3mm staal en RVS boren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05 19:54
Goede avond,

Ben steeds meer fan van de projectjes thuis met staal en ben redelijk wat aan het lassen. Nu loop ik er tegenaan dat ik geen kolomboor heb en dus steeds met een elektrische klopboor aan het boren in staal/rvs van zo'n 2-3mm dik.

- Had eerst een normale drillbit van Piranha 10mm volgens mij - deze was na een gat of 10 bot
- Daarna voorboren met een 2,8 mm van bosch - deze is nog wel oke na 15 gaten
- Voorgeboord gat boren met de professional lijn van een of ander merk bij een onbekende vakbouwmarkt - deze is na een gat of 15 ook al minder (zo'n goudkleurige coating erop en zo'n 25 euro)

Conclusie; ik koop allemaal meuk heb ik het idee en ik gebruik gewoon snijolie + lager toerental

Vragen:
- Hoe lang gaan goede boren mee en welke merken zijn goed?
- Met mijn schroeftol kom ik er niet doorheen (heel langzaam), waarom zie ik ze op youtube er WEL gemakkelijk doorheen komen 8)7
- Hoe zo kost efficiënt mogelijk grote gaten boren zonder kolomboor? E.g. 30mm gaten Zat zelf te denk om gewoon een vierkant ergens uit te slijpen, pijp er doorheen steken en hoekjes helemaal dichtlassen en met de slijptol erover...

Nu laat ik de grote gaten steeds boren bij een machinefabriek alleen die rekenen standaard 20-30 euro voor een gat of 6-10. En dat tikt toch best aan....

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

JdM

Humbled

En als je nu eens al dat geld dan in een (tweedehandse) kolomboor steekt? Zo duur zijn die nou ook weer niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:56
Kan je boormachine wel langzaam genoeg? De meeste hobby machines draaien veel te snel voor rvs en hebben geen power bij lage toerentallen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
JdM schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:10:
En als je nu eens al dat geld dan in een (tweedehandse) kolomboor steekt? Zo duur zijn die nou ook weer niet?
Dan blijft de vraag - welke boren zijn WEL goed toch ook open staan?

@guido66
Ja dat dacht ik ook, dus ook geprobeerd met schroeftol op accu en dan doet hij het wel maar dan sta je gerust 1,5 minuut (weet niet exacte tijd, maar voelt erg lang) op een gat te boren. Dus misschien een nog lager toerental?

[ Voor 29% gewijzigd door Furion2000 op 05-11-2020 20:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:28

mrc4nl

Procrastinatie expert

Furion2000 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:11:
[...]

Boren met cobalt, zeker voor rvs. cobalt zorgt ervoor dat de boor zijn hardheid bij hoge temperaturen beter behoud.

ik ben zelf erg tevreden over de boren van de bauhaus.(huismerk) maar ook hornbach heeft goed spul (alpen)

[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 05-11-2020 20:15 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

JdM

Humbled

Furion2000 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:11:
[...]

Klopt, maar je kunt met een simpele boor in een kolomboor makkelijker door 3mm staal komen, de boor kan dan nog een factor botter worden.
Boren zelf slijpen ook al gedaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Wanneer je door staal of RVS boort dien je ook snijolie toe te passen om slijtage van de boor te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 14:38
RVS boor je met laag toerental en veel druk heb ik ooit geleerd. Dus niet een te hoog toerental gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@mrc4nl thanks zal eens kijken als ik de optie van @JdM heb uitgevoerd. Kan mij herinneren dat ik er wel eens over heb gelezen, maar nooit gedacht dat ik dit zou kunnen, het slijpen van boren dan he. Ik zal eens gaan kijken hoe dit moet, bedankt voor de tip

En dan ook nog een vraag die ik nog niet echt beantwoord zie worden. Grotere gaten zoals 30mm, hoe kun je dat het beste aanpakken. Als ik bijvoorbeeld stafmateriaal ergens wil bevestigen, steek ik het er graag doorheen en dan lassen.

