Wat heeft de voorkeur, 1*512 of 2*256 MD dimms?

Pagina: 1
Acties:

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
Morgen ga ik van 256 MB ram naar 512MB PC133 (Photoschop, divX'jes encoden enz...)

Wat is nu de beste manier van geheugen samenstellen?

Ik koop dus morgen 512MB pc133, maar ik heb de keuze tussen 2*128 of 1*512, welk van de 2 heeft de voorkeur? En vooral, waarom?

Ik heb ooit een artikeltje gelezen over deze vraag, maar ben totaal vergeten wat het beste was EN waar ik het weer juist gelezen heb.

Kan iemand mij uit de nood helpen? Het prijsverschil is totaal te negeren.

Vooral de achterliggende reden intigeert mij, al ben ik natuurlijk met de oplossing ook al heel veel.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als je mobo reepjes van 512 aankan zou ik dat doen... Neemt minder sloten in beslag dus de volgende keer kan je ook weer makkelijk opgreaden.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
het was volgens mij zo dat 1 reepje beter was dan 2 reepjes omdat anders de gegevens gedeeld moet worden over die 2 reepjes..

ik heb het zelf nog nooit getest dus ik zou het niet zeker weten..

PS. 2*128 zal wel 2*256 zijn anders moet je zowiezo voor die 512 gaan :)

• Orbit
  • Laatst online: 30-07 10:26
Op zaterdag 11 augustus 2001 02:17 schreef Leipo het volgende:
het was volgens mij zo dat 1 reepje beter was dan 2 reepjes omdat anders de gegevens gedeeld moet worden over die 2 reepjes..

ik heb het zelf nog nooit getest dus ik zou het niet zeker weten..

PS. 2*128 zal wel 2*256 zijn anders moet je zowiezo voor die 512 gaan :)
Oops, idd, een domme typo !

Graag nog meer meningen !

• Abbadon
  • Laatst online: 21-08 17:57
Qua performance maakt het nul komma nul uit of je er nu één of twee DIMM's in steekt, echt waar. Een 512MB DIMM geeft je de mogelijkheid eventueel nog verder uit te breiden, da's nooit mis. Let wel op dat je een fatsoenlijke 512MB DIMM koopt; de markt is overspoeld met goedkope 512MB rommel-DIMM's (die officieel geen eens aan de PC133 standaard voldoen) die je veel ellende kunnen bezorgen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zou zelf voor 1 * 512 gaan ivm het eventueel later nog willen uitbreiden. Zo blijven er mooi nog wat banken vrij.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-08 16:46

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Meerdere geheugenmodules vormen een zwaardere (capacitieve) electrische belasting voor je geheugenbus, en dat beinvloedt de 'scherpte' van de 0-etjes en 1-tjes. Hoe meer modules, hoe eerder je problemen krijgt met geheugen timing.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Des te meer erinzitten des te groter kans op fouten, daarentegen ben je blij als er 1 over blijft als de ander defect is.

Meer dan 512 Mb heeft voor een reguiere pc geen nut, dus hoezo geen 2 * 256. En later ooit es een keertje de 2e bank volgooien met een 512 ofzo als je OS daarvoor geschikt is.

Freelance tweaker

• Abbadon
Op zaterdag 11 augustus 2001 14:40 schreef Uitvreter het volgende:
Meerdere geheugenmodules vormen een zwaardere (capacitieve) electrische belasting voor je geheugenbus, en dat beinvloedt de 'scherpte' van de 0-etjes en 1-tjes. Hoe meer modules, hoe eerder je problemen krijgt met geheugen timing.
Dat klopt in theorie zeer zeker (vandaar dat ze registered ram hebben uitgevonden), alleen mag je dat eigenlijk niet als argument aanvoeren als de moederbord/chipset specificaties aangeven dat er zoveel DIMM's gebruikt mogen worden. Het een en ander is natuurlijk uitvoerig getest en met een marge. Zelf heb ik 4 dubbelzijdige DIMM's op m'n bord en de geheugenbus is ook nog eens 33% overgeclocked, dus die bus krijgt het zwaar voor de kiezen, maar hij geeft geen enkele krimp (lees: hij werkt 100% feilloos). Belangrijk is dan vooral fatsoenlijk geheugen te kopen (veelal een bekend merk).

