Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-01-2022
Mijn vraag
...
Hoe kan ik mijn Whatsapp account schorsing ongedaan maken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Android 5.1 telefoon

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb al op Support geklikt bij de melding dat mijn telefoonnummer is geschorst. Daar heb ik via e-mail contact opgenomen per e-mail. Ik kom daar niet verder, omdat ze alleen aangaven dat er klachten waren en daarom mijn nummer geschorst hebben. Op de inhoud van de klachten wilden ze niet ingaan. Ik zou hun terms of use ofzo overtreden hebben.

Ik ben me van geen kwaad bewust en voor zo ver ik weet heb ik geen regels overtreden. Maar ze wilden niet vertellen wat het probleem was. Was mijn smartphone en whatsapp misschien gehackt en voor spam, bedreiging, terrorisme, ofzo gebruikt? Ik heb nu geen idee.

Heeft iemand anders dit ook wel eens meegemaakt? En hoe dit op te lossen? Ik zou als uiterste een ander nummer kunnen nemen, maar als blijkt dat mijn smartphone gehackt was, dan kan hetzelfde straks weer gebeuren. En al m'n contacten moeten dan weer mijn nieuwe nummer krijgen. Dus het liefst wil ik weer gewoon mijn oude nummer kunnen blijven gebruiken. En weten wat nou het probleem was geweest.

Ik bedenk me door dit voorval hoe makkelijk het is om iemand te spammen via whatsapp. Ik bedoel, ik had een paar maanden ook een raar bericht van een onbekend iemand gekregen. Het lijkt me beter dat je eerst een uitnodiging moet accepteren, voordat iemand je berichten kan sturen. En dat ze je eerst waarschuwen als er iets merkwaardigs met je account gebeurt. Bijvoorbeeld zoals Gmail contact met je opneemt als ze merkwaardige inlog ofzo detecteren. In plaats van dat ze zo maar je Google account blokkeren. Dat heeft tegenwoordig zulke verstrekkende gevolgen.
Hoop dat iemand me verder kan helpen.

Beste antwoord (via marnix.moed op 30-10-2020 21:32)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:01
@marnix.moed Kun je nog wel bij alle gegevens van de app? Nooit een ban van WA/Facebook meegemaakt dus weet het niet. Als je er niet meer bij kunt en er is geen backup is het de vraag of er persoonsgegevens in de gesprekken stonden. Zo ja, is er waarschijnlijk sprake van een datalek. En met dat kun je misschien iets meer medewerking verwachten. Het is natuurlijk de regelgeving een beetje misbruiken, maar het kan misschien net genoeg doen dat ze er daadwerkelijk naar gaan kijken. Want mijn ervaring met bans op andere platfoms is dat er gewoon iet gekeken wordt naar hoe of wat. Gewoon bannen, verwijzen naar voorwaarden en klaar. Soms doet een verwijzing naar wat wetgeving wonderen.
En in het vervolg veiligheid van systemen iets meer meenemen in het keuzeproces lijkt me een goed idee.

Addicted to silent computing

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 15:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
@celshof

bedankt voor je reply. Dat had ik ook al gelezen. Maar ik heb in mijn App overzicht gekeken en er staat gewoon Whatsapp. Niet Whatsapp Plus of GB Whatsapp.

Ik denk dat mijn geval meer lijkt op:

https://faq.whatsapp.com/...-contact-support-for-help

Maar het flauwe en onduidelijke is dat ze niet aangeven welke service voorwaarde is geschonden. En ze laten het ook niet zien welke bericht ofzo een service voorwaarde zou zijn geschonden. Als het een bericht was waarmee iemand bedreigt of gescammed zou zijn, dan weet ik zeker dat ik het niet zelf was geweest en dat mijn account gehacked was.

Ik tast nu in het duister wat er mis is gegaan en hoe dit te herstellen. Ik kan door de schorsing ook mijn berichten niet backuppen of bekijken. Dus kan ook niet zien wat er eventueel vanaf mijn account zou zijn verstuurd of naar wie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:56

Theo

moederbord

@marnix.moed Een bericht dat vanuit jouw nummer verstuurd was met een bedreigende of illegale inhoud daar kan WA toch helemaal niet bijkomen gezien zij pretenderen dat alle communicatie versleuteld is?
Je zal dus eerder moeten zoeken in de richting van misbruik van het account (door derden) ipv een bericht met een 'verboden inhoud' dan je verstuurd zou hebben.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Maybe gekke suggestie gezien je ook nog 5.1 draait maar is alles op je toestel wel up to date? Kan het zijn dat Whatsapp daardoor in 1x is gaan zien dat je een in hun ogen verkeerde versie gebruikt terwijl jij alleen maar een oude versie hebt gebruikt? Is die maybe los geïnstalleerd/geleverd op het toestel. Of weet je zeker dat die de versie hebt vanuit de playstore?