[ Voor 31% gewijzigd door Furion2000 op 06-11-2020 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Furion2000 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:23:
En dan ook nog een vraag die ik nog niet echt beantwoord zie worden. Grotere gaten zoals 30mm, hoe kun je dat het beste aanpakken. Als ik bijvoorbeeld stafmateriaal ergens wil bevestigen, steek ik het er graag doorheen en dan lassen.
Grote gaten wil je gewoon met een gatenzaag doen.Want 10 keer van boor wisselen is geen doen.En als het even kan met een gatenzaag die spanen goed kan afvoeren. Al zijn die wel aan de prijs. (nouja 30mm boor is ook niet bepaald goedkoop.)

dus niet de eerste de beste uit de bouwmarkt maar zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htEr2lO5oBIcTbj3WONyRaVXD5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kam8XRHHJCsBBN4gjgWhSjcj.png?f=fotoalbum_large

Maar ik ben het ook eens met de rest hier. Als je echt dit soort serieuze gaten wil boren dan heb je gewoon een kolomboor nodig, omdat de snelheden echt super laag zijn (100-50 toeren per minuut ofzo)en heel veelvoldoende olie toevoeren. En zoek een tabel op met aanbevolen toerentallen, dan weet je het zeker.

Ik heb dit soort dingen op school moeten leren (MBO werktuigbouwkunde ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 06-11-2020 10:46 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:44

dj_dysaster

Stoom \o/

Mocht je incidenteel zo'n groot gat willen maken wil een stappenboor nog wel werken (hoewel die na gebruik in staal of rvs na een paar keer zo bot als wat is). Wil je het goed doen is een kernboor met magneetboormachine een aanrader.

Zoals meermaals gezegd voor boren in RVS; lage snelheid (lager dan jou handboormachine kan), flink druk houden, en overmatig koelen. RVS hard enorm snel als het warm wordt, dan is er helemaal niet meer door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Bedankt ik denk dat ik nu door heb wat mij te doen staat. Kolomboor + zelf boortjes slijpen + kernboor.

@dj_dysaster die stappenboor had een kennis wel eens geprobeerd en raadde mij dat al af

@mrc4nl doe er je voordeel mee zou ik zeggen, ik kom er hobbymatig mee in aanraking, dus je kunt er donder op zeggen dat dit tegenwoordig geen basiskennis is bij de meesten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Furion2000 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:23:
@mrc4nl doe er je voordeel mee zou ik zeggen, ik kom er hobbymatig mee in aanraking, dus je kunt er donder op zeggen dat dit tegenwoordig geen basiskennis is bij de meesten ;)
Nouja, na mijn studie ben ik bij een metaalbedrijf gaan werken....met een plaatlaser. gaten boren is voor mij verleden tijd. :Y)

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Furion2000 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:23:
Bedankt ik denk dat ik nu door heb wat mij te doen staat. Kolomboor + zelf boortjes slijpen + kernboor.

@dj_dysaster die stappenboor had een kennis wel eens geprobeerd en raadde mij dat al af

Niet de snijolie vergeten. Als je regelmatig in staal en RVS boort ga je dat verschil echt merken.
De huisklusser die wanneer hij/zij een gat gaat boren in staal of RVS op dat moment niet meer weet wanneer de vorige keer was dat dat boortje voor staal/RVS is gebruikt, die gaat het verschil niet merken. Zodra je je die vorige keer wel kan herrinneren gebruik je je staalboortjes vaak genoeg om het verschil te merken.

snijolie kost overigens minder dan een boortje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

rbaidjoe schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:27:
snijolie kost overigens minder dan een boortje.
Zeker. En het belangrijkste is het koel houden,de smerende eigenschappen zijn nog niet eens zo heel belangrijk bij verspanen (van staal/rvs). Dus als je geen snijolie hebt kan je ook gewone huis tuin en keuken olie kunnen gebruiken. hoef je niet speciaal voor naar de winkel.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 06-11-2020 14:42 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Ja dat van de snijolie wist ik al en vergeten te benoemen, omdat ik dat tot dusver bij elk gat wel erop spuit. Had ook al gelezen dat de werking van simpele olijfolie een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Furion2000 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:54:
Ja dat van de snijolie wist ik al en vergeten te benoemen, omdat ik dat tot dusver bij elk gat wel erop spuit. Had ook al gelezen dat de werking van simpele olijfolie een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.
olijfolie kan echter niet zo goed tegen hoge temperaturen dan zonnebloem of arachide (pinda)
daarom moet je ook nooit olijfolie gebruiken bij wokken en grillen

