Nieuwbouwwoning schakelaars voorzien van extra blauwe draad?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:11
Loft schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:17:
[...]

Omdat veel comments gaan over de kosten, á € 20,- per schakelaar, wil ik er toch iets van zeggen. De een vindt het veel en de ander weinig, maar het is iets gecompliceerder dan alleen de materiaalkosten.

Als eerder genoemd, de materiaal kosten zijn ws 1 á 2 €
Echter. Een aannemer, bouwer, projectontwikkelaar (dat zijn de echte boeven ;) ) zijn wel verplicht dit op te nemen in een tekening en de gehele documentatie van een huis. Helaas is deze extra draad nog niet de norm.
De standaard is 2 draden. Elke afwijking wordt met jou besproken, dan moet een tekenaar dat in de tekening opnemen, de bouwvoorbereider en inkoper moet die afwijking overnemen.
alles bij elkaar is iedere betrokkene net ff langer bezig en dan is € 20,- echt helemaal niets. Je mag het niet vergelijken met de kosten van alleen het materiaal..
Er zullen vast redenen voor zijn, dat geloof ik wel. Maar dat maakt het nog niet minder idioot. De klant vraagt niet om een tekening, maar om een extra draad. De installateur heeft vast wel genoeg draad bij zich, daar heeft hij geen inkoper bij nodig. Dus dat al die kosten er zijn geloof ik wel, maar dat zou natuurlijk nooit moeten. Als de werkelijke kosten 5 euro per schakelaar zouden bedragen (de installateur zal er vast wel iets extra tijd mee kwijt zijn) dan is het toch van de zotte dat dat nog eens 4x over de kop moet omdat er allemaal onnodige mensen allemaal onnodige plasjes over moeten doen? Of ben ik nu gek?
Ik heb 3 jaar geleden naar een huis van Schouten uit Zoetermeer gekeken, die vroegen € 900,- per UTP aansluiten.. Dat is pas schadalig.

Tot zover over de kosten :+

Over jouw vraag. Ik zou het meteen doen. Voor 15 of 20 schakelaars koop je enorm veel vrijheid als je het nu of later wil doen. Helaas ben ik het een paar jaar geleden vergeten in onze nieuwbouw :'(
Bij Philips Hue heb je helemaal geen draden nodig. Dus als we jouw redenering volgen, krijg ik dan 40 euro per schakelaar korting op mijn huis? Want de installateur hoeft 2 draden minder te trekken, de tekenaar hoeft 2 draden minder te tekenen, de inkoper hoeft 2 draden minder in te kopen etc etc etc. Snap je hoe idioot dit land in elkaar zit, met al z'n wetjes en voorschriftjes en plasjes doende projectleiders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 20:16
RxTweak schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:04:
[...]

Deze vind ik erg mooi! Alleen is dit geen inbouw, ik denk dat ik dan de schakelaar eruit moet slopen en deze moet monteren. Mooiste lijkt mij een inbouw optie.

Deze oplossing ziet er overigens uit als een dimmer maar dat is het niet, het is slechts een drukknop. Zijn er ook oplossingen met dimmers op de muur EN die goed samenwerken met de hue app?
Geen inbouw inderdaad, maar opbouw en draadloos. Je kunt deze dus overal gebruiken.

Het is een drukknop en dimmer (ingedrukt houden)
Je kunt het gedrag afhankelijk van tijdstip op de dag configureren (dimmen/kleur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
hesselbeertje schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:23:
[...]

Nou succes dan met alles controleren.

Lijkt me trouwens een zwaar leven als je alles op voorhand moet wantrouwen. Maar dat is een andere discussie.
Nee hoor, is een heel relaxed leven met weinig verrassingen en nog goedkoop ook. :)
Als je de vaardigheden er voor hebt is er eigenlijk geen reden niet zo te leven.

Jouw redenering is meer van het wantrouwen; 'ga er maar vanuit dat het geknikt zit, dus betaal gewoon'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
RxTweak schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:04:
[...]

Deze vind ik erg mooi! Alleen is dit geen inbouw, ik denk dat ik dan de schakelaar eruit moet slopen en deze moet monteren. Mooiste lijkt mij een inbouw optie.

Deze oplossing ziet er overigens uit als een dimmer maar dat is het niet, het is slechts een drukknop. Zijn er ook oplossingen met dimmers op de muur EN die goed samenwerken met de hue app?
Ik heb 4 van die buttons en je kan er ook mee dimmen hoor, kun je allemaal in de app instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 13:27
Voor de volledigheid:
Er zit een nieuwe Shelly aan te komen (Shelly 1L) waarvoor geen extra blauwe draad nodig is. Deze zou je dus moeten kunnen toepassen in elke elektrische installatie zonder extra bedrading aan te leggen.

Shelly 1L is nu te pre-orderen en komt uit op 15 nov 2020.
https://shop.shelly.cloud...smart-home-automation#407

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@RxTweak Ik denk dat er onderhand wel genoeg informatie is om zelf te besluiten of het je de €20 per punt waard is voor iets dat je mogelijk niet eens gebruikt en/of je zelf handig genoeg bent om het achteraf te doen.

