Vraag

• Gamer!
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 14-04 18:39
Ik heb er sinds een paar dagen weer last van. Langzame internet, zowel op de wireless apparaten als op de bekabelde apparaten is het internet erg langzaam.
Op de wireless apparaten is de “-Up en Download” langzaam. upload tussen de 5 en 30mbps en upload tussen 15 en 20
Op de bekabelde apparaten alleen de “Upload” tussen de 15 en 20mbps, valt dus niet op te gamen!
Ik heb het 250mbps down en 25mbps upload pakket. Met 2 extra wifi-punten.
Vorige keer dat ik hier last van had, kwam er een monteur langs, heeft niks gedaan en opeens deed het internet het weer. In de tussentijd heb ik er een Pi-Hole ingezet. En nu 2 maanden later is het internet weer slecht. In de up en downstream status is niks vreemds te vinden. Er zitten 18 apparaten op het netwerk waarvan 12 smart-home apparaten.
Ik ben bekend met pc’s en internet. Maar dit weet ik niet zelf op te lossen.
- Als ik de Pi-Hole ertussen uit haal, blijft het internet slecht.
- Als ik alle apparaten ontkoppel en op me pc een speedtest doe, blijft het internet slecht.

Ziggo Connectbox.

Alle reacties

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:35

lier

MikroTik nerd

Haal eens alles van het netwerk, behalve een pc met kabel aansluiting. Als je daarmee test, werkt het dan beter?

offtopic:
m = milli, M = Mega; b = bit, B = byte
Internetsnelheid wordt vrijwel altijd weergegeven in Mbps

Eerst het probleem, dan de oplossing

• jack zomer
  • Registratie: oktober 2020
  • Nu online
Alles er even af.
Modem resetten
Laptop met een utp direct op de modem.

Wat krijg je dan voor getallen.

• Uzuhl
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

ja de Connect box is één en al ellende. Een fatsoenlijke router kopen, en de Connect Box in bridge modus laten zetten.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gamer! schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:23:
Ik heb er sinds een paar dagen weer last van. Langzame internet, zowel op de wireless apparaten als op de bekabelde apparaten is het internet erg langzaam.
Op de wireless apparaten is de “-Up en Download” langzaam. upload tussen de 5 en 30mbps en upload tussen 15 en 20
Op de bekabelde apparaten alleen de “Upload” tussen de 15 en 20mbps, valt dus niet op te gamen!
Heb je het over Mbps of mbps? Lijkt me Mbps. Dan valt er prima met die snelheden te gamen, want games doen nagenoeg nooit >2Mbps up of down (aangezien halve wereld nog achter gare, lange DSL lijntjes hangt)

Dus als er niet te gamen valt, ligt het niet aan de snelheden die je meet.
Ik heb het 250mbps down en 25mbps upload pakket. Met 2 extra wifi-punten.
Vorige keer dat ik hier last van had, kwam er een monteur langs, heeft niks gedaan en opeens deed het internet het weer. In de tussentijd heb ik er een Pi-Hole ingezet. En nu 2 maanden later is het internet weer slecht. In de up en downstream status is niks vreemds te vinden. Er zitten 18 apparaten op het netwerk waarvan 12 smart-home apparaten.
Ik ben bekend met pc’s en internet. Maar dit weet ik niet zelf op te lossen.
- Als ik de Pi-Hole ertussen uit haal, blijft het internet slecht.
- Als ik alle apparaten ontkoppel en op me pc een speedtest doe, blijft het internet slecht.
OK, goed begin qua troubleshooting.
Ziggo Connectbox.
Welke van de vier?

Enfin, in die Connectbox zit ergens een overzicht van de kanalen en signaalwaardes. Post dat eens.

Verder: is het continu slecht of op bepaalde tijden? In dat laatste geval: wanneer?

Soittakaa Paranoid!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uzuhl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:23:
ja de Connect box is één en al ellende. Een fatsoenlijke router kopen, en de Connect Box in bridge modus laten zetten.
We weten nog niet eens welke Connectbox het is, laat staan wat root cause hier eigenlijk is. Kortom, ofwel je bent helderziend, danwel blaat je maar wat.

Mijn eerste gok zou trouwens op basis van wat ik tot nu toe zie LTE/4G instraling in de DOCSIS downstream zijn tgv een lekke connector of kabel ergens. Als dat zo is, dan gaat het met eigen router exact even slecht zijn en heeft TS als hij jouw advies opvolgt meerdere tientjes over de balk gegooid.

Sowieso: altijd eerst exacte probleem achterhalen, dan pas nadenken over passende oplossingen.

Soittakaa Paranoid!

