Onduidelijk waarom deze lamp niet werkt.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Een lamp die in de slaapkamer hoort te hangen wil maar niet werken.

Ik heb hem gedemonteerd en elders gemonteerd om te controleren of het aan de lamp ligt, op die andere locatie werkt de lamp gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at8iO8rdNJdSenkQSjNkiMfbrIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHNMmK2dlxfw388zQj5feRbT.jpg?f=fotoalbum_large
De schakelaar ook uit elkaar gehaald om te achterhalen of daar iets vreemds aan de hand is, kan niks ontdekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaiO1HEz_TY9VyLQ091UmxYSCBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhkmxSJeNYPZVpqHvpBjoc3i.jpg?f=fotoalbum_large
In combinatie met het verlengsnoer de lamp aangesloten op de slaapkamer zelf aan de centraaldoos waar ik hem aan hangen wil. Raar maar waar, hier functioneert de lamp gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJ0erRzW1WvoHpnHZ0MGfrFSu8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vi1r92TirHb9n8o4ZYvUR3PM.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens alles weer gemonteerd zonder verlengsnoer en nu wil de lamp niet aan gaan, wat is hier aan de hand?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1P6lvVjCaLUvjKBdAKFBqIFnfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWvgh1otXfCoD57agoCC2AZz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp er niks van en hoop dat iemand me kan helpen hiermee

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Slecht contact in de fitting? Als de lamp op de grond staat leunt de lamp anders in de fitting dan als ie aan het plafond hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-10 18:29
Sluit je 'm wel op de juiste schakeldraad aan in de centraaldoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:53
Dus het enige verschil tussen de laatste foto en de één na laatste foto, is dat je de lange draden hebt vervangen voor korte en dat je het spul tegen het plafond hebt geschroefd?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:43

Wish

ingwell

Dus in de schakelaar heb je een zwarte en een bruine draad - waarschijnlijk een hotelschakeling? In de afbeeldingen met je de werkende lamp aangesloten op 0, fase en aarde.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Xander schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:26:
Dus het enige verschil tussen de laatste foto en de één na laatste foto, is dat je de lange draden hebt vervangen voor korte en dat je het spul tegen het plafond hebt geschroefd?
bij de ena laatste foto zit er een bruine, blauwe en gele draad tussen de centraaldoos en de lamp.
Uit het plafond komt een blauwe, gele en zwarte draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordamski
  • Laatst online: 17-01 14:23

Noordamski

yibbedi yibbeda

Is het kroonsteentje in de lamp niet helemaal lekker ?
Heb je zo'n schroevedraaier om te zien op welke draad spanning staat??

If you can't convince them with facts, dazzle them with bullshit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Noordamski schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:31:
Is het kroonsteentje in de lamp niet helemaal lekker ?
Heb je zo'n schroevedraaier om te zien op welke draad spanning staat??
hoe moet ik daar achterkomen? Ik snap niet waarom de lamp wel werkt met dei draden er tussen en niet als het aan het plafond hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
taurus0205 schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:38:
[...]

hoe moet ik daar achterkomen? Ik snap niet waarom de lamp wel werkt met dei draden er tussen en niet als het aan het plafond hangt
Slecht contact in de kroonsteen, of er mankeert iets aan het armatuur (draadbreuk in het snoer, slecht contact in de fitting o.i.d) waardoor de positie (armatuur fysiek omgekeerd) verschil maakt.

Heb je de lichtbron al eens in één van de andere fittingen geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
masaman schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:54:
Slecht contact in de fitting? Als de lamp op de grond staat leunt de lamp anders in de fitting dan als ie aan het plafond hangt.
staat geen druk op de fitting toch? Ik bedoel er zit een beugel tegen het plafond aan, de lamp zelf hangt aan die beugel en de draad loopt door de ketting, er staat spanning op die ketting iet op de draad van de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Xander schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:41:
[...]

Slecht contact in de kroonsteen, of er mankeert iets aan het armatuur (draadbreuk in het snoer, slecht contact in de fitting o.i.d) waardoor de positie (armatuur fysiek omgekeerd) verschil maakt.

Heb je de lichtbron al eens in één van de andere fittingen geprobeerd?
mja de lmap werkt wel toen ik hem op de begane grond elders heb gemonteerd.

hoe bedoel je dat dan in een andere fitting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
taurus0205 schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:43:
[...]

mja de lmap werkt wel toen ik hem op de begane grond elders heb gemonteerd.

LED lampen hebben vaak een te plat en breed fasecontact waardoor ze geen of slecht contact maken in de fitting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
taurus0205 schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:43:
[...]

Je hebt 8 7 fittingen toch? Maar slechts 1 lichtbron.

Kijk eens of de overige 7 6 werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Xander schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:44:
[...]

Ah zo, ja zijn er 6.
Dat ga ik even doen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Kan ook zijn dat je met monteren aan het plafond de blauwe in de lasklem los hebt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
kabeltjekabel schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:52:
Kan ook zijn dat je met monteren aan het plafond de blauwe in de lasklem los hebt ofzo.
mja hoe voorkom je dat dan, ik heb daar wel opgelet en er zit in principe genoeg draad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
taurus0205 schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:55:
[...]

mja hoe voorkom je dat dan, ik heb daar wel opgelet en er zit in principe genoeg draad
Secuur werken. Als lasklem gaar is of te kort afgestript krijg je dat ook. In dat geval lasklem vervangen of juiste lengte strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Xander schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:44:
[...]

