Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 22:39
Hallo tweakers!
Ik heb de volgende situatie:

Op zolder staat mijn game-PC met een nvidia videokaart (GTX1050TI). In de huiskamer staat onze 'oude' Samsung HDTV met daaraan een raspberry pi 3b. Ik gebruik de Pi voor Steam Link om games te streamen. Dit werkt wonderwel vrij goed tot geweldig op 1080p.

Het probleem is dat Steam Link niet fijn werkt met DX12 games, zoals Rise of the Tomb Raider. Mijn Game PC is echter vrij oud (CPU=Q9550) en kan Rise of the tomb raider niet fatsoenlijk spelen zonder DX12. DX12 uitzetten is dus geen optie

een oplossing is... Gamestream van Nvidia. GFE installeren van Nvidia en Moonlight-Embedded op de PI. het resultaat is zo mogelijk nog beter dan steam link, met als enige probleem dat audio alleen maar van mijn Pi naar TV via HDMI gaat.

Waarom is het een probleem dat audio van de PI naar de TV alleen via HDMI gaat?

In de TV zitten 4 HDMI poorten. als ik de PI aansluit op een van de poorten, dan is het beeld erg lelijk en onscherp op 1080P. een soort ghosting/overscan/overscherpte. De oplossing daarvoor is om in mijn TV het apparaat als 'PC' of als 'DVI PC' in te stellen. Het probleem is echter dat dit alleen maar op HDMI2 kan, en laat dat nu net een HDMI poort zijn waar de audio enkel via een losse koptelefoonaansluiting loopt. Als ik een andere port pak, werkt het instellen van het apparaat als PC niet.

Samsung heeft aangegeven dat het een firmwarefout betreft die voor mijn TV (meer dan 10 jaar oud) niet meer gaat worden opgelost. Ik vond het voor steamlink geen probleem. Audio kabeltje van koptelefoon naar koptelefoon, force audio naar jack ipv HDMI en steam link vindt het prima.

Moonlight/GFE lijkt daar anders over te denken. Audio kan alleen maar via HDMI.

dus... mijn vraag zit denk ik aan de Raspberry pi kant. Hoe kan ik ALLE audio via de Jack Forcen?

alternatieve vraag 1: kan ik de audio van de HDMI afvangen en bijvoorbeeld los streamen?

Alternatieve vraag 2, hoe kan ik die rare overscan in de PI uitkrijgen? let op, overscan disabelen in de PI geeft geen goede oplossing, alleen maar grote zwarte balken. let op, ik ben hier eerder mee bezig geweest en heb dit toen niet kunnen oplossen...

Beste antwoord (via Hero of Time op 30-10-2020 20:39)

• Cageman1984
Klein stukje verder. Het lijkt erop dat je Moonlight specifiek moet vertellen waar het geluid naartoe moet (ondanks dat je je PI heb verteld dat audio via jack gaat).

in mijn geval lijkt de oplossing om bij het starten van moonlight de optie -audio hw:1,0 toe te voegen.

achtergrond hierb ij is dat als je in je pi kijkt naar je audio apparaten (aplay -l) je deze output krijgt:
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: b1 [bcm2835 HDMI 1], device 0: bcm2835 HDMI 1 [bcm2835 HDMI 1]
Subdevices: 4/4
Subdevice #0: subdevice #0
Subdevice #1: subdevice #1
Subdevice #2: subdevice #2
Subdevice #3: subdevice #3
card 1: Headphones [bcm2835 Headphones], device 0: bcm2835 Headphones [bcm2835 Headphones]
hier kan je uit opmaken dat hw:1,0 slaat op card 1, device 0.

enige nadeel is dat met deze optie op de host het volume standaard gedempt is. Die moet ik dan met realvnc eerst omhoog zetten. Beetje omstlachtig...

Het lijkt erop dat ik mezelf het beste antwoord heb gegeven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
https://github.com/irtimmer/moonlight-embedded/issues/383

Op deze pagina staat ongeveer mijn probleem. -audio local lost het probleem niet op...

[ Voor 72% gewijzigd door Cageman1984 op 29-10-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En met dat linkje wil je zeggen dat dat je probleem niet heeft opgelost, of juist wel?

Linkjes dumpen zonder context zien we liever niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Hero of Time schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:06:
En met dat linkje wil je zeggen dat dat je probleem niet heeft opgelost, of juist wel?

Linkjes dumpen zonder context zien we liever niet.
sorry, het was een work in progress post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Van bijna een uur? Daar hebben we 't kladblok voor in je MyReact. ;)

Maar waar wil je precies je geluid op hebben? Koptelefoon of mag het ook van je TV komen? Want de overscan is misschien wat makkelijker te fixen. Kijk maar eens in /boot/config.txt. Ik heb echter minimale ervaring hiermee, mijn Pi's draaien headless en hebben geen GUI. Toen ik m'n Pi 4B aan het installeren was, had ik overscan even uitgezet en had juist geen zwarte randen om m'n console meer.

