Bij-isoleren plat dak, rendabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hayo
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-09 20:31
Kort geleden heb ik een tussenwoning met plat dak uit 1991 gekocht. De huidige eigenaren hebben het in 2018 gekocht en verbouwd, daarvoor zat het in de (sociale) huur. Volgens de huidige eigenaren is de dakbedekking nog nooit vervangen. Het rijtje wil nu collectief de dakbedekking laten vernieuwen en ik wil daar graag aan meedoen. In het kader van verduurzaming overweeg ik om het dak te laten bij-isoleren. Ik vind het echter erg lastig om in te schatten of de kosten hiervan opwegen tegen de besparing die dit oplevert.

Ik weet niet exact hoe de dakconstructie is, maar met de informatie die ik van de dakdekker heb gekregen weet ik het volgende:
  • Plafond: stuclaag; dikte onbekend
  • Dak is vermoedelijk van beton; dikte onbekend
  • Isolatie met EPS panelen van 120 mm; Rd van 3 m2.K/W
  • Dampremmer tussen dak en isolatie laag
  • Dakbedekking: bitumen (zwart)
De dakdekker geeft aan dat de Rd-waarde van de huidige isolatie vrij laag is, zeker ten opzichte van nieuwbouw. In het kader van bij-isolatie adviseert hij het volgende:
  • Isolatie met PIR panelen van 80 mm; Rd van 3,5 m2.K/W
  • Bitumeuze onderlaag (460P60)
  • Isolatie bovenop bestaande isolatie en dakbedekking.
Kosten hiervoor komen ongeveer uit op €1250,-.

Naast de bij-isolatie wordt de dakbedekking dus sowieso vervangen. Ter voorbereiding op zonnepanelen die ik wil laten plaatsen, zal ik het dak laten dekken met witte bitumen. Ook laat ik alvast een doorvoer maken.

Ik vraag me af wat het effect van dit bij-isoleren is op het energieverbruik. Hoeveel energie ga ik hiermee besparen? Ik probeer met name scherp te krijgen of de kosten opwegen tegen de baten, of dat bij-isoleren eigenlijk niet nodig is. Ik heb wat rondgekeken op internet en zie dat het grootste deel van besparing in de stap van 0 naar 2,5 m2.K/W zit, daarna neemt de besparing steeds minder snel toe naarmate de Rc verder stijgt (link 1, link 2).

Ik ben benieuwd hoe jullie over het bij-isoleren denken. Wat zouden jullie doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Hayo op 25-10-2020 22:32 . Reden: Aanvulling toplaag dak ]

Beste antwoord (via Hayo op 27-10-2020 19:42)

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:58
Je gaat naar de huidige bouwnorm, ik zou niet twijfelen maar doen.
Kijken naar terugverdientijd is raar, wat is de terugverdientijd van de rest van de dakwerkzaamheden, of je auto of...

Door de betere isolatie kun je eerder over naar een warmtepomp, is je huis in de zomer koeler...
Spijt kun je krijgen als je het niet doet, zul je het ook krijgen als je het wel doet?

[ Voor 13% gewijzigd door technopeuter op 25-10-2020 19:40 ]

diskeltische lurker

Alle reacties

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:52
Is het voorstel dat je van 3 naar 3,5 gaat, of is het van 3 naar 6½?

Zoals je links al aangeven kun je beter met U-waarden rekenen. Je huidige dak heeft een U van 0,33, je zou dan naar 0,15 gaan.

Je mag de U-waarde vermenigvuldigen met 60 om het aantal kWh te krijgen dat het dak jaarlijks aan warmte 'lekt'. Dus je huidige dak lekt 20kWh/m², en bij naisolatie zou je naar 9kWh/m² gaan. Een kuub gas levert ongeveer 9kWh.

Tegen de huidige gasprijzen: als je huidige dak je €1,70 per m² per jaar kost, kost je nageisoleerde dak je €0,80 per m² per jaar.

