Ik heb zojuist een koolmonoxidemelder gekocht en vraag me af hoe en waar ik deze het beste kan plaatsen.
Helemaal onderaan staan twee foto's van de locatie:
De ketel hangt op zolder (puntdak) en bevindt zich vlak naast de trap naar beneden. Op zolder is een aparte (logeer)kamer met een deur. Het trapgat is open en we slapen een verdieping lager.
Als ik verschillende site's bezoek dan krijg je de volgende tips:
Waar zouden jullie m plaatsen? Ik denk zelf om hem of in het trapgat te plaatsen (we slapen immers beneden) of in onze slaapkamer beneden op slaaphoogte. Echt eenduidig zijn de adviezen niet, dus alle tips zijn welkom

Helemaal onderaan staan twee foto's van de locatie:
De ketel hangt op zolder (puntdak) en bevindt zich vlak naast de trap naar beneden. Op zolder is een aparte (logeer)kamer met een deur. Het trapgat is open en we slapen een verdieping lager.
Als ik verschillende site's bezoek dan krijg je de volgende tips:
Als ik de melder op zolder hang, dan moet hij aan het plafond, behalve als het een puntdak is. (dat is zo). Als het een puntdak betreft, dan moet hij dus minimaal 1 meter van het hoogste punt, maar altijd boven de deur/raam. Probleem is echter: er zit geen meter tussen de deur en het hoogste punt. Het apparaat wat je nu boven de deur ziet hangen is een (optische) rookmelder. Daarnaast krijg de koolmonoxide de ruimte om via het trapgat af te zakken naar de 1e verdieping. De rookmelder boven de deur hangen lijkt daarom niet logisch.Wanneer de koolmonoxidemelder in dezelfde ruimte als het toestel staat
Dan moet de koolmonoxide melder op het plafond worden geïnstalleerd, op tenminste 30 cm afstand van elke muur of van welk ander obstakel dan ook. Als de melder op de muur wordt gemonteerd, moet deze hoger dan iedere deur of raam en op minstens 15 cm van het plafond geïnstalleerd worden. Als de melder wordt geïnstalleerd in een ruimte met een schuin- of puntplafond, moet deze minstens 1 meter lager worden bevestigd dan het hoogste punt in de ruimte, zolang dit hoger is dan alle aanwezige ramen en deuren. Als de melder in een kamer hangt die ver verwijderd is van het toestel, moet de melder zich bevinden in de ruimte waar de bewoners zich bevinden. Een melder moet op minstens 2 meter van het brandstof verbruikend toestel worden geïnstalleerd.
Waar zouden jullie m plaatsen? Ik denk zelf om hem of in het trapgat te plaatsen (we slapen immers beneden) of in onze slaapkamer beneden op slaaphoogte. Echt eenduidig zijn de adviezen niet, dus alle tips zijn welkom

[ Voor 9% gewijzigd door StecaGrid op 23-04-2016 12:55 ]