Diesel/Benzine aanschaf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.castello
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-07-2024
Hoi Tweakers,

Aangezien mijn lease contract bijna afloopt moet ik opzoek gaan naar een ander alternatief.

Huis aangekocht elders in het land. Voor mij betekend dat meer reistijd. Ongeveer 170 km heen en terug.

Budget €8000

Wat is wijsheid? Een auto gaan leasen? Maar dan zit ik met maximaal 36.000 kilometers op jaarbasis.

Of een benzine of diesel aanschaffen. Wie koopt er nog een diesel? Zie graag jullie expertise.

Maak er een mooie dag van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-05 16:20
2e hands diesels zijn een stuk goedkoper. Dus meer auto voor een stuk minder geld. Maar deze moet je dan wel op willen rijden. Je krijgt er namelijk ook niets meer voor terug.
Is alleen weer niet handig als je veel in grote steden bent vanwege de milieuzones die vast strenger gaan worden in de loop der jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met 300+ km reizen per dag, zit je per week toch zo aan 1000km? Ik ga er dus even vanuit dat je aan 170km enkele reis zit. Als het in totaal 170km is, dus heen en terug tezamen, dan zit je per 7 a 8 dagen of zo aan 1000km, die afstand haal je dan toch makkelijk, met privé gereden kilometers er nog bij? Ik zou dan dus wel voor een langere afstand op jaarbasis gaan. En geef ook even de eisen en wensen die je hebt, we zijn geen forum waar je je vraag zomaar even dumpen kan en mijn glazen bol is stuk.

[ Voor 97% gewijzigd door CH4OS op 05-11-2020 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het is natuurlijk net waar je prioriteiten liggen. Als je (alleen) naar kosten kijkt zou zo'n "spaardiesel" de beste keus zijn. De Polo's, Punto's, Corsa's, etc. zijn prima auto's om lange afstanden mee te rijden en kosten op dit moment bijna niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:58
Vraag is vooral: 170 heen en terug: 85 heen 85 terug of 170 heen en 170 terug.

Geval 1: pak benzine, dan kan je de steden nog in.
Geval 2: je wilt een comfortabele auto als je 1.5-2u moet rijden. Als je benzine pakt wordt het heel duur, pak diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.castello
Reistijd is circa 55 minuten heen en 55 minuten terug. Amsterdam - Rosmalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
2 uur per dag in de auto om 8 uur te werken, je moet het maar willen.

Maar ik zou voor deze afstanden (>40k km per jaar) zeker een diesel kopen met een automaat(rijdt erg lekker in de file)

https://www.gaspedaal.nl/...max=8000&srt=df-a&trns=14

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 05-11-2020 08:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:53
d.castello schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:08:
Hoi Tweakers,

Aangezien mijn lease contract bijna afloopt moet ik opzoek gaan naar een ander alternatief.

Huis aangekocht elders in het land. Voor mij betekend dat meer reistijd. Ongeveer 170 km heen en terug.

Budget €8000

Wat is wijsheid? Een auto gaan leasen? Maar dan zit ik met maximaal 36.000 kilometers op jaarbasis.

Of een benzine of diesel aanschaffen. Wie koopt er nog een diesel? Zie graag jullie expertise.

Maak er een mooie dag van.
L-P-G!

Met 170km per dag een no brainer. Het verbaast me iedere keer weer dat heel veel mensen het niet eens in overweging nemen! Ja, je moet vaker tanken. Met deze kilometers bijna dagelijks, maar reken na een jaartje je uurloon van dat extra tanken maar eens uit. Dat verdien je bijna nergens!
Knappe volvo kopen met een ton, anderhalve ton op de teller, voor 1800 euro LPG erin en het grote besparen beginnen! Ik zou, zoals eerder genoemd, inderdaad voor een automaat gaan :Y

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 05-11-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.castello
Ernemmer schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:32:
2 uur per dag in de auto om 8 uur te werken, je moet het maar willen.

Maar ik zou voor deze afstanden zeker een diesel kopen met een automaat(rijdt erg lekker in de file)
Het is niet ideaal inderdaad. Maar zo is het nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.castello
ybos schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:34:
[...]

L-P-G!

Met 170km per dag een no brainer. Het verbaast me iedere keer weer dat heel veel mensen het niet eens in overweging nemen! Ja, je moet vaker tanken. Met deze kilometers bijna dagelijks, maar reken na een jaartje je uurloon van dat extra tanken maar eens uit. Dat verdien je bijna nergens!
Knappe volvo kopen met een ton, anderhalve ton op de teller, voor 1800 euro LPG erin en het grote besparen beginnen! Ik zou, zoals eerder genoemd, inderdaad voor een automaat gaan :Y
Klinkt interessant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:12
d.castello schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:29:
Ik ben bang dat jij te hoog inzet.
De A2 is niet echt een pretje om iedere ochtend en middag te rijden...

Ik ging voor de Corona crisis regelmatig richting Schiphol-Rijk (vanuit omgeving Rosmalen), ok, is wel de andere kant op, maar niet minder druk.
Dit zou ongeveer een uur moeten zijn maar heb er altijd minimaal 1.5 uur over gedaan.

Dus tenzij jij midden in de nacht vertrekt zou ik er toch nog eens goed over nadenken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rensjuh op 05-11-2020 08:38 ]

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Toyota Prius op LPG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Skoda fabia combi diesel heb ik zelf destijds in gereden voor nieuwegein- schiphol.

Weinig onderhoudskosten erg zuinig 1:25 bij normaal sportief gebruik 1:35 mogelijk als je zoals mijn collega reed.

Enige is je moet kijken naar de bouwjaar ivm Amsterdam en milieu zone.

Enige kosten behalve regulier onderhoud
25k - sticker deurpost verschuift (garantie opgelost)
90k - kromme wielnaven door lomp montage geweld bij vervangen remschijven. Daardoor 6 sets remschijven naar de klote in 20k. Uiteindelijk allemaal onder service opgelost.
150k - roetfilter reiniging nodig.

Heb er tot 180k in gereden met alleen bovenstaande reparaties buiten het regulier onderhoud en afgezien van de lekke band en schade door een blinde buurvrouw (2x).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Daar lees ik ook regelmatig over dat de motoren onverwoestbaar zijn, en door de hybride techniek nog zuinig ook. Goeie tip :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ybos schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:46:
[...]

Daar lees ik ook regelmatig over dat de motoren onverwoestbaar zijn, en door de hybride techniek nog zuinig ook. Goeie tip :Y
Vergeet de Honda Insight niet, de Prius is een publiekslieveling en dat zie je terug in de dagwaarde. De Insight is vergeten en daardoor goedkoper maar niet minder zuinig of betrouwbaar.

Review van een Insight (pre-facelift) 116.000km tot 400.000km op LPG
https://www.autoweek.nl/r...-i-vtec-elegance-2009-19/

Als je thuis en op het werk kan laden is een Opel Ampera of Chevrolet Volt met een elektrische range van 50-60km mogelijk ook interessant.

