CEC naam raspberry pi steam link

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 13:41
Hoi! Hopelijk post ik in de juiste categorie...

Ik zit met het volgende 'probleem'.

Ik heb een raspberry pi met laatste versie van raspbianOS en steam link aan mijn televisie hangen via HDMI.

Als ik raspbianOS net 'schoon' geïnstalleerd heb, zie ik de PI als 'Raspberry' in de CEC list van de TV staan. Als ik vervolgens de hostname van de PI aanpas en reboot, verandert de CEC naam (meestal) mee.

Probleem: zodra ik steam link installeer, verandert de CEC naam in 'CECTester'. Ik krijg dat met geen mogelijkheid aangepast.

Geprobeerd:
Hostname aanpassen, set osd name in config.txt, aanklooien met Cec utils (hier kan ik voornamelijk mee uitlezen, maar niets mee aanpassen).

Ik merk wel dat de juiste Cec naam eventjes verschijnt als ik even boot zonder de HDMI stekker erin. Zodra ik inplug, zie ik de juiste naam (steam link in mijn geval) maar dat is van korte duur voordat dat stomme 'CECTESTER' weer in beeld komt.

Ik vermoed dat het probleem ofwel in mijn tv zit, of ergens in een setting van steamlink. Ik heb van steamlink echter nergens een optie of bestand gevonden om dit aan te passen...

Iemand een idee?

Beste antwoord (via Cageman1984 op 29-10-2020 16:49)

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 16:34
freeCEC zegt mij niets. Ik vermoed dan dat "steam link" (?) hier de boosdoener is en zich native initialiseert/meldt als "CECTESTER".

Het hele CEC gedoe is sws wat astig omdat sommige fabrikanten zelf uitmaken wat en hoe ze iets willen doen/toestaan met wat ver de hdmi-cec bus gaat.

Wat je kunt proberen is "cec-client -o dummy123 -d 31" gebruiken met full logging (31) om te kijken wat er allemaal op die CEC-bus gebeurd. Eenmaal in cec-client gebruik je "help" voor commando's.
Eventueel dan "log 8" gebruiken om de debug wirwar te onderdrukken.

NB: terwijl "cec-client" actief is zou de monitor/tv dan die "dummy123" als initialisatie naam moeten zien.
Op mijn Philips TV blijft die naam dan hangen totdat ik bv mijn "libreelec" weer herstart die zich dan weer met ingebouwde standaard "Kodi" naam initialiseert. Het is wat aanrommelen.

[ Voor 5% gewijzigd door PtrO op 25-10-2020 21:43 . Reden: spells ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:46

FeaR

In GoT we trust

Geen idee wat een topic over een Raspberry Pi en Steam Link in Audio en HiFi doen. GoT search levert mij meer topics op over de Raspberry in Modding, Mechanica & Elektronica en daar gaat dit topic dan ook heen: AUD > MME

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Bedankt voor het doorzetten.

Ik heb gezocht op CEC. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Bedankt voor de link, maar dat heb ik al geprobeerd. Het setten van de osd name pakt ie niet...

Als je debug aanzet, krijg ik als melding dat de naam niet kan worden ingesteld omdat het wordt aangestuurd door libCEC ipv freeCEC.

[ Voor 41% gewijzigd door Cageman1984 op 25-10-2020 13:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
freeCEC zegt mij niets. Ik vermoed dan dat "steam link" (?) hier de boosdoener is en zich native initialiseert/meldt als "CECTESTER".

Het hele CEC gedoe is sws wat astig omdat sommige fabrikanten zelf uitmaken wat en hoe ze iets willen doen/toestaan met wat ver de hdmi-cec bus gaat.

Wat je kunt proberen is "cec-client -o dummy123 -d 31" gebruiken met full logging (31) om te kijken wat er allemaal op die CEC-bus gebeurd. Eenmaal in cec-client gebruik je "help" voor commando's.
Eventueel dan "log 8" gebruiken om de debug wirwar te onderdrukken.

NB: terwijl "cec-client" actief is zou de monitor/tv dan die "dummy123" als initialisatie naam moeten zien.
Op mijn Philips TV blijft die naam dan hangen totdat ik bv mijn "libreelec" weer herstart die zich dan weer met ingebouwde standaard "Kodi" naam initialiseert. Het is wat aanrommelen.

[ Voor 5% gewijzigd door PtrO op 25-10-2020 21:43 . Reden: spells ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cageman1984
PtrO schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:35:
beetje late reactie, maar goed... SteamLink is inderdaad tot op zekere hoogte de boosdoener. Steam link wordt automatisch gestart bij start van het systeem. Als ik dat uitschakelen het programma draait niet, dan werkt alles naar behoren. Start ik Steam Link, dan gaat de naam weer naar CECtester. oplossing voor nu: steam link handmatig starten.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Is het overigens puur het naampje wat veranderd? Of werkt er ook functioneel iets niet meer dan?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Sine schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:37:
Is het overigens puur het naampje wat veranderd? Of werkt er ook functioneel iets niet meer dan?
Ik neem aan dat je het over de source list van de Samsung TV hebt?

Er verandert inderdaad blijkbaar meer dan alleen de naam. (Op HDMI3 dan).

Dat duurde overigens bij mij ook even tot dat doordrong (boekje niet gelezen :) )

Dit zou op alle poorten het geval moeten zijn. Voor mijn specifieke Samsung TV van dit model lijkt dat echter niet het geval.

SORRY, Ik dacht dat je reageerde op een andere vraag van mij 8)7 .

Betreft CEC, alleen het naampje verandert. Functioneel verandert er aan de CEC functies naar mijn idee niets.

[ Voor 18% gewijzigd door Cageman1984 op 30-10-2020 10:10 ]

Pagina: 1