Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:29
Hi,

Ik heb dit hier gepost omdat dit het meest relevante fora is dat ik zo kan bedenken.

Ik had het vanmorgen met mijn vrouw over de horeca, deze sector wordt door de huidige maatregelen ongekend hard en voor langere tijd geraakt. De bijdrage vanuit de overheid is natuurlijk voor veel ondernemers onvoldoende om het hoofd boven water te houden.

Veel Nederlanders dragen de horeca een warm hart toe, wij willen graag iets doen om ze te ondersteunen. We zitten te denken aan het starten van een crowdfunding waarbij horecabedrijven zich kunnen aansluiten. We willen vervolgens een tweetal opties bieden aan funders:
- donaties
- tegoedbonnen

Tegoedbonnen is uiteraard onder voorbehoud, een funding betekent niet dat het voldoende is om de zaak overeind te houden. Alle beetjes helpen uiteraard.

Het idee is dat funders dan een horecaondernemer kunnen kiezen om te ondersteunen. Voor het benaderen van horeca ondernemers denk ik met name aan een actieve benadering waar het gaat om ondernemers die in de afgelopen 2 jaar gestart zijn, en dus sowieso geen vet op de botten hebben om een langdurige sluiting te overleven. Daarbij wil ik funders de mogelijkheid geven om een ondernemer aan te dragen, uiteraard met controle op het daadwerkelijk hebben van een draaiende onderneming en niet slechts een KvK inschrijving.

Ik wil toch eens sparren met mensen hier om na te gaan wat het idee is bij een dergelijk initiatief. Zou het kans van slagen hebben?

Daarbij, mocht het een plan zijn waar animo voor is, zijn er Tweakers die een bijdrage willen leveren in de opzet ervan? Ik ben zelf werkzaam als ontwikkelaar waar het gaat om Reporting(PowerBI ,SSRS, Excel) en automatiseren van processen binnen onze organisatie. Ik heb niet veel kaas gegeten van websites bouwen. Wel heb ik enige kennis van marketing/commercie, gezien ik meerdere (online)sales functies heb vervuld in het verleden.

Misschien is dit er al, en misschien is mijn idee gewoon doomed om te mislukken, maar ik ben benieuwd naar jullie feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Hoe verwacht je een enigszins nuttige bijdrage voor de +/- 58120 horeca zaken te gaan leveren?

Te snel gelezen, je wilt je focussen op jonge bedrijven.

[ Voor 26% gewijzigd door Ebayzo op 28-10-2020 08:54 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49
Dit bestaat al. Weet de naam zo even niet meer :)

https://www.helpdehoreca.nl/

[ Voor 24% gewijzigd door 418O2 op 28-10-2020 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ebayzo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:53:
Hoe verwacht je een enigszins nuttige bijdrage voor de +/- 58120 horeca zaken te gaan leveren?
Of bepalen wie van dat aantal in aanmerking komt? Er zullen ook vast bodemloze putten tussen zitten waarbij Corona de druppel is maar niet de oorzaak.

Eerlijk, ik steun liever de lokale horeca dan een tent 100 km verderop waar ik 0,0 binding mee heb :)

[ Voor 12% gewijzigd door Oogje op 28-10-2020 08:58 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
Ik ben mij ervan bewust dat het in bepaalde opzichten onbegonnen werk is. Ik zit wel te denken aan het toevoegen van ondernemers op basis van een aantal vereisten. Aanmelding van ondernemers kan op basis van recommendations, er zijn genoeg horeca ondernemers die zielloos cashen met ondermaatse kwaliteit.

De andere kan van de medaille is dat er ook genoeg ondernemers zijn die zich uit de naad werken en hun ziel en zaligheid erin gooien om een zo goed mogelijke ervaring te geven aan hun bezoekers. Ik bezoek gemiddeld 8 restaurants, wijnbars en lunchrooms per maand. Inderdaad, sommige ondernemers maken er een potje van en are in it for the money. Dat straalt er vanaf. Ketens zou ik sowieso uitsluiten.

Voor de groep die zich wel inzet en alles eruit haalt zou ik iets willen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
Aha, dat is inderdaad wat ik in gedachten had. Kon het zelf niet vinden. Het is overigens wel een commerciële club als ik het zo zie.

[ Voor 10% gewijzigd door codex op 28-10-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
Ebayzo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:53:

Te snel gelezen, je wilt je focussen op jonge bedrijven.
Ja, van ondernemers die al lange tijd operationeel zijn zou je kunnen verwachten dat ze iets van een buffer hebben om onvoorziene omstandigheden te ondervangen. Uiteraard is dit relatief, maar je moet ergens beginnen denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Oogje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:56:
[...]

