Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:29
Momenteel hebben wij in huis een Stork Air CMF 14 mechanische ventilatie. Deze heeft ventilatieventielen in de badkamer, toilet en via de afzuiging van de keuken. De aanvoer van frisse lucht dient via de ventilatieroosters te gaan in de kozijnen. Ik merk, uiteraard zeker in de herfst en winter, dat er veel kou naar binnen komt via de roosters. Opzich logisch natuurlijk, maar desalniettemin wel vervelend.

Omdat ik graag ons huis wil verduurzamen en het stoken (nu via CV, later misschien via een warmtepomp) wil verminderen, ben ik op zoek naar een betere oplossing voor dit probleem.

Nu ben ik benieuwd of ik deze ventilatie zo kan vervangen voor een CO2 gestuurde ventilatie met WTW of dat ik dan ook aanvoer moet regelen (via het dak of gevel). Klopt het dan ook dat ik die ventilatieroosters niet meer open hoef te doen of is de nieuwe ventilatie niet voldoende? Op de slaapkamer staat het raam trouwen ongeveer 12 uur per dag open.

Beste antwoord (via crimby op 23-10-2020 13:22)

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10
Je huidige MV is eigenlijk alleen afvoer van lucht. Een WTW heeft ook toevoer in de (slaap-)kamers nodig. Waarschijnlijk heb je alleen afvoer in de keuken, toilet, badkamer en evt mechanische ruimte. Alle buizen zijn direct op de MV aangesloten, dit is dus niet direct om te zetten naar half afvoer en half aanvoer.

Als je de mogelijkheid hebt om aanvoerbuizen aan te leggen, dan is het mogelijk.

In dit topic staat ook veel info overigens: Balansventilatie in bestaande bouw op hybride manier

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10
Je huidige MV is eigenlijk alleen afvoer van lucht. Een WTW heeft ook toevoer in de (slaap-)kamers nodig. Waarschijnlijk heb je alleen afvoer in de keuken, toilet, badkamer en evt mechanische ruimte. Alle buizen zijn direct op de MV aangesloten, dit is dus niet direct om te zetten naar half afvoer en half aanvoer.

Als je de mogelijkheid hebt om aanvoerbuizen aan te leggen, dan is het mogelijk.

In dit topic staat ook veel info overigens: Balansventilatie in bestaande bouw op hybride manier

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:29
daxy schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:19:

Thanks, ik ga hier eens naar kijken. Maar dan is het dus niet zo eenvoudig als ik hoopte hehe.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Toevallig gisteren dit doorgelezen: duidelijke info.

https://www.milieucentraa...ntileren/balansventilatie

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan eventueel ook WTW's ook decentraal installeren: https://www.ventilatielan...le-wtw-warmteterugwinning