Wat voor kabel voor POE bewakingscamera's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 18:56
Ik wil wat beveiligings camera's ophangen rond mijn huis en heb al wat POE camera's binnen.

Wat voor kabel kan ik het beste nemen voor mijn camera's?
Op zich lijkt mijn Cat5e voldoende het zijn geen Gbit signalen van die de camera komen.
De camera's hangen buiten en de aansluitkabel zal dus ook een stukkje in de buitenlucht komen, heb ik denk ik een buitenkabel nodig? Ol loopt dat zo vaart niet?
Ik denk dat een soepel kabel fijner zal monteren dan een stugge ook omdat er best wel wat haakse hoeken zitten waar de kabel langs moet. Ik heb begrepen dat suggen kabel niet scherp gebogen kan worden?

Ik denk 100% Cu kabels moete zijn ivm POE?

Liest zou ik deze Netwerkkabel - Cat5e F/UTP - 100 meter (Soepele kern, 100% koper) villen nemen, maar dit is geen buiten kabel. Maar hij gheeft wel een folie shoelding wat denk ik nooit een nadeel zal zijn omdat de bakel dan wat minder storing zal opikken.

Als ik een echte buitenkabel neem zou het denk ik ook deze Netwerkkabel voor buiten - Cat5e F/UTP - 100 meter (Stugge kern, 100% koper)

Of als ik Cat6 neem: Cat6 U/UTP - 100 meter (Soepele kern)
Maar deze heeft geen afscherming.

Ook hebik nog deze als optie: Netwerkkabel voor buiten - Cat6 S/FTP - 100 meter (Stugge kern, LSZH, PiMF, 100% koper)
Maar heeft dat voor deze toepassing echt voordelen om een cat6 kabel t enemen?
Ik betwijfel of deze voor mijn toepassing echt beter zou zijn.

mrbert

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik gebruik altijd soepele Cat5e, geen buitenkabels. In één geval ligt die kabel al 2 jaar open en bloot over een schuurdak, gebeurt niks mee.

Als het om korte stukjes gaat die uit de gevel steken kan het al helemaal geen kwaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Wanneer je een grote hoeveelheid kabels gaat bundelen dan is folieafscherming erg wenselijk. Aangezien het geen enorme kabelbundels lijken te worden kan het volgens mij prima zonder afscherming. Cat5e is inderdaad het absolute minimum. Al zou ik persoonlijk een meer toekomstvaste keuze maken en Cat6a monteren.

Het verschil tussen buitenkabel en binnenkabel zit in het al dan niet UV-bestendig en waterbestendig zijn. Een kabel die de grond in gaat hoeft waarschijnlijk niet UV-bestendig te zijn maar je wilt wel dat die waterbestendig is. Van een kabel die langs een gevel ligt wil je toch wel graag dat die UV-bestendig is en waterbestendig is ook wel fijn. De waterbestendigheid zit hem in het tegengaan van capillaire werking van het materiaal. De buitenmantel is vaak van een harder PVC en de ruimte tussen de buitenmantel en de aderparen is gevuld met een gel. Stel dat een kabel vochtig wordt dan wordt het vocht dus niet via de binnenkant van de kabel naar je apparaat getransporteerd.

Inderdaad 100% koper en geen CCA gedoe. Bij POE wil je altijd de laagst mogelijke weerstand om de spanningsval zo laag mogelijk te houden.

Voor een vaste installatie is het gebruikelijk om kabel met een vaste kern te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Let wel op hoe je de stugge kabel afmonteert. Gewone connectors werken vaak alleen op stranded kabels.

Zie ook dit topic: Praktisch nut stugge UTP kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Inderdaad afmonteren met een keystone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
@GlowMouse en @FrankHe Dank voor het antwoord.
Ik denk dat ik dan toch liefst voor de soepele ga, Ik moet iig sterkers aan knijpen en heb daar de tools voor.
Ir si ok niet echt een handige plek om daar eregens nog een LSA strook te hebben, buiten dat ik daar ook geen tools voor heb, Plsu nog eens 2x een patchkabel overgang naar de MVR en de camera wat het ook meer storingsgevoelig kan maken
Het wordt als het goed is een permanente verbinding als hij eenmaal ligt

Wat bandbreedte aan gaat
Network: RJ-45 (10/100 Base-T) dus geen Mbit nodig
Max 80 MBit totaal als max 20 users aan hangen?
En ik zal zeker noot die kabel voor gewoon netwerk verkeer gaan gebruiken, Dat blijft altijd allen voor de camera's

Ik denk dat er bij 1 van de camera's ca 3 - 5 meter in de open lucht komt (afhankelijk waar ik de cam precies plaats tov het bestaanden fgat in de muur , maar dan ook helaas wel aan de zon zijde dus ik zal tich wel iets met UV te manek krijgeb

Ook natuurlijk het indringen van vocht in de buitenlucht bij de verbinding. Deze zou waterdicht moeten zijn met de meegeleverder middelen een een extra laagje rubber tape helpt daar ook wel bij.
De keze wordt dan denk ik de Ca5e F/UTP tegenover de buitenkabel Cat6 U/UTP

[ Voor 54% gewijzigd door mrbert op 01-11-2020 20:18 ]

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een soepele cat5e-kabel kan gewoon gigabit aan, maar niet elke camera is vlot genoeg om 20 gebruikers tegelijkertijd te serveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
@GlowMouse Ik ben ook niet van plan om 20 gebruikers tegelijk aan te melden.
Al wordt dat wel voor de camera gespect.
Ik heb dat je hoogstens de NVR zal zijn en misschien alleen heel af en toe even vanaf mijn telefoom, Als denk ik dat ook dat verkeer dan via de NVR zal lopen

mrbert

Pagina: 1