Nieuwbouwwoning schakelaars voorzien van extra blauwe draad?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:51
Binnenkort hoop ik een nieuwbouwwoning te kopen en er nogal wat keuzes te maken aan meerwerk De aannemer bied mij de volgende optie aan:

Schakelaar voorzien van een extra blauwe draad
Schakelaar voorzien van een blauwe draad, ten behoeve van een na oplevering te monteren domotica systeem. -> €20,00 per schakelaar.

Wat is dit precies? Hebben jullie voorbeelden van domotica systemen die ik dan zou kunnen gebruiken waar dat zonder blauwe draad niet mogelijk zou zijn in een schakelaar? Wat is jullie advies / ervaring in deze?

Voor de duidelijkheid het gaat hier om schakelaars in de woning voor de lichtvoorziening.

[ Voor 8% gewijzigd door RxTweak op 08-11-2020 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dat zijn de slimme schakelaars. Die vereisen inderdaad de blauwe draad om van continue spanning te voorzien.

Dit soort schakelaars/dimmers, etc....
https://www.amazon.de/-/n...os&qid=1604871039&sr=8-13

20 euro per schakelaar is wel erg duur moet ik zeggen. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

Onbekend

...

Normaal gaat naar een schakelaar alleen een fasedraad (bruin) en de schakeldraad (zwart).
De nuldraad (blauw) gaat alleen naar de lamp omdat deze bij de schakelaar niet nodig is. De lamp verbruikt namelijk elektriciteit en niet de schakelaar.

In een domoticasysteem is elk onderdeel actief en gebruikt dus elektriciteit. Dus dan heb je een bruine + blauwe draad nodig.

20 euro is inderdaad duur, zeker als je twijfels hebt of je uberhaübt binnen de komende 10 jaar wil gaan installeren. Maar dat is dan alleen nodig bij schakelaars waar geen stopcontacten aan vast zitten. Anders heb je die blauwe draad al zitten.
Maar als het bijvoorbeeld maar 15 schakelaars betreft, is dat maar 300 euro en is dat relatief weinig t.o. de rest van de elektrische installatie.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:41
Ik zou het alleen doen als je al wat concreet op het oog hebt. Mocht de behoefte later ontstaan dan is het typisch ook niet moeilijk om wat installatiedraad te trekken van centraaldoos naar een enkele inbouwdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
@Anoniem: 93986 ah bedankt voor de link! Heb je ervaring met die schakelaar? Ik kan er niet heel veel vinden op internet.. ik zou graag een fysieke dimmer willen plaatsen die ook werkt met mijn hue lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:41
RxTweak schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:43:
@Anoniem: 93986 ah bedankt voor de link! Heb je ervaring met die schakelaar? Ik kan er niet heel veel vinden op internet.. ik zou graag een fysieke dimmer willen plaatsen die ook werkt met mijn hue lampen.
Daar zijn ook modellen van die zonder blauwe draad functioneren, bv Ecodim.07.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RxTweak schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:43:
Die dingen werken prima. Al die schakelaars worden verkocht onder verschillende namen. Er zijn ook versies met dimmers voor. Wat waarmee werkt zal je zelf even moeten uitvogelen. Ik weet niet wat er wel of niet compatible is met Hue.

Die schakelaars werken in ieder geval perfect met Alexa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
Ah oke. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een dimmer die ik met de hand kan bedienen, maar die het ook toelaat dat ik de lampen altijd kan bedienen met de philips hue app. In mijn huidige appartement heb ik de lichtschakelaars afgedopt en doe ik alles met de app, maar ik mis nu de mogelijkheid om met de hand te schakelen. Als ik de schakelaars wel laat zitten, dan heb ik de ervaring dat ik soms perongeluk een lamp uitzet en niet meer met de app kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 13:51
Ik vind tegenwoordig die flexibele buizen wel vervelend. Soms hebben ze de bochten zo strak gemaakt dat je er bijna geen draden meer in krijgt.
Alhoewel 20 euro wel flink prijzig is.
Mocht je nu al aan domotica/ bewegingsmelders zitten te denken dan is het misschien op sommige plaatsen wel handig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 14:52
20 euro voor een draad is wel vrij duur, maar aan de andere kant... Tegenwoordig gebruiken ze flexbuizen in de wanden, soms kom je daar bijna niet doorheen, zeker niet naast bestaande bedrading. Ik zou het overwegen, na te hebben nagedacht waar je in de toekomst eventueel een slimme schakelaar wil hebben.

Vaak worden schakelaars gecombineerd met een wandcontactdoos, daar kun je natuurlijk zelf heel eenvoudig een stukje blauwe draad trekken naar de schakelaar. Dus die zou ik sowieso niet doen, kijk dan naar schakelaars die deze combinatie niet hebben. 20 euro per schakelaar boven op je hypotheek is natuurlijk niets en kan je wel een hoop frustratie besparen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:45
Gelijk erin laten trekken, achteraf is bijna niet te doen. Is de prijs ook niet gebaseerd op het maken van meer lasdozen? Dan vind ik de prijs ook niet zo gek.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
€20,- per doos vind ik ook nog wel veel. Denk niet dat je er ook maar één extra lasdoos voor krijgt.

Denk dat je vooral na moet gaan wat je zelf wilt. Iets als een Sonoff Mini of een Shelly kan je ook prima bij de lamp inbouwen. Daar heb je zeker N en met een centraaldoos systeem 99% kans ook L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RxTweak schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:50:
Ah oke. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een dimmer die ik met de hand kan bedienen, maar die het ook toelaat dat ik de lampen altijd kan bedienen met de philips hue app. In mijn huidige appartement heb ik de lichtschakelaars afgedopt en doe ik alles met de app, maar ik mis nu de mogelijkheid om met de hand te schakelen. Als ik de schakelaars wel laat zitten, dan heb ik de ervaring dat ik soms perongeluk een lamp uitzet en niet meer met de app kan bedienen.
https://www.amazon.de/-/n...fRID=DKGHDYCH3PN7J9KETX7J
Dan is die het makkelijkst. Hang je waar je wilt. Kan prima over de inbouwdoos eventueel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 20:05
thespeed schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:52:
Ik vind tegenwoordig die flexibele buizen wel vervelend. Soms hebben ze de bochten zo strak gemaakt dat je er bijna geen draden meer in krijgt.
Alhoewel 20 euro wel flink prijzig is.
Mocht je nu al aan domotica/ bewegingsmelders zitten te denken dan is het misschien op sommige plaatsen wel handig.
Het is gezien de materiaalkosten duur, maar het scheelt je achteraf (als je het zelf erbij moet trekken) veel gevloek.
als je uitgaat van 8 kamers/schakelaars dan ben je nog geen 200 euro kwijt. ik zeg: DOEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 20:53
Over het algemeen laten 'slimme lampen' zich niet dimmen. Als je je volledig inzet op het Hue ecosysteem kan je beter kijken naar dit soort schakelaars: https://www.philips-hue.com/nl-nl/friends-of-hue/switches

Eigenlijk zijn het gewoon afstandsbedieningen die geschikt zijn voor inbouw. Wel even kijken of het compatibel is met je gekozen stijl schakelmateriaal (vaak is B&J Balance SI/Reflex SI standaard, wat niet gaat passen).

Schakeldraden simpelweg doorverbinden als je zelf alles vervangt.

Een alternatief is gebruik maken van bijvoorbeeld Fibaro inbouwdimmers. Deze zijn all-in praktisch gelijk in prijs en hebben geen nul-draad nodig. Voordeel is dat je niet vast zit aan Hue. Je kan ze technisch gezien op dezelfde manier gebruiken als de friends-of-hue schakelaars door gebruik te maken van de 2e switch input (scene control), maar dit kost wat meer tijd om in te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

SniperGuy schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:28:
[...]

Het is gezien de materiaalkosten duur, maar het scheelt je achteraf (als je het zelf erbij moet trekken) veel gevloek.
als je uitgaat van 8 kamers/schakelaars dan ben je nog geen 200 euro kwijt. ik zeg: DOEN!
En je stucwerk danwel verf die er zeker aan gaat als je dit wil gaan doen.

De prijs valt mij mee. Zit hem vooral in arbeid, maar ook de verantwoordelijkheid van de aannemer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:52
Dit lijkt me ook een no-brainer. Wat is nou € 200 op het complete budget van je nieuwe woning? Ja, het is veel geld voor wat je er voor krijgt, maar het scheelt je later potentieel gedoe.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:39
20 euro per doos tikt snel aan, zelf doen is niet moeilijk. Echter, wij laten standaard alle flex buizen vervangen voor normale pvc, voor 750 euro. Dan zijn alle extra loze leidingen ook van vast pvc. Misschien ook nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 07:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De modernere domotica schakelaars hebben vaak ook geen blauwe draad meer nodig, die hebben genoeg aan een heel klein beetje lekstroom via het aangesloten apparaat/lamp.

