Verkoper weigert garantie wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedboer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Beste tweakers,

Nu is mijn wasmachine net buiten de fabrieksgarantie van 2 jaar wat raar geluid gaan maken. Hier heb ik contact over opgenomen met de verkopende partij. Zij hebben een monteur van Siemens laten langskomen. Deze monteur heeft twee offertes gemaakt van twee verschillende onderdelen, dit omdat de monteur niet zeker wist welke van deze onderdelen het kon veroorzaken. Nu sprak ik met de monteur over hoe dit financieel geregeld zou worden. De monteur vertelde me dat de economische levensduur van deze wasmachine 4 jaar zou zijn. Dit omdat de wasmachine 369€ gekost heeft. 1 jaar per 100€. De verkopende partij heeft aangegeven te gaan kijken hoe zij de kosten met mij willen delen.

Update:
Verkopende partij heeft me net gemaild niets te kunnen vergoeden van deze offertes

Mijn vraag is eigenlijk of dat dit correct is of dat de verkopende partij hier toch volledige garantie op hoort te geven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@bloedboer Lees oa dit even door, en meer topics in de SF sectie Whirlpool wasmachine net buiten fabrieksgarantie defect

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedboer
@Hackus
Bedankt! Heb er even naar gekeken, dat de wasmachine een levensverwachting van 4 jaar heeft is dus correct. Mogen zij dan wel een gebruiksvergoeding vragen of zou dit kosteloos hersteld moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

bloedboer schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:52:
@Hackus
Bedankt! Heb er even naar gekeken, dat de wasmachine een levensverwachting van 4 jaar heeft is dus correct. Mogen zij dan wel een gebruiksvergoeding vragen of zou dit kosteloos hersteld moeten worden?
Dit moet kosteloos hersteld worden. Er zijn een hoop topics over te vinden.

Houdt wel in gedachte dat gelijk hebben en krijgen vaak totaal verschillende dingen zijn in dit soort zaken. Een lange adem is vereist, maar je kan hier op het forum een hoop goed advies en hulp krijgen in dit soort zaken.

Geen rechtsbijstand toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
bloedboer schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:34:
Mijn vraag is eigenlijk of dat dit correct is of dat de verkopende partij hier toch volledige garantie op hoort te geven.
Voor de discussie verder gaat: heb je een financiële reserve (vuistregel enkele honderden euro’s of meer) die je kunt en wilt aanwenden mocht het bij een rechter belanden en je in het ongelijk worden gesteld?

Zo niet, dan komt het waarschijnlijk aan op onderhandelen of een geschillencommissie, en kan een rechtsgang verder buiten beschouwing blijven in dit topic (tenzij je graag risico’s neemt in het leven die je bijvoorbeeld dakloos kunnen maken).

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Number10 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Voor de discussie verder gaat: heb je een financiële reserve (vuistregel enkele honderden euro’s of meer) die je kunt en wilt aanwenden mocht het bij een rechter belanden en je in het ongelijk worden gesteld?

Zo niet, dan komt het waarschijnlijk aan op onderhandelen of een geschillencommissie, en kan een rechtsgang verder buiten beschouwing blijven in dit topic (tenzij je graag risico’s neemt in het leven die je bijvoorbeeld dakloos kunnen maken).
Dakloos 8)7 Overdrijven is ook een vak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bloedboer schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:52:
@Hackus
Van een wasmachine van deze prijs, mag je verwachten dat ie 36mnd zonder gebreken te gebruiken is.
Als men dit langer inschat is dat mooi meegenomen. De verkoper moet conformiteit nakomen, en dus zorgen dat jij 36mnd zonder gebreken het gekochte goed kunt gebruiken. defecten etc zijn dan voor kosten van verkoper. Welke offerte een monteur opmaakt, heb jij weinig mee van doen. hoe verkoper gaat repareren ook niet, als de klacht maar verholpen wordt.

Zij hebben een monteur van Siemens laten langskomen. Deze monteur heeft twee offertes gemaakt van twee verschillende onderdelen, dit omdat de monteur niet zeker wist welke van deze onderdelen het kon veroorzaken.

Kan goed dat de verkoper het hier niet mee eens is, maar daar mag jij geen slachtoffer van worden. Dan huren ze maar een andere partij in voor reparatie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:38
Number10 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Wat verwacht jij dan dat de kosten zullen zijn als hij verliest? Had je gezegt ten zij je graag risico neemt in je leven die je bijvoorbeeld je vakantie kost had ik nog gezegt ja. Maar om hierdoor dakloos te raken is wel erg overtrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
loki504 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:22:
Maar om hierdoor dakloos te raken is wel erg overtrokken.
Ik zie dat mijn opmerking tot wat hilariteit heeft geleid. Begrijpelijk, want op zichelf staand is dat is wel erg onwaarschijnlijk natuurlijk :)

offtopic:
Wat ik bedoelde is dat sommige mensen meer uitgeven dan eigenlijk mogelijk is, en als dat ook nog bewust gebeurt de afweging vrij simpel wordt. Verstandig is dat niet uiteraard.