Een moderne diesel zou ik niet aan beginnen, de kans op dure reparaties is enorm daarnaast zit diesel in het (fiscale) verdomhoekje

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 05-11-2020 09:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:44

ThunderNet

Flits!

LPG heeft als groot nadeel dat je echt heel vaak moet tanken + ruimte in je auto opoffert, en ondanks dat het misschien financieel wel uitkan, zou ik dat zelf niet doen. Ik heb 4jr lang 4x in de week 200km/dag gereden voor woon-werk, en tanken kost gewoon veel meer tijd dan je wilt.
Daarnaast kun je LPG alleen bij bemande pompstations krijgen.

Puur voor comfort zou ik zelf voor diesel gaan :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:46:
[...]

Of een tweedehands Auris. Zelfde techniek, maar stukken minder populair dan de Prius.

Mijn 2010 Auris hybride rijdt zuiniger dan mijn eerdere 2010 Auris diesel 8)7 en een absoluut genot in de file.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-05 12:26
ThunderNet schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:18:
LPG heeft als groot nadeel dat je echt heel vaak moet tanken + ruimte in je auto opoffert, en ondanks dat het misschien financieel wel uitkan, zou ik dat zelf niet doen. Ik heb 4jr lang 4x in de week 200km/dag gereden voor woon-werk, en tanken kost gewoon veel meer tijd dan je wilt.

Ligt er maar net aan, in tegenstelling tot benzine/diesel kun je een model met grotere tank zoeken of desnodds achteraf laten monteren.
800+km range op LPG hier :*)

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-05 11:59
Ik zou ook voor LPG gaan. Dat heeft als voordeel dat mocht je het reizen zat zijn en meer in de buurt zou gaan werken, dat je dan er nog steeds voordeel uit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
avanhel schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:49:
Ik zou ook voor LPG gaan. Dat heeft als voordeel dat mocht je het reizen zat zijn en meer in de buurt zou gaan werken, dat je dan er nog steeds voordeel uit krijgt.
Inderdaad, in eerste jaar is de installatie al terugverdiend. Daarna is het pure winst. Dat beetje extra wegenbelasting maak je inderdaad met weinig kilometers ook al goed als de installatie al "afbetaald" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:00
Dit ^ Ik rij sinds een maandje een CNG auto, 350km bereik voor € 20,- En ook minder uitstoot, helemaal als je in plaats van aardgas groengas gaat tanken (72% minder uitstoot).

Snap niet waarom meer mensen CNG rijden. Ja, de wegenbelasting is duurder maar zelfs met mijn 20.000km per jaar bespaar ik 1000 euro in het jaar aan brandstofkosten (ok, mijn vorige auto haalde heel zelden 1 op 13, dat helpt wel).

En ga je ooit eens verder weg waar CNG minder te krijgen is, ik heb ook een 50 liter benzinetank

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 05-11-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
FastFred schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:57:
[...]

Dit ^ Ik rij sinds een maandje op aardgas (CNG), 350km bereik voor € 20,- En ook minder uitstoot, helemaal als je in plaats van aardgas groengas gaat tanken (72% minder uitstoot).

Snap niet waarom meer mensen CNG rijden. Ja, de wegenbelasting is duurder maar zelfs met mijn 20.000km per jaar bespaar ik 1000 euro in het jaar aan brandstofkosten (ok, mijn vorige auto haalde heel zelden 1 op 13, dat helpt wel).
CNG is wel redelijk beperkt beschikbaar toch :? En qua prijs duurder dan LPG meen ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
ybos schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:58:
[...]

CNG is wel redelijk beperkt beschikbaar toch :? En qua prijs duurder dan LPG meen ik?
Ja, je moet ff zoeken, er zijn 'maar' ongeveer 180 CNG stations in Nederland, gelukkig zit er 1 in m'n woonplaats en 1 bij m'n werk.

Kost 1.15 per kilo, ik geloof dubbel zo duur als LPG, maar je komt per kg ook dubbel zo ver als op LPG, dus je bent niet je hele bagage ruimte kwijt aan en gastank. Daarom zie je bij LPG auto's vaak 60 of 80kg tanks. Ik heb een 20kg tank waar normaal het reservewiel zit.

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 05-11-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Diesel! Goedkoper in aanschaf, voordelig in verbruik, voordelig aan de pomp. Wat duurder in belasting, maar dat valt in het niets met jouw kilometers.

Ik heb een V60 diesel uit 2012. Koop je voor 6-7k met een leuke kmstand. Benzine broertje is zomaar 10k.
Ik zit sinds maart thuis te werken en dan is het dus een dure auto om stil te laten staan. Maar als ik deze nu inruil op een benzine auto, dan leg ik 5K bij en ga ik er qua auto/bouwjaar/kmstand geen drol op vooruit. Dus ik neem die 75 euro die ik teveel betaal aan belasting voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

sj0ertum schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:12:
Diesel! Goedkoper in aanschaf, voordelig in verbruik, voordelig aan de pomp. Wat duurder in belasting, maar dat valt in het niets met jouw kilometers.

Ik heb een V60 diesel uit 2012. Koop je voor 6-7k met een leuke kmstand. Benzine broertje is zomaar 10k.
Ik zit sinds maart thuis te werken en dan is het dus een dure auto om stil te laten staan. Maar als ik deze nu inruil op een benzine auto, dan leg ik 5K bij en ga ik er qua auto/bouwjaar/kmstand geen drol op vooruit. Dus ik neem die 75 euro die ik teveel betaal aan belasting voor lief.
Eén keer groot onderhoud aan een (complex) diesel specifiek systeem en je voordeel ten opzichten van benzine is weg (en de kans dat dit gebeurd bij een oudere diesel is erg groot) evenals het risico op lastenverzwaring ten gevolgen van fiscaal beleid.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mk1992 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:21:
[...]

Ligt er maar net aan, in tegenstelling tot benzine/diesel kun je een model met grotere tank zoeken of desnodds achteraf laten monteren.
800+km range op LPG hier :*)
Kijk eens hier: Het grote LPG topic
LPG tank gaat bij mij ook op plaats van reservewiel, met een netto capaciteit van 60 liter. Met een verbruik van 1 op 12 zou je dan op ruim 700 km aan range zitten. Je kunt ook een hogere wieltank laten monteren voor meer range die dan ten koste van mijn achterbakruimte zou gaan. De inbouwer gaf mij alle keuze. https://www.lpgonderdelen...ategories/Tanks/Ringtanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 22:04
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:43:
Skoda fabia combi diesel heb ik zelf destijds in gereden voor nieuwegein- schiphol.

Weinig onderhoudskosten erg zuinig 1:25 bij normaal sportief gebruik 1:35 mogelijk als je zoals mijn collega reed.

