Recent ben ik verhuisd (vrijstaand, jaren 30) en wil ik met deze stap zonnepanelen op het dag leggen. Ik heb een foto bijgevoegd van het dak, wat op het zuiden ligt met een paneelhoek van 60 graden. Vooralsnog heb ik twee offertes binnen. Ik heb gevraagd om kwalitatieve panelen waarmee ik in het eigen verbruik kan voorzien.
Zonneplan
15 x Trina Solar (325 Wp)
Omvormer Zonneplan ONE (Dubbele MPP tracker)
Opbrengst: 4507 kWh (factor 0,93)
10 jaar garantie
EUR 4595,00 na BTW terug
EnergieWonen
17 x S-Energy (325 Wp)
Omvormer Solar Edge SE 5000H met 17 optimizers
Opbrengst 4606 kWh (factor 0,83)
15 jaar garantie
EUR 6000,49 na BTW terug
EnergieWonen
14 x REC (365 Wp, factor 0,88)
Omvormer Solar Edge SE 5000H met 14 optimizers
Opbrengst 4520 kWh
25 jaar garantie
EUR 6364,15 na BTW terug
Het volgende blijkt uit het gesprek:
- Beide leveranciers gebruiken een andere factor om de jaaropbrengst te berekenen (dit ga ik hen nog navragen);
- Beide leveranciers bieden een 1 fasen omvormer aan op basis dat het systeem dit kan dragen en 3 fasen qua opstarten negatief zou uitpakken;
- Meer opwekken dan ik verbruik zou qua rendement nadelig zijn (zeker na het salderen)
- EW prijst optimizers aan om het verbruik optimaal te houden (en zegt dat dit uit kan).
Ik heb de volgende vragen:
- Op basis van een grove schatting (woon hier amper een volle maand) kom ik op een jaarverbruik van 4300 kWh. Is dit realistisch voor een gezin van 5 personen?
- De kWh per jaar factor verschilt per leverancier (zelfs per type paneel). Is dit juist of moet ik zelf 0,85 aanhouden?
- Zijn optimizers het overwegen waard (mijn dak vangt weinig tot geen schaduw van andere bebouwing)?
- Welke argumenten moet ik afwegen in de keuze voor 1 fasen of 3 fasen omvormer (meterkast is 3 fasen)?
Ik heb de diverse topics omtrent zonnepanelen gelezen, maar het blijft situatie specifiek en sommige zaken zijn mij toch niet helder. Een voorbeeld is de 1 fasen vs. 3 fasen. Mijn meterkast is overigens 3 fasen dus het kan wel op die manier aangesloten worden.
Ik hoop op hulp
:strip_exif()/f/image/hpf0o5Ur27A6nBT1V0BeNJWM.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonneplan
15 x Trina Solar (325 Wp)
Omvormer Zonneplan ONE (Dubbele MPP tracker)
Opbrengst: 4507 kWh (factor 0,93)
10 jaar garantie
EUR 4595,00 na BTW terug
EnergieWonen
17 x S-Energy (325 Wp)
Omvormer Solar Edge SE 5000H met 17 optimizers
Opbrengst 4606 kWh (factor 0,83)
15 jaar garantie
EUR 6000,49 na BTW terug
EnergieWonen
14 x REC (365 Wp, factor 0,88)
Omvormer Solar Edge SE 5000H met 14 optimizers
Opbrengst 4520 kWh
25 jaar garantie
EUR 6364,15 na BTW terug
Het volgende blijkt uit het gesprek:
- Beide leveranciers gebruiken een andere factor om de jaaropbrengst te berekenen (dit ga ik hen nog navragen);
- Beide leveranciers bieden een 1 fasen omvormer aan op basis dat het systeem dit kan dragen en 3 fasen qua opstarten negatief zou uitpakken;
- Meer opwekken dan ik verbruik zou qua rendement nadelig zijn (zeker na het salderen)
- EW prijst optimizers aan om het verbruik optimaal te houden (en zegt dat dit uit kan).
Ik heb de volgende vragen:
- Op basis van een grove schatting (woon hier amper een volle maand) kom ik op een jaarverbruik van 4300 kWh. Is dit realistisch voor een gezin van 5 personen?
- De kWh per jaar factor verschilt per leverancier (zelfs per type paneel). Is dit juist of moet ik zelf 0,85 aanhouden?
- Zijn optimizers het overwegen waard (mijn dak vangt weinig tot geen schaduw van andere bebouwing)?
- Welke argumenten moet ik afwegen in de keuze voor 1 fasen of 3 fasen omvormer (meterkast is 3 fasen)?
Ik heb de diverse topics omtrent zonnepanelen gelezen, maar het blijft situatie specifiek en sommige zaken zijn mij toch niet helder. Een voorbeeld is de 1 fasen vs. 3 fasen. Mijn meterkast is overigens 3 fasen dus het kan wel op die manier aangesloten worden.
Ik hoop op hulp
:strip_exif()/f/image/hpf0o5Ur27A6nBT1V0BeNJWM.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/GimKQ2pWug1JUirl937nRMdR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Kerkhoff1988 op 21-10-2020 17:32 ]