Slechts 100 mbit verbinding met cat-6 kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 17:57
Ik ben thuis wat kabels aan het trekken. Voor een deel heb ik een UTP solid cat6-kabel AWG23 gebruikt waarmee ik probleemloos 1 gigabit verbindingen haal. Maar voor een ander stuk heb ik een solid SFTP AWG 24 cat6 kabel gebruikt die niet verder komt dan 100 mbits.

En dat is gek, het gaat maar om 10 meter. Hoe slecht kan een kabel zijn dat hij dat niet haalt? Met allerlei houtje-touwtje cat-5 kabels van 10 meter lukt het me wel om 1 gigabit verbindingen te krijgen.

Ik heb van alles geprobeerd: de SFTP kabel aan een kant geaard, niet geaard, 'floating' aangesloten (dus de mantels geïsoleerd aangesloten)

De opzet is op zich simpel: de kabel zit tussen een inbouw wandcontactdoos (cat 6a) en aan de andere kant een cat 6a (stp) patchpaneel. Ik gebruik twee prefab patch-kabels om de boel aan te sluiten. (een van anderhalve meter, een van 10 meter, ik heb allerlei kabels geprobeerd, maar ga uit van cat5e kabels)

Steeds hetzelfde resultaat: UTP werkt, SFTP niet. Weerstand (DC) van beide kabels is vergelijkbaar. Aders kunnen tegen vuur (aansteker) en worden niet zenuwachtig van een magneet. Een simpele kabeltester vind geen problemen.

Ik heb online nog iemand anders met een vergelijkbaar probleem gevonden met dezelfde kabel, maar die gebruikte rj45 connectoren.

Wat ik nu denk: kan het zijn dat de LSA-connectoren wel werken met AWG-23, maar minder goed met de dunnere AWG-24 draad?

Leven is meervoud van lef

Beste antwoord (via Loesje op 10-11-2020 15:51)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
bleil blijkt CCA kabel te zijn, dus prul...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Probeer de kabel eens tussen 2 apparaten zonder extra tussenliggende wandcontactdozen enz. Bijv. tussen een laptop en je router? Dan kan je de kabel in elk geval uitsluiten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesje
Dan moet ik RJ45 connectoren aan de kabel gaan maken. Kan op zich, maar dat lijkt mij alleen maar een slechtere verbinding opleveren dan de LSA-koppelingen van het patchpaneel en de wandcontactdoos? (Ik heb meerdere wandcontactdozen gebruikt, steeds hetzelfde patchpaneel, maar wel andere aansluitingen daarop).

Maar ik ga het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:12
Weet je zeker dat de aders in het potje goed contact maken?
Spreek uit eigen 'klungel ervaring': potje hangend uit de muur: 1 Gbit, potje in de muur: 100mbit.
Bleek uiteindelijk dat 2 van de 8 draden geen lekker contact maakte met het potje.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:14
En welke volgorde gebruik je op de patchpaneel/wandcontct doos ?
Je MOET daar de volgorde gebruiken zoals die in kleurtjes is aangegeven op de betreffende doos/patch. NIET de volgorde gebruiken die je normaal voor RJ45 gebruikt.
Wat voor tester gebruik je? en is dat direct op de kabel of via de patchkabels naar de dozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

De TS zegt al dat hij de kabel test met prefab patchkabels . Dat kan ook niet anders want hij heeft een WCD en een patchpanel. Loze vraag dus en ook een loze opmerking van @Microkid.

Ook geen connectors aan je stugge kabel gaan monteren, daar schiet je niks mee op.

Wat voor tester gebruik je? Een ding van 2 tientjes van de Gamma of een professionele? Bij die laatste zie je vaak meteen wat er aan de hand is.

Kun je het stuk van 10 meter opnieuw trekken met andere kabel?