• Hayo
CVTTPD2DQ schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:05:
Is het voorstel dat je van 3 naar 3,5 gaat, of is het van 3 naar 6½?
De dakdekker suggereert om 3,5 m2.K/W bij te isoleren (want dat is de minimale eis voor subsidie als je nog een andere besparende maatregel uitvoert). Dus dat zou betekenen dat de Rd van 3 naar 6,5 gaat. Ik, maar ook de dakdekker, weet niet wat het effect hiervan op de Rc is.
CVTTPD2DQ schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:05:
Tegen de huidige gasprijzen: als je huidige dak je €1,70 per m² per jaar kost, kost je nageisoleerde dak je €0,80 per m² per jaar.
Helder. Dat betekent dus dat ik €0,90 per m² per jaar bespaar door bij-isolatie. Mijn dak is 48 m², dus dat komt op €43,20 per jaar. Dan is de terugverdiendtijd van de investering (€1250) bijna 30 jaar. Dat klinkt niet heel aantrekkelijk...

Acties:
  • Beste antwoord

• technopeuter
Kijken naar terugverdientijd is raar, wat is de terugverdientijd van de rest van de dakwerkzaamheden, of je auto of...

Door de betere isolatie kun je eerder over naar een warmtepomp, is je huis in de zomer koeler...
Spijt kun je krijgen als je het niet doet, zul je het ook krijgen als je het wel doet?

[ Voor 13% gewijzigd door technopeuter op 25-10-2020 19:40 ]

diskeltische lurker

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:33

_Arthur

blub

Hayo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:30:
De dakdekker suggereert om 3,5 m2.K/W bij te isoleren (want dat is de minimale eis voor subsidie als je nog een andere besparende maatregel uitvoert). Dus dat zou betekenen dat de Rd van 3 naar 6,5 gaat. Ik, maar ook de dakdekker, weet niet wat het effect hiervan op de Rc is.
Hiermee je constructie doorberekenen, dan weet je het: https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:21

BCC

technopeuter schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:39:
Inderdaad - daarnaast is de bouwnorm het MINIMUM waar nieuwbouw aan moet voldoen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-10 23:23
Terugverdientijd is dus ongeveer gelijk aan de levensduur van het nieuwe dak. Maar naast geld zal het beter geïsoleerde dak je ook een beetje extra comfort opleveren zowel in zomer als winter.

Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd geen schokkend bedrag en gezien je vraag, ga ik er vanuit dat je het kunt betalen. Dan zou ik in lijn met @technopeuter denken ik neem de kosten en niet meer over nadenken.

(hier tijdens verbouwing nagedacht over vervangen glas benedenverdieping door HR++. Toen vanwege budgettaire redenen niet gedaan, 1,5 jaar later denk ik, had ik misschien toch gewoon moeten doen, budget nu al bij elkaar)

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:52
Hayo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:30:
Helder. Dat betekent dus dat ik €0,90 per m² per jaar bespaar door bij-isolatie. Mijn dak is 48 m², dus dat komt op €43,20 per jaar. Dan is de terugverdiendtijd van de investering (€1250) bijna 30 jaar. Dat klinkt niet heel aantrekkelijk...
Je mag er natuurlijk wel vanuit gaan dat de gasprijs iets gaat stijgen. En misschien ziet het er fraaier uit als de gevel van de buren blijft aansluiten op die van jou (en als dat je 600 euro extra oplevert als je het huis over 15 jaar weer verkoopt ...)

Voor milieu of financiële besparingen zijn er misschien plekken waar je je geld beter kunt inzetten.

• Hayo
Thanks voor jullie responses. Heel waardevol voor een leek als ik.
technopeuter schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:39:

...

Fair point. Waarschijnlijk krijg ik geen spijt als ik het wel doe ;).
_Arthur schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Hiermee je constructie doorberekenen, dan weet je het: https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?
Thanks. Ik had deze al gevonden in het (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek. Desalniettemin bedankt. Ik kan met die tool natuurlijk geen echte calculatie maken omdat ik niet de exacte constructie van het dak ken. Een inschatting kan ik wel maken.