Dit vooral omdat ik kijk naar waarom Whatsapp accounts banned geven ze zelf vooral aan verkeerde apps.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 18:54
Ik zou het gezien de Android versie in ieder geval niet vreemd van staan te kijken als je inderdaad malware op je telefoon hebt waardoor er bijzonder veel berichten via WhatsApp de deur uit gaan.
De laatste update van Android 5, was in april 2015.

Hoe dan ook zou ik dus sowieso je telefoon eens vervangen. Je kan nu makkelijk een nieuwe sim. aanvragen met een nieuw telefoonnummer, maar dan kan je er vergif op innemen dat dit straks weer fout gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door DonJunior op 27-10-2020 07:47 ]

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:17
Theo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:15:
Een bericht dat vanuit jouw nummer verstuurd was met een bedreigende of illegale inhoud daar kan WA toch helemaal niet bijkomen gezien zij pretenderen dat alle communicatie versleuteld is?
Wel als iemand je rapporteert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:47:
Ik zou het gezien de Android versie in ieder geval niet vreemd van staan te kijken als je inderdaad malware op je telefoon hebt waardoor er bijzonder veel berichten via WhatsApp de deur uit gaan.
De laatste update van Android 5, was in april 2015.

Hoe dan ook zou ik dus sowieso je telefoon eens vervangen. Je kan nu makkelijk een nieuwe sim. aanvragen met een nieuw telefoonnummer, maar dan kan je er vergif op innemen dat dit straks weer fout gaat.
Dit inderdaad. Vervang in ieder geval je telefoon. De uitrol van Android 11 zit er ondertussen aan te komen. Een telefoon met Android 5 moet je niet meer willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marnix.moed schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 00:10:
@celshof

bedankt voor je reply. Dat had ik ook al gelezen. Maar ik heb in mijn App overzicht gekeken en er staat gewoon Whatsapp. Niet Whatsapp Plus of GB Whatsapp.

Ik denk dat mijn geval meer lijkt op:

https://faq.whatsapp.com/...-contact-support-for-help

Maar het flauwe en onduidelijke is dat ze niet aangeven welke service voorwaarde is geschonden. En ze laten het ook niet zien welke bericht ofzo een service voorwaarde zou zijn geschonden. Als het een bericht was waarmee iemand bedreigt of gescammed zou zijn, dan weet ik zeker dat ik het niet zelf was geweest en dat mijn account gehacked was.

Ik tast nu in het duister wat er mis is gegaan en hoe dit te herstellen. Ik kan door de schorsing ook mijn berichten niet backuppen of bekijken. Dus kan ook niet zien wat er eventueel vanaf mijn account zou zijn verstuurd of naar wie.
Dat is met opzet. Scammers misbruiken het support-proces om hun geblockte nummers terug te krijgen en de resources die WhatsApp heeft te overspoelen met neppe escalaties van "onschuldige" gebruikers die "zomaar" "ineens" hun nummer kwijt zijn.

Niemand appt de helpdesk "oh ach en wee ik was mensen aan het scammen mag ik mijn account terug". Iedereen roept "ik deed niks! heus!"

Maakt voor het verhaal dus niet vreselijk veel uit of je onschuldig bent of niet maar op hoge poten naar de helpdesk doet elke scammer.

Ga dus het proces in en probeer je account te unlocken maar verwacht niet dat je te horen krijgt waarom.

Overigens vind ik het een beetje gek dat je wel precies weet welke android je draait maar je vertelt niet wat voor een telefoon je precies hebt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 13:17
Sorry, maar ik ben gestopt met lezen toen ik las Android 5.1.
Dat is hetzelfde raar opkijken als je nu Windows 7 nog hebt draaien en raar opkijken als je hele machine vol komt te staan met spam,malware etc door het gemis van security updates.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

marnix.moed schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:18:
maar als blijkt dat mijn smartphone gehackt was, dan kan hetzelfde straks weer gebeuren.
Knip, Iets minder diskwalificerend kan geen kwaad.

