Nas voor 4k(hdr) films

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eblackadder1967
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-04 17:18
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een Nas om Plex op te draaien en af te spelen op de Nvidia Shield

Wat is je budget?
400-500 Euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een merk. Alle advies is welkom

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil het op de NVidia Shield afspelen. Die is krachtig genoeg om 4k films met hdr af te spelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 23:15
Hier een synology ds218j. Gaat als een speer met 4k hdr.

Ik gebruik geen plex maar de interne media server. Tv kan daar direct van sourcen.

[ Voor 43% gewijzigd door synx6 op 27-10-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eblackadder1967
synx6 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:10:
Hier een synology ds218j. Gaat als een speer met 4k hdr.

Ik gebruik geen plex maar de interne media server. Tv kan daar direct van sourcen.
Dank je wel, ik ga eens naar dat model kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Je hebt een Shield, deze is krachtig genoeg om zelf alles af te spelen. Plex wil graag transcoderen, dat gaat niet op een "j" model, maar een 218j is snel genoeg als fileserver voor 4K videobestanden.

Overweeg Kodi op je Shield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Gekochte MKV's kun je prima afspelen met een eenvoudige fileserver en Kodi. Waarom heb je voorkeur voor Plex?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eblackadder1967
Ik vind het leuk om een soort media bibliotheek te hebben. Ik weet wel dat je met kodi ook alles kan afspelen maar ik weet niet of je een media bibliotheek kunt opbouwen. Een andere zeer belangrijk voordeel van Plex is dat ik mijn backups van mijn UHD schijven kan afspelen in mkv files met Dolby Vision. Kodi kan dit(nog) niet.

Ik heb nu een Plex server op mijn pc draaien en vandaar stream ik naar de Nvidia shield. Ik heb een Ryzen 5 3600 met 16gig interne geheugen. Zowel via de interne pc schijf als een USB 3.0 harde schijf aan gesloten op mijn pc gaat het streamen van 4k mkv's met hdr prima. Als ik de NAS alleen als media server gebruik moet ik dan nog ergens op letten bij de keuze van een NAS? Mijn voorkeuze gaat trouwens ook naar een 4 bay Nas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
Wil je Plex, dan zit je vast aan een krachtige (stroomvretende) NAS, die altijd aan moet staan. Een Synology DS220+ volstaat dan mogelijk net niet (4K transcoderen kost meer moeite dan FHD), en je hebt geld voor amper een HDD.

Met Kodi volstaat een simpele netwerkschijf, een Synology DS220j is dan zeer ruim bemeten, en je hebt voldoende geld over voor 2 HDD's.

Wil je een mooie bibliotheek zonder Plex, dan zijn er verschillende alternatieven. Een Apple TV met Infuse vind ik de mooiste, maar er zijn meer.

Ik wil voorkomen dat je straks een dure NAS koopt, en je bij elke film lange pauzes en haperingen hebt, dat doet afbreuk aan het plezier van films kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eblackadder1967
Gadget Freak schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:44:
Wil je Plex, dan zit je vast aan een krachtige (stroomvretende) NAS, die altijd aan moet staan. Een Synology DS220+ volstaat dan mogelijk net niet (4K transcoderen kost meer moeite dan FHD), en je hebt geld voor amper een HDD.

Met Kodi volstaat een simpele netwerkschijf, een Synology DS220j is dan zeer ruim bemeten, en je hebt voldoende geld over voor 2 HDD's.

Wil je een mooie bibliotheek zonder Plex, dan zijn er verschillende alternatieven. Een Apple TV met Infuse vind ik de mooiste, maar er zijn meer.

Ik wil voorkomen dat je straks een dure NAS koopt, en je bij elke film lange pauzes en haperingen hebt, dat doet afbreuk aan het plezier van films kijken!
Dank je voor het meedenken! Die Infuse is inderdaad een interessant programma. Ik ga de verschillende opties eens bekijken. Tot nu toe is Plex volgens mij het enige programma dat kan omgaan met dolby vision in mkv bestanden. Ik overweeg dus ook om een NAS aan te schaffen die wel krachtig genoeg is.

Ik heb deze dan op het oog https://www.asustor.com/nl/product?p_id=62
Is deze wel krachtig genoeg na jouw inzicht?

