Hoi,
Ben me sinds enkele weken aan het orienteren op zonnepanelen en heb hier een aantal offertes bij verschillende bedrijven voor aangevraagd.
In de tussentijd heb ik me hier over geprobeerd in te lezen (op zowel Google, als de verzameltopic topic hier). En hoewel ik nu een heel stuk meer afweet over zonnepalen, omvormers, Wp, etc. ontkomt ik toch niet aan het gevoel dat er nog een hoop is wat ik nog niet weet.
Zeker als ik sommige reacties voorbij zie komen waar mensen verkeerd geïnformeerd worden door de 'adviseur' en het nare gevoel wat ik heb overgehouden aan deze 'business' waar elke adviseur de andere tegenspreekt en zwart maakt heb ik toch besloten een topic te openen om zo objectief mogelijk van advies te worden voorzien 🙂
Nu, mijn huis. Ik heb een plat dak en een schuin dak. Hier passen voor de ene adviseur totaal 16 panelen op, en volgens een andere 11 (heb de legplannen bij elke offerte erbij gezet).
Heb een 1-fase aansluiting (1x35A) in de meterkast en mijn doel is zo veel mogelijk kWh op te wekken als mogelijk. We verbruiken ong. 5500 kWh en ik geloof niet dat we dat überhaupt gaan redden met panelen, dus hoe meer hoe beter.
Nu heb ik 3 offertes binnengekregen::fill(white):strip_exif()/f/image/EPOx0wM96Qsc3vJtNiZRiONN.png?f=user_large)
Totaal: €6130,49 netto
Totaal Wp: 5600
Komt neer op €1,09/Wp
Heb verder de optie om te kiezen voor LONGi LR6-60HPH-320M voor een minderprijs van 624 ex. en een GoodWe GW3000D-NS voor een minderprijs van 924 ex.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Wdkx36liAp5uRZn1MwfTpuEY.png?f=user_large)
Totaal: €5065,20 netto
Totaal Wp: 4895
€1,03/Wp
/f/image/OEfB2Wvcz1FKQLzbqspXWp4A.png?f=fotoalbum_large)
Totaal: €5330 netto
Totaal Wp: 4420
€1,21/Wp
Kan ook kiezen voor andere omvormers (SolarEdge, Huawei, Growatt).
Verder kiest bedrijf C voor micro omvormers. Ik heb begrepen dat deze het voordeel bieden dat ze makkelijk uitbreidbaar zijn en schaduwval minder een issue is, maar geldt hetzelfde niet voor bedrijf A en B die optimizers (parallel) voorstellen?
Het nadeel, namelijk dat er meer apparaten zijn die stuk kunnen gaan ben ik ook benieuwd naar. In hoeverre is dit een issue om rekening mee te houden? Gaan die omvormers/optimizers vaak stuk?
En in het verlengde daarvan; wat is belangrijk om op te letten bij de verschillende soorten garanties die ze bieden? Ik heb vermogensgarantie, montagegarantie, opbrengstgarantie en zonnepanelen voorbij zien komen. Is dat echt iets waar ik rekening mee dien te houden of valt het allemaal wel mee? Hoe vaak hebben jullie gebruik moeten maken van garantieregelingen?
De offertes zijn (voor mij in ieder geval) zo verschillend dat ik bang ben een verkeerde keuze te maken. Zeker als ze binnen diezelfde offerte nog keuzes geven voor andere panelen en omvormers en ik geen idee heb op basis waarvan de één beter is dan de ander vind ik het erg moeilijk een knoop door te hakken.
Hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen
Ben me sinds enkele weken aan het orienteren op zonnepanelen en heb hier een aantal offertes bij verschillende bedrijven voor aangevraagd.
In de tussentijd heb ik me hier over geprobeerd in te lezen (op zowel Google, als de verzameltopic topic hier). En hoewel ik nu een heel stuk meer afweet over zonnepalen, omvormers, Wp, etc. ontkomt ik toch niet aan het gevoel dat er nog een hoop is wat ik nog niet weet.