[ Voor 15% gewijzigd door 13art op 29-10-2020 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 13:17
@marnix.moed Denk dat iedere tweaker hier zoiets heeft van: waarom zit je nog met een 5.1 Android telefoon.
Wij kunnen ook niet anders zeggen dan dat het waarschijnlijk komt door die Android 5.1 telefoon dat hier gewoon shit vanuit is verstuurd, exploits etc en dat whatsapp heeft besloten (TERECHT) een ban te geven.

Ga voor je eigen digitale veiligheid maar ook andere waarmee je digitaal in verbinding staat AUB upgraden naar een up to date telefoon.
Je hebt prima modellen voor niet al te duur, en nu kunnen we niet allemaal bij elkaar in de geldbuidel kijken maar het is echt aan te raden om te upgraden.

je hebt al mooie devices voor 150-200 euro welke up to date zijn.
Denk aan Motorola Moto G9 Play, Xiaomi Redmi Note 9 , Nokia 5.3, Poco X3

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
https://faq.whatsapp.com/...upported-devices/?lang=en

Volgens hun FAQ is 2.3.7 genoeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-09 16:13

Sherlock

No Shit

Om het te laten werken ja, niet om "veilig" te zijn.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnix.moed
Bedankt allen voor jullie reacties.

@Theo , zoals @hcQd al zei vermoed ik ook dat er mensen zijn die gerapporteerd hebben.
Waarschijnlijk hebben ze ook aangeven wat hun reden was.

@Touchdomex Ik had de laatst beschikbare updates voor de OS al en ook telkens updates via Google's Playstore voor Whatsapp geïnstalleerd. Bovendien heb ik t toestel in 2018 gekocht en daarna via de Play store Whatsapp geïnstalleerd. En sindsdien nooit melding gekregen dat t een verkeerde versie zou zijn.

@DonJunior Dat is ook de reden dat ik aan Whatsapp vroeg naar de inhoud van de klachten. Als het daadwerkelijk aan mn telefoon ligt, dan heeft n nieuw nummer alleen weinig nut.

@S1NN3D @Jeroenzer
Ik gebruik meestal spullen totdat ze t niet meer doen. Ik ben niet zo iemand geweest die elk jaar abo verlengt met n nieuw toestel.

Bovendien is er weinig keuze voor smartphones zonder camera.
Ik zat eigenlijk te wachten totdat ze met een water bestendig toestel komen, maar die is er helaas nog niet.

De genoemde voorbeelden zijn me te groot. M'n iNo 3 heeft nog 4,2 inch scherm. Ik had wel groter geprobeerd, zo had ik de Z5 Premium. Die was me veels te groot. Daarna de normale Z5 gehad, was me nog steeds te groot. Daarna toch maar terug naar de S5 mini, totdat die t niet meer deed. En daarna dus bij de iNo 3 beland.

@Verwijderd
Tja, daar heb je wel een punt dat scammers en spammers zich als heiligen voordoen. Maar ik snap daarom niet waarom Whatsapp niet verplichten eerst een soort vriendschapsverzoek te accepteren, voordat iemand je berichten en links ofzo kan sturen.

Ik stond even niet stil bij dat het model er ook toe doet voor t probleem. Maar het gaat dus om n iNo 3 van een kleine mobiele telefoonmarkt uit Singapore.

Het traject was ik al ingegaan, maar ze zeiden dat er klachten waren, willen er niet inhoudelijk op in gaan en doen er verder niks aan.

[ Voor 3% gewijzigd door marnix.moed op 27-10-2020 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 23:05

-36-

Trust me. I'm an amateur

lol, wanneer heeft die telefoon de laatste security update gehad? lijkt me niet al te recent. Het is verder niet redelijk om te veronderstellen dat de telefoon nog veilig zou zijn omdat je geen melding van het tegenovergestelde hebt gehad. Whatsapp is een gratis dienst dus al te veel eisen aan de klantenservice kan je daar ook niet aan stellen, helaas.

Als je echt geen camera in de telefoon wilt, Misschien een idee om deze fysiek onklaar te (laten) maken? Dan heb je al wat meer keuze. Formaat valt weinig aan te doen dus daar zul je mee moeten leven als je een veilig device wilt hebben. Dan kan je met de nieuwe telefoon het probleem van de whatsapp nummerblokkade opheffen door een nieuw nummer te nemen en je contacten over te zetten. Misschien niet wat je voor ogen had maar dat lijkt me de enige reëele oplossing.

[ Voor 58% gewijzigd door -36- op 27-10-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
Camera is niet toegestaan inderdaad. En een opoe telefoon wil ik, omdat ik er dus apps op wil kunnen zetten.

En updates heeft ie al jaren niet meer gehad. En misschien ben ik inderdaad wat naïef, maar veel smartphones gebruikt die ook al geen updates meer kregen en nooit problemen mee gehad. Tot nu...