Ik schreef: 1. risico’s (meervoud) 2. in het leven (meer dan deze situatie dus) die 3. bijvoorbeeld tot dakloosheid kunnen leiden (er zijn uiteraard minder desastreuze uitkomsten mogelijk). Daarmee verwijzend naar situaties zoals genoemd in de eerste alinea en bij elkaar opgeteld tot problemen kunnen leiden,

Voor sommige mensen is de ruimte om te procederen toch echt erg krap en al zeker bij verlies. En sommige mensen willen niet procederen uiteraard. Als TS dat zo inschat, dan hoeven we hier niet discussies te gaan voeren over EU-arresten etc.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Number10 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:37:
[...]

Ik zie dat mijn opmerking tot wat hilariteit heeft geleid. Begrijpelijk, want op zichelf staand is dat is wel erg onwaarschijnlijk natuurlijk :)

offtopic:
Wat ik bedoelde is dat sommige mensen meer uitgeven dan eigenlijk mogelijk is, en als dat ook nog bewust gebeurt de afweging vrij simpel wordt. Verstandig is dat niet uiteraard.

Ik schreef: 1. risico’s (meervoud) 2. in het leven (meer dan deze situatie dus) die 3. bijvoorbeeld tot dakloosheid kunnen leiden (er zijn uiteraard minder desastreuze uitkomsten mogelijk). Daarmee verwijzend naar situaties zoals genoemd in de eerste alinea en bij elkaar opgeteld tot problemen kunnen leiden,

Voor sommige mensen is de ruimte om te procederen toch echt erg krap en al zeker bij verlies. En sommige mensen willen niet procederen uiteraard. Als TS dat zo inschat, dan hoeven we hier niet discussies te gaan voeren over EU-arresten etc.
Vaak komt het niet eens tot procederen, en bindt een verkoper al in bij degelijke ingebrekestelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloedboer
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

Dit moet kosteloos hersteld worden. Er zijn een hoop topics over te vinden.

Houdt wel in gedachte dat gelijk hebben en krijgen vaak totaal verschillende dingen zijn in dit soort zaken. Een lange adem is vereist, maar je kan hier op het forum een hoop goed advies en hulp krijgen in dit soort zaken.

Geen rechtsbijstand toevallig?
Nee dat heb ik helaas niet.

@Hackus *knip* (Web)winkel blijft aangeven niet verantwoordelijk te zijn voor reparatie. Ik heb contact gehad met de ACM Consuwijzer, zij hebben me gewezen op een voorbeeldbrief die ik vandaag zal gaan sturen. Weigeren ze dit opnieuw laat ik het voorkomen bij de geschillencommissie.

Bedankt voor de hulp alvast en excuus voor het late bericht.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 29-10-2020 18:20 . Reden: Naam webwinkel uit reactie gehaald, gezien deze niets toevoegt aan het geschil. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedboer
Update:

Er zijn nu enkele weken voorbij en er zit totaal geen vooruitgang in. Ik heb met behulp van de voorbeeldbrief van ACM Consuwijzer een email gestuurd waarin ik vraag om een kosteloze reparatie dan wel vervanging van het apparaat. Hierop zeiden ze dat ze een monteur zouden langs sturen en dan de kosten met mij te willen delen. Ik heb opnieuw contact opgenomen hoe ze hierop zijn gekomen aangezien de monteur allang is langs geweest. Dit zou uitgezocht worden en ook daar heb ik natuurlijk geen antwoord gekregen.Vandaag heb ik opnieuw gebeld en ze zouden er naar kijken. Het antwoord is weer hetzelfde.:

Beste Mike ...,

Bedankt dat je contact hebt opgenomen met ....

Zoals eerder vermeld is een coulance homeserviceberekening gemaakt op basis van de prijsopgave. Op basis van deze gegevens zouden wij helaas niets vergoeden.

Helaas kunnen we hier niks voor je betekenen.

Onze excuses voor het ongemak.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Heb je verder nog vragen? Ik help je graag!