[ Voor 64% gewijzigd door FreakNL op 27-10-2020 18:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ijske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesje
D_Jeff schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:00:
Weet je zeker dat de aders in het potje goed contact maken?
Ik heb drie contactdozen aangesloten, waarvan eentje twee keer gedaan (je weet maar nooit, maakt zo een foutje). In het verleden heb ik het ook veel vaker gedaan. Het kan zijn dat ze allemaal slecht zijn, maar dat lijkt me niet. Daarnaast, alle 4 de andere met de andere kabel, doen het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesje
OverTheTop schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:06:
Wat voor tester gebruik je? en is dat direct op de kabel of via de patchkabels naar de dozen?
De volgorde klopt wel, die andere kabel doet het immers wel. De simpele Q-link tester geeft ook aan dat de juiste volgorde is gebruikt. Ik heb de tester aangesloten met twee korte patch-kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesje
FreakNL schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:25:
Wat voor tester gebruik je? Een ding van 2 tientjes van de Gamma of een professionele? Bij die laatste zie je vaak meteen wat er aan de hand is.
Zoals gezegd, een goedkope. Hoe kom je aan een professionele? Zeker onbetaalbaar? Kan je die huren?
Kun je het stuk van 10 meter opnieuw trekken met andere kabel?
In theorie wel. Deels zijn het 4 kabels in een 19mm buis. Die er weer uit krijgen wordt lastig. Maar de vloer en muren liggen nog open, dus het zal altijd lukken. Desnoods de PVC-buis gewoon met kabel en al weggooien. (Het deel dat ze mijn zijn vieren in een buis liggen is 10 meter, maar de langste kabel is 30 meter. Gaat in totaal om ongeveer 80 meter kabel die vervangen moet worden)

Maar voordat ik dat doe wil ik eigenlijk zeker weten dat ik niet iets fout doe, maar dat de kabel slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:05
Maak even een 'low cost' tester:
Offer een korte UTP-kabel op en knip de stekker +20CM kabel af. Verbindt de aderparen met elkaar en stop het testkabeltje in de wall-outlet. Aan de andere kant kun je nu met een goedkope multimeter meten of er ergens een onderbreking zit. Dit werkt prima om snel een los contact uit te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2F0nv3LsqMnpllXBfzt5X6Tg1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jfU9RgMNCkIlOWBu7w5G0Jpj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesje
ijske schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:43:
Dat dacht ik gecontroleerd te hebben door een aansteker onder een ader te houden, voordat ik alles heb aangelegd. Daarnaast.. het is AWG24 en de DC weerstand van 20 meter kabel, heen en terug, is 6 Ohm. Dat haal je toch niet met CCA?

Daarnaast dacht ik dat Bleil wel een redelijke leverancier was.

Maar, na jouw opmerking nog maar eens gekeken, langer met een langer stuk. En die ader hield het niet lang uit in de vlam. Dus je hebt gelijk. Het is CCA. :F

Ze verkopen het als Cat-6. Ben benieuwd wat ze doen als ik de kabel in stukken terug breng. Met de mededeling dat ik mijn geld terug wil. (Eigenlijk + een schadevergoeding voor de rest van het materiaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesje
Jef61 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:45:
Offer een korte UTP-kabel op en knip de stekker +20CM kabel af. Verbindt de aderparen met elkaar en stop het testkabeltje in de wall-outlet. Aan de andere kant kun je nu met een goedkope multimeter meten of er ergens een onderbreking zit. Dit werkt prima om snel een los contact uit te sluiten.
Ik heb al eens gemeten, direct aan de kabel, maar dit is nog wel een goed idee idd, om de connectoren te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Loesje schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

Daarnaast dacht ik dat Bleil wel een redelijke leverancier was.
ik kende het niet eens tot ik dit topic las...
dus even googlen "bleil hornbach cca" en eerste hit zei al genoeg ...

maar hopelijk krijg je je centen terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
Loesje schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:49:
[...]

