Waar plaats ik mijn koolmonoxidemelder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-06 18:14
Ik heb zojuist een koolmonoxidemelder gekocht en vraag me af hoe en waar ik deze het beste kan plaatsen.

Helemaal onderaan staan twee foto's van de locatie:
De ketel hangt op zolder (puntdak) en bevindt zich vlak naast de trap naar beneden. Op zolder is een aparte (logeer)kamer met een deur. Het trapgat is open en we slapen een verdieping lager.

Als ik verschillende site's bezoek dan krijg je de volgende tips:
Wanneer de koolmonoxidemelder in dezelfde ruimte als het toestel staat
Dan moet de koolmonoxide melder op het plafond worden geïnstalleerd, op tenminste 30 cm afstand van elke muur of van welk ander obstakel dan ook. Als de melder op de muur wordt gemonteerd, moet deze hoger dan iedere deur of raam en op minstens 15 cm van het plafond geïnstalleerd worden. Als de melder wordt geïnstalleerd in een ruimte met een schuin- of puntplafond, moet deze minstens 1 meter lager worden bevestigd dan het hoogste punt in de ruimte, zolang dit hoger is dan alle aanwezige ramen en deuren. Als de melder in een kamer hangt die ver verwijderd is van het toestel, moet de melder zich bevinden in de ruimte waar de bewoners zich bevinden. Een melder moet op minstens 2 meter van het brandstof verbruikend toestel worden geïnstalleerd.
Als ik de melder op zolder hang, dan moet hij aan het plafond, behalve als het een puntdak is. (dat is zo). Als het een puntdak betreft, dan moet hij dus minimaal 1 meter van het hoogste punt, maar altijd boven de deur/raam. Probleem is echter: er zit geen meter tussen de deur en het hoogste punt. Het apparaat wat je nu boven de deur ziet hangen is een (optische) rookmelder. Daarnaast krijg de koolmonoxide de ruimte om via het trapgat af te zakken naar de 1e verdieping. De rookmelder boven de deur hangen lijkt daarom niet logisch.

Waar zouden jullie m plaatsen? Ik denk zelf om hem of in het trapgat te plaatsen (we slapen immers beneden) of in onze slaapkamer beneden op slaaphoogte. Echt eenduidig zijn de adviezen niet, dus alle tips zijn welkom _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://s31.postimg.org/h45wgpdl7/2016_04_23_12_26_01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s31.postimg.org/stolcn6kr/2016_04_23_12_26_25.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door StecaGrid op 23-04-2016 12:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:59

OgWok

U.N.C.L.E.

Er is iets mis met de plaatjes.....

[ Voor 9% gewijzigd door OgWok op 23-04-2016 12:56 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
OgWok schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:54:
Er is iets mis met de plaatjes.....
Ik zag het, gefixed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:08
Je wilt een koolmonoxidemelder plaatsen op een locatie waar de luchtstroom beperkt is, maar eveneens geen dode ruimte betreft. Daarom dan ook niet op niveau van een deur of raam, naast een ventilator, of wat dan ook.

Ik kan mij voorstellen dat een trapgat ook zijn luchstromen kent, vergelijkbaar met een deur. Ik zou het dan ook niet daar plaatsen. De lucht blijft daar waarschijnlijk niet gestaag staan.

Indien niet te plaatsen in de ruimte van de installatie zelf is het advies doorgaans deze te plaatsen in de ruimte waar de bewoners zich bevinden. Dit zal doorgaans dan de slaapkamer zijn. Let uiteraard wel dat indien er meerdere afzonderlijke slaapkamers zijn, bijv. voor kinderen, dat dit dan wel betekent dat je een melder per kamer zult willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-06 15:20
Ik zou een CO-melder op ongeveer 1,5 meter boven de grond hangen. Koolmonoxide stijgt niet naar boven, zoals warme rook doet, dus dan wil je hem hebben op de hoogte waar je hoofd zich ongeveer bevindt.