Met vriendelijke groet,

Elaa

... klantenservice

Ik heb geen idee meer wat te doen. ze weigeren mijn product te repareren. De geschillencommissie lijkt een optie maar daar lees ik ook nare verhalen over. Als er iemand is die me in de juiste richting kan duwen dan waardeer ik dat zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bloedboer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:42:
Update:

Er zijn nu enkele weken voorbij en er zit totaal geen vooruitgang in. Ik heb met behulp van de voorbeeldbrief van ACM Consuwijzer een email gestuurd waarin ik vraag om een kosteloze reparatie dan wel vervanging van het apparaat. Hierop zeiden ze dat ze een monteur zouden langs sturen en dan de kosten met mij te willen delen. Ik heb opnieuw contact opgenomen hoe ze hierop zijn gekomen aangezien de monteur allang is langs geweest. Dit zou uitgezocht worden en ook daar heb ik natuurlijk geen antwoord gekregen.Vandaag heb ik opnieuw gebeld en ze zouden er naar kijken. Het antwoord is weer hetzelfde.:

Beste Mike ...,

Bedankt dat je contact hebt opgenomen met ....

Zoals eerder vermeld is een coulance homeserviceberekening gemaakt op basis van de prijsopgave. Op basis van deze gegevens zouden wij helaas niets vergoeden.

Helaas kunnen we hier niks voor je betekenen.

Onze excuses voor het ongemak.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Heb je verder nog vragen? Ik help je graag!

Met vriendelijke groet,

Elaa

... klantenservice

Ik heb geen idee meer wat te doen. ze weigeren mijn product te repareren. De geschillencommissie lijkt een optie maar daar lees ik ook nare verhalen over. Als er iemand is die me in de juiste richting kan duwen dan waardeer ik dat zeker!
Lange adem en doorzettingsvermogen, de verkoper in gebreke te stellen of - mits een Thuiswinkel Waarborg logo hanteren - een klacht indienen bij Thuiswinkel Waarborg kan helpen.

Verder, als ze een facebook, twitter, etc hebben, daar je verhaal doen incl de wetgeving dat ze kosteloos dienen te repareren wil vaak ook helpen.

Helaas is dit ECHT zoiets waar in je recht staan en krijgen 2 verschillende dingen zijn. Het zou goed zijn als de branche eens op de vingers getikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
bloedboer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:42:
Hierop zeiden ze dat ze een monteur zouden langs sturen en dan de kosten met mij te willen delen.
Wat kost de reparatie volgens de offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedboer
@Anoniem: 472287
Bedankt ik heb net gebeld met de Thuiswinkel Waarborg en een klacht ingediend.

@Number10
Er zijn twee offertes gemaakt omdat de monteur niet zeker wist welke van deze twee onderdelen dit probleem zou veroorzaken.

Offerte van de snaar is 141,38 euro, Offerte van de motor is 241,79.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@bloedboer Er is geen juridische grondslag voor betaling van deze reparatie door consument. Je beroept je op Conformiteit( wettelijke garantie), dat staat geheel buiten verkopers -of fabrieksgarantie. En verkoper dient conformiteit na te komen. Van een nieuwe wasmachine mag je tenminste verwachten dat deze 36mnd zonder enige gebreken te gebruiken is. Alle kosten om hieraan te voldoen zijn voor de verkoper. Zij moeten repareren of vervangen, en als dat niet mogelijk is, kun je de gehele overeenkomst ontbinden.
(van duurdere wasmachines mag je meer verwachten).

Stel hen in gebreke door ingebrekestelling te sturen, en geef hen 14dagen de tijd
dit kosteloos te verhelpen. Geef ook aan dat wanneer deze termijn overschreden wordt, of ze blijven volhouden niets voor je te doen, je over gaat tot ontbinden van de overeenkomst, en dat je - indien nodig- verdere juridische stappen zult nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedboer
@Hackus
Dit is exact wat in de e-mail staat die ik twee a drie weken terug gestuurd heb. Ook hier krijg ik het zelfde antwoord op. Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij thuiswinkel waarborg. Zij kunnen bemiddelen of helpen met juridische stappen. Het gaat me eigenlijk niet eens meer om de wasmachine zelf maar de manier hoe verkopende partij hier mee omgaat. Ik heb ze gewezen op de door jou hierboven genoemde punten en toch krijg ik steeds de zelfde copy paste terug. Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor het advies!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
Heb je geen juridisch loket in de buurt? Maak daar evt een brief mee en stuur die aangetekend. Dan weten ze dat je serieus bent.

Off-topic: voor wasmachines, drogers en vaatwassers koop ik daarom lokaal met eigen reparatie dienst.