Bij de anderen brandt de lamp ook niet, net geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
als ik kijk naar lasklemmen, zie ik dat ze allemaal een soort van clip hebben om de draden mee vast te klikken, dat hebben de lasklemmen die in mijn huis zitten dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
taurus0205 schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:10:
als ik kijk naar lasklemmen, zie ik dat ze allemaal een soort van clip hebben om de draden mee vast te klikken, dat hebben de lasklemmen die in mijn huis zitten dus niet.
Dat hebben ze praktisch nooit, maar die met klemmetjes komen inderdaad wel heel prominent naar voren als je op lasklemmen zoekt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
taurus0205 schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:41:
[...]
staat geen druk op de fitting toch? Ik bedoel er zit een beugel tegen het plafond aan, de lamp zelf hangt aan die beugel en de draad loopt door de ketting, er staat spanning op die ketting iet op de draad van de lamp.
Kijk even of het onderste contact in de fitting wel hoog genoeg zit, je kunt dat contact ook even met een geïsoleerde schroevendraaier een beetje omhooggevallen buigen zodat ie de lamp zeker raakt.
Of de lamp in een van de andere 6 fittingen proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boukehj2
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-10-2024
Zonder een spanningszoekertje ben je nergens in dit soort situaties.
Eerst maar eens controleren of op de zwarte draad uit het armatuur wel spanning komt te staan. Zo ja, dan is je armatuur kapot.
Zo nee, dan de zwarte draad bij de schakelaar controleren.
Staat daar wel stroom op? Zo ja, dan is er wellicht een kabelbreuk in de zwarte draad, of is het een geheel andere zwarte draad. Zo nee, dan is het waarschijnlijk de schakelaar zelf. Die kunnen ook kapot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
boukehj2 schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:30:
Zonder een spanningszoekertje ben je nergens in dit soort situaties.
Eerst maar eens controleren of op de zwarte draad uit het armatuur wel spanning komt te staan. Zo ja, dan is je armatuur kapot.
Zo nee, dan de zwarte draad bij de schakelaar controleren.
Staat daar wel stroom op? Zo ja, dan is er wellicht een kabelbreuk in de zwarte draad, of is het een geheel andere zwarte draad. Zo nee, dan is het waarschijnlijk de schakelaar zelf. Die kunnen ook kapot zijn.
Okeej dit zijn duidelijke richtlijnen, hier kan ik mee aan de slag.
https://www.elektramat.nl...VF0LIOi0pw1YaAmBhEALw_wcB

Ik heb zo een schroevendraaier in huis, dat is dus een spanningszoeker? Dus de stroom in de kamer uitzetten, de lamp demonteren, dan de stroom aan, en met die schroevendraaier tegen de elektradraden aan om te zien of het lampje gaat branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:48
taurus0205 schreef op maandag 2 november 2020 @ 06:56:
Ik heb zo een schroevendraaier in huis, dat is dus een spanningszoeker? Dus de stroom in de kamer uitzetten, de lamp demonteren, dan de stroom aan, en met die schroevendraaier tegen de elektradraden aan om te zien of het lampje gaat branden?
Hmmm, hoogstwaarschijnlijk is het een spanningszoeker met een metalen achterkant en gaat het lampje branden als er 220V aan de 'punt' van de schroevendraaier staat (dus inderdaad als je een spanningsvoerende elektradraad aanraakt) en je met een vinger die metalen achterkant aanraakt.

Wellicht dat eerst even voorzichtig bij een normaal stopcontact uitproberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij duidelijk: met die lamp is niets mis.
Even ter verduidelijking: hing daar een werkende lamp voor je deze op wilde hangen?
Je schakelaar uitsluiten is simpel:
- stroom eraf
- schakelaar loshalen
- bruine en zwarte draad met elkaar verbinden op de plaats van de schakelaar
- stroom er weer op

Lamp zou nu permanent moeten branden.
Doet hij dat niet.... dan is er iets met je bekabeling aan de hand. Het is een wisselschakelaar, dus zolang je de bruine draad maar op "L" aansluit (lijkt op je foto goed te zitten), maakt het niet echt uit op welke van de 2 aansluitingen (aan de andere kant) je de zwarte aansluit. Dat bepaalt dan alleen wat de "aan" stand van de wipper is.

Stop trouwens maar met testen met die enorme lamp. Pak gewoon even een verhuisfittinkje ofzo.

Een hotelschakeling is het waarschijnlijk niet, want dan kom je 1 zwarte draad tekort bij de schakelaar.

Die bruine draad bij de schakelaar komt als het goed is gewoon van de centraaldoos waar je je lamp op wil hangen. Die moet daar in een klem zitten met andere bruine draden (1 aanvoer en nog een paar voor je stopcontacten). De zwarte draad (schakeldraad) komt daar ook uit, maar die zit niet in een klem. Schakeldraad is vaak wat dunner en in dat geval iets kwetsbaarder. Die zou je kunnen doormeten met een multimeter. Gewoon de multimeter verbinden met beide kanten van de zwarte draad en dan weerstand meten. Die moet heel laag zijn.

Overigens prima dat je structureel de aarde ook aansluit, maar voor dit testwerk heb je hem niet "echt" nodig. Alleen zwart en blauw zou voldoende moeten zijn om de lamp te laten branden.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2020 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-10 13:10
Op foto 3 van de Topicstart werk de lamp blijkbaar wel als hij ondersteboven staat en met een aantal extra snoertjes is aangesloten op de betreffende plafonddoos.

Dan kan het probleem zitten in een "waggel-contact" in de lasdoppen/draden in het plafond of juist in de lamp.
Hoewel ik niet direct denk dat we er iets aan kunnen zien, ben ik benieuwd hoe netjes en vol de betreffende centraaldoos is. Moet je proppen om de lamp er op te krijgen? Dan duw je wellicht net de draden/lasdoppen dusdanig weg dat er iets geen contact meer maakt.
En wat gebeurt er als je de lamp hebt aangesloten (brandend) en je houdt hem dan met de hand in de juiste positie? Blijft het dan wel branden?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Patrick_6369 schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:19:
Op foto 3 van de Topicstart werk de lamp blijkbaar wel als hij ondersteboven staat en met een aantal extra snoertjes is aangesloten op de betreffende plafonddoos.