Ik heb al eens gemeten, direct aan de kabel, maar dit is nog wel een goed idee idd, om de connectoren te testen.
Als je het volledige circuit wil doormeten gebruik je aan de andere kant (het patchpaneel?) ook een afgeknipte UTP-kabel en steek je dit stukje in het patchpaneel. Op de losse aders van de afgeknipte kabel kun je met de multimeter (liefst met piepje :) ) meten.

[ Voor 5% gewijzigd door Jef61 op 27-10-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesje
Jef61 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:05:
Op de losse aders van de afgeknipte kabel kun je met de multimeter (liefst met piepje :) ) meten.
Dit heb ik gedaan. Tussen de 6.8 en 7 ohm. Voor 20 meter kabel, heen en terug. Plus de twee connectoren, en gebrekkige meter denk ik dat dat op zich niet slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
Loesje schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:45:
[...]

Dit heb ik gedaan. Tussen de 6.8 en 7 ohm. Voor 20 meter kabel, heen en terug. Plus de twee connectoren, en gebrekkige meter denk ik dat dat op zich niet slecht is.
Ik meet hier op 10 meter met connectoren slechts 1 ohm. De 7 ohm van jou zal dan wel door de kwaliteit van die kabel komen. Maar of dat dan weer de oorzaak van de 100 mbit is durf ik niet te zeggen...

Weet je ook zeker dat de kleuren goed zitten? Als je twijfelt kun je steeds 3 paren NIET doorverbinden en dan controleren of aan de andere kant dezelfde kleur 'piept' op de multimeter.

[ Voor 16% gewijzigd door Jef61 op 27-10-2020 22:18 . Reden: Toevoeging kleur controleren ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loesje
Jef61 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:00:
[...]Ik meet hier op 10 meter met connectoren slechts 1 ohm. De 7 ohm van jou zal dan wel door de kwaliteit van die kabel komen. Maar of dat dan weer de oorzaak van de 100 mbit is durf ik niet te zeggen...
Ik denk dat die 7 ohm ook voor een deel aan de meter ligt. Als ik de twee elektrodes direct op elkaar leg, meet hij al 1 ohm. Op 100 meter mag de weerstand 10 ohm zijn, en ik heb 2*16=32 meter kabel. Zou ongeveer 3.2 ohm zijn voor de kabel + 1 voor de slechte contacten van de meter geeft 4.2.

Ik heb inmiddels de kabel vervangen door een fatsoenlijke kabel, en alles werkt als een zonnetje. De gemeten weerstand is nu 4.8 Ohm. Dat is al veel beter. Maar de snelheid, toch het belangrijkste, is gewoon 950 Mbits/sec. Prima dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesje
Ik ben bij de Hornbach geweest. Het kostte inderdaad wat moeite, maar heb vrijwel al mijn geld teruggekregen. Dat de kabel echt slecht was wilden ze niet echt geloven. (Ze hadden het erover om hem bij de koopjes te leggen) Maar goed, ik ben er van af.

Wel voor iedereen de tip: blijf ver weg van deze bleil-kabel, verkrijgbaar bij de Hornbach. Ze verkopen ook andere (goedkopere) kabels, die niet shielded zijn, maar van veel betere kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Je moet het niet overdrijven met dit CCA bashing.

Het klopt dat je beter geen CCA kabel kunt nemen, maar in thuissituaties waar je bij lange na niet in de buurt van de 100m komt en als je geen POE gebruikt geeft ook CCA kabel echt geen problemen.

Als je echt maar 100Mbps haalt is dat duidelijk een slechte connectie van een aderpaar waardoor niet alle aderparen gebruikt worden en je switch automatisch terugvalt op 100Mbps in plaats van Gbps.