Eerlijk, ik steun liever de lokale horeca dan een tent 100 km verderop waar ik 0,0 binding mee heb :)
Dat ja. En die ene kroeg waar ik als scholier al kwam. Dat restaurant waar ze jaren geleden ja (fictief voorbeeld :+ ) zei, etc. Ik heb geen binding met een startend bedrijf - hoe erg ook ik het iedereen gun dat ze niet omvallen. In zo goed als iedere branche. Al zouden die lang bestaande bedrijven inderdaad een buffer moeten hebben.
offtopic:
Of die buffer een jaar aan kosten zou moeten omvatten is een andere vraag (spaargeld kan je niet investeren in uitbreiding of onderhoud). Een doorsnee gezin heeft ook geen jaarsalaris als spaargeld.
reemprive schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:09:
[...]
Aha, dat is inderdaad wat ik in gedachten had. Kon het zelf niet vinden. Het is overigens wel een commerciële club als ik het zo zie.
Gaat de volledige waarde van de bon naar de ondernemer?
Ja, dit platform is er echt voor bedoeld om onze horecaondernemers te kunnen steunen in deze moeilijke tijd. Dankzij de samenwerking van vele partners in de horeca kunnen we het volledige bedrag van de gekochte waardebon uitkeren naar de horecaondernemers.
Er van uit gaande dat dat waar is dan kan ik het niet erg vinden dat de site is betaald door bedrijven als Heineken - die natuurlijk ook en financieel belang hebben in dat de horeca overleeft. En er van uitgaande dat de ondernemingen geen wurgcontract moeten aangaan om deel te nemen: er is er dus al een zonder schijnbaar (direct) verdienmodel.

Goed idee om iets te willen doen. Maar concurrerende initiatieven opzetten is misschien niet handig, misschien kan je dan beter inzetten op die marketingkant van je en bewustwording vergroten, mensen en ondernemers wijzen op tegoedbonnen, etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Dat de overheid met NOW en andere regelingen de horeca overeind houdt is imo al een vorm van (verplichte) crowdfunding. Ik zie zelf niet zo in waarom er nog meer geld bij moet?

En waarom specifiek de horeca? Er zijn nog veel meer bedrijven (sectoren) die het zwaar te verduren hebben.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Standeman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:30:
Dat de overheid met NOW en andere regelingen de horeca overeind houdt is imo al een vorm van (verplichte) crowdfunding. Ik zie zelf niet zo in waarom er nog meer geld bij moet?
Omdat dat echt niet voldoende is om te kunnen overleven
En waarom specifiek de horeca? Er zijn nog veel meer bedrijven (sectoren) die het zwaar te verduren hebben.
Het staat je vrij daar wat voor te starten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:28
De crowdfundig hebben ze zelf toch al gedaan met de overgang naar de euro?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
LordSinclair schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:35:
19 jaar geleden, ik denk niet dat er veel ondernemers zijn die daar nog van profiteren.

Anyway, ik denk dat ik dan maar iets ga doen met het promoten van helpdehoreca.nl.

Waarom het wiel opnieuw proberen uit te vinden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52

Standeman

Prutser 1e klasse

418O2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

Omdat dat echt niet voldoende is om te kunnen overleven

[...]

Het staat je vrij daar wat voor te starten
Ik wil helemaal niets starten. Ik was benieuwd naar de beweegredenen waarom specifiek de horeca.

Overigens denk ik dat de horeca meer geholpen is wanneer de rijkste familie van NL de huren opschort van de panden die ze in bezit hebben.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1344348

