Inductie kookplaat aanschaffen wat te doen in meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:57
Omdat ik graag minder gas wil gebruiken en een jaarlijks een overschot aan stroom opwek wil ik graag overstappen op electrisch koken.
daarbij is mijn oog gevallen op de volgende:

AEG IKB64301FB - Inductie kookplaat
Bol.com link:
https://tinyurl.com/yxzqr66l

officieel is dat ding 7.6 Kw, en vandaar mijn vraag:

Kan ik dan 'gewoon' in mijn meterkast een kookgroep zetten en een leiding brengen naar de keuken? aangezien het om 7,6 Kwh gaat, en een kookgroep is volgens mij 2 x 16a x230v =7360 Watt
mijn meterkast is te zien op de afbeelding. Volgens mijn hoofdzekering alwel 40A. dat zou betekenen dat ik geen 3 fases in mijn meter kast hoeft aan te laten leggen door Liander?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WU0WCnN3qPwuXeMLNhyq-V1sgcs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v69XCDH7USRkSBvBZZnLs6LJ.jpg?f=fotoalbum_small

en dit zijn mijn stoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAJGhLZFNgL4e-PUNFJ0hPVdkEw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMA3145xtS7OltfT5qkxQpIF.jpg?f=fotoalbum_medium

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Beste antwoord (via Djampire op 03-11-2020 10:44)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hoe volgt het laatste uit het eerste :?

AEG platen hebben vaak maar 1 nulklem en een 4-aderig aansluitsnoer. Dat gaat dus niet op een enkelfase kookgroep.

De enige echt juiste manier om dat ding in Nederland aan te sluiten is met een 3-fase aansluiting (één van de drie blijft ongebruikt).

Dan is er nog de redelijke klusoplossing; netsnoer vervangen door 5-aderig exemplaar en de de twee nuladers beiden op dezelfde aansluiting (in de kookplaat) frotten. Gaat alsnog niet werken als je zo'n EMAT "fornuisgroep aardlekautomaat" hebt.

Het domweg aansluiten met het meegeleverde snoer resulteerd vroeg of laat in het uitfikken van je nulketen.

Siemens en Bosch 7 kW platen hebben wel twee nulklemmen en een 5-aderig aansluitsnoer.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-11-2020 05:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aansluitwaarde (W): 7350
https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/ikb64301fb/

Dus ja, een kookgroep kan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel

AEG platen hebben vaak maar 1 nulklem en een 4-aderig aansluitsnoer. Dat gaat dus niet op een enkelfase kookgroep.

De enige echt juiste manier om dat ding in Nederland aan te sluiten is met een 3-fase aansluiting (één van de drie blijft ongebruikt).

Dan is er nog de redelijke klusoplossing; netsnoer vervangen door 5-aderig exemplaar en de de twee nuladers beiden op dezelfde aansluiting (in de kookplaat) frotten. Gaat alsnog niet werken als je zo'n EMAT "fornuisgroep aardlekautomaat" hebt.

Het domweg aansluiten met het meegeleverde snoer resulteerd vroeg of laat in het uitfikken van je nulketen.

Siemens en Bosch 7 kW platen hebben wel twee nulklemmen en een 5-aderig aansluitsnoer.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-11-2020 05:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dan moet je ook een aardlekschakelaar toevoegen, gezien je nu op elke aardlekschakelaar al vier groepen hebt. Of je aardingsweerstand moet toevallig heel laag zijn.

Tevens zijn er niet -conform norm- maatregelen getroffen om overbelasting van compoenten door parallel invoeding vanuit net en PV te voorkomen. Met overgaan naar 3-fase heb je dat probleem direct ook al niet meer.

Hilarische groepennummering trouwens :P

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-11-2020 04:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Even beginnend bij jouw beginpunt: gas besparen. Koken kost ongeveer 50 m3 per jaar, nu zo'n €40.

Nu heb je stroom over, maar over enkele jaren als salderen steeds meer afgebouwd wordt, gebruik je gewoon stroom op momenten dat de zon meestal niet of nauwelijks schijnt, dus betaal je gewoon voor de stroom (ondanks je overschot).