Als je echt last van slechte CCA kabel zou hebben komt er niets meer doorheen want dan is de signaal spanning aan de andere kant gewoon te laag en valt hij echt niet terug op 100Mpbs maar is gewoon nul.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:25
Er waren, meen ik mij te herinneren, gevallen waarbij twee van de vier aderparen volledig koper waren en de andere twee paren CCA. Dan zou - als CCA een probleem zou vormen - je inderdaad terugvallen op 100Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Lijkt me een heel onwaarschijnlijk verhaal.
Behoorlijk lastig productie process om zo'n kabel te maken en dus duurdere en zoveel goedkopere is CCA ook weer niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:47
Ben(V) schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:25:
Lijkt me een heel onwaarschijnlijk verhaal.
Behoorlijk lastig productie process om zo'n kabel te maken en dus duurdere en zoveel goedkopere is CCA ook weer niet.
Dat lastig valt wel mee hoor. Het productie proces voor volledig koper, volledig CCA of half koper half CCA is precies hetzelfde.

8 spoelen met draad op een apparaat die alles automagisch in elkaar draait.

Een andere mix is een kwestie van spoelen vervangen voor een spoel met ander draad.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Denk je nu werkelijk dat een fabrikant dat gaat doen, daar zit geen winst in, dat is gewoon zinloos.
Verder is een CCA ader dikker dan een CU ader dat maakt het bijna onmogelijk zo'n kabel te maken.

• Loesje
vanaalten schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:37:
Er waren, meen ik mij te herinneren, gevallen waarbij twee van de vier aderparen volledig koper waren en de andere twee paren CCA. Dan zou - als CCA een probleem zou vormen - je inderdaad terugvallen op 100Mbps.
Dat is lang, lang geleden. Dat was nog in het tijdperk dat die andere aderen meestal toch niet gebruikt werden.

• Loesje
Ben(V) schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:08:
Het klopt dat je beter geen CCA kabel kunt nemen, maar in thuissituaties waar je bij lange na niet in de buurt van de 100m komt en als je geen POE gebruikt geeft ook CCA kabel echt geen problemen.
Ja, dat dacht ik dus ook. Maar het is dus niet waar. Nogmaals: Alle aansluitingen met de 'oude' kabel haalden in een keer Gbps verbindingen. De kabel waarmee ik de CCA vervangen heb ook. Ik heb alle aansluitpunten met de CCA kabel 2 keer aangesloten. En niet een keer haalde ik een Gbps verbinding.

Misschien dat het vaak goed gaat, en ze er daarom mee wegkomen. Maar volgens de specificaties moet het mogelijk zijn om 2*10 meter cat5-patchkabel aan te sluiten op een cat-6 kabel die in de muur zit. En dan moet je Gbps verbindingen halen. Ik denk dat dat met CCA kabels gewoon heel moeilijk is.

In mijn specifieke geval kan ik natuurlijk ook een slechte exemplaar gehad hebben.
Als je echt maar 100Mbps haalt is dat duidelijk een slechte connectie van een aderpaar waardoor niet alle aderparen gebruikt worden en je switch automatisch terugvalt op 100Mbps in plaats van Gbps.

Als je echt last van slechte CCA kabel zou hebben komt er niets meer doorheen want dan is de signaal spanning aan de andere kant gewoon te laag en valt hij echt niet terug op 100Mpbs maar is gewoon nul.
Dat is niet waar. Het gaat om de impedantie. Gbps verbindingen gebruiken een andere frequentie. Het kan heel goed zijn dat de kabel die frequentie uitdooft, terwijl de frequentie voor 100 Mbps het wel doet.

• Ben(V)
Het gaat om de karakteristieke impedantie voor die frequenties en die worden voornamelijk bepaalt door de kakateristieke capaciteit in uFarrad/m van de kabel en voor maar een heel klein deeltje door de ohmse weerstand.
En dat een kabel CCA is verhoogt enkel de ohmse weerstand.
De ohmse weerstand gaat eigenlijk alleen een echte rol spelen als hij door een grote lengte te hoog wordt en uiteraard bij gebruikt met Poe

Het kan best een heel slechte kabel zijn maar niet alleen doordat hij CCA is.
Meestal is de afwerking van de aansluitingen echter het probleem.

Pagina: 1