Waar plaats ik een koolmonoxidemelder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 14:53
Eigenlijk precies dezelfde vraag als in dit topic, maar dan met een compleet andere indeling van de woning.

De CV ketel zit in een kast van 50x100 cm direct grenzend aan de overloop met een open trapgat. Op de overloop (waar ook nog eens afzuiging zit van de ventilatie en een dakraam) heeft het dus weinig zin om een CO-melder te plaatsen.

Eigenlijk zie ik maar twee mogelijkheden:
  1. hoog aan de wand of het plafond in de CV kast
  2. in iedere verblijfsruimte
Wat zou dan de beste plek zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door Pieter.txt op 26-10-2020 15:38 ]

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Beste antwoord (via Pieter.txt op 26-10-2020 20:47)

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:10
Bij mijn CO melder staat ok 1-3 meter van cvketel en in ander ruimtes op adem hoogte.
Maar in de ketel ruimte kan dit dus ook 1 meter boven de cv ketel zijn.

Daarbij, binnen de meter zal je misschien eerder een valse melding krijgen, maar bij 40ppm CO dichter bij de ketel vind ik het toch ook niet erg als deze afgaat. Want dat is toch ook echt een teken dat er iets niet goed gaat...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:38
Ik heb toevallig vanochtend zo'n meter opgehangen. :)

Hierbij heb ik het advies van de Brandweer gebruikt: https://www.brandweer.nl/...laatsingsadvies-co-melder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 14:53
Die had ik ook gezien maar daar staat "op 1 - 3 meter van de CO bron". Dat is dus op de overloop met trapgat en veel ventilatie. Ik kan me niet voorstellen dat dat de juiste plek is in ons specifieke geval.

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Pieter.txt schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:38:
Die had ik ook gezien maar daar staat "op 1 - 3 meter van de CO bron". Dat is dus op de overloop met trapgat en veel ventilatie. Ik kan me niet voorstellen dat dat de juiste plek is in ons specifieke geval.
Dat is inderdaad het advies. Als het plafond te veel doorwaait zou ik 'm aan de muur naast de kastdeur zetten aan de kant waar de wind naartoe blaast.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pieter.txt schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:38:
Ik vraag me af waarop dat gebaseerd is. Is dat om vals positieve meldingen te voorkomen of omdat het echt niet werkt?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Schijnt dat Google Nest Protect gewoon aan het plafond mag.
(Dus af wijkt van het brandweervoorschrift, domweg omdat die dingen gemaakt zijn aan het plafond te hangen.)

Ze zijn niet goedkoop, maar het zijn connected combi melders die met elkaar én met het internet babbelen. Dus ontstaat ergens ver weg in huis brand, rook of co, gaan ze allemaal af én vertellen ze je wáár het mis is.

De prewarning is nog te behappen, van een echt alarm worden ook de buren wakker.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

unezra schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:39:
Schijnt dat Google Nest Protect gewoon aan het plafond mag.
(Dus af wijkt van het brandweervoorschrift, domweg omdat die dingen gemaakt zijn aan het plafond te hangen.)

Ze zijn niet goedkoop, maar het zijn connected combi melders die met elkaar én met het internet babbelen. Dus ontstaat ergens ver weg in huis brand, rook of co, gaan ze allemaal af én vertellen ze je wáár het mis is.

De prewarning is nog te behappen, van een echt alarm worden ook de buren wakker.
CO is 'zwaarder' dan lucht dus in een kamer waar weinig luchtverplaatsing is moet hij toch echt gewoon op of onder de hoogte van je hoofd zitten, wat Google je ook wil vertellen.