Enige is je moet kijken naar de bouwjaar ivm Amsterdam en milieu zone.

Enige kosten behalve regulier onderhoud
25k - sticker deurpost verschuift (garantie opgelost)
90k - kromme wielnaven door lomp montage geweld bij vervangen remschijven. Daardoor 6 sets remschijven naar de klote in 20k. Uiteindelijk allemaal onder service opgelost.
150k - roetfilter reiniging nodig.

Heb er tot 180k in gereden met alleen bovenstaande reparaties buiten het regulier onderhoud en afgezien van de lekke band en schade door een blinde buurvrouw (2x).
Bij "sportief" gebruik 1:25? Ik reed gemiddeld 1:21,3 met een Fabia combi diesel en ik ben daarmee een van de zuinigere op Spritmonitor. Een maat van me heeft hem nu overgenomen, en die komt nooit boven de 1:20.

1:20 is goed te doen, daarboven moet je echt gaan hypermilen. Overigens zijn de EGR-kleppen bekende zwakke punten van deze auto en duur.

Ohja, laatste: de 1.2 is echt een verschrikkelijke motor om in te rijden. De 1.6 PSA of 1.5 Renault diesel is zoveel fijner en echt niet minder zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Knul schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:22:
[...]

Bij "sportief" gebruik 1:25? Ik reed gemiddeld 1:21,3 met een Fabia combi diesel en ik ben daarmee een van de zuinigere op Spritmonitor. Een maat van me heeft hem nu overgenomen, en die komt nooit boven de 1:20.

1:20 is goed te doen, daarboven moet je echt gaan hypermilen. Overigens zijn de EGR-kleppen bekende zwakke punten van deze auto en duur.

Ohja, laatste: de 1.2 is echt een verschrikkelijke motor om in te rijden. De 1.6 PSA of 1.5 Renault diesel is zoveel fijner en echt niet minder zuinig.
Ik heb 4 jaar in dat ding gereden, maar mogelijk dat de nieuwere versie wat minder zuinig zijn dan het oudere model? Ik heb het over een 2010 greenline uitvoering. 1.25 was echt niet moeilijk met de langere afstanden. In de stad of korte afstand haal je dat niet maar met snelweg kilometers geen probleem.

Hang er alleen geen aanhanger achter of ga niet harder dan 120km/h rijden want dan gaat het verbruik rap omhoog inderdaad. Die motor was echt op de grens voor die auto dus alles meer dan de auto zelf dat vond het gebruik niet grappig. Daarnaast hadden meerdere collega's deze auto en geen van allen heeft problemen gehad met de motor. Het is alleen niet de meest pittige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Rensjuh schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:37:
[...]

Ik ben bang dat jij te hoog inzet.
De A2 is niet echt een pretje om iedere ochtend en middag te rijden...

Ik ging voor de Corona crisis regelmatig richting Schiphol-Rijk (vanuit omgeving Rosmalen), ok, is wel de andere kant op, maar niet minder druk.
Dit zou ongeveer een uur moeten zijn maar heb er altijd minimaal 1.5 uur over gedaan.

Dus tenzij jij midden in de nacht vertrekt zou ik er toch nog eens goed over nadenken.
Kan dit beamen. Buiten de spits was de zaanstreek een flink uur. In de late avond is mijn record 53 minuten. Dus met 55 min schat je heel erg ruim, ik zou er minimaal een half uur bij op tellen. En dan heb ik het nog niet eens over een evt file die voor de parkeergarages bij de Arena staat (indien relevant).

Als je het max 3x per week doet hou je het eentijdje vol. Maar na een half jaar ga je denken waar doe ik het voor en na een jaar wil je gewon weg. En dat kan prima; er is in Eindhoven en regio Den Bosch volop werk in de IT :)

Qua auto: benzine sta je met die afstanden 2x per week aan de pomp. Diesel misschien 1x. LPG durf ik niet te zegen.
Als lease via je werkgever (herinzetter voor een jaar?) een optie is, altijd dat doen. Op die afstanden kun je moeilijk uit met je eigen auto, tenzij je vrijwel geen afschrijving meer hebt.
Kun je geen lease via je werkgever, dan of zelf een snelwegcruiser op LPG kopen met flink aantal km's al achter de kiezen. Volvo ofzo, die trekken dat wel. En dan over een jaar verder kijken waar je staat.

Ps. Ga je er bij Empel / de mac op, sta je vast tot aan Kerkdriel en menigmaal tot voorbij de lucht. Daarna voor de waalbrug. Dat stukje kost je vaak al een half uur, I shit you not. Deil kun je meestal doorrijden, Everdingen kan druk zijn, Utrecht al helemaal. Protip: zoveel mogelijk de parallelbaan van de Leidschrerijntunnel pakken, die is wat rustiger.
Ga je er bij de a59 / Heijmans op kost het je nog eens tien minuten extra. Moet je nog verder op de a59 aansluiten, tel maar op.

Sinds corona werk ik van huis uit, daarvoor drie dagen in de week de weg op. Al 7 jaar. Wat het na Corona gaat doen weet ik niet maar dat gaan we zien. Het zal iets rustiger worden, maar niet heel veel rustig. De knelpunten blijven gewoon bestaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 13:19

Nutral

gamer/hardware freak

Ik kan ook beamen dat je liever de 1.6PSA of 1.5 renault wilt hebben, waar de renault zelfs vaak wat meer koppel heeft. vergeleken daarmee is de 1.2 VAG een stuk minder lekker rijden.
Ik heb een tijd de Fiesta met 1.6 diesel gereden, net licht genoeg om toch maar 75e wegenbelasting te hebben en met 40km enkele reis gemiddeld 1: 21 a 22 gereden. (al gaat dat hard achteruit als je 130 rijd!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-05 22:28
Nutral schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:32:
Ik kan ook beamen dat je liever de 1.6PSA of 1.5 renault wilt hebben, waar de renault zelfs vaak wat meer koppel heeft. vergeleken daarmee is de 1.2 VAG een stuk minder lekker rijden.
Ik heb een tijd de Fiesta met 1.6 diesel gereden, net licht genoeg om toch maar 75e wegenbelasting te hebben en met 40km enkele reis gemiddeld 1: 21 a 22 gereden. (al gaat dat hard achteruit als je 130 rijd!).
Laat die 1.6 PSA motor maar lekker staan, lees de problemen van bijvoorbeeld de 1.6 D2 motoren van volvo = 1.6 PSA. Verder schijnt die 1.5 Renault behoorlijk betrouwbaar te zijn.

Ik zou iig een goedkopere betrouwbare diesel kopen en lekker oprijden. Restwaarde van diesels wordt er niet beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 22:04
Pietjuh schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:03:
[...]

Laat die 1.6 PSA motor maar lekker staan, lees de problemen van bijvoorbeeld de 1.6 D2 motoren van volvo = 1.6 PSA. Verder schijnt die 1.5 Renault behoorlijk betrouwbaar te zijn.