Tenzij je dit doet als stap om je gas helemaal af te laten sluiten, ben je vooral geld aan het verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Wilke schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:12:
Even beginnend bij jouw beginpunt: gas besparen. Koken kost ongeveer 50 m3 per jaar, nu zo'n €40.

Nu heb je stroom over, maar over enkele jaren als salderen steeds meer afgebouwd wordt, gebruik je gewoon stroom op momenten dat de zon meestal niet of nauwelijks schijnt, dus betaal je gewoon voor de stroom (ondanks je overschot).

Tenzij je dit doet als stap om je gas helemaal af te laten sluiten, ben je vooral geld aan het verbranden.
Dit inderdaad... Wij hadden ook Inductie op de planning staan. Maar gezien ons gasfornuis nog in prima staat is (circa 6 jaar oud) hebben wij de aanschaf uitgesteld om die rede. T.z.t zal hij wel vervangen worden voor een Inductiefornuis maar gezien "gratis koken" gaat wegvallen was mijn argument om zo'n ding aan te schaffen tsja... Wel hebben we een 3-fase aansluiting in de keuken laten plaatsen bij de verbouwing zodat we enkel dat apparaat nog hoeven aan te sluiten.

Dus tenzij je een nieuw nodig hebt, zou ik het geld lekker even laten staan.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ís je hoofdzekering 40A, of denk je dat alleen maar? kijk dat eens na op je energienota.
als het 35A is wordt eea wel heel krap, afhankelijk van andere verbruikers zoals wasmachine, droger ed.
veelal kun je tegen hetzelfde maandtarief die 1 fase laten omzetten naar 3 x 25A, tegen eenmalige kosten. uiteraard vergt dit wel aanpassingen in je huidige meterkast, maar zo ben je wel voorbereid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PetervdM schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:07:
ís je hoofdzekering 40A, of denk je dat alleen maar? kijk dat eens na op je energienota.
als het 35A is wordt eea wel heel krap, afhankelijk van andere verbruikers zoals wasmachine, droger ed.
veelal kun je tegen hetzelfde maandtarief die 1 fase laten omzetten naar 3 x 25A, tegen eenmalige kosten. uiteraard vergt dit wel aanpassingen in je huidige meterkast, maar zo ben je wel voorbereid.
Dat staat niet op je nota, en wel op de automaat zelf... waarvan TS netjes een foto heeft bijgevoegd in de topicstart 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:33

Theo

moederbord

PetervdM schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:07:
Dat loopt niet zo storm :)

Een 40A automaat klapt er niet gelijk uit als deze 40A moet geleiden. Je zal nog verbaasd zijn hoeveel zo'n automaat mag hebben; pas na 3 uren 45A klapt deze er uit. En als je op maximaal vermogen kookt (vier pitten op maximaal, dat komt eigenlijk niet echt voor) zelf dan mag je deze voor 5 minuten met zo'n 50-55 ampere belasten. Je moet echt je beste doen om je hoofdzekering eruit te laten klappen.

In onderstaande afbeelding is te zien hoeveel een automaat mag hebben. Eis is dat deze, wanneer deze 150% belast wordt (dus 60A) dat deze pas na 60-400 secondes eruit klapt. En dat deze er pas uit mag klappen als je deze voor drie uren met minimaal 45 A belast, en dat deze er uit moet klappen wanneer je deze 3 uren lang met 58A belast.

Een hoofdzekering kan best veel hebben. Een 7 kW inductieplaat kan daarom gewoon achter een 40A automaat hoofdzekering worden geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QtgUGn0FCVv6knJfLSsqDAG9o8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dQrQNbYer3WtCr2WQhdf36UV.png

[ Voor 17% gewijzigd door Theo op 03-11-2020 08:36 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Om je overtollige pv stroom direkt in te zetten kun je ook zoiets doen:
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:10

Speedmaster

Make my day...

Djampire schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:48:
Omdat ik graag minder gas wil gebruiken en een jaarlijks een overschot aan stroom opwek wil ik graag overstappen op electrisch koken.

.....

