Meterkast voorbereiden op nieuwe kookgroep 2p+2n

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-12 08:39
Op dit moment zit ik vol in de isolatie van de kruipruimte en ben ik ook druk met kabelmanagement. Alles lag er maar een beetje los in. Nu kan ik echter overal nog perfect bij en zou ik ik heel graag ook vast een stroompunt in de keuken aanleggen voor de kookplaat die we op korte termijn willen aanschaffen.
Dit wordt, ivm de huidige gat grootte etc., een 2p+2n aansluiting dmv perilex.

Het trekken van de kabel (5 aderig) en aansluiten van de perilex is geen enkel probleem. Wat wel een probleem is is de ruimte in de huidige 1fase meterkast. Overigens wel voorbereid op 3 fase.
Voor zover ik kan zien(zie fotos) gaat hier nooit een kookgroep plus benodigde aardlek meer inpassen. Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan oplossen, liefst zonder meteen een nieuwe kast aan te schaffen🤣.

Alvast bedankt voor de moeite! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGNAAtGxD5JlzexCtJWCSQCVbt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTL4TbG6I9Cj3i0x1klN78YJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szK9ZMYTiS64eRIpQTVe68mZZP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yk6hccKWa2qR4FwjipGhu7eh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKzXQqb3_KY2tbrotbsxxCusDao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWYPW3aS2dmIEMzQb8WUCF8l.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-12 11:44
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Wellicht kun je beter je vraag hier stellen.
Toch tag ik @roelbouwman even. Die heeft mij ook van goede tips voorzien

*sowieso

• jichem
DonJunior schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:26:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Wellicht kun je beter je vraag hier stellen.
Toch tag ik @roelbouwman even. Die heeft mij ook van goede tips voorzien
Hier had ik wel over nagedacht, maar in de ts staat bij uitgebreidere vragen een nieuw topic te openen. Gezien de foto's verwachte ik dat het niet op prijs gesteld zou worden het daar in te gooien. Haha. Dankjewel in ieder geval!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:06
Eerste oplossing:

1: 3-fase hoofdschakelaar plaatsen
2: oude aardlekschakelaars er uit, op de bovenste rij twee enkelfase aardlekschakelaars plaatsen
3: op de onderste rij een de 2p+2n kookgroep en een enkelfase aardlekschakelaar plaatsen óf meteen over naar 3-fasen en een 3*16A aardlekautomaat plaatsen.

Let op: het plaatsen van een hoofdschakelaar dient in dit geval officieel gedaan te worden door een installateur met zegelrecht. De enige mogelijkheid om de bedrading vanaf de meter naar de groepenkast spanningsloos te maken, is immers door de hoofdzekering uit het verzegelde zwarte kastje te verwijderen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ivow85 op 04-11-2020 19:40 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• jichem
Heeft over gaan op 3 fase aansluiting nog meer voordelen dan alleen een hoger vermogen op de kookplaat? Het is namelijk weer een stuk duurder per maand. ( de platen die ik gezien heb waren allemaal 2 fase)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 09:56
jichem schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:54:
Heeft over gaan op 3 fase aansluiting nog meer voordelen dan alleen een hoger vermogen op de kookplaat? Het is namelijk weer een stuk duurder per maand. ( de platen die ik gezien heb waren allemaal 2 fase)
3-fase is niet duurder dan 1-fase. En het ziet eruit alsof je zelfs al een 3-fase aansluiting hebt.

Punctuality is the politeness of kings

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
3f ALS’n, enkelfase slimme meter, geen hoofdschakelaar en hoe die PV is aangesloten? Nieuw kastje erin imho.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
dreamscape schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:13:
[...]

3-fase is niet duurder dan 1-fase. En het ziet eruit alsof je zelfs al een 3-fase aansluiting hebt.
Schijn bedriegd. Er komen maar twee draden uit het meterbord en de blokjes onderin zijn gebrugd.

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-11-2020 23:03 ]

• kabeltjekabel
jichem schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:54:
:/ Wanneer sterft die fabel nu eens? Het is niet duurder.

• kabeltjekabel
Ivow85 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:37:

Let op: het plaatsen van een hoofdschakelaar dient in dit geval officieel gedaan te worden door een installateur met zegelrecht. De enige mogelijkheid om de bedrading vanaf de meter naar de groepenkast spanningsloos te maken, is immers door de hoofdzekering uit het verzegelde zwarte kastje te verwijderen.
Nee? Die ETI groep van de rail af, 4P hoofdschakelaar daar er in zetten, foto maken van kast. Naar de computer lopen, foto bijvoegen bij aanvraag van 3-fase aansluiting en problem solved.