Het bijtrekken van blauw is iets dat soms lastig kan zijn bij bestaande bedrading maar ik zou dan gewoon de bestaande bedrading er eerst helemaal uittrekken MAAR voordat je dat doet meteen de trekveer omgekeerd er mee doorheen trekken.

Daarnaast zou ik met een nieuwbouw huis meteen een paar loze leidingen opnemen overdwars door je huis en van boven naar beneden. Dat zijn meestal ook de kosten niet maar als je er later ook maar 1 nodig hebt dan ben je er heel erg blij mee.

edit: als het inderdaad 'maar' €200 euro op het budget is dan zou ik het ook laten doen.
Informeer dan ook meteen of er een aarddraad bij kan. Voordeel is dat je er ook altijd een stopcontact van kan maken als de schakelaar niet meer nodig is en/of het het iets is als dit: https://www.dieversteckdose.de/ Ik vind het zelf erg handig om een stopcontact op die hoogte te hebben voor de stofzuiger e.d. die je niet altijd nodig hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 09-11-2020 09:34 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-06 14:57
Wellicht zit daar ook de iets diepere 50mm dozen bij? Of is dit tegenwoordig standaard?

Meeste van die kastjes nemen niet veel ruimte in maar iets diepere dozen zijn wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snow_King schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:21:
[...]

En je stucwerk danwel verf die er zeker aan gaat als je dit wil gaan doen.

De prijs valt mij mee. Zit hem vooral in arbeid, maar ook de verantwoordelijkheid van de aannemer.
:? Hoe dan? Simpelweg centraaldoos opentrekken en met een trekveer de draad trekken. Hoe gaat je stucwerk en verf er dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
svenvv2 schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:19:
Over het algemeen laten 'slimme lampen' zich niet dimmen. Als je je volledig inzet op het Hue ecosysteem kan je beter kijken naar dit soort schakelaars: https://www.philips-hue.com/nl-nl/friends-of-hue/switches

Eigenlijk zijn het gewoon afstandsbedieningen die geschikt zijn voor inbouw. Wel even kijken of het compatibel is met je gekozen stijl schakelmateriaal (vaak is B&J Balance SI/Reflex SI standaard, wat niet gaat passen).

Schakeldraden simpelweg doorverbinden als je zelf alles vervangt.

Een alternatief is gebruik maken van bijvoorbeeld Fibaro inbouwdimmers. Deze zijn all-in praktisch gelijk in prijs en hebben geen nul-draad nodig. Voordeel is dat je niet vast zit aan Hue. Je kan ze technisch gezien op dezelfde manier gebruiken als de friends-of-hue schakelaars door gebruik te maken van de 2e switch input (scene control), maar dit kost wat meer tijd om in te regelen.
Ik heb ook gekeken naar "plak" schakelaars die je ergens opplakt op de muur, maar dat vind ik dan toch een beetje meh. :P Daarbij krijg ik de woning met een X aantal schakelaars, en daar moet ik dan iets mee. Als ik dat niet doe dan loop ik tegen het probleem aan dat ik lampen uitschakel die ik dan niet met de app kan aanzetten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Snow_King Gebruik jij een sloophamer bij het draden trekken? :+

@DukeBox Ze zijn er tegenwoordig wel maar om dat nu vaak te noemen... Zelf pak ik ook liever een met N, sommige lampen hebben ander de neiging zacht te gloeien als ze uit staan en ben je weer aan het klooien met een bypass.

@posttoast Heb jij maar 10 stopcontacten? Ik mijn relatief kleine appartement zit ik al op 14... En hier vind ik dat al niet ruim.

Zelf zou ik eerder 750,- over hebben voor fatsoenlijk gelegde buizen en ruime inbouwdozen dan voor een extra N. Andere kant, eigenlijk zou dat altijd al zo moeten. Extra N trekken in een flex kan wat lastig zijn maar als ze harde 90 graden bochten in PVC is het ook lastig. Maar eigenlijk altijd op te lossen door alle draden eruit te trekken (trekveer in de pijp), N erbij te knopen en dan alles terug te trekken.

@RxTweak Zelf op één plek gewoon een Aqara Zigbee schakelaar over de inbouwdoos gemonteerd (en draad doorgelust). Dit omdat ik niet bij de centraaldoos kan. Grootste nadeel is dat deze schakelaar nu afwijkt van andere schakelaars. Maar goed, het is een compromis in een huurhuis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 06:52
Septillion schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:46:
@posttoast Heb jij maar 10 stopcontacten? Ik mijn relatief kleine appartement zit ik al op 14... En hier vind ik dat al niet ruim.
Het ging over schakelaars toch? Niet over stopcontacten? In dat opzicht vind ik 10 niet persé weinig hoor :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@posttoast Je hebt gelijk! Ook al zit je ook daar al wel redelijk snel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 20:05
Anoniem: 93986 schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:36:
[...]

:? Hoe dan? Simpelweg centraaldoos opentrekken en met een trekveer de draad trekken. Hoe gaat je stucwerk en verf er dan aan?
Ik denk vanwege het feit dat de frustratie dermate groot is dat de hele boel (incl. stucwerk) kort en klein gemaakt wordt :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:42

Yucon

*broem*

Ik zit niet zo in de materie dus misschien mis ik iets, maar waar heb je bij slimme schakelaars nog schakeldraden voor nodig? Die dingen werken vaak toch juist draadloos :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
Yucon schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:57:
Die dingen werken vaak toch juist draadloos :?
En die dingen werken op luchtvochtigheid of batterijen?
Ze moeten ergens hun stroom halen hé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo!
@Yucon in deze situatie hou je je domme lampen maar zet je een klein kastje achter je schakelaars wat smart is. Op deze manier kun je je lampen bedienen via WiFi maar ook nog steeds via de traditionele knoppen. Persoonlijk heeft het mij voorkeur in veel ruimtes omdat niet iedereen de nieuwe technieken kent.

Edit: kleine toevoeging, ander voordeel ervan is dat wanneer bijvoorbeeld de Hue bridge down of kapot gaat het aansturen van je lampen met de knoppen nog steeds werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Hugo! op 09-11-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 16:01

Tens

let me drink about it

wat kost het als je van elke schakelaar een combi schakelaar/wcd maakt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 07:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

cadsite schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:01:
Ze moeten ergens hun stroom halen hé.
Er zijn er ook diverse op kinetische energie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Yucon Dat is een optie, maar dan moet je ook slimme bulbs hebben. En dat hoeft echt niet altijd, vaak is een domme bulb met een slimme schakelaar / slim relais/dimmer net zo handig. Zeker als alleen aan/uit nodig is of als je een groep lampen (en enkel armatuur met meerdere lampen) hebt.

@Hugo! Of je nu voor slimme lampen gaat of voor domme met een slimme schakelaar/relais/dimmer maakt voor gebruik niet uit. Dat is puur hoe jij het inricht. Bij gebruik van slimme lampen is het wel om problemen vragen als je dan bij de deur gewoon een schakelaar laat zitten die simpelweg de spanning van je smart bulb haalt. Maar ook dat is op te lossen door die schakelaar slim te maken of te vervangen door een FoH schakelaar of zelfs een Ikea remote (mits je de originele schakelaar maar weg haalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
@Septillion klopt wat je zegt, is meer persoonlijk. Hou wel van wat aan kloten met Home assistant en dergelijke en wil nog wel is wat "mis" gaan. Het is daarbij natuurlijk niet iedereen zijn hobby en die zouden er dan geen last van moeten hebben. Zelf ben ik ook aan het kijken naar nieuwbouw en zit hier dus ook over na te denken maar prijstechnisch lijkt het ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:25
Voor 25 euro heb je bij de hornbach 100m 2.5mm2 blauw draad. Met 100 meter kan je wel wat doosjes voorzien van draad. Persoonlijk zou ik het dus lekker zelf doen, want dan:
- ben je goedkoper uit
- heb je alleen draad zitten waar het echt nodig is

Je bent dus altijd goedkoper uit. Als geld geen issue is of je wilt het niet zelf doen: dan lekker laten doen!

Persoonlijk btw: ik heb ook veel van die dingen gekocht voordat ik de woning had. Wilde het ook graag maar nu 2 jaar later is alles eruit en verkocht :')
Als ik beneden/binnen kom wil ik gewoon een lamp aan doen. Niet een telefoon pakken en 10 acties moeten uitvoeren voor een lamp.
Ja je hebt schakelaars en die kan je ook aan de muur hangen maar omdat ik niet alleen ben slingerde die dingen ook overal (net als bij een afstandsbediening). Ik vond het alleen maar vervelender worden dus ben nu weer lekker terug naar traditionele schakelaars. Bevalt mij veel beter :)

[ Voor 44% gewijzigd door ID-College op 09-11-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:11
Het is hier heel afhankelijk van wat je krijgt zonder die optie, wat je plannen zijn en hoe handig je zelf bent.

