Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjorsM
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik ben onzeker over hoe de inkomsten uit mijn app gerapporteerd moeten worden in de aangifte omzetbelasting. De posts waar ik mijn mijn conclusies mede op baseer zijn alweer 5+ jaar oud en daarom vraag ik me af of onderstaande nog correct is. Misschien is op mijn analyse een “hij heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt” van toepassing, als dat zo is hoor ik het graag.

Als voorbeeld gebruik ik hieronder inkomsten uit de Google Play store, maar volgens mij is hetzelfde van toepassing op inkomsten uit de App store (Apple) en de Windows store.

Situatieschets:
Ik verkoop mijn app BookaBooka via de Google Play store. Hierbij betaalt de consument 4.99 € / maand.
Op mijn rekening krijg ik van Google per abonnee 2.88 €.
Dit komt omdat Google 21% BTW inhoud (voor aankopen vanuit NL), en daarna 30% marge rekent. De BTW is dus reeds door Google ingehouden en wordt door hen afgedragen. Zou een klant in een land met een ander % BTW een abonnement nemen, dan houdt Google over deze transactie ook het andere % BTW in.

In de Google Play console vind ik onder “order management” gegevens over (uitstaande) betalingen van abonneehouders. Hierin staat per abonnee per maandelijkse transactie de status van een betaling. Hier wordt een bedrag BTW genoemd dat wordt ingehouden.

In de Google Play console is ook een financieel rapport te vinden voor elke maandelijkse storting op mijn rekening onder “download reports - financial”. In deze export (csv file) vind ik referenties naar losse transacties. Er wordt hierin geen BTW genoemd maar enkel het bedrag waar de marge en de BTW al vanaf is (2,88).

Google fungeert als tussenpersoon tussen mij en de eindklant. Google zorgt voor de administratie van de financiële transactie tussen henzelf en de eindklant en zorgt ervoor dat het percentage BTW wat in het land van de eindklant van toepassing is wordt betaald en wordt afgedragen in het betreffende land. Als bedrijf heb ik alleen een relatie met het bedrijf Google aan wie ik een B2B dienst verleen.

Wat ik vreemd vind is dat ik van Google geen “self-billing” factuur krijg van elke maandelijkse betaling waarin staat dat de BTW verlegd is naar hen.

Google heeft het hoofdkantoor in Amerika maar heeft ook organisaties in Europa. Op mijn bankafschrift zie ik dat ik via de organisatie “Google Payment Ireland Limited” krijg betaald. De betalingen van Google aan mij vallen dus onder “leveringen binnen de EU waarin de BTW verlegd is”.

Mijn conclusie voor nu is dat ik deze factuur zelf moet opstellen om mijn administratie sluitend te krijgen. Dus als Google mij 2,88 € betaald creëer ik zelf een factuur puur voor de administratie waarin staat dat Google mij 2,88 € verschuldigd is. Op deze factuur vermeld ik
  • 0% BTW.
  • De term “BTW verlegd”
  • Het BTW nummer van Google
  • Dat het bedrag reeds is voldaan (het geld staat immers al op mijn rekening)
  • Factuurdatum gelijk aan betaaldatum
https://www.belastingdien...factuureisen_bij_diensten

Het BTW nummer van Google Ireland (IE 6388047V) voor op de factuur vond ik via Google, en controleerde ik op https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vatResponse.html. Ik weet niet wat de “officiële bron” is waar ik dit BTW nummer uit zou moeten afleiden.

Deze factuur zou ik in theorie kunnen opsturen naar Google maar daar gaan ze er niks mee doen. Het is dus vooral voor het kloppend maken van mijn eigen administratie mocht er een belastinginspecteur langs komen.

Omdat deze transactie 0% BTW rekent is deze voor de omzetbelasting eigenlijk niet van toepassing, maar omdat Nederland graag weet hoeveel export er plaatsvindt dient deze transactie toch gelogd te worden op een voor mij als ondernemer neutrale manier.

Hiervoor hanteren ze de uiterst duidelijke (*sarcasm*) term “intra-communautaire prestatie”
Op de BTW aangifte komt het totaal van de dit kwartaal van Google ontvangen bedragen alleen terug onder 3b.

Daarnaast moet ik ook een opgave doen InterComunautaire Prestatie, hierin geef ik hetzelfde bedrag aan als onder 3b van de omzetbelasting.

Op de site van de belastingdienst zie ik dat BTW berekenen bij “digitale diensten” geleverd naar een ander EU land in een uitzonderingssituatie vallen. Maar dit lijkt alleen te gelden voor B2C leveringen, en niet voor B2B zoals in de situatie waarin ikzelf alleen een relatie heb met Google.
https://www.belastingdien...itale_diensten_vanaf_2015

De situatie dat mensen hun reeds betaalde geld terugvragen, en in hoeverre Google dit afhandelt voor je, en hoe dit dan eventueel doorwerkt in je administratie is me ook nog niet duidelijk.

Kortom, ik denk het te snappen. Maar wil graag nog even bevestiging.

