Instellingen vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietarissen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-10-2020
Beste mensen,

Ik heb een probleem met het instellen van mijn vloerverwarming, dit is overigens een bijverwarming omdat ik overal ook radiatoren heb dus die moet ik knijpen om de vloerverwarming kans te geven zichzelf op te warmen.

Ik heb een verdeler met zes aansluitingen, ik neem aan drie groepen. Per groep wordt één leiding warm,(de achterste) en de voorste blijven koud.

Op de dikke leiding naar de pomp zit een kastje (thermosstaat) ingesteld op 45 graden. Boven de pomp zit een thermometer en die varieert van temperatuur en dan heb ik nog een thermosstaatkraan op de aanvoerleiding en die heeft negen standen.

* Op welke stand dient de thermosstaatkraan te staan (stand 1 t/m 9)?
* Hoe hog mag de temperatuur op het kastje staan op de dikke leiding naar de pomp?
* Welke themperatuur mag de meter aangeven boven de pomp?
* Op welke stand moet de pomp staan voor wat betreft snelheid, hij heeft drie standen>
* En moeten de voorste leidingen koud blijven?

Dank voor de reacties alvast.
Met vriendelijke groet,
Piet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:31

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Welke apparatuur heb je en kun je zelf niet iets vinden als je hiermee zoekt?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:33
Ik mis bij dit soort vragen vaak wat achtergrond. Hier ook weer.

Is het een nieuwe installatie? Zo ja, wat zegt je leverancier? Zo nee, waarom zijn de instellingen nu ineens een probleem? Functioneerde de vloerverwarming nooit? Woon je er net? Wat zeggen de vorige bewoners?

En daarna: heb je geen foto van je verdeler/installatie? Welke apparatuur gebruik je (en de overige vragen van @tweakduke ).

De thermostaat dient om te voorkomen dat er te warm water je vloer in gaat (45 is wel een beetje het maximale, vind het zelfs vrij hoog). Bij mij is dat overigens 1 knop met graden erop, bij jou een losse thermostaat en een knop met 1-9?

Dan spreek je over een thermometer, ik weet niet wat die meet bij jou. Ik heb er 2. Een op de aanvoer en 1 op de retour. Die eerste mag niet voorbij de ingestelde temperatuur komen (komt hij dat wel, dan is je thermostaat kapot). Die 2e zou een lagere temperatuur moeten geven dan de eerste, anders geeft het water geen warmte af aan de vloer.

De snelheid van de pomp is zo niet te bepalen. Dat bepaal je namelijk obv het verschil tussen de temperatuur bij aanvoer en bij retour. Als dat temperatuurverschil minimaal is dan moet de pompsnelheid omlaag. Is dat heel groot, dan zou de snelheid omhoog moeten.

Dat de ene leiding warmer is dan de ander klopt. De ene is de aanvoer en de andere de retour. Maar als de retour ijskoud blijft klopt er iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 19:08
Ik heb geen radiators en mijn vloer wordt ook nauwelijks warm. Dat heeft er meer mee te maken dat het nog niet heel koud is buiten en het huis redelijk goed geïsoleerd. Er hoeft bijna geen warmte de vloer in om het huis warm te houden.
Is dat niet gewoon jouw probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54
Iets meer informatie is wel gemakkelijk (bijv. foto)
Daarnaast zou ik eens beginnen met het doorlezen van dit topic.

* Op welke stand dient de thermosstaatkraan te staan (stand 1 t/m 9)?
Dit zal de begrenzer zijn naar je vloer toe. hier kan/mag je niet te warm CV-water instoppen.
Bij mij regelt hij de VV-aanvoer naar +- 30 graden

* Hoe hog mag de temperatuur op het kastje staan op de dikke leiding naar de pomp?
De pompschakelaar gok ik? Dit kastje regelt wanneer de VV-pomp inschakelt.
Hier moet je dus een drempel waarde zien te vinden i.c.m. je ketel instellingen

* Welke themperatuur mag de meter aangeven boven de pomp?
Foto? of zie eerste bullet

* Op welke stand moet de pomp staan voor wat betreft snelheid, hij heeft drie standen>
Afhankelijk van de grote van je systeem, anders moet je eens googlen naar de handleiding van je pomp.

* En moeten de voorste leidingen koud blijven?
Dit is dan denk ik de retour van de VV? Zolang er warmteafgifte in je vloer is zullen deze kouder blijven dan de aanvoer