Dan kan het probleem zitten in een "waggel-contact" in de lasdoppen/draden in het plafond of juist in de lamp.
Hoewel ik niet direct denk dat we er iets aan kunnen zien, ben ik benieuwd hoe netjes en vol de betreffende centraaldoos is. Moet je proppen om de lamp er op te krijgen? Dan duw je wellicht net de draden/lasdoppen dusdanig weg dat er iets geen contact meer maakt.
En wat gebeurt er als je de lamp hebt aangesloten (brandend) en je houdt hem dan met de hand in de juiste positie? Blijft het dan wel branden?
Maar... Zit de lamp dan aangesloten op de schakeldraad of rechtstreeks op de fase? Ik gok op het laatste, want anders had de schakelaar het gewoon moeten doen als de lamp daar op de grond staat.

Uit zin 2 in de topicstart maakte ik in eerste instantie op dat de lamp ergens anders gemonteerd is en het toen wel deed. Maar nu je het zegt, dat zou weleens een misvatting kunnen zijn. Op de foto eronder is de lamp namelijk niet gemonteerd, maar inderdaad alleen aangesloten met lange draden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-10 13:10
Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:32:
[...]

Maar... Zit de lamp dan aangesloten op de schakeldraad of rechtstreeks op de fase? Ik gok op het laatste, want anders had de schakelaar het gewoon moeten doen als de lamp daar op de grond staat.
Daar had ik dan niet weer niet aan gedacht... dat maakt wel ook een wereld van verschil.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukehj2
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-10-2024
taurus0205 schreef op maandag 2 november 2020 @ 06:56:
[...]
Jep, en gebruiken zoals vanaalten uitlegde. Even proberen bij een stopcontact: lampje gaat branden in één van beide gaatjes. Uiteraard uitkijken met draden waar spanning op staat. In geen geval bruin of zwart met de hand aanraken en voor de zekerheid ook de andere kleuren niet (als er iets verkeerd is aangesloten, dan kan daar wellicht spanning op staan).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
die schakelaar is een wisselschakelaar. één aansluiting is dan gemarkeerd met een pijltje, de letter L of P, in iedergeval is die afwijkend gemarkeerd. in die aansluiting hoort de bruine draad, de zwarte is één van de andere twee, welke maakt niet uit.

als je bruin en zwart in die overige stopt en dus niet de gemarkeerde aansluiting gebruikt zal de lamp nooit branden, in welke stand de schakelaar ook staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PetervdM schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:36:
die schakelaar is een wisselschakelaar. één aansluiting is dan gemarkeerd met een pijltje, de letter L of P, in iedergeval is die afwijkend gemarkeerd. in die aansluiting hoort de bruine draad, de zwarte is één van de andere twee, welke maakt niet uit.

als je bruin en zwart in die overige stopt en dus niet de gemarkeerde aansluiting gebruikt zal de lamp nooit branden, in welke stand de schakelaar ook staat.
Op de foto kun je zien dat de draden op de schakelaar goed zitten. De bruine zit bij L (Live) en aan de andere kant zie je dat de schakelaar wisselt tussen die 2 punten. Volgens mij is het een wat oudere Hager Berker schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:45:
Lijkt mij duidelijk: met die lamp is niets mis.
Even ter verduidelijking: hing daar een werkende lamp voor je deze op wilde hangen?
Je schakelaar uitsluiten is simpel:
- stroom eraf
- schakelaar loshalen
- bruine en zwarte draad met elkaar verbinden op de plaats van de schakelaar
- stroom er weer op

Lamp zou nu permanent moeten branden.
Doet hij dat niet.... dan is er iets met je bekabeling aan de hand. Het is een wisselschakelaar, dus zolang je de bruine draad maar op "L" aansluit (lijkt op je foto goed te zitten), maakt het niet echt uit op welke van de 2 aansluitingen (aan de andere kant) je de zwarte aansluit. Dat bepaalt dan alleen wat de "aan" stand van de wipper is.

Stop trouwens maar met testen met die enorme lamp. Pak gewoon even een verhuisfittinkje ofzo.

Een hotelschakeling is het waarschijnlijk niet, want dan kom je 1 zwarte draad tekort bij de schakelaar.

Die bruine draad bij de schakelaar komt als het goed is gewoon van de centraaldoos waar je je lamp op wil hangen. Die moet daar in een klem zitten met andere bruine draden (1 aanvoer en nog een paar voor je stopcontacten). De zwarte draad (schakeldraad) komt daar ook uit, maar die zit niet in een klem. Schakeldraad is vaak wat dunner en in dat geval iets kwetsbaarder. Die zou je kunnen doormeten met een multimeter. Gewoon de multimeter verbinden met beide kanten van de zwarte draad en dan weerstand meten. Die moet heel laag zijn.

Overigens prima dat je structureel de aarde ook aansluit, maar voor dit testwerk heb je hem niet "echt" nodig. Alleen zwart en blauw zou voldoende moeten zijn om de lamp te laten branden.
Het is steeds wel; een irritant klus, wegens het gewicht van de lamp kan ik die niet alleen demonteren, dus moet k steeds mijn vrouw inschakelen, die er langzaam klaar mee is.

Ik ga even dat stuk wat je beschreef van die schakelaar uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
PetervdM schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:36:

volgens jou zit de schakelaar verkeerd in elkaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

taurus0205 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:11:
[...]

Het is steeds wel; een irritant klus, wegens het gewicht van de lamp kan ik die niet alleen demonteren, dus moet k steeds mijn vrouw inschakelen, die er langzaam klaar mee is.