Kan ik dan 'gewoon' in mijn meterkast een kookgroep zetten en een leiding brengen naar de keuken?
Laat een erkend installateur dit voor je oplossen, zelf "kloten" aan je aansluiting is vragen om problemen, daarnaast, als het fout gaat zal je brandverzekering niets dekken als door jouw toedoen de boel af fikt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Speedmaster schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:58:
[...]

Laat een erkend installateur dit voor je oplossen, zelf "kloten" aan je aansluiting is vragen om problemen, daarnaast, als het fout gaat zal je brandverzekering niets dekken als door jouw toedoen de boel af fikt.....
Onzin. In tegenstelling tot bijv. België mag je in Nederland gewoon zelf aan je groepenkast werken (het deel na de meter). Of het verstandig is dat sommigen zich daaraan wagen is een ander verhaal.

Hier ook zelf een kookgroep (2x16A) aangelegd op een 1-fase installatie met 40A hoofdzekering. Draait al zo'n 2 jaar dikke prima.

En de discussie over koken op gas vs. inductie.... ik wil nooit meer terug, kookt zoveel fijner. Wedstrijdje doen met een pan water aan de kook brengen? Mijn inductieplaat op 'boost' modus vs. een gaskookplaat ;) ?

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
Bedankt voor alle adviezen! Ik heb dat ding besteld, komt waarschijnlijk zonder stekker. dus zal die zelf nog moeten fixen. Los van het minder gas gebruiken, en het het overschot aan stroom dat ik nu heb, staat het mooier. als de kookplaat binnen is kom ik nogmaals op de lijn. En het is inderdaaad wil ik in de toekomst geheel van het gas af.

Daarnaast heb ik wel eens gelezen dat het efficienter is om elektrisch te koken aangezien er minder verliezen zijn rondom de pan, en dat de kookduur daardoor kan worden verkort.

@kabeltjekabel kun je voor mij iets meer uitleg kunnen geven hoe de PV installatie wel had moeten worden verwerkt in mijn meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 04:35:
[...]

toon volledige bericht
Dan klopt het toch wat ik zei, deze plaat kan 'gewoon' in de meterkast met een kookgroep :?

Goed dat je aangeeft dat er ook nog wat aan de aardlek en het aansluitsnoer moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aronbx_
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-08 23:16
Ik ben zelf kort geleden ook over gegaan op een inductieplaat (erg blij mee - flinke vooruitgang in looks en koken gaat een stuk sneller :)).
Een inductieplaat met een kookgroep op 1x40a gaat prima. Het komt zelden voor dat je de volledige 7,4kw van de plaat volledig gebruikt, daarnaast heb je nog aardig wat vermogen over, plus wat @Theo zegt, de automaat klapt er niet direct uit.

Als ik je meterkast zie, moet daar inderdaad wel wat gebeuren. Je hebt 2 aardlekschakelaars, en achter 1 aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen zitten. Bij beide is dit al het geval. Er moet dus een aardlekschakelaar + 2 groepen geplaatst worden.

Ik zou zeggen, laat een installateur je groepenkast goed indelen. Een aardlek + een aantal groepen kost de wereld niet, en dan weet je zeker dat het goed gebeurd.

Over de aansluiting van de kookplaat kan ik weinig terugvinden, bij een aansluitwaarde van 7350w zou je de mogelijkheid voor 2 fase (2L/1N) of 1 fase (2L/2N) verwachten, maar @kabeltjekabel heeft zo te zien ervaring met AEG platen, en ik heb dat niet :P.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Wilke schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:12:

Op inductie koken bespaart wel meer dan enkel gas:
- Je hebt geen gas meer in de keuken nodig. Nooit meer 'Heb ik het gas wel uitgezet?'
- Je hebt veel minder rookgas en waterdamp die vrij komt bij het koken (je zet immers geen gas om in CO2 en H2O), wat ten goede komt aan het binnenklimaat.
- Veiliger voor kleine kinderen omdat er geen open vuur is.
- Een vlakke inductieplaat is makkelijker schoon te houden dan een gaskookplaat met randjes, branders en pandragers.
- Inductieplaten hebben functies die je met gas niet kan hebben (kookpitten op een timer kunnen zetten, automatisch lager zetten wanneer iets kookt)

Sommige mensen gaan niet enkel van gas naar inductie om dat beetje gas te besparen. Het is een heel andere manier van verwarmen wat veel voordelen heeft ten opzichte van gas. (ook één groot nadeel, een 6 kW wokbrander heb je niet op stroom, wel op gas.) Het besparen van gas is maar slechts één van de voordelen...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Theo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:35:
[...]