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
2*256 is goedkoper :) toch?

edit: toch niet :)

They made me do it.

Verwijderd

Qua performance maakt het nul komma nul uit of je er nu één of twee DIMM's in steekt, echt waar. Een 512MB DIMM geeft je de mogelijkheid eventueel nog verder uit te breiden, da's nooit mis. Let wel op dat je een fatsoenlijke 512MB DIMM koopt; de markt is overspoeld met goedkope 512MB rommel-DIMM's (die officieel geen eens aan de PC133 standaard voldoen) die je veel ellende kunnen bezorgen.
Wil zelf ook binnen kort 512 mb gaan kopen, wat is dan goed geheugen??Neem aan dat je de geheugens wie slecht zijn van rond de fl 150,- bedoeld??Is dat DANE ELEC geheugen wat uit de pricewatch?Heb overguns WD98SE in me comp en heb er nu 2 reepjes in van 128mb stuk, kan ik nu die 512mb er wel bij douwen, want anders haal ik die er uit?

• Abbadon
Op zaterdag 11 augustus 2001 15:25 schreef molletje het volgende:

[..]

Wil zelf ook binnen kort 512 mb gaan kopen, wat is dan goed geheugen??Neem aan dat je de geheugens wie slecht zijn van rond de fl 150,- bedoeld??Is dat DANE ELEC geheugen wat uit de pricewatch?Heb overguns WD98SE in me comp en heb er nu 2 reepjes in van 128mb stuk, kan ik nu die 512mb er wel bij douwen, want anders haal ik die er uit?
Hangt van je moederbord+chipset af of je er een 512MB DIMM in kunt steken. De Dane Elec uit de pricewatch is wel goed; die voldoet prima aan de PC133 eisen. Het geval is dat er een aantal goedkope 512MB DIMM's in de omloop zijn met SDRAM chips die eigenlijk voor registered modules bedoeld zijn. Blijkbaar zijn er van die 2e rangs bedrijfjes ergens in het verre oosten of zo die die chips voor een habbekrats opkopen en ze op unbuffered DIMM's gebruiken. Naast de verkeerde chipstructuur van de SDRAM's zetten ze er in bepaalde gevallen zelfs oncomplete SPD's op. Het gevolg is dat veel moederborden niet goed met deze DIMM's om kunnen gaan (zien maar een deel, of alles is onstabiel) of de DIMM's werken helemaal niet. Dit geldt voor zowel Intel als VIA chipset based borden (veelal werken ze op een Intel bord helemaal niet). Goedkoop kán zeker in dit geval duurkoop zijn. Maar voor hetzelfde geld werkt een goedkope 512MB DIMM prima.
Maar als jouw bord 512MB DIMM's aan kan, hoef je de huidige 128MB DIMM's niet te verwijderen om er een goede 512MB'er bij in te prikken.
Oh, je gebruikt W98, informeer je dan wel even naar de eventuele problemen die kunnen opduiken wanneer je de 512MB grens bereikt/overschreden hebt; er zijn tal van topics in de search hierover te vinden.

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
ik hoop wel voor je dat je windows 2000 gebruikt... win 9x/me kan niet met zo veel ram overweg

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:12
ik had me met 640mb ram. had geen problemen hoor ;)

Verwijderd

Op zaterdag 11 augustus 2001 16:01 schreef abbadon het volgende:

[..]