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 06-11-2020 15:01 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Kijk en weer wat nieuws op de vrijdag middag, het gaat goed zo! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:41
er zijn gatzaten voor rvs. voldoende snijolie erop. en gaan met die banaan. cobalt gatzagen.
dat werkt ook wel lekker in een kolomboormachine.(ik het dagen achtereen staan doen als stage.)
maar een kernboor kan er ook in. het is net wat je wilt.

in geval van nood liever wd40 of een andere olie gebruiken. geen keuken meuk.
het moet een beetje schrale olie zijn. maar dat ter zijde. snijolie is snijolie.

een klopboormachine heeft gewoon een te hoog toerental. tenzij deze 2 versnelingen heeft.
waardoor hij in de lagere versneling ook nog krachtig is. met een goede schroeftol kan het wel.
deze heeft 400 rpm wat voor een gatzaag van 30 mm prima kan. indentiteel.
een kernboor kan niet in een accutool. dat gaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44

Illusion

(the art of)

Alles groter dan 10mm boor je met een kernboor. En je móet een kolomboor of magneetboor gebruiken omdat dat de enige manier is om je boor recht te houden, met voldoende druk, en genoeg koppel op een laag toerental.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Tijdens mijn stage een work around geleerd: voor rvs of geharde staal een steen boor nemen en de punt slijpen als een staalboor. Dat werkte verbazend goed in platen van 5-6mm dik. De hard metalen punt en goed koelen gaven goed resultaat. Het is natuurlijk geen nauwkeurig gat maar voor montage met een bout voldeed het prima.

[ Voor 28% gewijzigd door wortelsoft op 08-11-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Matheij
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-11-2023
Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit mag... Maar, ben op dit topic uitgekomen en heb me zojuist aangemeld hier...

En omdat mijn vraag hier wel enigszins in valt stel ik hierin mijn vraag omdat ik in de reacties wel kennis zie op dit gebied.

Ik moet in een stalen kopplaat van 10mm dik 4 gaten boren voor M10 bouten en daarna moeten de kop van de m10 bouten er eigenlijk in verzonken worden.

Kan ik dit met een kernboor voor staal doen op m'n kolomboormachine (antiek zwaar tafelmodel).

Ik heb inmiddels al wat af gegoogeld en lees eigenlijk veel dat je met een kolomboormachine eigenlijk niet kunt frezen bijvoorbeeld en in principe is het natuurlijk boren met een kernboor maar het komt ergens ook wel op het zelfde neer namelijk denk ik?

Werk meer met staal maar nu voornamelijk plaatstaal en wil ook meer zelf gaan werken met dikker staal.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wat voor kop hebben je bouten? ofwel welke vorm moet het verzonken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:04

Epsilon

Je kan prima verzinken als je verzinkschroeven hebt. Bouten is wat anders. Als je bedoelt dat je een HEX kop wil verzinken en daar ruimte voor wilt maken, dan hebt je wel een uitdaging ja :p.