Blijkbaar klopt dit niet, nvm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

mark-k schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:54:
[...]
CO is 'zwaarder' dan lucht dus in een kamer waar weinig luchtverplaatsing is moet hij toch echt gewoon op of onder de hoogte van je hoofd zitten, wat Google je ook wil vertellen.
Ik heb meer vertrouwen in de richtlijnen van de fabrikant, dan in mensen die roepen dat co zwaarder is dan lucht. :) Google zegt zelf dat plafondplaatsing de juiste is voor die dingen. Het blijft een combomelder. Rook stijgt op, terwijl juist een connected combomelder heel fijn is. (Die dan ook nog eens verteld wáár het mis is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:16
mark-k schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:54:
[...]

En dat is nou net niet waar, vertelt google me.

Koolmonoxide is iets lichter dan zuurstof en ongeveer even zwaar als stikstof: https://www.engineeringtoolbox.com/gas-density-d_158.html

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

citruspers schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:04:
[...]

En dat is nou net niet waar, vertelt google me.

Koolmonoxide is iets lichter dan zuurstof en ongeveer even zwaar als stikstof: https://www.engineeringtoolbox.com/gas-density-d_158.html
hmm, I stand corrected, my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-08 12:59
Combi melders rook en co2 nooit gebruiken. Rook stijgt op en deze melders dan ook aan olafond hangen. Co2 is zoals hierbiven gezegd bijna net zo zwaar als lucht. Deze dus op hiogte hangen waar het gevaarlijkts us. Dus in slaapkamer op slaaphoogte of in woonkamer op zithoogte. Het liefst dicht bij de bron hangen. Die 2 a 3 meter mag korter wezen als echt niet anders kan. Dit alles gehoord op de bhv cursus.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rusky schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:12:
Combi melders rook en co2 nooit gebruiken. Rook stijgt op en deze melders dan ook aan olafond hangen. Co2 is zoals hierbiven gezegd bijna net zo zwaar als lucht. Deze dus op hiogte hangen waar het gevaarlijkts us. Dus in slaapkamer op slaaphoogte of in woonkamer op zithoogte. Het liefst dicht bij de bron hangen. Die 2 a 3 meter mag korter wezen als echt niet anders kan. Dit alles gehoord op de bhv cursus.
Linkje van @GlowMouse gezien? :)
En daarom zijn combimelders dus prima en zéker niet gevaarlijk.

Wat wel gevaarlijk is, is een melder die je niet hoort. Omdat 'ie ver weg in huis aan het loeien is. Terwijl met een connected melder, je er een vlak bij je slaapkamer kunt hangen. (Die je gegarandeerd wél hoort.)

[ Voor 14% gewijzigd door unezra op 26-10-2020 19:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:10
Bij mijn CO melder staat ok 1-3 meter van cvketel en in ander ruimtes op adem hoogte.

Daarbij, binnen de meter zal je misschien eerder een valse melding krijgen, maar bij 40ppm CO dichter bij de ketel vind ik het toch ook niet erg als deze afgaat. Want dat is toch ook echt een teken dat er iets niet goed gaat...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titelfix.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Cyriel85 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:19:

Er is een reden dat ik de Google Nest Protect noem.
Want daar zijn dus de richtlijnen anders. Daar is dat hele ding op afgestemd en afgesteld.

Ik vind het een van de fijnste die er zijn en ik ken geen andere melder die genoemde features heeft. (Dus hebben we er 4 in huis, waarvan 1 pal voor de slaapkamer hangt. Die hangt daar vooral om 100% zeker wakker te worden als er iets in huis gebeurt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Vanochtend heb ik een koolmonoxidemelder (CO) geplaatst op de overloop van mijn huis. Achter één van de deuren op de overloop zit de cv-ketel in een kast.

Wat ik constateer: direct na het plaatsen gaf de melder al een CO-waarde aan van 26 PPM. Vervolgens hebben we het huis verlaten en bij terugkomst is de CO-waarde opgelopen naar 27 PPM.