En het mag dan een 'gratis' dienst zijn. Kweenie wat ze achter de schermen met je info doen en of ze reclame ofzo willen gaan gebruiken, maar tegenwoordig communiceert de halve wereld zowat met 'gratis' diensten als Whatsapp, Facebook, Google enzo. Je bent er zo afhankelijk van geworden.

[ Voor 32% gewijzigd door marnix.moed op 27-10-2020 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -36-
  • Laatst online: 23-09 23:05

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zou de telefoon sowieso ook een fabrieksreset geven. Of nog beter een fabrieksrom flashen. Mocht er iets kwaadaardigs op staan dan ben je er iig vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
@-36- Een fabrieksrom flashen weet ik niet hoe dat moet, maar een fabrieksreset ga ik wel proberen.

Voor ik dat doe wil ik kijken of ik m'n Whatsapp account nog ongeschorst kan krijgen om mijn content op te slaan. Maar als ik t zo zie, is dat vergeefse hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
  • Laatst online: 15-09 09:52
ze zeiden dat er klachten waren, willen er niet inhoudelijk op in gaan en doen er verder niks aan.
Lekker is dat. Daar zit je dan met je hele chat history en je contacten. Gewoon zonder opgaaf van reden eraf getieft en als je vraagt waarom krijg je nul informatie? Daar sta ik wel van te kijken moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
Precies, dat dus. Ik snap nu dus ook niet wat er mis is gegaan. Het enige dat ze me vertelden was dat er klachten over mijn account was binnengekomen.
Ik weet nu bijvoorbeeld ook niet of ik mensen excuses moet gaan aanbieden die in mijn contactenlijst staat. Staat ook wat lullig om sommigen die ik in geen jaren heb gesproken excuses te sturen, zonder dat ik weet of er uberhaupt iets naar hen is toe gegaan.
Ik tast nu in het duister wat er gebeurd is, enkel dat ze m'n nummer geschorst hebben.

Ik begrijp dat ze scammers, spammers, etc willen uitbannen, maar onschuldige gebruikers zo laten stikken. Ok, ik ben in die mate zelf schuldig dat ik geen nieuwe Android versie heb. Maar iemand wiens account is misbruikt zo laten hangen vind ik een domper. Zit je lekker nog een jaar aan je abo vast en intussen geen Whatsapp op je nummer. Erg onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
marnix.moed schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:46:

@Touchdomex Ik had de laatst beschikbare updates voor de OS al en ook telkens updates via Google's Playstore voor Whatsapp geïnstalleerd. Bovendien heb ik t toestel in 2018 gekocht en daarna via de Play store Whatsapp geïnstalleerd. En sindsdien nooit melding gekregen dat t een verkeerde versie zou zijn.
Tja, als je in 2018 een telefoon met een OS uit 2014 koopt dan vraag je er een beetje om he...

Android 8 was toen al lang beschikbaar. Als je iets koopt wat al hopeloos verouderd is dan kun je vast wel een mening vormen over het updatebeleid.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
Dat is wel een algemeen punt van dat update beleid. Fijner vind ik mijn convertable laptop die ik in 2015 of 2016 kocht. Zat Windows 8 op. Kreeg later een update naar Windows 10 en hij doet het voor mij nog prima. Ik doe geen hele 'heftige' dingen ermee. Beetje surfen, filmpje kijken, wat Word en Excel en dat was het wel zo een beetje.

Hetzelfde met m'n smartphones. Browsen, filmpjes kijken, muziek luisteren, m'n agenda, Docs, navigeren met Google Maps, wekker, en dat was het wel een beetje.

En ook destijds waren er niet veel alternatieven. De iNo 4 was toen ook wel uit met ik dacht Android 6. Maar dat was dan ook weer zo een koelkast.

[ Voor 13% gewijzigd door marnix.moed op 28-10-2020 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

marnix.moed schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 01:15:
Dat is wel een algemeen punt van dat update beleid. Fijner vind ik mijn convertable laptop die ik in 2015 of 2016 kocht. Zat Windows 8 op. Kreeg later een update naar Windows 10 en hij doet het voor mij nog prima. Ik doe geen hele 'heftige' dingen ermee. Beetje surfen, filmpje kijken, wat Word en Excel en dat was het wel zo een beetje.

Hetzelfde met m'n smartphones. Browsen, filmpjes kijken, muziek luisteren, m'n agenda, Docs, navigeren met Google Maps, wekker, en dat was het wel een beetje.