Ik ga even dat stuk wat je beschreef van die schakelaar uitproberen.
Tip:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIN3AGJKPXRVmQi-UObquiNuK7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BRgDyqn5mnZx9fwfvcQ2lRhA.jpg?f=user_large

Werkt een stuk makkelijker. 5,50 euro voor 3 stuks bij de Gamma. Gaat gewoon een willekeurig lampje met E27 fitting in. Als die het niet doet, dan doet je grote lamp het waarschijnlijk ook niet. Als die het wel doet.... dan zou ik toch gaan twijfelen aan de grote lamp. Dan is er mogelijk toch ergens een contact wat niet wil als deze "hangt" in plaats van op z'n kop staat, of er zit dan mogelijk kabelbreuk in (en het maakt nog nét contact als de lamp op de grond staat, maar niet als hij hangt).

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-10 21:38
Onhandig probleem maar respect voor je rode plafond :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:32
Er vanuit gaande dat je de lamp aan het plafond (met de korte draden) exact hetzelfde aansluit als met de lange draden (op de grond), dan zou ik niet verwachten dat het probleem in een foute aansluiting van de schakelaars zit. Dan zou hij immers op de grond ook niet moeten werken.

Mijn verdachten zijn:
-Slecht contact met de korte draden of kabelbreuk in de korte draden.
-Slecht contact in de lamp. Wanneer je de lamp met lange draden hebt aangesloten, zou je deze kunnen optillen zodat hij hangt. En eventueel wat heen en weer bewegen. Natuurlijk wel ff goed in de gaten houden dat je geen stroomstoot kunt krijgen!

P.s. Officieel is zo'n spanningzoeker schroevendraaier niet het beste apparaat om mee te meten (het geeft een globale indicatie. Zie voor toelichting
Beter kun je een tweepolige spanningszoeker gebruiken.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-10 14:15
Patrick_6369 schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:19:

Dit zal wel de oorzaak zijn. Als je de lamp op de grond hebt en met een stukje tussen snoer met de centraaldoos open alles wel werkende krijgt licht het dus niet aan de schakelaar.
Het netjes fatsoenlijk invullen van een centraaldoos is het halve werk. Alle kabels eruit halen, alle kabels ontknopen en dan netjes de cetraal doos vullen. Dus eerst alle aardkabeltjes netjes erin stoppen, daarna de nulletjes en dan de fase. Als je netjes alles erin stop en geen onnodig lange kabellengtes daar wegstopt kan er veel in een centraaldoos. Te vaak wordt er heel hard geduwd, of zels gehamerd totdat alles past. Hierdoor staat alles op spanning en kan er dus wel eens iets slecht contact maken.

2e optie die ook al genoemd is. Slecht armatuur dat wanneer deze hang een kabelbreuk heeft intern.
Succes!
Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Lensent schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:22:
Onhandig probleem maar respect voor je rode plafond :D
Haha, het is roestroze met daaronder tot 1,20m hoog lila. Een gekleurd plafond geeft zoveel meer sfeer dan een wit plafond en een happy wife is a happy life :P

Was overigens wel mijn idee zo met die kleuren, wit is altijd maar zo saai.

[ Voor 10% gewijzigd door taurus0205 op 02-11-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
OK ik heb de schakelaar weer uit elkaar gehaald zoals iemand suggereerde en de bruine en zwarte draad aan elkaar gekoppeld en daarna de stroom erop gezet, dit had echter geen effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-HSOB9PQO8jXnbkjNAXA3Qq4JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZetgFnQHk1yshuDMBH52JCr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9cpfCx7-SFx8QwatHZoOoRYyvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11vlaiwcZzbMhUqVBYQ9OIQL.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna de lamp weer gedemonteerd en gekeken hoe stevige de gele en blauwe draden in de lasklem zit, die zitten er gewoon stevig in. Er werd geadviseerd om alles uit de centraaldoos te halen, dit lukt me echter niet. Het zit aardig vast...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwP6wa2yGzyztD4FJBWq5rCO6EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKXh7mGFuuoN2oKY8h6qDijO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlgNnf06GU2nl5UfXR3_XkKtaBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9FER7ZkigDVnGZZceoMmIUX.jpg?f=fotoalbum_large

Bijgaand nog een foto van het armatuur.

Nu ga ik even een 2polig spanningszoeker halen en een los armatuur om dan verder te gaan met onderzoek naar waar het probleem ligt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onkl
  • Laatst online: 21:25
Probeer alsjeblieft de bruine en zwarte draad in een lasklem te stoppen, dit is levensgevaarlijk (zelfs bij even testen) en geeft ook allerlei storingen door kleine vonkjes, waardoor je niet zinnig kan testen.

Bij die foto van je lamp valt me op dat de bruine draad niet lekker in de kroonsteen lijkt te zitten. Misschien kan je controleren of die niet half los zit/die helemaal in de kroonsteen werken (beide schroefjes die in het verlengde van elkaar zitten losschroeven, bruine draad verder in kroonsteen drukken, zodat je net geen koper meer ziet en allebei de schroefjes weer vastschroeven). Dit soort net wel/net niet verbindingen zijn wel vaker de oorzaak van vreemde spookstoringen zoals jij omschrijft.

[ Voor 54% gewijzigd door onkl op 02-11-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
IK heb met een spanningszoeker de zwarte draad getest, er gaat geen lampje branden... Dus daar zit iets mis?
[Vimeo: https://vimeo.com/user126281010/review/474668437/9f446efd0c]

Als er geen spanning op zwart staat, waarom werkt het wel met een los armatuurtje dat ik even voo rhet gemak gekocht heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2alFsnfV2uQMi_HSS5McUHzrnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kooELdXQU44gE2HQCPbxBWW5.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot nog het volgende, eerst zat de stroom toevoer draad van de lamp strak door de schakels geweven en was het maybe zo dat de lamp aan de stroomdraad hing in plaats van aan de schakels. Ik even alles losgehaald en de stroomdraad losser tussen de schakels gewoven waardoor de lamp nu dus wel echt aan de schakels hangt. Mogelijk zat hier het probleem?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nMg4BLTlqz7ed0eiKTMBYXz93c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMKKlDtjX1FaYfAra506rFUv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door taurus0205 op 02-11-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, ergens gaat er dus een contact kapot als je de boel dichtduwt.
- Iemand merkt hier op dat dat bruine draadje maar half in het kroonsteentje zit in de voet van de lamp.
- De lasklemmen met nul en aarde zien er op de foto OK uit. De fase (bruin) kan ik niet zien.
- Op de zwarte draad moet spanning staan als de schakelaar in "aan" positie staat. Anders niet.
- Op de bruine draad staat altijd spanning.