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

dion_b schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

Heb je het over Mbps of mbps? Lijkt me Mbps. Dan valt er prima met die snelheden te gamen, want games doen nagenoeg nooit >2Mbps up of down (aangezien halve wereld nog achter gare, lange DSL lijntjes hangt)

[...]
Als de upload laag is, kan dat duiden op een verstoring waarbij de latency hoogstwaarschijnlijk ook heel erg varieert of erg hoog is. Dan is er alsnog niet goed op te gamen schat ik zo.

Vraag me wel af of TS het modem al eens gereset heeft. Ik heb vroeger ook wel eens een modem gehad op kabel en die liep na enige tijd vol, volgens mij een arp tabel die niet werd opgeschoond en dat gaf ook hele rare problemen.

[Voor 15% gewijzigd door Fairy op 28-10-2020 15:31]

• Uzuhl
  • Nu online

Uzuhl

dion_b schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

We weten nog niet eens welke Connectbox het is, laat staan wat root cause hier eigenlijk is. Kortom, ofwel je bent helderziend, danwel blaat je maar wat.

Mijn eerste gok zou trouwens op basis van wat ik tot nu toe zie LTE/4G instraling in de DOCSIS downstream zijn tgv een lekke connector of kabel ergens. Als dat zo is, dan gaat het met eigen router exact even slecht zijn en heeft TS als hij jouw advies opvolgt meerdere tientjes over de balk gegooid.

Sowieso: altijd eerst exacte probleem achterhalen, dan pas nadenken over passende oplossingen.
Bij de Connect box hoef je daar niet helderziend voor te zijn. Geen van de (Arris / Compal) Connect boxen is prima laat staan goed, staat het internet gelukkig niet vol van.

En ik mag aannemen dat TS eerst een monteur heeft laten langs komen, om dat soort zaken te controleren voor hij/zij hier een "root cause analysis" liet opstarten.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fairy schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:30:
[...]

Als de upload laag is, kan dat duiden op een verstoring waarbij de latency hoogstwaarschijnlijk ook heel erg varieert of erg hoog is. Dan is er alsnog niet goed op te gamen schat ik zo.

Vraag me wel af of TS het modem al eens gereset heeft. Ik heb vroeger ook wel eens een modem gehad op kabel en die liep na enige tijd vol, volgens mij een arp tabel die niet werd opgeschoond en dat gaf ook hele rare problemen.
Hij heeft een abonnement met max 25Mbps en hij haalt 15-20Mbps. Dat is niet laag.

Soittakaa Paranoid!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uzuhl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:37:
[...]

Bij de Connect box hoef je daar niet helderziend voor te zijn. Geen van de (Arris / Compal) Connect boxen is prima laat staan goed, staat het internet gelukkig niet vol van.
Het internet staat vol met mensen die elkaar napraten.

Mooi voorbeeld:
Netwerk problemen, tips welkom (huidig: Ziggo Connectbox)

TS had uitgebreide problemen. Meerdere mensen begonnen gelijk net zoals jij over de modemrouter. Wat bleek het probleem? TS had onverstandige WiFi SSID-instellingen gedaan. Die goed gezet en alles werkte weer met exact zelfde Ziggo apparatuur waar hij mee begon.

Die modems zijn qua WiFi prima met AC68U / R7000 te vergelijken. Niets bijzonders, maar goed zat.

Sowieso, basic troubleshooting: problemen TS zijn in dit geval paar dagen geleden begonnen. Wat is toen veranderd? Dat is sleutel tot vinden wat hier mis is. Als hij uitgerekend op dat moment zo'n modem gekregen heeft zou het hoofdverdachte zijn, maar dat lees ik nergens. Kortom, oorzaak ligt ergens anders.
En ik mag aannemen dat TS eerst een monteur heeft laten langs komen, om dat soort zaken te controleren voor hij/zij hier een "root cause analysis" liet opstarten.
Ik zou het juist andersom doen: eerst zelf uitzoeken wat ik zelf kan vinden, pas als ik weet dat het tussen modem en netwerk Ziggo zit een gok wagen of hun helpdesk en monteur iets kan doen. Het is opmerkelijk dat je tegelijkertijd geen vertrouwen hebt in hun apparatuur maar blind vertrouwen hebt in hun support...

Komt bij: als je zelf je problemen veroorzaakt en je laat een monteur komen kun je kosten in rekening gebracht krijgen. Heb ik alvast weinig zin in.

Soittakaa Paranoid!

• Uzuhl
  • Nu online

Uzuhl

dion_b schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:33:
[...]

Het internet staat vol met mensen die elkaar napraten.