Verder met psychodude. Je zou eventueel kunnen overwegen om de CO-melder links naast de ketel of rechts naast de deur te hangen.

* Coffeemonster vindt een gecombineerde rook/CO-melder een slecht product, omdat je een rookmelder aan het plafond wil hangen, en een CO-melder op 1,5 meter hoogte. Tip van de brandweer gekregen.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Ik denk dat ik een tweede koop. Een voor naast de ketel en een in de slaapkamer. Je weet maar nooit hoe het zich verplaatst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamersea
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-05 09:11
Vind het een vrij bizar iets, een koolmonoxidemelder aan het plafond monteren. Ik zou deze instructies aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:32
CO heeft een vergelijkbaar gewicht als normale lucht. Het zal zich dan ook niet snel ophopen boven of onder in een ruimte, maar zich verspreiden. De reden dat de brandweer 1,5 m adviseert is dat je op die hoogte de lucht inademt (staand/zittend), maar wanneer je op bed ligt is deze hoogte natuurlijk lager en zou je de co melder ook wat lager willen plaatsen.
Ik zie dan ook wel degelijk meerwaarde in een gecombineerde rook/co melder, mits je wel rekening houd met de beperkingen van een dergelijk apparaat. Op een zolder zoals van de topicstarter bijvoorbeeld is zo'n gecombineerde melder prima, gezien de hoogt en het gebruik van deze zolder. Op een slaapkamer zou ik een co melder niet tegen het plafond monteren en dus ook niet kiezen voor een combi brand/co alarm.

Wat je jezelf moet afvragen is oa het volgende: Kun je een alarm op zolder duidelijk horen in de rest van het huis (het het bijzonder je slaapkamers). Zo ja hang de rookmelder op zolder (rekening houdend met dode ruimtes en luchtstromen). Zo niet hang hem op in de overloop en of slaapkamer(of nog beter plaats hem op zolder en koppel hem met bestaande rookmelders zodat deze ook afgaan)

[ Voor 7% gewijzigd door lithoijen op 27-11-2016 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Trouwens: is jouw rookgasafvoer wel correct volgens voorschriften gemonteerd? Dat gaat héél vaak mis omdat installateurs de regels niet goed kennen/ toepassen.

Gezien de lengte van de buizen moet daar volgens mij een beugel geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:46

P_Tingen

omdat het KAN

Even uit interesse: aannemend dat er niet veel luchtstroom is rond de ketel zelf en ten tweede dat je een alarm goed kan horen, is de beste plek dan niet vlak bij de ketel?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:32
P_Tingen schreef op zondag 27 november 2016 @ 15:55:
Even uit interesse: aannemend dat er niet veel luchtstroom is rond de ketel zelf en ten tweede dat je een alarm goed kan horen, is de beste plek dan niet vlak bij de ketel?
Ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

P_Tingen schreef op zondag 27 november 2016 @ 15:55:
Dat is idd de beste plek ja. Ook geadviseerd is om in elke slaapkamer een CO-melder te plaatsen, die moet dan op grofweg dezelfde hoogte als het bed geplaatst worden.

Blijf iig weg van die combinatie CO/rook-melders, want die zijn je reinste bullshit, omdat CO- en rookmelders op totaal andere plekken geplaatst moeten worden. Tegen de tijd dat een CO-melder op het plafond alarm slaat is het allang te laat.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 18:52

BCC

LaserJet schreef op zondag 27 november 2016 @ 13:33:
Trouwens: is jouw rookgasafvoer wel correct volgens voorschriften gemonteerd? Dat gaat héél vaak mis omdat installateurs de regels niet goed kennen/ toepassen.

Gezien de lengte van de buizen moet daar volgens mij een beugel geplaatst worden?
En het zit scheef en het lijkt wel pvc :x? Afijn, goed dat je een co melder plaatst :)!