Voor isolatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTovbT3J1OV56zWZ6pWBHLogDFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tBeFanwM2c3D8WfHteE40X2Z.png?f=fotoalbum_large

Na isolatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwPTkSz9XibfMPQRduTuTF3KMpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tzTWfkAKtn8YOPd1ATJqBiBg.png?f=fotoalbum_large
VERNederlander schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:13:
Terugverdientijd is dus ongeveer gelijk aan de levensduur van het nieuwe dak. Maar naast geld zal het beter geïsoleerde dak je ook een beetje extra comfort opleveren zowel in zomer als winter.

Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd geen schokkend bedrag en gezien je vraag, ga ik er vanuit dat je het kunt betalen. Dan zou ik in lijn met @technopeuter denken ik neem de kosten en niet meer over nadenken.
Valide punt. Het bedrag is inderdaad niet schokkend hoog. Daarnaast heb ik in mijn hypotheek ook een Energiebespaarbudget. Dit is volgens mij iets wat ik daaruit kan financieren, dus dat is al helemaal mooi meegenomen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een PIR laag van 8 cm doet best wel wat meer en los van de berekeningen is mijn ervaring dat je dit best kan doen en een goede investering is. Zeker met de combinatie van 12 cm EPS is 8cm PIR een goede aanvulling.

Alleen de toplaag is niet benoemd in je TS. Wat gaat dat worden? Een witte toplaag is eventueel ook te overwegen, dat scheelt ook in de zomer weer warmte.

Tweakers Discord

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:28
Alle goede argumenten voor zijn al langs gekomen, en zelfs al was het kostenneutraal dan moet je het alsnog doen omdat het comfortverbetering geeft ook in de zomer.
Eigenlijk alleen als je van plan bent heel snel te gaan verhuizen zou ik overwegen het niet te doen, maar zelfs dan is het geen schokkend bedrag wat je daarmee bespaart.
Het levert je misschien ook nog een energielabel op dat een klasse beter uitvalt, misschien is dat ook iets waard bij verkoop.

• technopeuter
Een toplaag van zonnepanelen zou ik aanbevelen, blijft je dak koeler in de zomer.....

diskeltische lurker

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:28
technopeuter schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:00:
Een toplaag van zonnepanelen zou ik aanbevelen, blijft je dak koeler in de zomer.....
Goed punt, leg er gelijk panelen op en maak een dakdoorvoer.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hoeveel vierkante meter? 50?

Hoeveel besparing je hebt hangt af van je stook / koel gewoontes en natuurlijk het weer buiten. Maar er is meer dan die euro's van de gasrekening. Warm zonder verwarmen is altijd comfortabeleren dan warm met verwarming. Als je gaat koelen heb je minder capaciteit nodig; minder geblaas en goedkopere airco. Als je er niet stookt is het er comfortabeler als je iets moet pakken op zolder, etc. etc.

In de zomer is het heel gunstig om zonnepanelen er op te hebben; dat houdt de zon van het dak.
tweakduke schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:45:
Een PIR laag van 8 cm doet best wel wat meer en los van de berekeningen is mijn ervaring dat je dit best kan doen en een goede investering is. Zeker met de combinatie van 12 cm EPS is 8cm PIR een goede aanvulling.

Alleen de toplaag is niet benoemd in je TS. Wat gaat dat worden? Een witte toplaag is eventueel ook te overwegen, dat scheelt ook in de zomer weer warmte.
Meer dan? Rd 3,5 klopt wel voor 8 cm PIR. Iets minder bij de platen met vlies, iets meer bij 2-zijdig alu.

En inderdaad; geen zwart dak.

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:11:
Hoeveel vierkante meter? 50?

