtest86+ gedraaid gedurende enkele uren. Geen fout gevonden
Furmark, Prime 95 enkele uren verschillende tests. Geen fouten.
Bios gechecked op verkeerde instellingen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn pc:
MB: Asrock z370 extreme4 (bios p4.20)
CPU: intel 8600K
Mem: 16 GB corsair vengeance
GPU: MSI R9 280 gaming
SSD: Samsung 970 pro 500 GB (M2)
CPU is watergekoeld (loopt al ca 2 jaar zonder problemen, en daarvoor ca 5 jaar in diverse andere pc's).
Pc is niet overgeklokt.
Tot slot
Heeft iemand tips om mijn pc verder te troubleshooten.