Dit zou me persoonlijk toch niet zo lekker zitten. Ik "hoop" dat er gewoon een slecht contact in de lamp zit, maar het is niet uit te sluiten dat de fasedraad die naar je schakelaar loopt niet helemaal lekker in de klem zit en bij hard duwen misschien geen contact maakt. Als het goed is moet je die klem met aardedraden gewoon voorzichtig een beetje naar buiten kunnen vouwen en de klem met de nuldraden ook. (Moet ik daar nog bij vermelden dat het wel een goed idee is om de boel even stroomloos te maken als je dit doet?)

Even iets heel stoms, wat me ook al eens hoofdbrekers heeft opgeleverd. Maakt de gloeilamp die je in je grote armatuur draait wel goed contact met de fitting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:36

buz

taurus0205 schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:38:
IK heb met een spanningszoeker de zwarte draad getest, er gaat geen lampje branden... Dus daar zit iets mis?
Als er geen spanning op zwart staat, waarom werkt het wel met een los armatuurtje dat ik even voo rhet gemak gekocht heb:
Waarschijnlijk ben je op de trap TE goed geïsoleerd. Dan moet je even vragen aan je vrouw of ze jou wil aanraken en de verwarming tegelijk.
Dan gaat de stroom door jullie heen en brandt het lampje. ;) (en nee, dan worden jullie niet geëlektrocuteerd)

Succes met oplossen.

Het hangen aan de draad kan inderdaad het probleem zijn doordat een contact wordt losgetrokken (of draadbreuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dat schroevendraaiertje in de ton mieteren en een tweepolige tester gebruiken. Die schroevendraaiertjes branden ofwel niet als er wel spanning op staat (omdat je zelf een droge huid hebt bijv.) of branden op spookspanning. Totaal waardeloos.

Die Vimeo link is 404.

Zal me trouwens ook niks verbazen als dat kleine stukje blauw los zit in de lasklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:02:
OK, ergens gaat er dus een contact kapot als je de boel dichtduwt.
- Iemand merkt hier op dat dat bruine draadje maar half in het kroonsteentje zit in de voet van de lamp.
- De lasklemmen met nul en aarde zien er op de foto OK uit. De fase (bruin) kan ik niet zien.
- Op de zwarte draad moet spanning staan als de schakelaar in "aan" positie staat. Anders niet.
- Op de bruine draad staat altijd spanning.

Dit zou me persoonlijk toch niet zo lekker zitten. Ik "hoop" dat er gewoon een slecht contact in de lamp zit, maar het is niet uit te sluiten dat de fasedraad die naar je schakelaar loopt niet helemaal lekker in de klem zit en bij hard duwen misschien geen contact maakt. Als het goed is moet je die klem met aardedraden gewoon voorzichtig een beetje naar buiten kunnen vouwen en de klem met de nuldraden ook. (Moet ik daar nog bij vermelden dat het wel een goed idee is om de boel even stroomloos te maken als je dit doet?)

Even iets heel stoms, wat me ook al eens hoofdbrekers heeft opgeleverd. Maakt de gloeilamp die je in je grote armatuur draait wel goed contact met de fitting?
We zijn net verhuisd, in het oude huis heeft deze lamp het 3 jaar lang prima gedaan.

Ik zet inderdaad steeds de stroom eraf hoor. Voortaan zal ik 2 draden koppelen met een kroonsteentje.
Ik heb de bruine en blauwe draad van de lamp iets verder in het kroonsteentje gedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
kabeltjekabel schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:16:
Dat schroevendraaiertje in de ton mieteren en een tweepolige tester gebruiken. Die schroevendraaiertjes branden ofwel niet als er wel spanning op staat (omdat je zelf een droge huid hebt bijv.) of branden op spookspanning. Totaal waardeloos.

Die Vimeo link is 404.

Zal me trouwens ook niks verbazen als dat kleine stukje blauw los zit in de lasklem.
Ik snap je wat betreft die schroevendraaier, is wel een handig ding om kleine schroevjes mee aan te draaien. Zo een tweepolige spanningstester kost al snel 50 euri, dat is ook wat zot voor 1 lamp.

Ik meldt me weer nadat ik de lamp weer gemonteerd heb nu die draad veel losser tussen de schakels loopt, mogelijk was dat het probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
taurus0205 schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:19:
[...]

Ik snap je wat betreft die schroevendraaier, is wel een handig ding om kleine schroevjes mee aan te draaien. Zo een tweepolige spanningstester kost al snel 50 euri, dat is ook wat zot voor 1 lamp.

Ik meldt me weer nadat ik de lamp weer gemonteerd heb nu die draad veel losser tussen de schakels loopt, mogelijk was dat het probleem.
Als je breuk in die kabel hebt moet je 'm vervangen. Niet wachten tot 'ie rook opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Waarom zit er een stuk krimpkous om het stukje blauwe draad? Het zou zomaar kunnen dat daar in die eerste centimeter een breuk zit, waardoor in staande houding wel contact gemaakt wordt, maar hangend niet.

De andere lamp werkt, dus er staat wel degelijk spanning op de draden die uit het plafond komen.

