Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MisterLBP
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 19:25
Hoi,

Ben me sinds enkele weken aan het orienteren op zonnepanelen en heb hier een aantal offertes bij verschillende bedrijven voor aangevraagd.

In de tussentijd heb ik me hier over geprobeerd in te lezen (op zowel Google, als de verzameltopic topic hier). En hoewel ik nu een heel stuk meer afweet over zonnepalen, omvormers, Wp, etc. ontkomt ik toch niet aan het gevoel dat er nog een hoop is wat ik nog niet weet.
Zeker als ik sommige reacties voorbij zie komen waar mensen verkeerd geïnformeerd worden door de 'adviseur' en het nare gevoel wat ik heb overgehouden aan deze 'business' waar elke adviseur de andere tegenspreekt en zwart maakt heb ik toch besloten een topic te openen om zo objectief mogelijk van advies te worden voorzien 🙂

Nu, mijn huis. Ik heb een plat dak en een schuin dak. Hier passen voor de ene adviseur totaal 16 panelen op, en volgens een andere 11 (heb de legplannen bij elke offerte erbij gezet).
Heb een 1-fase aansluiting (1x35A) in de meterkast en mijn doel is zo veel mogelijk kWh op te wekken als mogelijk. We verbruiken ong. 5500 kWh en ik geloof niet dat we dat überhaupt gaan redden met panelen, dus hoe meer hoe beter.

Nu heb ik 3 offertes binnengekregen:
Offerte A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0H1WS4kc6hwW1NictqXzqgX-8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EPOx0wM96Qsc3vJtNiZRiONN.png?f=user_large

8Q-Cells Q.PEAK DUO G8+ 355 Wp
8Q-Cells Q.PEAK DUO BLK-G8+ 345 Wp
16SolarEdge P370 Optimizer
1SolarEdge HD Wave SE5000H (parallel)
1Montage, arbeid, clickfit+vandervalk, etc.

Totaal: €6130,49 netto

Totaal Wp: 5600
Komt neer op €1,09/Wp

Heb verder de optie om te kiezen voor LONGi LR6-60HPH-320M voor een minderprijs van 624 ex. en een GoodWe GW3000D-NS voor een minderprijs van 924 ex.

Offerte B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRdIadxjcFeae4Kuuqfh2FrbLKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wdkx36liAp5uRZn1MwfTpuEY.png?f=user_large

11DMEG 445 Wp zilverframe
11Solaredge P505 Optimizer
1Solaredge SE 3000 HD Wave (semi-parallel)
1Montage, arbeid, etc.

Totaal: €5065,20 netto
Totaal Wp: 4895
€1,03/Wp

Offerte C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eo683DHBulc2mkDgl5vlNR3xyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OEfB2Wvcz1FKQLzbqspXWp4A.png?f=fotoalbum_large

13Trina Solar TSM-340 DE06M.08(II)
13Enphase IQ7+ micro omvormers.
1Montage, arbeid, etc.

Totaal: €5330 netto
Totaal Wp: 4420
€1,21/Wp

Kan ook kiezen voor andere omvormers (SolarEdge, Huawei, Growatt).

Vragen
Ik weet niet of m'n berekeningen kloppen, maar als als ik andere berichten hier mag geloven zijn de €/Wp prijzen van de offertes die ik binnen heb hoger dan normaal (in ieder geval ivm wat ik op GOT langs zie komen). Klopt dit?

Verder kiest bedrijf C voor micro omvormers. Ik heb begrepen dat deze het voordeel bieden dat ze makkelijk uitbreidbaar zijn en schaduwval minder een issue is, maar geldt hetzelfde niet voor bedrijf A en B die optimizers (parallel) voorstellen?
Het nadeel, namelijk dat er meer apparaten zijn die stuk kunnen gaan ben ik ook benieuwd naar. In hoeverre is dit een issue om rekening mee te houden? Gaan die omvormers/optimizers vaak stuk?

En in het verlengde daarvan; wat is belangrijk om op te letten bij de verschillende soorten garanties die ze bieden? Ik heb vermogensgarantie, montagegarantie, opbrengstgarantie en zonnepanelen voorbij zien komen. Is dat echt iets waar ik rekening mee dien te houden of valt het allemaal wel mee? Hoe vaak hebben jullie gebruik moeten maken van garantieregelingen?