Zeker als ik sommige reacties voorbij zie komen waar mensen verkeerd geïnformeerd worden door de 'adviseur' en het nare gevoel wat ik heb overgehouden aan deze 'business' waar elke adviseur de andere tegenspreekt en zwart maakt heb ik toch besloten een topic te openen om zo objectief mogelijk van advies te worden voorzien 🙂
Nu, mijn huis. Ik heb een plat dak en een schuin dak. Hier passen voor de ene adviseur totaal 16 panelen op, en volgens een andere 11 (heb de legplannen bij elke offerte erbij gezet).
Heb een 1-fase aansluiting (1x35A) in de meterkast en mijn doel is zo veel mogelijk kWh op te wekken als mogelijk. We verbruiken ong. 5500 kWh en ik geloof niet dat we dat überhaupt gaan redden met panelen, dus hoe meer hoe beter.
Nu heb ik 3 offertes binnengekregen:
Offerte A
:fill(white):strip_exif()/f/image/EPOx0wM96Qsc3vJtNiZRiONN.png?f=user_large)
| 8 | Q-Cells Q.PEAK DUO G8+ 355 Wp |
| 8 | Q-Cells Q.PEAK DUO BLK-G8+ 345 Wp |
| 16 | SolarEdge P370 Optimizer |
| 1 | SolarEdge HD Wave SE5000H (parallel) |
| 1 | Montage, arbeid, clickfit+vandervalk, etc. |
Totaal: €6130,49 netto
Totaal Wp: 5600
Komt neer op €1,09/Wp
Heb verder de optie om te kiezen voor LONGi LR6-60HPH-320M voor een minderprijs van 624 ex. en een GoodWe GW3000D-NS voor een minderprijs van 924 ex.
Offerte B
:fill(white):strip_exif()/f/image/Wdkx36liAp5uRZn1MwfTpuEY.png?f=user_large)
| 11 | DMEG 445 Wp zilverframe |
| 11 | Solaredge P505 Optimizer |
| 1 | Solaredge SE 3000 HD Wave (semi-parallel) |
| 1 | Montage, arbeid, etc. |
Totaal: €5065,20 netto
Totaal Wp: 4895
€1,03/Wp
Offerte C
/f/image/OEfB2Wvcz1FKQLzbqspXWp4A.png?f=fotoalbum_large)
| 13 | Trina Solar TSM-340 DE06M.08(II) |
| 13 | Enphase IQ7+ micro omvormers. |
| 1 | Montage, arbeid, etc. |
Totaal: €5330 netto
Totaal Wp: 4420
€1,21/Wp
Kan ook kiezen voor andere omvormers (SolarEdge, Huawei, Growatt).
Vragen
Ik weet niet of m'n berekeningen kloppen, maar als als ik andere berichten hier mag geloven zijn de €/Wp prijzen van de offertes die ik binnen heb hoger dan normaal (in ieder geval ivm wat ik op GOT langs zie komen). Klopt dit?Verder kiest bedrijf C voor micro omvormers. Ik heb begrepen dat deze het voordeel bieden dat ze makkelijk uitbreidbaar zijn en schaduwval minder een issue is, maar geldt hetzelfde niet voor bedrijf A en B die optimizers (parallel) voorstellen?
Het nadeel, namelijk dat er meer apparaten zijn die stuk kunnen gaan ben ik ook benieuwd naar. In hoeverre is dit een issue om rekening mee te houden? Gaan die omvormers/optimizers vaak stuk?
En in het verlengde daarvan; wat is belangrijk om op te letten bij de verschillende soorten garanties die ze bieden? Ik heb vermogensgarantie, montagegarantie, opbrengstgarantie en zonnepanelen voorbij zien komen. Is dat echt iets waar ik rekening mee dien te houden of valt het allemaal wel mee? Hoe vaak hebben jullie gebruik moeten maken van garantieregelingen?
De offertes zijn (voor mij in ieder geval) zo verschillend dat ik bang ben een verkeerde keuze te maken. Zeker als ze binnen diezelfde offerte nog keuzes geven voor andere panelen en omvormers en ik geen idee heb op basis waarvan de één beter is dan de ander vind ik het erg moeilijk een knoop door te hakken.
Hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen
[ Voor 1% gewijzigd door MisterLBP op 08-11-2020 15:41 . Reden: Wp berekening goedgezet ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/ifxhkXRpjdK0OEXS9Fvg3p4i.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_large)