Antwoord op je alternatieve vraag 1: er zijn apparaten die het audio signaal van HDMI kunnen afsplitsen, zodat je beeld en geluid los kan aansluiten op aparte apparaten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Hero of Time schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:25:
Van bijna een uur? Daar hebben we 't kladblok voor in je MyReact. ;)
Ja, bijna een uur. Iets met kinderen. Dat kladblok kende ik niet, bedankt.
Maar waar wil je precies je geluid op hebben? Koptelefoon of mag het ook van je TV komen?
Ik heb in de config koptelefoon ingesteld. Daar lopen andere applicaties (muziek, video, steam link e.d.) ook door. Het liefst heb ik dan dat moonlight ook via de koptelefoon gaat.
Want de overscan is misschien wat makkelijker te fixen. Kijk maar eens in /boot/config.txt. Ik heb echter minimale ervaring hiermee, mijn Pi's draaien headless en hebben geen GUI. Toen ik m'n Pi 4B aan het installeren was, had ik overscan even uitgezet en had juist geen zwarte randen om m'n console meer.
Dat klinkt logisch, maar dat heb ik al eens geprobeerd en gaat iets verder dan enkel zwarte randen. Ik zal het overscan probleem proberen uit te leggen.
  • Op mijn TV zitten 4 HDMI poorten. Hiervan is één poort (ik dacht HDMI3) een HDMI poort met een koptelefoon aansluiting ernaast. Je doet er een HDMI kabel in combinatie met een koptelefoonaansluiting in.
  • Als ik een PC (bijvoorbeeld mijn rpi) aansluit op een willekeurige HDMI poort, krijg je zwarte randen en een vreemd soort overscherpte, alsof de resolutie net niet klopt.
  • Dit komt niet voor als je een blu-ray chromecast of een PS3 aansluit. Enkel bij PC's en laptops (iets met een videokaart).
  • In de handleiding van de TV staat dat je dit kan oplossen door in de sourcelist van de TV het apparaat in te stellen als PC, DVIPC of DVI. Dat werkt inderdaad, maar alleen op HDMI3, de poort met de koptelefoonaansluiting. De randen verdwijnen en het beeld wordt normaal scherp.
  • Het probleem is dat deze optie alleen maar werkt op die ene HDMI3 poort met de koptelefoonaansluiting. Voor de andere HDMI poorten (zonder koptelefoonaansluiting) werkt dit niet. Je kan het apparaat wel instellen, maar de instelling wordt niet toegepast. De randen verdwijnen niet en de overscherpte blijft
  • Ik heb hier jaren geleden contact over opgenomen met Samsung. Die heeft aangegeven dat het een firmwarefout betreft die niet gaat worden opgelost. (gebruik die aparte HDMI maar).
  • Als ik de Pi aansluit op een andere HDMI poort (HDMI1, 2 of 4) en overscan uitzet in config, behoud ik een kleine zwarte rand met nog steeds die overscan.
  • Als ik de Pi aansluit op een andere HDMI poort (HDMI1, 2 of 4) en overscan aanzet in config, is mijn beeld te groot/scherm te klein met nog steeds die overscan.
Aangezien ik maar 1 PC (de rpi) in dit geval aan de TV heb hangen en het geluid ook prima via koptelefoon kan, zag ik het probleem aanvankelijk niet. Tot nu dus sinds ik moonlight wil gebruiken en op mijn rpi alle audio prima via koptelefoon loopt, maar enkel deze applicatie (moonlight-embedded) perse via HDMI gaat. (Ik heb het overigens even getest. Als ik de Pi op een andere HDMI poort aansluit, krijg je inderdaad geluid (hoewel de mixer nog steeds op jack staat)).

Resume: het overscan probleem oplossen zou wel eens moeilijker kunnen zijn dan je denkt, tenzij je de PI een video output kan laten genereren welke gelijk is aan een chromecast of bluray. In de TV zitten weinig knoppen om aan te draaien. Op de PI moet het naar mijn idee mogelijk zijn om je audio stromen te kunnen sturen, ik weet alleen niet hoe. Jullie wel?
[/quote]
Antwoord op je alternatieve vraag 1: er zijn apparaten die het audio signaal van HDMI kunnen afsplitsen, zodat je beeld en geluid los kan aansluiten op aparte apparaten.
Maar dan doe je dat met behulp van Hardware dus? Is er geen optie om dat softwarematig in de PI af te vangen en om te leiden naar de koptelefoonaansluiting?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Klein stukje verder. Het lijkt erop dat je Moonlight specifiek moet vertellen waar het geluid naartoe moet (ondanks dat je je PI heb verteld dat audio via jack gaat).

in mijn geval lijkt de oplossing om bij het starten van moonlight de optie -audio hw:1,0 toe te voegen.

achtergrond hierb ij is dat als je in je pi kijkt naar je audio apparaten (aplay -l) je deze output krijgt:
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: b1 [bcm2835 HDMI 1], device 0: bcm2835 HDMI 1 [bcm2835 HDMI 1]
card 1: Headphones [bcm2835 Headphones], device 0: bcm2835 Headphones [bcm2835 Headphones]
hier kan je uit opmaken dat hw:1,0 slaat op card 1, device 0.

enige nadeel is dat met deze optie op de host het volume standaard gedempt is. Die moet ik dan met realvnc eerst omhoog zetten. Beetje omstlachtig...

Het lijkt erop dat ik mezelf het beste antwoord heb gegeven?
Pagina: 1