Ik ga in elk geval ook nog eens verdiepen in Infuse.(ik heb een Apple 4k) en de optie voor een goedkopere nas.

Nogmaals bedankt voor je hulp en suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
eblackadder1967 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 00:11:
Ik heb deze dan op het oog https://www.asustor.com/nl/product?p_id=62
Is deze wel krachtig genoeg na jouw inzicht?
Qua rekenkracht en netwerksnelheid lijkt me deze zeker voldoende. Alleen, heb je wel gecontroleerd of Plex ervoor beschikbaar is? Het is geen Synology of QNAP, en daarvoor zijn de meeste apps beschikbaar.

Overigens zijn er ook mensen die een rappe NAS hebben, en nog steeds performance problemen hebben met Plex transcoderen. Je kunt deze vraag denk ik beter stellen in een Plex forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als het device waar je mee gaat afspelen het bestand ondersteund, is er geen transcoding nodig en heb je geen krachtige NAS nodig. E.e.a. is dus afhankelijk van elkaar.

Zelf maak ik gebruik van Plex op een Synology DS918+. Heb voor dit model gekozen omdat het vlot met mijn usenet downloads omgaat. Afspelen op een Nvidia Shield en deze combinatie werkt perfect.

Heb in het verleden ook jaren gebruik gemaakt van Kodi op een Intel NUC. Het doet in basis ook alles wat je wil en is veel meer te customizen. Het is maar net wat je belangrijk/handig vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivali
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:23
Gadget Freak schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:44:
Hij gebruikt een Nvidia Shield, die speelt 4K HDR bestanden gewoon 1 op 1 van de NAS zo ver ik weet. Er komt helemaal geen transcoderen aan te pas? Ik gebruik beide Kodi en Plex met mijn NAS maar zo lang het afspelende apparaat de bron ondersteund stuurt plex het gewoon zonder transcoderen door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
Nivali schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:48:
Hij gebruikt een Nvidia Shield, die speelt 4K HDR bestanden gewoon 1 op 1 van de NAS zo ver ik weet. Er komt helemaal geen transcoderen aan te pas? Ik gebruik beide Kodi en Plex met mijn NAS maar zo lang het afspelende apparaat de bron ondersteund stuurt plex het gewoon zonder transcoderen door.
De Shield kan inderdaad alles afspelen, maar voeg ondertitels toe en Plex start zinloos te transcoderen. Maar je kunt ook Kodi of Infuse Pro als Plex client gebruiken, en dan kan dat allemaal op de Shield of Apple TV, zonder transcoderen. Het inrichten is heel belangrijk. Vandaar dat ik verwees naar een ander forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eblackadder1967
Bedankt allemaal voor de info en adviezen! Ik ga eerst ook eens op de Plex forum kijken voor info. Als de Shield alles 1 op 1 kan afspelen zonder te transcoderen dan hoef ik niet zo'n duur model te nemen. Ik moet dan natuurlijk ook kijken of je op de desbetreffende nas ook Plex kunt installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 14:35
Dat Plex de video volledig gaat transcoden als je ondertitels toevoegt is alleen zo bij bepaalde formaten van ondertitels https://support.plex.tv/a...-subtitles-to-your-media/. Het probleem is dat sommige clients een ondertitelformaat niet kennen en dan moet Plex die inbranden (dus transcoden). Maar de meeste clients kennen nu wel .srt bestanden, zeker de Shield TV, dus dit is al lang niet meer aan de orde. Ik meen mij te herinneren dat Plex vroeger (5 jaar geleden?) standaard op ondertitels inbranden stond en dus bijna altijd moest transcoden.

Mijn Plex server (zelfbouw NAS met Intel 4c8t CPU) is op dit moment een h264 video aan het afspelen met externe ondertitels naar een Tizen smart televisie uit 2018 (direct play). Het CPU verbruik is daarbij 0.12%, het RAM gebruik is nu 400MB. Qua CPU dus zeker geen probleem, hoeveelheid geheugen zou nog net moeten lukken met een 220j.

In de praktijk transcode mijn server alleen wanneer ik de bandbreedte van een client limiteer tot minder dan de bitrate van het bronbestand, of wanneer hevc bestanden opgevraagd worden op een client die dat niet ondersteunt (heb nog een tweede generatie Chromecast). Voor ondertitels doet die het echt nooit.
Pagina: 1