Op inductie koken bespaart wel meer dan enkel gas:
- Je hebt geen gas meer in de keuken nodig. Nooit meer 'Heb ik het gas wel uitgezet?'
Ik ken inductie niet, maar is dat dan niet hetzelfde als: Oh heb ik de inductie niet uitgezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aronbx_
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-08 23:16
mierenfokker schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:44:
[...]

Ik ken inductie niet, maar is dat dan niet hetzelfde als: Oh heb ik de inductie niet uitgezet?
Inductie werkt met een magnetisch veld, de kookplaat herkent wanneer er geen pan op staat, en zal dan geen stroom afgeven, aangezien er ook niets is om dit op te pikken.. Deze schakelt dan ook vanzelf weer uit.
Theo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:35:
[...]
Sommige mensen gaan niet enkel van gas naar inductie om dat beetje gas te besparen. Het is een heel andere manier van verwarmen wat veel voordelen heeft ten opzichte van gas. (ook één groot nadeel, een 6 kW wokbrander heb je niet op stroom, wel op gas.) Het besparen van gas is maar slechts één van de voordelen...
Inductie is wel weer een stuk efficiënter, waar bij de gaswok een groot deel van de energie om de pan je woonkamer in gaat, verwarmt inductie nog steeds enkel de pan zelf.
Gas haalt een rendement van zo'n 50-60%, waar inductie 80-90% haalt.
Bij je 6kw wokbrander komt dus zo'n 3-3,6kw uiteindelijk in je pan terecht, waar een goede inductieplaat 3,6kw op zijn grootste pit kan gooien, wat vervolgens uitkomt op 2,9-3,3kw in je pan.
Netto maakt het dus vrij weinig uit.

[ Voor 51% gewijzigd door Aronbx_ op 03-11-2020 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

mierenfokker schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:44:
[...]

Inductie wordt niet warm van zichzelf. Het creëert een wisselend magnetisch veld waarmee de pan zelf op warmt, en niet de kookplaat zelf. Als ik een pan op de plaat zet dan wordt de pan gelijk (<2 sec) warm terwijl de plaat koud blijft. Na een paar minuten wordt de kookplaat wel warm, maar enkel doordat er een warme pan op staat.
Je kan met inductie dus ook een theedoek op het fornuis leggen, daar je pan opzetten en dan gaan koken en bakken zonder dat je theedoek stuk gaat. Je theedoek is dan wel lekker warm, maar de kookplaat blijft dan koel.

Omdat bij inductie de warmtegeneratie dus niet in de kookplaat plaats vindt gebeurt er ook vrij weinig als je het fornuis per ongeluk aan zet omdat het fornuis zelf niet warm wordt. Elk inductiefornuis kun je dus gerust op maximaal zetten zonder een pan; er gebeurt dan vrij weinig. Mogelijk gaat er een lampje knipperen en schakelt het fornuis de pit weer uit maar meer ook niet. Vergelijk het met het vol intrappen van een gaspedaal in de auto terwijl de motor niet loopt. Er gebeurt vrij weinig.
Alleen als je een pan op het fornuis hebt staan en je zet per ongeluk de plaat aan dan kun je dat afvragen. Maar bijna elke inductieplaat heeft ook weer een veiligheidsfunctie dat deze zichzelf uitschakelt na een bepaalde tijd (meestal na 30 minuten op vol vermogen of 8 uren op een sudderstand oid), juist om het 'per ongeluk aanzetten' te voorkomen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:10
Bij mij kostte het in totaal 525 eu. 275 groep laten zetten door monteur via werkspot. 250 inductie via ikea. Scheelt zoveel met schoonmaak. Na het koken even afnemen en klaar. Je betaalt voor gemak, luxe. Niemand vind het leuk om 1x per maand het fornuis schoon te maken. Als je panelen hebt, dan is het een no brainer. Voor mij was het dik en dwars waard.
Hierboven wordt tvt genoemd, maar gemak en tijdwinst wordt niet meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Wij hebben ook een inductie aangelegd ipv de gasaansluiting te gebruiken. Betekende voor ons in de meterkast 2 extra groepen toevoegen en deze samenvoegen tot 1 'kookgroep' (klem over de stoppen zodat ze altijd gezamenlijk aan/uit vallen, en gezamenlijk tot 1 draad maken; fase 1 en fase 2 op respectievelijk 1e en 2e groep).
2 groepen van 3.6kw is immers 7.2kw, waardoor je dan genoeg vermogen beschikbaar hebt.