Ik zou iig een goedkopere betrouwbare diesel kopen en lekker oprijden. Restwaarde van diesels wordt er niet beter op.
De 1.6 8-klepper van PSA is prima (vanaf 2011 ongeveer). De D2 uit o.a. de V50 en C30 is inderdaad niet fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
revolution-nl schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:32:
[...]

Eén keer groot onderhoud aan een (complex) diesel specifiek systeem en je voordeel ten opzichten van benzine is weg (en de kans dat dit gebeurd bij een oudere diesel is erg groot) evenals het risico op lastenverzwaring ten gevolgen van fiscaal beleid.
Het is een EURO 5. Duurt nog jaren voordat dat een issue wordt met lastenverzwaring. En ja het zou zomaar kunnen dat er een keer een nieuwe turbo of roetfilter op moet, maar als je 50k per jaar rijdt, dan is je benzine na 3 jaar aan vervanging toe en de diesel net ingereden.
Koop voor 6k maar eens een benzine auto van dezelfde klasse, dan kom je op een auto uit die zomaar 5 jaar ouder is met het nodige onderhoud van dien.

Ik snap je argumenten en heb ook allemaal tegen elkaar afgewogen, maar kwam toch duidelijk op Diesel uit in mijn geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
Die reputatie hebben ze te danken aan de eerste generatie t/m 2010. Vanaf 2011 zijn ze prima, mits je braaf iedere 20k de olie ververst.
Pietjuh schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:03:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
sj0ertum schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:33:
[...]

Het is een EURO 5. Duurt nog jaren voordat dat een issue wordt met lastenverzwaring. En ja het zou zomaar kunnen dat er een keer een nieuwe turbo of roetfilter op moet, maar als je 50k per jaar rijdt, dan is je benzine na 3 jaar aan vervanging toe en de diesel net ingereden.
Koop voor 6k maar eens een benzine auto van dezelfde klasse, dan kom je op een auto uit die zomaar 5 jaar ouder is met het nodige onderhoud van dien.
Volgens mij is het een hardnekkige fabel dat wanneer de diesel net ingereden is, dat de benzine aan vervanging toe is.
Bijna elke LPG is in de basis een benzine. er staan er tientallen zo niet honderden op marktplaats die hard richting het half miljoen kilometer gaan...
De basis van een benzine en diesel is gewoon hetzelfde, een zuiger, paar kleppen en een mengsel dat zeer regelmatig boem zegt om de boel te laten draaien :P Het principe van inspuiten/ontbranden is anders, maar echt grote verschillen? mwah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 16:05
d.castello schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:29:
Oef, je weet dat er op jouw route extreem veel files staan? Misschien niet in deze tijd vanwege corona maar toen het leven normaal was stond het daar elke dag tussen bepaalde punten muurvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

@d.castello ik weet niet wat voor laadmogelijkheden hebt, of kan creëren maar je zou ook eens kunnen kijken naar een MG-ZS EV in de private lease, deze wordt momenteel erg scherp aangeboden.

https://www.vanmossel.nl/...6,84673,85101,96165,96166
ybos schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:52:
[...]

Volgens mij is het een hardnekkige fabel dat wanneer de diesel net ingereden is, dat de benzine aan vervanging toe is.
Bijna elke LPG is in de basis een benzine. er staan er tientallen zo niet honderden op marktplaats die hard richting het half miljoen kilometer gaan...
De basis van een benzine en diesel is gewoon hetzelfde, een zuiger, paar kleppen en een mengsel dat zeer regelmatig boem zegt om de boel te laten draaien :P Het principe van inspuiten/ontbranden is anders, maar echt grote verschillen? mwah.
Dat is ook nonens, diesels hebben meer kilometers omdat ze interessant waren voor de veelrijder en daarom gedurende de economische levensduur gemiddeld gezien vaker hogere kilometrages hebben.

Een moderne diesel is vele malen complexer als een benzine, laat staan een hybride die geen turbo, roetfilter, koppeling, versnellingsbak, adblue inspuiting of gevoelige verstuivers heeft.

Kijk maar naar autoweek klokje rond, daar komen A /B segment benzine auto's voorbij met +400k km.
Met moderne downsize benzine motoren (TSI /THP) is het overigens ook oppassen geblazen.

Nee, diesels van 20 - 30 jaar geleden die waren robuust en betrouwbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 05-11-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:44

ThunderNet

Flits!

revolution-nl schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:04:
[...]

Dat is ook nonens, diesels hebben meer kilometers omdat ze interessant waren voor de veelrijder en daarom gedurende de economische levensduur gemiddeld gezien vaker hogere kilometrages hebben.

Een moderne diesel is vele malen complexer als een benzine, laat staan een hybride die geen turbo, roetfilter, koppeling, versnellingsbak, adblue inspuiting of gevoelige verstuivers heeft.

Kijk maar naar autoweek klokje rond, daar komen A /B segment benzine auto's voorbij met +400k km.
Met moderne downsize benzine motoren (TSI /THP) is het overigens ook oppassen geblazen
Klokje rond is daarin ook niet direct interessant. Voor het aanmelden van een diesel zien ze graag dat ie over de half miljoen is. En dus ook meer km's slijtage aan stoelen en interieur, grotere kans op een ongeluk in de tussentijd, etc.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:04

Theo

moederbord

Met zo'n 36 dkm per jaar is LPG echt een instant keuze.

Stel je rijdt op LPG 1:12 dan tank je jaarlijks 3.000 liter, wat je zo'n 2.000 euro kost.
Dezelfde auto op benzine zal 1:15 rijden, waarmee je 2.400 euro liter tankt voor zo'n 3.800 euro.
Soortgelijke auto op diesel zal 1:18 rijden, zal 2.000 liter verbruiken wat 2.400 euro kost.

De mrb voor een auto van 1.200 kg is:
lpg: 816 euro
benzine:572 euro
diesel: 1.220 euro

Samen is dit dus:
lpg: 2.816 euro per jaar
benzine: 4.372 euro per jaar
diesel:3.620 euro per jaar.

Benzine en diesel schelen dus zo'n 20% in kosten van elkaar. Diesel en lpg schelen ook zo'n 25% in kosten.
Met diesel dat steeds meer de verdoemhoek in wordt gedrukt, en steeds meer wordt geweerd van de weg en uit steden zou de keuze dus een benzineauto zijn. De LPG inbouw heb je met een jaar terugverdient, en daarna bespaar je jaarlijks zo'n 1.550 euro.

Je zal op LPG wel vaker moeten tanken:
op benzine kun je meestal om de 700 km tanken (je kan je tank niet compleet leeg rijden). Dus zul je zo'n 52 maal per jaar tanken.
Op LPG zul je om de 450 km moeten tanken (je kan wél je tank compleet leeg rijden) waarmee je 80 maal per jaar moet tanken, plus zo'n 2 keer per jaar voor benzine.