Alleen bij inzetten van die hoofdschakelaar op de rail niet met de vingers die blokjes onderin of koper onderop die ETI groep aanraken.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-11-2020 22:59 ]

• kabeltjekabel
jichem schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:22:
Dit wordt, ivm de huidige gat grootte etc., een 2p+2n aansluiting dmv perilex.
Huh, wat heeft dat met elkaar te maken :?

Die PV uitbreiding is trouwens illegaal uitgevoerd. Aantal handelingen op de installatie spanningsloos te maken is verhoogd. ofwel; verzuimd om een hoofdschakelaar toe te voegen. Welk jaar is dat geplaatst?
jichem schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:22:Overigens wel voorbereid op 3 fase.
Nee. Geen hoofdschakelaar en de 4P aardlekschakelaars wil je juist niet bij enkelfase eindgroepen.

Aardlekschakelaars zijn trouwens ook van het verouderde AC type.
jichem schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:22:
Voor zover ik kan zien(zie fotos) gaat hier nooit een kookgroep plus benodigde aardlek meer inpassen. Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan oplossen, liefst zonder meteen een nieuwe kast aan te schaffen🤣.
Ruimte zat. Alleen op de bovenste rij al 4 modules vrije ruimte.

Als je bij enkelfase blijft;
4P hoofdschakelaar toevoegen, 3x 2P aardlekschakelaar er in, kookgroep er in

Indien je naar 3-fase overgaat;
4P hoofdschakelaar toevoegen, 3x 2P aardlekschakelaar er in, 4P aardlekautomaat er in.

[ Voor 81% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-11-2020 23:08 ]

• jichem
Bedankt voor de reacties tot zo ver, ik was er al wel weer bang voor dat er meer achter weg zou komen.

Over de PV, er hangt op zolder net onder de omvormer een werkschakelaar is dit voldoende? is van 2019

de 3 fase, zie inderdaad dat de maandelijkse rechten gelijk blijven dan zit ik alleen aan de 260 euro aansluitkosten. Maar ook daar van belang dat als ik dat doe er ook voordeel van is.

Mijn opmerking over de gat grootte slaat op mijn werkblad in de keuken en dus de ruimte die ik heb voor een nieuwe plaat, dat staat er behoorlijk brak zie ik nu ook. De platen die er in passen die ik heb gezien waren allemaal 2p+2n.

Ik denk trouwens ook dat de foto wat vertekent hoeveel ruimte er over is in de kast, ik kan boven in misschien net nog 2 dezelfde modules plaatsen, onder heb ik iets meer ruimte.

Wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is, wat is het voordeel van 3 fase als de kookplaat dit niet nodig heeft?

• kabeltjekabel
jichem schreef op donderdag 5 november 2020 @ 05:38:
Bedankt voor de reacties tot zo ver, ik was er al wel weer bang voor dat er meer achter weg zou komen.

Over de PV, er hangt op zolder net onder de omvormer een werkschakelaar is dit voldoende? is van 2019
Nee. Bij plaatsen van die PV groep had er al een hoofdschakelaar toegevoegd moeten worden.
de 3 fase, zie inderdaad dat de maandelijkse rechten gelijk blijven dan zit ik alleen aan de 260 euro aansluitkosten. Maar ook daar van belang dat als ik dat doe er ook voordeel van is.

Mijn opmerking over de gat grootte slaat op mijn werkblad in de keuken en dus de ruimte die ik heb voor een nieuwe plaat, dat staat er behoorlijk brak zie ik nu ook. De platen die er in passen die ik heb gezien waren allemaal 2p+2n.
Er zijn zat platen, ook normale 60 cm platen die geen 2e nulgeleider hebben. Beschrijvingen van keukenboeren kloppen vrijwel nooit op dat punt trouwens.
Ik denk trouwens ook dat de foto wat vertekent hoeveel ruimte er over is in de kast, ik kan boven in misschien net nog 2 dezelfde modules plaatsen, onder heb ik iets meer ruimte.
Nee, bovenin is nog 4 modules ruimte, onderin 3.
Wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is, wat is het voordeel van 3 fase als de kookplaat dit niet nodig heeft?
Meer totaalvermogen beschikbaar, dus als je dingen als laadpaal, warmtepomp etc. gaat doen meer opties. En bij doorsmelten van 1 hoofdzekering niet hele huis in het donker. Sloop je nu je hoofdzekering in het weekend, dat ga je de storingsdienst tegen weekend / nachttarief aanspreken. Bij 3-fase doet 2/3e het nog en wacht je gewoon tot normale werkdag en betaal je minder :P

En je totaal van hoofdzekering + PV is waarschijnlijk nu meer dan 40A, wat betekend dat je nu je aardlekschakelaars kunt overbelasten. Bij 3-fase ben je ook direct van dat probleem af.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-11-2020 06:08 ]

Pagina: 1