En ook destijds waren er niet veel alternatieven. De iNo 4 was toen ook wel uit met ik dacht Android 6. Maar dat was dan ook weer zo een koelkast.
Ik dúrf 't Bij-Na niet te zeggen maar: Is een Apple iPhone SE (2020) óf 12 Mini niet iets voor je? >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is dat van de camera een vereiste van het werk of zo? Of is het een persoonlijke kruistocht?

Want daarmee maak je het jezelf gewoon heel erg moeilijk. Ik gebruik zelf nog steeds een Sony Z5compact, is ook maar Android 7 maar je kunt dus tot aan een XZ2compact kopen, die zijn maar 4.6 inch en kan tot Android 10 (en misschien wel verder). Heerlijk klein.

De camera zal je dan uit moeten schakelen, deze link claimt dit onherroepbaar te kunnen doen.

[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 28-10-2020 01:23 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
marnix.moed schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 01:15:
Dat is wel een algemeen punt van dat update beleid. Fijner vind ik mijn convertable laptop die ik in 2015 of 2016 kocht. Zat Windows 8 op. Kreeg later een update naar Windows 10 en hij doet het voor mij nog prima.
Voor updates van Windows ben je alleen van Microsoft afhankelijk.

Voor updates op je Android telefoon ben je van de fabrikant afhankelijk. iNo dus in dit geval.

En als zij het nalaten om updates uit te brengen, tja, dan blijf je dus met beveiligingslekken achter. Mogelijk heeft dat wat malware opgeleverd die via WhatsApp aan het spammen is. Who knows.

Ik zou op een toestel met Android 5 ook niet graag inloggen op mijn e-mailaccounts, bankomgeving of eigenlijk iedere willekeurige website trouwens.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@gambieter Ik kan me serieus niet (meer?) voorstellen dat er nog werkgevers óf klanten zijn welke een 'smartphone' zonder camera als harde 'eis' hebben. Hebben ze die eis wél en willen ze er niet aan tornen dan leveren ze als werkgever óf klant ook maar zo'n ding aan mét een eigen SIM.

Ik loop regelmatig in diversen datacenters / centra rond en daar hangen vaak niet eens meer bordjes dat 't verboden is om te fotograferen en / of filmen, er wordt van me verwacht dat ik als professional wéét dat zoiets tegen de voorwaarden aangaande toegang in druist en dat ik bij het schenden van die voorwaarde m'n baan én nog veel meer op 't spel zet 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Will_M schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 01:32:
@gambieter Ik kan me serieus niet (meer?) voorstellen dat er nog werkgevers óf klanten zijn welke een 'smartphone' zonder camera als harde 'eis' hebben. Hebben ze die eis wél en willen ze er niet aan tornen dan leveren ze als werkgever óf klant ook maar zo'n ding aan mét een eigen SIM.
Ik kan het me ook niet voorstellen, maar aannames zijn altijd gevaarlijk en daarom vraag ik het de TS :p

Als die disable camera aanpak werkt, dan kan hij in ieder geval een nieuwere telefoon kopen. Dat lost het probleem met zijn Whatsapp niet direct op, maar daar zal een nieuw nummer nodig zijn met alle nadelen vandien.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Laatst online: 15-03-2021
Ik heb ooit eens een topic voorbij zien komen met iemand die specifieke eisen aan zijn telefoon had vanwege zijn werk. Dat was iets als geen camera of geen wifi ofzo.

Ah ja gevonden, geen camera:

Bestaat er een Smartphone zonder Camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:55
Gewoon een fairphone kopen en daar de camera's uit schroeven, die dingen zijn volledig modulair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik loop regelmatig in diversen datacenters / centra rond en daar hangen vaak niet eens meer bordjes dat 't verboden is om te fotograferen en / of filmen, er wordt van me verwacht dat ik als professional wéét dat zoiets tegen de voorwaarden aangaande toegang in druist en dat ik bij het schenden van die voorwaarde m'n baan én nog veel meer op 't spel zet 8)
Wij maken zo vaak foto's van de spullen die we in verschillende DC's hebben. Geen haan die er naar kraait. En als we ergens een remote engineer voor nodig hebben, zie je die steeds vaker met een GoPro achtige camera door het DC wandelen en kun je meekijken met wat ze doen.