Inderdaad krijgt de horeca de grootste klappen. Maar het effectiefst is denk ik dat zaken die het het moeilijkst hebben zich failliet laten verklaren. Mocht de economie weer opkrabbelen, dan kunnen efficiënte ondernemers in een eventueel ontstaan gat springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Standeman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Ik wil helemaal niets starten. Ik was benieuwd naar de beweegredenen waarom specifiek de horeca.
Omdat mensen die ondernemers een warm hart toedragen?
Overigens denk ik dat de horeca meer geholpen is wanneer de rijkste familie van NL de huren opschort van de panden die ze in bezit hebben.
Veel verhuurders zijn daar ook wel flexibel in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:56
Anoniem: 1344348 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:50:
Inderdaad krijgt de horeca de grootste klappen. Maar het effectiefst is denk ik dat zaken die het het moeilijkst hebben zich failliet laten verklaren. Mocht de economie weer opkrabbelen, dan kunnen efficiënte ondernemers in een eventueel ontstaan gat springen.
Dit, ondernemersrisico. Jammer maar helaas. Als je het een beetje goed opgezet hebt ga je er persoonlijk niet aan failliet en maak je na corona een doorstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik zie niet waarom mensen geld zouden geven aan een ondernemer. Ik noem dit ondernemersrisico en. Kans erop was heel klein en impact gigantisch. Heel sneu voor al die ondernemers, maar ik ben geen opvangnet voor deze mensen. Ik wil ze best steunen door af te halen waar ik normaal uit eten zou gaan, maar ik ga geen geld geven zonder een tegenprestatie (ook niet voor een tegoedbon, als die tent failliet gaat heb je nog niets)

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
yakmak schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:09:
Ik zie niet waarom mensen geld zouden geven aan een ondernemer. Ik noem dit ondernemersrisico en. Kans erop was heel klein en impact gigantisch. Heel sneu voor al die ondernemers, maar ik ben geen opvangnet voor deze mensen. Ik wil ze best steunen door af te halen waar ik normaal uit eten zou gaan, maar ik ga geen geld geven zonder een tegenprestatie (ook niet voor een tegoedbon, als die tent failliet gaat heb je nog niets)
Er zijn genoeg mensen die het wel gunnen of aandurven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
yakmak schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:09:
In het verlengde hiervan: Tijdens corona wilde ik mijn sportschool abbo opzeggen (geen geleverde dienst = niet betalen) en ik kon toch maandelijks opzeggen. De hoeveelheid scheve gezichten, inclusief klassiekers zoals 'Ik wil na corona ook nog naar de sportschool' is ongehoord.

+ krijg je doodleuk een mail terug met op locatie tekenen voor het opzeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Ik doe hier niet aan me. Je kan het beste de horeca in je eigen gemeente steunen, ook helpt het om bij hun zelf te bestellen en niet via thuisbezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
jessy100 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:17:
[...]

In het verlengde hiervan: Tijdens corona wilde ik mijn sportschool abbo opzeggen (geen geleverde dienst = niet betalen) en ik kon toch maandelijks opzeggen. De hoeveelheid scheve gezichten, inclusief klassiekers zoals 'Ik wil na corona ook nog naar de sportschool' is ongehoord.

Ja dat dus, alsof het mijn verantwoordelijkheid is om ze overeind te houden en dan maar als een soort goed doel te gaan behandelen! tja als de tent failliet gaat komt er als er genoeg vraag naar is na corona wel weer een nieuwe.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Hoe is geld naar horeca-ondernemers schuiven anders dan geld naar verhurende vastgoedeigenaren schuiven? De andere dominante kostenpost in de sector, personeelskosten, zijn immers gedekt en/of kunnen afgewenteld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Ik zou eerder een crowdfunding doen voor het horecapersoneel dat al jaren werkt onder een miezerige horeca cao, zelfs in economisch voorspoedige tijden, waarin nooit iets extra's te krijgen was. Horeca eigenaren zijn zo zielig niet (hebben afgelopen zomer zelfs extra omzet gedraaid, doordat de terrassen i.v.m. corona véél groter mochten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:23

Nox

Noxiuz

Anoniem: 328026 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:03:
Ik zou eerder een crowdfunding doen voor het horecapersoneel dat al jaren werkt onder een miezerige horeca cao, zelfs in economisch voorspoedige tijden, waarin nooit iets extra's te krijgen was. Horeca eigenaren zijn zo zielig niet (hebben afgelopen zomer zelfs extra omzet gedraaid, doordat de terrassen i.v.m. corona véél groter mochten zijn).
Die extra omzet ging ook gelijk puur weer naar de rotmaanden in het begin van het jaar. Ja je bent richting randje van faillissement geduwd en moet dan blij zijn dat de 'veroorzaker' je toch weer wat extra's gegeven hebt? Da's echt een sigaar uit eigen doos hoor.