Wat de altijd relevant genaamde @kabeltjekabel ook zegt: vervang de draad (die in katoen/plastic geweven draden liggen voor vijf euro bij de bouwmarkt, vast nog goedkoper online). Of misschien ben je er door die eerste centimeter eraf te knippen en opnieuw te monteren in het kroonsteentje.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 02-11-2020 15:30 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er iets gebroken of losgeschoten is door het hangen aan de draad, dan zou ik dat eerder wat verderop in de kabel verwachten, omdat hij in de voet in een lus ligt vastgezet met 2 tie-wraps. Dat kleine stukje krimpkous kan ik ook niet direct thuisbrengen, maar volgens mij komt op dat deel van de kabel geen spanning te staan door het hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
CodeCaster schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:28:
[...]

Waarom zit er een stuk krimpkous om het stukje blauwe draad? Het zou zomaar kunnen dat daar in die eerste centimeter een breuk zit, waardoor in staande houding wel contact gemaakt wordt, maar hangend niet.

De andere lamp werkt, dus er staat wel degelijk spanning op de draden die uit het plafond komen.

Wat de altijd relevant genaamde @kabeltjekabel ook zegt: vervang de draad (die in katoen/plastic geweven draden liggen voor vijf euro bij de bouwmarkt, vast nog goedkoper online). Of misschien ben je er door die eerste centimeter eraf te knippen en opnieuw te monteren in het kroonsteentje.
die krimpkous zat er vanuit de lamp zelf zo op, zat destijds ook over de bruine heen.
Het is trouwens geen stugge kabels zoals uit de centraal doos, maar een bundel van dunne koperdraden.

Hoe kom ik erachter of er een breuk in zit dan? Ja vind het vreemd want in de oude woning deed de lamp het gewoon, heb er niks geks mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:49:
Als er iets gebroken of losgeschoten is door het hangen aan de draad, dan zou ik dat eerder wat verderop in de kabel verwachten, omdat hij in de voet in een lus ligt vastgezet met 2 tie-wraps. Dat kleine stukje krimpkous kan ik ook niet direct thuisbrengen, maar volgens mij komt op dat deel van de kabel geen spanning te staan door het hangen.
Wat je zegt klopt natuurlijk, als er al een breuk in zit, zou dat lager, tussen de schakels, waarschijnlijker zijn.

Ik bedoel ook niet per se dat er spanning op dat stukje in de voet komt te staan, maar het hoeft maar een fractie van een millimeter te schelen of het contact maakt, als daar een breuk zit. Of de lamp, en daarmee de kabel, rechtop of ondersteboven hangt, kan nét het verschil maken.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 02-11-2020 15:52 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
CodeCaster schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:51:
[...]

Wat je zegt klopt natuurlijk, als er al een breuk in zit, zou dat lager, tussen de schakels, waarschijnlijker zijn.

Ik bedoel ook niet per se dat er spanning op dat stukje in de voet komt te staan, maar het hoeft maar een fractie van een millimeter te schelen of het contact maakt, als daar een breuk zit. Of de lamp, en daarmee de kabel, rechtop of ondersteboven hangt, kan nét het verschil maken.
ik snap het, daarom heb ik dus ook de zwarte kabel van de lamp zelf wat losser tussen de schakels laten lopen, om daarmee uit te sluiten dat de lamp als het ware in de stroomkabel hangt in plaats van aan de schakels. Mogelijk doet ie het dan, zo nee meldt ik me weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CodeCaster schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:51:
[...]

Ik bedoel ook niet per se dat er spanning op dat stukje komt te staan, maar het hoeft maar een fractie van een millimeter te schelen of het contact maakt, als daar een breuk zit. Of de lamp, en daarmee de kabel, rechtop of ondersteboven hangt, kan nét het verschil maken.
Dat klopt. Ik bedoelde ook meer te zeggen dat ik niet verwachtte dat dat stukje krimpkous de plek zou zijn waar de kabel gebroken zou zijn, omdat dat op dat stukje kabel niet echt kracht uitgeoefend wordt door de hangende lamp. Ding ziet er aardig zwaar uit. Als TS nu zegt dat de lamp mogelijk niet aan de schakels maar aan de draad heeft gehangen, dan zou er prima een breuk in kunnnen zijn ontstaan of een contact half losgetrokken zijn op de plek waar de kabel gesplitst wordt naar de verschillende fittingen. Ik verwacht eigenlijk dat die kabel in het katoen maar tot in die zwarte bus aan de bovenkant van de lamp loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

taurus0205 schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:54:
[...]

ik snap het, daarom heb ik dus ook de zwarte kabel van de lamp zelf wat losser tussen de schakels laten lopen, om daarmee uit te sluiten dat de lamp als het ware in de stroomkabel hangt in plaats van aan de schakels. Mogelijk doet ie het dan, zo nee meldt ik me weer.
Als hij het dan inderdaad weer doet, dan zou ik nog een keer heel goed naar het advies van Kabeltjekabel kijken en die kabel vervangen. Je wil die gebroken kabel niet laten zitten in een positie dat hij toevallig net een beetje contact maakt en "het doet". Als de lamp weer hangt en het doet, rommel dan maar eens hier en daar wat met die kabel. Dan zie je waarschijnlijk snel genoeg of hij gebroken is.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-10 19:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

taurus0205 schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:19:
[...]

50E ?

12e online, en vaak nog minder bij de action.

https://www.elektrototaal...-PnCqaO6bT8xoCblYQAvD_BwE

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Nou Mensen, heel erg bedankt voor alle tips en de super snelle reacties. Hij werkt! Het was dus geen gebroken kabel of een draad zonder spanning maar puur het feit dat de lamp aanvankelijk teveel aan de draad zelf hing en niet aan de schakels.
Nu zoals te zien is op de foto hangt de lampenkabel losjes tussen de schakels en werkt het gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTQkN_vrqr0isFIa1R1-Y9_U0qQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQEtwgQ2RAXlhK12loRzOkw6.jpg?f=fotoalbum_large

Enige wat ik nu nog moet doen is de schakelaar vervangen voor een dimmer zodat je de lamp kan dimmen. Nu staat het wel erg fel. Ook nog even een gat door de muur boren, zodat ik de schakelaar aan de andere zijde van de muur bevestigen kan, er komt namelijk nog een schuifdeur van kurk en dan zit de gehele schakelaar eigenlijk in de weg.

