Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shevchenko
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-12-2023
Hoi Tweakers,

Graag wat advies om mijn pc wat te upgraden. Is ondertussen een hele poos geleden dat ik mijn pc nog wat vernieuwd heb en deze begint nu wat kuren te vertonen zoals hoge cpu temps etc.

Ik had graag geweten of volgende combo wat redelijk is en samen gaat.

1. AMD Ryzen 5 2600 processor
2. Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4 moederbord of
Asus TUF B450-Plus Gaming
3. Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule

Als videokaart heb ik nog mijn Radeon 290RX, nog een Samsung SSD en Corsair 750W voeding, deze is heel nieuw.
Videokaart past ook wel op dit mobo neem ik aan.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
[Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen is niet voor persoonlijk advies dus ik heb je vraag afgesplitst. Wat ik mis is waarom je wilt upgraden. Hoge cpu temps is natuurlijk geen reden. Dan maak je je koeler schoon of koopt een andere ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shevchenko
Hoge temperatuur is voor mij wel een reden. Zonder de pc te stressen, gewoon wat internetten, muziek afspelen enz gaat hij tussen de 80 en 90 graden. Reeds nieuwe koelpasta aangebracht maar blijft zo.

Is nog een Corsair Hydro pricewatch: Corsair Hydro H100i

Nieuwe koeler dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:02
Als je cpu tussen de 80 en 90 graden wordt bij idle gebruik dan is denk ik niet dat je koeler de boosdoener dan is er iets anders aan de hand.

En gekozen componenten zijn verouderd (2600/b450) en werken niet goed samen (corsair ram). Neem dan een ryzen 5 3600 met een a520 of b550 moederbord en • pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B. Je kan ook voor een Intel i5 10400f gaan die is momenteel goedkoper dan de ryzen 3600 en sneller in games afhankelijk van de gekozen moederbord en ram snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shevchenko
Ok. Bedankt voor je input.
Ik ga straks nog eens proberen met een gewone luchtkoeler.
De corsair is immers al 7 a 8 jaar oud.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-04 21:36
90 graden bij idle is echt heel extreem, heb je al gekeken of je koeler wel goed gemonteerd zit? Op hoeveel % staat je cpu gebruik?

maargoed dat setje is prima hoor wat je opnoemt. Ik zou niet weten waarom corsair ram niet goed zou kunnen samenwerken met een 2600, is waarschijnlijk gewoon door hynix gemaakt net zoals elke andere goedkope kit, dus gaat allemaal prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Timba- op 28-10-2020 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ryzen 2600 werkt nog prima. Ryzen 3600 is beter, maar kost je ook €190,-. dus net wat je budget is, en wat de R2600 je moet kosten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
shevchenko schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:53:
Hoge temperatuur is voor mij wel een reden.
Dan stel ik het anders, een cpu upgrade is dan niet de oplossing ;). Als je nog tevreden bent over de prestaties van je huidige set is een upgrade natuurlijk zonde van het geld. Temps pak je aan door goed schoon te maken en eventueel je cpu koeler te vervangen.

Dus de vraag is dan vooral, ben je nog tevreden over de prestaties van je cpu of loop je ergens tegenaan? Wat heb je op dit moment qua specs en wat is het probleem naast de hoge temps?
soldin schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:23:
Als je cpu tussen de 80 en 90 graden wordt bij idle gebruik dan is denk ik niet dat je koeler de boosdoener dan is er iets anders aan de hand.
Wat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shevchenko
Vanmiddag een luchtkoeler die ik nog had geplaatst en temp nu netjes 29°
Corsair hydro waterkoeler deed zijn werk dus niet meer.
Dus een upgrade is niet meer nodig.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Pagina: 1