Praktisch: Je moet met LPG 30 maal per jaar vaker tanken wat je 1.550 euro bespaart. Een tankbeurt kost je (inc omrijden) 10 minuten. De 30 extra tankbeurten kosten je dus zo'n 5 uren aan tijd per jaar., maar bespaart je 1.550 euro.

Mijn advies: Indien je netto uurloon onder de 300 euro per uur ligt loont het om op LPG te rijden. :)

Edit:
Ik zet de elektrische auto van MG er ook even bij:
stroom per jaar (18 kW/100 km) bij thuis opladen: 1.360 euro
lease (6 jaar, 30dkm plus extra km) 5.772euro

Samen 7.132 euro per jaar all in.

Voor je brandstofauto kun je rekenen op 2 cent/km voor regulier onderhoud (inc grote beurt, banden en distributie).Dat is per jaar 720 euro.
Verzekering kost je zo'n 400 euro per jaar.
Afschrijving is lastig, maar met een jonge auto van 8K in aanschaf reken op 1.500 euro per jaar.
Al met al zijn deze drie ksoten 2.620 euro

Je totale kosten zijn voor onderhoud, aanschaf/afschrijving, belasting en brandstof (ofwel, alle kosten per jaar)

LPG: 5436 euro per jaar
Diesel: 6.240 euro per jaar
benzine: 6.992 euro per jaar
Elec: 7.132 euro per jaar

Elektrisch rijden kost je dus zo'n 140 euro per maand meer dan rijden op LPG. maar dan vergelijk je wel een nieuwe elektrische auto van 30.000 euro met een tweedehands LPG auto van 8.000 euro. Dit is een keuze dit niet meer op feiten en cijfers te maken valt gezien het verschil in auto, reikwijdte, lease en manier/frequentie van laden/tanken.

[ Voor 28% gewijzigd door Theo op 05-11-2020 13:43 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
revolution-nl schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:04:
@d.castello ik weet niet wat voor laadmogelijkheden hebt, of kan creëren maar je zou ook eens kunnen kijken naar een MG-ZS EV in de private lease, deze wordt momenteel erg scherp aangeboden.

https://www.vanmossel.nl/...6,84673,85101,96165,96166

[...]

Met moderne downsize benzine motoren (TSI /THP) is het overigens ook oppassen geblazen.

Nee, diesels van 20 - 30 jaar geleden die waren robuust en betrouwbaar.
Grappig, je bent t niet met me eens (qua techniek, en daarin ga ik grotendeels met je mee) maar je conclusie is wel redelijk gelijk :P 8) :+ (benzine is niet op terwijl diesel net ingereden zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 08:57
Ik zou vooral kijken naar de mogelijkheid om een auto met dingen als adaptive cruise control erop te krijgen.
Je gaat met name file rijden, minstens 3 uur per dag, dus dan is zoiets wel heel fijn.
Daarnaast is een goede stoel ook aan te raden!

Daarna zou ik pas kijken naar benzine / diesel / lpg / elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Even doorgerekend, de MG-ZS moet je met 36000km /jaar voor 20-21ct /km all-in kunnen rijden als je op je eigen stroomaansluiting kan laden. Als je nog aanspraak kan maken op subsidie en/of zonnepanelen hebt wordt dat nog een stukje minder.

/edit: theo was mij voor

[ Voor 44% gewijzigd door revolution-nl op 05-11-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:31
ybos schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:52:
[...]

Deels eens.

Al is het wel een ding dat diesel blokken van oudsher wat lomper en daarmee sterker waren. Al zal daar tegenwoordig ook aardig hard aan geschaaft zijn.

Belangrijk verschil is vaak ook de manier van gebruik.

Door de bank genomen worden diesel gekocht door mensen die veel kilometers rijden. Dus lange afstanden (veel snelweg, dus lage belasting), relatief weinig "koude" kilometers. Vaak onderhoud (Want veel kilometers) etc.
Een flink aantal benzineauto's maakt korte ritjes en staan lang stil. Daar gaan ze van stuk.

De schaapdiesels van een paar jaar terug werden ook gekocht door lui die geen afstanden rijden. Die staan er waarschijnlijk een stuk slechter voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-05 12:35
Theo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:11:
Met zo'n 36 dkm per jaar is LPG echt een instant keuze.

Stel je rijdt op LPG 1:12 dan tank je jaarlijks 3.000 liter, wat je zo'n 2.000 euro kost.
Dezelfde auto op benzine zal 1:15 rijden, waarmee je 2.400 euro liter tankt voor zo'n 3.800 euro.
Soortgelijke auto op diesel zal 1:18 rijden, zal 2.000 liter verbruiken wat 2.400 euro kost.

De mrb voor een auto van 1.200 kg is:
lpg: 816 euro
benzine:572 euro
diesel: 1.220 euro

Samen is dit dus:
lpg: 2.816 euro per jaar
benzine: 4.372 euro per jaar
diesel:3.620 euro per jaar.

Benzine en diesel schelen dus zo'n 20% in kosten van elkaar. Diesel en lpg schelen ook zo'n 25% in kosten.
Met diesel dat steeds meer de verdoemhoek in wordt gedrukt, en steeds meer wordt geweerd van de weg en uit steden zou de keuze dus een benzineauto zijn. De LPG inbouw heb je met een jaar terugverdient, en daarna bespaar je jaarlijks zo'n 1.550 euro.

Je zal op LPG wel vaker moeten tanken:
op benzine kun je meestal om de 700 km tanken (je kan je tank niet compleet leeg rijden). Dus zul je zo'n 52 maal per jaar tanken.
Op LPG zul je om de 450 km moeten tanken (je kan wél je tank compleet leeg rijden) waarmee je 80 maal per jaar moet tanken, plus zo'n 2 keer per jaar voor benzine.

Praktisch: Je moet met LPG 30 maal per jaar vaker tanken wat je 1.550 euro bespaart. Een tankbeurt kost je (inc omrijden) 10 minuten. De 30 extra tankbeurten kosten je dus zo'n 5 uren aan tijd per jaar., maar bespaart je 1.550 euro.

Mijn advies: Indien je netto uurloon onder de 300 euro per uur ligt loont het om op LPG te rijden. :)

Edit:
Ik zet de elektrische auto van MG er ook even bij:
stroom per jaar (18 kW/100 km) bij thuis opladen: 1.360 euro
lease (6 jaar, 30dkm plus extra km) 5.772euro

Samen 7.132 euro per jaar all in.

