Over de vorige hack heb ik helemaal niks kunnen vinden eerder dan ongeveer anderhalve maand geleden. In de tijdlijn die ik daarvan heb gevonden ging het om 27 oktober 2016, wat precies een twaalf dagen voor de verkiezingen is. Het nieuws van deze keer is ook twaalf dagen voor de verkiezingen uitgekomen. Dat dat precies even lang is is echt heel vergezocht, maar beide voorvallen hebben in ieder geval vlak voor de verkiezingen plaatsgevonden en niet op de vele andere momenten in de tussenliggende vier jaar. Waarom nu?
In beide gevallen komt 'ie niet met beter bewijs dan "screenshots" die ook maar beperkt ingezien mogen worden door een paar grote, "digibete" nieuwsmedia met een groot bereik en makkelijk publiek, terwijl bijv. Tweakers gepasseerd wordt. Dit terwijl 'ie in het interview wel aangeeft deze keer meer digitaal bewijs achtergelaten te hebben omdat 'ie de eerste keer niet geloofd werd, en ik moet zeggen dat ik persoonlijk ook niet onder de indruk was van de screenshots van de eerste keer. Als 'ie daadwerkelijk een tweet geplaatst zou hebben, had 'ie bijvoorbeeld beter/ook een DM naar zichzelf kunnen sturen, dat is ongeveer zo concreet als dat je digitale bewijslast kan maken. Als het allemaal waar is, maakt dat qua bewijslast tegen hem ook geen verschil. Hij heeft de actie, voor zover die heeft plaatsgevonden, opgeëist dus mocht het waar zijn is hij sowieso de sjaak.
Onder "responsible disclosure" vind ik in ieder geval
niet het (vermeend) plaatsen van tweets op de POTUS-account in verkiezingstijd vallen, en ook niet het groots uitpakken met (tweemaal) zulk nieuws en wat vage, onverifieerbare hintjes, in diezelfde verkiezingstijd. Als dit niet politiek gemotiveerd is, waarom had het dan niet over een weekje of twee gekund? Het wachtwoord was immers al aangepast dus het puur technische aspect is gepasseerd en er is kennelijk naar hem geluisterd. Er is zelfs een reactie teruggekomen op zijn melding.
De timing en media-aandacht zijn een ethische hacker onwaardig. Of je nou voor of tegen Trump bent, dit soort nieuws is heel schadelijk zo vlak voor verkiezingen, in een wereld waar ondertussen 95% al aan elkaar hangt van social media-waarheden. Dan is het extra belangrijk dat er ongelofelijk zorgvuldig gekeken wordt of het bewijs wel waterdicht is, en ook of het belangrijk genoeg nieuws is om per se nog voor de verkiezingen te publiceren. Nou hebben een hoop andere nieuwssites dat al gedaan, want het is tegenwoordig een keiharde race om de eerste te zijn en "clicks", maar dat is geen reden om daar blind op mee te hobbelen. Nu ben je als nieuwswebsite keihard mee aan het doen aan het veranderen van een publieke opinie gebaseerd op misschien wel iemands fantasie. Nu is het verhaal als zijnde waar geplaatst op Tweakers, terwijl het prima zou kunnen zijn dat een kritische blik op het bewijs niet eens tot een publicatie geleid had als hij hiermee naar jullie redactie was gegaan ipv Vrij Nederland, de Volkskrant en dergelijke.
Ik vind het ook flinke een Rian van Rijbroek-vibe hebben. Maar mijn mening is mijn mening en daar hoef je je niet veel van aan te trekken.
Edit: omdat ik het artikel van de Volkskrant nog niet gelezen had en nu wel:
Het zal wel laat zijn en ik mijn hersenen doen het vast niet meer goed, maar
A hard disk owned by presidential candidate Joe Biden’s son was supposedly stolen or hacked – also because Hunter Biden used an easy to guess password (Hunter02). Gevers is familiar with leaked databases of old passwords and searched these for Hunter Biden’s data. After analysing these old databases, he felt that the information was incorrect. Hunter Biden used other passwords. Gevers: ‘I could tell that it wasn’t his password.’
Ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom deze passage me direct naar Google stuurde

. Als ik zoek naar
"biden" "hunter02" of naar
"hunter biden" "hunter02" dan vind ik alleen maar referenties naar dit artikel, dus... hoe komen ze er dan bij dat dat het vermeende wachtwoord was? Dat is toch
gewoon een meme?

Sorry, maar dit maakt het hele artikel voor mij juist een stuk minder credible. En wat heeft heel die passage überhaupt voor zin? Klinkt alleen maar als een manier om interessant te doen over iets "ongerelateerds". Tussen aanhalingstekens, want in politieke zin is dit gewoon een "Trump gebruikt simpele/domme wachtwoorden, Biden ('s familie) niet".
Ook is zijn verhaal niet consequent. Tegen de Volkskrant zegt hij
On Friday morning, almost absentmindedly, Gevers tries a number of passwords and their variations. On the fifth attempt: bingo! He tries ‘maga2020!’ (short for make America great again) and suddenly finds himself in the Twitter account of the American President. He is flabbergasted. Gevers: ‘I expected to be blocked after four failed attempts. Or at least would be asked to provide additional information.’ None of that.
Bij Vrij Nederland tel ik er toch echt zes:
Toch probeert Gevers nog een paar wachtwoorden:
!IWillAmericaGreatAgain!
MakeAmericaGreatAgain
MakeAmericaGreatAgain!
Maga2020
Maga2020!
maga2020!
Dingen die je kennelijk tot in zo'n detail weet te beschrijven, herinner je je toch niet twee keer verschillend? De rare fout in de eerste poging daargelaten dan, dat zal wel een foutje op of onderweg naar de redactie van VN geweest zijn. Maar als we het toch over dat eerste wachtwoord hebben, waar komt me dat bekend van voor? Oh ja, de Volkskrant!
And perhaps use a somewhat longer password. Gevers even suggests one: !IWillMakeAmericaGreatAgain2020!, and adds instructions for activating two-step verification. ‘But I didn’t get a reply.’
WTF ben je voor "security-expert", "ethical" of "responsible" persoon als je iemand aanraadt om bijna precies het eerste wachtwoord wat je zelf gokte te gaan gebruiken?
[
Voor 34% gewijzigd door
DataGhost op 23-10-2020 04:45
]