SawaFish schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:42:
Ik weet niet helemaal wat nog "tech" is of niet, maar zeker nu met veel thuiswerken voor Tweakers is een koffie upgrade zeer waardevol:
Naam van product: Baratza Encore
Link naar product: https://baratza.com/grinder/encore/
Prijs van het product: 150 euro
Beschrijving/onderbouwing: Voor echt goede koffie zijn vers gemalen bonen essentieel. Zodra gemalen koffie met lucht in aanraking komt begint het degradatie process. Deze maler is geschikt voor alles behalve de meest veeleisende espresso machines, en presteert zeer goed. In deze prijsklasse is er weinig beters te vinden. Als je dit combineert met een Hario v60, Aeropress, mokkapot, French press, of andere zetmethode heb je alles om wereldklasse koffie te zetten. (disclaimer, voor mensen met een espresso machine is dit niet een aanrader, daarvoor heb je liever een duurder type maler, maar dan gaan we de 300 euro grens snel voorbij

)
Als ik het goed begrijp is dit dus een apparaat die van verse bonen gemalen koffie maakt voor een normaal koffiezet apparaat? geinig ding, best wel een aanrader vind ik dan.
Ben alleen bang dat mensen met een normaal koffiezetapparaat niet snel €150,- aan een grinder gaan uitgeven (of € 20 per zak koffiebonen)....
Zelf een relatief goedkope Delonghi Magnifica S (bonen koffiezetter), maar wel altijd met "Het Coffyhuys - Milano" bonen, en dan lust je normale koffie na een tijdje bijna niet meer als je ergens op bezoek komt... Een beetje het verschil tussen 3s en coca-cola cola....
Ik zie net in de Pricewatch dat die ondertussen ook onder de € 300.- is gedropt (€ 299,90

), dus dan maar mijn 3e aandrader:
Naam van product: DeLonghi Magnifica
S
Link naar product: pricewatch: DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110.B Zwart
Prijs van het product: 299.90
Beschrijving/onderbouwing:Verse bonen tegen gemalen koffie is verschil tussen dag en nacht
Voordeel: Koffiezet apparaat vergt relatief weinig onderhoud terwijl het een "budget" koffiezet apparaat in de bonenmaal-koffiezet apparaten is. Design is simpel maar effectief, en schoonmaken is ook (vrij) simpel en effectief als het dan toch een keer moet.
Volledig instelbaar qua sterkte, en of je 1 of 2 kopjes koffie wilt, of 1 of 2 kopjes espresso.
Nadeel: je koffie op het werk/ziekenhuis/verjaardag/waar dan ook, smaakt nergens meer naar, en je moet vrij vaak water toevoegen en lekbakje/bonen-afvalbakje leeghalen, maar dat is met al dit soort machines.
Tip: heb een klein bakje/emmertje onder je uitgifte gedeelte, hij wil spoelen elke keer als hij aan/uitgaat, en op deze manier vang je dat op, scheelt 75% van onderhoud qua bakjes leegmaken. Gebruik een maatbeker om water bij te vullen, dan hoef je alleen maar waterreservoir open te trekken en giet je hem zo bij.
[
Voor 26% gewijzigd door
zion op 19-12-2020 22:04
]