Praktisch nut stugge UTP kabels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomONeill
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 21:24

TomONeill

How much is that doggie...

Topicstarter
Hey, ik vraag mij af wat het praktisch nut is van stugge UTP kabels.

Van wat ik online lees zijn stugge kabels kwetsbaarder en kunnen minder flexibele bochten maken. Tevens is het direct monteren van een RJ-45 connector afgeraden... Maar waarom bestaan ze dan? Ik zie echt geen enkele reden om 'm dan te trekken door de loze leidingen in mijn nieuwbouwwoning, van router/switch naar wandcontactdoos. Wandcontactdozen zijn dan vaak wel LSA... Is dat dan de enige reden? Want er komt dan ook een patchpanel+kabels bij kijken, kost weer geld en ruimte...

In the window.

Beste antwoord (via TomONeill op 15-07-2020 20:15)

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 19:00
Stugge kabels kunnen beter tegen het door leidingen getrokken worden, maar dienen inderdaad op LSA gemonteerd te worden. Ze zijn doorgaans juist niet kwetsbaarder, maar houden niet van vaak verbogen te worden. (Daar kan de flexibele kabel beter tegen!) Dat herhaaldelijk buigen gebeurd echter niet in leidingen. Ook corrosie treed minder op in stugge kabels, want er is minder oppervlakte van de kern dat blootgesteld wordt.

Stugge leidingen hebben minder weerstand en dus beter voor POE en geven in die gevallen minder warmte af. Dat is wel zo handig als je in een muur/plafond/leiding liggen.

Stugge leidingen zijn als het goed is makkelijker te produceren dus goedkoper te produceren.

Al met al kom je daardoor als vaste installatie dan ook stugge UTP kabel tegen.

Ja, aan beide kanten moet ofwel een WCD of patchkast. Hoewel ook UTP plugjes zijn die voor stugge UTP kabel bedoeld zijn!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-05 23:34
elektromagnetische interferentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomONeill

TomONeill

Topicstarter
@Frost_Azimov Thanks voor je antwoord, maar een stugge of soepele kabel maakt daar geen verschil in, toch? Zo ver ik heb gelezen werkt een shielded UTP daar tegen en is het in thuisnetwerken sowieso niet zo'n probleem.

In the window.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Stugge kabels:
- zijn makkelijk vast te zetten met een punchtool
- hebben een lagere weerstand (denk aan PoE)
- kun je harder aan trekken zonder schade aan te richten
- zijn goedkoper om te produceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-05 23:34
Je hebt gelijk, ik dacht dat je het stug noemde vanwege shielding...
Ik denk dat dit het betere antwoord is:
https://www.utp-kabel.nl/...pele-en-stugge-kabel.html

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 19:00
Stugge kabels kunnen beter tegen het door leidingen getrokken worden, maar dienen inderdaad op LSA gemonteerd te worden. Ze zijn doorgaans juist niet kwetsbaarder, maar houden niet van vaak verbogen te worden. (Daar kan de flexibele kabel beter tegen!) Dat herhaaldelijk buigen gebeurd echter niet in leidingen. Ook corrosie treed minder op in stugge kabels, want er is minder oppervlakte van de kern dat blootgesteld wordt.

Stugge leidingen hebben minder weerstand en dus beter voor POE en geven in die gevallen minder warmte af. Dat is wel zo handig als je in een muur/plafond/leiding liggen.

Stugge leidingen zijn als het goed is makkelijker te produceren dus goedkoper te produceren.

Al met al kom je daardoor als vaste installatie dan ook stugge UTP kabel tegen.

Ja, aan beide kanten moet ofwel een WCD of patchkast. Hoewel ook UTP plugjes zijn die voor stugge UTP kabel bedoeld zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomONeill

TomONeill

Topicstarter
Thanks voor de antwoorden! POE en juist niet kwetsbaarder (mits herhaaldelijk buigen) dus. Dan ga ik toch maar voor de stugger :P Allen bedankt!

In the window.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 16:04
De allerbeste reden is dat als je een kabel in een buis trekt je dat afmonteerd op een doos, patchpanel of keystone en daar is altijd een stugge kabel voor nodig (punchdown tool).

RJ45 connectoren zitten aan patchkabels die in de fabriek gemaakt worden.
RJ45 aanknijpen levert slechte en kwetsbare verbindingen op je en laat toch geen kabel met connector zo maar uit de muur komen.

Minder weerstand door stugge kabels is natuurlijk onzin, de weestand wordt enkel door de diameter van de aders (de AWG waarde) bepaalt niet of ze stug of soepel zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:49:
Minder weerstand door stugge kabels is natuurlijk onzin, de weestand wordt enkel door de diameter van de aders (de AWG waarde) bepaalt niet of ze stug of soepel zijn.
Bij dezelfde diameter heeft een soepele kabel meer weerstand:
Wikipedia: Wire
A stranded wire will have higher resistance than a solid wire of the same diameter because the cross-section of the stranded wire is not all copper; there are unavoidable gaps between the strands (this is the circle packing problem for circles within a circle).
Om daarvoor te compenseren is een soepele kabel 13% dikker dan een stugge kabel met dezelfde AWG-waarde:
Wikipedia: American wire gauge
AWG gauges are also used to describe stranded wire. The AWG gauge of a stranded wire represents the sum of the cross-sectional areas of the individual strands; the gaps between strands are not counted. When made with circular strands, these gaps occupy about 25% of the wire area, thus requiring the overall bundle diameter to be about 13% larger than a solid wire of equal gauge.
Dit is nog een voordeel voor stugge kabel als je die door een loze leiding wilt trekken.
Pagina: 1