Als werkgever zulke afwijkende eisen heeft, dan regelt die maar een dumbphone en een duo-SIM voor me. Dan ga ik dus niet zelf op zoek naar een telefoon die ik helemaal niet wil. Geen duo-SIM? Dan ben ik dus na werktijd niet telefonisch bereikbaar op dat nummer, want dan ligt die dumbphone gewoon ergens in een la. :)

Heb ooit een werkgever gehad die de bereikbaarheid van alle medewerkers fors wilde verbeteren door iedereen een mobiel te geven. Maar... Dat werd natuurlijk een low budget model en men wilde dan eigenlijk niet dat hij ook privé gebruikt zou worden. En voor dat laatste moest getekend worden.... Totaal geflopt. Alleen de bevoorrechte laag had een leuke telefoon en mocht die ook privé gebruiken. Verder zette iedereen zijn werktelefoon uit als ze naar huis gingen en lieten hem op kantoor liggen. Er veranderde dus niets. Of je het gesprek nou over DECT of GSM voert, dat maakt dus qua functie niets uit. En Whatsapp is ook niet heel nuttig als de telefoon buiten kantoortijden uit staat en op kantoor in een la ligt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2020 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Het komt wel voor, maar misschien niet zoveel in Nederland.
Weet van een vriend van me dat hij zijn smartphone en laptop cameraloos moest laten maken voordat ze mee mochten op de werklocatie (was wel in het midden oosten). Gebeurde daar wel meer, er waren ook gewoon bedrijven daar die dat voor je deden.

Blijkbaar kun je bij Apple een ombouwkit krijgen hiervoor (oa nieuwe backcover).

Was in zijn geval overigens van toepassing op zijn werktelefoon en laptop, de baas betaalde. Hij moest het alleen zelf even regelen in het land van bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55
Gaat het je om veiligheid of om stevigheid dat je geen camera wil?

Anders zou je ook zoiets kunnen pakken, goedkoop en gaat weer tijdje mee

https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-umidigi-bison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
Het gaat niet om de stevigheid om geen camera te hebben. iNo heeft nu ook n rugged versie. Die je kunt laten vallen, en onder water kan, enzo. Die leek me wel fijn, op weer de gigantische afmetingen na.

Grote toestellen zijn voor mij erg onpraktisch.

Zelf gebruik ik naast de iNo 3 daarom nog n Samsung Folder 2. Dat was toen de kleinste smartphone die ik kon vinden. Draait echter nog op 7.1.1. Laatste update was juni 2018.

@gambieter
Grappig dat je de Z5 compact aanhaalt. Dat was t toestel waar ik na de Z5 Premium en daarna de normale Z5 naar keek. Op t formaat na, vond ik de toestellen wel goed. Stevig, waterbestendig en de vingerprint scanner aan de zijkant vond ik erg praktisch.
Bovendien deed de Z5 compact t kwa prestaties weinig onder voor de normale Z5. Maar net als de compacte opvolgers erna, mist ie n echte dual sim (sommige erna hadden volgens mij nog n soort hybrid). En aangezien ik geen 'zware' gebruiker ben, stapte ik over naar de S5 mini duo's.

@Will_M
Nee, Apple vind ik niet zo prettig. Vooral omdat sommige randapparatuur er minder mee samenwerkt.
Bovendien zit er ook n camera in. Camera onklaar maken levert elke keer toch weer controle en gedoe op.

@Xander
Dat had ik inderdaad ook begrepen. Vandaar dat ik t nu wel fijner vind dat Android bepaalde zaken via de play store kan gaan updaten. Hopelijk dat dit meer wordt, zodat alle toestellen langer veilig gebruikt kunnen worden.
Ik kan me voorstellen dat mensen die de nieuwste games en content ofzo maken het nieuwste vh nieuwste willen hebben. Maar voor n beetje browsen, filmpjes kijken, navigeren en mn agenda, hoef ik niet telkens n nieuw toestel.

[ Voor 63% gewijzigd door marnix.moed op 28-10-2020 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

marnix.moed schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:03:
Het gaat niet om de stevigheid om geen camera te hebben. iNo heeft nu ook n rugged versie. Die je kunt laten vallen, en onder water kan, enzo. Die leek me wel fijn, op weer de gigantische afmetingen na.

Grote toestellen zijn voor mij erg onpraktisch.

Zelf gebruik ik naast de iNo 3 daarom nog n Samsung Folder 2. Dat was toen de kleinste smartphone die ik kon vinden. Draait echter nog op 7.1.1. Laatste update was juni 2018.
Je kan hier al je fijne wensen wel neerzetten, feit is dat je met die prehistorische telefoons problemen kan krijgen, zoals je hier nu merkt.

Dan moet je toch over, of je neerleggen bij geen whatsapp en kans op andere frauduleuze activiteiten op je telefoon.