Hangt van je moederbord+chipset af of je er een 512MB DIMM in kunt steken. De Dane Elec uit de pricewatch is wel goed; die voldoet prima aan de PC133 eisen. Het geval is dat er een aantal goedkope 512MB DIMM's in de omloop zijn met SDRAM chips die eigenlijk voor registered modules bedoeld zijn. Blijkbaar zijn er van die 2e rangs bedrijfjes ergens in het verre oosten of zo die die chips voor een habbekrats opkopen en ze op unbuffered DIMM's gebruiken. Naast de verkeerde chipstructuur van de SDRAM's zetten ze er in bepaalde gevallen zelfs oncomplete SPD's op. Het gevolg is dat veel moederborden niet goed met deze DIMM's om kunnen gaan (zien maar een deel, of alles is onstabiel) of de DIMM's werken helemaal niet. Dit geldt voor zowel Intel als VIA chipset based borden (veelal werken ze op een Intel bord helemaal niet). Goedkoop kán zeker in dit geval duurkoop zijn. Maar voor hetzelfde geld werkt een goedkope 512MB DIMM prima.
Maar als jouw bord 512MB DIMM's aan kan, hoef je de huidige 128MB DIMM's niet te verwijderen om er een goede 512MB'er bij in te prikken.
Oh, je gebruikt W98, informeer je dan wel even naar de eventuele problemen die kunnen opduiken wanneer je de 512MB grens bereikt/overschreden hebt; er zijn tal van topics in de search hierover te vinden.
Bedankt voor je advies.Heb een Asus A7V133 Raid, dus die kan die 512 wel aan.
Ga die topics even door neuzen, over die problemen.Als iemand me nog advies kan geven, graag........

Verwijderd

Ik heb zelf 3 sloten op mijn plank (A7V), heb er 1x 512MB op zitten en 2x 256MB. Baal er van dat het vol is want er is geen winkel die 2x256 wil omruilen voor 1x 512MB zodat ik er eventueel nog iets bij kan prikken. Anyways.. ik zou dus gaan voor zoveel geheugen op 1 reep. Voorzover je plank het aan kan dan.

Verwijderd

Op zaterdag 11 augustus 2001 19:10 schreef awraeven het volgende:
Ik heb zelf 3 sloten op mijn plank (A7V), heb er 1x 512MB op zitten en 2x 256MB. Baal er van dat het vol is want er is geen winkel die 2x256 wil omruilen voor 1x 512MB zodat ik er eventueel nog iets bij kan prikken. Anyways.. ik zou dus gaan voor zoveel geheugen op 1 reep. Voorzover je plank het aan kan dan.
Heb je geen problemen gehad?Is dat een normale A7V of een A7V133

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Op zaterdag 11 augustus 2001 19:10 schreef awraeven het volgende:
je kan wel leuk 2x256 gaan omruilen voor 1x512 *D maar jouw mobo kan maar 1024MB aan rammies hebben.. }:O -je! lijkt me dan dus zinloos om een slot vrij te hebben aangezien een simpele rekensom ons leert dat 256+256+512=1024 en dan zit je dus aan je max. |:(

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Verwijderd

Op zaterdag 11 augustus 2001 20:05 schreef Mark_Oostdam het volgende:

[..]

je kan wel leuk 2x256 gaan omruilen voor 1x512 *D maar jouw mobo kan maar 1024MB aan rammies hebben.. }:O -je! lijkt me dan dus zinloos om een slot vrij te hebben aangezien een simpele rekensom ons leert dat 256+256+512=1024 en dan zit je dus aan je max. |:(
In mijn handleiding staat toch echt 1536 max, A7V133 Raid

• SmokeyTheBandit
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

heb bij gistron 512 mb gekocht van het merk M-tech en dat was niet een slecht merk dacht ik ???????

Turn it off and on again.

• raw meat
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

HEEEEL slecht merk dat M-Tec geheugen

Oh ja joh!!!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb ook reepies van t merk m-tec en het bevalt me prima. DRaait perfect op 133 mhz cas 2-2-2... T schijnt zelfs dat veel merken m-tec chipisch gebruiken.

• SmokeyTheBandit
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

ja zoiets dacht ik ook ja

Turn it off and on again.

Verwijderd

Op zaterdag 11 augustus 2001 20:05 schreef Mark_Oostdam het volgende:

[..]

Ik heb geen problemen gehad met het installeren is gewoon een normale A7V. En in de specs staat tot 1.5GB RAM. Dus kan wel 3*512MB in.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 21:56

almightyarjen

When does the hurting stop?

A7V kan inderdaad 1.5 GB bevatten. En wat betreft die goedkope modules: Ik had een reepje 128, in mijn destijdse Jetway Mobo met K6-2 400. Werkte superstabiel. Toen ging ik Upgraden naar een A7V en TB 750. Een en al BSOD's. Heb een half jaar lopen k#tten en toen kwam ik erachter: het reepje van 128M. Werkte goed op een super B-mobo (als het geen C-mobo was :) ) en op een A7V niet dus...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Pagina: 1