[ Voor 18% gewijzigd door taurus0205 op 02-11-2020 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Dan zit er dus los contact in de draad van je lamp?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
CurlyMo schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:34:
Dan zit er dus los contact in de draad van je lamp?
maybe een soort beveiliging ofzo, als je hem aan de draad zelf zou kunnen hangen zouden de schakels overbodig zijn toch?

Weet het verder ook niet, maar ben blij dat het werkt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHP0KKZJDfHYc0pG3p5jrEDVsCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NY9jJrrQqSBx6J23IIeFoCT9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
taurus0205 schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:37:
[...]
Weet het verder ook niet, maar ben blij dat het werkt...
Dan wil je alsnog geen los contact in een 220v kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
CurlyMo schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:38:
[...]

Dan wil je alsnog geen los contact in een 220v kabel
ik heb hier geen verstand van.. dus als je vindt dat ik nog iets anders moet ondernemen kan je het dan gewoon zeggen aub? :)

Wat zou er potentieel mis kunnen gaan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:32
Inderdaad. Dat de lamp niet meer aan de kabel hangt, maar alleen aan de kettings is een goede zet.
Maar dat er mogelijk een los contact in de lamp zit, zou mij niet lekker zitten. Zo'n half contact kan op den duur ook gaan vonken enz. met alle gevolgen van dien.
Soms zie je wanneer je een stekker in het stopcontact stopt, ook wel eens een vonkje. Dit is hetzelfde maar kan met pech ook langer duren dan twee keer vonken. Helaas springt je automaat hier ook niet direct op uit aangezien het geen overbelasting is.

[ Voor 32% gewijzigd door ydderf op 02-11-2020 16:45 . Reden: voorbeeld wcd toegevoegd ]

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
taurus0205 schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:37:
[...]

maybe een soort beveiliging ofzo, als je hem aan de draad zelf zou kunnen hangen zouden de schakels overbodig zijn toch?
8)7

Je kunt je autowielen ook met 1 bout vastmaken ipv 5...

Als je een zware lamp aan het snoer hangt ipv de ketting gaat je snoer kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ingangsimpedantie door het plafond, dus krijg je nog steeds false positives. Al is dat minder erg dan andersom..

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-11-2020 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Los contact is hier in het topic al een paar keren beschreven onder de term "kabelbreuk". Het leek alsnog je die opmerkingen was vergeten, terwijl ze wel relevant zijn. De relevantie is in die reacties ook benoemd volgens mij en nu opnieuw door @ydderf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
CurlyMo schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:53:
Los contact is hier in het topic al een paar keren beschreven onder de term "kabelbreuk". Het leek alsnog je die opmerkingen was vergeten, terwijl ze wel relevant zijn. De relevantie is in die reacties ook benoemd volgens mij en nu opnieuw door @ydderf
Het zijn twee verschillende dingen. Beide zijn nog steeds mogelijk.

1) Het snoer is beschadigd door het gewicht van de lamp
of
2) De aansluiting van het snoer "beneden" in de armatuur is losgeraakt

Ik zou dit toch even uit willen zoeken... Mocht je bij die aansluiting kunnen komen en iets vreemds zien dan kun je dat herstellen, mocht je bij die aansluiting kunnen en niets vreemds zien dan kun je het snoer vervangen, mocht je niet bij de aansluiting kunnen dan wordt het wat mij betreft tijd voor een nieuw armatuur...

@taurus0205 Zal je vrouw blij van worden, het ding weer demonteren nu het net werkt _O-

Maar je wilt ook geen armatuur of snoer waar de seriële vlambogen vrolijk huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-10 19:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

kabeltjekabel schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:52:
[...]

Ingangsimpedantie door het plafond, dus krijg je nog steeds false positives. Al is dat minder erg dan andersom..
huh wat ?
Geen idee wat je nu probeert te zeggen met ingangsimpedantie ? het is geen versterker :P
Maar zon elcheapo mulitimeter is prima om te meten of er wel of geen 230v op een lijn staat.

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 02-11-2020 17:22 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
heuveltje schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:21:
[...]

huh wat ?
Geen idee wat je nu probeert te zeggen.
Maar zon elcheapo mulitimeter is prima om te meten of er wel of geen 220v op een lijn staat.
Met een meettoestel met hoge ingangsimpedantie meet je wellicht een capacitieve spanning op bedrading die niet is aangesloten.

Bijvoorbeeld naar de schakelaar toe liggen de bruine fasedraad en zwarte schakeldraad over grotere afstand langs elkaar, dit gaat zich gedragen als condensator ("twee geleiders met een relatief groot oppervlak die zich dicht bij elkaar bevinden en gescheiden zijn door een niet-geleidend materiaal"). Met als gevolg dat je ook spanning kunt meten op de schakeldraad als de schakelaar uit staat.

Heb laatst bij iemand getracht een MV-box aan te sluiten op een Perilex contactdoos achter een driestandenschakelaar, wilde even nameten hoe de contactdoos was aangesloten met een multimeter (had mijn eigen gereedschap niet bij). Heel fijn als je 3x 230V meet, ongeacht de stand van de schakelaar. :')

Een duspol (of ieder meettoestel wat voldoet aan NEN-EN 61243-3) heeft een lagere ingangsimpedantie en nog twee knoppen waarmee je een kleine belasting parallel kunt schakelen, om zo het circuit waar je aan meet te "ontladen". Dan meet je ineens zinnigere dingen.

