Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

5 beeps, daarna toch opstarten, hulp nodig bij foutopsporing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• supergrover
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-11 12:58
Mijn vraag

Ik heb hulp nodig bij het opsporen van een probleem met mijn pc.

De afgelopen dagen als ik mijn pc opstart krijg ik 5 korte beeps te horen. De pc start niet door. Als ik daarna de reset knop indruk start de pc wel gewoon op.

Dit gebeurt sinds een week iedere keer. Eerst fout, dan toch opstarten. Maar hij start dus wel gewoon door de 2e keer. (soms de 3e keer). Dat vind ik raar.

Tussen 2 weken geleden en nu heb ik geen hardware wijzigingen aangebracht en ook geen nieuwe software geïnstalleerd. Er is dus geen directe aanwijzing wat de oorzaak zou kunnen zijn. Al mijn software en drivers zijn up to date.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

5 beeps betekent volgens AMI BIOS error code een processor failure. Ik heb daarom wat rondgezocht hoe ik de processor kan testen.

Ik heb van intel de processor diagnostic tool gedraaid. De processor slaagde voor alle tests. Deze heb ik 4 maal gedraaid.

Daarna memtest86+ gedraaid gedurende enkele uren. Geen fout gevonden

Furmark, Prime 95 enkele uren verschillende tests. Geen fouten.

Bios gechecked op verkeerde instellingen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mijn pc:
MB: Asrock z370 extreme4 (bios p4.20)
CPU: intel 8600K
Mem: 16 GB corsair vengeance
GPU: MSI R9 280 gaming
SSD: Samsung 970 pro 500 GB (M2)

CPU is watergekoeld (loopt al ca 2 jaar zonder problemen, en daarvoor ca 5 jaar in diverse andere pc's).

Pc is niet overgeklokt.

Tot slot
Heeft iemand tips om mijn pc verder te troubleshooten.

Beste antwoord (via supergrover op 11-11-2020 12:50)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat doen de temperaturen?

Overigens lees ik dat 5 beeps ook kan duiden op het niet kunnen detecteren van de videokaart. Heb je een andere kaart om mee te testen of kan je testen zonder videokaart en met de onboard video?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat doen de temperaturen?

Overigens lees ik dat 5 beeps ook kan duiden op het niet kunnen detecteren van de videokaart. Heb je een andere kaart om mee te testen of kan je testen zonder videokaart en met de onboard video?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:56
Welk merk en type voeding heb je?

• supergrover
Coolermaster silentpro m600.

Tijdens de tests de voltages met een schuin oog in de gaten gehouden en die zagen er goed uit, zowel 12v, 5v als 3,3v

• supergrover
Temperatuur na ruim een uur testen
Mobo ca 39 C
CPU ca 55 C
GPU ca 78 C

Ik zal de GPU even opnieuw installeren.

[ Voor 0% gewijzigd door supergrover op 10-11-2020 08:30 . Reden: Typo ]

• Uszka
10 jaar oud, matige kwaliteit, slechte prestaties icm de hardware die je hebt. Dat ding is gemaakt voor hardware van voor 2013.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-11 19:03
Ik heb een servertje draaien met een asrock bordje en als ik daar niet met hdmi een beeldscherm op heb aangesloten geeft hij ook 5 beeps, maar start op de achtergrond wel door. Alleen krijg nergens beeld meer op.
Blijkbaar ziet hij geen gpu (welke ik ook niet heb) en gaat in paniek omdat er ook niks is aangesloten op de poorten die in de bios werken.
Zou dus kunnen dat je GPU bij boot niet direct herkend wordt.

Flickr - Strava

• supergrover
Ik ga de GPU verder onderzoeken.

De voeding heeft me altijd prima geholpen. Ik heb ook niet direct aanleiding om aan de voeding te twijfelen. Kan ik de voeding nog op een eenvoudige manier testen? Ik heb niet allerlei testapparatuur in huis natuurlijk, maar als het softwarematig kan dan moet t lukken.