• bloedboer
Zit wel in de buurt maar gesloten wegens Corona. Heb er al eens naar gebeld maar waren niet helemaal op de hoogte van hoe dit juridisch zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedboer
@Hackus
@GlowMouse

Via Thuiswinkel Waarborg ook geen stap verder gekomen. Dit is de reactie van verkopende partij:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beste ...,

Bedankt voor je bericht.
Bij deze wil ik bevestigen dat ik jouw klacht ingediend via Thuiswinkel.org heb mogen ontvangen en in behandeling heb genomen.

Allereerst wil ik je mijn excuses aanbieden voor het ongemak. Ik begrijp dat het ontzettend vervelend is dat er een defect is ontstaan aan de wasmachine.

In jouw bericht geef je aan dat er een monteur is langs geweest en 2 offertes heeft gemaakt.
Je wilt graag weten wat wij op basis van deze offertes voor jou kunnen betekenen.

Op ieder product die je bij ons aanschaft, geldt een fabrieksgarantie van 2 jaar. Na deze 2 jaar heb je als consument uiteraard ook nog rechten. Bij een defect die niet is ontstaan bij verkeerd gebruik, gaan wij kijken naar de economische levensduur van het apparaat. Hiervoor houden wij de richtlijnen aan van UNETO-VNI. De tabellen hiervan kan je op het internet vinden.

De aankoopprijs van de wasmachine was 359 euro. Op huishoudelijke apparaten met deze aankoopprijs geldt een levensduur van 4 jaar (48 maanden).
In maand 30 heb je voor het eerst het defect aan ons gemeld. Naar aanleiding van deze berekening gaan wij kijken op welke coulance jij recht hebt. Dit is dus naar ratio levensduur en de termijn die je al gebruik hebt kunnen maken van het artikel.
De coulance kan direct door de fabrikant berekend worden, of achteraf door ons. In deze is het de fabrikant die de coulance heeft berekend. Ik heb dit uiteraard gecontroleerd en dit komt overeen met de coulance die je van ons had gekregen aangezien wij allen werken volgens de richtlijnen van UNETO- VNI.

Je geeft aan dat wij de reparatie kosteloos dienen uit te voeren of deze dienen om te ruilen.
Echter, geldt dit enkel indien de verwachting is dat de reparatie de levensduur niet verlengd. In dat geval dienen wij de reparatie volledig te vergoeden.

Met het installeren van een nieuwe snaar en/of motor wordt de levensduur verlengd waardoor het dus redelijk is dat deze kosten worden verdeeld.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Indien ik je nog verder kan helpen, verneem ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Angela

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hierop heb ik geantwoord dat ik niet hoef mee te betalen aan de reparatie. Verschillende stukken gekopieerd uit de volgende link: https://www.consuwijzer.n...rechten#Product-niet-goed
En deze link ook in de mail gezet.

Hierop kreeg ik het volgende antwoord:

Beste ...,

Bedankt voor je bericht.

In jouw bericht verwijs jij naar een kosteloze reparatie of nieuw product.
Zoals ik heb aangegeven geldt dit enkel binnen de 2 jaar fabrieksgarantie indien het defect te wijten is aan het product zelf.
Omdat je deze gehele periode gebruik hebt kunnen maken van het artikel zonder problemen, spreken wij dan ook niet van een ondeugdelijk product.

Indien je niet akkoord wenst te gaan met de reparatie, kunnen wij er ook voor kiezen om de koop te ontbinden tegen de restwaarde van het product.
In dit geval, komen wij het artikel bij jou ophalen. Zodra deze bij ons is geretourneerd betalen wij de restwaarde aan jou uit.
De restwaarde van jouw product is 127.15 euro.

Wij gaan in deze dus niet over tot kosteloze reparatie of vervangend product.
In deze heb je de keuze om de reparatie uit te laten voeren tegen de kosten die op de prijsopgave vermeld staan, of te kiezen om de koop te ontbinden tegen de restwaarde.

Ik verneem graag wat jouw voorkeur is.

Met vriendelijke groet,

Angela

Hierop mijn volgende antwoord:

Beste Angela,

Als u de moeite genomen had om de website te bekijken dan had u gezien dat dit ook geldt buiten de fabrieksgarantie. Overigens heeft de monteur van Siemens aangegeven dat het om een ondeugdelijk product gaat. Ik eis daarom dan ook nog steeds dat de (verkopende partij) mijn product repareert dan wel vervangt.

Ik heb iets gekocht, maar nu is het kapot. Wat zijn mijn rechten?