Vervolgens perilex stekkerdoos geplaatst, en daarvoor de speciale kabel aangelegd tussen keuken en meterkast. Dus 2 groepen -> 1 draad -> 1 stopcontact in de keuken. Kwestie dan van de kookplaat stekker erin pluggen et voila.

De details weet ik niet exact, is door iemand met verstand uitgevoerd. Zelf met dit soort vermogens knutselen is niet aan te bevelen als je het niet 100% exact snapt en begrijpt. Ik val daar onder. Wel waarschuwing dat dergelijke kabels aanzienlijk dikker en stugger zijn (en 5 ipv 3 aders...), dus je kunt niet echt eventjes een bestaande leiding hergebruiken. Dus kijk goed vooraf hoe en of je de draad kunt aanleggen/wegwerken.

Begrijp trouwens ook dat menige kookplaat ook gewoon op 1 groep kan werken met traditionele draden/contacten, maar dan moet je wel specifiek inductieplaat zoeken die dus max 3.6kw trekt. Betekend dan vaak een simpele versie waarbij je niet alle 4 de pitten tegelijk kunt gebruiken en/of geen booster functie beschikbaar hebt.
Afhankelijk van je budget en mogelijkheden tot openbreken/aanleggen voor de extra kabels kan dat een serieuze overweging zijn. Vooral met in het achterhoofd dat je op zo'n formaat kookplaat toch nooit echt 4 grote pannen kwijt kunt, dus nadelen als niet alle pitten tegelijk aanzetten merk je dan ook niet snel.

[ Voor 47% gewijzigd door Xanaroth op 03-11-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:10
Xanaroth schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:49:
Wij hebben ook een inductie aangelegd ipv de gasaansluiting te gebruiken. Betekende voor ons in de meterkast 2 extra groepen toevoegen en deze samenvoegen tot 1 'kookgroep' (klem over de stoppen zodat ze altijd gezamenlijk aan/uit vallen, en gezamenlijk tot 1 draad maken; fase 1 en fase 2 op respectievelijk 1e en 2e groep).
2 groepen van 3.6kw is immers 7.2kw, waardoor je dan genoeg vermogen beschikbaar hebt.

Vervolgens perilex stekkerdoos geplaatst, en daarvoor de speciale kabel aangelegd tussen keuken en meterkast. Dus 2 groepen -> 1 draad -> 1 stopcontact in de keuken. Kwestie dan van de kookplaat stekker erin pluggen et voila.

De details weet ik niet exact, is door iemand met verstand uitgevoerd. Zelf met dit soort vermogens knutselen is niet aan te bevelen als je het niet 100% exact snapt en begrijpt. Ik val daar onder. Wel waarschuwing dat dergelijke kabels aanzienlijk dikker en stugger zijn (en 5 ipv 3 aders...), dus je kunt niet echt eventjes een bestaande leiding hergebruiken. Dus kijk goed vooraf hoe en of je de draad kunt aanleggen/wegwerken.