Overige bronnen:

https://www.belastingdien...den/opgaaf_icp/opgaaf_icp
Inkomsten Apple apps en omzetbelasting/ICP
https://www.jortt.nl/boek...ek-ik-een-google-factuur/
https://www.higherlevel.n...regels-digitale-diensten/

De informatie achter de volgende link vond ik verwarrend en tegenstrijdig met wat er elders las. Hoewel de post gedateerd is op augustus 2016, lijkt de inhoud zich te berusten op de situatie van voor 2015 waarin Google nog niet optrad als de BTW betaler in een transactie, maar Apple al wel. Dit terwijl ze het wel hadden over hoe het anders zou worden na 2015… ??? https://mobileapps.gemba.nl/apps-en-btw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsM
@MisterData @t_captain @b2vjfvj75gjx7 ik tag jullie even gezien jullie in het verleden vergelijkbare topics van commentaar hebben voorzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:13

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat je zegt klopt volgens mij, Ik heb een tijd voor een klant in GB gewerkt (voor de Brexit) en heb hen ok facturen gestuurd met "BTW verlegd" (Of in dat geval "VAT Reversed Charged" aangezien het om een engelse factuur ging). Bij de aangifte van de omzetbelasting vulde ik vervolgens het bedrag inderdaad in bij 3b, samen met de voorbelasting (Aangezien je een onderneming hebt mag je de btw van de door jouw gemaakte kosten wel aftrekken. Denk daarbij bv aan de kosten van je IDE en de kosten om toegang te krijgen tot de appstore) Tot slot vulde ik elk kwartaal inderdaad ook een ICP in.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Mijn indruk is ook dat het klopt.

Je levert aan een buotenlandse klant, binnen de EU, met BTW verlegging.

Voor de BTW moet je op nul uitkomen. (behoudens natuurlijk de voorheffing, want je kunt gewoon BTW terugkrijgen over je zakelijke inkopen)

Voor je boekhouding lijkt een pro forma factuur me de juiste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 11:20
Sturen ze je geen creditnota of moet je die niet ergens downloaden? Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit niet het geval is.

@SjorsM Heb je bovenstaand al ergens gecontroleerd?

[ Voor 50% gewijzigd door Malt007 op 03-11-2020 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsM
@Malt007 In eerste instantie had ik de belastingtelefoon gebeld, het leek me een situatie waar ze wel vaker mee te maken hebben en dus ze me dus duidelijkheid in zouden kunnen verschaffen. De vrouw die ik sprak had als reactie "we moeten weten wie je klant is: google, of de consument, dan kunnen wij de regels uitleggen." Ik wist toen niet waar dat dan uit zou blijken, blijkbaar was het feit dat google de btw al inhield voor hun niet een duidelijk genoege indicator.
Na zelf onderzoek te hebben gedaan met als resultaat de bovenstaande uiteenzetting heb ik hierna nog niet nogmaals contact gezocht ter bevestiging. Dat zou ik eigenlijk nog moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 11:20
SjorsM schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:25:
@Malt007 In eerste instantie had ik de belastingtelefoon gebeld, het leek me een situatie waar ze wel vaker mee te maken hebben en dus ze me dus duidelijkheid in zouden kunnen verschaffen. De vrouw die ik sprak had als reactie "we moeten weten wie je klant is: google, of de consument, dan kunnen wij de regels uitleggen." Ik wist toen niet waar dat dan uit zou blijken, blijkbaar was het feit dat google de btw al inhield voor hun niet een duidelijk genoege indicator.
Na zelf onderzoek te hebben gedaan met als resultaat de bovenstaande uiteenzetting heb ik hierna nog niet nogmaals contact gezocht ter bevestiging. Dat zou ik eigenlijk nog moeten doen.
Ik zou eerlijk gezegd niet vertrouwen op de belastingtelefoon. Dit is een situatie die niet in hun scripts staat denk ik en er zitten geen fiscalisten achter de telefoon. Aan de andere kant is dit natuurlijk geen zeldzame situatie dus wellicht dat ze het wel weten.

Toch ben ik er 90% zeker van dat google een creditnota opstelt, anders kunnen ze het zelf ook niet verwerken in hun boeken. Je mag er ook op rekenen dat er bij google goed is gedacht over het fiscale aspect in dit voor hun standaard proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsM
@Malt007 Ik heb de financiele rapporten van apple nu ook kunnen downloaden. Dit zijn ook csv bestanden dus geen factuur oid. Er staat ook geen btw bij vermeld, alleen de "customer price = 4.99" en de "partner share = 2.88". De betaling van apple laat nog even op zich wachten want ze houden het geld een aantal maanden vast om de een of andere reden. Wellicht dat bij de daadwerkelijke betaling er nog een factuur volgt, maar ik betwijfel dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07 13:46
SjorsM schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:24:
@Malt007 Ik heb de financiele rapporten van apple nu ook kunnen downloaden. Dit zijn ook csv bestanden dus geen factuur oid. Er staat ook geen btw bij vermeld, alleen de "customer price = 4.99" en de "partner share = 2.88". De betaling van apple laat nog even op zich wachten want ze houden het geld een aantal maanden vast om de een of andere reden. Wellicht dat bij de daadwerkelijke betaling er nog een factuur volgt, maar ik betwijfel dat.
Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Er staat op de rapporten inderdaad geen BTW vermeld, alleen het netto bedrag. Terwijl ze de BTW wel inhouden.
Pagina: 1