Ik vind bijvoorbeeld een telefoon die je Whatsapp onbruikbaar maakt, een stuk onpraktischer dan een telefoon die een 0.8inch te groot scherm heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
Jammer is dat die wensen blijkbaar niet overeenkomen met de wensen van de meeste anderen. Daardoor maken fabrikanten zulke grote toestellen. En dat de updates afhankelijk zijn van de telefoonmakers ipv de Google.

Voor m'n werk beperkt een grote telefoon me gewoon te veel. Ik heb het wel geprobeerd, zoals ik eerder beschreef met het gebruik van de Z5 premium en de normale Z5, maar dat ging gewoon echt niet. Anders zou ik ook niet gedowngrade zijn naar een minder krachtige S5 mini. Voordat ik nu uiteindelijk bij m'n Samsung Folder 2 uit kwam, nog de LG Q6 plus gehad, maar die bleek toch te groot.

Maar bedankt allen voor jullie reacties. Er zit zo te zien niets anders op dan een nieuw account te nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door marnix.moed op 30-10-2020 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

marnix.moed schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:59:
Er zit zo te zien niets anders op dan een nieuw account te nemen.
Dan zal je ook een nieuw nummer nodig hebben, en een andere telefoon om te voorkomen dat het weer gebeurt. Ezel, steen, stoten ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:01
@marnix.moed Kun je nog wel bij alle gegevens van de app? Nooit een ban van WA/Facebook meegemaakt dus weet het niet. Als je er niet meer bij kunt en er is geen backup is het de vraag of er persoonsgegevens in de gesprekken stonden. Zo ja, is er waarschijnlijk sprake van een datalek. En met dat kun je misschien iets meer medewerking verwachten. Het is natuurlijk de regelgeving een beetje misbruiken, maar het kan misschien net genoeg doen dat ze er daadwerkelijk naar gaan kijken. Want mijn ervaring met bans op andere platfoms is dat er gewoon iet gekeken wordt naar hoe of wat. Gewoon bannen, verwijzen naar voorwaarden en klaar. Soms doet een verwijzing naar wat wetgeving wonderen.
En in het vervolg veiligheid van systemen iets meer meenemen in het keuzeproces lijkt me een goed idee.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
Crahsystor schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:14:
Bedankt voor de tip! De enige back ups die ik had gingen via Whatsapp. En daar kan ik niet meer bij zonder m'n account. Het gaat me niet eens zo zeer om te chats, maar meer of er mensen benadeeld zijn die ik ken, zodat ik het bij hen kan uitleggen.

En natuurlijk heb ik ook liever up to date spullen. Zo hou ik de virusscanner (ook op mijn mobieltjes) en mijn Windows up to date. Hoewel Microsoft dat laatste lijkt te forceert. Soms kom ik de volgende ochtend achter dat m'n computer opnieuw is opgestart, terwijl ik nog ergens mee bezig was. Gelukkig sla ik m'n werk tussentijds op.
Maar ik vind het jammer dat er zo weinig keuze is aan kleine toestellen. Dus ik vind het ook een fraaie zet van Apple met een iPhone 12 mini te komen. En die heeft zelfs dual sim! 5,4 inch scherm en het formaat van m'n ouwe S5 mini. Zo iets zou ik ook wel willen. Zelf overweeg ik om volgend jaar mijn Samsung Folder 2 te vervangen voor een Samsung Z Flip of Motorola Razr. Maar als er iets kwa formaat van de iPhone 12 mini uitkomt met Android, waterbestendig en dual sim, dan overweeg ik dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
marnix.moed schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:46:
Bedankt allen voor jullie reacties.

[
Bovendien is er weinig keuze voor smartphones zonder camera.
Ik zat eigenlijk te wachten totdat ze met een water bestendig toestel komen, maar die is er helaas nog niet.
Jawel hoor, CAT heeft ze, hebben zelfs nog "dumb"phones
https://www.catphones.com/nl-nl/features/waterproof/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
Bedankt voor de info. Maar volgens mij is de s31 hun kleinste smartphone en die is n stuk groter dat mn Q6 plus die me al te groot was en deed overstappen naar de Samsung Folder 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
gambieter schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:03:
[...]

Dan zal je ook een nieuw nummer nodig hebben, en een andere telefoon om te voorkomen dat het weer gebeurt. Ezel, steen, stoten ;)
Dat is volgens mij zo te zien de enige mogelijkheid.