In het slechtste geval ben je lang bezig (per doos) om dat laatste draadje erbij de krijgen en dat zelfs niet voor elkaar krijgt (te volle leiding, te veel bochten etc etc). In het beste geval kun je dat blauwe draadje gewoon erbij duwen (zelfs zonder trekveer).

En ook zijn er inderdaad oplossingen waardoor er geen blauwe draad nodig is en zelfs waarbij je schakelaars helemaal niet bedraad maakt.

Het voordeel van het hebben van de blauwe draad is: Je kunt qua opties voor automatisering alle kanten op zonder mogelijk uren bezig te zijn de bekabeling te veranderen.

Als je niet bij bouw aanlegt is het risico dat het alsnog aanleggen daarvan mogelijk moeilijk tot in ergste geval bijna onmogelijk is om die blauwe draad erbij te krijgen. (Goedkoper, maar met risicotje)

In alle gevallen zijn er echter wel weer manieren omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Anoniem: 93986 schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:36:
[...]

Wat je ziet is dat de trekveer vaak vies is. Je verf krijgt dan mooie zwarte vlekken. Stucwerk wil nog wel eens breken rondom de centraaldoos in het plafond of bij de stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Snow_King schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:18:
[...]

Wat je ziet is dat de trekveer vaak vies is. Je verf krijgt dan mooie zwarte vlekken. Stucwerk wil nog wel eens breken rondom de centraaldoos in het plafond of bij de stopcontacten.
Koop je een nieuwe trekveer?
Vind het ook een beetje kulargument want dan ben je eigenlijk gewoon lomp bezig. Je kan gewoon je stucwerk insnijden rondom de dozen en dan zie je er niks van!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

ID-College schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:22:
[...]

Koop je een nieuwe trekveer?
Vind het ook een beetje kulargument want dan ben je eigenlijk gewoon lomp bezig. Je kan gewoon je stucwerk insnijden rondom de dozen en dan zie je er niks van!
Kan allemaal, zeker! Ik heb het echter vaak genoeg fout zien gaan om in een mooie ingerichte woning nog met trekveren aan de slag te moeten gaan.

De prijs die er nu voor staat per schakelaar zou ik het niet achteraf voor wagen en gewoon nu er bij bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Snow_King schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:23:
[...]

Kan allemaal, zeker! Ik heb het echter vaak genoeg fout zien gaan om in een mooie ingerichte woning nog met trekveren aan de slag te moeten gaan.

De prijs die er nu voor staat per schakelaar zou ik het niet achteraf voor wagen en gewoon nu er bij bestellen.
Snap ik.. ik doe t vaak liever zelf want ik neem dr meer de tijd voor dan zij.. t blijven bouwvakkers :P

TS kan ook een aftakking maken in de doos met een lasdopje en 2 korte stukjes blauw erbij. Als je diepe doosjes hebt past dat makkelijk alleen mag t volgens mij eigenlijk niet volgens de NEN norm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Laatst online: 21:34
De afweging:
Ga je domotica toepassen? Weet je van te voren dat het antwoord nee is en je bent ook niet het type die dat wilt -> Niet doen. Twijfel je of wil je het wel doen, dan is een blauwe draad in veel gevallen nodig.

Dan is het de vraag:
Ga je zelf blauwe draad trekken, besteed je het uit achteraf of tijdens de bouw?
Als je het zelf of laat uitbesteden dan moeten eerst de bestaande draden uit de schakelaar gehaald worden naar de centraaldoos in het plafond. Daarna moet er een blauwe erbij gepakt worden om diezelfde draden of nieuwe draden er doorheen te krijgen: benodigdheden lasdoppen, bestaande draden+blauw, of zwart+bruin+blauw en een trekveer natuurlijk.

Zie je dat zitten en denk je dat je onder die 20 euro komt qua aanschaf en/of arbeidsuren? Dan niet laten doen anders gewoon door de aannemer mee laten nemen.

Ik heb voor het laatste gekozen. Bij mij hebben alle schakelaars (waar er meer zitten uiteraard maar 1 blauwe) een blauwe draad los achterin de doos zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 16:01

Tens

let me drink about it

meerkosten €20,- per doos....

Werkelijke kosten max 10 meter draad per doos inkoop iets van € 2,50? en een aantal seconden extra werk omdat er een draad extra gestript moet worden....

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gian Inc.
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 12:34
posttoast schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:23:
Dit lijkt me ook een no-brainer. Wat is nou € 200 op het complete budget van je nieuwe woning? Ja, het is veel geld voor wat je er voor krijgt, maar het scheelt je later potentieel gedoe.
Helemaal mee eens, wanneer er al draden in de buis zitten moet je daar niet iets 'bij' willen trekken. Dit is 200 euro die je heel veel moeite en gedoe kan besparen (ritje naar de hornbach, terug naar huis, trekdraad erbij proberen te duwen, lukt niet, alle draden eruit, weer een ritje naar de hornbach voor bruin/aarde/zwart, ritje terug, alle kabels er doorheen trekken, aansluiten en klaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:49
Rukapul schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:37:
Ik zou het alleen doen als je al wat concreet op het oog hebt. Mocht de behoefte later ontstaan dan is het typisch ook niet moeilijk om wat installatiedraad te trekken van centraaldoos naar een enkele inbouwdoos.
Dat werkt alleen maar als je centraaldoos ook bereikbaar blijft. ZO zit ie bij ons weggewerkt achter een faux-ornament dat netjes mee geschilderd is omdat de centraaldoos en de positie van de lamp niet goed overeenkwamen. Tja, da's dan een probleem.

Daarnaast inmiddels ontdekt dat spotjes (buiten onder/in balkon) niet van een aarddraad zijn voorzien..... Het zal (toen) wel niet verplicht geweest zijn. Maar om ze aan een 0,75mm tweelingsnoer te hangen.

@RxTweak Controleer alles en regel het voor de komende 10 jaar (ja, ik weet - vooruit kijken is moeilijk) en bij voorkeur voordat alles is afgewerkt. Natuurlijk kan het later nog maar de praktijk zegt dat je dan minder snel stappen zet vanwege bijkomende herstel/schilder werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:42

Theo

moederbord

Mogelijk kun je wat afdingen op de kosten; die 20 euro die ze per doos vragen is wel erg royaal geschreven.

Wellicht dat je , wanneer je naar alle lichtpunten in huis een blauwe draad laat trekken je een prijs kunt bepalen met de aannemer die schappelijker ligt dan die 20 euro (ex btw?) per lichtpunt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:12

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

RxTweak schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:50:
Wat heel belangrijk hier is is dat je even onderscheid moet maken tussen 2 situaties:

1: Je hebt domme lampen die met de dimmer bediend worden. Dit wil je ook kunnen met de HUE app:

In dit geval heb je een slimme schakelaar nodig die zigbee ondersteund zoals zoiets of zoiets. Je kunt dan gewoon in je fittingen 'domme' lampen gebruiken.

In dat geval is het soms noodzakelijk om wel een blauwe draad beschikbaar te hebben bij de schakelaar

2: Je hebt HUE lampen achter de schakelaar hangen en die wil je ook met de knop bedienen:

In dit geval zul je de manier toe moeten passen die je nu ook hebt. Gewoon alles afdoppen en gelijk door verbinden. Om toch vanaf die plek op de muur iets te kunnen bedienen zul je een (draadloze) schakelaar op de plek neer moeten hangen. Denk daarbij aan zoiets of zoiets

In dit geval is het niet nodig om een blauwe draad te laten trekken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 23:45

Part

Helemaal niets.....

Tens schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:33:
meerkosten €20,- per doos....

Werkelijke kosten max 10 meter draad per doos inkoop iets van € 2,50? en een aantal seconden extra werk omdat er een draad extra gestript moet worden....
De aannemer heeft ook heel goed door dat de klant alle draden moet vervangen (oude zijn te kort voor hergebruik). Dus de klant moet 3 dozen draad kopen, nieuwe lasklemmen en een trekveer. Dat gaan de meeste klanten niet doen. Die willen het huis inrichten en niet een halve dag draden trekken en spullen inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Naast het rijtje schakelaar zit vaak ook een wandcontactdoos, daar kun je gemakkelijk het blauwe draad van gebruiken.

Mocht je toch ergens alleen een schakelaar hebben zonder wcd, dan zit in de centraaldoos (in plafond) vaak wel alle kleurtjes.