Ik verwacht - hoe hard het ook is - een aantal faillissementen maar daarna weer nieuwe ondernemers die post-corona brood zien in een onderneming starten. Lullig voor de vastgoedeigenaar maar het personeel krijgt doorgaans een prima uitkering van ons sociale stelsel. De ondernemer zelf is dan wel de pisang mogelijk maar die kiest er voor om een dergelijk risico te lopen. Het is niet dat pandemieën nooit eerder voorkwamen en als het goed gaat heeft hij ook de baten ervan ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
Anoniem: 328026 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:03:
Horeca is niet alleen terrassen he? Er zijn genoeg horeca ondernemers die van 9 uur in de ochtend tot 11 uur in de avond zelf keihard aan het werk zijn en hier wel klappen van krijgen. Ik vind het altijd leuk om met eigenaren in gesprek te gaan, dat deed ik dus ook in de periode tussen de juni en september in. Sommige verhalen zijn schrijnend, vandaar dat ik het wel een mooi gebaar zou vinden. Uiteraard gaat dit niet voor elke horeca ondernemer op en zijn er ondernemers die flink cashen en hun personeel uitbuiten.

Overigens, wel mooie anekdote, ik sprak de eigenaar van een Amerikaanse bistro. Die had weinig klandizie voor Corona, dankzij Corona kwam hij ineens op de kaart omdat mensen zochten naar een plek om eten af te halen. Zijn omzet was toen, augustus, al hoger dan in heel 2019, dus als je geluk hebt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:08

Bob Popcorn

Plop!

yakmak schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

Ja dat dus, alsof het mijn verantwoordelijkheid is om ze overeind te houden en dan maar als een soort goed doel te gaan behandelen! tja als de tent failliet gaat komt er als er genoeg vraag naar is na corona wel weer een nieuwe.
Ironische opmerking met die ondertitel van je :')

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
Bob Popcorn schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Ironische opmerking met die ondertitel van je :')
offtopic:
Tja, het voelt niet als mijn verantwoordelijkheid om ondernemers overeind te houden.

[ Voor 20% gewijzigd door yakmak op 28-10-2020 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Nox schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Het is niet dat pandemieën nooit eerder voorkwamen en als het goed gaat heeft hij ook de baten ervan ;)
Precies, in Nederland zouden we inmiddels genoeg geleerd moeten hebben van de afgelopen pandemieën die ons land trof. Als je anno 2020 nog steeds geen rekening houdt dat je bedrijf enkele maanden dicht moet dan verdien je het ook gewoon om failliet te gaan. Als consument kijken we toch ook niet meer op van lockdowns, mondkapjes en anderhalve meter afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[ Voor 101% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:47

g0tanks

Moderator CSA
Droefsnoet schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Precies, in Nederland zouden we inmiddels genoeg geleerd moeten hebben van de afgelopen pandemieën die ons land trof. Als je anno 2020 nog steeds geen rekening houdt dat je bedrijf enkele maanden dicht moet dan verdien je het ook gewoon om failliet te gaan. Als consument kijken we toch ook niet meer op van lockdowns, mondkapjes en anderhalve meter afstand.
Daarnaast zijn er al genoeg horecabedrijven die op dit moment kunstmatig in leven worden gehouden door de NOW-regelingen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 00:15
[...]

Treurig als je zo in het leven staat. mits je baan/inkomen nog op peil zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
[...]

In het verlengde daarvan, begin dit jaar ging de kdv dicht maar moesten we vooral doorbetalen want we zouden het allemaal wel terug krijgen.
Lang verhaal kort: 800 euro betaald voor opvang die nooit geleverd is, 32 euro compensatie. Compensatievoorstel aan kdv om gemiste uren om te zetten in een strippenkaart heb ik nooit reactie op gekregen.

Lang leve de overheid, solidariteit is bij deze weg, een volgende lockdown betaal ik niks meer.

Overigens noem ik dit niet ondernemersrisico. Minder inkomsten of ziekte is risico, je personeel en huur door moeten betalen terwijl er geen stuiver meer binnenkomt is overmacht. Voor de getroffen ondernemers hoop ik dat ze de toko in een BV hebben ondergebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jessy100
jadjong schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:35:
[...]

Treurig als je zo in het leven staat. mits je baan/inkomen nog op peil zijn
Jammer dat er op de man gespeeld wordt, maar ik vind het niet aan mij om bedrijven overeind te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:22:
Hoe is geld naar horeca-ondernemers schuiven anders dan geld naar verhurende vastgoedeigenaren schuiven? De andere dominante kostenpost in de sector, personeelskosten, zijn immers gedekt en/of kunnen afgewenteld worden.
Precies dit. Maar, leg dit maar eens hapklaar uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 28-10-2020 20:57 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 16:53
Rukapul schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:22:
En bij kroegen is die vastgoed eigenaar nog vaak een grote brouwer ook. Ik wil graag een kleine ondernemer steunen, maar ik pas er voor om een partij als AB InBev met mijn kleingeld te steunen. Laten die grote brouwers maar een paar maandjes huur opschorten. Die kunnen dat geld wel lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:07:
[...]