Hebt u een product gekocht en gaat dat al snel kapot? Dan hebt u vaak recht op een gratis reparatie of op een nieuw product. Ook als u geen fabrieksgarantie of verkopersgarantie hebt. Of als die garantieperiode voorbij is. Want in de wet staat dat u recht hebt op een goed product.
Dit kunt u uiteraard allemaal nog eens terug lezen op de volgende website:

https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

Mocht dit niet spoedig opgelost worden neem ik opnieuw contact op met de thuiswinkel waarborg. Indien nodig zal ik in overleg met de thuiswinkel waarborg ook juridische stappen ondernemen.

Met vriendelijke groet,

...

Beste ...,

Bedankt voor je bericht.

Ik vind het jammer om te vernemen dat je niet tevreden bent met de oplossingen die eerder geboden zijn.
De reden waarom wij niet overgaan tot kosteloze vervanging of kosteloze reparatie heb ik meermaals onderbouwd.

Op de prijsopgave's die je hebt ontvangen wordt de coulance regeling toegepast die behoren tot de economische levensduur. Omdat de reparatie de levensduur verlengd, worden de kosten ratio het aantal maanden verbruik berekend tussen consument en verkoper.

Uiteraard ben je niet verplicht om deze reparatie uit te laten voeren. Vandaar dat ik een andere oplossing heb aangedragen.
Namelijk het ontbinden van de koop tegen de restwaarde van het artikel.
Je geeft te kennen dat ook dit geen oplossing is waar je je in kan vinden.
Dit betreur ik zeer. Ik kan echter geen andere oplossing aandragen dan bovenstaand.

Uiteraard staat je het volledig vrij dit verder te bespreken met Thuiswinkel.

Met vriendelijke groet,

Angela

Het is alsof je tegen een muur praat, ondanks dat ik alles onderbouwd heb blijven ze ontkennen dat dit volgens de wet zo geregeld is. Ik twijfel wat ik nu wil/moet gaan doen. Ik zou naar de geschillen commissie kunnen stappen. Echter lees ik hier ook verschillende verhalen over. Ook zit ik nog steeds met de rekening van Siemens, als ik er voor kies de reparatie niet uit te laten voeren zal de onderzoeksrekening bij mij in rekening gebracht worden. Dit terwijl de verkopende partij gezegd heeft dat daar geen kosten aan verbonden waren.

Op deze manier zetten ze mij gewoon klem, zelfs als ik er voor kies om het allemaal te laten krijg ik een rekening van 100 euro omdat er een monteur langs geweest is, stap ik naar de geschillen commissie zijn de kosten te overzien tenzij ik dat verlies. Dan betaal ik onderzoekskosten + de geschillencommissie. En procederen over 359 euro is eigenlijk ook waardeloos. Het is wel een principe kwestie geworden.

Waarmee zou ik het snelst resultaat kunnen krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bloedboer schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:29:
[van het kastje naar de muur verhaal]

Waarmee zou ik het snelst resultaat kunnen krijgen?
Tja... hoeveel geduld, ergernis en poen wil je hier nog in steken?

En, gebruik je die wasmachine eigenlijk nog?

Aangezien dit tweakers is, zou ik er dan maar voor kiezen om zelf die snaar te vervangen. Die zijn niet zo duur. De grootste deel van het reparatiebedrag is vaak arbeidsloon, niet het onderdeel zelf.

BTW; wij hebben hier zo'n ouderwetse Miele al 22 jaar in gebruik. Het enige wat ik ooit heb hoeven doen is bakjes/filter schoonmaken en een keer een metalen onderdeel (van een BH) uit de waskuip gevist.
Die draait ca. 5x per week. Zo degelijk maken ze ze niet meer... :+ Zelfs de rubbers zijn nog goed.

[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 07-12-2020 10:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Het snelste resultaat is zelf de reparatie betalen(al dan niet jou deel?). En daarna dagvaarden voor het overige deel. Dan kan je wassen en daarna. Op je gemak de opties bekijken.

Ik weet alleen niet zeker of je alsnog over kan gaan op dagvaarding na het ingaan op hun "coulance" regeling.

Ik durf geen uitspraak te doen over de eventuele beslissing van een rechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@bloedboer Allemaal onzin natuurlijk. Het gekochte goed dient de eerdere termijn zonder enige gebreken gebruikt te kunnen worden, en kosten van het halen van deze termijn bij defect zijn voor de verkoper.
(nakomen conformiteit, of te wel Wettelijke Garantie, dat is compleet wat anders dan evt. verkopers - of fabrieksgarantie) de verkoper dient conformiteit nat te komen. Ze proberen je af te schepen , hersenspoelen met het veel gebruikte riedeltje. (ik hoop dat je je beroept op conformiteit, en niet eoa garantieplan.)

Maar wat voor tijd of ergernis wil je er in steken. Ben je zelf handig, vervang dan zelf de riem. Die kun je zo online bestellen, en is vaak maar klein klusje.