De offertes zijn (voor mij in ieder geval) zo verschillend dat ik bang ben een verkeerde keuze te maken. Zeker als ze binnen diezelfde offerte nog keuzes geven voor andere panelen en omvormers en ik geen idee heb op basis waarvan de één beter is dan de ander vind ik het erg moeilijk een knoop door te hakken.

Hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen ;(

[ Voor 1% gewijzigd door MisterLBP op 08-11-2020 15:41 . Reden: Wp berekening goedgezet ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@MisterLBP
geen idee hoe je rekent maar offerte A?
€7272,69 bruto = ongeveer 6010€ ex BTW.
8x355Wp + 8x345Wp = 2840Wp + 2760Wp = 5600Wp
6010€/5600Wp = 1,07€/Wp

maar een beetje vreemd om dan 2 verschillende panelen te gebruiken, maar oke mag. :?
we rekenen hier in €/Wpkost prijs en dan ex BTW.
gewoon omdat je waarschijnlijk de BTW kunt terug vragen.

reken even de rest een goed uit, geen idee waarom je zulke vreemde cijfers hebt. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MisterLBP
Ah kijk, vandaar ook mijn verwarring 8)7 Ik rekende inderdaad met bruto-prijzen.

Ik ga de post updaten, tnx!

[ Voor 27% gewijzigd door MisterLBP op 08-11-2020 15:36 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik zie dat je niet of nauwelijks schaduw hebt?

Waar je op moet letten met een string omvormer is dat die maar 2 richtingen aan kan. Sommige legplannen hebben 3 richtingen, dan is SolarEdge of micro's vaak handiger.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik kan me eigenlijk geen goede voorstelling maken van dit dak zonder goede duidelijke fotos.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MisterLBP
busscherski schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:38:
Ik zie dat je niet of nauwelijks schaduw hebt?

Waar je op moet letten met een string omvormer is dat die maar 2 richtingen aan kan. Sommige legplannen hebben 3 richtingen, dan is SolarEdge of micro's vaak handiger.
Nauwelijks inderdaad. Wel een schoorsteen op het schuine gedeelte en een (lage) ventilatieschacht op het platte gedeelte. Het schuine gedeelte van m'n dak is trouwens gericht op het westen.

Tnx voor de info, wist niet dat string omvormers beperkt waren in aantal richtingen. Maar zover ik het begrijp heeft alleen offerte B het over een string omvormer (semi-parallel wordt genoemd).

• MisterLBP
AUijtdehaag schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:51:
Ik kan me eigenlijk geen goede voorstelling maken van dit dak zonder goede duidelijke fotos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUN-RokzbbpqIP9z-xu1t9lL7nI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ifxhkXRpjdK0OEXS9Fvg3p4i.png?f=user_large

Hopelijk helpt deze foto wat beter. Het cirkeltje van de schotel kan je wegdenken. Heb helaas (nog) geen exacte maten, maar de panelen van de buurman kunnen misschien een goede indicatie geven

[ Voor 4% gewijzigd door MisterLBP op 08-11-2020 16:03 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben dan een zeur, maar de maten zijn ook wel handig. (beter gezegd: erg noodzakelijk)

Ik zat te denken aan 2x4 470 Wp allen op oost op het platte dak op dual betonvoeten
En een x aantal op het schuine dak (x omdat maten zijn bepalend) richting west.
Bij de schoorsteen gewoon doorleggen, daar heb je SMA's shadefix voor.
Op een SMA omvormer.

Deze bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuMq5DjIrl4ArW25TR9YpP7Z-MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-11-2020 16:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
MisterLBP schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:52:
[...]

Nauwelijks inderdaad. Wel een schoorsteen op het schuine gedeelte en een (lage) ventilatieschacht op het platte gedeelte. Het schuine gedeelte van m'n dak is trouwens gericht op het westen.

Tnx voor de info, wist niet dat string omvormers beperkt waren in aantal richtingen. Maar zover ik het begrijp heeft alleen offerte B het over een string omvormer (semi-parallel wordt genoemd).
Goodwe, Huawei, Growatt, SMA etc. zijn allemaal string omvormers.

Het legplan van offerte A lijkt daar wel geschikt voor, maar van C betwijfel ik dat.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1