Alle doom scenarios van het niet kunnen bijtrekken achteraf komt eigenlijk maar weinig voor en als het voorkomt is er altijd wel een oplossing voor. Vergeet niet dat vermoedelijk 99,9% van de woningen dat nu ook niet heeft en daar ook prima domotica in te integreren is.

Persoonlijk vind ik ook dat schakelaars per lamp hoe dan ook een achterhaald concept is, ik werk met licht plannen en scenes. Per ruimte heb je vaak voldoende aan 1 'schakelaar' waarmee je een aantal presets maakt al dan niet afhankelijk van tijd/weer etc..

Als domotica fan (vrijwel mijn hele huis is geautomatiseerd) kan ik wel vertellen dat een missende blauwe draad wel mijn minste uitdaging was.

Alvast veel succes met je nieuwe huis en veel woongenot toegewenst.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:51
JoostTheHost schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:52:
Voor de volledigheid:
Er zit een nieuwe Shelly aan te komen (Shelly 1L) waarvoor geen extra blauwe draad nodig is. Deze zou je dus moeten kunnen toepassen in elke elektrische installatie zonder extra bedrading aan te leggen.

Shelly 1L is nu te pre-orderen en komt uit op 15 nov 2020.
https://shop.shelly.cloud...smart-home-automation#407
Ok kun je kort toelichten hoe dat werkt? Ik heb op robbshop.nl een aantal opties gezien die samenwerken met philips hue, ik zie bij de omschrijving van shelly 1L geen label staan dat deze samenwerkt met philips hue?Moet je dan met een shelly app werken? En moet ik dan een bypass bijbestellen?

[ Voor 7% gewijzigd door RxTweak op 10-11-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

RxTweak schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:24:
ik zie bij de omschrijving van shelly 1L geen label staan dat deze samenwerkt met philips hue?Moet je dan met een shelly app werken? En moet ik dan een bypass bijbestellen?
Als je toch al naar Hue kijkt zou ik niet mengen met 3rd party anders dan FoH (Friends of Hue). Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je armaturen koopt waar een Hue lamp in past.

De genoemde shelly is geen zigbee dus dat werkt hoe dan ook niet native met Hue. Een bypass is bijvoorbeeld een weerstand over je verlichting heen zodat deze niet zachtjes blijft branden door de lopende 'lekstroom' (deze gaat dan door de weerstand). Het hangt erg af van wat je wilt maar echt een mooie oplossing is het niet.
Daarnaast is het ook geen oplossing voor hotel schakelingen e.d. én kan je alleen je lamp dimmen (mits die dat ondersteund). Wit tinten en/of kleur is dan ook niet mogelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 10-11-2020 10:37 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:17
PhilipsFan schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:26:
[...]
Er zullen vast redenen voor zijn, dat geloof ik wel. Maar dat maakt het nog niet minder idioot. De klant vraagt niet om een tekening, maar om een extra draad. De installateur heeft vast wel genoeg draad bij zich, daar heeft hij geen inkoper bij nodig. Dus dat al die kosten er zijn geloof ik wel, maar dat zou natuurlijk nooit moeten. Als de werkelijke kosten 5 euro per schakelaar zouden bedragen (de installateur zal er vast wel iets extra tijd mee kwijt zijn) dan is het toch van de zotte dat dat nog eens 4x over de kop moet omdat er allemaal onnodige mensen allemaal onnodige plasjes over moeten doen? Of ben ik nu gek?
Of je gek bent, kan ik niet beoordelen ;)
Als het alleen die installateur is, dan ben ik met je eens is een paar euro genoeg.
Anderen hoeven er niet zo zeer een plasje over te doen, maar het process waarin een klant aangeeft een extra draad te willen (+ dat het vastgelegd is + controleerbaar + en te bestellen + uit te voeren) moet in NL geborgd zijn. Die bouwer is NL aansprakelijk dat hij levert wat afgesproken is en dat het conform afspraak is, bij een afwijking van de standaard.

Als die extra draad eenmaal de nieuwe standaard is, dan zou het niet zoveel extra moeten kosten.

Ik heb het zelf niet bedacht, en ben zelf ook van de kortere route soms, maar in dit geval is € 20,- niet veel geld voor wat er geleverd wordt. Dat staat da los of iemand dat het waard vind.
[...]

Bij Philips Hue heb je helemaal geen draden nodig. Dus als we jouw redenering volgen, krijg ik dan 40 euro per schakelaar korting op mijn huis? Want de installateur hoeft 2 draden minder te trekken, de tekenaar hoeft 2 draden minder te tekenen, de inkoper hoeft 2 draden minder in te kopen etc etc etc. Snap je hoe idioot dit land in elkaar zit, met al z'n wetjes en voorschriftjes en plasjes doende projectleiders?
Ja, dat zou mooi zijn. Dat je geld terug krijgt. Overigens kan dat wel. Minder werk in een nieuwbouw huis kan een situatie opleveren dat je geld terug krijgt. Dat zal dan wel minder zijn dan eventueel meerwerk dat dan getekend dient te worden.
Ik snap het ;)
Dit land heeft veel (mijn mening, te veel) regeltjes. Dat werkt soms in je voordeel en soms in je nadeel. Generiek formulerend ben ik dat met je eens.. Over die € 20,- verschillen we kennelijk van mening.

