Moederbord keuze

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views

Vraag

• Shitaké
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-12-2020
Beste,
eerst en vooral fijn dat er nog zo'n forum bestaat waar ik een vraag kan stellen (volg tweakers al jaren op wel, maar nooit het forum), ben toch al 36 jaar, game al van men 12de maar toch door de vernieuwende markt, blijf ik telkens als ik een nieuwe game pc ga samenstellen blijf zitten met vragen.

Mijn budget is een +-2000€. ik begin met een moederbord te kiezen, maar door de keuze die groter word elk jaar met nieuwere merken , loop ik nog meer verloren. ik weet ook nog niet of ik moet gaan voor INTEL of AMD, altijd INTEL gehad, AMD heeft nu ook goede prijzen en mooie cijfers qua prestaties
.
ik heb graag een mogelijkheid dat ik 1 grafische kaart kan toevoegen (ook totaal nog niet uit welke). 1 of 2 ssd M.2 schijven, RGB zie ik ook wel graag, redelijk wat usb poorten, een dicht waterkoelsysteem aansluiten (h100i van corsair ofz), wifi is optie maar niet nodig als het een moederbord duurder maakt, mij is ook niet altijd duidelijk wat het grote verschil bij moederborden is. asus en gigabyte heeft mooie moederborden maar wat maakt ze goed/slecht? ik wil een midrange systeem bouwen, maar ik denk met het opgegeven budget dat ik toch al ver geraak.

ik zie dat ik al redelijk wat tekst heb neergeschreven maar geheugen is mij ook niet zo heel duidelijk, DDR4, ja ok, dat wel, maar is het verschil in Mhz dan zo groot? en de prijs? ik loop verloren in een doolhop waar ik het einde niet zie, spijtig genoeg heb ik in mijn vriendenkring geen sterke computerkenners, ze komen naar mij altijd met problemen en zelf vind ik mezelf een leek. ik kan een pc in mekaar steken, maar wel met een goede begeleiding en uitleg over WAT ik er in steek. vroeger had ik veel hulp op een computerclub maar dat is van de gouden jaren 90 geleden.

enfin, ik dwaal af. als mijn post te lang is, laat maar iet weten want het is mijn eerste hier. 8)7

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Welkom, voor mij en velen hier op Tweakers een herkenbaar verhaal. Keuze moederbord heeft natuurlijk veel te maken met de keuze processor. Ook daarvoor geldt: Wat wil je bereiken met de pc? Binnen midrange zijn er natuurlijk diverse opties mogelijk:
  • Wil je gamen, zo ja welke resolutie en hoeveel fps?
  • Wil je videobewerken? zo ja welk programma en welke resolutie?
  • Doe je aan fotobewerking?
  • Of ga je de pc gebruiken als huis tuin keuken pc? (office, youtube etc.)

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 28-10-2020 11:44 ]

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-01 14:57

Dhrax

Prog Lord

Dan was je er vroeg bij met die computerclubjes destijds, herkenbaar haha :)

Wat @Djarune ook aangeeft is het lastig om hier antwoorden op te geven omdat er nogal wat factoren zijn die invloed (kunnen) hebben op je keuze.

Er vanuit gaande dat je budget volledig aan de desktop besteed kan worden, zijn er echt legio opties. Een modern mid-high systeem moet prima lukken. Ga je niet gamen dan kun je hier nog rustig 500+ EUR vanaf halen. AMD Ryzen is enorm populair nu, maar ook met Intel is weinig mis. Voor een allround systeem zou ik dan eerder neigen richting AMD. Waterkoeling zou ik links laten liggen en lekker traditioneel met een big block gaan werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Dhrax op 28-10-2020 13:20 ]

• Shitaké
Djarune schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:43:
Welkom, voor mij en velen hier op Tweakers een herkenbaar verhaal. Keuze moederbord heeft natuurlijk veel te maken met de keuze processor. Ook daarvoor geldt: Wat wil je bereiken met de pc? Binnen midrange zijn er natuurlijk diverse opties mogelijk:
  • Wil je gamen, zo ja welke resolutie en hoeveel fps?
  • Wil je videobewerken? zo ja welk programma en welke resolutie?
  • Doe je aan fotobewerking?
  • Of ga je de pc gebruiken als huis tuin keuken pc? (office, youtube etc.)
Beste,
dank u wel voor uw response.
het hoofdgebruik gaat gamen zijn en wat surfen.
de resolutie gaat 1440p zijn en rond de 100fps
geen videobewerking
geen fotobewerking
komt ook een 34 inch scherm, 1ms, 100hz bij, die ik wil optimaal benutten.

• Shitaké
Dhrax schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:19:
Dan was je er vroeg bij met die computerclubjes destijds, herkenbaar haha :)

Wat @Djarune ook aangeeft is het lastig om hier antwoorden op te geven omdat er nogal wat factoren zijn die invloed (kunnen) hebben op je keuze.

Er vanuit gaande dat je budget volledig aan de desktop besteed kan worden, zijn er echt legio opties. Een modern mid-high systeem moet prima lukken. Ga je niet gamen dan kun je hier nog rustig 500+ EUR vanaf halen. AMD Ryzen is enorm populair nu, maar ook met Intel is weinig mis. Voor een allround systeem zou ik dan eerder neigen richting AMD. Waterkoeling zou ik links laten liggen en lekker traditioneel met een big block gaan werken.
beste,bedankt voor uw antwoord. wat bedoel je met de waterkoeling? ik vind het wel iets esthetisch zeer mooi, de toegevoegde waarde weet ik niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem ook *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door. Stiekem al weer 10 jaar terug dat ik dat ding gebouwd heb, maar nog steeds vrij relevant.

• Shitaké
TERW_DAN schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:21:
Neem ook *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door. Stiekem al weer 10 jaar terug dat ik dat ding gebouwd heb, maar nog steeds vrij relevant.
dank u wel, ik was overhaast met een post begonnen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:43

br00ky

Moderator Harde Waren
Veel leeswerk te doen nog. Start eens bij de best buy guides.

Hapklare antwoorden op de meeste van je vragen. Dan kom je een stuk beter beslagen te ijs. Nu is het allemaal erg los zand. Tip: maak dan meteen een topic aan in Desktop Aankoopadvies. Je hebt vragen over alle onderdelen, toch? Daar kunnen ze je voorzetje in zijn geheel onder loupe nemen. Lijkt me niet onverstandig ;).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.