Begrijp trouwens ook dat menige kookplaat ook gewoon op 1 groep kan werken met traditionele draden/contacten, maar dan moet je wel specifiek inductieplaat zoeken die dus max 3.6kw trekt. Betekend dan vaak een simpele versie waarbij je niet alle 4 de pitten tegelijk kunt gebruiken en/of geen booster functie beschikbaar hebt.
Afhankelijk van je budget en mogelijkheden tot openbreken/aanleggen voor de extra kabels kan dat een serieuze overweging zijn. Vooral met in het achterhoofd dat je op zo'n formaat kookplaat toch nooit echt 4 grote pannen kwijt kunt, dus nadelen als niet alle pitten tegelijk aanzetten merk je dan ook niet snel.
toon volledige bericht
Weet je nog de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Niet nuttig ben ik bang; avondje koken en paar euro voor het materiaal.

Casco woning dus hoefden letterlijk nergens rekening mee te houden. Oom vanuit Stedin kwam langs en die deed het even in uurtje tussendoor zo ongeveer (kortste route breken in grond/muur, kabel erin leggen, meterkast aanpassen en dan nog de koffie opdrinken).
Niks voorzichtig zijn, opletten of schade/afwerkingen want het was allemaal nog onbewerkt beton.

Als we dat nu zouden doen, denk ik dat we zo 2-3k kwijt zijn. Niet zozeer de kosten voor de aanleg; simpelweg omdat we dan aardig wat herstel werkzaamheden nodig zouden hebben aan meerdere muren, vloer danwel plafond, etc. na de aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Wat is het verschil in gebruikskosten voor een gemiddeld gezin tussen koken op gas en koken op inductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ruudzaan schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:48:
Wat is het verschil in gebruikskosten voor een gemiddeld gezin tussen koken op gas en koken op inductie?
Inductie goedkoper. Als je tenminste gewoon consequent je reductie in ventilatieverlies mee neemt.

Maar gas vs inductie doe je niet voor de kosten, maar voor alle andere voordelen van inductie; veel sneller, geen extra water / CO2 in je keuken, 20x sneller schoon te maken, timer per pit, geen hete oren van de pan, veel minder vingers branden in het algemeen, pannen staan stabiel ipv dat ze omlazeren als je de koekenpan met het handvat opeens 1/8e slag verkeerd neerzet, pannen staan lager want inductieplaat is maar <1cm vanaf aanrecht ipv 5+ cm van de gasplaat, geen aardlek of kortsluiting als je een keer te veel water gebruikt hebt met schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Ruudzaan schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:48:
Ik vraag mij af of inductie goedkoper is dan gas. Het is eerder lood om oud ijzer.

Koken op gas heeft een rendement van zo'n 40% Elke kWh die je aan verbrandingswarmte krijgt daarvan gaat 40% maar in de pan zitten. De rest is verloren warmte. Met 75 cent voor een kuub gas en een onderwaarde van 32 MJ/kuub kost het 0.28 kuub gas om één kWh aan warmte in de pan te krijgen. Ofwel zo'n 20 cent.

Inductie heeft een rendement van ruim 90%. Je moet dus 1.1 kWh gebruiken om dezelfde 1 kWh aan warmte in de pan te krijgen. Met een stroomprijs van 20 cent per kWh is dit dus 22 cent om één kWh in de pan te krijgen, dus zo'n 10% meer dan op gas.

Voor koken gebruik je per jaar zo'n 30-45 kuub gas gemiddeld wat neerkomt op zo'n 20-30 euro per jaar. Met inductie mag je op jaarbasis hier dus zo'n 2-3 euro bij optellen.

Hiermee is koken op inductie dus duurder dan koken op gas, al scheelt het op maandbasis maar een kwartje aan stroom.

Maar omdat inductie op stroom werkt kun je gebruik maken van de salderingsregeling mits je zonnepanelen hebt. Dan kan een kWh aan stroom gratis zijn waarmee je dus weer 20-30 euro goedkoper kan zijn dan op gas :P En daar zit ook het grote voordeel als je zonnepanelen hebt; de energie om de piepers te koken haal je gratis van het dak, ipv deze te moeten inkopen.
Maar zelfs dan nog; na tien jaren heb je zo'n 200-300 euro aan gaskosten bespaard. Daarmee heb je misschien nét de kosten van je inductieplaat terug als je gelukt hebt.
Koken op inductie doe je niet uit kostenoverweging. Dat doe je omdat je geen gas (in de keuken) wil, omdat je een warmtebron wil die niet 100 jaar oud is of omdat het specifieke voordelen heeft die je op gas niet hebt (zoals timers, veiligheid en schoonmaakgemak)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:30

inhico

pw

Ik vraag mij af of inductie goedkoper is dan gas. Het is eerder lood om oud ijzer.
gaat richting off topic.

