Vraag

• Fr0zone
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03 12:41
Ik ben de laatste drie dagen bezig geweest met het installeren van een SSD, dit echter zonder success.

Het gaat om een Crucial MX500 in combinatie met een Asus P5G41T-M LE moederbord. Met als doel om windows van de SSD te draaien.

Ik heb de SSD al op twee systemen (beide socket 775), met verschillende kabels, en op verschillende SATA porten geprobeerd. Verder ook gekeken naar BIOS instellingen (compatible, enhanced SATA modus).

In windows (device manager) en in de bios wordt de SSD herkend. Maar hij komt niet tevoorschijn in disk management (hij is dus niet te initialiseren), laat staan file explorer.

Bij het opstarten met een windows 10 USB staat hij ook in het lijstje, maar krijg ik een melding dat het moederbord mogelijk niet boot op deze schijf (iets over het inschakelen van drive controller).

Kan ik dit simpelweg scharen onder ouderdom, of zie ik iets over het hoofd?

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

AHCI in bios mogelijk ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Fr0zone
Nee enige optie in de BIOS ging over IDE/SATA settings, met de opties disabled, enhanced en compatible. Verder geen opties tot AHCI.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:40
Fr0zone schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:19:
Bij het opstarten met een windows 10 USB staat hij ook in het lijstje, maar krijg ik een melding dat het moederbord mogelijk niet boot op deze schijf (iets over het inschakelen van drive controller).

Kan ik dit simpelweg scharen onder ouderdom, of zie ik iets over het hoofd?
Oud ja, maar het zou geen enkel probleem moeten zijn.
Ik heb hier op diverse 775 moederborden SSD's geinstalleerd zonder problemen.
Waaronder ook momenteel hier dezelfde Asus P5G41T-M LE :)
De enige SSD die daarmee (helemaal) niet herkend werd was een oude OEM HP branded Samsung SSD.
Dit moederbord heeft geen AHCI benaming optie in de bios, maar een zgn ENHANCED mode.
Hier staat de SSD op eerste SATA connector en BIOS op Enhanced / P-ATA/S-ATA
MBR/Legacy installatie uiteraard want er is geen UEFI optie beschikbaar.

Eventueel in het installatiescherm van Windows 10 SHIFT+F10 drukken en met diskpart de SSD via het CLEAN commando even helemaal wissen?
TenForums: How to Erase a Disk using Diskpart Clean Command in Windows 10
Misschien de andere harde schijven (tijdelijk) ontkoppelen om dramatische vergissingen te vermijden?

• Fr0zone
BIOS op SATA+P-ATA gezet en via diskpart "gecleant" en ook handmatig nog een partitie toegevoegd. Alsnog krijg ik dezelfde foutmelding. Na partitie toevoegen wordt de SSD wel herkend in file explorer overigens.

• The_Doman
Laatste Bios staat ook erop?
Geen ideeën meer dan, als het wel gewoon werkt met een HDD?
Andere SSD?
Corrupte Windows USB install?
Ik zal later hier ook nog eens even testen hier met officiële 20H2 ISO in plaats van "scene updated ISO" O-)

nb
Handmatig partitie toevoegen hoeft niet eens, laat dat ook eens door de installer doen door gewoon alleen de lege SSD te selecteren

[Voor 23% gewijzigd door The_Doman op 08-11-2020 19:22]

• Fr0zone
Ik heb net met dezelfde USB windows succesvol geinstalleerd op de HDD dus dat zou het niet kunnen zijn. Nieuwste BIOS ga ik nu flashen, dan probeer ik het nogmaals.

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

EDIT: BIOS is meest recent, ga nu een verse MBR/legacy bootdrive maken en opnieuwe proberen te installeren

[Voor 21% gewijzigd door Fr0zone op 08-11-2020 19:27]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Zet je BIOS eens op SATA(-only) zonder PATA.
Die SSD moet het gewoon doen op dat moederbord, ook al heb je geen AHCI.
Met AHCI is de SSD sneller, maar zonder doet hij het ook.
Zorg dat de SSD alleen is aangesloten, geen andere harddisk of zo.
In de BIOS moet de SSD zichtbar zijn.
Start dan de Windows 10 installatie op.
Verwijder tijdens de Windows 10 installatie alle partities van de SSD en laat Windows ze zelf aanmaken.
Als je al een legale Windows 10 had, kan je het licentievenster skippen, dat komt vanzelf goed.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:35
Inderdaad zeker niet in PATA mode draaien, daar worden mechanische hd's nog traag van.

Repareren doe je zo.

• Fr0zone
SSD wordt herkend in BIOS. Nu op zowel enhanced en compatible modus, en dan als SATA only.

Tijdens installatie "We kunnen geen nieuwe systeempartitie maken of een bestaand systeempartitie vinden", verder weer dezelfde melding over het inschakelen van de schijfcontroller.