Dat doe je inderdaad met een eindfrees, zag maar een boor die ook aan de voorkant snijdt en niet puntig is. Recht naar beneden zou misschien nog kunnen met een kolomboormachine. Voor zijwaartse krachten zijn die niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@Rob Matheij kijk https://www.youtube.com/watch?v=j-jzrBoqp9E vanaf 9 minuten.
wordt je hele vraag netjes uitgegledt. (en mischien ook nog wat info aan het begin.)
maar hoe je het netjes vlak moet krijgen geen idee. oja wel eerst een halve diepte boren.
met de kernboor daarna de kern eruitboren. (die in het staal blijft zitten.)

kan je prima een hexkop en eventuele dop in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pardone
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:45
Een gat voor een M10 bout kun je prima met een kolomboor doen.
bout met een verzonken kop gebruiken ,gat verzinken met verzinkboor.
Als je andere bouten gaat gebruiken en verzinken blijft er bijna niets van je 10 mm plaat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@Rob Matheij Natuurlijk mag dat en zit zelf ook te klooien met gaten rond 10mm (gebruik nu gewoon 10mm boor van de bouwmarkt die snel bot is). Echt klooien dus de kwaliteit is niet best, ook niet de dure merken bij de bouwmarkt.

Denk dat je vraag wel grotendeels beantwoord is, maar wat ik dan nog niet duidelijk vind is het volgende.

Is een tafel kolomboor van 1/4 hp - 220watt - 50 hz - 0.25kw - 50hz - 2.8 amp sterk genoeg om een kernboor te gebruiken? Loopt die niet vast?

Hoorde pas geleden iemand zeggen dat je minimaal een staande kolomboor nodig had (inherent meer horsepower is wat hij daarmee bedoelde gok ik) voor een kernboor.

Of is 1-2mm voorboren dan nodig of werkt het gewoon niet met een tafel kolomboor?

[ Voor 6% gewijzigd door Furion2000 op 04-12-2021 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
voorboren is zeker zinvol bij 10 mm. welke maat hangt er een beetje vanaf.
meestel 3 of 4 dat het bootte stukje erin kan. en de snijkanten moeten werken.
het midden van een groote boor snijdt namelijk niet. (zie onderstaand bericht)

maar zit je in gewoon staal te boren of in rvs ?
bij rvs is cobalt boor aan te raden. (en bij staal ook)

voor een kernboor is eigenlijk best wel wat kracht nodig.
ik weet niet of die ukkies dat trekken geen ervaring mee.
voorboren in zinloos bij kernboren hij snijt erom heen.

bij gatboren hangt er een beetje vanaf wat je fijn vijndt.
nee het hoeft niet bij gatboren. maar het kan wel werk fijner.
je weet waneer je machine grijpt. scheelt weer wat polsen.

[ Voor 37% gewijzigd door miciel op 04-12-2021 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Furion2000 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:33:
@Rob Matheij Natuurlijk mag dat en zit zelf ook te klooien met gaten rond 10mm (gebruik nu gewoon 10mm boor van de bouwmarkt die snel bot is). Echt klooien dus de kwaliteit is niet best, ook niet de dure merken bij de bouwmarkt.

Denk dat je vraag wel grotendeels beantwoord is, maar wat ik dan nog niet duidelijk vind is het volgende.

Is een tafel kolomboor van 1/4 hp - 220watt - 50 hz - 0.25kw - 50hz - 2.8 amp sterk genoeg om een kernboor te gebruiken? Loopt die niet vast?

Hoorde pas geleden iemand zeggen dat je minimaal een staande kolomboor nodig had (inherent meer horsepower is wat hij daarmee bedoelde gok ik) voor een kernboor.

Of is 1-2mm voorboren dan nodig of werkt het gewoon niet met een tafel kolomboor?
je doet er goed aan om minimaal de dikte van de ziel aan te houden met voorboren die is al snel meer dan 1 of 2 mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsNy8T6V7O7sOggBAWaP8fgeKj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P9c4epi9UzkLvD4YMxVJ915W.png?f=user_large

Een kolomboor is vooral voor de stabiliteit en daarmee hoe makkelijk je kan boren of dit nu is met een kernboor of een normale boor. je boren blijven ook scherper en je gaten worden mooier.

Zelf heb ik van de door mij veel gebruikte maten cobalt boren van HBM die hebben een hele behoorlijke standtijd en zijn wat mij betreft redelijk goed geprijst.

edit: ik zie de doosjes die ik altijd had/heb er niet meer tussen staan
Pagina: 1