Maar helemaal mee eens (wel een wat hoge gasprijs).
Echter mag je verwachten dat de kosten van gas in de toekomst harder gaan stijgen dan die van elektriciteit. Het kostenargument zal dus nog minder belangrijk worden, en misschien op termijn zelfs in het voordeel van inductie gaan werken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Theo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:23:
[...]

Voor koken gebruik je per jaar zo'n 30-45 kuub gas gemiddeld wat neerkomt op zo'n 20-30 euro per jaar. Met inductie mag je op jaarbasis hier dus zo'n 2-3 euro bij optellen.
Geen idee waar je nog 45 kuub voor 30 euro kunt kopen...

En die 2-3 euro verdwijnen in veelvoud via de afzuigkap ;)

Ik laat op inductie het stoofvlees zonder afzuigkap pruttelen; ruikt heerlijk. Met gas gaat dat niet, want je moet van de rookgassen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 15:01
[b]kabeltjekabel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 04:35:
Er is niets mis met het aansluiten van deze kookplaten op een enkelfasige dubbele groep, c.q. twee gekoppelde automaten ofwel "kookgroep". De enige eis is dat er vanaf beide automaten een nulgeleider loopt tot in de kookplaat en dat beide automaten aan de voedende zijde op dezelfde aardlekschakelaar zijn aangesloten. De nul moet dus gewoon gedubbeld worden van verdeler tot in de kookplaat. Dat die twee nuldraden daar uiteindelijk bij elkaar komen maakt verder niet uit.

Op een 3-fase aansluiting kan de plaat wel met een enkele nulgeleider worden aangesloten, mits beide fase-aansluitingen ook echt van twee verschillende fasen afkomen. En ook daar geldt dat de automaten gekoppeld moeten zijn en aangesloten moeten zijn achter dezelfde (in dit geval 4-polige) aardlekschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
roelbouwman schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:29:
[...]

Er is niets mis met het aansluiten van deze kookplaten op een enkelfasige dubbele groep, c.q. twee gekoppelde automaten ofwel "kookgroep". De enige eis is dat er vanaf beide automaten een nulgeleider loopt tot in de kookplaat en dat beide automaten aan de voedende zijde op dezelfde aardlekschakelaar zijn aangesloten. De nul moet dus gewoon gedubbeld worden van verdeler tot in de kookplaat. Dat die twee nuldraden daar uiteindelijk bij elkaar komen maakt verder niet uit.
En dat gaat dus niet met een 4-aderig netsnoer he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 15:01
kabeltjekabel schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:21:
[...]

En dat gaat dus niet met een 4-aderig netsnoer he.
Maar gelukkig zijn er briljante kabelfabrikanten in de wereld. Naast 4-aderige kabels en snoeren hebben die ook, jawel, 5-aderige kabels en snoeren in het assortiment ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
roelbouwman schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:16:
[...]

Maar gelukkig zijn er briljante kabelfabrikanten in de wereld. Naast 4-aderige kabels en snoeren hebben die ook, jawel, 5-aderige kabels en snoeren in het assortiment ;-)
En dat is dus ook wat ik heb gedaan. De standaard kabel met 4 kabels vervangen door een met vijf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
@kabeltjekabel volgens mij klopt het PV verhaal in mijn meterkast wel, dat is namelijk een aardlekautomaat waar de panelen op zitten.