Mijn vragen: moet ik mij zorgen maken/actie ondernemen? Hoeveel PPM is gebruikelijk in een woonhuis zonder CO-problemen? Dus zonder dat er bijvoorbeeld gekookt, gerookt, gestookt, of gefeest wordt? De hoeveelheid koolmonoxide zit nog onder de drempelwaarde van de melder, maar op diverse sites lees ik dat je al gezondheidsklachten kunt krijgen vanaf 20 PPM. Vandaar mijn bezorgdheid. 😅

Type melder: Alecto COA-26. Deze geeft volgens de EN50291-standaard pas een alarm vanaf 55 PPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 10-09 22:16
Misschien een goede vraag voor de brandweer?

EDIT: speculatie weggehaald :)

[ Voor 57% gewijzigd door citruspers op 04-06-2021 17:37 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:44
citruspers schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:59:
Misschien een goede vraag voor de brandweer? Als je zo'n hoge hoeveelheid op de overloop hebt kan dat duiden op een probleem met je ketel (en een stuk hogere concentratie daar omheen).
"Basisniveau in de buitenlucht is 1 ppm. De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hanteert een grenswaarde van 6 ppm bij continue blootstelling. Oplopend naar 26 ppm bij 1 uur per dag. Een defecte cv ketel zorgt voor een concentratie van 30.000 ppm, met een acute koolmonoxidevergiftiging tot gevolg. Het is niet bekend hoe vaak de WHO grenswaarden in Nederland overschreden worden. Grove schatting is dat één op de duizend woningen de grens van 26 ppm overschrijdt."

https://www.atriensis.nl/...-concentraties-gevaarlijk

Laat hem ook eens meten in de rest van je huis, want dit geeft een beetje een vertekend beeld. Als dat normaal is, dan weer terug op een paar meter afstand van de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Frieks schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:04:
[...]

"Basisniveau in de buitenlucht is 1 ppm. De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hanteert een grenswaarde van 6 ppm bij continue blootstelling. Oplopend naar 26 ppm bij 1 uur per dag. Een defecte cv ketel zorgt voor een concentratie van 30.000 ppm, met een acute koolmonoxidevergiftiging tot gevolg. Het is niet bekend hoe vaak de WHO grenswaarden in Nederland overschreden worden. Grove schatting is dat één op de duizend woningen de grens van 26 ppm overschrijdt."

https://www.atriensis.nl/...-concentraties-gevaarlijk

Laat hem ook eens meten in de rest van je huis, want dit geeft een beetje een vertekend beeld. Als dat normaal is, dan weer terug op een paar meter afstand van de CV ketel.

[ Voor 199% gewijzigd door Squawk op 04-06-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Er lijkt dus wel iets aan de hand te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 21:12

Matis

Rubber Rocket

Brandweerman hier. Zodra de koolmonoxide melder afgaat, als de wiedeweerga naar buiten en de brandweer bellen. Die hebben veel geavanceerdere apparatuur en kunnen eenvoudig localiseren waar de concentratie het hoogste is.

De brandweer is gratis, je hoeft niet te betalen en krijgt ook geen factuur.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Matis schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:10:
Brandweerman hier. Zodra de koolmonoxide melder afgaat, als de wiedeweerga naar buiten en de brandweer bellen. Die hebben veel geavanceerdere apparatuur en kunnen eenvoudig localiseren waar de concentratie het hoogste is.

De brandweer is gratis, je hoeft niet te betalen en krijgt ook geen factuur.
Gelukkig is de CO-melder nog niet afgegaan. Maar ik ga naar aanleiding van de huidige CO-waarde wel alvast extra ventileren. Ik vraag mij wel af wat de streefwaarde/gebruikelijke CO-waarde is bij een woonhuis zonder problemen met koolmonoxide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:15

Reptile209

- gers -

Squawk schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:46:
Vanochtend heb ik een koolmonoxidemelder (CO) geplaatst op de overloop van mijn huis. Achter één van de deuren op de overloop zit de cv-ketel in een kast.

