Kort geleden heb ik een tussenwoning met plat dak uit 1991 gekocht. De huidige eigenaren hebben het in 2018 gekocht en verbouwd, daarvoor zat het in de (sociale) huur. Volgens de huidige eigenaren is de dakbedekking nog nooit vervangen. Het rijtje wil nu collectief de dakbedekking laten vernieuwen en ik wil daar graag aan meedoen. In het kader van verduurzaming overweeg ik om het dak te laten bij-isoleren. Ik vind het echter erg lastig om in te schatten of de kosten hiervan opwegen tegen de besparing die dit oplevert.
Ik weet niet exact hoe de dakconstructie is, maar met de informatie die ik van de dakdekker heb gekregen weet ik het volgende:
Naast de bij-isolatie wordt de dakbedekking dus sowieso vervangen. Ter voorbereiding op zonnepanelen die ik wil laten plaatsen, zal ik het dak laten dekken met witte bitumen. Ook laat ik alvast een doorvoer maken.
Ik vraag me af wat het effect van dit bij-isoleren is op het energieverbruik. Hoeveel energie ga ik hiermee besparen? Ik probeer met name scherp te krijgen of de kosten opwegen tegen de baten, of dat bij-isoleren eigenlijk niet nodig is. Ik heb wat rondgekeken op internet en zie dat het grootste deel van besparing in de stap van 0 naar 2,5 m2.K/W zit, daarna neemt de besparing steeds minder snel toe naarmate de Rc verder stijgt (link 1, link 2).
Ik ben benieuwd hoe jullie over het bij-isoleren denken. Wat zouden jullie doen?
            Ik weet niet exact hoe de dakconstructie is, maar met de informatie die ik van de dakdekker heb gekregen weet ik het volgende:
- Plafond: stuclaag; dikte onbekend
- Dak is vermoedelijk van beton; dikte onbekend
- Isolatie met EPS panelen van 120 mm; Rd van 3 m2.K/W
- Dampremmer tussen dak en isolatie laag
- Dakbedekking: bitumen (zwart)
- Isolatie met PIR panelen van 80 mm; Rd van 3,5 m2.K/W
- Bitumeuze onderlaag (460P60)
- Isolatie bovenop bestaande isolatie en dakbedekking.
Naast de bij-isolatie wordt de dakbedekking dus sowieso vervangen. Ter voorbereiding op zonnepanelen die ik wil laten plaatsen, zal ik het dak laten dekken met witte bitumen. Ook laat ik alvast een doorvoer maken.
Ik vraag me af wat het effect van dit bij-isoleren is op het energieverbruik. Hoeveel energie ga ik hiermee besparen? Ik probeer met name scherp te krijgen of de kosten opwegen tegen de baten, of dat bij-isoleren eigenlijk niet nodig is. Ik heb wat rondgekeken op internet en zie dat het grootste deel van besparing in de stap van 0 naar 2,5 m2.K/W zit, daarna neemt de besparing steeds minder snel toe naarmate de Rc verder stijgt (link 1, link 2).
Ik ben benieuwd hoe jullie over het bij-isoleren denken. Wat zouden jullie doen?
[ Voor 8% gewijzigd door Hayo op 25-10-2020 22:32 . Reden: Aanvulling toplaag dak ]
:strip_icc():strip_exif()/u/1912/crop5842b6d1c3a01_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/30381/Monion_Driver60x60.jpg?f=community) 
            /u/8830/crop5df8eadcd55ca_cropped.png?f=community) 
            /f/image/tBeFanwM2c3D8WfHteE40X2Z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tzTWfkAKtn8YOPd1ATJqBiBg.png?f=fotoalbum_large)
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/47368/icon3.gif?f=community)