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 27-11-2016 16:22 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:41
Overal CO melders hangen is gewoon een goede verkoop truc, die dingen zijn namelijk behoorlijk prijzig

Hang er inderdaad eentje in de buurt van je CV ketel op 1.5 meter vanaf de vloer, hiermee heb je al 99% van de problemen gedekt
Die andere procent is gezond verstand, dus geen BBQ in huis aansteken omdat het zo'n leuk idee leek

Desnoods koppel je je CO melders door met je rookmelders, dit is bij sommige merken mogelijk
Wanneer je CO melder af gaat, gaat ook meteen je brandalarm, dan heb je tijd zat om naar buiten te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hij zal 'm onderhand wel ergens hebben hangen, maar je zou voor de veiligheid ook een kast om je CV en rookkanaal kunnen timmeren en dan de CO meter in die kast hangen.
Als er dan een fout is in de CV, zal eerst de kast zich vullen en dan gaat je alarm zeker af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Hij hangt inderdaad inmiddels dicht bij de CV-ketel.
Om terug te komen op de plaatsing van de afvoeren: Ze zijn inderdaad niet gebeugeld. Bij de aanschaf van een nieuwe (wat ik wel binnenkort verwacht) ga ik natuurlijk zorgen dat dit goed gebeurd. Het ene kanaal lijkt mij inderdaad ook PVC, maar dit is de aanvoer van de verbrandingslucht. Wat mij betreft is daar dus niks onveiligs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

FabianGTI schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:33:
Overal CO melders hangen is gewoon een goede verkoop truc, die dingen zijn namelijk behoorlijk prijzig
Valt wel mee, een goede CO-melder heb je al vanaf een euro of 17-18 (SmartWares)

Nou zullen er ongetwijfeld een hoop mensen zijn die hun leven minder waard vinden dan 17 euro, maar daar doe je niks aan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Die SmartWares/Alecto dingen hebben wel een irritant fel knipperend lampje erop waardoor ik hem niet in de slaapkamer kan hangen.. Het lampje afplakken vind ik ook weer zoiets. Dan valt het ook niet snel op als het ding kapot is. Maar voor in de gang of de huiskamer zijn ze prima en niet duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 18:52

BCC

StecaGrid schreef op maandag 28 november 2016 @ 16:53:
Het ene kanaal lijkt mij inderdaad ook PVC, maar dit is de aanvoer van de verbrandingslucht. Wat mij betreft is daar dus niks onveiligs aan.
Het mag geen PVC zijn, maar moet aluminium, RVS of PE plastic zijn. Laat ze daar dan iig ook ff naar kijken als hij vervangen wordt :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddje1983
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:55
Afgelopen week een gesprek gehad met een installateur ter vervanging van onze ketel en die vertelde dat aluminium en gelijmde pvc pijpen niet meer in huis gebruikt mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamersea
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-05 09:11
FabianGTI schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:33:

Hang er inderdaad eentje in de buurt van je CV ketel op 1.5 meter vanaf de vloer, hiermee heb je al 99% van de problemen gedekt
Die andere procent is gezond verstand, dus geen BBQ in huis aansteken omdat het zo'n leuk idee leek

Desnoods koppel je je CO melders door met je rookmelders, dit is bij sommige merken mogelijk
Wanneer je CO melder af gaat, gaat ook meteen je brandalarm, dan heb je tijd zat om naar buiten te gaan
Ben ik niet helemaal met je eens. Koolmonoxide kan namelijk ook via een spouw muur van bijvoorbeeld je buren binnenkomen. Dan hoeft het dus niet eens te beginnen bij je eigen huis.

Koppelen is inderdaad bij veel merken mogelijk maar ook daar is een kanttekening. Je moet wel weten of je brandalarm afgaat of je koolmonoxidealarm. Want bij brand wil je zo min mogelijk zuurstof; ramen en deuren dicht. Bij koolmonoxide wil je juist zoveel mogelijk verse lucht. Uiteraard bij beide het huis uit.
Pagina: 1