En bij kroegen is die vastgoed eigenaar nog vaak een grote brouwer ook. Ik wil graag een kleine ondernemer steunen, maar ik pas er voor om een partij als AB InBev met mijn kleingeld te steunen. Laten die grote brouwers maar een paar maandjes huur opschorten. Die kunnen dat geld wel lenen.
Kijk eens naar de fiscale reserves van de vastgoed heren achter de horeca. Er hoeft niet geleend te worden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
jessy100 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Jammer dat er op de man gespeeld wordt, maar ik vind het niet aan mij om bedrijven overeind te houden..
Het is aan ons allen om de mensen achter deze bedrijven financieel op de rails te houden. Zonder financiële perikelen is de kans dat ze zich aan de maatregelen van de overheid houden vele male groter en daar plukt iedereen de vruchten van. Niet alleen jij en ik, maar ook onze oma die via-via toch besmet raakt door een klant van de sportschool, cafe of kapper. Mopperen over volle cafe's en daar niet beschikbare politie op af sturen is mosterd na de maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:24
Iets met ondernemersrisico.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:35
Horeca is luxe, laten we dat voorop stellen. Dat ze failliet zouden gaan interesseert mij niks, net als de evenementen branche, reisindustrie, etc.

Het is misschien alleen maar goed dat we een paar maanden zonder deze luxe doorbrengen, aangezien het te vanzelfsprekend en normaal is geworden dat we geld aan deze luxe uitgeven. Zeker in een tijd waarin er genoeg huishoudens met schulden zijn... Misschien dat de tijd weer terug komt dat men naar de stad gaat om te winkelen en gewoon een eigen flesje drinken mee neemt: ideaal!

Bedrijven komen en gaan, ik voel voor de mensen die hierdoor in financiële problemen komen (medewerkers, maar ook ondernemers) maar 'het hoort erbij'. Nu alleen op een iets grotere schaal.

Dan nog liever een euro naar bijvoorbeeld de kermissen en heel misschien naar het circus.. tegelijkertijd zie ik dat vooral als hobby uitvoeren IPV werk

En misschien laten meer mensen zich omscholen voor de zorg, onderwijs, politie, etc :-). Scheelt weer voor de tekorten in de belangrijke beroepsgroepen, in plaats van in de luxe beroepsgroepen

[ Voor 19% gewijzigd door President op 29-10-2020 06:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben een stuk vaker 'uit eten' geweest (door afhalen) bij mijn favoriete restaurants dan ik normaal (in het echt) zou doen.

Volgens mij crowdfund ik meer dan genoeg ;) Goedkoop is het niet, maar wel win-win. Een warm hart (en zak met geld) voor de horeca, lekker eten voor mij.

(En als ik zie hoe druk het bij sommige restaurants is met afhalen, denk ik dat er hier en daar goed verdiend wordt.)

Verder eens met de rest, crowdfunden doen we al via allerlei regelingen (NOW voor personeel, hele beste maandelijkse horecategemoetkoming, etc)

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 29-10-2020 06:48 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Gezien de laatste pandemie die de hele wereld plat legde door amper 100 nog levende mensen bewust is meegemaakt vind ik ondernemersrisico wel heel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:24
jadjong schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 06:47:
[...]

Gezien de laatste pandemie die de hele wereld plat legde door amper 100 nog levende mensen bewust is meegemaakt vind ik ondernemersrisico wel heel makkelijk.
Ach ja, als het weer top en top gaat krijgen we dan het geld weer terug?
Ik ben bang van niet.

Tegenwoordig wordt er te makkelijk een crowdfunding opgezet voor elk initiatief.
Heel leuk en aardig allemaal maar elke euro kan ik maar 1 keer uitgeven.

En sowieso ben ik het er mee eens dat alle grote vastgoed boeren en brouwerijen maar de huur voor een paar maanden moeten opschorten. Zij hebben immers nog genoeg financiële reserves waarop ze kunnen teren. De meeste horeca zaken hebben waarschijnlijk minder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:12

FreakNL

Well do ya punk?

_JGC_ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:49:
[...]

In het verlengde daarvan, begin dit jaar ging de kdv dicht maar moesten we vooral doorbetalen want we zouden het allemaal wel terug krijgen.
Lang verhaal kort: 800 euro betaald voor opvang die nooit geleverd is, 32 euro compensatie. Compensatievoorstel aan kdv om gemiste uren om te zetten in een strippenkaart heb ik nooit reactie op gekregen.