Wat ik constateer: direct na het plaatsen gaf de melder al een CO-waarde aan van 26 PPM. Vervolgens hebben we het huis verlaten en bij terugkomst is de CO-waarde opgelopen naar 27 PPM.

Mijn vragen: moet ik mij zorgen maken/actie ondernemen? Hoeveel PPM is gebruikelijk in een woonhuis zonder CO-problemen? Dus zonder dat er bijvoorbeeld gekookt, gerookt, gestookt, of gefeest wordt? De hoeveelheid koolmonoxide zit nog onder de drempelwaarde van de melder, maar op diverse sites lees ik dat je al gezondheidsklachten kunt krijgen vanaf 20 PPM. Vandaar mijn bezorgdheid. 😅

Type melder: Alecto COA-26. Deze geeft volgens de EN50291-standaard pas een alarm vanaf 55 PPM.
Neem het ding eens mee naar buiten? Als hij daar wel 0-1 ppm geeft, werkt hij goed en moet je als de donder iemand laten uitzoeken wat er mis is. Niet wachten tot morgen/maandag, nu.
Als hij buiten ook 26 ppm geeft, is het een crappy meter. Gelijk weggooien, c.q. geld terughalen en een nieuwe, werkende meter halen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Squawk schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:46:

Het natuurlijk CO-gehalte in de omgevingslucht bedraagt ongeveer 0,2 ppm (parts pro million).

De Wereldgezondheidsorganisatie heeft referentiewaarden opgesteld van concentraties en blootstellingstijden die beschouwd worden als onschadelijk voor de hele bevolking, met inbegrip van zwangere vrouwen en ouderen met (al dan niet gekende) hart- en ademhalingsproblemen:

10 mg/m3 (9 ppm) gedurende 8 uur.
30 mg/m3 (26 ppm) gedurende 1 uur.
60 mg/m3 (52 ppm) gedurende 30 min.
100 mg/m3 (90 ppm) gedurende 15 min.

De ernst van een intoxicatie wordt bepaald door de concentratie CO in de ingeademde lucht en de duur van de blootstelling:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RBbccys/Schermafdruk-van-2021-06-04-17-15-39.png

Ben wel benieuwd of je ook lucht boven, of dat alle ramen etc dicht zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Reptile209 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:19:
[...]

Neem het ding eens mee naar buiten? Als hij daar wel 0-1 ppm geeft, werkt hij goed en moet je als de donder iemand laten uitzoeken wat er mis is. Niet wachten tot morgen/maandag, nu.
Als hij buiten ook 26 ppm geeft, is het een crappy meter. Gelijk weggooien, c.q. geld terughalen en een nieuwe, werkende meter halen.
Ik schaam mij kapot. Naar aanleiding van deze post, ging ik de melder pakken om mee naar buiten te nemen. Wat bleek toen ik met mijn neus dicht op de melder zat…. 🙄

De melder geeft niet alleen de CO-waarde aan, maar ook de temperatuur. Het blijkt op de overloop 27 graden Celsius te zijn. Het aantal PPM is 0 (wat bij deze meter betekent < 25 PPM).

Iedereen hartstikke bedankt voor de snelle en goede tips. Ik ga nu snel in een hoekje zitten om mijzelf te schamen, maar tegelijkertijd ben ik ook erg blij dat er niets aan de hand is. 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:44
Squawk schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:28:
[...]

Ik schaam mij kapot. Naar aanleiding van deze post, ging ik de melder pakken om mee naar buiten te nemen. Wat bleek toen ik met mijn neus dicht op de melder zat…. 🙄

De melder geeft niet alleen de CO-waarde aan, maar ook de temperatuur. Het blijkt op de overloop 27 graden Celsius te zijn. Het aantal PPM is 0 (wat bij deze meter betekent < 25 PPM).