[ Je gaat bij aankoop een overeenkomst aan voor prijs v wasmachine, en dat je de komende 36mnd kunt wassen zonder problemen. Dat deze wasmachine zo goedkoop was kan komen door aanbieding, mindere specs dan andere machines. minder kg, minder zuinig, minder lxe opties, lager rpm bij centrifugeren etc).
als je kijkt naar merk en type via Pricewatch kun je kijken voor welke prijs de fabrikant de machine in de markt heeft gezet.]

[ Voor 31% gewijzigd door Hackus op 07-12-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
Hackus schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:39:
@bloedboer Allemaal onzin natuurlijk. Het gekochte goed dient de eerdere termijn zonder enige gebreken gebruikt te kunnen worden, en kosten van het halen van deze termijn bij defect zijn voor de verkoper.
(nakomen conformiteit, of te wel Wettelijke Garantie, dat is compleet wat anders dan evt. verkopers - of fabrieksgarantie) de verkoper dient conformiteit nat te komen. Ze proberen je af te schepen , hersenspoelen met het veel gebruikte riedeltje. (ik hoop dat je je beroept op conformiteit, en niet eoa garantieplan.)

Maar wat voor tijd of ergernis wil je er in steken. Ben je zelf handig, vervang dan zelf de riem. Die kun je zo online bestellen, en is vaak maar klein klusje.
De motor zelf schuif je er ook zo in en uit en is aangesloten met een stekker. Ik heb dit in mijn Bosch in 10 minuten geregeld als ik weer eens nieuwe koolborstels moet plaatsen.

De prijs lijkt wel redelijk correct: https://www.europart.nl/wasmachine-onderdelen/siemens/motor

Doet die motor niets meer dan?

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 07-12-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pennywiser schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:45:
[...]

De motor zelf schuif je er ook zo in en uit en is aangesloten met een stekker. Ik heb dit in mijn Bosch in 10 minuten geregeld als ik weer eens nieuwe koolborstels moet plaatsen.

De prijs lijkt wel redelijk correct: https://www.europart.nl/wasmachine-onderdelen/siemens/motor

Doet die motor niets meer dan?
Biedt jij je hierbij aan TS aan, om het te fixen ?
raar geluid is vaak als 1e de belt/riem. gaat de machine stukken overslaan in programma, of centrifugeert het niet meer dan koolborstels....enz

(discussie tussen leden onder elkaar helpt ts niet)
door mij te quoten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 07-12-2020 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Hackus schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:49:
[...]

Biedt jij je hierbij aan TS aan, om het te fixen ?
raar geluid is vaak als 1e de belt/riem. gaat de machine stukken overslaan in programma, of centrifugeert het niet meer dan koolborstels....enz

(discussie tussen leden onder elkaar helpt ts niet)
Ik zwengel geen enkele discussie stel gewoon vragen, misschien bij jezelf even nagaan waarom je dat zo ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedboer
Ik beroep me inderdaad op de wettelijke garantie. Er is een offerte van ongv 140 euro voor de snaar, de offerte van de motor is ongv 240 euro. Dit is samen duurder dan de wasmachine gekost heeft. De coulance berekening zorgt er voor dat ik wel te verstaan 43 euro niet hoef te betalen. Dit zou er anders boven op gekomen zijn. De wasmachine wast wel gewoon nog, het is alleen vaak niet om aan te horen.

Is de geschillencommissie een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bloedboer schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:19:
Ik beroep me inderdaad op de wettelijke garantie. Er is een offerte van ongv 140 euro voor de snaar, de offerte van de motor is ongv 240 euro. Dit is samen duurder dan de wasmachine gekost heeft. De coulance berekening zorgt er voor dat ik wel te verstaan 43 euro niet hoef te betalen. Dit zou er anders boven op gekomen zijn. De wasmachine wast wel gewoon nog, het is alleen vaak niet om aan te horen.

Is de geschillencommissie een optie?
Deze prijzen komen voort uit actie van verkoper zelf, wie of hoe dit verhelpt heb jij niets mee van doen.
Je kunt dit ook niet bij elkaar optellen, dat zijn gescheiden offertes, en monteur weet niet of het met het een verholpen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Als je een wasmachine in de klasse t/m 400 euro koopt accepteer ik zelf dat je na vier jaar risico loopt deze te moeten vervangen, elk jaar extra is meegenomen. vooral die goedkopere samsung ecobubbles zijn geen levensduurwonders (heb er zelf ook eentje). Ja, de TS heeft een siemens (is er verschil?) en is minder oud maar toch..... het blijven goedkope machines. Waar je uiteraard wel verwachtingen van mag hebben en ik vind de TS zeker niet onredelijk.