Een Shelly past overal wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Dubbel gevoel hierbij.

Er zijn drie manieren om je electra aan te leggen:
- Netjes met harde buizen, dan worden de draden handmatig getrokken en heb je alleen een fase en schakeldraad. Dan kun je waarschijnlijk zelf ook wel een derde draad erbij trekken.
- Met flexibele buis maar nog wel naar de centraaldoos, dan wordt het tricky.
- Flexibele buis met draad er al in en doorlussen naar alle stopcontacten. Dat is in mijn huis het geval.
Voordeel: overal heb ik wel een neutrale draad. Nadeel, aanpassen of een stopcontact verplaatsen hoef je niet te proberen.

Wat je zou kunnen doen is kijken op hoeveel plekken je geen schakelaar naast een stopcontact hebt. Dan heb je sowieso een blauwe draad (ervan uit gaande dat de onderverdeling van de groepen per verdieping is).

Een doos installatiedraad kost je ook wel €30, wat manuren die je zelf tijdens je verbouwing aan andere uren kunt besteden .. het is een afweging.

Overigens zou ik installatie zonder blauwe draad niet als uitgangspunt gebruiken. Veel problemen met domotica zie je juist terug bij de gebruikers zonder blauwe draad waar het toch even minder werkt omdat het werkt via lekstroom t.o.v. de andere aansluitmethodes.
Dan zou ik eerder gaan voor een batterij gebaseerde oplossing zoals de hue dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Afgelopen 2 weken ben ik in mijn 20 jaar oude woning bezig geweest om een plan te maken voor het trekken van nieuwe stroom- en ethernetkabels. Aan de ene kant is de situatie niet dramatisch. Aan de andere kant is er wel 20 jaar historie van aanpassingen en reparaties aanwezig. Het is allemaal overkomelijk maar wel werk en tijd. En tijd is een van de schaarste producten ...

Mijn tip is om de kosten te accepteren en dit te doen. Het is namelijk verbazingwekkend hoeveel tijd al het uitzoeken kost. En dan moet het plan nog worden uitgevoerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:59

Pixeltje

Woo-woohoo!

JDunnio schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:58:
Dubbel gevoel hierbij.

Er zijn drie manieren om je electra aan te leggen:
- Netjes met harde buizen, dan worden de draden handmatig getrokken en heb je alleen een fase en schakeldraad. Dan kun je waarschijnlijk zelf ook wel een derde draad erbij trekken.
- Met flexibele buis maar nog wel naar de centraaldoos, dan wordt het tricky.
- Flexibele buis met draad er al in en doorlussen naar alle stopcontacten. Dat is in mijn huis het geval.
Voordeel: overal heb ik wel een neutrale draad. Nadeel, aanpassen of een stopcontact verplaatsen hoef je niet te proberen.
Hmm. Mijn ervaring is dat een derde draad trekken in een buis waar er al twee in wonen geen succes is. Soms heb je mazzel en lukt het, vaak pech en halverwege vast. Wat doe je dan?
Flexbuis is wat dat betreft helemaal drama, maar ook met normale buizen is het bijtrekken van kabels doorgaans moeilijk. Je kunt er voor kiezen om bestaande VD eruit te trekken en daar aan de andere kant je nieuwe (3) aders aan vast knopen zodat je die meteen de buis in trekt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Laatst online: 10-06 08:39
Anoniem: 93986 schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:16:
[...]

https://www.amazon.de/-/n...fRID=DKGHDYCH3PN7J9KETX7J
Dan is die het makkelijkst. Hang je waar je wilt. Kan prima over de inbouwdoos eventueel.
Correct. Je kunt de schakelaar ook op een magnetische houder (ter grootte van 2 euro munt) plaatsen op een onzichtbare plaats.

Erg handig weet ik uit ervaring

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71l170WcEZL._AC_SL1500_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Laatst online: 10-06 08:39
SniperGuy schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:28:
[...]

Het is zo eenvoudig zelf TE doen en dan pas wanneer het nodig is. Ik zeg: NIET DOEN! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

DjoeC schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:36:
ZO zit ie bij ons weggewerkt achter een faux-ornament
En dat mag dan weer niet ;) Doos hoort bereikbaar te blijven.
ID-College schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:13:
Als ik beneden/binnen kom wil ik gewoon een lamp aan doen. Niet een telefoon pakken en 10 acties moeten uitvoeren voor een lamp.
Dat is het verschil tussen een "smart" home en een echt smart home 8) Dat heeft meer met implementatie te maken.
Ja je hebt schakelaars en die kan je ook aan de muur hangen maar omdat ik niet alleen ben slingerde die dingen ook overal (net als bij een afstandsbediening). Ik vond het alleen maar vervelender worden dus ben nu weer lekker terug naar traditionele schakelaars. Bevalt mij veel beter :)
Draadloze schakelaars bij de deur zijn prima, maar dan moeten ze wel gewoon vast zitten. Dus draadloos kan prima, maar vastplakken die handel.

Maar goed, blijft een afweging. Heel lastig is het niet (als je gewoon alles eruit haalt, blauw erbij doet en weer terug trekt, geen extra zwart/bruin/geel-groen nodig) maar aan de andere kant, €200 - €300 op de aflevering van een huis is niet heel veel. Maarja, ik zou meer over hebben voor overal diepe dozen en mooi schakelmateriaal.

Laatste is dus in de meeste gevallen ook een issue bij gebruik van draadloze units. Alleen de (overpriced) FoH dingen passen gewoon bij de rest. Andere wijken ze of af of moet je zelf creatief worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
newtastyland schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:16:
[...]

Correct. Je kunt de schakelaar ook op een magnetische houder (ter grootte van 2 euro munt) plaatsen op een onzichtbare plaats.

Erg handig weet ik uit ervaring

[Afbeelding]
Deze vind ik erg mooi! Alleen is dit geen inbouw, ik denk dat ik dan de schakelaar eruit moet slopen en deze moet monteren. Mooiste lijkt mij een inbouw optie.

Deze oplossing ziet er overigens uit als een dimmer maar dat is het niet, het is slechts een drukknop. Zijn er ook oplossingen met dimmers op de muur EN die goed samenwerken met de hue app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-06 14:34
Het verbaast me hoeveel er gezegd wordt dat dit naderhand doen niet te doen is. Vermoed dat iedereen die dit roept nog nooit van een trekveer gehoord heeft? Als je gewoon centraaldozen hebt kan je makkelijk zelf een extra kabel trekken, flexibele buizen of niet. Ik heb ook flexibele buizen en kon zonder moeite met een trekveer een nuldraad naar alle schakelaars trekken voor mijn shelly's.

Zolang je dus gewoon centraaldozen hebt kan je dit achteraf makkelijk zelf doen. Rol van 100 meter montagedraad van 1.5mm2 kost je 20 euro, en qua tijd ben je een paar minuten per schakelaar bezig. Als je centraaldoos al redelijk vol is kan het nog een gepriegel worden, maar ook dan is het nog steeds goed te doen. Reken er maximaal een middag voor en bedenk dan voor jezelf of het je waard is om 20 euro per schakelaar te betalen, of dat je het dan net zo goed zelf doet.

Als je met domotica aan de slag gaat lijkt het mij ook het leukste om het allemaal zelf te doen. Dan is het precies zoals jij het wilt hebben en snap je uiteindelijk ook beter hoe het hele zooitje werkt. Als je interesse hier niet ligt, dan kan je net zo goed naderhand een elektricien laten langskomen om de draden te trekken en je domotica aan te laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
Hatsjoe schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:25:
Als je met domotica aan de slag gaat lijkt het mij ook het leukste om het allemaal zelf te doen. Dan is het precies zoals jij het wilt hebben en snap je uiteindelijk ook beter hoe het hele zooitje werkt. Als je interesse hier niet ligt, dan kan je net zo goed naderhand een elektricien laten langskomen om de draden te trekken en je domotica aan te laten sluiten.
Wat een onzin... als ik die logica volg dan zou ik ook geen maggi in mijn maaltijd moeten verwerken omdat ik dan beter een volledige maaltijd kan bestellen. Er is na het plaatsen van blauwe draden nog meer dan genoeg om zelf te doen en zelf vorm te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:55

job

RxTweak schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:04:
Zijn er ook oplossingen met dimmers op de muur EN die goed samenwerken met de hue app?
Jazeker, dat was al eerder gemeld: svenvv2 in "Nieuwbouwwoning schakelaars voorzien van extra blauwe draad?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-06 13:10

DjVe

Hatsaflats!

[...]

Deze vind ik erg mooi! Alleen is dit geen inbouw, ik denk dat ik dan de schakelaar eruit moet slopen en deze moet monteren. Mooiste lijkt mij een inbouw optie.

