PhilipsFan schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:26:
[...]
Er zullen vast redenen voor zijn, dat geloof ik wel. Maar dat maakt het nog niet minder idioot. De klant vraagt niet om een tekening, maar om een extra draad. De installateur heeft vast wel genoeg draad bij zich, daar heeft hij geen inkoper bij nodig. Dus dat al die kosten er zijn geloof ik wel, maar dat zou natuurlijk nooit moeten. Als de werkelijke kosten 5 euro per schakelaar zouden bedragen (de installateur zal er vast wel iets extra tijd mee kwijt zijn) dan is het toch van de zotte dat dat nog eens 4x over de kop moet omdat er allemaal onnodige mensen allemaal onnodige plasjes over moeten doen? Of ben ik nu gek?
Of je gek bent, kan ik niet beoordelen
Als het alleen die installateur is, dan ben ik met je eens is een paar euro genoeg.
Anderen hoeven er niet zo zeer een plasje over te doen, maar het process waarin een klant aangeeft een extra draad te willen (+ dat het vastgelegd is + controleerbaar + en te bestellen + uit te voeren) moet in NL geborgd zijn. Die bouwer is NL aansprakelijk dat hij levert wat afgesproken is en dat het conform afspraak is, bij een afwijking van de standaard.
Als die extra draad eenmaal de nieuwe standaard is, dan zou het niet zoveel extra moeten kosten.
Ik heb het zelf niet bedacht, en ben zelf ook van de kortere route soms, maar in dit geval is € 20,- niet veel geld voor wat er geleverd wordt. Dat staat da los of iemand dat het waard vind.
[...]
Bij Philips Hue heb je helemaal geen draden nodig. Dus als we jouw redenering volgen, krijg ik dan 40 euro per schakelaar korting op mijn huis? Want de installateur hoeft 2 draden minder te trekken, de tekenaar hoeft 2 draden minder te tekenen, de inkoper hoeft 2 draden minder in te kopen etc etc etc. Snap je hoe idioot dit land in elkaar zit, met al z'n wetjes en voorschriftjes en plasjes doende projectleiders?
Ja, dat zou mooi zijn. Dat je geld terug krijgt. Overigens kan dat wel. Minder werk in een nieuwbouw huis kan een situatie opleveren dat je geld terug krijgt. Dat zal dan wel minder zijn dan eventueel meerwerk dat dan getekend dient te worden.
Ik snap het

Dit land heeft veel (mijn mening, te veel) regeltjes. Dat werkt soms in je voordeel en soms in je nadeel. Generiek formulerend ben ik dat met je eens.. Over die € 20,- verschillen we kennelijk van mening.
Die Philips Hue zal best minder draden nodig hebben, maar daarmee creëer je een afhankelijkheid. Ik zou juist die draden laten trekken omdat ik dan later allerlei keuzes heb of ik die draad nou nodig heb of niet. Juist die keuze moet/kan iedereen voor zichzelf maken in dit land..
If I agreed with you, we'd both be wrong.