Daarnaast heb je gelijk dat het bijgeleverde snoer 4 aders bevat, deze zal worden vervangen door een 5 aderig exemplaar. dat zal ik op de volgende wijze aansluiten (zie afbeelding. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeJxQlzKwCsoi0cbEFrDBDay8mA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/KuiZtjK8cSjOjgF7qkTAES2Z.png?f=fotoalbum_small

Voor de meterkast heb ik de volgende aanpassing gedaan, een kookgroep van Hager, en een aardlek automaat er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Djampire schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:11:
@kabeltjekabel volgens mij klopt het PV verhaal in mijn meterkast wel, dat is namelijk een aardlekautomaat waar de panelen op zitten.
PV verhaal klopt niet. Dat het een aardlekautomaat is doet daar niks aan af.

Zie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LHwf3rH6kqQXm3NIDhsRTiOUjo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fsc87wwR3RgcMSLW9AEQ68wC.png?f=user_large
Daarnaast heb je gelijk dat het bijgeleverde snoer 4 aders bevat, deze zal worden vervangen door een 5 aderig exemplaar. dat zal ik op de volgende wijze aansluiten (zie afbeelding. [Afbeelding]
Twee individueel afgewerkte aders naast elkaar gefrot :F Dat is dus niet de bedoeling he.
Voor de meterkast heb ik de volgende aanpassing gedaan, een kookgroep van Hager, en een aardlek automaat er bij.
Kookgroep + aardlekschakelaar?

[ Voor 38% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-11-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
@kabeltjekabel Toch staat het zo ook in het schema onder de kookplaat zelf..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ne4avCLw-sMz_pLJYEewDlFQk24=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsxecZDNMY6TcBBhhN5u56wL.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Djampire schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:29:
@kabeltjekabel Toch staat het zo ook in het schema onder de kookplaat zelf..
[Afbeelding]
Er staat nergens op dat schema dat je twee aders onder een schroefje moet frotten op een incorrecte montagemanier.

Wat je zou kunnen doen is huidige aderafwerking er af knippen en die twee aders een duohuls aan knijpen.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-11-2020 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:28
Als je al twee stekers onder één schroef doet, zorg er dan in ieder geval voor dat ze niet aan één kant zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jeroen3 schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:14:
Als je al twee stekers onder één schroef doet, zorg er dan in ieder geval voor dat ze niet aan één kant zitten.
Kijk eens goed naar het type klem... aan twee kanten kan geeneens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:28
kabeltjekabel schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:54:
[...]

Kijk eens goed naar het type klem... aan twee kanten kan geeneens.
Oh ik zie het ja, hoeveel hints wil je nog meer hebben dat het niet de bedoeling is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
Ik ben even op de DM geweest met kabeltjekabel, maar wilde jullie niet onthouden hoe en wat.
nog wat aanvullende informatie:

Hoofdschakelaar 40A
Aardlek A:
groep 1: slaapkamers boven, + zolder
groep 2: woonkamer, berging + keuken
groep 3: wasmachine
groep 4: oven
Aardlek B:
groep 5:wasdroger (maar die heb ik niet)
groep 6: Hal, WC, CV ketel, WTW installatie
groep 7:Qooker
groep 8:Vaatwasser

De PV installatie zit momenteel ook op aardlek B, dus dat is een onwenselijke situatie (55A) daar kan ik wat aan doen door een schakelaar te plaatsen voor de aardleks.
in het schematische overzicht zie je daarvan een voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWZhJ4guxqh2FpkwO9yzBFvvfis=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6iE8DeSKBD2HD5dCdauJrnE.jpg?f=fotoalbum_medium

nu kan ik dit hele probleem waarschijnlijk ondervangen door een fornuisgroep te plaatsen bij Aardlekgroep A. daar zit namelijk de wasdroger op, maar die heb ik niet, en zal ik ook nooit krijgen. dus die groep is 'loos. omdat een fornuisgroep achter een aardlekschakelaar wordt gezien als 1 groep, zou ik die dus achter aardlek A kunnen plaatsen, of een andere groep op A schakelen, zodat ik op B weer een plekje vrij krijg.

[ Voor 15% gewijzigd door Djampire op 10-11-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
1 groep er uit en 5-voudige kam er in, dan kan dat ja;
https://www.sandervunderi...kam-5-posities-kb5fn.html
Pagina: 1