Deze oplossing ziet er overigens uit als een dimmer maar dat is het niet, het is slechts een drukknop. Zijn er ook oplossingen met dimmers op de muur EN die goed samenwerken met de hue app?
Zo heb ik het wel gedaan. Schakelmateriaal van de muur af. Zwart en bruin ,met elkaar verbinden met een WAGO. Alles netjes terug duwen, en een Hue Smart Switch erop zetten (past direct). De Hue Dimmer vind ik wel fijner, maar deze past niet direct netjes over een inbouwdoos (schroefgaten komen niet overeen).

In de meeste armaturen heb ik dus Hue peertjes zitten, maar waarbij dat niet gewenst was/niet kon, heb ik Hue geschikte iCasa dimmers geplaatst (in plafondplaat) of werk ik met Hue geschikte wandcontact pluggen.

Ik heb op in de woonkamer alle schakelaars gewoon afgedicht met blindplaatjes en op één centrale plek die schakelaar over een doos geplaatst. Werkt vlekkeloos. In de gang en overloop gaat de verlichting aan als er beweging wordt geregistreerd met een Hue sensor.
Die ronde Hue drukknop is ook als dimmer te gebruiken (in te stellen in de app).

[ Voor 10% gewijzigd door DjVe op 09-11-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
Alle schakelaars waar naar wordt verwezen in die reactie zijn bevestigbaar d.m.v. plakstrips, betreft geen inbouw. Alleen de fibaro is wel inbouw lijkt het maar die maakt geen gebruik van de baluwe draad?

[ Voor 10% gewijzigd door RxTweak op 09-11-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

Dit is alleen een afstandsbediening. Van inbouw of opbouw is in het geheel geen sprake hier. Dit plaatje kun je bij een muurdoos gebruiken ipv een blindplaat, of gewoon op een willekeurige plek op iets plakken.
Deze oplossing ziet er overigens uit als een dimmer maar dat is het niet, het is slechts een drukknop.
Met die drukknop kun je ook dimmen.
Zijn er ook oplossingen met dimmers op de muur EN die goed samenwerken met de hue app?
Je zult iets specifieker moeten wezen. Moet het een schakelaar zijn of een afstandsbediening, moet het perse een draaiknop zijn. De vraag zoals je hem nu stelt is niet te beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Het verbaast me hoeveel er gezegd wordt dat dit naderhand doen niet te doen is. Vermoed dat iedereen die dit roept nog nooit van een trekveer gehoord heeft? Als je gewoon centraaldozen hebt kan je makkelijk zelf een extra kabel trekken, flexibele buizen of niet. Ik heb ook flexibele buizen en kon zonder moeite met een trekveer een nuldraad naar alle schakelaars trekken voor mijn shelly's.

Zolang je dus gewoon centraaldozen hebt kan je dit achteraf makkelijk zelf doen. Rol van 100 meter montagedraad van 1.5mm2 kost je 20 euro, en qua tijd ben je een paar minuten per schakelaar bezig. Als je centraaldoos al redelijk vol is kan het nog een gepriegel worden, maar ook dan is het nog steeds goed te doen. Reken er maximaal een middag voor en bedenk dan voor jezelf of het je waard is om 20 euro per schakelaar te betalen, of dat je het dan net zo goed zelf doet.

Zo is alles te bagataliseren. Er is met een nieuwbouwhuis gewoon veel te doen.
Elke week dat je daarvoor uittrekt betaal je mogelijk dubbele huur, extra vrije dagen, kwa planning moet het uitkomen met de stucadoor, behanger, het leggen van de vloer, frezen van sleuven voor je televisie/mediahoek.
Dan kan het goed zijn dat je 10x die €20 pakt zodat je hier geen rekening mee hoeft te houden zodat je op een ander tijdstip je schakelaars kunt vervangen.

Ik weet dat mijn electra een bende is, met 8 stopcontacten welke niet via de centraaldoos verlopen, maar op elkaar doorgekoppeld zijn met flex en draad er al in. Voordeel is dan wel dat ik overal drie draden heb, maar bijtrekken kan best wel eens lastig worden als die flex met lastige bochten in de beton is gegaan.
Even in een avondje 10 verschillende centraaldozen open trekken, oude draden eruit, nieuwe erin, alles weer aan elkaar knopen .. daar kun je als ongeoefende hobbyist best een dag mee zoet zien.
Los van het feit wat drie dozen aan bekabeling, een trekveer je kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
Janoz schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:44:
Je zult iets specifieker moeten wezen. Moet het een schakelaar zijn of een afstandsbediening, moet het perse een draaiknop zijn. De vraag zoals je hem nu stelt is niet te beantwoorden.
Ik zou op de muur graag een dimmer willen hebben in de vorm van een draaiknop. Daarnaast zou ik in de app de lampen ook ten alle tijden aan en uit kunnen zetten + kunnen dimmen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

RxTweak schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:47:
[...]

Ik zou op de muur graag een dimmer willen hebben in de vorm van een draaiknop. Daarnaast zou ik in de app de lampen ook ten alle tijden aan en uit kunnen zetten + kunnen dimmen. :)
En die lampen, zijn dat dan domme lampen of HUE lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:55

job

RxTweak schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:44:
[...]

Alle schakelaars waar naar wordt verwezen in die reactie zijn bevestigbaar d.m.v. plakstrips, betreft geen inbouw. Alleen de fibaro is wel inbouw lijkt het maar die maakt geen gebruik van de baluwe draad?
Je kan het ook met stickers op de muurplakken, maar dat hoeft dus niet. Het werkt ook prima met inbouw binnen het zelfde merk.

https://www.philips-hue.com/nl-nl/friends-of-hue/switches
Daar staan links naar verschillende fabrikanten die schakelaars voor hue aanbieden.

Goedkoop zijn die merken niet, maar het is wel wat je wil toch?
Misschien dat je nog een extra binnenwerk moet aanschaffen maar dat zal je vast wel ergens kunnen vinden. Ook in het hue topic wel wat ervaringen met die schakelaars en inbouw. [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3

[ Voor 41% gewijzigd door job op 09-11-2020 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Ik heb een nieuwbouwwoning (al 5jr wel) en hier bij het meerwerk niet over nagedacht. NU zit ik vaak met de problemen. een extra draad is in de helft van de gevallen gewoon NIET bij te trekken. ik vermoed door flex leidingen en/of knikken in de leidingen die in de wanden en vloeren gegoten zijn.

veelal op kunnen lossen met draadloze oplossingen. maar ideaal is dat ook niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Rukapul schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:37:
Mwah, er valt veel voor te zeggen hoor. Zat systemen worden tegenwoordig doorgelust; als je binnen een groep dus 1 schakelaar of contact wilt gaan gebruiken, kan het best zijn dat je 4-5x een draad moet gaan trekken.

Wij hebben bijvoorbeeld groep, dat is 1 wand van de beneden verdieping. Denk dan aan centraaldoos -> contact 1+2 (dubbele uitvoering) -> contact 3+4 (dubbele uitvoering) -> contact 5+6 (dubbele utivoering)....
Dus wil je contact9 gaan gebruiken, moet je dus van centraaldoos naar 1, onderling door naar 2, en dan de flexibele buis in richting de volgende set... etc etc.
En elke keer betekend het oude set van 3 er volledig uit halen om de nieuwe set van 4 te trekken.

Dat zijn een hele hoop plekken waar je er naderhand achter kunt komen dat 3 draden wel past, maar die 4e toch niet lukt (of: plekken dat tijdens het trekken iets mis gaat in een bocht). Dan zijn die paar tientjes zo verdampt als je echt moet gaan breken en slopen...

Zou dan eerder aanraden goed naar de exacte uitwerking te kijken van het elektrische systeem, waar je logischerwijs domotica plaatst (denk aan schakelaars, contacten vlakbij ramen) en in hoeveel stappen en afstand dat naderhand op te lossen is. Is het een kort stukje of een (naar verwachting) rechte buis kun je best een gok nemen, worst case moet je een draad achter je plint langs gooien of een kabelgoot boven de plint plaatsen.
Maar hoe meer stappen je door moet, hoe groter de kans dat je straks aanzienlijk meer kwijt bent dan paar euro voor setje nieuw draad, kopen/huren trekveer een en 1 uur werk per 20,- die je nu bespaart. Grotere afstanden/bochtwerk, kan best de moeite waard blijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 09-11-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik moet je zeggen dat ik baalde dat ik het niet in mijn huis heb toen ik aan domotica begon. Inmiddels heb overal hue in zitten. Maar wat kost je huis? 3-4 ton en je hebt hooguit 20 dozen? 20x20 is 400 euro extra op zo'n groot bedrag, daar zou ik dan niet in gaan besparen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Laatst online: 09-06 20:53
De Friends of Hue schakelaars waar ik naar verwees kunnen wel degelijk worden ingebouwd. Zowel Gira als Busch & Jaeger hebben modellen die netjes achter de raampjes passen. Uiteraard moet je dan wel zorgen dat je hier je schakelmateriaal stijl op uitkiest.