Professioneel zijn dat ook de enige meters die je mag gebruiken om spanningsloosheid vast te stellen (conform NEN3140).

edit:
Oh, en ze zijn ook behoorlijk fool-proof, je kunt er niets mee fout doen. Als je 230V gaat meten met je €10 multimeter en je drukt de meetpennen in de verkeerde bussen, dan is het maar te hopen dat er binnen die €10 nog budget was voor een glaszekering. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 02-11-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:04

Freakie1NL

Grote Baas

ydderf schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:43:
Inderdaad. Dat de lamp niet meer aan de kabel hangt, maar alleen aan de kettings is een goede zet.
Maar dat er mogelijk een los contact in de lamp zit, zou mij niet lekker zitten. Zo'n half contact kan op den duur ook gaan vonken enz. met alle gevolgen van dien.
Soms zie je wanneer je een stekker in het stopcontact stopt, ook wel eens een vonkje. Dit is hetzelfde maar kan met pech ook langer duren dan twee keer vonken. Helaas springt je automaat hier ook niet direct op uit aangezien het geen overbelasting is.
Dat is zeker niet hetzelfde, een vonkje bij het aansluiten op de WCD komt voornamelijk door inductieve belasting. Een loszittende (fase) draad creëert in potentie een vlamboog. Twee totaal verschillende dingen. Eerste kan geen kwaad, en is maar goed dat de automaat daardoor niet uitspringt.

Overigens springt behalve een AFDD+ een automaat ook niet uit bij een vlamboog. Pas bij kortsluiting.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Laatst online: 21:25
Xander schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:33:
[...]

Met een meettoestel met hoge ingangsimpedantie meet je wellicht een capacitieve spanning op bedrading die niet is aangesloten.
[...]
Je verhaal geeft een prima argument vóór die el-cheapo schroevendraaiers: Ze geven misschien regelmatig vals-positief af, maar geen vals-negatief. Zolang je werkt met de spelregel "lampje aan=meer stoppen omzetten" zou je hiermee dus veilig zitten, mits je doel uitsluitend is "Checken of er nog stroom op staat". En dat is precies het doel waarvoor ze veel gebruikt worden.

Met zo'n doel vind ik het veel zorgelijker is dat die schroevendraaiers naast bovenstaande fout ook redelijk vaak een vals negatief type fout maken (Wel prik, geen lampje): Ongemerkt niet goed vasthouden, klussmeer op je klauwen, goed geïsoleerde zolen, de afvoer naar nul achter een lamp/lage weerstand apparaat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
Ik ben ook wel benieuwd naar een beter belichte foto van de plafonddoos waar de lamp af is, ik denk namelijk dat daar het probleem te vinden moet zijn: dit is het enige waar je effectief wat aan veranderd.

Waarschijnlijk heb je ergens een slecht contact (lasdop of kroonsteen) of een kabelbreuk bij de plafonddoos of kabel die aan de lamp zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
heuveltje schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:21:
[...]

huh wat ?
Geen idee wat je nu probeert te zeggen met ingangsimpedantie ? het is geen versterker :P
Maar zon elcheapo mulitimeter is prima om te meten of er wel of geen 230v op een lijn staat.
Zie uitleg van @Xander. Met zo'n elcheapo meter kun je aantonen of er wellicht 230 op staat. Spanningsloosheid aantonen gaat je waarschijnlijk niet lukken als er ergens in de buurt nog iets is wat wel spanning heeft. En zelfs als dat laatste er niet is... weet je alsnog niet of hij niet brand omdat er niks is, of omdat je vinger net weer eens te droog is.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-11-2020 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
onkl schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:33:
[...]

Je verhaal geeft een prima argument vóór die el-cheapo schroevendraaiers: Ze geven misschien regelmatig vals-positief af, maar geen vals-negatief.
Vals negatief is dus; lampje brand niet, maar er is wel nog spanning. Volgens mij bedoel je gezien de rest van je bericht wat anders (vals positief); maar die schroevendraaier dingetjes doen beiden. Schakelaar aan en zo'n ding op de zwarte draad; oh, lampje brand. Schakelaar om; oh... lampje brand. Bespottelijk waardeloos.
Zolang je werkt met de spelregel "lampje aan=meer stoppen omzetten" zou je hiermee dus veilig zitten, mits je doel uitsluitend is "Checken of er nog stroom op staat". En dat is precies het doel waarvoor ze veel gebruikt worden.
En lampje uit kan nog steeds betekenen dat er spanning op staat; daarom is het een bullshit meetmiddel.
Met zo'n doel vind ik het veel zorgelijker is dat die schroevendraaiers naast bovenstaande fout ook redelijk vaak een vals negatief type fout maken (Wel prik, geen lampje): Ongemerkt niet goed vasthouden, klussmeer op je klauwen, goed geïsoleerde zolen, de afvoer naar nul achter een lamp/lage weerstand apparaat etc.
Ze doen beiden; false positive en false negative. Waarmee we dus kunnen concluderen dat het wel of niet branden van het lampje geen relatie heeft met het wel of niet aanwezig zijn van een gevaarlijke spanning. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Xander schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:18:
[...]

Het zijn twee verschillende dingen. Beide zijn nog steeds mogelijk.

1) Het snoer is beschadigd door het gewicht van de lamp
of
2) De aansluiting van het snoer "beneden" in de armatuur is losgeraakt

Ik zou dit toch even uit willen zoeken... Mocht je bij die aansluiting kunnen komen en iets vreemds zien dan kun je dat herstellen, mocht je bij die aansluiting kunnen en niets vreemds zien dan kun je het snoer vervangen, mocht je niet bij de aansluiting kunnen dan wordt het wat mij betreft tijd voor een nieuw armatuur...

@taurus0205 Zal je vrouw blij van worden, het ding weer demonteren nu het net werkt _O-

Maar je wilt ook geen armatuur of snoer waar de seriële vlambogen vrolijk huishouden.
duidelijk, ik zal er nog eens naar kijken, ben er eerlijk gezegd zelf ook wel beetje klaar mee, die lamp nu zeker al zo 6x op en afgetuigd :(
Pagina: 1