Mooi voorbeeld:
Netwerk problemen, tips welkom (huidig: Ziggo Connectbox)

TS had uitgebreide problemen. Meerdere mensen begonnen gelijk net zoals jij over de modemrouter. Wat bleek het probleem? TS had onverstandige WiFi SSID-instellingen gedaan. Die goed gezet en alles werkte weer met exact zelfde Ziggo apparatuur waar hij mee begon.

Die modems zijn qua WiFi prima met AC68U / R7000 te vergelijken. Niets bijzonders, maar goed zat.

Sowieso, basic troubleshooting: problemen TS zijn in dit geval paar dagen geleden begonnen. Wat is toen veranderd? Dat is sleutel tot vinden wat hier mis is. Als hij uitgerekend op dat moment zo'n modem gekregen heeft zou het hoofdverdachte zijn, maar dat lees ik nergens. Kortom, oorzaak ligt ergens anders.

[...]

Ik zou het juist andersom doen: eerst zelf uitzoeken wat ik zelf kan vinden, pas als ik weet dat het tussen modem en netwerk Ziggo zit een gok wagen of hun helpdesk en monteur iets kan doen. Het is opmerkelijk dat je tegelijkertijd geen vertrouwen hebt in hun apparatuur maar blind vertrouwen hebt in hun support...

Komt bij: als je zelf je problemen veroorzaakt en je laat een monteur komen kun je kosten in rekening gebracht krijgen. Heb ik alvast weinig zin in.
Goed punt, mijn focus lag echter op zijn gebruik van 'weer' last van. :)

• Gamer!
dion_b schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Hij heeft een abonnement met max 25Mbps en hij haalt 15-20Mbps. Dat is niet laag.
Maar het is altijd 25Mbps geweest. Gamen gaat wel, (speel vooral Fortnite)
Maar toch zie je dan zo’n geel kruis in beeld en rode streepjes in de internet status balk.

• Gamer!
[...]

[...]

OK, goed begin qua troubleshooting.

[...]

Welke van de vier?

Connectbox (arris) de witte variant.

Enfin, in die Connectbox zit ergens een overzicht van de kanalen en signaalwaardes. Post dat eens.

Verder: is het continu slecht of op bepaalde tijden? In dat laatste geval: wanneer?
Het is niet persé slecht, maar het is altijd beter geweest. Normaal gewoon snelheden tot 250Mbps down en 25Mbps up, Ik heb er regelmatig last van, soms een paar minuten niet, soms een paar minuten wel.

• Gamer!
Fairy schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:30:
[...]

Ik heb het gerestart via de website

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 24-10 13:58
dion_b schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:33:
[...]

Nu haal je er precies de enige niet-dramatische feature uit ;)

Nadat mijn stroomverslindende Connect Box vervangen was door een R7000 op een minder strategische plek is mijn internetervaring er echt een stuk fijner door geworden.

Echter zou bedraad internet gewoon goed moeten werken. Als dat niet het geval is kan er sprake zijn van een probleem in het modem of zelfs in de wijkcentrale. Het enige wat je kunt doen is stelselmatig contact opnemen. Ik heb destijds op advies van de monteur een passieve splitter in de keten toegevoegd om het signaal wat te dempen en dat functioneerde. Een paar jaar later adviseerde een andere monteur weer om de splitter er tussen uit te halen omdat mijn signaalwaarde weer veranderd was.

Ik gok dus dat je signaalwaarde niet in orde is. Bel Ziggo en vraag hen om eea uit te lezen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• jack zomer
  • Registratie: oktober 2020
  • Nu online
@Gamer! Wat is het resultaat als je alles na de modem afkoppeld,
De modem reset, en rechtstreeks je pc aan je modem hangt?

[Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 28-10-2020 22:47]

• Gamer!
Momenteel is het internet op de pc gefixt. maar op de ipad daarentegen op een paar meter afstand van de router.

Ik denk trouwens dat het overbelasting is van mijn router, aangezien er zo’n 25 apparaten verbonden zijn waarvan er 3 actief bezig zijn.
-1 Netflix
-2 Youtube
-3 Fortnite

Als het probleem er morgen nog steeds is, ga ik nog eens bellen met ziggo. Kijken wat zij er aan kunnen doen.

• Gamer!
jack zomer schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:46:
Kan ik nu nog niet zeggen, dat zal ik morgen even uittesten.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even mezelf quoten:
[...]

Welke van de vier?

Nog steeds relevante vragen.

Soittakaa Paranoid!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gamer! schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:57:
Momenteel is het internet op de pc gefixt. [Afbeelding] maar op de ipad daarentegen [Afbeelding] op een paar meter afstand van de router.

Ik denk trouwens dat het overbelasting is van mijn router, aangezien er zo’n 25 apparaten verbonden zijn waarvan er 3 actief bezig zijn.
-1 Netflix
-2 Youtube
-3 Fortnite
Hoe kan de router overbelast zijn als de PC - die ook via die router aangesloten is - goede waardes haalt :?