Iedereen hartstikke bedankt voor de snelle en goede tips. Ik ga nu snel in een hoekje zitten om mijzelf te schamen, maar tegelijkertijd ben ik ook erg blij dat er niets aan de hand is. 😂
Het is vrijdag, shit happens😂
Ik zou zeggen geniet van je CO-vrije weekend !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Squawk schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:28:
[...]

:D ik schaam me ook een beetje: een maandje terug heb ik hetzelfde advies gegeven aan een vriendin van me. Bleek ook de temperatuur te zijn O-). Gaat mijn nieuwe eerste vraag worden vanaf nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Reptile209 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:56:
[...]

:D ik schaam me ook een beetje: een maandje terug heb ik hetzelfde advies gegeven aan een vriendin van me. Bleek ook de temperatuur te zijn O-). Gaat mijn nieuwe eerste vraag worden vanaf nu.
Hahaha, maar dankzij jouw bericht kwam ik gelukkig toch snel tot het inzicht dat het om de temperatuur ging. :D

Het is vrijdag, shit happens én het is veel te warm in ons huis. Zoals Frieks al schreef: geniet allemaal van een CO-vrij weekend! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Oud topic maar een kick omdat ik door de CV onderhoudsmonteur vorige week erop ben gewezen dat mijn CO meter in de CV ruimte op de verkeerde lokatie hangt.

Overigens was de CV monteur wel zo eerlijk om te vertellen dat ze het zelf ook jarenlang verkeerd hebben gedaan.

In mijn situatie: oude stookkelder (ooit met kolen, daarna met olie) waar de CV hangt met aanzuig van buiten en afvoer naar buiten (via ventilatieschachten).

Ik had de CO melder op heuphoogte hangen 1 meter van het CV apparaat. Volgens de huidige inzichten moet de CO meter tegen het plafond en 1 tot 3 meter van de ketel. Het is een kelder zonder ramen met alleen een kolenstortluik als opening. Er is wel een extra ventilatierooster. De deur van dit deel van de kelder is met (dun) staal bekleed als branddeur.

CO (koolmonoxide) is net iets lichter dan lucht al scheelt het niet veel CO rho is 1,25 en van lucht is die 1,29
(niet te verwarren met kooldioxide CO2 die een rho heeft van bijna 2)

Kortom, er zullen waarschijnlijk heel wat CO meters verkeerd hangen want zelfs in de installatiebranche heeft men jarenlang verkeerd geadviseerd over de locatie van de melder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar BK.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Indoubt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:43:
Oud topic maar een kick omdat ik door de CV onderhoudsmonteur vorige week erop ben gewezen dat mijn CO meter in de CV ruimte op de verkeerde lokatie hangt.

Overigens was de CV monteur wel zo eerlijk om te vertellen dat ze het zelf ook jarenlang verkeerd hebben gedaan.

In mijn situatie: oude stookkelder (ooit met kolen, daarna met olie) waar de CV hangt met aanzuig van buiten en afvoer naar buiten (via ventilatieschachten).

Ik had de CO melder op heuphoogte hangen 1 meter van het CV apparaat. Volgens de huidige inzichten moet de CO meter tegen het plafond en 1 tot 3 meter van de ketel. Het is een kelder zonder ramen met alleen een kolenstortluik als opening. Er is wel een extra ventilatierooster. De deur van dit deel van de kelder is met (dun) staal bekleed als branddeur.

CO (koolmonoxide) is net iets lichter dan lucht al scheelt het niet veel CO rho is 1,25 en van lucht is die 1,29
(niet te verwarren met kooldioxide CO2 die een rho heeft van bijna 2)

Kortom, er zullen waarschijnlijk heel wat CO meters verkeerd hangen want zelfs in de installatiebranche heeft men jarenlang verkeerd geadviseerd over de locatie van de melder.
Als aanvulling een linkje naar de site van de Brandweer, waar het helder wordt uitgelegd: https://www.brandweer.nl/...lder-waar-hang-je-die-op/

Pagina: 1