ReneK schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:05:
Zoals velen hier heb ik op 5 november een 5900x besteld, in mijn geval bij Megekko.
Ik sta nu op plaats 69 van 815.
Sinds 5 november heeft Megekko nog één levering ontvangen van ruim 30 stuks, maar het lijkt nu
helemaal stil te liggen. Dikke kans dat die 30+ stuks de laatste restvoorraad van de distributeur
was, en dat de voorraden nu op zijn. Wachten dus op nieuwe leveringen door AMD in dat geval.
Wereldwijd is de vraag naar Ryzen 5000 CPU's erg groot en ik heb het idee dat het allemaal nog erg lang
gaat duren voordat de achterstand is weggewerkt. De vraag naar 7 nm chips (of beter) neemt alleen maar
toe deze maanden (AMD, Apple, Sony, Nvidia) en de druk op TSMC wordt alleen maar groter.
Dat, gecombineerd met de geruchten dat er problemen zijn bij TSMC, geeft mij weinig vertrouwen
dat ik binnenkort mijn 5900x mag verwachten.
Ondertussen staan alle componenten voor mijn nieuwe PC al een paar weken stof te verzamelen,
terwijl ik de PC nodig heb voor mijn bedrijf (mijn 9 jaar oude PC begint ondertussen kuren te vertonen)
Ik heb daarom zojuist maar een Ryzen 5 3100 besteld om in ieder geval de nieuwe PC af te kunnen maken
en in bedrijf te nemen. Het is geen 5900x, maar nog altijd beter dan mijn huidige Intel I7 2600k.
Zodra ik mijn 5900x ontvangen heb, gaat de 3100 er uit. Omdat ik op plaats 69 van 815 sta bij Megekko,
zijn er na mij nog een heleboel mensen die waarschijnlijk nog aanzienlijk langer moeten wachten op hun 5900x, die net als ik mooie nieuwe moederborden en andere componenten hebben gekocht.
Ik zal daarom t.z.t. de 3100 in V&A neerzetten tegen gereduceerd tarief. Misschien kan ik er iemand
anders blij mee maken om de wachttijd mee te overbruggen.