Ik heb wat zitten zoeken naar een echte inbouw draaiknop, maar voor zover ik kan vinden is dit in Europa nog gereserveerd voor de knutselaar Thijsmans' Tweakblog: Philips Hue draaidimmer: Lutron Aurora

Slimme lampen houden er simpelweg niet van om analoog gedimd te worden. Waardoor je zonder veel omwegen eigenlijk 2 voor de hand liggende opties hebt:
1 - gebruik slimme lampen en bijbehorende draadloze schakelaars.
2 - gebruik slimme schakelaars (zoals de ecodim07 of fibaro) met "domme" lampen. Deze zijn vaak ook gewoon aan de Hue bridge/app te koppelen.

Als je een blauwe draad hebt is het technisch gezien mogelijk om een draaidimmer als de ecodim07 te gebruiken met Hue lampen. In dit geval sluit je de lamp vast aan (zoals nu) en gebruik je de dimmer praktisch gezien als afstandsbediening door deze te koppelen aan een controller als Homey. Dit is uiteraard niet de standaard en zal wat uitzoekwerk vergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
Janoz schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:48:
[...]

En die lampen, zijn dat dan domme lampen of HUE lampen?
Slim, hue bulbs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
svenvv2 schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:37:
De Friends of Hue schakelaars waar ik naar verwees kunnen wel degelijk worden ingebouwd. Zowel Gira als Busch & Jaeger hebben modellen die netjes achter de raampjes passen. Uiteraard moet je dan wel zorgen dat je hier je schakelmateriaal stijl op uitkiest.

Ik heb wat zitten zoeken naar een echte inbouw draaiknop, maar voor zover ik kan vinden is dit in Europa nog gereserveerd voor de knutselaar Thijsmans' Tweakblog: Philips Hue draaidimmer: Lutron Aurora

Slimme lampen houden er simpelweg niet van om analoog gedimd te worden. Waardoor je zonder veel omwegen eigenlijk 2 voor de hand liggende opties hebt:
1 - gebruik slimme lampen en bijbehorende draadloze schakelaars.
2 - gebruik slimme schakelaars (zoals de ecodim07 of fibaro) met "domme" lampen. Deze zijn vaak ook gewoon aan de Hue bridge/app te koppelen.

Als je een blauwe draad hebt is het technisch gezien mogelijk om een draaidimmer als de ecodim07 te gebruiken met Hue lampen. In dit geval sluit je de lamp vast aan (zoals nu) en gebruik je de dimmer praktisch gezien als afstandsbediening door deze te koppelen aan een controller als Homey. Dit is uiteraard niet de standaard en zal wat uitzoekwerk vergen.
toon volledige bericht
Yes dit idee heb ik ook een beetje. Als aanvulling op je tekst zie ik dit ook nog als optie: https://qubino.com/products/mini-dimmer/

Peperduur maar daarmee blijven je hue lampen werken ook als je je schakelaar uit heb gezet. Ik weet alleen niet of dat ook werkt met dimmers op de muur..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als het hue bulb zijn dan moet je dus absoluut geen schakelaar hebben, maar juist een afstandsbedieing! Ik weet alleen niet of daar een draaiknop variant van is. Ikzelf heb de senic knoppen die exact passen bij het andere Gira schakel materiaal. Met die knoppen kan ik kamers aanzetten, dimmen en uitzetten.

Enkele voorbeelden van de Senic knoppen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIjEGfbOoJeUhpc9js61xaTj60c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CYHAkNgpeaCWdCg64eDTo79.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je de Senic(rechts) naast een enkele normale wipschakelaar(links). De wipschakelaar is voor de bediening van de lamp aan het plafond. Die hebben we nooit aan, maar op deze manier kunnen we voor nood altijd nog die lamp aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tSEBYX12hlTsIpfwoNsu6Oitbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZKBKJeqrLvo4DSzpxG5OLkX.jpg?f=fotoalbum_large
Hier dezelfde configuratie als de vorige, alleen zie je hier een dubbele normale wipschakelaar(rechst). Weer voor de plafond lampen. Hier kun je een beetje het verschil zien tussen een domme schakelaar en de slimme. Grap hier is trouwens dat dit een enkele inbouwdoos is. Ik heb de Senic gewoon in een dubbel raam geklemd en deze op de bestaande schakelaar gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVDa_IzRHN0xBsRi3mslbDK8J-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xC4ZRaHaNAcrJpTgnkdPclfr.jpg?f=fotoalbum_large
Tot slot nog een combinatie met een bestaand stopcontact. Hier zat een domme schakelaar naast het stopcontact en daar heb ik de bruine en zwarte draad doorverbonden. De slimme schakelaar is op die inbouwdoos geschroeft. Zoals je ziet zijn deze knoppen keurig te combineren met bestaand schakelmateriaal en valt het, behalve doordat het wat dikker is en het indrukken iets zwaarder gaat, helemaal niet op.

[ Voor 70% gewijzigd door Janoz op 09-11-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
Janoz schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:20:
[...]

Als het hue bulb zijn dan moet je dus absoluut geen schakelaar hebben, maar juist een afstandsbedieing! Ik weet alleen niet of daar een draaiknop variant van is. Ikzelf heb de senic knoppen die exact passen bij het andere Gira schakel materiaal. Met die knoppen kan ik kamers aanzetten, dimmen en uitzetten.

Enkele voorbeelden van de Senic knoppen:
[Afbeelding]
Hier zie je de Senic(rechts) naast een enkele normale wipschakelaar(links). De wipschakelaar is voor de bediening van de lamp aan het plafond. Die hebben we nooit aan, maar op deze manier kunnen we voor nood altijd nog die lamp aanzetten.

[Afbeelding]
Hier dezelfde configuratie als de vorige, alleen zie je hier een dubbele normale wipschakelaar(rechst). Weer voor de plafond lampen. Hier kun je een beetje het verschil zien tussen een domme schakelaar en de slimme. Grap hier is trouwens dat dit een enkele inbouwdoos is. Ik heb de Senic gewoon in een dubbel raam geklemd en deze op de bestaande schakelaar gezet.

[Afbeelding]
Tot slot nog een combinatie met een bestaand stopcontact. Hier zat een domme schakelaar naast het stopcontact en daar heb ik de bruine en zwarte draad doorverbonden. De slimme schakelaar is op die inbouwdoos geschroeft. Zoals je ziet zijn deze knoppen keurig te combineren met bestaand schakelmateriaal en valt het, behalve doordat het wat dikker is en het indrukken iets zwaarder gaat, helemaal niet op.
toon volledige bericht
Leuke kiekjes, thx. :) Ja ik denk dat je conclusie misschien wel de meest logische is.. alles moet afstandsbediening zijn en de stroomtoevoer naar de lamp wil je niet schakelen / onderbreken. Dan is het toch zaak om de inbouw schakelaars "af te doppen" en er een afstandsbediening op te plakken OF om toch te zoeken naar een "afstandsbediening achtige" inbouw set.

[ Voor 3% gewijzigd door RxTweak op 09-11-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:49
[quote]Septillion schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:49:
[...]
En dat mag dan weer niet ;) Doos hoort bereikbaar te blijven.
[...]

Tja, als het gaat over prioritering van normen wint de WAF van de NEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-06 13:20
Wat weer een idiote aannemer. Het maakt voor de installateur letterlijk NIKS uit of hij nu 2 of 3 draden door die buis trekt. De kostprijs van de draad is ook verwaarloosbaar. Die aannemers zijn werkelijk ongelooflijke afzetters.

Los daarvan. Het kan inderdaad nuttig zijn als je ooit domotica schakelaars wil gaan gebruiken of als je een lichtknopje wilt vervangen door een stopcontact. Dan heb je die blauwe draad nodig. Maar ik denk dat ik het niet zou laten doen voor 20 euro per schakelaar. Er zijn genoeg andere opties om het inderdaad draadloos te doen. Mocht je de draad later toch echt nodig hebben, dan kun je die ook nog wel zelf bij trekken.