Lang leve de overheid, solidariteit is bij deze weg, een volgende lockdown betaal ik niks meer

...
Dat kan bijna niet kloppen.

Wij hebben over maart / april 1600 betaald (dochter ging ook niet alhoewel ze wel had gemogen want kritiek beroep partner) en kregen 1000 terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:09
FreakNL schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:10:
[...]

Dat kan bijna niet kloppen.

Wij hebben over maart / april 1600 betaald (dochter ging ook niet alhoewel ze wel had gemogen want kritiek beroep partner) en kregen 1000 terug.
Ze rekenen met je uren toeslag. Mijn vriendin werkt sinds 7 april 5 uur per week, de rest mogen we zelf betalen.
Berekening kan je geen bezwaar tegen indienen, het is slikken of stikken. Gaan we uiteraard wel doen met facturen en bankafschriften. In eerste instantie vielen wij onder de groep die helemaal niks kregen, daar mag je ook zelf achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
R20141016 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 06:53:
[...]

Ach ja, als het weer top en top gaat krijgen we dan het geld weer terug?
Ik ben bang van niet.
Nee, ze mogen na twee verliesgevende jaren meebetalen aan de huidige uitgegeven overheidssteun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

anandus schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 06:43:
Ik ben een stuk vaker 'uit eten' geweest (door afhalen) bij mijn favoriete restaurants dan ik normaal (in het echt) zou doen.

Volgens mij crowdfund ik meer dan genoeg ;) Goedkoop is het niet, maar wel win-win. Een warm hart (en zak met geld) voor de horeca, lekker eten voor mij.

(En als ik zie hoe druk het bij sommige restaurants is met afhalen, denk ik dat er hier en daar goed verdiend wordt.)

Verder eens met de rest, crowdfunden doen we al via allerlei regelingen (NOW voor personeel, hele beste maandelijkse horecategemoetkoming, etc)
Dit... Ik crowdfund me een vette hartklep.
Twee keer in de week afhalen bij lokale restaurants die hun best doen. Als ze ook af en toe hun best doen om de kaart te wisselen.

Er is ook een groep die niet aan afhaal doet en alleen tegoedbonnen verkopen. Daar gaan we niet aan beginnen. Das gewoon een donatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
MikeyMan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:32:
[...]

Twee keer in de week afhalen bij lokale restaurants die hun best doen. Als ze ook af en toe hun best doen om de kaart te wisselen.

Er is ook een groep die niet aan afhaal doet en alleen tegoedbonnen verkopen. Daar gaan we niet aan beginnen. Das gewoon een donatie.
Ik heb wel tegoedbonnen gehaald tijdens de vorige "lockdown", ik heb ze uiteraard wel gebruikt toen alles weer open was 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:08

Bob Popcorn

Plop!

President schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 06:26:
Horeca is luxe, laten we dat voorop stellen. Dat ze failliet zouden gaan interesseert mij niks, net als de evenementen branche, reisindustrie, etc.

Het is misschien alleen maar goed dat we een paar maanden zonder deze luxe doorbrengen, aangezien het te vanzelfsprekend en normaal is geworden dat we geld aan deze luxe uitgeven. Zeker in een tijd waarin er genoeg huishoudens met schulden zijn... Misschien dat de tijd weer terug komt dat men naar de stad gaat om te winkelen en gewoon een eigen flesje drinken mee neemt: ideaal!

Bedrijven komen en gaan, ik voel voor de mensen die hierdoor in financiële problemen komen (medewerkers, maar ook ondernemers) maar 'het hoort erbij'. Nu alleen op een iets grotere schaal.

Dan nog liever een euro naar bijvoorbeeld de kermissen en heel misschien naar het circus.. tegelijkertijd zie ik dat vooral als hobby uitvoeren IPV werk

En misschien laten meer mensen zich omscholen voor de zorg, onderwijs, politie, etc :-). Scheelt weer voor de tekorten in de belangrijke beroepsgroepen, in plaats van in de luxe beroepsgroepen
Hoe is een kermis en een circus geen "evenementenbranche"? :') Daarnaast, als er een beroepsgroep is waar al jaren en jaren structureel zwartgeld wordt verdiend is het wel de kermis. Daar heb ik echt nul medelijden mee.