Hoeveel besparing je hebt hangt af van je stook / koel gewoontes en natuurlijk het weer buiten. Maar er is meer dan die euro's van de gasrekening. Warm zonder verwarmen is altijd comfortabeleren dan warm met verwarming. Als je gaat koelen heb je minder capaciteit nodig; minder geblaas en goedkopere airco. Als je er niet stookt is het er comfortabeler als je iets moet pakken op zolder, etc. etc.

In de zomer is het heel gunstig om zonnepanelen er op te hebben; dat houdt de zon van het dak.

[...]

Meer dan? Rd 3,5 klopt wel voor 8 cm PIR. Iets minder bij de platen met vlies, iets meer bij 2-zijdig alu.

En inderdaad; geen zwart dak.
Meer dan 12cm EPS wat al 30 jaar op het dak ligt :)

Tweakers Discord

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-10 18:42

Ik heb dit ook eens voorbij zien komen op facebook en heb dit toen ook doorgelezen.

Kan me er echter niet meer veel van herinneren maar er werd een soort witte verf of rubberlaag bovenop de dakbedekking gedaan.

Ik twijfelde zelf ook om dit te doen want minder warmte in de zomer en misschien meer opbrengst voor zonnepanelen aangezien de stralingen weerkaatst kunnen worden.

Echter stel ik me de vraag als er neveneffecten zullen zijn betreffende levensduur van roofing ?
Of andere dergelijke bijwerkingen/nadelen aangezien hier nog weinig over terug te vinden is.

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Philtjens schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:06:
[...]

Ik heb dit ook eens voorbij zien komen op facebook en heb dit toen ook doorgelezen.

Kan me er echter niet meer veel van herinneren maar er werd een soort witte verf of rubberlaag bovenop de dakbedekking gedaan.

Ik twijfelde zelf ook om dit te doen want minder warmte in de zomer en misschien meer opbrengst voor zonnepanelen aangezien de stralingen weerkaatst kunnen worden.

Echter stel ik me de vraag als er neveneffecten zullen zijn betreffende levensduur van roofing ?
Of andere dergelijke bijwerkingen/nadelen aangezien hier nog weinig over terug te vinden is.
Er is een nieuwe techniek zo te zien, heb er zelf geen ervaring mee. Vroeger werd er wel eens verf opgesmeerd, maar dat bleef niet goed zitten en had eigenlijk een slecht effect. De nieuwe rubberen siliconen oplossing lijkt mij beter. Persoonlijk zou ik wel laten oordelen of je dakbedekking in goede staat is. Zeker als je wilt vernieuwen zijn er dakbedekkingen met een witte coating als Derbigum Derby Bright en overige leveranciers van bitumineuze dakbedekkingen hebben eigenlijk altijd wel een rol in het assortiment met een witte leislag afwerking. Die optie wordt alleen vaak vergeten.

Meer info over de siliconenrubbercoating:
https://www.dakenraad.nl/...g-geeft-dak-tweede-jeugd/

Tweakers Discord

• Philtjens
tweakduke schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:15:
[...]

Er is een nieuwe techniek zo te zien, heb er zelf geen ervaring mee. Vroeger werd er wel eens verf opgesmeerd, maar dat bleef niet goed zitten en had eigenlijk een slecht effect. De nieuwe rubberen siliconen oplossing lijkt mij beter. Persoonlijk zou ik wel laten oordelen of je dakbedekking in goede staat is. Zeker als je wilt vernieuwen zijn er dakbedekkingen met een witte coating als Derbigum Derby Bright en overige leveranciers van bitumineuze dakbedekkingen hebben eigenlijk altijd wel een rol in het assortiment met een witte leislag afwerking. Die optie wordt alleen vaak vergeten.

Meer info over de siliconenrubbercoating:
https://www.dakenraad.nl/...g-geeft-dak-tweede-jeugd/
Heb pas nieuwe roofing van bauder karrat laten plaatsen ligt er nu een week op ik ga het eens allemaal doornemen maar ik ben er nogal sceptisch over vandaar de nieuwsgierigheid als iemand al ervaring mee had .