Voor je brandstofauto kun je rekenen op 2 cent/km voor regulier onderhoud (inc grote beurt, banden en distributie).Dat is per jaar 720 euro.
Verzekering kost je zo'n 400 euro per jaar.
Afschrijving is lastig, maar met een jonge auto van 8K in aanschaf reken op 1.500 euro per jaar.
Al met al zijn deze drie ksoten 2.620 euro

Je totale kosten zijn voor onderhoud, aanschaf/afschrijving, belasting en brandstof (ofwel, alle kosten per jaar)

LPG: 5436 euro per jaar
Diesel: 6.240 euro per jaar
benzine: 6.992 euro per jaar
Elec: 7.132 euro per jaar

Elektrisch rijden kost je dus zo'n 140 euro per maand meer dan rijden op LPG. maar dan vergelijk je wel een nieuwe elektrische auto van 30.000 euro met een tweedehands LPG auto van 8.000 euro. Dit is een keuze dit niet meer op feiten en cijfers te maken valt gezien het verschil in auto, reikwijdte, lease en manier/frequentie van laden/tanken.
Vergis je niet in verschil in aanschafwaarde tussen een diesel of een benzine (/lpg).
Ik zou zoiets doen:
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
Voor een vergelijkbare auto op benzine ben je incl lpg installatie zo 4000 euro meer kwijt.
Het nadeel is wel dat je hem inderdaad helemaal op moet rijden.

Edit: overigens rijd ik zelf LPG maar met deze kilometers zou ik het niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:43
Koop een jonge dikke diesel met een hoge km stand en rij die op.

Heb ik ook gedaan, in maart voor 13k een 4 jaar jonge bmw 320d gekocht die nieuw over de 60k was. Hij had toen 208dkm gelopen, die auto had dus alleen snelweg gezien bij de vorige eigenaar. Inmiddels ben ik al 30k verder zonder centje pijn

Nu rijd ik heerlijk comfortabel met een laag verbruik. Ja diesels zijn niets waard maar met deze kilometers (ik doe ook 30k) maakt restwaarde niet uit. Die is met een benzine na een paar jaar ook laag door de kilometerstand.

Diesel zou ik nooit kopen als je hem niet wilt oprijden. Dan altijd voor benzine gaan

Met 8k kun je bv carnext ook al leuke diesels oppikken maar die hebben vaak wel lagere kilometerstanden.

Persoonlijk koop ik liever met 200.000 dan 150.000 :)

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 05-11-2020 13:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dr_Frickin_Evil schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:49:
[...]

Vergis je niet in verschil in aanschafwaarde tussen een diesel of een benzine (/lpg).
Ik zou zoiets doen:
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
Voor een vergelijkbare auto op benzine ben je incl lpg installatie zo 4000 euro meer kwijt.
Het nadeel is wel dat je hem inderdaad helemaal op moet rijden.

Edit: overigens rijd ik zelf LPG maar met deze kilometers zou ik het niet doen.
Het is maar net hoeveel je om uitstraling geeft. Een Insight uit dat jaar met minder kilometers is goedkoper, die gas installatie is dan snel terugverdient

https://www.autotrack.nl/...ght-benzine-2012-50271288

Als je dan toch voor diesel wilt gaan dan kan je ook de route van @laurens0619 volgen. Zoek bijv. op gaspedaal 3 jaar oud en min. 200.000km dan krijg je auto's die alleen snelweg hebben gezien.

https://api.gaspedaal.nl/...0222?s=224-100-60-19-1-18

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 05-11-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 19:03
FastFred schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:57:
[...]

Dit ^ Ik rij sinds een maandje een CNG auto, 350km bereik voor € 20,-
Qua milieu wel een goede keuze, maar 17.5 cent per kilometer is duurder dan een benzine-auto die 1:8 loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Ik maak +/- 180km per dag ~ 900km per week. Over gestapt op diesel (VW Scirocco), super zuinig, de belastingen zijn alleen even slikken (170eu per kwartaal enkel voor diesel).

Voor het gemak, ik tank ongeveer 90eu per week.

[ Voor 12% gewijzigd door Uzuhl op 05-11-2020 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:56

Managelorian

“This is the workflow.”

t_captain schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:41:
Qua milieu wel een goede keuze, maar 17.5 cent per kilometer is duurder dan een benzine-auto die 1:8 loopt.
Ik denk dat je deelfunctie verkeerd om staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
Diesel zou ik niet meer aan beginnen. Dan zou ik eerder naar een hybride kijken. Prius ofzo.
Gezien het aantal te rijden kilometers zou ik ook niet gaan voor een zuinig gebakje ala Aygo/C1/108.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
t_captain schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:41:
[...]

350km bij een verbruik van 1 op 8 is 43 liter, dat is dus 64 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:18
ThunderNet schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:18:

Ruimte hoeft niet per se. Ik had een 207 met 55 liter tank. Ruimte die ik opofferde was 3cm schuimisolatie om de kofferbakbodem op te hogen.

Ik deed zo'n 500km op een tank, met 170 per dag zit je dan aan elke2-3 dagen tanken. Bemand vs onbemand hoeft geen probleem te zijn, zelfs aan de snelweg is LPG concurrerend.

In principe is LPG vs diesel om het even wat brandstofkosten betreft, maar verzekering en wegenbelasting voor een diesel zijn fors hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:36
Het hangt er natuurlijk ook een beetje van af waar in Amsterdam je moet zijn. Denk ook eens aan het OV (1e klas) vanaf Den Bosch Centraal, eventueel parkeren bij Den Bosch Oost of de Vliert.

Moderne LPG geen ervaring mee maar in het verleden: dagelijks aan de pomp. Goed voor de punten maar kost veel tijd en er zijn steeds minder pompen. Prijzen (vandaag) tussen 55 en 83 cent/per liter. Rosmalen vanaf 58 cent, strategisch tanken lijkt belangrijk. Mijn keus is het vandaag niet.

Zelf (buiten corona) 200km/dag -> diesel, momenteel 40km/week... Octavia diesel 2.0, aangeschaft op 144kKm, nu 470k. Gemiddeld verbruik 1:19.98. Onderhoudskosten laag ondanks dat het een ex-Leaseplan (carnext.nl) is. Ik zou t voor die afstanden zo weer doen maar dan als automaat.... O ja, en Euro 6 vanwege nog naar 2030 toe komende beperkingen. Reken dus op een gebruiksduur van ~ 8 jaar (voor jou dus een 280.000km). De mijne is 12 jaar, plan is dat ie nog 4 jaar mee gaat.

Jong gebruikte diesel valt buiten je budget maar je bent dan wel voor jaren klaar. 2e hands benzine prijzen rijzen vanwege corona de pan uit en vind ik te duur voor wat je krijgt. Ik verwacht ook dat dat nog wel even zo blijft en dus rijd ik m'n dieseltje toch nog een paar jaar door. Als de corona aan t eind komt zal ik vast veel vaker thuis blijven werken, zeker de komende 12-24 maanden tot alles normaliseert, daarna - ach. Als het gaat normaliseren zal als eerste het wegverkeer vastlopen - niemand wil dan weer meteen met het OV.