• The_Doman
Sine schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:39:
Inderdaad zeker niet in PATA mode draaien, daar worden mechanische hd's nog traag van.
Die PATA optie zit er omdat dat mobo ook nog fysieke PATA/IDE connectors heeft

• The_Doman
Omdat je hetzelfde probleem hebt met 2 verschillende systemen zal het dus wel met de SSD zelf te maken hebben neem ik aan.
Nu lees ik trouwens ook nog even dit:
HWI: Crucial haalt firmware voor MX500-SSD’s van website wegens probleem.
Rond het einde van september hebben enkele Reddit-gebruikers gemeld dat een firmware-patch niet correct kan worden uitgevoerd via Crucials Storage Executive-software. Het betreft versie M3CR033 voor MX500-SSD’s. De update zelf downloaden en proberen installeren bleek ook te mislukken.
De patch moet onder andere een sata protocol error bij bepaalde raid-configuraties verhelpen.

• Fr0zone
Firmware versie is M3CR023, dus dat zou het niet kunnen zijn.
Heb de SSD helemaal leeggemaakt, en windows nieuwe partities laten maken.
Maar nog steeds krijg ik dezelfde foutmeldingen.

Ik ga morgen de bootable USB morgen via windows media creation tool aanmaken, zou dit het eventueel kunnen zijn? Mijn gedachte is dat meer up to date drivers aanwezig zijn voor de SSD.
Tot nu heb ik het via Rufus gedaan op MBR/legacy modus.

Is het een optie om windows op een andere machine te installeren, eentje met een recente chipset, om hem vervolgens over te plaatsen naar dit systeem?

• The_Doman
Fr0zone schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:46:
Is het een optie om windows op een andere machine te installeren, eentje met een recente chipset, om hem vervolgens over te plaatsen naar dit systeem?
Ja, met Windows 10 lukt het meestal probleemloos om de geïnstalleerde Windows HDD/SSD op een ander moederbord te laten booten.
Sysprep eventueel?

Wat ik ook eerst nog zou proberen is het volgende:
Windows 10 installatie starten op een systeem waarbij het wel correct werkt met de SSD
Wanneer het systeem na het copieeren van de installatiebestanden voor de eerste keer gaat rebooten, deze uitschakelen en de SSD terugplaatsen in de probleem PC
Afwachten of de installatie dan verder wordt voltooid.

Uiteraard dit wel op een systeem doen met Legacy/MBR/CSM mode geactiveerd!

[Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 09-11-2020 14:40]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

IK verwacht dat een USB installatie stick gemaakt met de Microsoft media creation tool het zeker moet gaan werken. Eigenlijk verbaas ik er mij steeds over waarom mensen tools als Rufus gebruiken voor een standaard Windows installatie, tenzij je vanalles zelf wilt toevoegen kun netzo goed de media creation tool van Microsoft zelf gebruiken.

Laat de installati verder de partties aanmaken en org ervoor dat de SSD de enige drive is in het systeem.

[Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 08-11-2020 22:01]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The_Doman
Fr0zone schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:46:
Ik ga morgen de bootable USB morgen via windows media creation tool aanmaken, zou dit het eventueel kunnen zijn? Mijn gedachte is dat meer up to date drivers aanwezig zijn voor de SSD.
Tot nu heb ik het via Rufus gedaan op MBR/legacy modus.
Bij zulke problemen is het natuurlijk wel aan te raden om de "officiële methode" te volgen bij het aanmaken van een USB installatie medium.
Drivers zijn geen issue voor die oude hardware, dat is gewoon standaard ATA/SATA aansturing.
Maar met RUFUS zou het ook wel moeten werken.
Rufus Dual BIOSUEFI cheat mode

• Fr0zone
Windows media creation werkt ontzettend traag, en voltooid de verificatie step niet. Vandaar dat ik de iso op een MacOS machine heb gedownload, om dan met Rufus een bootable USB te maken.

Nu kan ik mij niet voorstellen dat er verschillen zijn tussen de twee iso's. Verder heb ik succesvol met dezelfde USB, op dezelfde machine (maar dan de HDD) Windows geïnstalleerd.

Hieruit concludeer ik dat het niet aan de iso, of de manier van "bootable" maken ligt.

Ik ben een stap verder, en dat is het herkennen in file explorer. Hier kan ik ook succesvol partities aanmaken, en bestanden kopiëren. Dus het zou ook niet hardware matig aan de SSD kunnen liggen.

Iemand nog andere suggesties?

• The_Doman
Tja wat verder nog?
Nu er al zoveel is geprobeerd en aangezien het WEL gewoon werkt met een HDD lijkt mij het probleem de SSD te zijn.
Defect of incompatible?

• nomad22
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-03 12:40
Ik wilde afgelopen weekend ook een SSD installeren in een hele oude Acer aspire x3200 met een BX500. Daar had ik de zelfde problemen als Fr0zone. Alles geprobeerd, partdisk uitgespeeld zullen we maar zeggen. Uiteindelijk een andere ssd gepakt uit mijn eigen computer, een Samsung en werkte gelijk. De BX500 werkt trouwens perfect op mijn huidige systeem.

• Fr0zone
Ai, zou het dan toch dat zijn? Op de website geven ze wel aan dat het "100%" compatible moet zijn met mijn moederboord, maar misschien moet ik dat met een korreltje zout nemen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee