@
Hackus
@
GlowMouse
Via Thuiswinkel Waarborg ook geen stap verder gekomen. Dit is de reactie van verkopende partij:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste ...,
Bedankt voor je bericht.
Bij deze wil ik bevestigen dat ik jouw klacht ingediend via Thuiswinkel.org heb mogen ontvangen en in behandeling heb genomen.
Allereerst wil ik je mijn excuses aanbieden voor het ongemak. Ik begrijp dat het ontzettend vervelend is dat er een defect is ontstaan aan de wasmachine.
In jouw bericht geef je aan dat er een monteur is langs geweest en 2 offertes heeft gemaakt.
Je wilt graag weten wat wij op basis van deze offertes voor jou kunnen betekenen.
Op ieder product die je bij ons aanschaft, geldt een fabrieksgarantie van 2 jaar. Na deze 2 jaar heb je als consument uiteraard ook nog rechten. Bij een defect die niet is ontstaan bij verkeerd gebruik, gaan wij kijken naar de economische levensduur van het apparaat. Hiervoor houden wij de richtlijnen aan van UNETO-VNI. De tabellen hiervan kan je op het internet vinden.
De aankoopprijs van de wasmachine was 359 euro. Op huishoudelijke apparaten met deze aankoopprijs geldt een levensduur van 4 jaar (48 maanden).
In maand 30 heb je voor het eerst het defect aan ons gemeld. Naar aanleiding van deze berekening gaan wij kijken op welke coulance jij recht hebt. Dit is dus naar ratio levensduur en de termijn die je al gebruik hebt kunnen maken van het artikel.
De coulance kan direct door de fabrikant berekend worden, of achteraf door ons. In deze is het de fabrikant die de coulance heeft berekend. Ik heb dit uiteraard gecontroleerd en dit komt overeen met de coulance die je van ons had gekregen aangezien wij allen werken volgens de richtlijnen van UNETO- VNI.
Je geeft aan dat wij de reparatie kosteloos dienen uit te voeren of deze dienen om te ruilen.
Echter, geldt dit enkel indien de verwachting is dat de reparatie de levensduur niet verlengd. In dat geval dienen wij de reparatie volledig te vergoeden.
Met het installeren van een nieuwe snaar en/of motor wordt de levensduur verlengd waardoor het dus redelijk is dat deze kosten worden verdeeld.
Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Indien ik je nog verder kan helpen, verneem ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Angela
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hierop heb ik geantwoord dat ik niet hoef mee te betalen aan de reparatie. Verschillende stukken gekopieerd uit de volgende link:
https://www.consuwijzer.n...rechten#Product-niet-goed
En deze link ook in de mail gezet.
Hierop kreeg ik het volgende antwoord:
Beste ...,
Bedankt voor je bericht.
In jouw bericht verwijs jij naar een kosteloze reparatie of nieuw product.
Zoals ik heb aangegeven geldt dit enkel binnen de 2 jaar fabrieksgarantie indien het defect te wijten is aan het product zelf.
Omdat je deze gehele periode gebruik hebt kunnen maken van het artikel zonder problemen, spreken wij dan ook niet van een ondeugdelijk product.
Indien je niet akkoord wenst te gaan met de reparatie, kunnen wij er ook voor kiezen om de koop te ontbinden tegen de restwaarde van het product.
In dit geval, komen wij het artikel bij jou ophalen. Zodra deze bij ons is geretourneerd betalen wij de restwaarde aan jou uit.
De restwaarde van jouw product is 127.15 euro.
Wij gaan in deze dus niet over tot kosteloze reparatie of vervangend product.
In deze heb je de keuze om de reparatie uit te laten voeren tegen de kosten die op de prijsopgave vermeld staan, of te kiezen om de koop te ontbinden tegen de restwaarde.
Ik verneem graag wat jouw voorkeur is.
Met vriendelijke groet,
Angela
Hierop mijn volgende antwoord:
Beste Angela,
Als u de moeite genomen had om de website te bekijken dan had u gezien dat dit ook geldt buiten de fabrieksgarantie. Overigens heeft de monteur van Siemens aangegeven dat het om een ondeugdelijk product gaat. Ik eis daarom dan ook nog steeds dat de (verkopende partij) mijn product repareert dan wel vervangt.
Ik heb iets gekocht, maar nu is het kapot. Wat zijn mijn rechten?
Hebt u een product gekocht en gaat dat al snel kapot? Dan hebt u vaak recht op een gratis reparatie of op een nieuw product. Ook als u geen fabrieksgarantie of verkopersgarantie hebt. Of als die garantieperiode voorbij is. Want in de wet staat dat u recht hebt op een goed product.
Dit kunt u uiteraard allemaal nog eens terug lezen op de volgende website:
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
Mocht dit niet spoedig opgelost worden neem ik opnieuw contact op met de thuiswinkel waarborg. Indien nodig zal ik in overleg met de thuiswinkel waarborg ook juridische stappen ondernemen.
Met vriendelijke groet,
...
Beste ...,
Bedankt voor je bericht.
Ik vind het jammer om te vernemen dat je niet tevreden bent met de oplossingen die eerder geboden zijn.
De reden waarom wij niet overgaan tot kosteloze vervanging of kosteloze reparatie heb ik meermaals onderbouwd.
Op de prijsopgave's die je hebt ontvangen wordt de coulance regeling toegepast die behoren tot de economische levensduur. Omdat de reparatie de levensduur verlengd, worden de kosten ratio het aantal maanden verbruik berekend tussen consument en verkoper.
Uiteraard ben je niet verplicht om deze reparatie uit te laten voeren. Vandaar dat ik een andere oplossing heb aangedragen.
Namelijk het ontbinden van de koop tegen de restwaarde van het artikel.
Je geeft te kennen dat ook dit geen oplossing is waar je je in kan vinden.
Dit betreur ik zeer. Ik kan echter geen andere oplossing aandragen dan bovenstaand.
Uiteraard staat je het volledig vrij dit verder te bespreken met Thuiswinkel.
Met vriendelijke groet,
Angela
Het is alsof je tegen een muur praat, ondanks dat ik alles onderbouwd heb blijven ze ontkennen dat dit volgens de wet zo geregeld is. Ik twijfel wat ik nu wil/moet gaan doen. Ik zou naar de geschillen commissie kunnen stappen. Echter lees ik hier ook verschillende verhalen over. Ook zit ik nog steeds met de rekening van Siemens, als ik er voor kies de reparatie niet uit te laten voeren zal de onderzoeksrekening bij mij in rekening gebracht worden. Dit terwijl de verkopende partij gezegd heeft dat daar geen kosten aan verbonden waren.
Op deze manier zetten ze mij gewoon klem, zelfs als ik er voor kies om het allemaal te laten krijg ik een rekening van 100 euro omdat er een monteur langs geweest is, stap ik naar de geschillen commissie zijn de kosten te overzien tenzij ik dat verlies. Dan betaal ik onderzoekskosten + de geschillencommissie. En procederen over 359 euro is eigenlijk ook waardeloos. Het is wel een principe kwestie geworden.
Waarmee zou ik het snelst resultaat kunnen krijgen?