Wat flauw dat deze bedrijfsarts hier niet in wil helpen.
Dit hoeft niet zozeer te betekenen dat de bedrijfsarts in de hoek van de werkgever staat, maar blijkbaar wel dat de bedrijfsarts alleen het minimale wil doen om de werknemer te helpen.
Wat staat er verder in de verslagen van de bedrijfsarts t.a.v. herstel en herstelverwachting?
Staat er iets in over het aantal uren dat je kan werken of alleen hoeveel procent je ziek bent?
(natuurlijk deel je alleen wat je ook zelf hier wil delen, dit is een openbaar forum en het staat je uiteraard vrij niets te delen of zeer selectief te zijn in wat je wel deelt)
Want als er niet expliciet in staat dat je 100% van je uren inzetbaar bent kan je er ook voor kiezen maar 50% van je uren te werken als je ook alleen maar voor 50% van je uren wordt betaald.
Een andere optie is om toch de volledige loonsom te vorderen middels de rechtsbijstand.
Omdat je het minimumloon verdient kom je qua loonwaarde een stuk sneller aan volledige doorbetaling.
N.B. Wat ik eerder zei heeft enige nuancering nodig:
Voor de volledigheid: Ik ben geen jurist.
Wat ik in de jurisprudentie vind is dat een werknemer die gedeeltelijk arbeidsongeschikt is geworden, maar wel bereid is de bedongen arbeid te verrichten voor het gedeelte waartoe hij in staat is, recht houdt op een voor dat geval
passend gedeelte van zijn loon.
(vaak wordt verwezen naar het arrest van de Hoge Raad: HR 3 februari 1978 NJ 1978/248)
Dat betekent in het algemeen dat als je eerder als manager werkte voor 5000 euro per maand en nu passend werk uitvoert dat vrij simpel is en de management taken door iemand anders worden uitgevoerd dat je dan niet automatisch recht hebt op 100% van je loon in het tweede ziektejaar.
Maar bij passend werk dat anders ook door een andere werknemer gedaan zou moeten worden zou, zo lijkt mij, een passend loon toch zeker het minimumloon moeten halen.
Dan is het dus de vraag of het werk dat je doet tenminste de waarde van het minimumloon heeft.
Daar zou een arbeidsdeskundige onderzoek naar kunnen doen en een uitspraak over kunnen doen.
Ik ga er vanuit dat de werkgever dat niet heeft gedaan.
Je hebt het geprobeerd bij de werkgever, en bij de bedrijfsarts. De volgende stap lijkt me inderdaad de rechtsbijstand. Heb je rechtsbijstand met dekking voor arbeidsgeschillen?
edit: eigenlijk is de eerstvolgende stap natuurlijk om het advies van de bedrijfsarts op te volgen en de loonwaarde van de werkzaamheden die je verricht te bespreken met je werkgever. Kennelijk (gezien de gedeeltelijke betaling) vindt je werkgever dat de werkzaamheden die je nu verricht niet het minimumloon waard zijn. Als jij 95% van je oude functie doet lijkt het mij als buitenstaander dat dat toch het minimumloon (en dus je volledige loon) wel waard zou moeten zijn. Bespreken kan altijd, maar als je werkgever er zo in staat zou het zo maar kunnen dat dat gesprek weinig oplevert. Strict gezien is het denk ik wel verstandig om het advies op te volgen en toch eerst dat gesprek aan te gaan.
Tot slot: Je noemde eerder dat de CAO geen duidelijk uitspraak doet over loon in het tweede ziektejaar, maar ik kon niet vinden onder welke CAO jij valt, wil je dat delen?
[
Voor 10% gewijzigd door
daan! op 01-11-2020 16:18
]