Overigens staat zowel de voeding als de GPU op de nominatie om vervangen te worden, maar dan moet ik wel zeker weten dat ik niet ook nog het mobo en de CPU moet vervangen.

• Uszka
Softwarematig valt een voeding niet te testen. Je hebt daar kostbare apparatuur voor nodig zoals een loadtester en oscilloscoop. Maar van een voeding met double forward + groepsregulatie is het bekend dat het slecht presteert met recente hardware. Dat haal je uit elke review die zo'n dergelijke voeding aan een crossloads test onderwerpt.

• supergrover
OK, bedankt allemaal alvast voor de info en het meedenken.

Ik heb net de GPU losgehaald en de contactjes schoongemaakt. Daarna opnieuw aangesloten. Dit leverde weer 5 beeps op. 3 keer achter elkaar, daarna toch een doorstart.

Ik heb de IGPU van de processor in de BIOS weer aangezet en de DVI kabel op het mobo aangesloten. Vervolgens opnieuw de GPU stroomconnectors verwijderd en op dit moment draait ie. Dat zegt echter nog niets, want na een goede doorstart kan ik meestal de hele dag wel goed opstarten. Tenzij de pc een tijdje uit is geweest. Ik ga de pc weer uitzetten en dan over een paar uur weer proberen om te kijken of dit het probleem heeft verholpen.

Als dit een paar dagen zonder problemen werkt ga ik de GPU en de voeding vervangen. Anders moet ik verder testen wat het probleem veroorzaakt.

Nu ik toch jullie aandacht heb, hebben jullie misschien nog een goede tip voor het vervangen van de voeding? Daar hebben jullie duidelijk meer verstand van dan ik. Mijn budget voor de voeding is ca 100 € Mag iets meer zijn als dat een duidelijk voordeel heeft, maar minder is ook niet erg :) . Ik vind het wel fijn als de voeding (deels) modulair is en de geluidsproductie laag. Ik twijfel tussen de volgende voedingen:
Corsair RM650 (2019)
be quiet! Pure Power 11 700W CM
Seasonic Focus GX-650

Voor de nieuwe GPU is mijn oog gevallen op:
Asus ROG Strix RX 5500 XT 8G GAMING OC

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 17:22

• supergrover
Sinds ik de GPU heb losgekoppeld geen beeps meer gehad. Omdat ik niet weet of de GPU of de PSU de boosdoener is en ze beide toch op de nominatie stonden voor komend jaar ga ik ze beide maar vervangen.

Iedereen bedankt voor alle hulp. Dit draadje mag van mij dicht.

[ Voor 14% gewijzigd door supergrover op 11-11-2020 13:46 ]

• supergrover
Ik heb de pc geupgrade met een nieuwe voeding en grafische kaart en de GPU van de processor weer uitgezet. Alle problemen zijn en blijven opgelost. Het was dus een defecte grafische kaart of slechte voeding van deze kaart.

Wat ik wel vervelend vind is dat de foutmelding bij 5 beeps je op het verkeerde been zet. Het is namelijk geen processor probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door supergrover op 16-11-2020 20:40 ]

Verwijderd

supergrover schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:38:
Ik heb de pc geupgrade met een nieuwe voeding en grafische kaart en de GPU van de processor weer uitgezet. Alle problemen zijn en blijven opgelost. Het was dus een defecte grafische kaart of slechte voeding van deze kaart.

Wat ik wel vervelend vind is dat de foutmelding bij 5 beeps je op het verkeerde been zet. Het is namelijk geen processor probleem.
Voor de zekerheid kan je het nog even testen met je oude videokaart - als die NIET de boosdoener was (je voeding is veel verdachter) dan kan je die nog een 2e leven geven op V&A :)

• supergrover
Goed punt. Maar de radeon R9 280 is ook al vrij oud. Ben eigenlijk wel blij met het resultaat zo.
Pagina: 1