Hoe zie jij horeca als louter luxe dan? Is het in jouw beleefwereld niet meer dan een bruin café waar mensen zichzelf bezatten? Horeca is ook een hotel waarin ik moet slapen als ik voor m'n werk onderweg ben, horeca is ook een maaltijd die voor bejaarden wordt gemaakt, een kop koffie als ik onderweg ben, enfin ik denk niet dat ik door hoef te gaan. Stap even uit je kwaaie bubbel en kijk om je heen.

Daarnaast lijkt het me een serieus onwenselijke beweging als honderduizenden mensen ineens op straat staan, want die uitkering betalen jij en ik ook. Als ze al een uitkering krijgen. Pensioenfonds horeca staat dan ook op omvallen en dan heb je nóg meer mensen in de bijstand.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

reemprive schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Horeca is niet alleen terrassen he? Er zijn genoeg horeca ondernemers die van 9 uur in de ochtend tot 11 uur in de avond zelf keihard aan het werk zijn en hier wel klappen van krijgen. Ik vind het altijd leuk om met eigenaren in gesprek te gaan, dat deed ik dus ook in de periode tussen de juni en september in. Sommige verhalen zijn schrijnend, vandaar dat ik het wel een mooi gebaar zou vinden. Uiteraard gaat dit niet voor elke horeca ondernemer op en zijn er ondernemers die flink cashen en hun personeel uitbuiten.
Mijn probleem met steun voor de horeca is dat een groot deel van de branch feitelijk in handen is van grote brouwerijen en vastgoedbeheerders die hun huurders uitmelken. Waarom hebben die geen verantwoordelijkheid om hun huurders tegemoet te komen?
Waarom moet de kleine man dat nu (weer) doen? Terwijl diezelfde kleine man straks ook weer voor die tientallen miljarden aan overheidssteun opdraait. Denk maar niet dat de rekeningen na deze crisis landen bij de mensen met de diepste zakken. Die rekeningen gaan naar de mensen die zich niet kunnen permitteren om naar een belastingparadijs onder de zon te vertrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

LordSinclair schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:35:
Leeft dit sentiment nou nog steeds? Dat ze twintig jaar geleden "gewoon de F hebben vervangen door een €"? :')

Er zijn prijsverhogingen door afrondingen doorgevoerd, absoluut, maar kom op, dat is twee decennia geleden. Hou die borrelpraat even in de huiskamer, waar 'ie thuishoort.

[ Voor 29% gewijzigd door CodeCaster op 29-10-2020 09:23 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 15:00

lasharor

7 december 2004

Beetje ondernemers steunen die het nu moeilijk hebben zodat ze in betere tijden interessant kunnen doen met hun dikke bak en rolex om de pols

:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:18
MikeyMan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:32:
[...]

Je stelt het cynisch, maar inderdaad, je kan nu wel tegoedbonnen gaan kopen, maar effectief vul je het ene gat met het andere. Dan komt de klap toch simpelweg later wanneer ze wel spullen in moeten kopen en arbeid moeten leveren zonder dat hier een betaling tegenover staat. Of zie ik hier wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cid Highwind schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:27:
[...]

Je stelt het cynisch, maar inderdaad, je kan nu wel tegoedbonnen gaan kopen, maar effectief vul je het ene gat met het andere. Dan komt de klap toch simpelweg later wanneer ze wel spullen in moeten kopen en arbeid moeten leveren zonder dat hier een betaling tegenover staat. Of zie ik hier wat over het hoofd?
Nouja cynisch... Het was wel apart om te zien dat de tenten met afhaal en bezorging niet om tegoedbonnen kwamen, en andersom.

Ik weet dat ik in veel gevallen veel te veel betaal voor wat ik krijg, en da's ook een soort van sponsoring. Maar dan liever wel aan ondernemers die een beetje hun best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 15:00

lasharor

7 december 2004

[...]

Een waardebon is gewoon een lening. Het lijkt mij dat er later wanneer die bonnen ingeleverd kunnen worden veel van deze ondernemers alsnog in de problemen komen. Ze hebben dan inmiddels al een groot deel van het geleende kapitaal besteed om in de corona periode vaste lasten te betalen.