Maar als je er later apart een installateur voor moet laten komen, dan is 20 euro per schakelaar weer een koopje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Fried schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:50:
Ik heb een nieuwbouwwoning (al 5jr wel) en hier bij het meerwerk niet over nagedacht. NU zit ik vaak met de problemen. een extra draad is in de helft van de gevallen gewoon NIET bij te trekken. ik vermoed door flex leidingen en/of knikken in de leidingen die in de wanden en vloeren gegoten zijn.

veelal op kunnen lossen met draadloze oplossingen. maar ideaal is dat ook niet altijd.
Bijtrekken is mazzel hebben. Andere gevallen gewoon er uit trekken met veer er aan, blauw er bij en terugtrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:28

[...]
Dan is er bij jou een hele fijne elektro man geweest. Flexbuizen die hier zijn (gelukkig handjevol van vorige bewoners) liggen echt onmogelijk. 3x 1.5mm zwart met breken/slopen beschadigd. Zou de makkelijkste klus moeten zijn om die opnieuw te trekken. Uiteindelijk maar hele flex zooi gesaneerd omdat de bochten letterlijk haaks waren.
Met PVC buizen uit de jaren 70 nul problemen.

Moraal van het verhaal: indien flex blauw bij laten leggen of stopcontact er naast. Als er tewoon PVC ligt later lekker zelf doen (gebruik dan wel de zwarte draad om de trekveer er doorheen te krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Montagedraad? Installatiedraad? Montagesnoer is soepel... succes om dat in steekcontacten te krijgen. Installatiedraad in blauw 1,5 is zeldzaam... maargoed; blauw 2,5 is ook wel te scoren voor nog geen 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Snow_King schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:18:
[...]

Nylon trekveer gebruiken. Sowieso niet over de dozen heen stucen. En anders is het gewoon karma voor het niet gebruiken van opvulringen of het monteren van de basiselementen op nog natte stuc :P

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-11-2020 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
kabeltjekabel schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:18:
[...]

Montagedraad? Installatiedraad? Montagesnoer is soepel... succes om dat in steekcontacten te krijgen. Installatiedraad in blauw 1,5 is zeldzaam... maargoed; blauw 2,5 is ook wel te scoren voor nog geen 30 euro.
Montagesnoer is soepel inderdaad, 1.5mm2 is goed genoeg voor 230V 16A. Met een trekveer is het prima door een PVC buis heen te trekken. Je moet ook niet aan de kabel zelf gaan trekken of de kabel door de buis proberen te duwen. Gewoon je trekveer door de buis heen duwen, montagesnoer aan de veer vastmaken en vervolgens de veer rustig terug trekken en het snoer de buis in begeleiden. Op deze manier hier ~15 schakelaars voorzien van een nuldraad en ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@DjoeC Tja, hier niet. En volgens mij is het ook geen probleem, je had alleen wat meer werk erin moeten stoppen en een gat van gelijke grote in het ornament moeten maken :) Of misschien nog simpeler, ornament alleen schroeven. Scheelt je ook weer werk als de WAF ze over paar jaar lelijk vindt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hatsjoe schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:27:
[...]

Montagesnoer is soepel inderdaad, 1.5mm2 is goed genoeg voor 230V 16A. Met een trekveer is het prima door een PVC buis heen te trekken. Je moet ook niet aan de kabel zelf gaan trekken of de kabel door de buis proberen te duwen. Gewoon je trekveer door de buis heen duwen, montagesnoer aan de veer vastmaken en vervolgens de veer rustig terug trekken en het snoer de buis in begeleiden. Op deze manier hier ~15 schakelaars voorzien van een nuldraad en ging prima.
Het is geeneens kabel waar je het over hebt. Geen snoer doen; niet te gebruiken bij steekklemmen zonder verdere afwerking en de lasklemmen bij de centraaldoos gaat het ook niet in werken, moet je die ook weer vervangen voor het type met hendeltjes. Die gaan dan weer niet tot 8-voudig, waardoor je er weer twee krijgt; allemaal niet handig. Gewoon blauw 2,5 installatiedraad. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
significant schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:18:
[...]

Dan is er bij jou een hele fijne elektro man geweest. Flexbuizen die hier zijn (gelukkig handjevol van vorige bewoners) liggen echt onmogelijk. 3x 1.5mm zwart met breken/slopen beschadigd. Zou de makkelijkste klus moeten zijn om die opnieuw te trekken. Uiteindelijk maar hele flex zooi gesaneerd omdat de bochten letterlijk haaks waren.
Met PVC buizen uit de jaren 70 nul problemen.

Moraal van het verhaal: indien flex blauw bij laten leggen of stopcontact er naast. Als er tewoon PVC ligt later lekker zelf doen (gebruik dan wel de zwarte draad om de trekveer er doorheen te krijgen).
Indien flex en de bochten zijn dichtgesnoerd; bouwer terug laten komen en op zijn kosten laten herstellen. Of wil je dat op eigen kosten gaan doen mocht na 20 jaar een lekkage later je draad vervangen moeten worden ivm isolatieweerstandsprobleempje..?

Zie ook NEN1010 definitie van "buis";
2.15.03 buis
deel van een gesloten leidingsysteem dat in het algemeen een cirkelvormige doorsnede heeft en geschikt is om installatiedraad, kabels van elektrische installaties of kabels van telecommunicatie-installaties in te trekken of te vervangen
Maar als jij graag extra wilt betalen om er niet binnen redelijke termijn achter te komen dat je aannemer je op andere punten belazerd heeft... :?

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-11-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:30
Tegenwoordig wordt steeds vaker gebruikt van voorbedrade flexleidingen. Die krengen worden dan in onmogelijke hoekjes gelegd zodat naderhand draad doortrekken erg lastig wordt. Ik zou de blauwe er meteen bij laten trekken.

https://www.vekto.nl/voor...IvL26GnlR7msaAh7mEALw_wcB

Dit soort spul. Ander rolletje is drieaderig of vijfaderig. werkt lekker snel en is wel wat duurder voor de installateur maar werkt zoveel sneller dat het geld oplevert. Dar krijg je bijna niets meer bijgefrot achteraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
kabeltjekabel schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:38:
[...]

Het is geeneens kabel waar je het over hebt. Geen snoer doen; niet te gebruiken bij steekklemmen zonder verdere afwerking en de lasklemmen bij de centraaldoos gaat het ook niet in werken, moet je die ook weer vervangen voor het type met hendeltjes. Die gaan dan weer niet tot 8-voudig, waardoor je er weer twee krijgt; allemaal niet handig. Gewoon blauw 2,5 installatiedraad. Werkt prima.
Een adereindehuls zit er met paar seconden op, prima te gebruiken in las/steekklemmen op die manier. Vooral wanneer we het over domotica hebben waar nog niet eens 1 watt voor nodig is. Voor een oven die 3000 watt trekt zou ik inderdaad ook installatiedraad gebruiken, maar waarom het jezelf moeilijk maken als montagesnoer voor domotica doeleinden meer dan genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hatsjoe schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:07:
[...]

Een adereindehuls zit er met paar seconden op
En die hoort alsnog niet thuis in steekklemmen :z
, prima te gebruiken in las/steekklemmen op die manier.
Euh, nee.
Vooral wanneer we het over domotica hebben waar nog niet eens 1 watt voor nodig is. Voor een oven die 3000 watt trekt zou ik inderdaad ook installatiedraad gebruiken, maar waarom het jezelf moeilijk maken als montagesnoer voor domotica doeleinden meer dan genoeg is?
Waarom maak je het jezelf moeilijk door afwijkend materiaal te gebruiken en dat incorrect te verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:28
kabeltjekabel schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:39:
[...]

Indien flex en de bochten zijn dichtgesnoerd; bouwer terug laten komen en op zijn kosten laten herstellen. Of wil je dat op eigen kosten gaan doen mocht na 20 jaar een lekkage later je draad vervangen moeten worden ivm isolatieweerstandsprobleempje..?

Zie ook NEN1010 definitie van "buis";

[...]

Maar als jij graag extra wilt betalen om er niet binnen redelijke termijn achter te komen dat je aannemer je op andere punten belazerd heeft... :?
Ik denk dat je mij niet snapt. Oude geërfde situatie: flex buis.
Zelf beschadigd, ivm net herstel plan draden vervangen en met een sok netjes herstellen. Ja volgens nen1010.
Echter kabels vast dus flex helemaal vrij gemaakt: 2x geërfde knikbocht. Alles netjes volledig gerenoveerd met pvc.

Niks mis mee alleen wel wat extra werk wat met fatsoenlijk gelegde flex of, bij voorkeur, normale pvc voorkomen had kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
significant schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:08:
[...]

Ik denk dat je mij niet snapt. Oude geërfde situatie: flex buis.
Zelf beschadigd, ivm net herstel plan draden vervangen en met een sok netjes herstellen. Ja volgens nen1010.
Echter kabels vast dus flex helemaal vrij gemaakt: 2x geërfde knikbocht. Alles netjes volledig gerenoveerd met pvc.