Als bedraad goed gaat, maar draadloos niet, zit je probleem op dit moment daar: in de lucht. Daar kan Ziggo weinig aan doen. Jij des te meer.

Vragen die in me opkomen:
- welke modemrouter heb je? (ze verschillen qua WiFi namelijk...)
- heb je in de twee banden dezelfde SSID of verschillende?
- zit je toevallig in de 2.4GHz verbonden met die iPad? (tip: kijk naar het kanaal waar je verbonden bent, als het niet weet, post kanaalnummer hier)
- kun je je WiFi signaalsterkte (RSSI) in je toestel uitlezen?

Ik vermoed dat je gewoon met 2.4GHz verbonden bent, dan zijn dit namelijk best redelijke snelheden. Zorg dat je op 5GHz terecht komt en je zult ws vijfvoudige ervan halen.
Als het probleem er morgen nog steeds is, ga ik nog eens bellen met ziggo. Kijken wat zij er aan kunnen doen.
Alleen als het ook bedraad speelt, als het bedraad goed is weet je dat je probleem bij je WiFi zit. Is het bedraad raak, post juist dan de signaalwaardes uit je modem. Kunnen wij er ook naar kijken :)

Soittakaa Paranoid!

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gamer! schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:57:
Momenteel is het internet op de pc gefixt. [Afbeelding] maar op de ipad daarentegen [Afbeelding] op een paar meter afstand van de router.

-1 Netflix
-2 Youtube
-3 Fortnite

Heb je al eens gekeken met een wifi scanner app hoeveel AP's er in de buurt op het kanaal zitten dat jij nu gebruikt? Al eens een ander kanaal gekozen? Bedenk dat je op 2.4 GHz eigenlijk maar 3 kanalen hebt, 1, 6 en 11. De rest is allemaal overlappend en moet je (m.i.) nooit gebruiken.

Verder geen gekke dingen ingesteld, zoals hele afwijkende beacon intervals, DTIM intervals e.d.?

• Gamer!
dion_b schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:16:
[...]

Hoe kan de router overbelast zijn als de PC - die ook via die router aangesloten is - goede waardes haalt :?

Als bedraad goed gaat, maar draadloos niet, zit je probleem op dit moment daar: in de lucht. Daar kan Ziggo weinig aan doen. Jij des te meer.

Vragen die in me opkomen:
- welke modemrouter heb je? (ze verschillen qua WiFi namelijk...)
- heb je in de twee banden dezelfde SSID of verschillende?
- zit je toevallig in de 2.4GHz verbonden met die iPad? (tip: kijk naar het kanaal waar je verbonden bent, als het niet weet, post kanaalnummer hier)
- kun je je WiFi signaalsterkte (RSSI) in je toestel uitlezen?

Ik vermoed dat je gewoon met 2.4GHz verbonden bent, dan zijn dit namelijk best redelijke snelheden. Zorg dat je op 5GHz terecht komt en je zult ws vijfvoudige ervan halen.

[...]

Alleen als het ook bedraad speelt, als het bedraad goed is weet je dat je probleem bij je WiFi zit. Is het bedraad raak, post juist dan de signaalwaardes uit je modem. Kunnen wij er ook naar kijken :)
Op 5 Ghz nu 23 upload en 250 Down. Ik denk zoals de vorige keer dat het zich uitzichzelf heeft opgelost.
Er is niks aangedaan, er zijn geen andere apparaten actief bezig nu. Als ik weer last heb, zal ik dat even posten met de internet snelheden.

• Gamer!
jack zomer schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:46:
254Mbps Down, 27Mbps Up

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gamer! schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:45:
[...]

Op 5 Ghz nu 23 upload en 250 Down. Ik denk zoals de vorige keer dat het zich uitzichzelf heeft opgelost.
Er is niks aangedaan, er zijn geen andere apparaten actief bezig nu. Als ik weer last heb, zal ik dat even posten met de internet snelheden.
Post in dat geval dus ook:
- WiFi-kanaal waar je op zit (indien via WiFi)
- signaalwaardes uit modem GUI (indien bedraad)

Want anders weten we alleen *dat* het slecht is - interessant is te weten waar het fout gaat en als het kan waarom.

Soittakaa Paranoid!

• Gamer!
dion_b schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:52:
[...]

Post in dat geval dus ook:
- WiFi-kanaal waar je op zit (indien via WiFi)
- signaalwaardes uit modem GUI (indien bedraad)

Want anders weten we alleen *dat* het slecht is - interessant is te weten waar het fout gaat en als het kan waarom.
Ja zal ik doen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee