3mm staal en RVS boren

Pagina: 1
Acties:

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

Furion2000 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:23:
En dan ook nog een vraag die ik nog niet echt beantwoord zie worden. Grotere gaten zoals 30mm, hoe kun je dat het beste aanpakken. Als ik bijvoorbeeld stafmateriaal ergens wil bevestigen, steek ik het er graag doorheen en dan lassen.
Grote gaten wil je gewoon met een gatenzaag doen.Want 10 keer van boor wisselen is geen doen.En als het even kan met een gatenzaag die spanen goed kan afvoeren. Al zijn die wel aan de prijs. (nouja 30mm boor is ook niet bepaald goedkoop.)

dus niet de eerste de beste uit de bouwmarkt maar zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htEr2lO5oBIcTbj3WONyRaVXD5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kam8XRHHJCsBBN4gjgWhSjcj.png?f=fotoalbum_large

Maar ik ben het ook eens met de rest hier. Als je echt dit soort serieuze gaten wil boren dan heb je gewoon een kolomboor nodig, omdat de snelheden echt super laag zijn (100-50 toeren per minuut ofzo)en heel veelvoldoende olie toevoeren. En zoek een tabel op met aanbevolen toerentallen, dan weet je het zeker.

Ik heb dit soort dingen op school moeten leren (MBO werktuigbouwkunde ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 06-11-2020 10:46 ]

ora et labora

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Furion2000 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:33:
@Rob Matheij Natuurlijk mag dat en zit zelf ook te klooien met gaten rond 10mm (gebruik nu gewoon 10mm boor van de bouwmarkt die snel bot is). Echt klooien dus de kwaliteit is niet best, ook niet de dure merken bij de bouwmarkt.

Denk dat je vraag wel grotendeels beantwoord is, maar wat ik dan nog niet duidelijk vind is het volgende.

Is een tafel kolomboor van 1/4 hp - 220watt - 50 hz - 0.25kw - 50hz - 2.8 amp sterk genoeg om een kernboor te gebruiken? Loopt die niet vast?

Hoorde pas geleden iemand zeggen dat je minimaal een staande kolomboor nodig had (inherent meer horsepower is wat hij daarmee bedoelde gok ik) voor een kernboor.

Of is 1-2mm voorboren dan nodig of werkt het gewoon niet met een tafel kolomboor?
je doet er goed aan om minimaal de dikte van de ziel aan te houden met voorboren die is al snel meer dan 1 of 2 mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsNy8T6V7O7sOggBAWaP8fgeKj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P9c4epi9UzkLvD4YMxVJ915W.png?f=user_large

Een kolomboor is vooral voor de stabiliteit en daarmee hoe makkelijk je kan boren of dit nu is met een kernboor of een normale boor. je boren blijven ook scherper en je gaten worden mooier.

Zelf heb ik van de door mij veel gebruikte maten cobalt boren van HBM die hebben een hele behoorlijke standtijd en zijn wat mij betreft redelijk goed geprijst.

edit: ik zie de doosjes die ik altijd had/heb er niet meer tussen staan
Pagina: 1