dan heb ik nog liever een goedkope samsung/siemens dan een oude miele waar iedereen altijd zo mee dweept. dat energieverbruik alleen al...bibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
RodeStabilo schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:22:
Als je een wasmachine in de klasse t/m 400 euro koopt accepteer ik zelf dat je na vier jaar risico loopt deze te moeten vervangen, elk jaar extra is meegenomen. vooral die goedkopere samsung ecobubbles zijn geen levensduurwonders (heb er zelf ook eentje). Ja, de TS heeft een siemens (is er verschil?) en is minder oud maar toch..... het blijven goedkope machines. Waar je uiteraard wel verwachtingen van mag hebben en ik vind de TS zeker niet onredelijk.

dan heb ik nog liever een goedkope samsung/siemens dan een oude miele waar iedereen altijd zo mee dweept. dat energieverbruik alleen al...bibber
Wat is er mis een samsung eco bubble volgens jou dan? Ik maak er zelf -al bijna 9 jaar- ook gebruik van en heb er nog nooit problemen mee gehad... Prima wasmachine als je het mij vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
BastaRhymez schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:48:
[...]

Wat is er mis een samsung eco bubble volgens jou dan? Ik maak er zelf -al bijna 9 jaar- ook gebruik van en heb er nog nooit problemen mee gehad... Prima wasmachine als je het mij vraagt
Ik zeg niet dat er wat mis mee is, laatst zo'n veer laten vervangen voor het manchet. Dan ga je eens lezen en dan lees je rondom 3 of vier jaar dat er wel veel issues mee ontstaan. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen negen jaar kunnen meegaan zoals in jouw geval.

Maar van een machine van 400 euro verwacht ik niet de wereld. That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
RodeStabilo schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:58:
[...]

Ik zeg niet dat er wat mis mee is, laatst zo'n veer laten vervangen voor het manchet. Dan ga je eens lezen en dan lees je rondom 3 of vier jaar dat er wel veel issues mee ontstaan. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen negen jaar kunnen meegaan zoals in jouw geval.

Maar van een machine van 400 euro verwacht ik niet de wereld. That's all.
Maar net 2 jaar is ook erg weinig vind je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Draai de achterkant er eens af dan zie je gelijk of het de riem is, zo'n riem kost 25 euro en dan kan je er zelf een halen en erom leggen.

Anders is het dus de motor, maar als die gewoon draait kan je dat ook zien met de achterkant eraf.

YouTube: Aandrijfsnaar vervangen van wasmachine, PartsNL uitleg

Ik lees dat de motor gewoon draait, ik dacht dat hij niets meer deed, dus dan is het of de riem of de koolborstels. Koolborstels zijn 40 euro Siemens of 10 imitatie. Die motoren zijn prima uitgevoerd van Bosch/Siemens dus ik schat dat die het niet is. Zeker weten gaat niet vanaf hier.

[ Voor 29% gewijzigd door pennywiser op 07-12-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
loki504 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:52:
[...]

Maar net 2 jaar is ook erg weinig vind je niet?
Dat spreekt uiteraard voor zich :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Eerlijk gezegd denk ik dat je nog een hele harde dobber gaat krijgen als je dit aan een rechter voorlegt. Je hebt het na 30 maanden (=2.5 jaar, niet "net 2 jaar"). Ze doen je een redelijk schappelijk aanbod om de restwaarde te vergoeden van 127 euro. Hoe vervelend het misschien voor je is... maar het is niet reeel om te verwachten dat ze je een nieuwe machine geven (of compleet nieuwe slijtage onderhevige onderdelen). Veel consumentenorganisaties roepen dit wel heel hard.. maar ik zou er niet te hard vanuit gaan dat een rechter hiermee mee gaat.

Je machine is eigenlijk economisch total-loss te noemen. Net als je van je verzekering geen nieuwe auto krijgt als iemand hem in de prak rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Overigens heeft de monteur van Siemens aangegeven dat het om een ondeugdelijk product gaat.
Heb je dat zwart op wit?

Hoe vaak is de wasmachine gebruikt?

Als je inderdaad recht hebt op gratis reparatie, is een dagvaarding vaak de snelste manier om dat voor elkaar te krijgen. Je loopt het risico dat je zaak een jaar loopt, maar de kans is groot dat de winkel je alsnog direct gelijk geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 1271350 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:17:
Net als je van je verzekering geen nieuwe auto krijgt als iemand hem in de prak rijdt.
Slecht gekozen voorbeeld ;) . Je krijgt heel technisch gezien bij een autoverzekering geen nieuwe auto terug maar in de eerste drie jaar na aankoop bij total-loss of diefstal wel de aanschafwaarde retour. De zogenaamde nieuwwaardegarantie.

dat diezelfde auto in de afgelopen jaren wel duurder is geworden is een ander verhaal

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 07-12-2020 15:25 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedboer
GlowMouse schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:20:
[...]