Niks mis mee alleen wel wat extra werk wat met fatsoenlijk gelegde flex of, bij voorkeur, normale pvc voorkomen had kunnen worden.
Ooh. Maar topic gaat over nieuwbouw. Als je dan meteen blauw er in trekt en dat blijkt niet te gaan omdat de flex is dichtgeknikt... dan zeg je gewoon; 'ga jij het oplossen of ga ik het van dat bedrag doen wat nog bij de notaris ligt..?'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
kabeltjekabel schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:35:
[...]

Ooh. Maar topic gaat over nieuwbouw. Als je dan meteen blauw er in trekt en dat blijkt niet te gaan omdat de flex is dichtgeknikt... dan zeg je gewoon; 'ga jij het oplossen of ga ik het van dat bedrag doen wat nog bij de notaris ligt..?'.
Als je dat zegt, dan denk ik dat de sleutel van de nieuwe woning snel bij de ijzerboer ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
RxTweak schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:38:
[...]

Als je dat zegt, dan denk ik dat de sleutel van de nieuwe woning snel bij de ijzerboer ligt.
Ohja, hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 22:20
PhilipsFan schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:16:
Wat weer een idiote aannemer. Het maakt voor de installateur letterlijk NIKS uit of hij nu 2 of 3 draden door die buis trekt. De kostprijs van de draad is ook verwaarloosbaar. Die aannemers zijn werkelijk ongelooflijke afzetters.

Los daarvan. Het kan inderdaad nuttig zijn als je ooit domotica schakelaars wil gaan gebruiken of als je een lichtknopje wilt vervangen door een stopcontact. Dan heb je die blauwe draad nodig. Maar ik denk dat ik het niet zou laten doen voor 20 euro per schakelaar. Er zijn genoeg andere opties om het inderdaad draadloos te doen. Mocht je de draad later toch echt nodig hebben, dan kun je die ook nog wel zelf bij trekken.

Maar als je er later apart een installateur voor moet laten komen, dan is 20 euro per schakelaar weer een koopje...
Omdat veel comments gaan over de kosten, á € 20,- per schakelaar, wil ik er toch iets van zeggen. De een vindt het veel en de ander weinig, maar het is iets gecompliceerder dan alleen de materiaalkosten.

Als eerder genoemd, de materiaal kosten zijn ws 1 á 2 €
Echter. Een aannemer, bouwer, projectontwikkelaar (dat zijn de echte boeven ;) ) zijn wel verplicht dit op te nemen in een tekening en de gehele documentatie van een huis. Helaas is deze extra draad nog niet de norm.
De standaard is 2 draden. Elke afwijking wordt met jou besproken, dan moet een tekenaar dat in de tekening opnemen, de bouwvoorbereider en inkoper moet die afwijking overnemen.
alles bij elkaar is iedere betrokkene net ff langer bezig en dan is € 20,- echt helemaal niets. Je mag het niet vergelijken met de kosten van alleen het materiaal..

Ik heb 3 jaar geleden naar een huis van Schouten uit Zoetermeer gekeken, die vroegen € 900,- per UTP aansluiten.. Dat is pas schadalig.

Tot zover over de kosten :+

Over jouw vraag. Ik zou het meteen doen. Voor 15 of 20 schakelaars koop je enorm veel vrijheid als je het nu of later wil doen. Helaas ben ik het een paar jaar geleden vergeten in onze nieuwbouw :'(

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Loft schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:17:
[...]

Over jouw vraag. Ik zou het meteen doen. Voor 15 of 20 schakelaars koop je enorm veel vrijheid als je het nu of later wil doen. Helaas ben ik het een paar jaar geleden vergeten in onze nieuwbouw :'(
Bij een beetje handigheid en een salaris onder de Balkenende norm is het alsnog voordeliger een vrije middag te kopen en het zelf te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 18:45
kabeltjekabel schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:48:
[...]

Bij een beetje handigheid en een salaris onder de Balkenende norm is het alsnog voordeliger een vrije middag te kopen en het zelf te doen
En daarmee de volledige garantie op de installatie kwijt raken, want zelf aan geknutseld. Ik zou t maar laten :)

Bedenk waar je eventueel een slimme schakelaar zou willen (en nog geen blauw aanwezig is ivm WCD), geef die paar honderd extra uit en ga door met al die andere dingen die belangrijk zijn bij een nieuw huis.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hesselbeertje schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:50:
[...]

En daarmee de volledige garantie op de installatie kwijt raken, want zelf aan geknutseld. Ik zou t maar laten :)
Dat is zeker uit dezelfde grabbelton getrokken waar die claims over 'de verzekering betaald niet als je zelf...' vandaan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 09:38
Ik heb de laatste tijd heel wat philips hue lampen opgehangen in mijn huis. Aangesloten op continue spanning zodat ze altijd aan staan.
Verder de meeste lichtknoppen vervangen en blindplaten voorgezet en een 2tal schakelaars vervangen voor Gira friend of hue schakelaars zodat de vrouw nog handmatig een lamp aan en uit kan zetten.Hier heb je geen extra draden voor nodig en toch is alles te dimmen en aan/uit te schakelen.
Ik zou eerder neigen naar helemaal geen lichtknoppen, strakke muren, en alles laten werken met automatismen (zon ondergang en bv 2300 alles uit, dimmend vanaf 2200).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 23:19
Als de flexbuizen netjes zijn gelegd kan je hem er zelf wel bijtrekken.
Wij hadden een vast bedrag van €250 per verdieping. Dat is ongeveer €30 per schakelaar. Wij hadden die optie niet genomen en later bleek dat het er boven, en beneden bij een aantal schakelaars al zat.

Als de flexbuis netjes is gelegd (ook daar zijn gewoon voorschriften voor, o.a. geen haakse boven), en je een goede trekveer hebt (bijvoorbeeld Runpotec) lukt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
kabeltjekabel schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:56:
[...]

Dat is zeker uit dezelfde grabbelton getrokken waar die claims over 'de verzekering betaald niet als je zelf...' vandaan komen?
Ik zal het even iets verduidelijken. Ik ben zelf actief in de installatiebranche, en moet natuurlijk ook garantie geven op mijn werk. Als een klant zelf draden gaat bijtrekken (en daarmee dus ook lassen in centraaldozen opnieuw maakt, bestaande dimmers per ongeluk verkeerd aansluit, misschien veel te hard aan draden trekt, en noem nog maar 10 installatiefouten), hoe kan ik dan nog garantie geven op het geheel?

Een defecte dimmer of uitgebrande las is mij dan niet meer aan te rekenen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hesselbeertje schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:07:
[...]

Ik zal het even iets verduidelijken. Ik ben zelf actief in de installatiebranche, en moet natuurlijk ook garantie geven op mijn werk. Als een klant zelf draden gaat bijtrekken (en daarmee dus ook lassen in centraaldozen opnieuw maakt, bestaande dimmers per ongeluk verkeerd aansluit, misschien veel te hard aan draden trekt, en noem nog maar 10 installatiefouten), hoe kan ik dan nog garantie geven op het geheel?

Een defecte dimmer of uitgebrande las is mij dan niet meer aan te rekenen.
Precies. En als je de buizen dichtknakt is dat wel een garantiekwestie ;). En de enige manier om daar achter te komen is... je raad het al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
kabeltjekabel schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:40:
[...]

Precies. En als je de buizen dichtknakt is dat wel een garantiekwestie ;). En de enige manier om daar achter te komen is... je raad het al ;)
We zijn het eens. Voor die paar honderd euro direct laten doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hesselbeertje schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:08:
[...]

We zijn het eens. Voor die paar honderd euro direct laten doen dus.
Nee, helemaal niet. Gewoon zelf doen; veel goedkoper en je komt er direct achter als ze de buizen geknikt hebben, kunnen ze dat ook meteen oplossen voordat ze roepen dat het te lang geleden is.

Overigens deden ze dat buizen knikken en er doorheen spijkeren in de jaren '30 ook al :+

EDIT: Oh nee, die spijker zat hier door zo'n loden rioolbuis.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-11-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
kabeltjekabel schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:11:
[...]

Nee, helemaal niet. Gewoon zelf doen; veel goedkoper en je komt er direct achter als ze de buizen geknikt hebben, kunnen ze dat ook meteen oplossen voordat ze roepen dat het te lang geleden is.

Overigens deden ze dat buizen knikken en er doorheen spijkeren in de jaren '30 ook al :+

EDIT: Oh nee, die spijker zat hier door zo'n loden rioolbuis.
Nou succes dan met alles controleren.

Lijkt me trouwens een zwaar leven als je alles op voorhand moet wantrouwen. Maar dat is een andere discussie.

Pagina: 1 2 Laatste