Die Philips Hue zal best minder draden nodig hebben, maar daarmee creëer je een afhankelijkheid. Ik zou juist die draden laten trekken omdat ik dan later allerlei keuzes heb of ik die draad nou nodig heb of niet. Juist die keuze moet/kan iedereen voor zichzelf maken in dit land..

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
kabeltjekabel schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:17:
[...]

Bijtrekken is mazzel hebben. Andere gevallen gewoon er uit trekken met veer er aan, blauw er bij en terugtrekken.
bij sommige punten durf ik echt niet het risico te lopen dat er vervolgens geen blauw meer bij gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
Ik heb de aannemer laten weten dat ik in alle schakelaars een blauwe draad wil. De woning heeft 25 schakelaars keer 20 euro maakt 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
Kleine update half jaar later... De woning is nog in aanbouw maar ik zie dat Signify een oplossing heeft op basis van een batterij: https://www.robbshop.nl/Philips-HUE-Wall-Switch-Module Zo'n batterijtje is natuurlijk drie keer niks...

Ik verwacht dat er ook nog een versie komt die die stroom uit de blauwe draad kan halen. Er zijn wel alternatieven op de markt maar het is wel mooi als alles van Signify is.

[ Voor 29% gewijzigd door RxTweak op 23-08-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@RxTweak Heb de elektricien hier daarom gewoon alles vast laten zetten voor continue stroom met een Wago lasklem en de lichtschakelaars vervangen voor een Hue Dimmer Switch V2.

Als de batterijen dan ooit opgaan is het makkelijk te vervangen zonder gedoe.

Afbeeldingslocatie: https://www.androidpolice.com/wp-content/themes/ap2/ap_resize/ap_resize.php?src=https%3A%2F%2Fwww.androidpolice.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F02%2Fhue-dimmer.jpg&w=728

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
RxTweak schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:48:
Kleine update half jaar later... De woning is nog in aanbouw maar ik zie dat Signify een oplossing heeft op basis van een batterij: https://www.robbshop.nl/Philips-HUE-Wall-Switch-Module Zo'n batterijtje is natuurlijk drie keer niks...

Ik verwacht dat er ook nog een versie komt die die stroom uit de blauwe draad kan halen. Er zijn wel alternatieven op de markt maar het is wel mooi als alles van Signify is.
Ik heb er nu 7 in mijn huis van hangen, ook nagedacht om overal blauwe draad naartoe te leggen maar dit is toch ideaal. Het batterijtje gaat een aantal jaar mee en het vervangen is een fluitje van een cent, ik heb namelijk een aantal keer de modules moeten resetten vanwege een Zigbee bug aan de kant van mijn server/NAS.

Ik zou niet meer zonder kunnen, verschillende slimme opties ingesteld via Home Assistant/ControllerX. Ik kan bijv. 2 kliks instellen, maar ook 5/6/7/8 etc. Heb het nu bij 4 kliks max gehouden voor bepaalde lichtgroepen (1 klik = aan, 2 kliks = uit, 3 kliks = sleep mode voor adaptive lighting, 4 kliks is bepaalde lichten niet mee laten schakelen in bijv de keuken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
JDFS schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:12:
Ik heb er nu 7 in mijn huis van hangen, ook nagedacht om overal blauwe draad naartoe te leggen maar dit is toch ideaal. [...]
Wat is je ervaring met inbouwen en configureren? Was het moeilijk of viel het wel mee?

Ik denk zelf dat een optie met blauwe draad toch de voorkeur heeft in nieuwbouw omdat je dan geen zorgen hebt over de batterij. De batterij optie is natuurlijk perfect als je al een woning hebt zonder blauwe draad (zal het overgrote deel van de bestaande woningen zijn).

[ Voor 77% gewijzigd door RxTweak op 14-09-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@RxTweak Inbouwen heel makkelijk, zo'n Module neemt minder ruimte in beslag dan een vergelijkbare Zigbee switch à la deze: https://www.robbshop.nl/r...gbee-dimmer-2-draads-400w - je moet hier ook nog de stugge VDS draden in krijgen en dat was bij mijn inbouwdoosjes die aan elkaar grensten nog best een gedoe (ik heb het eerst met een smart dimmer geprobeerd bij een inbouwdoos waar blauwe draden doorheen liepen).

Daarnaast moet je ook een dimmodule nemen, mocht je willen dimmen. Ik raad je aan mijn review te lezen van de Hue Modules: productreview: Philips Hue wandschakelaarmodule review door JDFS

Ik heb overigens ook nieuwbouw, maar bewust gekozen voor het achterwege laten van de draden teneinde het met deze Hue Modules te doen.
Pagina: 1 2 Laatste