Heb je dat zwart op wit?

Hoe vaak is de wasmachine gebruikt?

Als je inderdaad recht hebt op gratis reparatie, is een dagvaarding vaak de snelste manier om dat voor elkaar te krijgen. Je loopt het risico dat je zaak een jaar loopt, maar de kans is groot dat de winkel je alsnog direct gelijk geeft.
Nee dat heb ik niet, maar er is wel vast gesteld dat het buiten mijn schuld om kapot gegaan is. Anders zouden ze überhaupt niet 43 euro willen vergoeden. Ik ben alleenstaand dus de wasmachine is niet buitensporig veel gebruikt.

Een dagvaarding overweeg ik zeker maar wil ik wel een beter beeld van wat mijn win kansen zijn. Daarom twijfel ik ook of de geschillen commissie niet makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
bloedboer schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:39:
[...]

Een dagvaarding overweeg ik zeker maar wil ik wel een beter beeld van wat mijn win kansen zijn. Daarom twijfel ik ook of de geschillen commissie niet makkelijker is.
Laagdrempeliger wel, maar als je het goed doet, betwijfel ik dat het tijd bespaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

bloedboer schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:39:
Daar twijfel ik hard aan.. Een rechter kijkt naar redelijkheid. Als je een levensduur van 4 jaar mag verwachten (ja misschien normaal langer, maar redelijke afschrijving voor product van 400 euro), dan is het een redelijk bod dat ze je de restwaarde geven (/kosten delen). Dagvaarding kost ook geld, waarvan bij winst ook altijd gedeeltelijk voor jouw rekening zijn. En ik zou niet zomaar durven te beweren dat de rechter je 100% in het gelijk stelt en de proceskosten aan de tegenpartij afwend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Wat ik niet snap, er is een monteur langs geweest? Die heeft ook de achterkant eraf gehaald? Dan ziet deze toch of de riem het probleem is of dat de riem nog goed is of niet? Heeft hij de motor toen ook aangezet om te luisteren, waar komt het lawaai vandaan? Vreemd dat hij het probleem niet beter heeft kunnen lokaliseren. Ik zou zelf nog eens kijken/luisteren met de achterkant open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ze zijn makkelijk te repareren, daarom lassen ze de kuip, en maken ze de lagers klein en zwak, zodat je het niet zelf kan fixen en gedwongen wordt ee nieuwe te kopen, slecht voor het milieu, maar wel verkopen als A+++++.
Dit kunstje doet Miele.

Misschien dat er bij jou Iets tussen de trommel en kruip is beland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:17:
Eerlijk gezegd denk ik dat je nog een hele harde dobber gaat krijgen als je dit aan een rechter voorlegt. Je hebt het na 30 maanden (=2.5 jaar, niet "net 2 jaar"). Ze doen je een redelijk schappelijk aanbod om de restwaarde te vergoeden van 127 euro. Hoe vervelend het misschien voor je is... maar het is niet reeel om te verwachten dat ze je een nieuwe machine geven (of compleet nieuwe slijtage onderhevige onderdelen). Veel consumentenorganisaties roepen dit wel heel hard.. maar ik zou er niet te hard vanuit gaan dat een rechter hiermee mee gaat.

Je machine is eigenlijk economisch total-loss te noemen. Net als je van je verzekering geen nieuwe auto krijgt als iemand hem in de prak rijdt.
Ben het hiermee eens.

Je krijgt 127 euro voor een wasmachine van 359 euro.
Zou dat geld inzetten voor een andere wasmachine in een andere winkel.

Je hebt een stukje recht hebben en recht krijgen. ( denk dat dit een heel lang en lastig verhaal kan gaan worden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:02:
[...]

Daar twijfel ik hard aan.. Een rechter kijkt naar redelijkheid. Als je een levensduur van 4 jaar mag verwachten (ja misschien normaal langer, maar redelijke afschrijving voor product van 400 euro), dan is het een redelijk bod dat ze je de restwaarde geven (/kosten delen).
Als het product niet conform is, en daarvan lijkt hier echt sprake te zijn, moet de reparatie kosteloos zijn.
Dagvaarding kost ook geld, waarvan bij winst ook altijd gedeeltelijk voor jouw rekening zijn.
Dat laatste is niet waar.
Pagina: 1