Realiseer je dat er "op korte termijn" ook flink aan de A2 (Deil-Den Bosch) gewerkt gaat worden vanwege de vele en steeds toenemende files. Ervaring: Dat gaat jaren duren en zal gedurende die tijd leiden tot extra files want wegversmallingen op een onoverzichtelijk stuk bij de brug Zaltbommel met vaker ongevallen. Je MOET de Maas, de Waal en de Lek vv over. Allemaal pijnplekken, omrijden is niet of nauwelijks een optie. De Maas: oude brug Hedel - door Den Bosch = puinhoop. Alternatief: Nijmegen. De Waal: Alternatief: Tiel of Gorinchem. De Lek: A2 of A27 of Heteren. Niet om je bang te maken, maar soms is het OV zo slecht nog niet.... En ja, ik heb ervaring ;-)

Kortom: 1e keuze (afhankelijk van feitelijke werkplek): Trein. 2e keuze afhankelijk van hoeveel dagen je echt heen en weer zult gaan een diesel automaat. Geef iets meer uit dan je 6.000,- en heb er nog heel veel jaren plezier van. 1.000km per tank of meer is fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 19:03
Managelorian schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:48:
[...]

Ik denk dat je deelfunctie verkeerd om staat...
Je hebt gelijk. Niet 35/200 maar 20/350 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Enige reden waarom ik diesel zou verkiezen boven LPG is de aanschafprijs en verkrijgbaarheid. Welke ik ook neem, ik rijd ze gewoon op. Voor 4000-5000 euro heb je een hele leuke spaardiesel met flink wat opties, dezelfde auto met benzine doet zo 1000-2000 euro meer. LPG is maar net of dat model te vinden is en goed op LPG kan rijden. 1000-2000 euro meer betalen voor een benzinemodel en dan nog eens 1800 euro stukslaan op een LPG installatie is dan helemaal van de zotte.

Toen ik ruim 5 jaar geleden op zoek was naar een andere auto was het andersom: een 207 op LPG was 7000 euro, dezelfde auto met 1.6HDi motor en dezelfde opties was 9000 euro. Als ik nu kijk is de goedkoopste 207SW op LPG 4000 euro tegen 2000-3000 voor een diesel (en dan heb je een VTI op LPG waarbij je vaker olie bijvult dan benzine tankt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-05 00:50
Mijn partner rijdt zo’n 16k, daarnaast nog wat privé. Zitten we rond de 20-25k per jaar.

Diesel kunnen kopen met opties die je haast niet vindt -al helemaal niet op een benzinemodel- en door de dieselmotor ook nog eens voor relatief weinig geld. Voor ons maakt het niet veel uit; wegenbelasting duurder, brandstof goedkoper. Onderhoud is altijd een gok; beurt goedkoper, kans op groot en duur onderhoud groter. Gezien je enkele reisafstand is de spaardiesel wel oké.

Niet alles is financieel. Wij hebben diesel ook vanwege de rust op de snelweg het 1x per jaar een beurt. 2000 rpm bij 120 is wel fijn. ;D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

FreakNL

Well do ya punk?

Diesel is echt geen slechte keuze in deze casus mits je bereidt bent hem op te rijden.

Koop een diesel van 8-10k uit 2014/2015 met 100k op de teller en je kan jaren voorruit.

Weren uit de stad duurt nog jaren bij een moderne diesel.

Als je echter na een jaar besluit dat je de afstand toch te ver vind ben je wel in de aap gelogeerd. Maar als je zeker weet dat je dit wilt blijven doen..

Ik heb zelf begin dit jaar een 2015 Cactus HDI de deur uitgedaan , maar was echt een betrouwbare auto en de MRB was “maar” 225/kwartaal wat niet veel is voor een diesel. Ik heb er letterlijk nooit iets aan gehad. Is ook een vrij simpele auto met een betrouwbare PSA diesel.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 05-11-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-05 15:00
Mijn ervaring met de kleinere diesel auto's is dat die wel veel lawaai maken. Diesels maken inherent meer lawaai. Op een bepaald moment proef gereden met een Opel Corsa diesel en daar was niet in te wezen. Uiteindelijk toen toch voor een (nieuwe) Opel Astra gegaan. Die wordt na 6 jaar wel steeds luider. Nadien in nog wat kleine dieseltjes meegereden (Belgie was tot de sjoemeldiesels dieselverslaafd) en op mijn samplespace lijkt het fenomeen bestendigd: kleine diesels groot lawaai.

In jou geval zou ik toch wat investeren in rijcomfort. Adaptive cruise control, file assistentie en een automaat, aangenaam zittende stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat lawaai is inherent aan kleine motoren in kleine auto's op hoge snelheid.

Ik had een Golf 3 1.9D: traag en veel lawaai. Daarna een 206 1.4HDI: stiller maar bij 130 zat je op 3000RPM. Daarna een 207 1.6VTI, was ondanks betere isolatie niet stiller. Nu een 206 1.4 8V, tot 100 is ie relatief stil, daarboven maakt ie flink lawaai.

Om nou te zeggen dat het aan diesel ligt... nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Nou in stadsverkeer vond ik de 2.0l TDI auto van € 36.000,- toch best veel lawaai maken. Op de snelweg zal het verschil kleiner zijn. Mijn diesel kon wel 1400km op een tank rijden, dat was wel fijn.

De dieselmotor maakt inherent aan de techniek meer lawaai.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 05-11-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.castello
The Eagle schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:31:
[...]

Kan dit beamen. Buiten de spits was de zaanstreek een flink uur. In de late avond is mijn record 53 minuten. Dus met 55 min schat je heel erg ruim, ik zou er minimaal een half uur bij op tellen. En dan heb ik het nog niet eens over een evt file die voor de parkeergarages bij de Arena staat (indien relevant).

Als je het max 3x per week doet hou je het eentijdje vol. Maar na een half jaar ga je denken waar doe ik het voor en na een jaar wil je gewon weg. En dat kan prima; er is in Eindhoven en regio Den Bosch volop werk in de IT :)

Qua auto: benzine sta je met die afstanden 2x per week aan de pomp. Diesel misschien 1x. LPG durf ik niet te zegen.
Als lease via je werkgever (herinzetter voor een jaar?) een optie is, altijd dat doen. Op die afstanden kun je moeilijk uit met je eigen auto, tenzij je vrijwel geen afschrijving meer hebt.
Kun je geen lease via je werkgever, dan of zelf een snelwegcruiser op LPG kopen met flink aantal km's al achter de kiezen. Volvo ofzo, die trekken dat wel. En dan over een jaar verder kijken waar je staat.