Als je dit puur vanuit zakelijk oogpunt bekijkt is een tegoedbon kopen in deze periode bij dit soort kleine ondernemers niet verstandig. Je gaat een risico aan zonder dat je daar zelf wat aan hebt buiten het feit dat je favoriete horecatent -potentieel- de coronacrisis overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

lasharor schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:21:
Beetje ondernemers steunen die het nu moeilijk hebben zodat ze in betere tijden interessant kunnen doen met hun dikke bak en rolex om de pols

:')
Ja ach, dat is hetzelfde als bijstand en WW :X Maar goed, deel je mening wel. In gouden tijden hoor je ze ook niet. Beetje risico van het ondernemerschap. Tuurlijk verwacht je dit niet, maar het blijft een risico. Steunen doe ik, net als ontwikkelingshulp en dat soort zaken, wel via de maandelijkse donatie aan de belastingdienst.

Default blanke hetero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Persoonlijk draag ik de horeca geen heel warm hart toe.

Ja, er zitten absoluut mooie tenten tussen maar in mijn regio is het gros van de panden in handen van een handvol mensen en zitten de lokale ondernemers met een gigantische huur en wurgcontracten van bierbrouwers opgescheept.

Sorry, maar dat zie ik net zo lief op de fles gaan dan dat het kunstmatig in leven gehouden wordt.

Komt nog bij dat er de laatste jaren een gigantische wildgroei aan horeca is gekomen, te veel voor het publiek dat er is... er moeten juist zaken gaan verdwijnen om dat weer enigszins richting normaal niveau te krijgen.
_JGC_ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:49:
[...]

Lang leve de overheid, solidariteit is bij deze weg, een volgende lockdown betaal ik niks meer.

Overigens noem ik dit niet ondernemersrisico. Minder inkomsten of ziekte is risico, je personeel en huur door moeten betalen terwijl er geen stuiver meer binnenkomt is overmacht. Voor de getroffen ondernemers hoop ik dat ze de toko in een BV hebben ondergebracht.
Tikje offtopic; maar hoe krijg je dat voor elkaar dan? Ik heb rond de 80% terug gekregen van wat ik betaald heb. Overheid kijkt naar aantal uren die je onnodig betaald had en vergoed minimum uurtarief voor die periode; KDV hanteert een iets hoger uurtarief.

Sportschoolabonnement is hier thuis trouwens ook gewoon opgezegd; vrouw in risico groep en sportschool die te klein is om afstand te houden waardoor er alleen af en toe buiten nog iets geregeld werd. Jammer maar helaas; tijdens de lockdown is er doorbetaald en daarna is het stopgezet omdat het geboden alternatief niet echt werkt.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:00
Anoniem: 1344348 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:50:
Inderdaad krijgt de horeca de grootste klappen.
Denk je dat? Ik werk in de evenementensector. Wij liggen al dik 7 maanden volledig stil. De horeca heeft tenminste nog gedeeltelijk kunnen draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:13
Ik snap niet zo goed dat al die ondernemingen niet gewoon een flinke buffer hebben. Restaurants die na 30 (!!!) Jaar ineens op de fles gaan na 4 maand?

Dan doe je zelf ook echt iets ronduit slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1344348

NjitsSs schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:35:
[...]

Denk je dat? Ik werk in de evenementensector. Wij liggen al dik 7 maanden volledig stil. De horeca heeft tenminste nog gedeeltelijk kunnen draaien...
Je hebt gelijk: voor de evenementenbranche is het nog erger. Ik vermoed dat maatregelen die hen betreffen ook pas als laatste worden teruggedraaid. Zonder steun lijkt me overleven dan haast onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41
[...]

Het is en/en ;) Je hebt gelijk maar ziet ook iets over het hoofd. Tegoedbonnen worden vergeten, raken kwijt, mensen hebben geen zin om ze te gebruiken enz. Weet niet hoe het zit met tegoedbonnen die men zelf koopt maar voor cadeaubonnen kom je schattingen tegen dat tot 50% nooit gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wijzen op 'ondernemersrisico' is wel erg makkelijk (al was dat ook mijn eerste reactie).
Immers is het volgens de huidige ideologie noodzakelijk om regelmatig het interieur te vernieuwen en de nieuwe concepten te omarmen.
Doe je dat niet (omdat je wil sparen als ondernemer) dan word je dus voorbijgestreefd door de ondernemers die meer risico willen nemen, en daar tot nu toe mee wegkwamen. Vergelijk het met het scherp aan de wind zeilen met IC personeel, waardoor we op Duitsland moeten (mogen) leunen.

Ik ben dus positief verrast door de opgetuigde noodregelingen, al zal het in veel gevallen te weinig zijn.

Ik sponsor de lokale horeca ook meer dan voor Corona, maar verwacht daar wel een tegenprestatie voor in de vorm van lekker eten zonder zelf te koken :)
Ze hoeven van mij niet de tafel te dekken of af te wassen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1