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Standaard zonnepaneel doet niks met straling van de achterkant. Moet je net een paneel hebben die daar wel wat mee kan. En als je je platte dak vol legt met Oost-West panelen valt er weinig te reflecteren.

Er is ook PVC wat van zichzelf al veel lichter (kleur én gewicht trouwens) is.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-10-2020 22:20 ]

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Philtjens schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:17:
[...]

Heb pas nieuwe roofing van bauder karrat laten plaatsen ligt er nu een week op ik ga het eens allemaal doornemen maar ik ben er nogal sceptisch over vandaar de nieuwsgierigheid als iemand al ervaring mee had .
Als je net een nieuwe dakbedekking hebt van Bauder is de ondergrond tenminste goed. Ook Bauder heeft rollen met een witte leislag in het assortiment, maar als het er al ligt heb je daar niks aan. Al met al is de siliconen rubber wel een coating en droog aangebracht zou het in theorie wel moeten werken.
Maar goed eigenlijk weet je pas hoe goed het hecht en blijft zitten als het een aantal jaar erop zit.

Ik heb wel met coatings gewerkt die al op de bitumineuze rol werd aangeleverd en daar had ik eigenlijk goede ervaring mee. Het vereist wel een andere verwerkingstechniek.

Tweakers Discord

• Philtjens
tweakduke schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:23:
[...]

Als je net een nieuwe dakbedekking hebt van Bauder is de ondergrond tenminste goed. Ook Bauder heeft rollen met een witte leislag in het assortiment, maar als het er al ligt heb je daar niks aan. Al met al is de siliconen rubber wel een coating en droog aangebracht zou het in theorie wel moeten werken.
Maar goed eigenlijk weet je pas hoe goed het hecht en blijft zitten als het een aantal jaar erop zit.

Ik heb wel met coatings gewerkt die al op de bitumineuze rol werd aangeleverd en daar had ik eigenlijk goede ervaring mee. Het vereist wel een andere verwerkingstechniek.
Oke ik vind het wel.interessant zeker omdat een witte toplaag meer warmte weg houd alle extra zoals extra waterdicht en eventueel.meer rendement voor de zonnepanelen is fijn meegenomen

Onze dakwerker moet nog terug komen voor afwerking en ga dit ook navragen als hij hier ervaringen mee heeft.

Spijtig genoeg ligt het dak al toe maar dit maakt niet uit een coating zelf op plat dak aanbrengen kan ik zelf ook nog.

Het merendeel word zowiezo al toegelegd ook nog met een beschermlaag van de zonnepanelen bijna over het gehele dak.

Een witte toplaag icm 20cm PIR isolatie scheelt immers nog extra in deze broeiende zomermaanden.
Alsook voor een extra bescherming tegen de UV straling waarvoor roofing slijtage gevoelig voor is.

Fijn om weer extra mogelijkheden op extra isolering zonder een al te grote extra investering te moeten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Philtjens op 25-10-2020 22:33 ]

• Hayo

De toplaag wordt inderdaad wit (bitumen). Heb de TS ook even aangevuld. Thanks ;).
technopeuter schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:00:
ASW1 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Goed punt, leg er gelijk panelen op en maak een dakdoorvoer.
Ik ben inderdaad van plan om zonnepanelen te laten plaatsen op het dak.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
Het wordt nooit goedkoper om die isolatie te plaatsen dan nu, als je toch dakbedekking vernieuwt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Hayo
Dank allemaal voor jullie reacties! Heel waardevol :)!

Ik heb besloten om het dak toch te laten bij-isoleren. Ze gaan toch aan de slag op het dak, dus waarom het ook niet in een keer goed regelen. Daarnaast vallen de kosten ook wel mee en kan ik het betalen uit het energiebespaarbudget bij mijn hypotheek.
Pagina: 1