Ps. Ga je er bij Empel / de mac op, sta je vast tot aan Kerkdriel en menigmaal tot voorbij de lucht. Daarna voor de waalbrug. Dat stukje kost je vaak al een half uur, I shit you not. Deil kun je meestal doorrijden, Everdingen kan druk zijn, Utrecht al helemaal. Protip: zoveel mogelijk de parallelbaan van de Leidschrerijntunnel pakken, die is wat rustiger.
Ga je er bij de a59 / Heijmans op kost het je nog eens tien minuten extra. Moet je nog verder op de a59 aansluiten, tel maar op.

Sinds corona werk ik van huis uit, daarvoor drie dagen in de week de weg op. Al 7 jaar. Wat het na Corona gaat doen weet ik niet maar dat gaan we zien. Het zal iets rustiger worden, maar niet heel veel rustig. De knelpunten blijven gewoon bestaan.
De files heb ik zo te zien onderschat. Het is voor een maximale duur van 2 jaar. Dan ga ik overstappen dichter bij huis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.castello
The Eagle schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:31:
[...]

Bedankt voor de tip. Moet het maar ervaren. Leuk he verhuizen van de randstad naar Brabant 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heerlijk, kan het iedereen aanraden, vooral als je geboren en getogen Brabander bent. Voelt nog steeds als een warm bad :)

Wat @DjoeC aangeeft qua wegen naar boven is waar: je bent gewoon afhankelijk van de bruggen en dat zijn knelpunten. Hij vergeet echter het pontje over de Maas (Maren-Kessel - Alem). Kom je bij Kerkdriel of vlak voor de Waalbrug in Zaltbommel uit. Die brug ontkom je niet aan.

Waar moet je in Amsterdam zijn btw? Maakt nogal uit namelijk, ook voor OV perikelen.
Daarnaast: als jij 's ochtend met het OV naar amsterdam wilt ben je vanuit Rosmalen afhankelijk van waar je woont ook ruim een half uur kwijt om op de trein naar Amsterdam te komen. Auto naar station is druk, trein vanaf rosmalen station druk en sluit slecht aan. Either way moet je naar een station. P+R de vliert is genoemd, maar snijdt geen hout als je in rosmalen woont, daar is ruimte bij het station zelf (is 1 halte verder).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:36
The Eagle schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:49:
Wat @DjoeC aangeeft qua wegen naar boven is waar: je bent gewoon afhankelijk van de bruggen en dat zijn knelpunten. Hij vergeet echter het pontje over de Maas (Maren-Kessel - Alem). Kom je bij Kerkdriel of vlak voor de Waalbrug in Zaltbommel uit. Die brug ontkom je niet aan.
Ik vergat het pontje bewust, net als het veer bij Brakel. Als er echt iets aan de hand is sta je voor beiden ook in de rij MAAR heb je van Alem uit wel de optie om naar de brug in Tiel te rijden alleen - dan moet je nog steeds richting Culemborg. Brug bij Rhenen is ook niet helemaal lekker in de spitsuren.

Alternatief verkeer gaat ook vaak bij Treurenburg de parallelweg aan de A2 op. Ook dat wordt steeds meer een drama want de opritten naar de A2 en alles er omheen (industrieterrein, agraische weggetjes) staat vol.

Vanuit het zuiden is het enige echte alternatief naar mijn idee de brug bij Gorinchem - helaas komt uiteindelijk vrijwel alles weer samen bij Vianen of Houten.

Tot slot @The Eagle heeft wel gelijk: het is in het zuiden een stuk beter wonen dan in de Randstad. De keuze om die kant op te komen ga je, als je kunt en wilt integreren, nooit betreuren. Geniet van rust, ruimte en het Brabants kwartiertje - dat vaak ook wel langer duurt....

En, @d.castello werk zoveel mogelijk thuis - het kan, vooral in de IT. Ik deed het vrij weinig gezien de inhoud van mijn werk, nu is het verplicht en ik verwacht dat er ergens volgend jaar er een besluit komt dat werken op lokatie tot 1 dag per week beperkt gaat worden. Niet rouwig om, scheelt me 3 uur reistijd per dag, naar een niet Randstad lokatie waarbij ook het bruggen probleem speelt. Fantastisch wonen zolang je niet over een brug hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.castello
The Eagle schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:49:
Heerlijk, kan het iedereen aanraden, vooral als je geboren en getogen Brabander bent. Voelt nog steeds als een warm bad :)

Waar moet je in Amsterdam zijn btw? Maakt nogal uit namelijk, ook voor OV perikelen.
Daarnaast: als jij 's ochtend met het OV naar amsterdam wilt ben je vanuit Rosmalen afhankelijk van waar je woont ook ruim een half uur kwijt om op de trein naar Amsterdam te komen. Auto naar station is druk, trein vanaf rosmalen station druk en sluit slecht aan. Either way moet je naar een station. P+R de vliert is genoemd, maar snijdt geen hout als je in rosmalen woont, daar is ruimte bij het station zelf (is 1 halte verder).
In Amsterdam zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d.castello
DjoeC schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:41:
[...]

Ik vergat het pontje bewust, net als het veer bij Brakel. Als er echt iets aan de hand is sta je voor beiden ook in de rij MAAR heb je van Alem uit wel de optie om naar de brug in Tiel te rijden alleen - dan moet je nog steeds richting Culemborg. Brug bij Rhenen is ook niet helemaal lekker in de spitsuren.

Alternatief verkeer gaat ook vaak bij Treurenburg de parallelweg aan de A2 op. Ook dat wordt steeds meer een drama want de opritten naar de A2 en alles er omheen (industrieterrein, agraische weggetjes) staat vol.

Vanuit het zuiden is het enige echte alternatief naar mijn idee de brug bij Gorinchem - helaas komt uiteindelijk vrijwel alles weer samen bij Vianen of Houten.

Tot slot @The Eagle heeft wel gelijk: het is in het zuiden een stuk beter wonen dan in de Randstad. De keuze om die kant op te komen ga je, als je kunt en wilt integreren, nooit betreuren. Geniet van rust, ruimte en het Brabants kwartiertje - dat vaak ook wel langer duurt....

En, @d.castello werk zoveel mogelijk thuis - het kan, vooral in de IT. Ik deed het vrij weinig gezien de inhoud van mijn werk, nu is het verplicht en ik verwacht dat er ergens volgend jaar er een besluit komt dat werken op lokatie tot 1 dag per week beperkt gaat worden. Niet rouwig om, scheelt me 3 uur reistijd per dag, naar een niet Randstad lokatie waarbij ook het bruggen probleem speelt. Fantastisch wonen zolang je niet over een brug hoeft.
De files neem ik er maar voor lief. Ik woon hier veel beter en de gezelligheid is er niet minder op.

Het reizen is voor maximaal 2 jaar. Trein zie ik niet zitten. Het is of reiskostenvergoeding voor de auto of de trein.

Ga toch voor een diesel, 2 jaar oprijden. Ik werk nu veelal thuis, alleen na de Corona zal ik toch vaker moeten reizen.
Pagina: 1