Gezien ik geen andere kleine non camera Android smartphone heb kunnen vinden, zal ik proberen met n factory restore kijken of daarmee eventuele malware weg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:43
Hypothetisch gezien, wat houdt je tegen om een Android toestel aan te schaffen (gebaseerd op iFixits repairabilitys score), en de camera te laten vervangen door een 3D-print? Niet alles hoeft kant en klaar te zijn ;) kies een leuk kleurtje uit wat bij het toestel past en iedereen kan zien dat het een non-camera toestel is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Geen oplossing, maar wel een workaround. Als je niet heel erg gehecht bent aan je nummer, koop een prepaid sim van 5 euro, activeer daar whatsapp mee en doe je oude sim weer terug. Dan heb je whatsapp weer werkend en kun je met je huidige nummer bellen. Alleen whatsapp heeft dan het nummer van je prepaid sim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnix.moed
@WP_Pj Dat is best n creatieve oplossing. Ware het niet dat ik niet zo handig ben en zo iets niet kan maken. Zijn er bedrijven die dit kunnen?

@Erapaz Dat is precies waar ik aan dacht. En later wanneer t oude abonnement is afgelopen van die prepaid naar abo over te laten zetten.
Wel jammer als je een nummer al meer dan 2 decennium hebt en er zo vanaf moet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09 05:25
Bij bedrijven (o.a. raffinaderijen) in het buitenland zeker meegemaakt. Webcam moest zelfs uit laptop en bezel naar de autospuiter, ivm mogelijkheid tot terugplaatsing.

Sponsors lopen wel met smartphones en werklui die op site wonen laten hun smartphone met een lunchbox naar binnen smokkelen, etc. Want er wordt natuurlijk alleen bij de poort gecontroleerd.

3 maanden om een licentie te krijgen (op serial) voor een camera waarbij je dan nog alleen onder begeleiding mag fotograferen. Dit ipv gewoon een site fotograaf met camera die even kiekjes maakt.

On Topic:
Flauw dat je geen werkbare medewerking van Whatsapp krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:43
marnix.moed schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:38:
@WP_Pj Dat is best n creatieve oplossing. Ware het niet dat ik niet zo handig ben en zo iets niet kan maken. Zijn er bedrijven die dit kunnen?
Geen idee of er gespecialiseerde bedrijven zijn, maar ik denk dat een gerenommeerde telefoon repair shop je er wel mee kan helpen, het is tenslotte 90% van het werk dat ze normaal doen. (en de klant is koning ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
Tot mijn verbazing was gisteren de schorsing opgeschort. Oftewel alles doet het weer. Uit de geschiedenis blijkt dat er vanaf mijn account geen rare berichten zijn verstuurd.
Het lijkt er op dat alleen mijn SMS berichten zijn misbruikt, daar waren wel rare tekens berichten vanaf verstuurd. Waarschijnlijk dat die gerelateerd waren aan Whatsapp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Uit de geschiedenis op jouw telefoon bedoel je vast?
Ik vind het allemaal nogal onsamenhangend en weinig logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
ChinaGeek schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:00:
Uit de geschiedenis op jouw telefoon bedoel je vast?
Inderdaad, ik bedoel de Whatsapp chat geschiedenis. Daar zie ik geen mij vreemde verzonden berichten staan.

Het zou misschien kunnen dat ze die na t verzenden gewist hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Stel, nu je weer toegang hebt, zsm 2FA in op jouw Whatsapp account/telefoonnummer.
Zie ook https://faq.whatsapp.com/...tep-verification/?lang=nl

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 08-11-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
marnix.moed schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:48:
[...]

Inderdaad, ik bedoel de Whatsapp chat geschiedenis. Daar zie ik geen mij vreemde verzonden berichten staan.

Het zou misschien kunnen dat ze die na t verzenden gewist hebben.
Of dat ze hem helemaal niet fysiek via jouw toestel verstuurd hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnix.moed
CH4OS schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:58:
Stel, nu je weer toegang hebt, zsm 2FA in op jouw Whatsapp account/telefoonnummer.
Zie ook https://faq.whatsapp.com/...tep-verification/?lang=nl
Zojuist gedaan. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix.moed
ChinaGeek schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:41:
[...]

Er zal vast van alles mogelijk zijn, maar dat gaat m'n pet te boven. Ik ben maar een simpele IT consumer die al lang blij is die weet hoe ie een Whatsapp berichtje kan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ChinaGeek schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:41:
[...]

Nu 2FA ingesteld is, is dit uitgesloten voor in de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 09-11-2020 00:50 ]

Pagina: 1